"aito" hirsitalo

338

Nyt on tulossa itselle todennäköisesti se vaihtoehto että voisi rakennella jotain uuttakin (tai rakennuttaa) vanhoja tullut jo tarpeeksi revittyä.

Lamelli hirsitalo kiinnostaa mutta tietääkö joku kuka tekee hirsitalon ilman "paneeleita" eli kurkihirsiratkaisulla ja sisäseinät sitten jotain ohuempaa hirttä.

Muutamia vuosia sitten kyselin ja ainakin Finnlamelli lupasi toteuttaa talon myös tällä ratkaisulla. Vielä jos joku on tehnyt talonsa noin niin olisin tosi kiitollinen kommenteista.

Toinen vaihtoehto voisi sitten olla oliko se nyt tuo Erlund (Mellilän hirsityö) muistaakseni ekovilla eristetty seinäratkaisu mutta mieluiten pysyisin puussa en siis kuussa.... :-)

Ja tähän samaan voisi myös kysäistä lämmityksestäkin, itsellä ajatus alustavasti (neliöitä noin 120 yksi kerros) betoni pohja ja vesikiertoinen lattialämmitys, saa kommentoida vapaasti.

Jos jotain asiallista keskustelua viriää niin mielelläni lueskelen ja kommentoin.

14

1168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erlundilla on laatua

En oo koskaan kuullu kenenkään haukkuvan Erlundin hirsimökkiä tai hirsitaloa.
      Mellilä on tuossa naapurissa ja noita mökkejä on täällä päin paljon eli jos niissä olisi vikaa olisin varmasti kuullut jotain jupinaa.

Ainoa vaan, että käsittääkseni hinnaltaan ne ei ole kaikkein kilpailykykyisimmästä päästä.

Lähtisin kyllä silti liikkeelle juttelemalla niitten kanssa.

• 338

Sekin tuli mieleen että mitä mieltä olette olleet ulkonäöstä näissä isoissa lamelleissa siis jos kyseessä sellainen lamelli että reunimmainen lankku ei ole täyskorkea vaan keskelle jää näkyviin liimasauma.

Jos talo tehdään ilman lisä eristystä tulee tämä näkymään molemmin puolin ja siksi itsellä ajatus lähteä matalampaan hirteen ilman tuota näkyvää liimasaumaa mutta tuntuu tämäkin rajaavan aikalailla hirren paksuutta ja valmistajia.

• Taivasalla

Jaa-a, en ole aivan varma ymmärsinkö tuon oikein mutta eipä ainakaan omassa Mammuttihirren lamellihirsissä (270 mm) ole yhtään moista jatkosta eli kaikki ovat täyskorkeita. Voisi kuvitella että eiköhän ne kaikki muutkin tee "täyskorkeita".

Sen sijaan paikka paikoin jossakin näkyy jatkos eli lankku ei ole ollut koko hirren pituinen vaan sitä on jatkettu. Näitäkään ei ole sinällään mahdottomasti ja eipä niitä juurikaan erota maalauksen jälkeen.

• 338

Siis tarkoitin että esim. vaakalamellissa tulee tuo sauma ulko ja sisäreunaan samaten jos lamellihirressä on päällekkäin "lankut" eli kolme leveää on tehty kuudesta kapeasta. Olikohan nyt tarpeeksi vaikeasti selostettu.... :-)

Tuon tosin näkee kun käy katsomassa miltä näyttää..

• pystyhirsinikkari

Oikeassa olet. Isot lamellihirret ovat monesti kuudesta, jopa yhdeksästä puusta liimattuja.
        Ei se rakennetta heikennä eikä sauma häiritse näköä.
        Jotkut valmistajat tekevät keskimmäisen lamellin pystyyn ja saavat sillä hillittyä laskeutumista.
        Älä sulje näkemättä pois pystyhirsirakennetta joka on painumaton ja tutkimuksissa todettu vuotamattomaksi joten lämpö pysyy sisällä.
        Jos kiinnostaa niin ota yhteyttä [email protected]

• Taivasalla

No, itselläni tuli kaiketi sitten "pystylamelli", eli 4 kpl lautoja liimattuna pystyyn päin jolloin ulko- ja sisäpuolella näkyy vain yksi lauta joka on pystyssä. Vaakaan ei ole siis yhtäkään lankkua liimattu.

Lisätietoja löytyy linkistä, jossa itselleni tuli tuo vaihtoehto LH270x218
        http://www.mammuttihirsi.fi/DowebEasyCMS/Sivusto/Kuvat/hirsiprofiilit.gif

• 338

Jep. eli tuota juuri tarkoitinkin, hyvä kun oli linkki niin selvisi mammutinkin vaihtoehdot ja tuolla hirsikoolla pääsisi jo mukavaan paksuuteenkin.

• Reijo S.

Itse toteututin haaveeni 1 ) Osin pelkän hirsikehikon kantavin kattorakentein. Sen
      jälkeen vein lupakuvat höylärille, joka laski muut puutavarat 2 ) Ikkunat ja ovet otin pienemmästä Vtt:n 2. sijalle nousseelta firmalta. 3 ) Puhallusvillan ( ekovil-
      lan ) tilasin suoraan Ekovillalta. 4 ) Pintakatteen Aurasta tehtaalta. 5 ) Sähkötyöt
      teki tuttu sähkäri 6 ) LVI-työt otin pienemmältä alan porukalta.
      Näin jyvittämällä laskin tienanneeni useamman kymppitonnin kun vertasin toteu-
      tunutta saamiini tarjouksiin.
      Pieni "juokseminen" tuotteiden perästä; niistä tekee tosi hyvän tilin.

• 338

Jos ikkunoita ja ovia hakee itse niin tuo Ylijäämävarasto Hämeenlinnassa ei ole ollenkaan huono vaihtoehto.

Pariin otteeseen tuolta hakenut tavaraa ja ei ole ollut mitään moitittavaa.

(Skaalan ikkunat) ovista en muista kenen tekeleitä.

• Reijo S.

Nykyään isommissa kaupungeissa jopa edellytetään äänieristettyjä ikkunoita.
        Melua tulee vaakatasossa teiltä, rautateiltä tai esim. teollisuustiloista.
        Ylhäältä tai yläviistosta mm. lentokenttien läheisyydessä lentokoneista.

Oma ikkunahovihankkijani valmistaa täsmä-äänieristettyjä ikkunoita. Aina ku-
        hunkin tilanteeseen sopivat. Vaakasuuntaisia ääniä vastaan on oma lasityyp-
        pinsä ja lentokoneen melua vastaan omansa.

Tämän vuoksi vain harvoin nämä Hämeenlinnalaiset voivat tulla kyseeseen.
        Vedenliplatukseen ne toki hyvin sopivat.

Olen n. 100 myydyn talon jälkeen ottanut muutamia kilpailutus-hommia toi-
        meksiannon jälkeen, lähinnä olen auttanut tuttavia. Jyvitän koko projektin, jos näen että se on mahdollista ja kannattavaa.

Jos kiinnostaa sp:nä voi laittaa tietoo os : [email protected] . Tämä tietysti vain siinä tapauksessa, että asiakaana haluat säästää taloprojektissasi.

• Hirtta tai sitten ei

Itsellä ei ole hirsitaloa, mutta olin viikon lomalla pohjoisessa. Talo oli hirsitalo,
      siten, että myös sisäseinät olivat n. 100 hirttä.

Ainakin äänieristys huoneiden välillä oli huono. Loma oli muuten ihan ok. Mutta ensi kerralla otamme kyllä vaimon kanssa talon, jossa on ns. normaali villoitettu seinä. Pitää ainakin ääntä paremmin.

Myös sähkömies tuttavani sanoi, että hän ei mielellään urakoi hirsitalojen
      sähkötöitä. Normaali puurunkotalo ja normaalit väliseinät ovat helpompia.

Ja voihan ne kevyet väliseinät myös hirsipaneloida. Paksu mäntypaneli
      molemmin puolin, niin näyttää aivan hirreltä, jos siitä puusta niin paljon pitää.

En löydä mielessäni yhtään järkisyytä, miksi hirrestä seinät.

• 338

Tekemisen helppous, sisäseinät tukevat myös ulkoseinän rakennetta, saunan voi myös tehdä hirsiseinillä jos haluaa.

Sähköreiät ym sovitukset on ainakin minulle luvattu tehdä jo tehtaalla ja nämä olen ajatellut itse vetää ja kiinnittää myös niin pitkälle että sähkömies vain tulee tekemään liitokset.

Tottakai äänieristys varmaan huonompi mutta siihen vaikuttaa myös se tehdäänkö väliseinät tiivistämällä, itsellä ajatus tehdä näin.

Yläpohja tarkoitus eristää ekovillalla koska kokemuksesta tiedän että tämä vaimentaa ainakin ylhäältä tulevaa ääntä.

Molemmissa on puolensa mutta tässä omia perusteita miksi haluan rakenteen näin.

• Hirtta tai sitten ei

Ihan ok nuo ajatuksesi ja kerroin vain omista kokemuksistani ja erään sähkärin mielipiteestä.

Eiköhän hirsirakenteissa ole aina läpi rakennuksen läpihirret, että talo pysyy
      kasassa. ja näyttävät nuo puurankarukotalotkin noin yleiseti seisovan suo-
      rassa, vaikka väliseinät ovatkin rankarunkoisia.

Eiköhän saunaan pidä laittaa ilmarako panelin taakse alumiinipapereineen.
      Harvoin enää jätetään pelkälle hirrelle.

Sähkömies mainitsi, että tehdas lupasi myös jossain hänen kohteessaan tehdä reiät. Kuitenkin jostain hirrestä oli puuttunut sähköreikä.

Tiiviste hirsien välissä ei kyllä ota äänieristystä yhtään pois.

Yläpohja ihan jees. Ei kuulu sateen ropina.

Onnea kuitenkin kaikkeen minkälaisen talon sitten rakennat / rakennutat !

• 338

Niin tuo hirsisauna oli yllätys koska tätä ratkaisua on minulle jopa SUOSITELTU ja yhden tällaisen ratkaisun olen nähnytkin ja vaikutti ihan toimivalta.

Pesutilat jää sitten sikäli ongelmaksi että tätä olen miettinyt mikä olisi se paras ratkaisu toteuttaa ja näyttää siltä että parempi tehdä kokonaan kivinen huone tai no katto nyt muuta mutta kuitenkin.

Väliseinät tehdään yleisesti näemmä lohenpyrstö uraan joka koneellisesti tehtynä sitoo ulkoseinät todella hyvin pakettiin ja kuitenkin antaa mahdollisuuden hirsien erilaiseen elämiseen, siis ulkona/sisällä.

Jos ajatellaan miksi väliseinät ja päätykolmio hirrestä niin makuasioitahan nuo ovat. Suurin etu varmaan jos itse kasaa on tekemisen helppous päätykolmion ja väliseinien osalta.

Hintaero on yllättävän pieni perus talossa vielä jos yksinkertaistat väliseinien rakennetta/liitoksia ja kuitenkin hintaa lisää vielä hirsinen päätykolmio.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4568
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3493
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2093
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      106
      1307
    Aihe