Munan hinta nousee.

...

Sattui silmiin. Jokin direktiivi on kieltänyt häkkikanalat. Kolmasosa kanaloista suomessa lopetetaan. Siis pienet.

Mitäpä siinä, ei häkkikanala kanalle häävi asumus ole. Jotenkin vaan ihmetyttänyt, tämä suuruuden ihannointi. Sen takiahan just häkkikanaloihinkin on siirrytty. Muistelin tässä, meilläkin oli aikanaan kanoja. Ihan asustelivat kanalassa, ei häkissä, lattialla ja orsilla ja munivat minne sattuu. Ilmeistä luomumunaa. Tosin se pakko myöntää, muninnan lopettanut kana laitettiin pölkyllä, eikä se kyllä niin herkkua välttämättä ollut, harmaata ja sitkeää.

Mutta siis tämä suuruus kaikessa. Nythän käy niin, että kenellä vara rakentaa uudenlaista kanalaa, rakentaa ne ja kellä ei rahaa, lopettavat ne. No seuraushan taas kerran on, että kun kanaloita pitää rahalla rakentaa, kustannukset siirtyvät suoraan kuluttajille.

Noh, täällä oli kanoja vähän joka talossa. Piti oikein miettiä, en nyt tiedä kuin yhden maitotilan enää, tästä läheltä. Outoa hommaa, ennen talo pysyi elossa, muutama kana, muutama kanttura, ehkä sika tai jotain, ja vähän viljaa. Nyt ollaan suomessakin menty yli tuhannen hehtaarin viljatiloihin. Eikä pientiloja yksinkertaisesti ole olemassa enää.

nojoo. Mä olen tottunut syömään munia. Ja vähän niinkuin vähemmän kiinnostaa kolesterolista keuhkoavat fanaatikot. Munat on perinteistä ihmisen ruokaa, pitsa tai kepappi tai hampurilainen aika uusia keksintöjä. Munien hinta nousemassa, sille ei voi mitään. Hampurilaisista aina tarjouksia. Seköhän se tekee hyvää kansanterveydelle, en tiedä.

=DW=

20

213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tii-na-...

täällä on varmaan ainakin viis maitotilaa yks on oikeen jättimäinen kaksi isoo sikalaa löytyy yks lihakarja tila kanalat on kaikki loppunu sillon ekan eu muutoksen myötä naapurkikin joutui kyllä rakentamaan uuden navetan lihakarjalleen tässä muutama vuosi sitten on se nykyään niin pirun tarkkaa =))))

• mitä hä?

Mä en ole ennekään munasta maksanut?

• kuinka älykästä :o

• törky!
        tii-na- kirjoitti:

kuinka älykästä :o

en ole ei tartte jos omistaa oman kanalan mitä oikein ajattelit?.

• törky! kirjoitti:

en ole ei tartte jos omistaa oman kanalan mitä oikein ajattelit?.

tietty tarkoitin että on älykästä omistaa kanala ei tuu koskaan munista puutetta saa taatusti tuoretta ja tietää millä on kanat ruokittu mitäs sää oikeen ajattelit :o

• Mä en veloita.

Vielä tulee aika,että sentti sitä maksaa kilon kultaa.

• Mä en veloita.

Mitä sillä hinnan nousulla on väliä,jos ei nouse.

• Mä en veloita. kirjoitti:

Mitä sillä hinnan nousulla on väliä,jos ei nouse.

se on sun ongelmas yritä elää sen kanssa.

• tarvetta on
        tii-na- kirjoitti:

se on sun ongelmas yritä elää sen kanssa.

ja sinut tarvittiin ilmoittamaan sekin?

• tarvetta on kirjoitti:

ja sinut tarvittiin ilmoittamaan sekin?

ja sinut tarvittiin huomauttamaa siitäkin miten somaa =)))))

• ipkissa

Nouskoon vaan kananmunan hinta. Muutaman luomumunan viikossa aion popsia jatkossakin ;)

Pientilat ovat kuolleet koska niiden tuotolla ei nykyään enää elä. Oman ruokansa kai pystyisi tuottamaan vaan kun nykyään pitää olla autot, tietokoneet jne.........

Jotta saisit talon rakennettua pitäisi olla metsää mistä kaataa puut, taito rakentaa se talo sillä milläs työmiehille pientilallinen palkkoja makselisi. Jne..

• ...

Iteasiassa.

Taloja kyllä rakennellaan nykyään ihan muuten. On perintörahaa, palkkatyö, pankista lainaa, äärettömän harvoin rakennetaan hartiapankilla.

Ja tämän elintarviketeollisuuden takana on mun mielestä lähinnä teollinen vallankumous, johon liittyy kaupungillistuminen. Jos puolet suomalaisista asuu jotenkin taajamissa, jostainhan niille pitää käristemakkarat grilliin kehittää. Ja tietenkin mahdollisimman halvalla. Eli piilotetaan tuotteiden reaalihinta tukiaisiin, joita maksellaan veroista.

Tästä mun mielestä johtuu pikkutilojen häviäminen. Idea oli, että oltiin omavaraisia, jos jotain sai muyyntiin, saatiin harvinaista tavaraa tilalle. Rahaa. Nyt syöminen jne enenpi sivuseikkoja elämässä. Jos perustat pikkutilan, menot on suuremmat kuin tulot. Vaikka vain itelleen kasvattelisit. Ja kun marjastus ja sienestys ajat vain syksyllä, eipä niillä puolukoillla koko vuotta elä.

Kaupunkilaisten elättämisen takia maaseutu on kuollut, se on mun mielipide.

Mutta kyllä mä munia syön jatkossakin. Ei toi saarioisten roiskeläppäpitsa oikein hääviä ruokaa ole.

=DW=

• ipkissa
        ... kirjoitti:

Iteasiassa.

Taloja kyllä rakennellaan nykyään ihan muuten. On perintörahaa, palkkatyö, pankista lainaa, äärettömän harvoin rakennetaan hartiapankilla.

Ja tämän elintarviketeollisuuden takana on mun mielestä lähinnä teollinen vallankumous, johon liittyy kaupungillistuminen. Jos puolet suomalaisista asuu jotenkin taajamissa, jostainhan niille pitää käristemakkarat grilliin kehittää. Ja tietenkin mahdollisimman halvalla. Eli piilotetaan tuotteiden reaalihinta tukiaisiin, joita maksellaan veroista.

Tästä mun mielestä johtuu pikkutilojen häviäminen. Idea oli, että oltiin omavaraisia, jos jotain sai muyyntiin, saatiin harvinaista tavaraa tilalle. Rahaa. Nyt syöminen jne enenpi sivuseikkoja elämässä. Jos perustat pikkutilan, menot on suuremmat kuin tulot. Vaikka vain itelleen kasvattelisit. Ja kun marjastus ja sienestys ajat vain syksyllä, eipä niillä puolukoillla koko vuotta elä.

Kaupunkilaisten elättämisen takia maaseutu on kuollut, se on mun mielipide.

Mutta kyllä mä munia syön jatkossakin. Ei toi saarioisten roiskeläppäpitsa oikein hääviä ruokaa ole.

=DW=

Jotain tuommoista yritin selittää eli valtaosin olen samaa mieltä kanssasi. Omavaraisuus ei nykyaikaan kuulu.

Ruuasta: Syöminen ei ole sivuseikka; syöminen on ihanaa! Yksi elämän nautinnoista ;))

• Häkkikanala ei todellakaan ole häävi asumus, kai siinä on ajateltu tehokkuutta ja helpottaa työtä. Muistan lapsuuden naapurin kanalan jotka kesäisin juoksentelivat piha-aituuksessa ja sinne ruokaa heiteltiin. Kylmät ajat asustelivat navetassa muttei siellä mitään häkkejä ollut.

En ymmärrä miksi niitä häkkejä on alunperinkään rakennettu. Eikö maalla missä on tilaa voisi tehdä aituukset ja rakentaa navettaan orret. Oishan siinä kanoilla vähän päänvaivaa ja me syötäisiin onnellisten kanojen munia. Vai olisko niin, että munien keruu on työläämpää ?

• Ihan samaa on kahvipöydässä ikätovereiden kanssa just eilen juhannuskahvipöydässä hirmusteltu. Tuota suuruutta joka asiassa, vaikkapa esimerkiksi Coca-Cola-tarjouspakkauksissa joita ihmiset kantaa liidelistä sun muista isoista marketeista selkä väärällään lapsilleen ja varmaan itselleenkin. Ja kaikki lihoo. Sekin on suurta ;-/

Niinhän se on että suuri äkillinen heilahdus yhteen suuntaan muuttaa kohta kurssia takaisin päin, ainakin jonkin verran. Silti asiassa kuin asiassa on ääripää kokeiltava, näköjään. Sen huomaa luonnossakin.

Meillä päin lokit ja sorsat lisääntyivät 90-luvulta alkaen miltei räjähdysmäisesti, lokinpesiä oli joka kalliolla ja sorsilla kallionkoloissa. Jotkut köpsät niitä vielä syöttikin.

Sittenpä saalistajat ympärillä hoksasivat apajat. Näemmä huonosti on viime ja tänä kesänä saaneet poikasia hyvistä yrityksistä huolimatta. Epäilemme villiminkkiä ja variksia; lokin- ja sorsanmunat lienee suurta herkkua? Suoraan sanoen minua ei harmita ainakaan tuo lokkien poikaskato suuremmin. Inhottava ihminen? No, niistä alkoi olla todellista riesaa muutenkin.

Kananmunat on muuten älyttömän halpoja. Iso 10 munan pakkaus lie parhaimmillaan vain 0,99 euroa, ns. luomumunat vähän enemmän. Minä en ainakaan sillä hinnalla tuottaisi yhtään mitään, koska tuostakin hinnasta kauppa ja kuljetus ottaa yli puolet, tuottajalle ei montaa senttiä kilo jää.

Vähän yli 10 vuotta sitten virallinen "munanleimuukone" tuli kanaloille pakolliseksi. Muistelen että vehkeen hinta oli noin 100.000 vanhaa markkaa eli jotain 17.000 euroa. Laskekaapa kuinka monta munaa pitää tuottaa ja myydä ennenkuin tuo byrokratiankukkais-kone oli saatu maksettua. Silloin lopetti ainoa täkäläinen munatila. Enkä ihmettele. Eikä se leimakone suinkaan ole ko. elinkeinon ainoa menoerä. Joku ottaa nyt heti esille EU-tuet. Ne ovat ja pysyvät sillä tasolla että jokunen omavarainen (suuri!) munatila just ja just pysyy pystyssä.

Minä tykkään kananmunista, paistan niitä usein aamiaiseksi tai keitän lisukkeeksi salaatteihin. Saattaapa olla että joskus vielä salaapäin pistän oman pikkukanalan pystyyn johonkin ulkorakennukseen, ja hommaan siirrettävän häkin että pääsevät haukoilta ja sarsilta suojassa kuuputtamaan kesäaikaan ulkona. Villejä ja vapaitahan kanat eivät enää nykyisin saa olla, viranomaiset kieltää tautitartuntojen pelossa. Omat perunat ja omat kanat, ah eikö se liene onnea...

Tuopa olikin hyvä idis, hahhaa. Taidanpa hommata kukonkin kanasille iloksi!

• äitemuori*

Mulla on ollu sama idis joka kesä kun olen vanhalla kotitilalla, salakanala.
        Syöttäsin niile jyviä ja piimää ja vettä, vapaana saisivat olla aitaukses, yöksi orrelle piharakennukseen. Ja vois sen aitauksen kattaa samalla verkolla.
        Tehokanaloiden tuottamis munis on joskus kumma sivumaku, jos ei silakka niin jotai muuta mikä ei kuulu tuoreen kananmunan makuun.
        Mites se EU korvamerkittee kanat, vai heltatko.
        Tuli mieleen se Immi Hellenin runo: Hyvää huomenta punahilkka, miltä se maistuu kahvitilkka....

No nyt lopetan tältä päivältä, odottelen postikuljetusta ja ne ei ikänä sano tarkkaa kellonaikaa koska tuovat paketin. 9-17 välillä.

• mielenkäänteet

Kun aikoinaan ostettiin tämä tila, ja olis ostettu lisää peltoa, niin siihen aikaan maanviljeliä tarvitsi ostoluvan. Sitä ei myönnetty, oli herrojen mukaan liian hyvin toimeen tuleva tila.

Sitten kaksi vuotta myöhemmin, tuossa vapautu taas peltoa, ja yritettiin ostaa sitä, mutta nyt herrojen mielenkäänteet olivatkin muuttuneet, ja vastaus oli, ettei ostolupaa myönnetä, tila on liian pieni ja elinkelvoton. Että se siitä. Kun lopetimme homman, silloin oli tilalta lähtenyt vuositasolla n. 4000 kinkkua kuluttajien pöytään.

• munamaakari

niin ja tuo tukien mukaan veto... Itsellä tuki on 4 centtiä munakiloon ettei sen kaupassa kauhean paljon kalliimpaa tarvis olla kun tuet voisi poistaa. Paitsi että silloin se raha jäisi kauppaan...

• munat-on

Maksoi muna tai kahvipaketti mitä vain, sillä ei kukaan konkurssiin joudu.

• " uusia keksintöjä "

Niin Suomessa ovat kun me syötiin läskisoosia ja niitä munia.

Mutta noin jo silloin kun miettivät sitä asiaa. Et oliko ensin kana vai muna.

"On väitetty, että Persian kuninkaan Dareios Suuren (521–486 eaa.) sotilaat valmistivat pitkän marssipäivän päätteeksi kilpensä päällä litteää leipää, jonka he päällystivät taateleilla ja juustolla.

200-luvulla eaa. Marcus Porcius Caton kirjoittama Rooman historia mainitsee "litteän kivillä paistetun taikinapyörylän, jossa on täytteenä oliiviöljyä, yrttejä ja hunajaa". Roomalaiset käyttivät hunajaa lähes ruoassa kuin ruoassa."

Lähde: Wikipedia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6134
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4812
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      98
      3065
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      2873
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2125
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1526
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      336
      1081
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      86
      1049
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      126
      981
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe