Odottaja valmistautuu

Kertokaa ensikertala

No niih. Nyt on
- yhdet kaarituettomat pehmetä liivit pykälää nykyistä isompaa kokoa (vaikuttavat antavan hyvin anteeksi kokomuutoksia), lisää voi ostaa tarpeen mukaan
- liivinsuojuksia (paketillinen kertakäyttöisiä, äitiyspakkauksen pestävät)
- kaksi rintakumia, maidonkerääjä (lahjoituksena saatuna näytteitä)
- lanoliinivoidetta, Bepantheniakin
- muutama tuttipullo, keitettynä ja hätävaravalmiina (korviketta saa 24/7 1km päästä, en halua ostaa valmiiksi)
- harsoliinoja
- muutama pusero, jotka todennäköisesti soveltuvat erityisen näppärästi imetykseen
- jonkin verran imetyksestä luettu ja henkisesti erilaisiin vaihtoehtoihin valmistauduttu

Rintapumppua en halua ostaa valmiiksi, kun se jo jonkin verran maksaakin eikä käyttötarvetta etukäteen tiedä, on sitä ennenkin ensihätään lypsetty käsin ja aika nopeasti kaupasta saa jos tarvis iskee.

Olenko unohtanut jotain oleellista?

21

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaa

      Itse tykkäsin et mul oli pari purkkia korviketta kotona valmiina, niin ei tarvinu pelätä et jos maitoo ei tule niin vaavi joutuu huutaan nälkäänsä sen aikaa et joku hakee maitoa.
      Onhan paitoja tarpeeks? Näin kesäl topit ja t-paidat piisaa vallan mainiosti. Tytteli on aika kova pulautteleen, joten saan välil vaihtaa itsellekin paidan 5-6 kertaa päiväs.
      Loppuraskauden riemua.:)

    • Ap.

      Mulle tuo, että korviketta ei ole kotona, on psykologinen imetysmyönteinen juttu vaikka tiedän että pelkkä myönteisyys ei riitä aina sitä maitoa heruttamaan :) Suurin osa varmaan toimii toisin ja ymmärrän sen enemmän kuin mainiosti.

      Muutama perustoppi ei välttämättä olisi paha lisä, jos ei halua hikisissä ja pukluisissa vaatteissa kulkea...!

    • emmuska10

      Minulla taisi olla jopa kolmet imetysliivit sillä sen verta valskas rinnat liivinsuojienkin kanssa että kokoa ajan oli yhdet pesussa. Ja niitä liivinsuojia palaa todella paljon. Rintapumppuja saa edullisesti käytettynä :)

      Ja jos löytyy esim vehnätyyny niin sillä saa lämmitettyä rintoja ja maidon helpommin herumaan/pinkeyttä helpottamaan jos tarvii. Myös lämpökääreet ja vesi helpottaa.

      Mutta kyllä nuilla sun tarvikkeilla pärjää jo pitkälle :) tsemppiä!

    • Ap.

      Kiitti paljon vinkeistä! Mua vaan arveluttaa noiden imetysliivien ostoissa se koko-asia, kun moni sanoo että se on ihan puhdasta arvailua minkä kokoiset rinnat sitten maitoa täynnä on... siksi en ole uskaltautunut ostamaan kuin yhdet.

      Tuollaista vehnätyynyä en tullut ajatelleeksikaan!

    • kuka hakee korvikkee

      Minun vinkki: Osta kuitenkin se yksi paketti korviketta valmiiksi. Koskaan ei tiedä, että milloin sitä tarvii ja sit jos olet siinä tilanteessa yksin niin ei oo kiva :( Harvalla imetysmyönteiselläkään oikeesti se maito nousee heti niin hyvin, ettei sitä lisämaitoa ekoina viikkoina vähän tarvitse. Ei se hankinta sitä tarkoita, että sitä korviketta pitäis sitten kovin herkästi ruveta antamaa. Mutta useimmilla täysimettäjillä on tarve antaa pieniä määriä korviketta alussa. (Korviketta voi ja kannattaa antaa vain jos todella tiheätkään imetykset eivät pidä vauvaa kylläisenä; ja silloinkin vain niin vähän, että nukahtaa tyytyväisenä).

      • Ap.

