Kuukautiset ei lopu ollenkaan

Hulluksi tulossa

Kuinka kauan kuukautiset saa jatkua yhtä mittaa, ennenkuin pitäisi huolestua että vuotaa kuiviin? Itselläni vuotanut nyt 12 viikkoa putkeen niin, että ehkä päivä tai puolitoista on ollut vuotamatta. Välillä vuoto on niin runsasta ettei mikään riitä pitämään housuja kuivina. Jatkuva vuoto alkoi kun yritin ehkaisypillereillä siirtää kk muutamalla päivällä. Kävin lääkärissä ja sain keltarauhashormonilääkityksen, jonka piti lopettaa vuoto. Minulle kävi päinvastoin, jopa kolminkertainen annostus ei pitänyt kk poissa. Nyt olen käynyt uudestaan lääkärissä ja kaikki tutkimukset on tehty, eikä mitään muuta ole löytynyt kun parit myoomat. Voiko ne tehdä pitkittynyttä vuotoa vai liittyykö tämä vaihdevuosien alkamiseen? Olen 47 v ja tähän mennessä kuukautiset on ollut suht säännölliset. Olisi kiva kuulla onko jollain muulla ollut vastaavaa ongelmaa?

30

19866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä flikka

      Myomat aiheuttaa vuotoja ja olet vaidevuosi-ikäinen ja nämä yhdessä tekee pitkittyneitä vuotja...mene lääkäriin jos vuoto jatkuu runsaana tai jos hengästyt herkästi.pyörryttää yms..hb voi laskea nopeastikin...pohdi myös kohdunpoistoa sillä se voi olla edessäsi...itseltäni poistettiin kohtu kun kierukka ei pysynyt.oli laskeumaa ja vuotohäiriöitä ja runsaat vuodot..nyt olen onnellinen..ei vuotoja eikä kipuja enää ja veriarvot ok..

    • ....

      Primolut auttaa, otan yhden päivässä, 2 kk annos maksaa n 36 euroa, vähensi hikoilua ja vihaisuuttakin.
      Minä ainakin kaipaisin faktatietoja mitä mikin toimenpide maksaa yksityispuolella, miksei voida laittaa taulukoita nettisivuille.
      Olen kärsinyt jo kohta vuoden, luvattiin aika gynelle.
      Kohdunpoisto maksaisi julkisella sektorilla muutaman satasen?

      • N 46v

        Kertoisitko minulle?

        Minä aloitan viikon päästä Primolut 10:n siten miten lääkäri neuvoi.

        Olisin vain kysynyt, että vähentääkö vuotoo Primolut 10? sillä minä kun vuodin 16 päivää, niin pakko oli mennä lääkäriin ja lääkäri käski hankkia Primolut 5:n jota piti ottaa 1tbl 3 kertaa päivässä 10 päivän ajan. Kuurin jälkeen meni pari päivää ja alkoi hirveä vuoto joka kesti 5 päivää, mutta lääkäri varotti minua aiemmin, ettei tarvitse pelätä kun tulee tuo tyhjennysvuoto.

        Lisäksi lääkäri määräsi Primolut 10:n


    • Hulluksi tulossa

      Onko Primolut keltarauhashormoni vai mitä se sisältää?

    • ...

      On se joku keltarauhasvalmiste.
      Primolut 10 auttoi ainakin minulle, otan yhden tbl päivässä.
      Olen syönyt yhtäjaksoisesti melkein vuoden odotellessani tutkimuksiin pääsyä.

    • pieni myoma

      Minulla ollut aina runsaat kuukautiset, mutta säännölliset. n. 45 v. ne alkoi heitellä ja elämä oli jatkuvaa PMS-oireita, olin tulla hulluksi. Kuukautiset tuli milloin sattuu ja vuoti hirveesti. Ihmettelin väsymystäni ja "maailman mustenemista", hb olikin jotain 90. Sitten kohtuuni tehtiin joku lämpöpallohoito, jonka piti polttaa kohdun limakalvo. Vähän sen jälkeen verta alkoi tulemaan kuin suihkusta, piti mennä päivystykseen. Siellä sovittiin, että kun kohta on kuitenkin gynenpolille aika, että jos sinne pärjään Caprilon (?) tableteilla, jotka lopettavat vuodon. Polilla tehtiin sitten kohdunpoistopäätös, vaikka varsinaista "vikaa" ei löytynyt, vuoto vaan jatkui. Puoli vuotta odottelin leikkausta ja se oli yhtä helvettiä. Kuukautiset tuli milloin sattuu ja elämä oli edelleen yhtä PMS:ää, itkua, parkua, huutoa. Sain sitten pari Terolut-kuuria ennen leikkausta, että tiedän edes milloin menkat tulee. Leikkaus tuli ja syykin löytyi - n. sentin kokoinen myoma niin oudossa paikassa ettei ultralla eikä tutkimalla sitä huomattu. Ja lääkäri sanoi, että se oli limakalvolla, niin sen takia vuoto oli niin kauheaa. Joillakin voi olla myomia vaikka kuinka, mutta jos ovat lihaksessa(?) eivät vaikuta vuotoon. Oli se autuus kun ne vuodot loppuivat. No, nyt on sitten vaihtarit päällä ja estrogeenilaastari mahassa. Sinnittelemistä päivästä toiseen, mutta se on sitten jo toinen juttu :) Pidä sinäkin puolesi, että asia tutkitaan kunnolla. Ei kauhea vuoto ole normaalia. Piti minunkin joskus aika tiukkana lääkäreille olla.

    • ....

      Sentähden kyselin summittaisesti mitä maksaa että olisin voinut ottaa lainan toimenpidettä varten, mutta eipä vastattu.
      Minä olen sen ikäinen, 53 v. että kohdunpoistolle ei luulisi olevan esteitä.
      Joskus alle 20-vuotiaana minulta poistettiin kaksoskasvain, ymmärsin näin, kohtu oli kaksiosainen tai joku epämuodostuma, että joskus alkoivat uudet kuukautiset kun edelliset olivat lopussa. Sitten kasvaimen poiston jälkeen vuoto oli normaalia.
      Odotan tätä helpotusta itsekin.

      • edellinen kohduton

        Empä minäkään nyt äkkiä googlettamalla löytänyt kohdunpoiston hintaa yksityisellä. Muistelen, että jotai 4000 €, mutta vaihteleeko hinnat, missä sen tekee...? Minä odotin sen puoli vuotta julkisella puolella ja lasku oli vähän yli satasen, siis 3 vrk:n sairaalamaksu.


    • ...

      Kävin gynellä, sain Novofem-hormonikorvaustbl.
      Ei ollut polyyppeja, kokeita otettiin.
      Oudon vuotamisen syy ei vielä selvinnyt.

      • Hulluksi tulossa

        nyt on selvinnyt että toinen myooma sijaitsee limakalvolla ja se aiheuttaavuotoa. Hb on enää 106 ja olo aika vetämätön. Kaavinta tehdään pian, tuntuu et se on ihan turha toimenpide kun ei se poista myoomaa. Kohdunpoisto taitaa olla ainoa ratkaisu vai voiko myoomat poistua itsekseen tai muita keinoja onko ?


      • Hormoonihurmio
        Hulluksi tulossa kirjoitti:

        nyt on selvinnyt että toinen myooma sijaitsee limakalvolla ja se aiheuttaavuotoa. Hb on enää 106 ja olo aika vetämätön. Kaavinta tehdään pian, tuntuu et se on ihan turha toimenpide kun ei se poista myoomaa. Kohdunpoisto taitaa olla ainoa ratkaisu vai voiko myoomat poistua itsekseen tai muita keinoja onko ?

        Myoomat eivät poistu itsekseen, mutta lakkaavat kasvamasta vaihdevuosien alettua. Vaivat tosin eivät välttämättä riipu myoomien koosta, vaan enemmänkin sijainnista. Minulla on useampia myoomia, mutta niistä ei ole ollut mitään vaivaa, en ilman gynekologin ultrausta edes tietäisi niiden olevan olemassa.

        Nuoremmilta naisilta, joilla saattaa olla vielä lastenhankintasuunnitelmia, vaivoja aiheuttavat myoomat pyritään poistamaan niin, että kohtu säilyy. Vaihdevuosi-ikälsiltä poistetaan kohtu. Kohdunpoistoon päädytään usein myös muusta syystä aiheutuvien runsaiden vuotojen lopettamiseksi.

        Vuotohäiriöt ovat aika yleisiä vaihdevuosioireita. Joillakin vuoto niukkenee, toisilla lisääntyy, kierto muuttuu epäsäännölliseksi (ellei käy niin kuin minulla, kierto muuttui ennen kuukautisten loppumista jokseenkin säännöllisestä suorastaan kellontarkaksi).


      • pieni myoma
        Hulluksi tulossa kirjoitti:

        nyt on selvinnyt että toinen myooma sijaitsee limakalvolla ja se aiheuttaavuotoa. Hb on enää 106 ja olo aika vetämätön. Kaavinta tehdään pian, tuntuu et se on ihan turha toimenpide kun ei se poista myoomaa. Kohdunpoisto taitaa olla ainoa ratkaisu vai voiko myoomat poistua itsekseen tai muita keinoja onko ?

        Tuolla aikaisemmin kirjoitin oman tarinani. En tiedä, mutta luulen ettei mikään kaavinta siihen auta. Minäkin luulin niitä kauheita jatkuvia vuotoja ensin normaaleiksi ennen vaihdevuosia. Sitten olo kävi vetämättömäksi ja mulla hb oli 99. Miten sinulla huomattiin se limakalvolla ollut myoma? Minulla se löytyi vasta kohdunpoistossa ja lääkäri sanoi, että tämä poisto oli ehdottomasti tarpeellinen. Joku lääkäri sitä vastusti kun ei syytä löytynyt. Niinkuin aik. kirjoitin, "pienestä oli kiinni", sentin kokoinen yksi ainut myoma limakalvolla ja sijaitsi jossain munanjohtimen juuressa. Siksi kai ei huomattu ultrassa, en ole ihan varma. Parin Terolut kuurin takia minulla ei pitänyt tulla kuukautiset ennen leikkausta. Tiistaina leikkaus ja sunnuntaina alkoi armoton vuoto. Luulin jo, että leikkaus siirtyy, mutta ei se haitannutkaan vaan kohtu poistettiin. Lääkäri sanoi kotiin lähtiessä, että syö rautaa, hb voi olla tippunut (ei otettu koetta). Olin kuulema sen leikkauksen aikana vuotanut paljon, virtanaan tullut verta ennekuin kohtu saatiin pois. Siihen loppui vuodot. Sinulla varmaankin sama edessä.


    • ....

      Olettaisin että kohdunpoisto on ainoa hoitokeino.
      Minulle lääkäri vihjaisi, kun ultrassa ei mitään näkynyt, vuoto johtuisi aivolisäkkeestä.
      Ilman rautatabletteja en olisi selvinnyt.

    • myoomat pois!

      Minulta poistettiin vain 4 myomaa, ei kohtua, vaikka minulle on tehty sterilisaatio kolmannen sektion jälkeen. Lääkäri vain sanoi, ettei se ole tarpeellista ja minulla oli niin heikko hb-arvokin, 82.
      Vaivat hävisivät sen siliän tien.
      Ennen tuota myomaleikkausta sain jotain lääkettä (en enää muista nimeä), joilla kuukautisvuoto loppui välittömästi.

    • ...

      Näin he minullekin sanoivat on oltava painavat syyt kohdunpoistoon, anopiltani oli poistettu useiden myoomien takia.

    • -

      Iho hiertyi rikki pikkuhousunsuojista, keksin käyttää kaksia alushousuja päällekkäin, suoja ulommaiseen.

      • mymmeli

        voi hyiiiiiiii.......heheheh mikä idis


    • Whitelaydy

      Olen 51v ja minulla 23. vuotopäivä menossa, alussa olivat nihkeät noin puolipäiväiset mutta 5 päivää sitten sitten alkoi runsastua ja runsaammaksi vaan menee. Vaihdoin juuri ¨tulpan¨ja ei mennyt kuin 1/2h niin tuli jo läpi. Veri on kirkasta punaista vuotoa. Joulukuussa on papa otettu mikä oli normaali.
      Kyllä tässä hermot menee kun loppua ei tunnut olevan. Olen kyllä jutellut ikäisteni kanssa joilla on sama ongelma. Muutamalla oli myös 3vk:n vuotoa ja sitten vaan loppui itsestään eikä ole tullut yli puoleen vuoteen.
      Yritän ainakin pitää rauta-arvosta kiinni syöden ja juoden vihreitä vihanneksia ja viherjauhejuomia.
      Mutta KYLLÄ SUUTUTAA!!

      • Oliraskasta

        Mulla oli joskus 3 viikkoa ja veriarvot meni huonoksi. Ultralla katsottiin, nikn oli myoma ja polyyppeja. Lekuri kirjoitti jotain lääkettä että vuoto loppui.


      • Whitelaydy

        Sain lähetteen gynelle terveysaseman kautta. Sain myös lääkettä jossa K-vitamiinia nimeltään CYKLOKAPRON 500mg. Minusta tämä terveysaseman lääkäri tuntui pätevältä ja katsoikin sisälle ja kyllä se tihkutti koko ajan kirkasta ohutta verta ja sanoi että näyttäisi siltä että kohtu on laajentunut.
        Nyt odotan siis kutsua gynelle. Labra vielä käymättä kun kun sain lapun 261 ja 200:s vasta menossa.


      • Whitelaydy
        Whitelaydy kirjoitti:

        Sain lähetteen gynelle terveysaseman kautta. Sain myös lääkettä jossa K-vitamiinia nimeltään CYKLOKAPRON 500mg. Minusta tämä terveysaseman lääkäri tuntui pätevältä ja katsoikin sisälle ja kyllä se tihkutti koko ajan kirkasta ohutta verta ja sanoi että näyttäisi siltä että kohtu on laajentunut.
        Nyt odotan siis kutsua gynelle. Labra vielä käymättä kun kun sain lapun 261 ja 200:s vasta menossa.

        PERHANA ei ole vieläkään LOPPUNUT vaikka lääkekuuri menossa. lääkäri sanoi että 4pv:n päästä
        pitäisi yo:lla lääkkeellä loppua mutta EI!!


      • vaivaariittää
        Whitelaydy kirjoitti:

        PERHANA ei ole vieläkään LOPPUNUT vaikka lääkekuuri menossa. lääkäri sanoi että 4pv:n päästä
        pitäisi yo:lla lääkkeellä loppua mutta EI!!

        Se on runsaisiin kuukautisiin se lääke, ei mikään k-vitamiini eikä hormoni. Minulla määrätty runsaisiin vuotoihin, joita se hillitsee, mutta ei se lopeta kuukautisia.


      • Whitelaydy
        vaivaariittää kirjoitti:

        Se on runsaisiin kuukautisiin se lääke, ei mikään k-vitamiini eikä hormoni. Minulla määrätty runsaisiin vuotoihin, joita se hillitsee, mutta ei se lopeta kuukautisia.

        Minulle lääkäri kertoi sen sisiältävän myös K-vitamiinia...


      • kaikkeavaivaa
        Whitelaydy kirjoitti:

        Minulle lääkäri kertoi sen sisiältävän myös K-vitamiinia...

        Se on jotain traneksaamihappoa. Kumma ettei määrätty keltarauhashormonia lopettamaan vuotoa.

        Oliko pitkä tauko viimeisistä kuukautisista ennen kuin alkoi tuo vuotoputki?

        Olen ikäisesi ja odotan jo kauhulla, mitä on tulossa. Nyt on vielä säännölliset kuukautiset, mutta pinna kireällä ja aina väsynyt.


      • Whitelaydy
        kaikkeavaivaa kirjoitti:

        Se on jotain traneksaamihappoa. Kumma ettei määrätty keltarauhashormonia lopettamaan vuotoa.

        Oliko pitkä tauko viimeisistä kuukautisista ennen kuin alkoi tuo vuotoputki?

        Olen ikäisesi ja odotan jo kauhulla, mitä on tulossa. Nyt on vielä säännölliset kuukautiset, mutta pinna kireällä ja aina väsynyt.

        Joo sain Promolut 10mg kuurin ja eilen ipv:llä yhden otettuani loppui vuoto heti illasta mutta 14 main taaaas lirutti. Otin 16 main toisen ja sitten taas ¨kuivilla¨
        Pelottaa kyllä vaan MITÄ sitten kun kuuri loppuu...


      • Whitelaydy

        Niin anteeksi huomasin että kysyit tauosta... 60pv:ää oli taukoa ja sitten allkoi tuo vuoto. Vaikka olen saanut tuon keltarauhashormoni kuurin niin silti LIRUTTELEE...!!!
        Hb oli 113 ja Feriliini arvo 12... eli rautavarastot on täysin tyhjät.
        Ihmettelen miksi ei otettu myös hormonitestiä verikokeista että tietää onko juuri menopaussista kyse... saattaahan myös olla että kohdun seinämä on liian paksu tai liian ohut kun vuoto vaan
        jatkuu ja MENEE HERMOT!!


      • kaikkeavaivaa
        Whitelaydy kirjoitti:

        Niin anteeksi huomasin että kysyit tauosta... 60pv:ää oli taukoa ja sitten allkoi tuo vuoto. Vaikka olen saanut tuon keltarauhashormoni kuurin niin silti LIRUTTELEE...!!!
        Hb oli 113 ja Feriliini arvo 12... eli rautavarastot on täysin tyhjät.
        Ihmettelen miksi ei otettu myös hormonitestiä verikokeista että tietää onko juuri menopaussista kyse... saattaahan myös olla että kohdun seinämä on liian paksu tai liian ohut kun vuoto vaan
        jatkuu ja MENEE HERMOT!!

        Ihan kamalaa... Johan tuo on mennyt anemian puolelle.

        Kyllä varmaan vaihtareista kyse. Ellei sitten myoomasta. Tai molemmista.

        Itse heräsin yöllä hiestä märkänä, mutta taisi olla vain liian paksu täkki. Nyt kun kevätkin on alkanut. Ei ole kuumia aaltoja ainakaan aiemmin ollut. :)


      • Anonyymi
        Whitelaydy kirjoitti:

        Niin anteeksi huomasin että kysyit tauosta... 60pv:ää oli taukoa ja sitten allkoi tuo vuoto. Vaikka olen saanut tuon keltarauhashormoni kuurin niin silti LIRUTTELEE...!!!
        Hb oli 113 ja Feriliini arvo 12... eli rautavarastot on täysin tyhjät.
        Ihmettelen miksi ei otettu myös hormonitestiä verikokeista että tietää onko juuri menopaussista kyse... saattaahan myös olla että kohdun seinämä on liian paksu tai liian ohut kun vuoto vaan
        jatkuu ja MENEE HERMOT!!

        TARVIN APUA! Mulla on nyt kolmannet kuukautiset meneillään. Loppuivat 2pv sitten mut nyt oon huomannu et aina ees pienen urheilu suorituksen jälkeen alkaa vuotaa. Vuoto kestää vaan sen suorituksen ajan ja den jälkeen loppuu. Slkaa vähän ärsyttää kun ei voi urheilla ilman pelkoa siitä että pikkuhousunsuoja ei pidä ja tulee läpi


    • Anonyymi

      Minulla on kovat kivut kuukautisten aikaan ja verta tulee normaalisti.

    • Anonyymi

      Vaihtarit.
      Jos yhtään helpottaa tieto, minulla oli ennen vuotojen loppumista parin vuoden verivuotoikuisuus: ei koskaan tiennyt, kestääkö peräti muutaman päivän vuotamatta. Jopa eräässä tutkimuksessakin gynellä, vuoto alkoi siinä tutkimuspöydällä. Kun nousin, lammikko vaan ilmestyi jaloksiini, ja nolotti.
      Söin mustikkaa- siihen oli himo, vissiin rautaa tarvitsin.
      Sitten olikin kiva, kun vuodot vaan yks-kaks tyssäsivät. Oisko 7 v ollu nyt sitä ihanuutta, ettei vuoda.
      Minulle olisi määrätty hormonikorvaus, mutten halunnut- mitä sitä pitkittämään. Edessä kumminkin kun lopettaa, jos lääkkeillä siirretään vaihdevuosijuttuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe