Samojedi vai suomenlapinkoira??

Koiruus<3

Elikkäs oon 11 vuotias tyttö ja oltais hommaamassa koiraa.
Mut en osaa päättää kumman ottais samojedin vai lapinkoiran :I
Oon halunnu samojedia jo 3 vuotta mut nyt tuntuu siltä ku kaikki sanoo et se on vaikee kouluttaa nii et haluisinki lapinkoiran :O
Meillä ei oo ennen ollu koiraa mut meil on ollu monta kertaa hoidossa koiria nii on ainaki jonki verran kokemusta. Isällä on ollu aikoinaan koiria et sekin tietää niistä jotain : D Meillä on 2 kissaa. Tuleeko koirat toimeen kissojen kaa?
Koira olis ihan sisäkoirana. (siis ettei oo ulkona missään häkissä tai narun pääs jos tajusitte :D) Kumpi rotu olis parempi?? Ja voitteko kertoo samalla vähän kasvatuksesta yms.

12

2682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silkkituuli

      Ensimmäiseksi koiraksi suosittelen lämpimästi suomenlapinkoiraa. Ja koska olet niin nuori, suomenlapinkoira on kokonsakin puolesta helpompi hallita kuin samojedi. Esim. talutuslenkillä.
      Koirat tottuvat kissoihin yleensä ongelmitta kun saavat olla niiden kanssa ihan pikkupennusta asti tekemisissä.
      Jos ette ole ostamassa näyttely tai harrastuskoiraa vaan ihan vaan kotikoiran, harkinnan arvoinen koira voi olla myös sekarotuinen.
      Esimerkiksi samojedin ja suomenlapinkoiran sekoitus. Tai jokin vastaava. :)

      • ja paskat hei

        Sekarotuiset eivät ole sen helpompia kuin puhdasrotuisetkaan.


      • 6+18
        ja paskat hei kirjoitti:

        Sekarotuiset eivät ole sen helpompia kuin puhdasrotuisetkaan.

        Mutta eihän silkkituuli väittänytkään, että sekarotuiset ovat helpompia kuin rotukoirat? Hänhän vain toi tällaisenkin ehdotuksen julki. Rotukoiraihmisten ei tarvitse kauhistua sitä että sekarotuistakin tietystä yhdistelmästä ehdotetaan. :)


    • lappalaisen omistaja

      Lappalaista voin lämpimästi suositella :)
      Helpompia hoidettavia myös turkkinsa puolesta ja luonne on leppoisampi -helpompi koulutettava kun on nöyrempi, on todella monipuolinen harraste koira. Lappalaiset ovat sosiaalisia ja sopeutuvaisia, kissasta ennemmin riippuu sopeutuuko se koiraan :D
      Sekarotuisissa on sitten niitä "rotujen luonteita sekaisin" että varmempi lukasta ne rotumääritelmät ja perehtyä millaisen kanssa pärjää ja sitten mahd. hyvin perehtyä kasvattajaankin mistä pennun ottaa, että saa sitä mitä pitääkin.
      Vaaleat lapinkoirat muuten voivat olla aika samannäköisiäkin kuin ne aavistuksen keksinväriä oleva samojedit.

    • samojedisti

      Hei
      Mulla on 2 samojedia, ovat erilaisia mutta molemmat ihanaluonteisia koiria, jnkv itsepäisiä kylläkin. samojedi ei yleensä ole mitenkään hankala peruskouluttaa kotikoiraksi, monet ovat persoja ruualle ja siten helposti "temppu"koulutettavia, miellyttämisenhalua samojedeillä kuitenkaan ei ole useinkaan joten jos haluat vakavissaan harrastaa esim agilityä tai tokoa niin suosittelen lapinkoiraa, näissä menestyvät sammarit on harvassa, itsekin harrastetaan näitä mutta meidän koirilla ei kilpailuihin ole asiaa... perusluonteeltaan on "kiltti" siis ei koskaan aggressiivinen .Lapsiperheen koiraksi sopii hyvin, mutta tietenkin aikuisella pitää olla päävastuu koiran hoidosta. Samojedi tarvii paljon liikuntaa ja muitakin virikkeitä, muuten keksii tekemistä itse, tuhoaa paikkoja, kaivaa , repii, pureskelee. Vetäminen hihnassa on aikamoinen haaste, urossamojedia ainakaan ei sinun ikäinen mitenkään voi lenkittää yksin, pienikokoista narttua (alle 20kg) ehkä. Meidän 20kg urospentu vie kyllä 11v poikaa kuin pässiä narussa jos haluaa, Lisäksi turkinhoito voi olla työlästä,meillä toinen koira on tosi paksuturkkinen ja vihaa turkinhoitoa, harjaussessio vaatii 2 aikuista ja ainakin tunnin aikaa. toista voi vaan silitellä kammalla kun se kellottaa selällään ja turkki on sillä selvä. karvaa lähtee paljon.Paljon tietenkin näissä hihnakävely ja harjausasioissa riippuu koiran luonteesta ja omistajan määrätietoisuudesta, Meillä hihnassa kävellään vierellä , eikä koskaan saa vetää. vetolenkit (juoksu, pyörä, hiihto) tehdään valjailla ja silloin saa vetää koko ajan. Koira ymmärtää eron, kävelylle lähtö ei aiheuta mitään säväreitä mutta kun valjaat pannaan päälle alkaa mieletön huuto.
      samojedi on tietenkin mun mielestä paras ja kaunein koira ja varmasti on teille hyvä koira, muttajos tähän päädytte, ottakaa narttu pienemmän koon takia ja
      huolehtikaa että saa riittävästi monipuolista liikuntaa ja myös aivojumppaa. ja varautukaan pitkiin turkinhoitosessioihin (kaikilla ei ole tätä ongelmaa) karvaan ja hiekkaan sisällä.

      Lapinkoirasta en tiedä paljonkaan, mutta ne joita olen tavannut, haukkuu tosi paljon, tuttu joutui luopumaan lapinkoirasta koska ajoi pikkulapsia(omia) takaa ja näykki, paimennusviettiähän niillä on. Harrastuksissa ja koirapuistossa tapaamani lapinkoirat vaikutavat fiksuilta, mukavilta, innokkailta, leikkisiltä ja enemmän miellyttämisenhaluisilta kuin samojedit.

      Kasvatuksesta sen verran että ensimmäisenä pitää muistaa ettei koira ole ihminen eikä koiranpentu ole vauva,. Kannattaa hankkia jo ennen koiraa joku koulutuskirja, vaikka Tuire Kaimion Pennun Kasvatus ja lukea se ja keskustella koko perheen kanssa että kaikki ovat samoilla linjoilla koiran kasvatuksessa ja toimivat tilanteissa samalla tavalla. silloin koirasta tulee tasapainoinen ja hyvä koira kun se tietää mitä saa tehdä ja mitä ei ja voi luottaa siihen että sitä kohdellaan ystävällisesti ja johdonmukaisesti.

    • sammarilover <3

      Hei! mä oon nyt 13 vee ja mulla itellä on samojedi :) ja se on mun eka koira :D mutta mu iskällä on ollu samojedi kun se on itte ollu joku mun ikänen tai jtn . nii siitä jos sanot että se on sisäkoira, nii sitte en suosittele sammaria , koska meillä oli viime talvi sellanen että tää tykkäs nukkuu ulkona pakkasesssa sellasella jalkojen pyyhkimismatolla :d vaikka oli kui paljon pakkasta :/ , ja jos sen sitte toi sislle nii eti haus takas pihalle :D ja meillä on nyr sellanen naru / vitja viritelmä että on sellanen vaijeri aitasta sellaseeen tolppan (ja se on muute hyvä kun lähtee esim , kouluun nii se pärjää siellä oikein hyvin ku voi mennä aittaan missä sille on makuualusta ja vettä :) ) mutta se on kyllä sillai että s miän iskä on sen johtaja" että sitä se eniten tottelee .se sen turkki on sitte selanen juttu että harjaus ainakin joka viikko että tottuu siihen :D ja kun on karvanlähtöaika...nii huhhuh!! mutta ei siinä mitään todella ihana ja kiltti rotu :D

      • sammarilover<3

        nii ja se mein koira on uros , mutta mä kyllä pystyn sitä lenkittään kun oon kertonus ille selvästi PIENESTÄ PITÄEN että hihnassa ei vedetä! ainoo ongelma tulee jos ihminen/auto/pyörä/toinenkoira/moottoripyörä tulee vastaan silloin yleensä pysähdytään :D


    • iina-jenni-pomo

      suomenlapinkoira on paaaaallljjon parempi vaihtoehto kuin sammari, sillä ne ovat helpompi hallita, ja varsinkin kun olet vielä niiiin nuori ! ehdotan lämpimästi lapin koiraa! : )
      Onnea sinulle ja tulevalle hauvallesi!! : )

    • Lovee <3

      meillä on Samojedi/villakoira risteytys :) on ihana tyttönen ja suosittelen samojedia :) Sen kanssa vois harrastaa potkukelkkailua tai se voisi vetää sinua pulkassa ! :D

    • Samojedinhoitaja!

      Ei Samojedi ole vaikea, eikä se vedä. EI TODELLAKAAN OLE VAIKEA KOULUTTAA!!!! KUKA VÄITTÄÄ NIIN? MUTTA EI SAMOJEDI OLE SISÄKOIRA EI, EI EI! EI OLE SUOMENLAPPARIKAAN MIKÄÄN SISÄKOIRA, EI, EI, EI! En suisittele kunpaakaan. Mutta jos niin ottakaa suomenlappari. ne soveltuu paremmin sisäkoiriksi, kunhan saa riittävästi liikuntaa.

    • sammari love

      sammari ei ole tarkoitettu tarha koiraksi ulos, vaan se riittää kun sammari saa taarpeeksi paljon leikkiä ja olla ulkona ja tietenkin jotain 10km lenkin ainakin kerran päivässä,mutta tietenkin pitää käyttää useamminkin päivässä lenkillä. Ja vielä siitä että jos samojedin laittaa ulos tarha koiraksi sen turkki tulee likaiseksi ja takkuiseksi ja ruskeaksi , eikä se ole kiva. Sammarit elävät kauemmin kun saavat olla sisällä eikä tarha koirana.

      TUTULLAMME OLI sammari ja se oli tarha koira se eli suunnilleen 9.v
      ja äidilläni oli sammari ja se oli sisällä ja sai olla säännöllisesti ulkona ja se eli n.13.v .

      • Tuo on kyllä

        totta mitä sanoit tarhakoiran ja sisäkoiran ikääntymisestä. Ulkokoirat kuolee järkiään nuorempina, tulee erilaista kremppaa ja kolotusta ja kun isännät vielä usein metsästää niillä niin lopetus on tuttu hoitokeino vaivaan kuin vaivaan. Lisäksi nykyään sudet ja karhut sekä ilvekset vievät paljon tarhakoiria ajasta ikuisuuteen yön pimeinä hetkinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe