onko asiakas aina oikeassa? ja miksi?

ihmettelen______

Luettuani aasiakas.net sivuston kertomuksia mitä uskomattomimmista asiakkasta, mieleeni heräsi kysymys:

MIKSI asiakkaan tulee aina olla oikeassa? Onko asiakaspalvelijoiden työsopimuksessa kohta jossa edellytetään aina hymyilemään ystävällisesti vaikka mitä sataisi niskaan? Onko tuo aivan TODELLA totta että kaikki pitää sietää eikä vastaan saa pistää (edes puolet asiallisemmin kuin asiakas)? ja jos on niin voi hyvänen aika, miksi, MIKSI??

Jos vittuilisin myyjälle, miksi ihmeessä olettaisin hänen palvelevan paremmin/tehokkaammin/iloisemmin.. ihan perinteisesti:sitä sietäisi saada mitä tilaa käytöksellään

Mielestäni työnantajan ja työntekijän välillä pitäisi olla luottamus jossa työnantaja arvostaa työntekijäänsä enemmän kuin riehvaa asiakasta ja nimenomaan luottaa työntekijän toimineen oikein. Toki on myös oltava tuon luottamuksen arvoinen, aivan ehdottomasti. Työnantajan tulisi puolustaa työntekijäänsä edes ns.ammattivalittajien kohdalla.

Minulla taitaa olla aivan liian sinisilmäinen kuvitelma hyvin käyttäytyvistä asiakkaista ja lojaaleista ei-riistäjä-työnantajista *huoh*

2

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wetrty

      Meillä kauppias antaa "asiakaspalautepalkintoja" asiakkaille jotka soittavat ja jaksavat valittaa kauppiaalle asti. Yksikin muija oli kuin perseeseen ammuttu karhu ja kun ystävällisesti pyysin että tulisi allekirjoittamaan kuittinsa (ei ollut vielä sirulaitteita), alkoi kamala huuto ja haukkuminen kuinka kamala ihminen ja asiakaspalvelija olen. Enkä sen jälkeen virkkanut muuta kuin kauppiaan nimen kun muija sitä kysyi.
      Kauppias kysyi kyllä minunkin versioni jossa tietenkin totuuden mukaisesti kerroin että minut oli haukuttu pataluhaksi asiakkaiden ja työkaverien edessä. Muija sai tästä hyvästä sitten oikein palkinnon! Kymmenen euroa, muistaakseni.

      Jos joku asiakas joskus vahingossa sattuisi kauppiaalle kehumaan jotain, niin uskoisin että ei heruisi lahjoja. Palkinnon saa ilmeisesti vain siitä että "käräyttää" työntekijän. Mitä vihaisempi tyyli, sen paremmat palkinnot.

    • joku asiakas

      En ole myyjä enkä asiakaspalvelija vaan aivan toisella alalla töissä. Olen sitä mieltä silti tai ehkä juuri siksi että epäasiallisesti käyttäytyvää, huutavaa tms. asiakasta ei tarvitse sietää vaan tiukentaa otetta itsekin, asialinja mutta sävy tiukkana. Tarvittaessa vaikka vartija paikalle jos asiakkaan käytös vajoaa riehuvan apinan primitiiviselle tasolle.

      Vastapainoksi on tietysti sellaisia myyjiäkin jotka käyttäytyvät hieman turhankin agressiivisesti saadakseen kaupan aikaan, sellainen saattaa ärsyttää ja tuntua painostavalta asiakkaasta joka haluaa vielä harkita ja vertailla eri vaihtoehtoja rauhassa. Esim. kodinkonekaupassa joissain paikoissa myyjät on heti persiin takana hieromassa kauppaa ja monesti ei tiedetä tuotteista kovin syvällisiä faktoja vaan yritetään saada myytyä puhumalla jopa hieman arveluttavaankin sävyyn asiakkaalle.

      Esim. olin ostamassa PS3:lle Full HD näyttöä, en halunnut televisiota järjettömyyksiin kohonneiden lupamaksujen takia vaan Full HD tietokonenäytön. Kolmospleikkari vaatii HD näytöltä / televisiolta HDCP (High Definition Copy Protection) ominaisuuden, tästä ei kovinkaan moni myyjä ollut kuullutkaan enkä itsekään tiennyt sitä ennenkuin ostin yhden näytön joka ei toiminut ko. ominaisuuden puuttuessa, näytöllä luki vain "Input Not Supported". Onneksi palautus onnistui ilman ongelmia.
      Uudella ostoskierroksella eräässä liikkeessä mulle yritettiin kaupata HD telkkua ja kehoitettiin lähes rikokseen yllyttämällä jättää tv-ilmoitus tekemättä ja olla päästämättä lupatarkastajaa sisälle! Silloin teki mieli ryhtyä ns. aasiakkaaksi mutta hillitsin itseni, onneksi lopulta löysin oikeanlaisen näytön tietokoneiden erikoisliikkeestä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      27
      5324
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3885
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3197
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2810
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      285
      1312
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1308
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1193
    8. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1139
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      396
      1112
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      214
      1091
    Aihe