Istanbulin lentokenttä

Minnax

Menen Istanbulin kautta toiseen kaupunkiin, siis koneen vaihto Istanbulissa. Sama lentoyhtiö Helsingistä (Turkish Airlines). Varasin jo matkat miettimättä, paljonko vaaditaan aikaa vaihtoon (lähtöselvitys matkatavastat) Istanbulin kentällä, riittääkö 2,5 tuntia koneen tulon ja toisen koneen lähdön välillä? Kokemuksia? Kiitos.

29

6413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Atatürk airport?

      2,5 h riittää oikein hyvin. Koska käytät samaa lentoyhtiötä, ne siirtää matkatavarat suoraan jatkolennolle. Eli koneesta poistuessa seuraat kylttejä, joissa lukee Transfer/Transit passenger ja pääset lähtevien lentojen terminaaliin (paitsi jos jatkolento on Turkin sisäinen lento pitää sun varmaankin mennä suoraan Domestic terminaaliin), Itse oon vaihtanut konetta pari kertaa Atatürk airportilla. Käytin eri lentoyhtiötä jatkolennolla, joka oli maan sisäinen lento, joten mun piti itse siirtää matkatavarat jatkolennolle. 2 tunnissa kerkesin hyvin ensin ottaa matkatavarat saapuvien terminaalissa, kävellä domestic terminaaliin (n. 10 min siinä menee kävelyvauhdista riippuen), tehdä uusi check-in ja turvatarkastukset ja aikaa jää vielä hyvin jäljelle. Atatürk oli aika selkee lentokenttä. Hyvin siellä pärjää :) Jos on jotain muita kysymyksiä niin vastaan mielelläni :)

      • minnah3

        Kauanko kesti matkatavaroiden saapuminen hihnalle suunnilleen? Itse olen nyt lauantaina lentämässä Ataturkille mutta toinen lentoni lähtee sieltä Aasian puoleiselta kentältä. Minulla on nelisen tuntia aikaa siirtymiseen kun toisella kentällä pitää olla 2 tuntia ennen koneen lähtöaikaa.


      • kukamikälie
        minnah3 kirjoitti:

        Kauanko kesti matkatavaroiden saapuminen hihnalle suunnilleen? Itse olen nyt lauantaina lentämässä Ataturkille mutta toinen lentoni lähtee sieltä Aasian puoleiselta kentältä. Minulla on nelisen tuntia aikaa siirtymiseen kun toisella kentällä pitää olla 2 tuntia ennen koneen lähtöaikaa.

        Miten aiotte siirtymisn SAW:lle tehdä?


    • minnah3

      Katsoin netistä että suoraa yhteyttä kenttien välillä ei ole mutta esimerkiksi Havas-lentokenttäbussilla pääsee sellaiseen vaihtopaikkaan mistä lähtee sitten saman yhtiön bussi SAW:lle. Aikaa se vie pari tuntia; ruuhkista ja vaihtobussin odotteluajasta riippuen.

      • kukamikälie

        Aikaa se vie. Nopeampi reitti voisi olla se, että menet kentältä Bakirköyhin ja kantosiipialuksella Bostanciin. Sieltä sitten bussilla E9 SabihaG:n kentälle.
        Vaatisi tietysti hieman vaivaa etsiä onnistuuko ajoitus sopivasti. Jos kaupunki on ennestään vieras, lienee tuo suora bussikyyti varmin.
        Hyvää matkaa!


    • Tervetuloa Turkkiin

      2,5h riittaa loistavasti. Jos jatkat kotimaanlennolla matkatavarat siirtyvat automaattisesti ja saat myös jatkolennon lipun jo Suomesta joten sihenkaan ei mene aikaa. Passintarkastuksen jalkeen siirryt vaan kotimaan terminaaliin ja siella turvatarkastukseen joka yleensa hoituu nopeasti.

      • onnea matkaan

        Siis kun aloittaja tulee Atatürkin kentälle ja jatkaa sitten SAW:n kentältä, ei siinä ihan taida riittää "vaan kotimaan terminaaliin ja siellä turvatarkastukseen meno".
        2½ tuntia kentältä toiselle siirtymiseen ei ole pitkä aika, joten pitää olla selvät suunnitelmat kuinka asian hoitaa, Istanbulin trafiikki on niin arvaamatonta, että onnea vaan matkaan lähtevälle.


    • Tervetuloa Turkkiin

      Jaa, ma en kylla huomannut et aloittaja olis maininnut mitaan kentan vaihdosta ja han myös kysyi etta paljonko tarvitaan aikaa kentaLLA. Yhdesta kentasta siis kyse!!! Ja siina 2,5 h riittaa mainiosti.

      • Etkö tätä huomannut?

        Kauanko kesti matkatavaroiden saapuminen hihnalle suunnilleen? Itse olen nyt lauantaina lentämässä Ataturkille mutta toinen lentoni lähtee sieltä Aasian puoleiselta kentältä. Minulla on nelisen tuntia aikaa siirtymiseen kun toisella kentällä pitää olla 2 tuntia ennen koneen lähtöaikaa.
        VASTAA
        Kerro kaverille
        Ilmoita asiaton viesti


      • Tervetuloa Turkkiin
        Etkö tätä huomannut? kirjoitti:

        Kauanko kesti matkatavaroiden saapuminen hihnalle suunnilleen? Itse olen nyt lauantaina lentämässä Ataturkille mutta toinen lentoni lähtee sieltä Aasian puoleiselta kentältä. Minulla on nelisen tuntia aikaa siirtymiseen kun toisella kentällä pitää olla 2 tuntia ennen koneen lähtöaikaa.
        VASTAA
        Kerro kaverille
        Ilmoita asiaton viesti

        Aloittaja?? Mulla ainakin nakyy vasta kolmantena viestina...eri nimimerkilla...
        Joka tapauksessa, jos seka tuleva etta lahteva lento tapahtuu SAMALLA kentalla niin aika riittaa.


      • 2+1
        Tervetuloa Turkkiin kirjoitti:

        Aloittaja?? Mulla ainakin nakyy vasta kolmantena viestina...eri nimimerkilla...
        Joka tapauksessa, jos seka tuleva etta lahteva lento tapahtuu SAMALLA kentalla niin aika riittaa.

        Niin just. Lue tarkemmin, että pysyt kartalla. keskustelusa kun voi olla muitakin aloittajia kuin se kejun aloittaja;9


    • Perheloma

      Tervehdys me taas ollaan lentämässä helsinki-istanbul-antalya ja takaisin tullessa reitti toisin päin. Aikaa lentokoneen vaihtoon on noin 1h40min riittääkö?
      Meillä sama lentoyhtiö koko ajan eli turkis airlains. Lippuina ihme paperiliuskat.
      Onko antaa jo etukäteen vinkkejä miten kätevimmin osataan ulkomaan terminaalista kotimaan terminaaliin. Paljonko aikaisemmin kannattaa antalian päässä paluumatkalla olla lentokentällä? Meillä kolme vilkasta viikaria mukana joten tekemistä riittää ilman turhia harhailuja. Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.

      • jaakkoolavi

        Mukavaa matkanodotusta.Lentokenttätouhu on helppoa kuin heinänteko.Olemme mummin kanssa menneet kentän kautta useita kertoja ja vaikka olemme jo vähän köpöjä,on kaikki onnistunut.Jos koneen aikataulu pitää siirtymisaika riittää,mutta on hyvä pitää reipasta tahtia.Löysäilee sitten portilla.Olemme itse käyttäneet muita lentoyhtiöitä,joten olemme joutuneet roudaamaan laukut Istanbulissa itse jatkoille.Turkishin käytännöistä en osaa sanoa.Kentän sivuilla on tuhti infopaketti.Kartta on mm. Pre-Flifght/Terminal Map.Kun olet tullut ulos saapuvien puolelta,et menekään ulkoilmaan hallista vaan suunnistat vasemmalle kohti kotimaan terminaalia.Sinne on jonkin verran matkaa 5-10 min kävelytahdista riippuen.Reitti on hyvin merkattu.Sen verran kannattaa vielä aiemmin katsoa saapuvien puolella onko passintarkastuksiin jonoja.Jos on ollut pitkät jonot olemme menneet turkkilaisille tarkoitetun passikontrollin kautta ihan pokkana ja on päästy läpi tosi nopeasti.Lentoyhtiöiden lipuissa tai muussa infossa on ilmoitettu yleensä aika,milloin pitää olla kentällä.Itse olemme varanneet mieluummin liikaa aikaa kuin liian vähän.Saat tähän vielä varmaan tarkennuksia,mutta tämä näin aluksi.Itse suuntaamme Istanbuliin kuun lopulla airBalticilla Riikan kautta ja jatkot Izmiriin Turkishilla-koreografia siinäkin on lopulta sama.


      • 7+10

        Aika riittaa hyvin vaihtoon. Turkish airlinesilla matkatavarat siirtyvat suoraan jatkolennolle joten niista ei tarvitse huolehtia. Jaakkoolavi jo kertoikin reitin kotimaan terminaaliin eika siina oikein eksya voi. Jos tarvitsette niin voidaan tavata saapuvien termanaalissa, olen siella töissa.


      • tyhmyyden määrää

        Mikä on turkis airlains? Opettele nyt hyvä ihminen kirjoittamaan!!!

        "Ihme paperiliuskat" toimii tällä vuosituhannella lentolippuina.


      • opastusta taas
        jaakkoolavi kirjoitti:

        Mukavaa matkanodotusta.Lentokenttätouhu on helppoa kuin heinänteko.Olemme mummin kanssa menneet kentän kautta useita kertoja ja vaikka olemme jo vähän köpöjä,on kaikki onnistunut.Jos koneen aikataulu pitää siirtymisaika riittää,mutta on hyvä pitää reipasta tahtia.Löysäilee sitten portilla.Olemme itse käyttäneet muita lentoyhtiöitä,joten olemme joutuneet roudaamaan laukut Istanbulissa itse jatkoille.Turkishin käytännöistä en osaa sanoa.Kentän sivuilla on tuhti infopaketti.Kartta on mm. Pre-Flifght/Terminal Map.Kun olet tullut ulos saapuvien puolelta,et menekään ulkoilmaan hallista vaan suunnistat vasemmalle kohti kotimaan terminaalia.Sinne on jonkin verran matkaa 5-10 min kävelytahdista riippuen.Reitti on hyvin merkattu.Sen verran kannattaa vielä aiemmin katsoa saapuvien puolella onko passintarkastuksiin jonoja.Jos on ollut pitkät jonot olemme menneet turkkilaisille tarkoitetun passikontrollin kautta ihan pokkana ja on päästy läpi tosi nopeasti.Lentoyhtiöiden lipuissa tai muussa infossa on ilmoitettu yleensä aika,milloin pitää olla kentällä.Itse olemme varanneet mieluummin liikaa aikaa kuin liian vähän.Saat tähän vielä varmaan tarkennuksia,mutta tämä näin aluksi.Itse suuntaamme Istanbuliin kuun lopulla airBalticilla Riikan kautta ja jatkot Izmiriin Turkishilla-koreografia siinäkin on lopulta sama.

        Jaakkoolaville tiedoksi, ettei siinä mitään pokkaa tarvita, kun mennään "turkish passport holder" -jonosta passintarkastukseen. Maailman kentillä toimitaan niin, että mennään sinne, missä jono on lyhin!


    • turkki<3

      Itsellä oli Turkish Airlinesilla vaihtoaikaa koneiden välissä 1h20min ja ehdn. Olin portilla 30min ennen koneen lähtöä. Antalyan kentällä pitää olla 1h ennen koska kotimaanlennoilla riittää tunti ennen. Itse Istanbulisa ei tosiaan voi kentällä eksyä; varsin selvästi viitoitettu! Ainakin Antalyassa minut lähtöselvitettiin jo Ist-Hki välille, joten Istanbulissa oli vain terminaalin vaihto ja passintarkistus. Helsingistä käsin en ole reittiä vielä lentänyt... vasta lokakuussa =) Mutta THY:lla tuntui homma pelaavan ja sitä taidan käyttää jatkossakin... =)

      • Minnax

        Kyselisin miten toisin päin homma hoituu eli kun lähdetään Turkin sisäiseltä lennolta esim Antalyasta Istanbuliin ja jatketaan Istanbulista Suomeen?

        Domestic flights ensin, lähtöselvitys ym.... entä Istanbulissa sitten, laukut matkaan ja suoraan international flights?


      • Minnax
        Minnax kirjoitti:

        Kyselisin miten toisin päin homma hoituu eli kun lähdetään Turkin sisäiseltä lennolta esim Antalyasta Istanbuliin ja jatketaan Istanbulista Suomeen?

        Domestic flights ensin, lähtöselvitys ym.... entä Istanbulissa sitten, laukut matkaan ja suoraan international flights?

        Tarvitaanko lapselle henkilökorttia Turkin lennoilla, riittääkö passi?
        Entä siirretäänkö matkatavarat suoraan koneesta toiseen, mikäli onkin sama lentoyhtiö mutta toinen "väli" tilattu matkatoimistosta ja toinen suoraan THY:ltä?
        Kiitos kovasti vastanneille


      • Minnax
        Minnax kirjoitti:

        Tarvitaanko lapselle henkilökorttia Turkin lennoilla, riittääkö passi?
        Entä siirretäänkö matkatavarat suoraan koneesta toiseen, mikäli onkin sama lentoyhtiö mutta toinen "väli" tilattu matkatoimistosta ja toinen suoraan THY:ltä?
        Kiitos kovasti vastanneille

        Entä saapuminen Turkin sisäisellä lennolla esim Antalyaan.... Tarvitseeko muuta kuin hakea laukut? Onko enää turvatarkastusta/passintarkastusta?

        Kiitos


      • turkki<3
        Minnax kirjoitti:

        Entä saapuminen Turkin sisäisellä lennolla esim Antalyaan.... Tarvitseeko muuta kuin hakea laukut? Onko enää turvatarkastusta/passintarkastusta?

        Kiitos

        Matkatavarat siirtää lentokenttäväki koneesta toiseen; itse olen kyllä ostanut koko välin aina kerralla; en palastellut osiin. Eli jos teillä on 2 eri lippua ant-ist ja ist-hki niin en ole varma. Itsellä oli ostettuna siis ant-ist-hki. Joo, Antalyasta kotimaan terminaalista lähtö. Istanbulissa terminaalin vaihto kansainväliseen, siellä passintarkistus ja portille. Minut siis lähtöselvitettiin jo Antalyassa Helsinkiin asti. Kasseista ei tarvinnut huolehtia.

        Istanbulista Antalyaan lennettäessä tulo tietysti kotimaan terminaalin. Ei kotimaan lennoilla ole enää passintarkistusta =) Otin laukun "normaalihihnalta" kun olin pysähtynyt Istanbulissa muutamaksi päiväksi. Jos olisin tullut suoralla transferilla niin niille oli oma matkatavarahihna siinä laidasaa. Pieni terminaali joten paikat/kassit löytää kyllä tuli ne kummalle hihnalle tahansa. En tiedä lapsen kanssa matkustamisesta kun itsellä ei ole =)


      • 18+8
        Minnax kirjoitti:

        Tarvitaanko lapselle henkilökorttia Turkin lennoilla, riittääkö passi?
        Entä siirretäänkö matkatavarat suoraan koneesta toiseen, mikäli onkin sama lentoyhtiö mutta toinen "väli" tilattu matkatoimistosta ja toinen suoraan THY:ltä?
        Kiitos kovasti vastanneille

        Jos lapsi on turkin kansalainen niin henkilökortti riittaa sisaisella lennolla muussa tapauksessa passi on ainoa virallinen matkustusasiakirja.

        Matkatavarat siirretaan suoraan koneesta toiseen kunhan mainitset jatkolennosta lahtöselvityksessa, valttamatta virkailija ei huomaa sun jatkoa jos eripaikasta varattu. Samoin saat liput jatkolennolle.

        Antalyassa jatkolentojen laukut saapuvat oikeanpuolimmaiselle hihnalle ja sen on merkitty transfer-kyltilla.


      • TULIAISET
        18+8 kirjoitti:

        Jos lapsi on turkin kansalainen niin henkilökortti riittaa sisaisella lennolla muussa tapauksessa passi on ainoa virallinen matkustusasiakirja.

        Matkatavarat siirretaan suoraan koneesta toiseen kunhan mainitset jatkolennosta lahtöselvityksessa, valttamatta virkailija ei huomaa sun jatkoa jos eripaikasta varattu. Samoin saat liput jatkolennolle.

        Antalyassa jatkolentojen laukut saapuvat oikeanpuolimmaiselle hihnalle ja sen on merkitty transfer-kyltilla.

        Moi onko muuten näin ettei helsingin lentokentän taxfreestä kannata ostaa tulias viinoja jos vaihtaa konetta istanbulissa. Eihän sitä saa viedä kuin sen pikku tuubin
        koneeseen, kun laukut menee suoraan.


      • Sanna9876
        TULIAISET kirjoitti:

        Moi onko muuten näin ettei helsingin lentokentän taxfreestä kannata ostaa tulias viinoja jos vaihtaa konetta istanbulissa. Eihän sitä saa viedä kuin sen pikku tuubin
        koneeseen, kun laukut menee suoraan.

        Periaatteessa nain on. Multa ei tosin koskaan oo otettu viinoja pois vaikka onkin kasimatkatavaroissa ollut. Mutta riski siina on...


      • pafjppeoi
        TULIAISET kirjoitti:

        Moi onko muuten näin ettei helsingin lentokentän taxfreestä kannata ostaa tulias viinoja jos vaihtaa konetta istanbulissa. Eihän sitä saa viedä kuin sen pikku tuubin
        koneeseen, kun laukut menee suoraan.

        Itse ostin kerran viinapullon, mutta lensin Turkin sisäisen lennon eri yhtiön koneella, joten pystyin laittamaan pullon matkatavaroihin Istanbulin kentällä. Tax free -myymälässä kassaneiti kyllä sanoi, että olisin luultavasti voinut viedä pullon myös koneeseen, koska se on pakattu sinetöityyn pussiin. Mutta tosiaan se ei taida olla ihan 100 % todennäköisyys, että sen pullon sinne saa viedä.


      • liiraton
        pafjppeoi kirjoitti:

        Itse ostin kerran viinapullon, mutta lensin Turkin sisäisen lennon eri yhtiön koneella, joten pystyin laittamaan pullon matkatavaroihin Istanbulin kentällä. Tax free -myymälässä kassaneiti kyllä sanoi, että olisin luultavasti voinut viedä pullon myös koneeseen, koska se on pakattu sinetöityyn pussiin. Mutta tosiaan se ei taida olla ihan 100 % todennäköisyys, että sen pullon sinne saa viedä.

        Voiko istanbulin kentällä vaihtaa rahaa, vai kannattaako vaihtaa suomessa.
        Ollaan menossa jatkolennolle ja liiroja ei yhtään.


      • jaakkoolavi
        liiraton kirjoitti:

        Voiko istanbulin kentällä vaihtaa rahaa, vai kannattaako vaihtaa suomessa.
        Ollaan menossa jatkolennolle ja liiroja ei yhtään.

        Voi vaihtaa.Itselläni ei ollut tarvetta vaihtaa,kurssin totesin olevan huonomman kuin Istanbulin vaihtopisteissä.Automaatteja on myös riittävästi.Suomessa vaihtamiseen en osaa ottaa kantaa.Yleensä minulla jää liiroja jemmaan reissuilta ja sitten vaihdan euroja vaihtopisteissä tai nostan automaatista.Tilanteesta riippuen joko liiroja tai euroja.Jotkut automaatit antavat pelkästään liiroja,mutta näytöltä näkee mitä on valittavissa.Mukavaa reissua.


    • Anonyymi

      Lennämme ystävän kanssa Helsi gistä Istanbuliin jossa on vaihto.On saman lentoyhtiön kone,siis Turkin
      Me emme Bulgarian Sofiaan ja vaihtoaikaa on 2tuntia 25 min.Meilöä on vaan käsimatkatavarat.Kun pääsemme Istabulin kentälle,niin mihin sitten me emme,kenttä on aivan uusi meille.Olisimme kiitollisia hyvistä neuvoista.Kiitos.

      • Anonyymi

        Riippuu siitä päästetäänkö teidät portilta suoraan lähtevien porttien puolelle vai ei. Useimmiten Turkish airlinesin lennoilta päästetään.

        Eli jos portilla on kyltti jatkolennoille ja virkailija katsomassa jatkolennon boarding passeja menette siitä lähtevien lentojen alueelle.

        Jos ei ole, menette alakertaan transfer securityyn, ja sitä kautta lähtevien lentojen alueelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe