Luettuani aasiakas.net sivuston kertomuksia mitä uskomattomimmista asiakkasta, mieleeni heräsi kysymys:
MIKSI asiakkaan tulee aina olla oikeassa? Onko asiakaspalvelijoiden työsopimuksessa kohta jossa edellytetään aina hymyilemään ystävällisesti vaikka mitä sataisi niskaan? Onko tuo aivan TODELLA totta että kaikki pitää sietää eikä vastaan saa pistää (edes puolet asiallisemmin kuin asiakas)? ja jos on niin voi hyvänen aika, miksi, MIKSI??
Jos vittuilisin myyjälle, miksi ihmeessä olettaisin hänen palvelevan paremmin/tehokkaammin/iloisemmin.. ihan perinteisesti:sitä sietäisi saada mitä tilaa käytöksellään
Mielestäni työnantajan ja työntekijän välillä pitäisi olla luottamus jossa työnantaja arvostaa työntekijäänsä enemmän kuin riehvaa asiakasta ja nimenomaan luottaa työntekijän toimineen oikein. Toki on myös oltava tuon luottamuksen arvoinen, aivan ehdottomasti. Työnantajan tulisi puolustaa työntekijäänsä edes ns.ammattivalittajien kohdalla.
Minulla taitaa olla aivan liian sinisilmäinen kuvitelma hyvin käyttäytyvistä asiakkaista ja lojaaleista ei-riistäjä-työnantajista *huoh*
onko asiakas aina oikeassa? ja miksi?
2
354
Vastaukset
- wetrty
Meillä kauppias antaa "asiakaspalautepalkintoja" asiakkaille jotka soittavat ja jaksavat valittaa kauppiaalle asti. Yksikin muija oli kuin perseeseen ammuttu karhu ja kun ystävällisesti pyysin että tulisi allekirjoittamaan kuittinsa (ei ollut vielä sirulaitteita), alkoi kamala huuto ja haukkuminen kuinka kamala ihminen ja asiakaspalvelija olen. Enkä sen jälkeen virkkanut muuta kuin kauppiaan nimen kun muija sitä kysyi.
Kauppias kysyi kyllä minunkin versioni jossa tietenkin totuuden mukaisesti kerroin että minut oli haukuttu pataluhaksi asiakkaiden ja työkaverien edessä. Muija sai tästä hyvästä sitten oikein palkinnon! Kymmenen euroa, muistaakseni.
Jos joku asiakas joskus vahingossa sattuisi kauppiaalle kehumaan jotain, niin uskoisin että ei heruisi lahjoja. Palkinnon saa ilmeisesti vain siitä että "käräyttää" työntekijän. Mitä vihaisempi tyyli, sen paremmat palkinnot. - joku asiakas
En ole myyjä enkä asiakaspalvelija vaan aivan toisella alalla töissä. Olen sitä mieltä silti tai ehkä juuri siksi että epäasiallisesti käyttäytyvää, huutavaa tms. asiakasta ei tarvitse sietää vaan tiukentaa otetta itsekin, asialinja mutta sävy tiukkana. Tarvittaessa vaikka vartija paikalle jos asiakkaan käytös vajoaa riehuvan apinan primitiiviselle tasolle.
Vastapainoksi on tietysti sellaisia myyjiäkin jotka käyttäytyvät hieman turhankin agressiivisesti saadakseen kaupan aikaan, sellainen saattaa ärsyttää ja tuntua painostavalta asiakkaasta joka haluaa vielä harkita ja vertailla eri vaihtoehtoja rauhassa. Esim. kodinkonekaupassa joissain paikoissa myyjät on heti persiin takana hieromassa kauppaa ja monesti ei tiedetä tuotteista kovin syvällisiä faktoja vaan yritetään saada myytyä puhumalla jopa hieman arveluttavaankin sävyyn asiakkaalle.
Esim. olin ostamassa PS3:lle Full HD näyttöä, en halunnut televisiota järjettömyyksiin kohonneiden lupamaksujen takia vaan Full HD tietokonenäytön. Kolmospleikkari vaatii HD näytöltä / televisiolta HDCP (High Definition Copy Protection) ominaisuuden, tästä ei kovinkaan moni myyjä ollut kuullutkaan enkä itsekään tiennyt sitä ennenkuin ostin yhden näytön joka ei toiminut ko. ominaisuuden puuttuessa, näytöllä luki vain "Input Not Supported". Onneksi palautus onnistui ilman ongelmia.
Uudella ostoskierroksella eräässä liikkeessä mulle yritettiin kaupata HD telkkua ja kehoitettiin lähes rikokseen yllyttämällä jättää tv-ilmoitus tekemättä ja olla päästämättä lupatarkastajaa sisälle! Silloin teki mieli ryhtyä ns. aasiakkaaksi mutta hillitsin itseni, onneksi lopulta löysin oikeanlaisen näytön tietokoneiden erikoisliikkeestä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2102793
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1252659En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.771743Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2331305Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va631288- 471098
- 991001
- 108841
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6823- 46823