Millaista on osastonsihteerin työ?

Ehkä sihteeriksi?

Millaista työtä tekee osastonsihteeri sairaalassa? Onko työ jotenkin aliarvostettua tai liian kiireistä / stressaavaa?

7

398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myara

Valmistuin vuonna -09 lähihoitajaksi, suuntautuminen asiakaspalvelu ja tietohallinta. Tein viimeisenä opiskeluvuotena keikkaa erään sairaalan päivystyspolille, josta pidin. Tehtäviini kuului potilaiden laskutus, tilastointi, uloskirjaus, potilasasiakirjoista huolehtiminen (oikeat ja tarvittavat paperit löytyvät potilaan kansiosta, niiden hakeminen ja etsiminen), saneluiden purku, puhelimen hoitaminen (melkein puhelinvaihteen tapaista työtä) jne, sekä atk-pulmissa auttaminen.. Näitä samoja olen tehnyt parilla päivystyspolilla. Itse pidän eniten päivystysluonteisessa työssä olemista, koska jokainen päivä oli erilainen.

Jotenkin nuorta osastonsihteeriä ihmetellään vähän, koska yleensä osastonsihteeriä pidetään pienenä tietopankkina, mutta olen hankkinut erilaista tietoa vaikka mistä ja pidän tiedon etsimisestä ja uuden oppimisesta.

Valitettavasti osastonsihteerin paikkoihin on hirveä hakijamäärä, enkä ole päässyt tekemään kuin sijaisuuksia silloin tällöin. Lähihoitajataustaani on katsottu jotenkin kieroon, että enkö tosiaan halua tehdä hoitajan hommia. Yksinkertaisesti sanottuna, pidän enemmän paperityöstä, hoitajan koulutuksen ajattelin säästävän minut työttömyydeltä paremmin kuin merkonomin. Näköjään kuitenkin palkataan osastonsihteeriksi mielummin merkonomi kuin lähihoitaja.

Nykyään olen terveysasemalla töissä terveyskeskusavutajana ja haen jatkuvasti erilaisia osastonsihteerin hommiin, mutta aina saan selitellä, miksi osastonsihteeriksi, miksei hoitajaksi, samalla vihjataan, että olisi hoitajan paikka auki, mutta en usko, että minulla on valmiuksia ja taitoa työskennellä sairaalassa hoitajana, varsinkaan päivystyksessä, paremmin sovin vanhainkotiin hoitajaksi.

• Hoitaja86

Onko niin, että sihteeriksi olisi muka kovin kauheaa tunkua? Nimittäin meidän sairaalassa on ainakin ihan huutava sihteeripula! Nuorempia sihteereitä ei löydy pitkäkestoiseen työhön sillä he aika useasti lukevat itsensä lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi ja tekevät tätä sihteerityötä sellaisena sivutyönään. Ja luonnollisesti vanhat sihteerit jäävät yksitellen eläkkeelle eikä tilalle ole löytyä ketään tilalle!

Sihteerin työ on kyllä hyvinkin arvostettua! Sitä varmasti jokainen ihmettelee miksi palkka voi olla niinkin stressaavassa ja vaikeassa työssä niin kovin alhainen! Ehkä se palkka verrattuna siihen työn vaativuuteen on sellainen juttu miksi ainakin meidän sairaalassa on sihteerivaje. Meidän osasto ei IKIMAAILMANA pärjäisi ilman sihteereitä ja mielestäni näiden isojen herrojen tulisi vähän miettiä jotain järkeviä ratkaisuja siihen ettei kaikki sihteerit katoa sukupuuttoon :D

• Myara

Kerropas sitten, missä sairaalassa on sihteeripula, niin tulen täyttämään pulaa. Omassa lähiympäristössäni (about 100 km:n säteellä) ei ole muuta kuin "Valintamme ei tällä hetkellä osunut sinuun" ja hakijamäärä on ollut ainakin kolminumeroinen useimmissa.

• Myara

Niin ja vielä lisäys: koska osastonsihteeriksi ei tarvitse olla samanlaista "lupaa toimia" kuin esim. lähihoitaja, sairaanhoitajalla, lääkärille jne., niin ainakin tässä päivystyspolilla, jossa olen eniten ollut työtä tekemässä, ilmaantuu kaikenlaisia sukulaisia ja muita pomojen tuttuja osastonsihteereiksi, joilla ei sitten ole hajuakaan mistään. Ja vakihenkilökunta kiittää...

• Hoitaja86

Satakunnan sairaanhoitopiirissä on ainakin ihan huutava pula eri toimialueiden osastonsihteereistä. Ehkä muualla päin Suomea sitten tilanne parempi! Niin ja eikös se vähän jokaiseen paikkaan (hoitotyötä lukuunottamatta) päde, että päästään suhteilla töihin. Ja miksi muka näillä "pomojen tutuilla" ei olisi muka hajua mistään? Mistä näin päättelet?

• Myara

"Ja miksi muka näillä "pomojen tutuilla" ei olisi muka hajua mistään? Mistä näin päättelet?"

Ihan työskentelemällä heidän kanssaan ja olen kuullut palautetta vakinaisilta, olen yhteyksissä myös työelämän ulkopuolella (siis puhumme muustakin kuin työasioista, sattu vain olemaan hyvä porukka, nämä vakinaiset), muutama hyvä on sattunut kohdalle, mutta ne loput sitten juuh...

Pitääpä katsella Satakuntaan päin sitten.. ;)

• Pipppi

Ainakin meidän osaston sihteerillä on jatkuvasti kova kiire, stressi ja hirmusti hommia. Minä en uskoisi, että ainakaan minun pääni kestää sitä, että jatkuvasti tungetaan papereita nenän eteen ja puhelin pirisee ja kaikki haluaa kysyä jotain jne. :D Huh huh! Ja voi kyllä olla ettei työtä arvosteta... Esim. jotkut vanhemmat lääkärit ainakin saattaa käyttäytyä todella ylimielisesti sihteereitä kohtaan - tyyliin "tee sitä, tee tätä, soita sinne ja sitten otat kopioita siitä..." tai no kyllähän ne meitä hoitajiakin joskus tykkää pompotella ja juoksuttaa. :D

Mutta ovat äärettömän kallisarvoisia ja pitää paperit kunnossa ja järjestyksessä! Vanhemmat ja kokeneemmat sihteerit tietää esim. todella paljon laboratoriokokeista ja joskus tulee kysyttyä ihan hoidollisiakin neuvoja ja he kyllä tietävät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      28
      11133
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      49
      8677
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5415
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3714
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      69
      3608
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      35
      3574
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3298
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      57
      2618
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      53
      2190
    10. Miltä mahtaa tuntua

Sitten kun näet hänet pitkästä aikaa?
      Tunteet
      28
      1826
    Aihe