        Ymmärrän loistavasti perustelun, siis oikein hyvin, ja erittäin monessa muussa tilanteessa olisin samaa mieltä. Mutta kun kotona viihtyvä mies kuitenkin on lomalla ensimmäiset kuusi viikkoa ("syntymäaika" tiedetään suunnitellun sektion vuoksi aika tarkalleen, ellei ihmeitä tapahdu) ja kaupalle juoksutettavia sukulaisia on lähituntumassa parisenkymmentä, niin aion typerän itsepäisesti pitäytyä kannassani... Tulen sitten aikanaan myöntämään tänne, miten tyhmä olin, lupaan sen! :) En ole imetyksen suhteen lainkaan ehdoton, mutta jostain syystä tästä varmuus-korvikepurkista on tullut minulle tärkeä asia.

        Terveisin Jäärä-Joonas


      • itse ostin
        Ap. kirjoitti:

        Ymmärrän loistavasti perustelun, siis oikein hyvin, ja erittäin monessa muussa tilanteessa olisin samaa mieltä. Mutta kun kotona viihtyvä mies kuitenkin on lomalla ensimmäiset kuusi viikkoa ("syntymäaika" tiedetään suunnitellun sektion vuoksi aika tarkalleen, ellei ihmeitä tapahdu) ja kaupalle juoksutettavia sukulaisia on lähituntumassa parisenkymmentä, niin aion typerän itsepäisesti pitäytyä kannassani... Tulen sitten aikanaan myöntämään tänne, miten tyhmä olin, lupaan sen! :) En ole imetyksen suhteen lainkaan ehdoton, mutta jostain syystä tästä varmuus-korvikepurkista on tullut minulle tärkeä asia.

        Terveisin Jäärä-Joonas

        esikoisen kohdalla varmuuskorviketta mutta toisen ja kolmannen kohdalla ei tullut enää mieleenkään.Eihän sen maidon heti ekoina päivinä tarvitsekkaan roiskumalla tulla,kyllä vauva saa tipoista tarvitsemansa ensi päivinä.


      • ()()()()()()()
        Ap. kirjoitti:

        Ymmärrän loistavasti perustelun, siis oikein hyvin, ja erittäin monessa muussa tilanteessa olisin samaa mieltä. Mutta kun kotona viihtyvä mies kuitenkin on lomalla ensimmäiset kuusi viikkoa ("syntymäaika" tiedetään suunnitellun sektion vuoksi aika tarkalleen, ellei ihmeitä tapahdu) ja kaupalle juoksutettavia sukulaisia on lähituntumassa parisenkymmentä, niin aion typerän itsepäisesti pitäytyä kannassani... Tulen sitten aikanaan myöntämään tänne, miten tyhmä olin, lupaan sen! :) En ole imetyksen suhteen lainkaan ehdoton, mutta jostain syystä tästä varmuus-korvikepurkista on tullut minulle tärkeä asia.

        Terveisin Jäärä-Joonas

        Et ole tyhmä. Jos ja kun tiedät, että sitä saa nopeasti, JOS tarve tulee, niin miksi turhaan tuhlata etukäteen purkkiin, jota ei ole tarkoituskaan käyttää. Yleensä se lisämaito annetaan jo sairaalassa ja sitten kun sieltä muutaman päivän kuluttua tullaan kotiin, on maitoa jo lähdössä herumaan. Ja on tosiaan järkevämpää, että ei ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla anna korviketta, se usein vain häiritsee imetyksen onnistumista.

        Toki korvikepurkki kannattaa olla ensikertalaisella kaapissa silloin, jos sinne ympäri vuorokauden auki olevaan kauppaan on kymmeniä kilometrejä tai joutuu itse rattailla vauvan kanssa hakemaan tai muuten olosuhteet eivät aina ole hyvät.


    • emmuska10

      Minulla lähti imetys hyvin käyntiin ja vaikka kaappiin oli tusina korviketetroa ostettu niin niitä ei tarvittu. olivat kuintenki varalla. Ja kyllä ne siellä synnärillä varmistaa että maitoa tulee ja vauvan paino nousee. ja jos sitä korviketta saa ostettua melko heti niin eikai siinä ongelmaa ole:)

      Itse ostin parit D-liivit eli nroa isommat ja sitten jopa yhdet E -liivit, mutta ne taas oli sitten liian isot:) Niitäkin löytyy käytettynä jos ilkee käyttää toisten vanhoja. Itselle se ei niin nuukaa ollut. Kuitenki aika arvokkaita.

    • rento asenne auttaa

      kuka hakee korvikkeen jatkaa: ajattelin vaan, että ei se yksi korvikepaketti ole kallis hukkainvestointi ja sitä ei ole kiva lähteä keskellä yötä hakenaan jos vauva huutaa nälkäänsä :( Hienoa, että olet noin imetysmyönteinen. Sitkeyttä ja päättäväisyyttä siinä hommassa tarvitaan. Joillakin se toki sujuu helpostikin. Itse en onnistunut täysimetyksessä. Ja minulla oli aika rankkaa imettää 24/7 ja yrittää sitten niiden lyhyide taukojen aikana steriloida päivässä about 15 pulloa. (Annoin korviketta aina n. 30ml kerrallaan imetyksen päälle kun vauva jäi nälkäiseksi). Alussa toki isä oli isyyslomalla ja lomalla 5 viikkoa, mutta sen jälkeen mulla alkoi suoraan sanottuna hel..tti kun yritin yksin sitä kahden ruokintatavan systeemiä pyörittää.

      • Ap.

        Kahden ruokintatavan systeemi taitaa tosiaan olla se rankista rankin :( Hatunnosto sinulle sitkeydestä!


    • 17+6

      Itse ostin Sloggin sellaiset comfort top vaimikälieliivit... Siis ei kaaritukia eikä toppauksia. Antoivat hyvin myöten, vaikka rintojen koko vaihteli A-kupista C-kuppiin imetyksen aikana. Lisäksi olivat mukavammat yöllä, kuin imetysliivit. Oli pakko pitää liivejä suojuksia öisinkin, kun en halunnut nukkua maitolammikossa :)

      Sain tutulta rintapumpun lainaksi ja se oli kyllä pelastaja. En alkuun saanut käsin lypsettyä eikä vauva imettyä rintaa ennen kuin olin pumpannut hiukan ylimääräisiä pois. Oli maito kai niin pakkautunut. Siihen olisi ehkä auttanut juuri tuo kauratyyny tmv, mutta rintapumpulla sai nopeasti helpotusta, kun vauva huusi nälkäänsä.

      Tavalliset topit ja t-paidat ovat mielestäni melkeinpä näppärämpiä kuin imetyspaidat ja ainakin kotioloissa kelpaavat ihan hyvin.

      • Ap.

        Noita Sloggin liivejä just tänään katselin kaupassa ja mietin mielessäni, että mitenkähän kätevästi sieltä saa tissin esille :) Näyttivät oikein mukavilta yöliiveiltä! Pitänee napata seuraavalla kerralla yhdet mukaan.


    • 6 kk täysimetys

      "Harvalla imetysmyönteiselläkään oikeesti se maito nousee heti niin hyvin, ettei sitä lisämaitoa ekoina viikkoina vähän tarvitse... Mutta useimmilla täysimettäjillä on tarve antaa pieniä määriä korviketta alussa"

      Siis mistä ihmeestä tällaisia yleistyksiä keksitään? Ei varmana löydy mitään tilastoja tuon tueksi. Lähipiirissäni on monta täysimettäjää, itseni mukaanlukien, eikä kukaan ole noin tehnyt. Kyllä minäkin sain viisi päivää maidonnousua odottaa mutta sitten sitä alkoi tulla kuin paloletkusta. Kärsivällisyys siis kannattaa. Vauva jaksoi hyvin ne viisi päivää ensimaitotippojen turvin.

      Ap: älä hanki korviketta, hyvä että haluat panostaa kunnolla imetykseen. Pidät vain vauvaa rinnalla niin paljon kuin hän haluaa. Jos vauva jää nälkäiseksi niin sitten vaan tissi takaisin suuhun. Pieni vauva syö todellakin yllättävän tiheään, ja pitkiä aikoja kerrallaan (yli tunninkin), mutta se on normaalia.

      Yhden "tarvikkeen" voisit listallesi lisätä eli kaalinlehdet! Kun maito kunnolla nousee rintoihin, kaalinlehdistä on apua siinä pahimmassa pingotuksessa. Sellaiset jääkaapista liiveihin pariksi tunniksi. Liikaa ei kuitenkaan kannata käyttää koska tosiaan poistavat nestettä - voivat vähentää maitomäärää.

      • fisutt

        Itse täysimetin 5kk, mutta muutamana päivänä jouduttiin antamaan lisämaitoa, koska vauvalle ei omat tippani riittänyt eikä verensokeri pysynyt ylhäällä. Matalalla verensokerilla vauva oli entistäkin unisempi eikä jaksanut imeä. Ei olisi päästy sairaalasta kotiin jos ei olisi lisämaidon avulla pidetty verensokereita yllä. Kotona ollessa nousi maito 5 päivää synnytyksen jälkeen.


    • äiti abcd

      No kerrankin törmään netissä toiseen, joka kanssani samaa mieltä, että korviketta ei kanna ostaa kotiin valmiiksi, jos 24h kauppa lähellä! Minulla oli myös ihan sama ajatus, kun ap:lla, jos yksikin korvikepurkki olisi ollut kotona, olisin siihen väsyneenä keskellä yötä turvautunut. Tälle varakorvikkeen suosittelijalle tarkennan käsitteitä:

      "Harvalla imetysmyönteiselläkään oikeesti se maito nousee heti niin hyvin, ettei sitä lisämaitoa ekoina viikkoina vähän tarvitse. Ei se hankinta sitä tarkoita, että sitä korviketta pitäis sitten kovin herkästi ruveta antamaa. Mutta useimmilla täysimettäjillä on tarve antaa pieniä määriä korviketta alussa. (Korviketta voi ja kannattaa antaa vain jos todella tiheätkään imetykset eivät pidä vauvaa kylläisenä; ja silloinkin vain niin vähän, että nukahtaa tyytyväisenä)."

      Periaatteessa kyse ei ole enää täysimetyksestä, jos antaa kerrankin korviketta, vaikka pieniäkin määriä. Tiheillä imemisillä vauva stimuloi maidonnousua ja varsinkin yöimetykset ovat useimmille tärkeitä maitomäärän ylläpitoon alussa. Tuttipullosta syöminen tapahtuu erilaisella otteella kuin rinnasta syöminen ja se voi hämmentää pikkuvauvaa niin, että rinnan imemisote huononee, siksi tuttipulloa ei suositella n. ekaan 4 viikkoon tai siihen asti kunnes vauva on oppinut hyvän imemisotteen. Tarvittaessa lisämaitoa voi antaa hörpyttämällä esim. lääkemitasta, neulattomalla lääkeruiskulla tai lusikalla. Lisäksi korvike maistuu erilaiselle, kuin äidinmaito ja on tapauksia, joissa vauva on tykästynyt enemmän korvikkeen makuun ja alkaa siksi hylkiä rintaa.

      Tällä en halua pelotella enkä moralisoida. Joskus sitä lisämaitoa tosiaan tarvitaan, mutta kannattaa mieluummin olla herkästi yhteydessä neuvolaan ja pyytää painokontrolleja, jos epäilee, että äidinmaito ei riitä. Jos tuntuu, että neuvolasta ei saa riittävästi tukea imetyspulmiinsa, kannattaa käydä imetystukiryhmässä.

      Imetysliivejä olin ostanut yhdet joustavat jo raskausajan käyttöön, sairaalasta kotiin tultuamme lähetin mieheni kauppaan ostamaan samoja parit lisää.

      Onnea loppuraskauteen!

    • kuka hakee korvikkee

      Jos joku kertoo, että joutui nälkäiselle vauvalleen esimmäisinä viikkoina oman maidon noustessa antamaan muutamia kertoja korviketta ja sitten oma maito riitti niin kyllä se minun silmissä on täysimetystä!!! Ja tämä on erittäin yleistä. Eikä johdu äidin imetyslaiskuudesta/mukavuudenhalusta. Joillakin maidon nousu vaan kestää liian kauan suhteessa vauvan ruokahaluun ja silloin on ihan ok antaa korviketta sen verran, että saa vaikkapa 2h pätkän yöllä olla imettämättä. Mielummin tosiaan hörppyyttämällä. (vaikka ne yöimetykset tärkeitä onkin). Onko järkeä huudattaa viikkotolkulla vauvaa nälkäänsä/janoansa ja ottaa kuivumisriski? Olen nähnyt kesällä päivystyksessä ihan pieniä vauvoja nesteytyksessä kun äidit eivät ole uskaltaneet korviketta antaa.

      • Ei tarvis hikeentyä

        Täysimetys on käsite jolle on olemassa määritelmä (kts. esim. THL:n Imetyksen edistäminen Suomessa Toimintaohjelma 2009–2012 tai WHO:n määritelmä, pieniä eroja on, mutta yksikään variaatio ei sisällä korvikemaitoa), sinun mielipiteestäsi riippumatta. Korvikemaidon antaminen on yleistä ja joskus se on erittäin tarpeellista ja joskus mikään motivaatio ja myönteisyys ei riitä riittävään maidontuloon varsinkaan alussa, ja ehdottomasti lasta pitää ruokkia riittävästi, mutta se EI muuta sitä tosiasiaa, että edes pikku tilkan koskaan korviketta saanut vauva ei vain yksinkertaisesti ole enää täysimetetty. Varmasti hyvä vauva ja epäilemättä hyvä äiti, mutta ei täysimetystä.

        Reagoit niin kuin edellinen kirjoittaja olisi jotenkin moittinut lisämaidon antamista. Eihän hän niin tehnyt, totesi vain, että sitten hommaa ei enää kutsuta täysimetykseksi... ja joskus se on se osittaisimetys se oikea vaihtoehto, että lapsi saa tarvitsemansa.


    • eiköhän sitä taas tu

      Minä oon kyllä kanssa sitä mieltä että hätävarakorvikepurkkia ei kannata ostaa jos sen kerran ympäri vuorokauden suht helposti käsiinsä saa. Itsellä on kolmannen lapsen syntymä ihan käsillä, enkä ikinä ole purkkiakaan korviketta ostanut, enkä todellakaan sitä tälläkään kertaa tee.

      Jos lapsi sairaalassa lääketieteellisistä syistä saa lisämaitoa (ja muuten sitä ei pitäisi antaakaan jotta maidonnousu ei häiriinny!), voi kotimatkalla käydä sitä korviketta sitten hakemassa jos sitä vielä tarvitaan. Mutta jos sairaalassa ei sellaista tarvetta ilmene, niin kyllä se vauva rintamaidolla pärjää niin ettei mitään yllättävää ja äkillistä korvikkeentarvetta tule. Pienien vauvojen kuuluukin asua tissillä nostattamassa maitoa, ja jos lisämaitoa sitten tarvitaan niin ei se tarve tule äkillisisti keskellä yötä. Ei vauva yhdessä yössä noin vain kuivu, ihan turhaa pelottelua.

    • äiti abcd

      Ei siis ollut tarkoitus arvostella lisämaidon antamista! Jokainen äiti tekee itse päätöksen imettääkö ylipäätään ja antaako lisämaitoa eikä sitä päätöstä pidä arvostella vaan tukea! Ymmärsin vaan aloittajan viestin niin, että hän itse haluaisi täysimettää ja hän varmisteli onko kaikkea tarpeellista nyt hankittuna. Halusin äitinä rohkaista hänen päätöstään olla ostamatta korviketta etukäteen. Ja täysimetys -käsitteettä tarkensin siksi, että keskustelu imetyksestä olisi täsmällisempää.

      Vielä vinkiksi muistuttaisin, että imetysohjausta kannattaa pyytää sairaalassa rohkeasti aina,kun vähänkin tuntuu, että tarvitsee apua. Itselläni kävi niin, että jotenkin liikaa ajattelin hoitajien kiirettä, enkä aina kehdannut soittaa kelloa. Kotona huomasin, että papereihini oli kirjattu, että imetys sujuu ja imuote on hyvä, vaikka en ollut itse tätä mieltä.

      Joissain sairaaloissa saa ruuhkasta riippuen olla niin kauan, että imetys lähtee sujumaan. Kannattaa myös laittaa ylös imetystukipuhelimen numero ja päivystysajat (tosin se on välillä aika ruuhkainen) ongelmien varalle.

      • äääääää

        Minä onnistuin lopulta imetyksessä kun päätin etten ota liikaa paineita. Päätin imettää yhen imetyskerran kerrallaan, ja siitä se sitten läks lopulta sujumaan. Toisten ihmisten mielipiteistä ei kannata välittää, jotkut osaa sen painostuksen aika hyvin. Takaraivossa on hyvä pitää että korvikkeet ovat hyviä eikä äiti huonone siitä että lapsen pullosta ruokkii. -Molempia kokeillut 5 lapsen äiti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe