Talvivhtojen tekoon siitä tekin

Tase pappa

Olipa kivat säät Juhannuksen aikana.
Eilen hain sylillisen koivun oksia ja tein parikymmentä saunavihtaa talveksi.
Tänä aamuna uusin homman. Onpahan talvella vihtat orresta otettavaksi, saunaan mennessä.
Sauna ilman vihtaa on kun maksais makkarasta, mutta söiskin vain kuoret.

Koskas olette aikoneet vihtametsään sonnustautua, vai teettekö yleensäkään niitä, ja jos teette, niin milloin on mielestänne oikea aika vihtat tehdä.
Siitäkin kun tunnutaan vääntävän porukoissa kättä kummasti.

Torilla on 1 vihta maksanut jo 5 Euroa kipale.
Tienasin siis 200 Euroa juhannuksen aikaan.

28

105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ibiza*'

No eipä tuo vielä ole aika meillä... Noita silmuja oli vielä runsaasti kun juhannusvastoilla selkänahkaa rökitettiin... :)

• ...

Se on kylläkin vasta.

Mutta ei ole ollut tapana tehdä, kuin joskus harvoin. On tuo saunominen kielletty lekurin toimesta, eikä sähkösaunaa viitsis muutenkaan sotkea lehdillä. Tässä just paradoksi, kolme saunaa, neljäs suunnitteilla, ja saunominen kielletty :D

Mulla muuten on vastoja varastossa, savusaunan eteisen orsilla. En nyt tiedä, miten niitä käyttäisi, ne on peräisin joskus seiskytluvun alusta, voi olla aika kuivaa risua. ne on tehty välimallina. Eli ei enää vitsaksella sitomalla, vaan polkupyörän sisäkumista leikatuilla kumminauhoilla. Kaikki tuntuu nykyään käyttävän nippusiteitä. Mä olen ite tehnyt perinteisesti, kun nyt ei satu olemaan polkupyörää, eikä koskaan muista ostaa nippusiteitä varastoon. Mutta kyllä mä aina joskus olen vastan tehnyt vaimolle.

Mutta juu, nyt on hyvä aika tehdä vastoja. Riippuu tietenkin asuinpaikasta. Just eilen kateltiin naapurin rauduskoivuja, että harvinaisen isot lehdet. Muutenkin ois hyvä aika, kasvu nuorta, siis notkeaa.

Tais tuon vastakulttuurin tappaa asuntokohtaiset saunat. Jossain kerrostalossa, missä yhteissaunat, saattaa olla vastominen kiellettyä. Muuten saunat sellaisia pikkukopperoita, vaatekomeron kokoisia, eihän niissä edes mahdu vastaa heiluttamaan.

=DW=

• Muuten kirjoitit asiaa, mutta se on kyllä "Vihta"
        Ota huomioon että meitä on kaksi pappaa sinua vastaan.
        H
        .

• Tase pappa

Meillä tehdään kyllä VIHTOJA. Saunataan ja vhdotaan.

Olen tosin saunannut sekä vihdan että vastan kanssa. Pohjoisessa että Etelässä. Idässä kun lännessäkin. Puhujan murteesta se nimikin muuntuu. En ole koskaan selvittänyt, missä murrealueilla Vihta on Vasta ja päinvastoin. Molempi parempi.
        Nahkaa hyväilee kuumassa löylyssä mukavasti kumpikin.

Oletko muuten huomannut, että siitä selkään vihtojasta/vastojasta riippuu paljon, minkä sorttiset löylyt kulloinkin saa. Heh-heh Onko positiivisia, vaiko negatiivisia Ioneja, löylyssä mukana.

Lääkäriähän pitää siinä saunomisasiassa totella, aina silloin kun Hän ei ole näkemässä.
        Ainakin vähän ja harvakseltaan pitää nahkaansa pieksää. Muutoinhan sitä tuntisi itsensä pystyyn kuolleeksi. Ainakin minä.

• Tase pappa kirjoitti:

Olen tosin saunannut sekä vihdan että vastan kanssa. Pohjoisessa että Etelässä. Idässä kun lännessäkin. Puhujan murteesta se nimikin muuntuu. En ole koskaan selvittänyt, missä murrealueilla Vihta on Vasta ja päinvastoin. Molempi parempi.

Oletko muuten huomannut, että siitä selkään vihtojasta/vastojasta riippuu paljon, minkä sorttiset löylyt kulloinkin saa. Heh-heh Onko positiivisia, vaiko negatiivisia Ioneja, löylyssä mukana.

Lääkäriähän pitää siinä saunomisasiassa totella, aina silloin kun Hän ei ole näkemässä.
        Ainakin vähän ja harvakseltaan pitää nahkaansa pieksää. Muutoinhan sitä tuntisi itsensä pystyyn kuolleeksi. Ainakin minä.

Sivistyneen, kauniin kirjakielen maakunnassa, Keski-Suomessa se on Vihta.
        Kaakattakoon muut tai kiekaiskoon muut, Kukkonsa savella tai Muikuin. Kumilenkein koostakoon vastansa, elon Saunassaan pelleillen!
        Keski-Suomessa meillä on vastuu, siitä miten kieltä saa käyttää, tai toisille näyttää! :)
        H.

• 1234567891011
        Tase pappa kirjoitti:

Syntinen liha pitää hakata punaisen mureaksi!

• i_a'''
        hunksz kirjoitti:

Sivistyneen, kauniin kirjakielen maakunnassa, Keski-Suomessa se on Vihta.
        Kaakattakoon muut tai kiekaiskoon muut, Kukkonsa savella tai Muikuin. Kumilenkein koostakoon vastansa, elon Saunassaan pelleillen!
        Keski-Suomessa meillä on vastuu, siitä miten kieltä saa käyttää, tai toisille näyttää! :)
        H.

Na killa sulla siinä ilkkumista muille riittää, na killa riittää...

• i_a''' kirjoitti:

Na killa sulla siinä ilkkumista muille riittää, na killa riittää...

Jaahas...
        Kesäkuumalla Peskinsä pihalle heittää, mies Laphin ja ketoon ruphinsa kaataa,
        siinä Kanervan raapia räkhästä nahkan, antaa verien vuotaa myös.
        Muija veressä kastaa kalpean perhon,

Kunhan hyttynen iltaisin nukkuu, vääräsäärinen Saami se rientää ranthaan, antaa perhosa suvantoon kanthaa.
        Luossa näykii ja muijakin peiton kulmaa, näykkii puutteessa kuten Lohenkin narttu.

Viipyy Luossa ja Saami molemmat, vielä pienoisen tovin.
        Aamuauringon valossa kuoppaan vaipuu, kirkassilmäinen iso kala,
        Myöskään Saami-mies ei aamuisin, mihinkään jaksaa ala.
        Puolenpäivän nurkilla raapisi kyllä, muijansa kuten räkkä.
        Saami-miehelle tärkein on Poron täkkä.

H.

• i_a*'

No onhan tuo kuun asentokin nyt väärä... Vastat tai vihdat, miten vaan, olisi tehtävä täydenkuun aikaan, jotta lehdet pysyisivät... On vaan nyt tuo "sirppi" pienenemässä... :)

• meeriamanda
    • demeter

Kiitos vihjeistä kaikille. Täydenkuun aikaan tehdään, nippusiteellä sidotaan ja vihdalla vihdotaan, meillä. Tuo kartta oli hyvä.

• Arvoisa demeter...
        Minä taidan nyt tilata VIHTANI tase-papalta, suin surminkaan en usko hänen käyttävän niissä muovinauhoja.
        H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

Arvoisa demeter...
        Minä taidan nyt tilata VIHTANI tase-papalta, suin surminkaan en usko hänen käyttävän niissä muovinauhoja.
        H.

En ole huomannutkaan, että hunksi viljelee nostalgiaa... No hänessähän näitä ulottuvuuksia löytyy. Totta kai vihdaksilla (?) sitominen on parasta, mutta joskus täytyy tasoa laskea...

• vihdat housuissa

Minun puolisoni käyttää nippusiteitä saunavihdan sitomiseen. Se liitoskohta painaa kämmentä. Minun vanhempani käyttivät jo -50 luvulta alkaen vanhoista polkupyörän sisärenkaista leikattuja kumilenkkejä. Ovat lujia, sopivan kokoisia ja täysin huomaamattomia käytössä. Siis käyttömukavampia ja kestävämpiäkin kuin koivunoksasiteet. Kannatan ehdottomasti kumilenkkejä.

• Vaan on se niin että Kuusenpoikasesta väännetty vitsas on se kaikista eniten ehta.
        Ei tule Kumiallergiaa kämmeneen.
        H.

• vihdat housussa
        hunksz kirjoitti:

Vaan on se niin että Kuusenpoikasesta väännetty vitsas on se kaikista eniten ehta.
        Ei tule Kumiallergiaa kämmeneen.
        H.

Allergiat ovat kovin yksilökohtaisia ongelmia. Kuusenpoikanenkin voi ärsyttää jonkun kämmenihoa.

• demeter

Tuo on varmasti totta, vihdat housuissa, kovaa muoviahan se nippuside on. Vaan kun niitä pyöränkumeja ei ole aina saatavilla. Jospa löytäis sellaisia vahvempia kumirenkaita...

• demeter kirjoitti:

Tuo on varmasti totta, vihdat housuissa, kovaa muoviahan se nippuside on. Vaan kun niitä pyöränkumeja ei ole aina saatavilla. Jospa löytäis sellaisia vahvempia kumirenkaita...

Tietääkseni nuoriso käyttää kovaa käyttöä kestäviä kumituotteita.
        Uskoisin että jos senlaisella kuroo Koivunoksat nippuun niin sopii hyvin naisen kämmeneen.
        H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

Tietääkseni nuoriso käyttää kovaa käyttöä kestäviä kumituotteita.
        Uskoisin että jos senlaisella kuroo Koivunoksat nippuun niin sopii hyvin naisen kämmeneen.
        H.

Toi oli jo hyvä, hunksi ! Voi vaan herättää vähän ihmetystä vieraitten keskuudessa...

• vihdat housuissa.
        demeter kirjoitti:

Kierrätys on pitäjänteistä puuhaa. Kun pyöränkumi joskus hajoaa korjauskelvottomaksi, niin sitten pannan talteen, eikä heitetä roskiin. Sitten onkin vihtalenkkejä moneksi vuodeksi. Puoliso heitti roskiin talteen ottamani risan pyöränkumin. Meilläkin siis nippusiteitä.

• demeter
        vihdat housuissa. kirjoitti:

Kierrätys on pitäjänteistä puuhaa. Kun pyöränkumi joskus hajoaa korjauskelvottomaksi, niin sitten pannan talteen, eikä heitetä roskiin. Sitten onkin vihtalenkkejä moneksi vuodeksi. Puoliso heitti roskiin talteen ottamani risan pyöränkumin. Meilläkin siis nippusiteitä.

Kiva kuulla, vihdat housuissa, että löytyy muitakin kierrättäjiä. Just tällä hetkellä olen vain hiukan suivaantunut muihin kierrättäjiin, kun ollaan tyhjentämässä yhtä kuolinpesää. Yleensä tuollaisella hommalla on aikataulunsa ja kierrättäjää siinä keljuttaa se, että hyvääkin tavaraa katoaa roskiin, kun ei ole aikaa selvitellä
        mihin mikäkin tavara sijoitetaan. Voi niitä aikoja, kun meillä oli ullakot käytössä...

• demeter kirjoitti:

Toi oli jo hyvä, hunksi ! Voi vaan herättää vähän ihmetystä vieraitten keskuudessa...

Eiköhän ne siitä tokene, kunhan muistat sanoa että ne on pesty ja ihan vähän aikaa sitten...
        H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

Eiköhän ne siitä tokene, kunhan muistat sanoa että ne on pesty ja ihan vähän aikaa sitten...
        H.

En mä hygieniaepäilyjä niinkään, hunksi, mutta jos joutuu vaikka tilittään, miksi meidän lapsikiintiö on täynnä... Se on nääs niin, että kun kaikki tahtoo olla nuoria, ne sekoilee tuon hedelmällisyysiänkin kanssa.

• demeter kirjoitti:

En mä hygieniaepäilyjä niinkään, hunksi, mutta jos joutuu vaikka tilittään, miksi meidän lapsikiintiö on täynnä... Se on nääs niin, että kun kaikki tahtoo olla nuoria, ne sekoilee tuon hedelmällisyysiänkin kanssa.

Jospa hän sitten selittää että neitseellinen VIHTA on meidän panoksemme liikakansoitukseen ja että katsotte että mahlan ei aina tarvitse valua ympäriinsä?
        Meilläkään, Vihdastakaan.
        H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

Jospa hän sitten selittää että neitseellinen VIHTA on meidän panoksemme liikakansoitukseen ja että katsotte että mahlan ei aina tarvitse valua ympäriinsä?
        Meilläkään, Vihdastakaan.
        H.

Nyt lopetat hunksi. Mulla on nyt vakava look päällä, ei sovi nauraa, kun on murhetta monenlaista.

• Tänään paikallislehdessä joku peräänkuulutti vihtoja, olisi maksanut vitosen kappale. Siinä näppärälle Papalle kannattava harrastus, kun tekee diilin jonkun torikauppiaan kanssa. Osaanhan minäkin niitä tehdä, mutta rutiini puuttuu. Luulen, että se oikea aika alkaa olla juuri nyt.
      Pitää lähteä tekemään. Nippusiteitä ja fillarinrenkaita minulla on, vain koivunokset pitää maalta hakea, kun en täällä kaupungin koivuista kehtaa niitä repiä.

• "Torilla on 1 vihta maksanut jo 5 Euroa kipale.
        Tienasin siis 200 Euroa juhannuksen aikaan"

Also sprach Zarathustra , ei tase-pappa aloituksessaan.
        Olisisi aina hyvästä jos lukisi ketjusta ainakin aloituksen.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"Torilla on 1 vihta maksanut jo 5 Euroa kipale.
        Tienasin siis 200 Euroa juhannuksen aikaan"

Also sprach Zarathustra , ei tase-pappa aloituksessaan.
        Olisisi aina hyvästä jos lukisi ketjusta ainakin aloituksen.
        H.

Ei ku, ...eli tase-pappa...
        H.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10621
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      3309
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      227
      2215
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      2033
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      1
      1437
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1144
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1140
    8. 175
      1011
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      999
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      959
    Aihe