Kalifornia ja elämisen kustannukset..

Sr.Mc.dsgr

Hei!

Sain työtarjouksen Kaliforniasta, San Diegosta. Palkkaa lupasivat 110 000 dollaria /vuosi plus bonarit. Vielä en ole tarjoukseen vastannut, mutta kivahan se olisi käydä muutama vuosi ulkomailla hommissa. Vaimo tulisi mukaan, meillä ei ole lapsia. Sairasvakuutukset ja relocation palvelut firman puolesta melkein ilmaiseksi.

Kysymyksenä siis enneminkin, että paljonko yleensä menee rahaa perusasioihin?

Laskeskelin, että joku 2000 vuokraan, sähköön, vesi ja kaasuun.
Paljonko maksaa vakuutukset autoon ja kämppään? maksetaanko kuukausittain vai kerran vuodessa?
Hintataso kalifornissa eli ruoka/vaatteet/olut?
Bensan hinta? (per gallon)

Mihin siellä menee rutosti rahaa?

Kiitos jos joku jaksaa vastata. Olen käynyt San Diegossa pari kertaa, mutta en ole tällaisiin asioihin paljon kiinnittänyt huomiota. Olen myös asunut kiinassa työni puolesta ja ainakin sikäläiseen erinlaiseen kulttuuriin sopeuduin erittäin hyvin. Rahaakin jäi aika paljon käytettäväksi.

3

2334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiole_

      San Diegon alue ei ole oikein edullisimmasta paasta USAa asua (kuten ei California ylipaataan), ja varmasti monet kustannukset riippuvat elintavoista, mutta ehka nama voisivat auttaa arviointiin

      http://www.city-data.com/county/San_Diego_County-CA.html
      http://www.payscale.com/cost-of-living-calculator/California-San-Diego
      Bensan hinta paivittain http://www.sandiegogasprices.com/

      Onneksi on hintataso kuitenkin kaukana Silicon Valleyn hinnoista. SD:ssa tuolla $ 110 K:lla kylla elaa ihan hyvin, se on kylla alueen keskipalkkatasoa ylempana.

      Vaatetyylit ja muodit on varmasti erilaisia kuin muualla, mutta keskimaarin kylla edullisempaa kuin Suomessa, ellei sitten vaihda samalla vaatetuksen merkkeja tms monta tasoa ylemmaksi. Outletteja kannattaa hyodyntaa, samoin mm. Target ja Walmart farkkuihin tms. Perus 501 tai muut levikset tms lahtee $20-50 paikasta ja mallista riippuen.

      Tuo saattaa toimia autovakuutusten etsimiseen http://www.carinsurancequotes-california.com/compare-rates/San-Diego-car-insurance-quotes.html (ellei sitten vaadi myos SSN ja ajokortin, auton tms tiedot)
      Autovakuutukset tulevat olemaan hieman kalliimmasta paasta jos ei ole jo USAssa credit historya.

      Ruoan, oluen tms hinnat myos riippuvat siita miten paljon syo kotona vs ulkona.
      Meilla menee muutama sata $ kk:ssa, tosin ei varmaan ole tyypillisin ostoskori meilla aina. Toivottavasti jollain on arvioita tarkemmin ruoan hinnoista verrattuna Suomen nykyhintoihin.

    • BiteIttt

      No itse asuvana täällä diegossa (Kyllä, minulla on suomalainen näppäimistö :), voin sanoa seuraavaa:

      Vuokra: Riippuu missä asut, mutta noin keskimäärin asiallisesta vuokra-asunnosta köyhdyt sellaiset 1350-1700 dollaria. Riippuen lähiöstä mihin muutat, onhan niitä kymmenien tuhansien kuukausihintaan asti ja jostain ihmeen laista, jossa määritellään kullekin asuinalueelle pakkorakennettavan myös halvempia asuntoja. Näin asian itse tulkitsin paikallisen selittämänä. Vakuutusta kämppään en ainakaa minä ole ikinä maksanut, olen olettanut vuokraisännän hoitavan sen puolen. Pitääpä ottaa selvää. Onneksi ikinä ei ole mitään tapahtunut.

      sähkö: 100 dollaria /kk (Lämpöä talvella jos olet vilukissa ja kesällä viilennystä. Voi tuntua tuo lämmitys talvella 18 asteen lämmössä nyt typerältä, mutta useamman vuoden jälkeen se alkoi ainakin minusta tuntua jopa kylmältä.

      Kaasu ja vesi yhteensä noin 100 dollaria /kk

      Auton vakuutukset maksaa aika paljon. Esimerkiksi itselläni on mustang vm. 2011, vakuutus kuukaudessa noin 180 dollaria. Eli aika kallista suomeen verrattuna. Auton ostossa myös tuli veroja noin 3500 dollaria smogit ja rekisteröinnit yms.

      Toisen auton, joka on halpa käyttöauto, vakuutukset noin 50 dollaria/kk.

      Yleensä bensa noin vähän päälle 3 dollaria/gallona

      Vaatteet ovat paljon halvempia kuin suomessa. Itse käytän sellaisia merkkivaateita mitä löytyy kohtuuhintaan (suomessa maksoin farkuista noin 80 euroa keskimäärin, täällä 50 dollaria, halvemmallakin saa) Taas designervaatteet voivat olla todella kalliita,mutta niitä harvempi "ei wannabe julkkis" edes käyttäisi..

      Olut on halpaa ja sitä on paljon halvempi juoda "baarissa" eli sellaisessa pubissa/tavernissa. Osa yökerhoista taas saattaa ottaa jopa 15-20 dollaria per olut. Kaupasta ostettuna kuitenkin todella halpaa. Ruoka hivenen halvempaa kuin suomessa nykyään, varsinkin liha täällä on halvempaa. kuukausi sitten käytyäni suomessa kauhistelin siellä ruoan hintoja. Huhhuh! 25 euroa kalja lavallinen? Uskomatonta.

      Itse tienaan noin 100k / vuosi ja palkka maksetaan joka toinen perjantai. Veroja menee se 22%, riippuen sekin missä päin kaliforniaa asut. Saan Bi-Weekly käteen noin 2600 dollaria, , kuukaudessa yleensä kahdesti tuon summan, toisina kuukausina kolmesti. Niinsanotut kiinteät menot meillä on noin 2400 dollaria/kk, joten sitä käyttörahaa jää syömiseen juomiseen ja rillutteluun se noin 3000 dollaria, joka on tähän asti riittänyt vallan mainiosti. Toki kuitenkin teemme ruokaa kotona ja syömme ulkona vain kerran tai kaksi viikossa, koska siinäkin kuitenkin säästää.

      Toivottavasti auttoi!

    • Piilaaksolainen

      Alle 150K olisi (nyt 2012) aika heikko tarjous Valleyssä, mutta hinnat putoavat nopeasti kun mennään itään ja etelään. Sairausvakuutuksesta kannattaa katsoa omavastuut erityisen tarkkaan. Lapsia tänne ei kannata tulla synnyttämään, mutta palkka on osaavalle 3-5 kertaa enemmän kuin Helsingissä kokemus, eli kyllä ehdottomasti kannattaa tulla jos vain pääsee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1002
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      670
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe