Olin kylässsä ja

tarjottiin vanhaa

kakkua. Miten kieltäytyä kohteliaasti loukkaamatta toista mikäli epäilee että tarjottava kakku on mennyt jo huonoksi? Olin siis kylässä ja tarjottiin Frödinge isoa mansikkakakkua (kakusta oli puolet jäljellä) ja satunpa vaan tietämään että kyseinen pakaste kakku oli otettu sulamaan jo juhannuksen aaton aamuna. Ja kylässä olin eilen. Ja kakkua en siis ottanut kun tarjottiin. Vetosin kiireisiini ja poistuinkin aiemmin kyläpaikasta. Teinkö oikein, vinkkejä vastaisuuden varalle kellään? Kiitos.

23

11798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ronkeli kyläilijä?

      eli tarjottava kakku oli ollut kuusi päivää jääkaapissa ja en arvannut ottaa sitä vaikka sitä tarjottiinkin. Ja lisäkseni kyläpaikassa oli toinenkin vieras ja hänkään ei arvannut kakkua ottaa.

      • Mutta epäilen.

        Ja lisäksi epäilen kakun tarjoajan henkistä vointia vähän mutta varma en siis ole.


      • Hyvää ke sää!

        ei haittaa mitään kyllä pakastekakku säilyy hyvin jääkaapissa kuusi päivää. Minä ainakin olen useasti vielä heinäkuussa syönyt juhannuksesta jääneitä Frödinge-pakastekakkuja.


    • Liwwe

      Heh, ongelmallinen juttu. Yhdet tuttavani joutuivat taannoin poistumaan keksittyyn kala-allergiaan vedoten kun juomasivat mökkijuhlilla isäntäväen puutteellisen hygieniatason.

    • no jaah

      Itse varmaankin kieltäytyisin kohteliaasti, dieettiin tai johonkin vedoten. Tai sitten yrittäisin hienovaraisesti vihjata asiasta. Tai ainakin minä tarkkailisin, ottaako isäntäväki itse kakkua ja millä menestyksellä.

    • 5+3

      No mikäs kiertovitsi tämä on? Juuri sama kirjoittaja kyseli kakun syömisen perään toisessa ketjussa. Älkää ihmiset kertoko vieraillenne, milloin kakku on tehty tai sulatettu, sanotte että juuri haettu/otettu, ja kukaan ei nolosti kieltäydy.
      Muuten: Frödinge-kakut ovat tosi hyviä, ihme että siitä on mitään jäänyt toiselle päivälle.

      • moni kakku päältä ka

        aina on kerrottava milloin kakku tehty tai sulateltu, muu on vieraiden pettämistä. tiedän tämän sillä yksi ihminen yritti naamioida frödingen vanhaa pakastemansikkakakkua niin että laittoi sen päälle oikeita tuoreita mansikoita.


      • Tarkennusta vähän..

        Kakun tarjoaja ei kertonut minulle koska kakku oli otettu sulamaan, minä nyt vaan satun tietämään kakun iän toista kautta. Olin nimittäin samaisessa kyläpaikassa juhannuksena ja se ihan sama kakku oli silloinkin siellä tarjolla. En tosin silloinkaan sitä ottanut, eivätkä ottaneet muutkaan. Kakku oli tuolloin ihan kokonainen. Ko. kakku on iso mansikkakakku. Siis iso. Siksi kait siitä oli vielä eilen puolet jäljellä.


    • neuvoneuvo

      0800 133 933 Chips Ab:n kuluttajapalvelu palvelee arkisin klo 8-12

      soita tonne ja kysy säilyykö kakku, infoa sit tarvittaessa kakun omistajaa

    • 11+9

      Miten joku voi olla ottamatta Frödinge-kakkua? Ette ole terveitä. Älkää käykö kylässä, niin ei tarvitse ihmetellä tarjoiluiden perään. Siirtykää luomuruokaan ja valmistakaa kaikki itse. Syökää ituja, ovat terveellisiä.

    • hygieeninen

      ite käytän tälläsissä tilanteissa usein selitystä että olen juuri syönyt kotona eikä jaksa nyt syödä, mutta kiitän kuitenkin. kerrankin oli taloyhtiöllä jotkut juhlat asukkaille, kesäkuumalla. kerhohuone oli kuuma kuin sauna ja talotoimikuntapa oli ottanut kermakakun pöydälle n.tuntia enne kuin sitä edes syötiin! enpä sitten ottanut sitä vedoten siihen että olen juuri kotona syönyt. myöhemmin kuulin että monella oli tullut vatsa kipeäksi siitä kakusta. '

      olen tehnyt huomion että meidän talotoimikunta ei ole ilmeisesti kuullut elintarvike yms.hygieniasta. grillijuhlissa olivat laittamassa kypsäksi grillattua lihaa siihen ihan samaan rasiaan missä ne llihat oli raakana, syynä se että siinä on vielä marinaadiakin jäljellä niin tulee lisää makua!! ei elämä! näitä tapauksia on vaikka kuinka paljon! siksipä en yleensä syäö mitää mitä heillä on tarjottavana. grillijuhlissa minulla on omat itse kaupasta ostetut ja jääkaapissa säilytetyt makkarat. en enää syö heidän tarjoamiaan, en halua vatsaani kipeäksi sen takia että joku valopää haluaa laittaa kypsät lihat sinne missä ne on raakana ollut, tai syödä KERMAkakkua joka on tunnin pilaantunut saunakuumassa huoneessa. ei kiitos.

    • hhgfdsgfdg

      Noissa on niin jämäkät säilöntäaineet, että säilyvät pilaantumatta viikon kevyesti - itse en näitä kyllä syö edes "tuoreena". Tekosyitähän kyllä keksii aina: olen allerginen mansikalle, olen siirtynyt hiilarittomaan diettiin, tai että vältät tiettyjä ruoka-aineita kokeeksi vatsavaivojen vuoksi.

      Itselle on muuten tullut inho kermaa kohtaan lapsuude

      • hhgfdsgfdg

        Juu, mulla jäi eilen kesken kun puhelin soi ja painoin vaan enteriä. aikoinaan siis lapsuudessa kävin äitin kanssa usein kylässä 60-70-luvun vaihteessa yhden mummelin luona ja sillä oli aina kermakakkua. Äiti teki sille mummolle kauppaostokset, kun ei itse jaksanut, teki paljon aikoinaan sellaista hyväntekeväisyyshommaa, siks käytiin aika usein. Sitä kermakakkua tarjottiin vieraille niin kauan kuin sitä riitti. Saattoi olla samaa kakkua seuraavallakin viikolla ja se oli aika öklöö ja mummo pakotti syömään. en voi vieläkään sietää kermakakkua.


      • tarkennusta vielä
        hhgfdsgfdg kirjoitti:

        Juu, mulla jäi eilen kesken kun puhelin soi ja painoin vaan enteriä. aikoinaan siis lapsuudessa kävin äitin kanssa usein kylässä 60-70-luvun vaihteessa yhden mummelin luona ja sillä oli aina kermakakkua. Äiti teki sille mummolle kauppaostokset, kun ei itse jaksanut, teki paljon aikoinaan sellaista hyväntekeväisyyshommaa, siks käytiin aika usein. Sitä kermakakkua tarjottiin vieraille niin kauan kuin sitä riitti. Saattoi olla samaa kakkua seuraavallakin viikolla ja se oli aika öklöö ja mummo pakotti syömään. en voi vieläkään sietää kermakakkua.

        Kiitos vastauksistanne!
        Kävin taas samaisessa kyläpaikassa sunnuntaina ja ilmenikin että kakku oli otettu sulamaan jo juhannusaaton aattona eli torstaina!!!! Kakku oli siis jo n. puolitoista viikkoa vanhaa kun sitä yhä tarjottiin minulle kun kävin. kakkua oli tuolloin vielä n. neljännes jäljellä. kieltäydyin kohteliaasti kakusta. Kakku oli lisäksi vielä keittiön pöydällä koko kuuman sunnuntaipäivän lämpimässä ja kun kurkkasin salaa kakun suuntaan niin voin muuten todeta että se kermavaahto siitä kakusta näytti himpun verran nahistuneelta. Se oli kutistunut ja aavistuksen kellersi. Kuohkeus oli kadonnut kermavaahto-osuudesta, eikä ihme. Tarinan opetus: olkaa hyvät ihmiset tarkkana kyläpaikassa mitä suuhunne laitatte.


      • tarkennanpa vielä
        tarkennusta vielä kirjoitti:

        Kiitos vastauksistanne!
        Kävin taas samaisessa kyläpaikassa sunnuntaina ja ilmenikin että kakku oli otettu sulamaan jo juhannusaaton aattona eli torstaina!!!! Kakku oli siis jo n. puolitoista viikkoa vanhaa kun sitä yhä tarjottiin minulle kun kävin. kakkua oli tuolloin vielä n. neljännes jäljellä. kieltäydyin kohteliaasti kakusta. Kakku oli lisäksi vielä keittiön pöydällä koko kuuman sunnuntaipäivän lämpimässä ja kun kurkkasin salaa kakun suuntaan niin voin muuten todeta että se kermavaahto siitä kakusta näytti himpun verran nahistuneelta. Se oli kutistunut ja aavistuksen kellersi. Kuohkeus oli kadonnut kermavaahto-osuudesta, eikä ihme. Tarinan opetus: olkaa hyvät ihmiset tarkkana kyläpaikassa mitä suuhunne laitatte.

        niin siis siellä kyläpaikassa tarjottiin 3.7. sunnuntaina YHÄKIN sitä samaa kakkua minulle. Se oli siis jo kolmas kerta kun sitä tarjottiin minulle. En ottanut. Mutta muistakaa, että en ottanut sitä silloin juhannusaattonakaan, vaikka silloin se kakku olisi vielä ollut syömäkelpoista.


    • 13+6

      Älä nyt herranen aika koko ajan siellä kylässä juokse. Sen vuoksi tarjoavat samaa kakkua, että pääsevät sinusta eroon. Olisit ottanut sitä kakkua ensimmäisellä kerralla, niin se olisi loppunut jo aiemmin. Syytä itseäsi. Olet paha ihminen.

      • jaa....

        Niin älkääkä idiootit kaivako viattomille esille vuosia vanhoja keskusteluketjuj, kiitos! Mua ei minkään penikoiden kylässä keksien syömiset ja autonrenkaat tai Frödinge -kakut kiinnosta kommentoida, että kiitti johdattelu pois! Krtjun aloitus on vuodelta 2006, joten kuka hullu on noin tylsän aloituksen kaivanut esille nyt 02-08-2011? Ihanko oikein kaipaatte, että viaton antaisi kommentteja? Juntit.


      • jaa...
        jaa.... kirjoitti:

        Niin älkääkä idiootit kaivako viattomille esille vuosia vanhoja keskusteluketjuj, kiitos! Mua ei minkään penikoiden kylässä keksien syömiset ja autonrenkaat tai Frödinge -kakut kiinnosta kommentoida, että kiitti johdattelu pois! Krtjun aloitus on vuodelta 2006, joten kuka hullu on noin tylsän aloituksen kaivanut esille nyt 02-08-2011? Ihanko oikein kaipaatte, että viaton antaisi kommentteja? Juntit.

        Ja sen verran lisäystä kirjoittamaani, että erehdyin, mutta äsken tossa aloituksessa luki vuosiluku 2006, mutta ehkä sitten olen väärässä ja se onkin toi toinen, missä joku mullikka haluaa, että ehkäpä keskusteltais siitä miten paljon ihmiset syö kylässä käydessään... Joka tapauksessa ei pätkän veraa kiinnosta aiheenne.


      • ei kiinnosta
        jaa... kirjoitti:

        Ja sen verran lisäystä kirjoittamaani, että erehdyin, mutta äsken tossa aloituksessa luki vuosiluku 2006, mutta ehkä sitten olen väärässä ja se onkin toi toinen, missä joku mullikka haluaa, että ehkäpä keskusteltais siitä miten paljon ihmiset syö kylässä käydessään... Joka tapauksessa ei pätkän veraa kiinnosta aiheenne.

        Joo, mua kanssa ihan ottaa aivoon, kun nettiin kirjoitellaan kaikkee mikä mua ei kiinnosta yhtään. Hitsi kun on kiire lukee ja kommentoida kaikkee mikä ei kiinnosta. Kukaan ei missään milloinkaan saa kirjoittaa tai puhua sellaista, mikä ei minua kiinnosta. Minua ei kiinnosta sekään, mikä sinua kiinnostaa, joten älä kirjoittele. No joo, varmaan populaa hirveesti kiinnostaa mikä sua kiinnostaa? Sitä paitsi, jotkut aiheet ovat ajankohtaisia vaikka 50 vuotta, se on sama milloin aihe on aloitettu. Sulla on vähän köyhää tuo elämä, jos pitää lukea juttuja, mitkä ei kiinnosta. Hanki kehittävämpi harrastus.


    • tiutautulkku**

      Toinen vieraiden karkotuskeino on laittaa autonrengas uuniin.Homehtunu mansikkakakku tosin on ekologisempi.

    • jokin tässä haisee..

      Kyllä vähän vaikuttaa siltä, että aloittaja ei ole toivottu vieras. Kerrottu oikein, että kakku vanhaa, eli rivien välistä pitäisi ymmärtää, että kävisit vähän harvemmin. Miksi muuten käyt niin usein? Mitä tarjosit heille kun he kävivät luonasi, vai laukkaatko sinä yksipuolisesti muilla kahvilla?

      • no,,,,,

        Mulle tuli ihan sama mieleen... Aloittaja roikkuu jonkun luona kahveilla tai sitten haluaa juoruta jostakin viattomasta kolmannesta osapuolesta negatiiviseen sävyyn, mutta ei pidä siitä joka hänelle tai jollekulle toiselle kadehtimalleen tarjottavia kahvipöytään laittaa, vaan on kiinnostunut juoruamaan ilkeämielisesti joko kakun tarjoajasta tai esittäen kolmatta osapuolta mustamaalaavasti kakunsyöjävieraana ja mustaten mustamaalauksella jotakuta. Erityisen säälittävää, että joku pelle nimettä haluaa keskustella tuollaisesta aiheesta. Oikea palsta siinä mielessä, että hyvä osoitus tuollainen aloitus mauttomasti ajattelevan ihmisen ajatusmaailmasta.

        Minusta olisi outoa, jolllei joku voisi suoraan sanoa, että jos ei täytekakku maistu. Sitä kenenkään ole pakko sivistyneissä piireissä syödä mitään, mitä ei halua.


    • no,,,

      Juoruakkojen ongelmat... Minä en käsitä, ,mikset voi kysyä tuota kysymystä siltä ihmiseltä jolta muka sait vanhaa kakkua ja että v*ttuako SINÄ AMIS amistelet näillä palstoilla, pälli, täydellisellä loukkaaalla keksusteluintressillä. Pitänee olla tyhmä ihminen, jos todella luulee, että tuntemattomia lukijoita kiinnostaa, että millaista täytekakkua sinä anonyymina esiintyvä ihminen olet syönyt - ainakaan et taida arvostaa sitä ihmistä yhtään, jonka luona olet täytekakkua syönyt, jos kerran auot naamaasi keskustelupalstalla sellaisestakin asiasta. Olisit sanonut sille ihmiselle, että sun täytekakkus taitaa olla mennyt vanhaksi. Mutta sinun elämässäsi ei taida kovin tapahtuma- ja sosiaalivilkasta olla.

      Tulee mieleen, että tää on joku juorukellojen ja rikollisten ihmisten nettikiusaaamispalsta. Yäk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe