Paino ei tipu, vaikka imetän

bmi

Onko teillä kaikilla paino alkanut laskemaan imetysaikana? Minulla ei tahdo laskea. Ihmettelen kovasti. Vauva on nyt 2,5 kk. Lihoin raskausaikana peräti 30 kiloa, josta siis synnytyksen jälkeen tippui ensimmäisen kuukauden jälkeen n.11 kiloa. Mutta siihen se onkin sitten jämähtänyt. Mielestäni ylipainoa on niin valtavasti, että tämän painon ylläpitoon kuvittelisin tarvitsevani hyvin paljon energiaa. Syön samalla tavoin kuin raskausaikana. Loppuraskaudessa liikkumisen määrä oli hyvin vähäistä. Nyt kuitenkin liikun vauvan kanssa lähes jatkuvasti jonkin verran ja lisäksi käyn 1-2 tunnin vaunulenkeillä päivittäin. Silti kilot eivät karise täysimetyksestä huolimatta. Tämä liikapaino harmittaa kun mitkään vaatteet eivät mahdu päälle ja ulkönäkö on aikas bullero. En kuitenkaan uskalla ja jaksa alkaa varsinaisesti laihduttamaan, koska olen ymmärtänyt, että imetysaikana ei saa laihduttaa. Alkaa jo vähän masentamaan nämä läskit kun on kesä jne. Näin lihavaksi en olisi uskonut koskaan itseni tulevan. Lähtöpainonikin oli lievää ylipainoa (tosin nyt kun katson viime kesän valokuvia, näytän suorastaan laihalta verrattuna nykyiseen olotilaan). Miksi imetys ei kuluta näitä läskejä? Raskausaikana ihmiset lohduttivat, että kyllä imetys sitten kuluttaa kaikki pois. Mutta ei nämä tunnu lähtevän... :-(

ei tämä nyt maailman tärkein asia ole, mutta harmittaa kuitenkin.

6

2310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gh43hg43

      Meidän perheen naisilla on vähän se vika, että paino tippuu vasta sitten, kun imetys loppuu. Itsellä tosin suurin syyllinen tuohon painon pysymiseen oli imetysaikana ihan julmettu makeanhimo. Söin normaalisti, mutta lisäksi ihan liikaa kaikkea makeaa. Kun 11 kk iässä imetys sitten jäi, alkoi painokin tippumaan, kun makeanhimo loppui (normaalisti en pidä esim. suklaasta).

      Mutta minun, minun äitini ja äitini sisarusten kohdalla tuo "imetä niin laihdut" väite ei ole pitänyt paikkaansa.

    • se mitää laihduta..

      Minulla ei kyllä imetys laihduttanut ollenkaan; päinvastoin! imetysaikana lihoin 5kg. Mullla oli heti alusta ongelmia maidon riittävyydessä ja ajattelin, että se maito riittäis paremmin kun syön ja juon VARMASTI hyvin. :D Kannattaa muistaa, että ei se imetys lisää kulutusta muuta kuin aika pienen välipalan verran per vrk. Juoda pitää tietysti muistaa hyvin.

    • 121212

      Ei varmasti kilot tipu jos syöt saman verran kuin raskausaikana. Nimittäin jos raskausaikana lihoit 30 kiloa niin aika paljon olet silloin syönyt, enkä tarkoita tätä mitenkään pahalla, itsekin lihoin lähes 20 kiloa silloin. Synnytyksen jälkeen kuitenkin aloin syödä kohtuudella eli ei mitään laihdutusta mutta vähän pienempiä annoksia ja herkut pois. Suurin osa raskauskiloista lähti ekan puolen vuoden aikana (täysimetys auttoi) mutta sen jälkeen loput 5 kiloa ovat olleet tiukassa.

    • bmi

      Niin. Kyllähän mullakin tuo makeanhimo on, mutta kuvittelin, että imetys ja liikunta kuluttaisivat. Ehkä pitää vain jaksaa odottaa imetyksen päättymiseen ja sitten alkaa laihikselle. Esikoisen kanssakaan en laihtunut imetyksen aikana, vaan vasta sen päätyttyä kunnon dieetin myötä. Nyt vain tuli näin kaamean paljon näitä kiloja, että oletin näin pullukoiden ihmisten voivan syövän paljon paljon enemmän. Ei sitä näköjään niin kauheita määriä tarvitsekaan syödä ollakseen oikein kunnolla pyöreä. Muutama juustonpala ja parit käärärinpalat ja suklaata (menee helposti kahvien kanssa) ja a vot! olet reilusti liikalihava. Plääh... tosi rasittavaa...

      Onneksti imetys on sujunut ihan hyvin. Sitä nyt ei vain näytä niin hehkeältä ja kauniilta äityliltä kuin toivoisi. Tyytynen kohtalooni. Pakkohan se on.

    • äääääää

      Kolmatta odottaessani painoin lopussa 98kg. Söin epäterveellisesti ja jalkaterät latistuivat lättäjaloiksi. Kun jaloissa ei ollut joustoa, liikkuminen oli todella kivuliasta ja painoa kertyi. Tukipohjallisten avulla opin vähitellen liikkumaan uudestaan. Viides syntyi huhtikuussa. Aloin taas liikkumaan, painoa oli 87kg ennen synnytystä. Kesäkuussa otin askelmittarin käyttöön, aluksi oli vaikea saada edes 3000 askelta päivässä, jalkoihin sattui. Herkut pois, juomana vain vesi ja kaakao. Ruokaa vähemmän (esim ennen 2 perunaa, nyt 1 pottu aterialla). Vähemmän leipää. Täysjyvätuotteita. Paljon vettä kun täysimetän. Kilo viikossa lähtee, askelia tulee nyt helposti 10 000 päivässä. Lisäksi käyn ratsastamassa kerran viikossa. Tänään alotin crosstrainerin käytön, kohta ei pakarat hölsky. Mulla ei oo paljo mahollisuuksia ulkoilla joten lasten- ja kodinhoidon välissä hölkyttelen keittiötä ympäri. Alleja laitan kuriin käsipainoilla. Kohtuullisella laihduttamisella ei imetys häiriinny. Paino nyt 74kg, yritän päästä ainakin 70kg, mieluummin alemmaksikin. Pituutta 159cm.

    • onkohan hormonaalist

      Vähän eri lukemilla kuljen, mutta ei minuakaan imetys ole koskaan juuri laihduttanut. Olen siis ollut ennen raskauksia normaalipainoinen/hoikanpuoleinen, eikä raskauksissa ole painoa tullut kuin kymmenisen kiloa. Siitä noin 7 kiloa on hävinnyt synnytyksessä ja sen lähipäivinä, ja sen jälkeen paino onkin jumittanut tiukasti paikoillaan puolen vuoden täysimetyksistä, järkevästä ruokavaliosta ja aktiivisesta liikkumisesta huolimatta. Ne viimeiset kilot ovat lähteneet vasta sitten (ja suht itsestään) kun imetys on loppunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe