avio-oikeuden rajaaminen testamentissa

raivosunut miniä

kuulin vasta hiljattain että mieheni vanhemmat ovat tehneet vuosia siten testamentin, jossa minulla ei ole avio-oikeutta heiltä perittyyn omaisuuteen tai sen tuottoon! meillä ei kuitenkaan ole mieheni kanssa avio-ehtoa tehtynä, joten kumoaako se appivanhempien testamentin joskus aikanaan jos meille tulee ero tai jään leskeksi?? jos vaikka mies myy rahoiksi vanhemmiltaan perityn omaisuuden, eli se "muuttaa muotoaan" rahaksi tai osakkeksi tms, niin silloinhan saan avio-oikeuden kuitenkin niihin, eikö niin? miten joskus aikanaan avioeromme tai mieheni kuoleman sattuessa pystytään edes tämä asia vanha asia todistamaan, että näin on appivanhempieni testamentissa määrätty, vaikka koko testamenttia ei enää vuosikymmenien jälkeen löytyisi tai muuta vastaavaa??? jääkö johonkin virastoon joku merkintä tms? vai voinko riitauttaa asian jos mitään todisteita ei ole?? kunhan kyselen koska tilanne on mielestäni epäreilu minua kohtaan, koska minulla ei ole mitään omaisuutta jossa olisi testamentattu mieheni sen ulkopuolle. mielestäni siksi törkeää jättää minut ulkopuolelle, ja kyse on sentään aika isohkosta omaisuudesta!

82

7357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfkajölkfjdölsakj

      Kenelle olet raivoissasi? Appivanhempasi ovet tehneet testamentin, heillä on oikeus määrätä testamentissa omaisuudestaan ja se on heidän viimeinen tahtonsa. Heidän, ei sinun tai sinun miehesi.

      Teillä ei ole avioehtoa eli se ei rajaa avio-oikeuksia. Mutta, avioliittolain mukaan, avio-oikeutta ei ole johonkin omaisuuteen, jos testamentissa, lahjakirjassa tai henkilövakuutuksen edunsaajamääräyksessä on niin määrätty. Toisin sanoen appivanhempiesi tekemä testamentti todellakin määrää, että sinulla ei ole avio-oikeutta miehsi heiltä perimään omaisuuteen eikä sen omaisuuden tuottoonkaan. Lain mukaan määräys koskee automaattisesti myös perityn omaisuuden sijaan tullutta omaisuutta. Appivanhempiesi testamentti siis toteutuu eikä sinulla ole aviooiekutta miehesi perimään omaisuuteen, sen sijaan tulleeseen omsiuuteen tai sen tuottoon, näin on.

      Kun appivanhempasi kuolevat, heidän jälkeensä tehdään perunkirjoitus. Perukirjassa kerrotaan testamentissa ja laitetaan vielä kopio mukaan. Perukirja menee verottajalle joka säilyttää sitä ikuisesti. Miehesi intressissä on myös säilyttää testamenttitietoa ainakin niin kauan kuin hän elää. Miehsi vanhempien intressissä on myös pitää huoli siitä, että testamentista tietävät kaiki joita asia koskee, kuten esim. mahd. lapsenne.

      Miehesi perimä omaisuus jää myös mahdollisen osituksen sovittelun ulkopuolelle.

      Ei ole miehesi vanhempien vika, jos esim. sinun vanhempiesi testamentissa ei ole suljettu puolison avio-oikeutta pois.

      Monet vanhemmat tekevät ko. testamenttimääräyksen jo siinä vaiheessa, kun heidän lapsensa eivät ole edes avioliitossa vielä. Sitä ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti.

      Niin se vaan on, toislla on ja toisilla ei. Toiset saa perintöä ja toiset ei. Suosittelen keskittymään oman omaisuuden kasvattamiseen. Voitte miehesi kanssa tehdä avioehdon, jossa poistetaan mieheltäsi avio-oikeus sinun omaisuuteesi, olisitko sitten onnellisempi?

      • Jokaisen oma asia

        Täydellisesti samaa mieltä kanssasi niin tosiasioista kuin mielipiteistä.

        Minulla on yksi lapsi, joka on vasta 15 v. Teen lähiaikoina testamentin, jossa määrään vain siitä, että lapseni puolisolla ei ole oikeutta saatuun perintöön, sen tuottoon enkä perinnön sijaan tulleeseen (esim. alkuperäinen perintö myyty ja siitä saadulla rahalla ostettu jotain tai sijoitettu) omaisuuteen. Ei siis mitään henkilökohtaista mahdollista tulevaaa puolisoa vastaan, vaan haluan että omaisuuteni säilyy suvussa.
        Mielestäni pitäisi olla automaattisesti niin, että puolison perintönä saamaan omaisuuteen ei ole toisella puolisolla mitään oikeutta.


      • Yritä edes

        Tiedän monia tällaisia tapauksia, joten se on aika tavallinen käytäntö suojella omaisuus, johon miniällä, vävyllä tms. ei tarvitse olla oikeutta. Moni firma, tai talous on päättynyt omaisuuden menetykseen, kun tällaista asia ei ole kirjattu, ja niitä "avioeroja" tulee. Silloin kaikki jaetaan ja ollan lopulta puilla paljailla.

        Vanhemmat ajattelevat omilla aivoillaan, varsinkin, jo testamentti on tehty jo kauan sitten. Heillä on ollut omasta mielestään syy tehdä tuollainen ele, koska ovat sen tehneet.

        Voit asiasta keskustella heidän kanssan, ehkä saat maltillisella keskustelulla aikaan enemmän kuin täällä kirjoitellen. Rohkeus on rakkautta myös heitä ja lapsiannekin kohtaan.


    • ikäväjuttu

      Ymmärrän fiiliksesi, kun tuollainen tieto tulee yllättäen. Oletkin avioliitossasi eri tilanteessa kuin mitä olet luullut asioiden olevan, ja tällaisenaan ne ovat sinulle hyvin epäedulliset. Erityisen kummalliseksi asian tekee, jos mies on tiennyt ehdosta, mutta ei ole aiemmin kertonut. Jos hän itsekään ei ole tiennyt, ei häntä tietenkään asiasta voi moittia.

      Mutta, tästä eteenpäin kannattaa miettiä sitä, miten tilanne korjataan. Jos mies haluaa aikanaan pitää kiinni vanhempiensa testamenttiehdon hänelle suomasta edusta, asialle et mitään voi. Hänen ei siis ole pakko soveltaa ehtoa, mutta tuskinpa voit sen varaan laskea. Siinä tapauksessa avioeron sattuessa ja tilanteenne ollessa nykyisellään, sinun mahdollinen varallisuutesi otetaan mukaan tasingonlaskentaan ja miehen vanhemmiltaan perimää varallisuutta ei oteta. Ainoa asia, jolla voit varmistaa omaa asemaasi, on avioehdon tekeminen. Siinä sovitte, ettei teillä ole avio-oikeutta toistenne omaisuuteen, joten et ainakaan mahdollisessa erotilanteessa joudu epäreiluun tilanteeseen.

      Jos miehesi kuolee ennen sinua, eikä hänellä ole rintaperillisiä, perit hänet, mutta sen sijaan, että saisit edes osan hänen varallisuudestaan mahdollisesti tasinkona, maksat ehdon vuoksi kaikesta perintöveron. Varsin tyhmä ehto tuollaisessa tapauksessa, hyötyjä on siinä vain valtio.

      Nämä vanhempien tekemät ehdot ovat siinä mielessä ikäviä, että ne hyvin herkästi saattavat asettaa pariskunnan juuri tällä tavalla toisiinsa nähden epäreiluun asemaan. Minusta olisi parempi, että jokainen pari hoitaisi avioehtoasiansa ihan itse, mutta koskas ihminen ei ole halunnut toistenkin elämään sössiä, vaikka kuolemansa jälkeen erilaisilla ehdoilla.

      • raivostunut miniä

        niin, kyllähän tässä hieman raivoissaan on kun ei tällaista tiennyt, ei edes mieheni eivätkä hänen lapsensa(nyt tietävät sitten hekin). miehellä viileähköt välit lapsiinsa, joten soisi minulle kuitenkin jotain eli normaalin avio-oikeuden. miehellä kun ei juuri muuta omaisuutta ole kuin vanhemmiltaan aikanaan tuleva isohko omaisuus (asumme vuokralla ja mies työkyvyttöm.eläkkeellä). eikö tosiaan mitään porsaanreikää ole?! isänsä mahdollisessa perunkirjoituksessa lapset kyllä varmasti vaativat minut rajattavan ulkopuolelle, sen tiedän. saavatko he kaivettua verotoimistosta perukirjan jossa lukee että minut rajataan pois, vaikkei koko testamenttia enää olisi säilytetty??? kyllä harmittaa......


      • ikäväjuttu
        raivostunut miniä kirjoitti:

        niin, kyllähän tässä hieman raivoissaan on kun ei tällaista tiennyt, ei edes mieheni eivätkä hänen lapsensa(nyt tietävät sitten hekin). miehellä viileähköt välit lapsiinsa, joten soisi minulle kuitenkin jotain eli normaalin avio-oikeuden. miehellä kun ei juuri muuta omaisuutta ole kuin vanhemmiltaan aikanaan tuleva isohko omaisuus (asumme vuokralla ja mies työkyvyttöm.eläkkeellä). eikö tosiaan mitään porsaanreikää ole?! isänsä mahdollisessa perunkirjoituksessa lapset kyllä varmasti vaativat minut rajattavan ulkopuolelle, sen tiedän. saavatko he kaivettua verotoimistosta perukirjan jossa lukee että minut rajataan pois, vaikkei koko testamenttia enää olisi säilytetty??? kyllä harmittaa......

        No, jos mies ei asiasta itsekään tiennyt, silloin häntä tosiaan on turha syyttää. Hän ei ole tarkoituksella kieroillut sinua vastaan.

        Mutta jos tilanne on se, että hän aikanaan perii jotain (isohkosta perinnöstä puhumattakaan) ja samaan aikaan hänen oma varallisuutensa tuskin tulee merkittävästi karttumaan, olet aika epäreilussa tilanteessa, jos teille tulee avioero ja jos sinä saat perintöä tai pystyt muuten kartuttamaan omaisuuttasi.

        Ja ei, asiassa ei ole muuta porsaanreikää kuin se, että mies ei aikanaan vetoaisi testamentin ehtoon, jos eroaisitte. Millään muulla tavoin testamenttiin kirjattua "avioehtoa" ei voi purkaa toisin kuin pariskunnan keskinäisen avioehdon voivat nämä itse halutessaan purkaa tai muuttaa. Sen, jonka eduksi tuollainen ehto testamentissa on olemassa, ei ole siihen pakko vedota, mutta toisaalta, jos miehellä on lapsia (jotka eivät ilmeisesti ole sinun?), olisi outoa, jos hän erossa ei siihen vetoaisi.

        Mutta kuten sanoin, jotta et mahdollisessa erossa joutuisi maksajan paikalle (eli sinun silloinen varallisuutesi olisi isompi kuin miehesi avio-oikeuden alainen varallisuus), kannattaa ehdottaa hänelle avioehdon tekemistä sinun suojaksesi. Silloin olette samalla viivalla, kummallakaan ei ole avio-oikeutta toisen omaisuuteen. Jos miehesi ei siihen suostu, on hänen suhtautumisensa vähintäänkin kummallista.


      • >>Jos miehesi kuolee ennen sinua, eikä hänellä ole rintaperillisiä, perit hänet, mutta sen sijaan, että saisit edes osan hänen varallisuudestaan mahdollisesti tasinkona, maksat ehdon vuoksi kaikesta perintöveron. Varsin tyhmä ehto tuollaisessa tapauksessa, hyötyjä on siinä vain valtio.


      • Oikein ja reilua
        nix_nax kirjoitti:

        >>Jos miehesi kuolee ennen sinua, eikä hänellä ole rintaperillisiä, perit hänet, mutta sen sijaan, että saisit edes osan hänen varallisuudestaan mahdollisesti tasinkona, maksat ehdon vuoksi kaikesta perintöveron. Varsin tyhmä ehto tuollaisessa tapauksessa, hyötyjä on siinä vain valtio.

        Juuri näin, ja joissakin tapauksissa erittäin hyvä asia.

        Meillä mieheni isän testamentissa on juuri tuollainen ehto, joka sulkee lasten puolisoiden avio-oikeuden pois. Testamentti ehtoineen on laadittu jo ennen kuin tapasin mieheni, joten ei suunnattu erityisesti minua eikä ketään muutakaan vastaan.

        Olemme vapaaehtoisesti lapsettomia, joten jos mieheni kuolee ennen minua, perin hänet. Siinä vaiheessa luultavasti mieheni vanhemmat ovat jo kuolleet, ja hän on saanut ison perinnön (itse en ole perinyt mitään; vanhempani erittäin köyhiä).

        Sitten kun minäkin kuolen, niin onhan se hyvä että mieheni vanhemmiltaan perimä osuus palaa häneen sukuunsa eikä suuri osa siitä mene minun sukulaisilleni, jotka mieheni vanhemmille ovat 100 % vieraita.

        Meillehän asialla ei ole mitään väliä, koska elinaikanani saan käyttää mieheltäni perimääni omaisuutta miten tahdon ja vaikka tuhlata sen jos haluan.


      • Oikein ja reilua kirjoitti:

        Juuri näin, ja joissakin tapauksissa erittäin hyvä asia.

        Meillä mieheni isän testamentissa on juuri tuollainen ehto, joka sulkee lasten puolisoiden avio-oikeuden pois. Testamentti ehtoineen on laadittu jo ennen kuin tapasin mieheni, joten ei suunnattu erityisesti minua eikä ketään muutakaan vastaan.

        Olemme vapaaehtoisesti lapsettomia, joten jos mieheni kuolee ennen minua, perin hänet. Siinä vaiheessa luultavasti mieheni vanhemmat ovat jo kuolleet, ja hän on saanut ison perinnön (itse en ole perinyt mitään; vanhempani erittäin köyhiä).

        Sitten kun minäkin kuolen, niin onhan se hyvä että mieheni vanhemmiltaan perimä osuus palaa häneen sukuunsa eikä suuri osa siitä mene minun sukulaisilleni, jotka mieheni vanhemmille ovat 100 % vieraita.

        Meillehän asialla ei ole mitään väliä, koska elinaikanani saan käyttää mieheltäni perimääni omaisuutta miten tahdon ja vaikka tuhlata sen jos haluan.

        >>Sitten kun minäkin kuolen, niin onhan se hyvä että mieheni vanhemmiltaan perimä osuus palaa häneen sukuunsa eikä suuri osa siitä mene minun sukulaisilleni


      • ikäväjuttu
        nix_nax kirjoitti:

        >>Jos miehesi kuolee ennen sinua, eikä hänellä ole rintaperillisiä, perit hänet, mutta sen sijaan, että saisit edes osan hänen varallisuudestaan mahdollisesti tasinkona, maksat ehdon vuoksi kaikesta perintöveron. Varsin tyhmä ehto tuollaisessa tapauksessa, hyötyjä on siinä vain valtio.

        No joo, tuolla tavalla ajatellen tietysti. Mutta sitä ennen on siitä leski maksanut mahdollisesti hyvänkin summan perintöveroa, joten seuraavalle perijäpolvelle menevä osuus on takuuvarmalla sen verran pienempi. Ja jos leski sitten on lopulta kuitenkin tuhlannut kaiken - tai vaikka käyttänyt ihan asiallisesti elämiseensä - niin lopputulemana yhdessä vaiheessa valtio on vain hyötynyt enemmän kuin muuten olisi ehkä tapahtunut.

        Ap:n tilanteeseen tämä ei nyt kuitenkaan näytä soveltuvan, kun hänen miehellään rintaperillisiä on.


      • voi ei
        raivostunut miniä kirjoitti:

        niin, kyllähän tässä hieman raivoissaan on kun ei tällaista tiennyt, ei edes mieheni eivätkä hänen lapsensa(nyt tietävät sitten hekin). miehellä viileähköt välit lapsiinsa, joten soisi minulle kuitenkin jotain eli normaalin avio-oikeuden. miehellä kun ei juuri muuta omaisuutta ole kuin vanhemmiltaan aikanaan tuleva isohko omaisuus (asumme vuokralla ja mies työkyvyttöm.eläkkeellä). eikö tosiaan mitään porsaanreikää ole?! isänsä mahdollisessa perunkirjoituksessa lapset kyllä varmasti vaativat minut rajattavan ulkopuolelle, sen tiedän. saavatko he kaivettua verotoimistosta perukirjan jossa lukee että minut rajataan pois, vaikkei koko testamenttia enää olisi säilytetty??? kyllä harmittaa......

        sua harmittaa...!!!! KYLLÄ OLET TYHMÄ
        Miten sua voi harmittaa jos jotenkin kuvittelit saavasi sun miehen vanhempien rahoja !!!!!!!


      • Pöyristynyt!
        ikäväjuttu kirjoitti:

        No, jos mies ei asiasta itsekään tiennyt, silloin häntä tosiaan on turha syyttää. Hän ei ole tarkoituksella kieroillut sinua vastaan.

        Mutta jos tilanne on se, että hän aikanaan perii jotain (isohkosta perinnöstä puhumattakaan) ja samaan aikaan hänen oma varallisuutensa tuskin tulee merkittävästi karttumaan, olet aika epäreilussa tilanteessa, jos teille tulee avioero ja jos sinä saat perintöä tai pystyt muuten kartuttamaan omaisuuttasi.

        Ja ei, asiassa ei ole muuta porsaanreikää kuin se, että mies ei aikanaan vetoaisi testamentin ehtoon, jos eroaisitte. Millään muulla tavoin testamenttiin kirjattua "avioehtoa" ei voi purkaa toisin kuin pariskunnan keskinäisen avioehdon voivat nämä itse halutessaan purkaa tai muuttaa. Sen, jonka eduksi tuollainen ehto testamentissa on olemassa, ei ole siihen pakko vedota, mutta toisaalta, jos miehellä on lapsia (jotka eivät ilmeisesti ole sinun?), olisi outoa, jos hän erossa ei siihen vetoaisi.

        Mutta kuten sanoin, jotta et mahdollisessa erossa joutuisi maksajan paikalle (eli sinun silloinen varallisuutesi olisi isompi kuin miehesi avio-oikeuden alainen varallisuus), kannattaa ehdottaa hänelle avioehdon tekemistä sinun suojaksesi. Silloin olette samalla viivalla, kummallakaan ei ole avio-oikeutta toisen omaisuuteen. Jos miehesi ei siihen suostu, on hänen suhtautumisensa vähintäänkin kummallista.

        Ei ole tottta!Että joku voi olla sitten ahne paska!Oletko todella naimisisssa sitä varten että voit hyötyä miehesi sukulaisista kun ne potkasee tyhjää.
        Ihan oikein että ovat rajaneet sinut ulos koska ei tuollainen ihminen todellakaan niitä rahoja tarvitse.Tee itse omat rahat!


      • Kaikkea sitä...
        raivostunut miniä kirjoitti:

        niin, kyllähän tässä hieman raivoissaan on kun ei tällaista tiennyt, ei edes mieheni eivätkä hänen lapsensa(nyt tietävät sitten hekin). miehellä viileähköt välit lapsiinsa, joten soisi minulle kuitenkin jotain eli normaalin avio-oikeuden. miehellä kun ei juuri muuta omaisuutta ole kuin vanhemmiltaan aikanaan tuleva isohko omaisuus (asumme vuokralla ja mies työkyvyttöm.eläkkeellä). eikö tosiaan mitään porsaanreikää ole?! isänsä mahdollisessa perunkirjoituksessa lapset kyllä varmasti vaativat minut rajattavan ulkopuolelle, sen tiedän. saavatko he kaivettua verotoimistosta perukirjan jossa lukee että minut rajataan pois, vaikkei koko testamenttia enää olisi säilytetty??? kyllä harmittaa......

        Niin siis sinusta on epäreilua, että ERON sattuessa et saisi APPIVANHEMPIEN itse keräämää omaisuutta?? Ohhoh! Ja vain siksi, että sinun vanhempasi ja sinä itse ette ole katsoneet aiheelliseksi kerätä OMAA omaisuutta?


      • Yrittäjä -nainen
        raivostunut miniä kirjoitti:

        niin, kyllähän tässä hieman raivoissaan on kun ei tällaista tiennyt, ei edes mieheni eivätkä hänen lapsensa(nyt tietävät sitten hekin). miehellä viileähköt välit lapsiinsa, joten soisi minulle kuitenkin jotain eli normaalin avio-oikeuden. miehellä kun ei juuri muuta omaisuutta ole kuin vanhemmiltaan aikanaan tuleva isohko omaisuus (asumme vuokralla ja mies työkyvyttöm.eläkkeellä). eikö tosiaan mitään porsaanreikää ole?! isänsä mahdollisessa perunkirjoituksessa lapset kyllä varmasti vaativat minut rajattavan ulkopuolelle, sen tiedän. saavatko he kaivettua verotoimistosta perukirjan jossa lukee että minut rajataan pois, vaikkei koko testamenttia enää olisi säilytetty??? kyllä harmittaa......

        Olen tienannut n. 300 000 euron omaisuuden, ja testamentissani määrännyt, etteivät vävyt tule mitenkään missään tilanteessa osalliseksi hiellä hankkimastani omaisuudesta. Haluan sen pysyvän lapsillani ja heidän lapsillaan tai jos lapsia ei tule, veljeni lapsilla. Miksi testamenttaisin täysin vieraalle ihmiselle jotain? Häh?


    • kiiltää kiiltää se k

      Kai tässä maassa saa nyt sentään testamentin tehdä? Vai oletkos mennut rahan kiilto silmissä naimisiin? Ehkä appivanhemmat ovat huomanneet, mikä olet naisiasi ja tehneet oman viisaan ratkaisunsa.

      Kysyjän avioliittoon tuolla appivanhempien testamentilla ei ole mitään vaikutusta. Kysyjä voi vaikka kuvitella, että hänen appivanhempansa ovat köyhiä kuin kirkonrotat eikä mitään perintöä tule.

      • ikäväjuttu

        "Kysyjän avioliittoon tuolla appivanhempien testamentilla ei ole mitään vaikutusta"

        Väärä tieto osittain. Ei tietenkään avioliittoon sen kestäessä ole merkitystä, mutta mahdollisessa erossa ehkä hyvinkin, jos pääsee käymään niin hullusti, että varakkaan miehen kaikki omaisuus on avio-oikeudesta vapaata ja vaimon omaisuus avio-oikeuden alaista. Silloin hulluimmassa tapauksessa köyhempi vaimo voisi joutua vähästäänkin maksamaan tasinkoa varakkaammalle miehelle. Toki sitä saatettaisiin kohtuullistaa, mutta kohtuullistamismenettely on aina kuitenkin tapauskohtaista, joten sen varaan en uskaltaisi luottaa. Kyllä vaimon kannattaa vaatia omaksi suojakseen myös avioehtoa.


      • sldkjfdlöskjf
        ikäväjuttu kirjoitti:

        "Kysyjän avioliittoon tuolla appivanhempien testamentilla ei ole mitään vaikutusta"

        Väärä tieto osittain. Ei tietenkään avioliittoon sen kestäessä ole merkitystä, mutta mahdollisessa erossa ehkä hyvinkin, jos pääsee käymään niin hullusti, että varakkaan miehen kaikki omaisuus on avio-oikeudesta vapaata ja vaimon omaisuus avio-oikeuden alaista. Silloin hulluimmassa tapauksessa köyhempi vaimo voisi joutua vähästäänkin maksamaan tasinkoa varakkaammalle miehelle. Toki sitä saatettaisiin kohtuullistaa, mutta kohtuullistamismenettely on aina kuitenkin tapauskohtaista, joten sen varaan en uskaltaisi luottaa. Kyllä vaimon kannattaa vaatia omaksi suojakseen myös avioehtoa.

        Ei ollenkaan väärä tieto. Avioelämä jatkuu just niin auvoisena kuin jatkuu, ja kun tulee ero, niin sitten tulee. Täytyy elää niin, että ei tule eroa.

        Voidaan toki kohtuullistaa, mutta miehen testamentilla perimää omaisuutta, johon ja jonka tuottoon vaimolla ei ole testamentin mukaan avio-oikeutta, ei kohtuullisteta vaimon omaisuudeksi. Appivanhemmat ovat viisaasti järjestäneet nämä nappulat pois pelilaudalta.

        Kohtuullistaminen tapahtuisi niin, että vaimon osuus avio-oikeuden alaisesta omaisuudesta olisi enemmän, kuin mitä suoraan lainmukaisen osituksen jälkeen olisi.


      • ikäväjuttu
        sldkjfdlöskjf kirjoitti:

        Ei ollenkaan väärä tieto. Avioelämä jatkuu just niin auvoisena kuin jatkuu, ja kun tulee ero, niin sitten tulee. Täytyy elää niin, että ei tule eroa.

        Voidaan toki kohtuullistaa, mutta miehen testamentilla perimää omaisuutta, johon ja jonka tuottoon vaimolla ei ole testamentin mukaan avio-oikeutta, ei kohtuullisteta vaimon omaisuudeksi. Appivanhemmat ovat viisaasti järjestäneet nämä nappulat pois pelilaudalta.

        Kohtuullistaminen tapahtuisi niin, että vaimon osuus avio-oikeuden alaisesta omaisuudesta olisi enemmän, kuin mitä suoraan lainmukaisen osituksen jälkeen olisi.

        Niin, juuri tuotahan yritin sanoa, minkä halusit nyt "vääntää rautalangasta". Kohtuullistaminen saattaisi tapahtua, mutta sen varaan ei voi laskea. Ja nykyisellään se mahdollisuus on olemassa, että appivanhempien testamentti tosiaan aiheuttaisi varsin epäedullisen tilanteen ap:n kannalta.


    • Sumppu Uusimaa

      Valitan, jos sinua raivostuttaa tuollainen ehto testamentissa. Minusta se on viisasta, ja näin aijon tehdä itsekin, kun saan määrätyt asiat ajantasalle.

      Kun ottaa huomioon, miten helpolla avioliitot vuosikymmentenkin jälkeen hajoavat, on suoranaisesti jopa tyhmää jättää tuota ehtoa testamenttiin tekemättä. On riittävästi niitä avioliittoja, joissa eletään kädestä suuhun periaatteella siksikin, että on isot perinnöt aikanaan tiedossa. On hyvä muistaa, että vanhemmat voisivat luovuttaa omaisuutensa esim. eläessään kenelle tahansa, eikä siinä rintaperillisillä, saati sitten heidän aviopuolisoillaan, ole mitään syytä valittaa, miksi perintöjä ei tulekaan.

      Jostain syystä nämä perijän aviopuolisot ovat kaikista hanakimmat varmistamaan sen, että he pääsevät puolisonsa perinnöistä osallisiksi. Onko yhtenä rakkauden osatekijänä avioliittoon ollutkin aviopuolison varakkaat vanhemmat? Minua hävettäisi ilmaista tuollainen katkeruus!

    • 22

      Yksi asia pisti silmään, oletat että omaisuus muuttuu jaettavaksi jos miehesi myy sen ja ostaa vaikka osakkeita. Näin tuskin on, koska yleensä tuohon ehtoon kirjataan vielä ettei aviooikeutta ole edes perityn omaisuuden sijaan tulevaan omaisuuteen.

      • Edellä jo vastattiin, että avio-oikeutta ei ole sijaan tulleeseen omaisuuteen. Tämä pätee, vaikkei testamenttimääräyksessä tai avioehtospimuksessa tällaista kohtaa olisikaan.

        AL 35.2
        "Avio-oikeutta ei kuitenkaan ole omaisuuteen, josta avioehtosopimuksin taikka lahjakirjassa, testamentissa tai henkilövakuutuksen edunsaajamääräyksessä on niin määrätty, eikä myöskään siihen, mikä on tullut sellaisen omaisuuden sijaan. Jos sitä paitsi on määrätty, että avio-oikeutta ei ole myöskään tällaisen omaisuuden tuottoon, noudatettakoon tätä määräystä." (14.5.2010/427)


    • Vaikkei omaksi

      Toki jotain saisit, sillä eikö leskelle jäisi kuitenkin hallintaoikeus yhteiseen kotiin (omistusasuntoon) irtaimistoineen, vaikka ne olisi hankittu vai toisen perityillä varoilla.
      JOS siis miehesi aikanaan perii niin paljon, että hän voi ostaa teille loppuiäksi soveltuvan asunnon (ja mukavasti irtaimistoa), sinullekin jäisi, jos leskeytyisit, kuitenkin mukava koti käyttöösi, vaikkei omistukseen, perillisten voimatta estää.

    • uusi idea

      Ap. kysyjä on huolissaan siitä, jos hän ei saa mitään appivanhempien varallisuudesta, kun on tuo testamentissa oleva ehto, joka rajaa aviomiehen perinnön hänen avio-oikeutensa ulkopuolelle. Sama tilanne olisi, jos eroaisitte jo ennen kuin appivanhemmista aika jättää, tai miehesi kuolee ennen sitä.


      Ap. kysyjän appivanhempien kannattaisi muuttaa testamenttiaan niin (kun varallisuuttaa on ilmeisen merkittävästi), että hyppäisivät ositain yhden sukupolven yli, testamenttaisivat puolet omaisuudestaan lapsenlapsille ja omille lapsilleen vain laikiosan. Nuorethan ne rahaa tattee! Säästyisi noita perintöverojakin vähän. Poika varmaan pärjää loppuelämänsä pelkällä lakiosallakin ja kysyjä pärjää omien tulojensa kanssa.

    • ..

      Kuulostat aika rahan-ahneelta! V*tut niistä appivanhemmista kunhan on testamentissa vaan mainittu! HÄPEÄ! Ehkäpä appivanhempasi ovat viisaampia kun luuletkaan ja näkivät tuon piirteesi (kullan kaivaja) jo kauan sitten! Mitäs jos tienaat omat rahasi ihan itse!

    • Ossaus

      Mitä helvettiä?

      Täysin ala-arvoista mökeltämistä.

      Mitä se sinulle kuuluu mitä joku muu tekee omaisuudellaan johon sinulla ei ole mitään osaa eikä arpaa. Pitäiskö päästä varastamaan muiden omaisuus noin vain?

      Menisit lääkäriin tutkituttamaan pääsi. Hullu.

    • antali

      Viisaasti appivanhemmilta ajateltu , niin olen minäkin tehnyt , ja ihan omasta vakaasta harkinnasta. Minkäolen kovalla työlläansainnut , se ei tule menemään "ventovieraan " rellestettäväksi

      • asiat kuntoon

        Sama täällä, työllä ja säästöillä mitä olen saanut kasaan en niitä ulkopuolisille halua antaa.
        Testamentit on tehty ja vielä varmistettu että kuolemani jälkeen ei lapseni aviopuolisot peri mitään , ei edes sitä minkä lapseni ovat saaneet perimillään omaisuudella kartoitettua lisää.


    • hompdityy

      Kyllä on ahneus huipussaan!! Mitä SINÄ olet tehnyt appivanhempien omaisuuden ansaitaksesi??? ET MITÄÄN!! Perinnön kiilto silmissäkö sinä olet naimisiin mennyt?? Tiedätkö minkälainen loppu on ahneella?? Ja oletkos ihan varma, että leskeyteen asti pysytte yhdessä??HAH!!!
      Mikään ei ole varmaa!!!
      Omillaan on pärjättävä MITÄÄN ei saa ilmaiseksi!!

    • Tasan

      Ihan oikein että ovat tehneet! Minä olen kärsinyt kun vanhempani ei tehnyt sellaista silloin kun erosin ja isäni kuoli ennen eroani ja mites kävi jouduin antamaan puolet perinnöstä hänelle. Eipähän tuntunut mitenkään hyvälle! Minun mielestäni vieraalla ihmisellä ei ole osaa eikä arpaa toisen perintöön, vaikka naimisissa olisivatkin. Nyt äitini on tehnyt sellaisen testamentin ja se on hyvä! Ei ole kiva ns. vieraalle ihmiselle antaa omaisuutta mitä vanhempani ovat tienanneet tai hankkineet! Elämä on!

    • ääliö!!

      miks ihmeessä appivanhempiesi pitäisi SINULLE antaa omaisuuttaan????

    • tuntematon otilas

      eiks se oo selvää, että vanhemmat testamentaa omaisuutensa lapsilleen ja heidän lapsilleen. Siinä jälkisäännössä ei ole tarkoituskaan turvata kuin oman biologisen tai kasvattilapsen asema. Ei miniöiden tai vänyjen.

      Mutta jos lohduttaa, niin tiedän tapauksen jossa eloonjäänyt vanhempi "testamenttasi" kailken yhdelle lapsistaan niin, että yhdeltä pesän osakkaalta meni rahat pesän hyväksi.

    • jenkvoekantaet

      Oletko tietoinen, mitä avio-oikeus tarkoittaa? Monella on siitä ihan väärä käsitys. Se EI tarkoita sitä että avioliitossa ollessa kaikki omaisuus on yhteistä, vaan että eron tai kuoleman tapahtuessa toisella puolisolla on oikeus toisen omaisuuteen. Avioliiton aikana molemmilla puolisoilla on omat varat ja oma omaisuus. Avioliittolakiin kuuluu kyllä elatusvelvollisuus, eli puolisot ovat velvollisia elättämään toisiaan, toisin sanoen esimerkiksi tulottoman puolison ei tarvitse ottaa lainaa välttämättömiin kuluihinsa, kun toisella on varaa ne maksaa.

      Näin ollen mainittu testamentti ei mitenkään muuta asioita kun olette vielä avioliitossa. Jos eroatte, niin miksi sinun pitäisikään saada osuus jostakin, mikä ei sinulle kuulu. Jos miehesi kuolee, testamentattu omaisuus siirtyy hänen lapsilleen joka tapauksessa, kuten muukin hänen omaisuutensa. Avio-oikeuden perusteella saatat saada tasinkoa miehesi omaisuudesta, mikäli hänen omaisuutensa on kuoleman hetkellä isompi kuin sinun, nyt vain poisluetaan laskuista tuo testamentattu osuus. Ei siis sen isommasta asiasta ole kyse.

    • . . testamentti on

      Appivanhemmat ovat tehneet testamentin omista varoistaan, siihen heillä on täysi oikeus. Kun ottaa huomioon avioerojen määrän nykypäivänä, on melkeimpää pakko järjestellä asiat niin, että omaisuus ei hajoa liian moniin käsiin. Kunnioita toisten tahtoa.

    • rahalla ei onnea

      Kyllä pitää olla ahne toisen omaisuudelle!

      Mene töihin ja hanki oma ja tee sillä mitä haluat. Niin ovat appivanhempasikin tehneet - ihan mitä haluavat. Ehkä ovat nähneet rahanhimoisen katseesi ja kuinka odotat heidän kuolemaa ja perintöä.

      Siinä, että ihmiset tekevät rahoillaan mitä haluavat, ei ole mitään epäreilua. Vain ahneutesi saa sen tuntumaan epäreilulta.

      Kasva aikuiseksi.

    • avioehtomuutenkin

      Äitini pisti mökkimme ja sen tontin sellaiseksi ettei siihen ja sen tuottoihin ole kenelläkään kumppanillani mitään asiaa. Ja hyvä niin. Paikka on minulle rakas, enkä halua kenenkään saavan sitä minulta ennen kuin kuolen. Muutenkin olen halukas tekemään avioehdon jos menen naimisiin rahatilanteesta riippumatta,
      Olen onnellinen, että äitini on kaukaa viisas :)

    • 1423

      voi luoja miten ahne olet...appivanhemmillasi on täysi oikeus sulkea sinut pois testamentista, tollanen ahne paskiainen yöks

    • woiefjlksd

      ahneet puolisot haluavat päästä osille kaikesta, hyvä että vanhemmat tekevät testamentit. Itsekin pitää tehdä samanlainen...

    • materi pyörittää???

      Niin, onhan jokaisella oikeus tehdä omaisuudelleen mitä haluaa. Laki osuutta ei varmaan voi kiertää mutta ei omille lapsilleenkaan ole pakko jättää perintöä.
      ihmiset vaan itsestään selvästi odottavat näin tapahtuvan mutta miksi? Omilta vanhemmiltani veljeni kanssa perimme hieman, vaan sanoin äidilleni kyllä voivansa tehdä omillaan mitä haluaa. Eihän itselläni osaa, ei arpaa omaisuuden hankkimisessa, joten...

    • EI KANNATA RAIVOTA

      Oletko solminut avioliiton perintöjen toivossa Kait teillä on rakkausavioliitto kyseessä Ymmärrän appivanhempien kannan he eivät ole tehneet työtä vieraille mukuloille vaan omille lapsille joten he saavat määritellä kenelle perinnöt menee Yritä kunnioittaa heidän päätöstään Jos teillä on yhteisiä lapsia heillä on ritaperillisinä saada puolisonne osuuden jos jotain jää.Sain oman perintöni ainoastaan sillä ehdolla ,että tein avioehdon mieheni kanssa eikä meillä ollut senkummempaa sananharkkaa asiasta.Rahat on vieläkin tallessa joten lapsemme saavat ne aikanaan jos jotain jää ASIA HYVIN YKSINKERTAINEN.......

    • Ahne_Akka

      Vetää sanattomaksi ihmisten ahneus, erityisesti "raivosunut miniä" kuvaama sairaalloinen ahneus! Kehottaisin häntä asettumaan appivanhempiensa sijalle ja miettimään, haluaisiko hän jättää ansaitsemaansa varallisuuttaan ulkopuoliselle, avioliiton kautta sukuun tulleelle ahneuden perikuvalle - tuskinpa!

    • 8ke,2,

      Vanhempani ovat omalla työllänsä ansainneet kohtuullisen omaisuuden. Kun minä ja veljeni muutimme aikanaan kodista pois, he tekivät testamentin ja kertoivat meille, että me lapset perimme kaiken ja meidän mahdollisilla tulevilla puolisoilla ei ole oikeutta tähän perittyyn omaisuuteen.

      Olin itse naimisissa lähes 20 vuotta ja mieheni kyni minut aika perusteellisesti juonittelemalla ja häikäilemättömyydellä. Olin eroamisesta niin rikki, että en pystynyt pitämään puoliani. Omat vanhempani olivat jo siinä vaiheessa niin vanhoja ja väsyneitä, että heistä ei ollut minun auttajaksi. Näin jälkikäteen olin kiitollinen, että vanhempani olivat tehneet tuon avio-oikeuden poissuljennan, sillä vaikka sitä ei ole vielä tarvinnut soveltaa, niin oma avioliittoni oli hyvä esimerkki siitä, että ikuiseksi tarkoitettu avioliittoni ei kestänytkään elämän loppuun asti, vaan päättyi hyvin ikävällä tavalla.

      Omilla vanhemmillani on oikeus omaisuuteensa ja se heille sallittakoon. Tämä ketju tuli hyvänä muistutuksena, että täytyy muistaa tehdä myös minun tapauksessa testamentti, jossa lasteni mahdolliset puolisot poissuljetaan perinnöstäni.

    • Tseppeliv

      Jokainen voi itse määrätä omasta omaisuudestaan, myös appivanhempasi. Eikä heillä ole velvollisuutta toimia sinun suhteesi minkään reiluuden pohjalta. Oma appiukkoni tokaisi pojalleen kuullessaan, että olemme menossa naimisiin, että muista sitten tehdä avioehto. Sehän sopi myös minulle ja näin tehtiin.

      Voitte tehdä vieläkin avioehdon, jossa kummallakaan ei ole oikeutta tuleviin perintöihin yms.

    • gfdgsdjkhla

      Olet ällöttävä ahne. Yök. Viisaat ovat appivanhempasi. Häpeä.

    • Täysivaltainen

      Aion määrätä omaisuudestani ihan itse, enkä kysy kuka mahdollisesti haluaisi periä minut ja miten minun pitäisi heidän mielikseen testamenttini tehdä.

      Avioerojen suuren määrän tähden fiksut ihmiset miettivät jälkisäädöksissään miten turvata ensisijaisesti verijälkeläistensä tulevaisuus, ei siis miniöiden/vävyjen. Heillä lienee omat perittävänsä.

      Suuren perinnön takia on tehty hirveitäkin tekoja. Jopa sellaisen perinnön vuoksi, jota ei edes kuulu periä. Kuten nyt sinun peräänkuuluttamasi MIEHESI perintö.

    • jetjetjet

      Alkuperäinen: Kehtaisitko todellakin ottaa vastaan toisten rahoja???? Mitä ihmettä ne sinulle kuuluvat? Uskomaton tyyppi!! Mitä olet sen varallisuuden eteen tehnyt??? MIKSI se kuuluu sinulle? Hoh, hoh...
      Onpa olleet viisaat vanhemmat, kun ovat tuollaisen rahan ahneen tapauksen sulkeneet ulkopuolelle kaikesta, koska se varallisuus ei todellakaan kuulu millään muota sinulle! Häpeä!

    • Tämä on käytäntö tänä päivänä. Et sinä ole sukua appivanhemmillesi. Jos miehesi panee perityn omaisuuden rahoiksi, se on se tilalle tullut omaisuus.
      Testamentti löytyy appivanhempiesi jälkeen tehdyn perukirjan liitteenä. Perukirja säilytetään ainakin verotoimistossa ja myös miehesi tulisi säilyttää se perukirja.

    • Pena 50

      Olen itse tehnyt omaan testamenttiini mainitunlaisen ehdon. Ymmärrän kuitenkin hyvin kysyjää. Tympäisee, jos on köyhemmällä on mahdollisuus joutua maksamaan vähistään tasinkoa rikkaammalle puolisolle.

    • norese

      voih
      vähän kaikkia mitä nää nyt sanoi (miinus niitä vähä järjettömämpiä vastauksia)

      asia ei vaan kuulu teille, ette ole verisukulainen tai niin läheinen verrattuna esim heidän poikaansa.

      kyse on täysin siitä että testamentin tekijöillä on oikeus päättää mitä haluavat tehdä ja näemmä tilanne ei ole mitenkään epäreilu koska olette "kaukainen" sukulainen, ei välttämättä edes tarpeeksi läheinen tullakseen mainituksi testamentissa.

      ja vaikka biologisuus liittyy yhtä lailla kuin mikä tahansa rakas, kyllä testamentin tekijät tietävät kenelle haluavat antaa rahojaan ja kenelle ei, tai eivät tiedä tulevasta ja siksi valmistavat suppean pohjan, mikä on hyvä asia.

      koska todellakaan ei tiedä kuka yhtyy sukuun haluamaan isohkoa omaisuutta itselleen. varojen miettiminen voi olla hyvinkin tarkkaa ja he ovat tietäneet mihin se on ollut tärkeintä kiinnittää.

    • jeany

      Oiskohan tää spööki, kesällä kun on niin vähän juttuja :)

    • isosiskonen
    • testamentin tekijä:)

      Älä kiukuttele turhasta. Liian monet ovat erossa vaatineet puolison vanhempien omaisuudesta osansa. Itse olen vaatinut vanhempiani tekemään testamentin, jossa jätetään perillisten puolisot ilman perintöä. Itselleni olisi kuulunut ex-mieheni kotipaikasta iso osa, mutta en halunnut sitä, koska mielestäni minulla ei ole oikeutta siihen vaikka laki sanoo muuta. Kirjoitin eron jälkeen asiakirjat, joilla jätin ottamatta perintöni ex-mieheni vanhemmilta. Olin kyllä jo itse maksanut perintöveron kyseisestä perinnöstä. Eron tullen en yksinkertaisesti halunnut sitä. Itse olen tehnyt myös testamentin, jolla olen sulkenut lasteni puolisot pois. Jos ovat silloin vielä yhdessä kun joskus jotain tulee, niin sehän menee silloin yhteiseen hyvään jos lapseni niin haluavat.

      • Järki käteen

        Turha niitä testamentteja on väsätä ellei kyse ole jostain aivan erikoisesta tilanteesta, kun kerran jokainen voi kohdallaan tehdä avioehdon, jossa suljetaan pois sekaantuminen puolisoin saamiin perintöihin. Silloin peli on avoimempaa ja rehdimpää, eikä kukaan voi katkeroitua.

        Testamenttikyräily sen sijaan pilaan monen suvun ihmissuhteet ja jopa laatijansa vanhuudenpäivät.

        Ja mikä pahinta, suurin hyötyjä näistä testamenttisuhmuroinneista on yleensä valtio.


    • ahne olet

      minusta sinut olisi pitänyt jättää ulkopuolelle jo kosintavaiheessa.

    • Mimmuska78

      Ainut joka on törkeä on tämä alkuperäinen kirjoittaja!!!
      Miksi ihmeessä sinulle kuuluisi niin mikään appivanhemmiltasi???
      Et ole heidän rintaperillinen!!!
      Itse en halua appivanhempieni omaisuudesta osaakaan, se ei kuulu minulle, koska en ole heille sukua.
      Olet ilmeisen ahne ihminen, miksi sinun pitäisi testamentissa hyötyä mistään???
      En ihmettele tämän jälkeen miksi sinut on rajattu ulos.....ahneudellakin PITÄISI olla rajansa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 45cent

      sairasta touhua... mulle heti kaikki olin sukua tai en!

    • piupaukulkija

      on ihan Ok että ukkosi vanhemmat ovat rajanneet poikansa perijäkseen, kuvittelitko että perisit heidät, kun olet pojan kanssa aviossa. Näin myös minun mieheni vanhemmat ovat tehneet ja se on ihan ok käytäntö. samoin äitini on tehnyt testamentin omasta maisuudestaan, että se ei missään tapauksessa siirry aviopuolisoille. Mitä sitä onnenonkijoita elättää omalla työllään .-)

    • miniä 1947

      Olen erittäin tyytyväinen siihen että appivanhempani ovat tehneet lastensa avo ja aviopuolisot pois sulkevat testamentit.Appeni kuoli 2003 ja anoppini jakoi kaiken oman lesken oikeudella saamansa oman omaisuutensa samalla lastensa kesken.Anoppi elää vieläkin.
      Ei mieheni perintö muuttanut meidän elämäämme yhtään.Meillä on oma yhdessä keräämämme omaisuus ja tulemme hyvin toimeen näin eläkkeillämmekin.Mieheni hoitaa omaisuuttaan ja huolehtii ettei se pienene ja mene huonoon kuntoon hänen eläessään.Jos mieheni kuolee aiemmin kuin minä hänen kotiperintönsä menee meidän kolmelle lapselle kuten puolet meidänkin keräämästämme omaisuudesta.Eikös ne lapsille kuulukin.Samoin käy perinnölle jonka minä saan kotoa.Eli meidän yhteisille lapsille menee.Avioehto on vain erotilannetta varten.Näin turvataan ettei vieras suku ja mahdolliset sateenkaaret nauti sille kuulumattomista rahoista.On edesvastuutonta jättää tekemättä tällaista testamenttia puolisoiden joilla on lapsia .Ole ylpeä että mummo ja pappa huolehtii että lapsillasi säilyy omaisuus jonka he rakkailleen (sinunkin lapsillesi) haluaa säilyttää jos vain te miehenne kanssa ette sitä hussaa.Eli vastuu siirtyy nyt teille.Ja luuletkos että miehesi ei käytä sitä perintöään joskus vaikka niin että pääsette yhteiselle matkalle.Eläkää ja rakastakaa toisianne silloin kaikki on yhteistä,ja jätä asia sikseen kun se ei ole ajankohtainen kun ette ole nyt eroamassa vai? siksikö huolestuit että jäät ilman.Kasva nyt aikuiseksi ja tee samanlainen testamentti lastesi turvaksi.

      • Ketku keskuudessamme

        Isäni ja äitini tekivät keskinäisen testamentin, joissa sulkevat pois lastensa puolisoiden avio-oikeuden heidän jättämäänsä omaisuuteen, jota tosin ei ilmeisesti ole edes jäämässä, vaikka he itse ovat ottaneet vastaan perintö kahden kerrostaloasunnon muodossa.

        Jouduin kuitenkin sen vuoksi itse tekemään aviohdon, jotta olisimme puolisoni kanssa samalla viivalla: Kummallakaan ei avio-oikeutta toisen perintöihin. Vaimoni vanhemmilta kun taas on jäämässä perintöä.

        Tämä vanhempieni itse keksimä sääntö ei tietenkään koske isääni itseään. Hän on niin vekkuli puolison suvun varoihin sekaantuja, että äitini ollessa saattohoidossa kuolemassa syöpään hän siirsi kaiken äitini omaisuuden itselleen väärentämällä tarvittavat paperit ja siirsi pankissa äidin pankissa olleet varat äidin pankkitunnuksilla omalle tililleen. Autokaupparalli äidin rahoilla alkoikin jo äidin kuolipäivänä ja jatkui heti parin kuukauden päästä, kun ensimmäinen uusi auto ei ollutkaan miellyttävä... No eipä ole sen jälkeen tullut pidettyä äijään yhteyttä joulu/syntymäpäivä/maisemakortteja enempää. Punaista luuria ole painanut aina kun ketkun numero on näkynyt puhelimen näytöllä.


    • Mollokku

      Yksi vaihtoehtohan on että odottaa lasten perivän kuolleitten appivanhempiesi ja miehesi omaisuus. Sitten kitkuttelet hengissä niin pitkään että lapsettomat lapsesi kuolevat vanhuuteen. Silloin sinä olet lähin sukulainen ja perit omat lapsesi, ja kas kummaa, sait kuin saitkin kaiken appivanhempiesi omaisuuden itsellesi.

    • Näinhän se menee.

      On aivan luonnollista että näin tehdään, jokaiselle varmaan pankissakin neuvotaan tekemään näin.
      Nykyään avioerot ovat yleisiä ja eron sattuessa tämä "vieras" voisi viedä puolet suvun omaisuudesta silloin jos on vain yksi perijä. Jokaisessa sijoitus illassa missä olen ollut on tästä muistutettu.

    • jk

      älä raivoa apivanemilesi

    • leskirouva.

      Appivanhemmillasi on täysi oikeus määrätä omaisuudestaan kuolemansa jälkeen halusit taikka et.

      Tämähän haiskahtaa ihan siltä että olet mennyt vain ja ainoastaan omaisuuden toivossa miehesi kanssa naimisiin etkä suinkaan rakkaudesta.

      Minä olen vastaavan klausuulin laittanut omaan testamenttiini vaikkei tyttäreni kyseisen testamenttini teon aikana edes seurustellut kenenkään kanssa.

      • Naitkorahaa

        Ihan samaa mieltä kanssasi. Tuollainen ehto testamenttiin pitäisi kaikkien tehdä, joilla vähänkään on omaisuutta. Vanhempani ovat sellaisen tehneet eikä sillä ole mitään tekemistä sen henkilön kanssa, jonka kanssa aion avioitua, en tuntenut häntä vielä tuon testamentin tekoaikaan. Tällaisesta ei pidä kenenkään loukkaantua. Aloittaja osoittaa vain oman laskelmoivuutensa. Viisas tekee testamentin ja rajaa sen, sillä ei kai kukaan halua, että omalla työllä hankitut varat menee jonkun vieraan kenties juoppojen tyhjäntoimittajajälkeläisten käyttöön!


      • Näistä on riesaa
        Naitkorahaa kirjoitti:

        Ihan samaa mieltä kanssasi. Tuollainen ehto testamenttiin pitäisi kaikkien tehdä, joilla vähänkään on omaisuutta. Vanhempani ovat sellaisen tehneet eikä sillä ole mitään tekemistä sen henkilön kanssa, jonka kanssa aion avioitua, en tuntenut häntä vielä tuon testamentin tekoaikaan. Tällaisesta ei pidä kenenkään loukkaantua. Aloittaja osoittaa vain oman laskelmoivuutensa. Viisas tekee testamentin ja rajaa sen, sillä ei kai kukaan halua, että omalla työllä hankitut varat menee jonkun vieraan kenties juoppojen tyhjäntoimittajajälkeläisten käyttöön!

        Jos puolisosi vanhemmilla ei tällaista testamenttia ole, joudutte tekemään avioehton, jossa suljette pois sekaantumisen puolison suvun perintöön. Muuten sinulla on avio-oikeus puolisosi perintöön, mutta hänellä ei sinun perintöösi.

        Minusta voit ihan hyvin pyytää suhmuroivat vanhempasi maksamaan avioehtosi laatimiskulut ja avioehdon rekisteröinnin maistraatissa.


      • Elä kuten opetat

        Oletko itse sulkenut itsesi pois puolisosi suvun perintökuvioista avioehdolla vai suhmuroitko vain muiden asioita?


    • KV

      "raivosonut miniä"

      "Oikein ja reilua nimim". sanoo asian selvästi ja selkokielellä sinulle. Niin se asia vain on.
      (Jos olet oikeasti noin tyhmä, etkä pila höpöttäjä.)

      KV

    • ölhgsiäogshg

      Olet naimisissa miehesi kanssa, et appivanhempiesi. Ehkä he ovat varautuneet jo ennakkoon kaltaisesi rahanahneen miniän varalta ja tehneet ehdon. Miksi miehesi kuoltua miehen suvun perintö kuuluisi sinulle? Näinä päivinä, kun avioerot ovat joka toisen parin kohtalona, olisi silkkaa tyhmyyttä lahjoitella Anni-tädin perintöä naikkoselle, joka viivähti suvussa vain viiden vuoden verran...

    • ....

      Minun lapset ovat vielä peruskouluikäisiä mutta testamentin olen tehnyt. Ja testamentissa on ehto jolla rajaan lasten tulevat puolisot saamasta minulta omaisuutta. Haluan näin turvata lasteni tulevaisuuden etteivät menettäisi omaisuuttaan avioerossa. Itse olen maksanut kalliin hinnan avioerosta ja siitä viisastuneena ehdon laitoin.

      • Oma apu paras apu

        Hyvissä suvuissa perintö on pelkkä viestikapula, jota viedään aikansa ja siirretään sitten seuraavalle sukupolvelle. Typerän lyhytnäköinen ja ahne roskaväki voi tosin hävittää perittyä pääomaa, mutta sellaiseen porukkaan ei kenenkään normaalin pidä sekaantua.

        Parempi että lapset tekevät itse aikanaan avioehdon, jossa kieltäytyvät ITSE sekaantumasta puolisonsa suvun perintöön. Jonkun muun sanelu on aina tuhoisaa ihmissuhteille, mitä taas omasta aloitteesta pelattu reilu peli ei missään tilanteessa ole.

        Yksi hyötyjäjoukko näistä testameteista aina löytyy: Jos ja kun perinnöksi saatua omaisuutta on myyty ja sen tilalle on hankittu uutta omaisuutta, niin erotilanteessa tälläiset edellisen polven testamenttimääräykset ja niiden sumpliminen tekevät juristeille mukavan lisätienestin.


    • ??????????

      Et saa appivanhempiesi omaisuudesta mitään. Miksi pitäisi? Miehelläni ja minulla on avioehto. Mieheni suvulla on omaisuutta ja hän perii vanhempien lisäksi sukulaisiaan. En ole koskaan ajatellut periväni heiltä mitään enkä edes haluaisi. Lapseni on saanut miehen sukulaisilta perintöä ja niihin on myös tullut puolison poissulkeva lause. Minusta ihan hyvä juttu. Niin, itse olen köyhän perheen lapsi eikä perintöjä ole tiedossa. Pitää elää vain omien resurssien mukaan eikä tulevien perintöjen toivossa.

    • perintöä oottellessa

      Mites jos käy niin, että miehesi peritessään vaihtaa akan nuorempaan ja nätimpään ? Jäät ihan tyhjänpäälle. Toivon appivanhemmillesi pitkää ikää kuin myös miehellesi :D

      • ??????????

        Jos kysymys oli tarkoitettu minulle, appivanhemmat on kuolleet yli kymmenen vuotta sitten. Miehelle olen sanonut että eron saa heti, jos tahtoo. Ei ole vielä halunnut. On minulla puolikas itse maksettua asuntoa, enkä omistusasuntoa tarvi, joten voi mennä vuokarllekin. Sopishan se oman sukuni perinteeseen. Ja sillä asunnosta saatavalla rahalla elän ihan mukavasti. Olen oppinut tulemaan vähällä toimeen jo lapsena.


    • fgdgdfgfgf

      Ei kannata polttaa päreitään, tämä on ihan yleinen käytäntö. Voisin kuvitella että lakimies suosittelee sitä kaikissa tapauksissa. Omat vanhempani tekivät tämänkaltaisen testamentin kun olin 15-vuotias, enkä ollut vielä tavannut miestäni. Kerroin tästä testamentista mieheleni vasta hiljattain, kun se tuli mieleen. Vanhempieni kuolema ei ole ainakaan iän puolesta mitenkään ajankohtaista, joten en ole perintöasioita pahemmin ajatellut.

    • onnenmurunen*

      Ihan järkevältä kuulostaa.En tiedä,miksi ihmeessä aloittaja on suuttunut asiasta.Paitsi tietysti,jos hän todellakin on vain rahan ahne.En tiedä omien vanhempieni enkä appivanhempien mahdollisista testamenteista,mutta mieheni tulee joka tapauksessa aikanaan perimään omaisuutta.En ole koskaan ajatellut sen asian liittyvän mitenkään minuun.Mieheni sen perii en minä.Toki jos yhdessä ollaan ja eletään,hän jakaa sen kanssani.Mutta jos hän kuolee ennen minua,perintö siirtyy lapsille.Näin oletan.

    • Tuitski

      Todella rahan ahne ihminen!!!Sietäis hävetä!!!Itse olen "köyhästä" perheestä ja ex aviomieheni varakkaasta,enkä siltikään ole koskaan havitellut heidän suvun rahoja.Olen todella tyytyväinen anoppini ja appeni tekemään testamenttiin,jossa ex miheni kieltäytyy jopa lakiosasta ja näin ollen perintö jaetaan ex mieheni lasten kesken.Näistä lapsista 2 on minun kanssa.Silti kun lapseni joskus perivät mummunsa ja vaarinsa niin itse en siihen pääse millään tapaa käsiksi enkä haluakaan.Olen kuitenkin aina tottunut tulemaan omillani toimeen,joten en tarvitse heidän perintöään enkä sitä myöskään halua.Minusta se kuuluukin anoppini ja appeni suvulle vaikkakin se menee osittain myös minun lapsilleni.

    • Klank

      Minä tein juristina juuri tuollaisen testamentin omille appivanhemmilleni:)

      • Testamentin ehto

        Tuo ehto on ihan paikallaan mutta on toisinaan eettisesti arveluttavaa toimintaa appivanhempienkin taholta.

        Omat appivanhempani tekivät myös tuollaisen ehdon, ei siinä mitään appeni perintö kun meni muutenkin lapsilleni suoraan.
        Mutta pikkaisen kypsytti se kun he olivat vaatimassa koko ajan palveluja minulta ja sitten palkkio oli tuollainen.

        No jokainen tekee mitä lystää mutta se että anoppi ei halunnut luovuttaa edes lakiosia lapsilleni kun hänen mielestä lapsillani oli jo tarpeeksi varallisuutta minun kautta.


      • Suhmuran Santra
        Testamentin ehto kirjoitti:

        Tuo ehto on ihan paikallaan mutta on toisinaan eettisesti arveluttavaa toimintaa appivanhempienkin taholta.

        Omat appivanhempani tekivät myös tuollaisen ehdon, ei siinä mitään appeni perintö kun meni muutenkin lapsilleni suoraan.
        Mutta pikkaisen kypsytti se kun he olivat vaatimassa koko ajan palveluja minulta ja sitten palkkio oli tuollainen.

        No jokainen tekee mitä lystää mutta se että anoppi ei halunnut luovuttaa edes lakiosia lapsilleni kun hänen mielestä lapsillani oli jo tarpeeksi varallisuutta minun kautta.

        Jos vanhemmat tahtovat palveluksia esim. miniältä, jolla ei ole oikeutta appivanhempiensa aikanaan jättämään perintöön, niin heidän uskoisi ymmärtävän, että myös korvaavat sen vaivannäön, mitä perinnötön miniä heidän hyväkseen tekee esim. hoitamalla ja auttamalla heitä. Omaisuuden kun voi jakaa vaikka kokonaan ennen kuolemaansa sitä mukaa, minkä katsoo aiheelliseksi.

        Jotenkin on tullut sellainen asenne, että kun ihminen ikääntyy, hän ei saisi enää käyttää rahojaan ja myydä omaisuuttaan oman mukavuutensa ja hoitonsa rahoittamiseksi.

        No, onhan heitäkin, jotka eivät piittaa viittä vanhuksista, jotka kaipaavat sukulaisten seuraa ja tarvitsevat myös apua. Liian moni herää sukurakkauteen vasta perunkirjoituksen aikaan, ja sitten riidelläänkin kynsin hampain lakimiesten avustuksella, kuinka pääsisi osalliseksi tuosta pienestä kuolinpesästä, kun vanhus ei olekaan laatinut testamenttia juuri heidän hyväksi. Yleensä nämä ahneimmat on henkilöitä, jotka eivät ole edes ns. verisukulaisia. Ahneudella ei ole rajaa!


      • Juu näin
        Suhmuran Santra kirjoitti:

        Jos vanhemmat tahtovat palveluksia esim. miniältä, jolla ei ole oikeutta appivanhempiensa aikanaan jättämään perintöön, niin heidän uskoisi ymmärtävän, että myös korvaavat sen vaivannäön, mitä perinnötön miniä heidän hyväkseen tekee esim. hoitamalla ja auttamalla heitä. Omaisuuden kun voi jakaa vaikka kokonaan ennen kuolemaansa sitä mukaa, minkä katsoo aiheelliseksi.

        Jotenkin on tullut sellainen asenne, että kun ihminen ikääntyy, hän ei saisi enää käyttää rahojaan ja myydä omaisuuttaan oman mukavuutensa ja hoitonsa rahoittamiseksi.

        No, onhan heitäkin, jotka eivät piittaa viittä vanhuksista, jotka kaipaavat sukulaisten seuraa ja tarvitsevat myös apua. Liian moni herää sukurakkauteen vasta perunkirjoituksen aikaan, ja sitten riidelläänkin kynsin hampain lakimiesten avustuksella, kuinka pääsisi osalliseksi tuosta pienestä kuolinpesästä, kun vanhus ei olekaan laatinut testamenttia juuri heidän hyväksi. Yleensä nämä ahneimmat on henkilöitä, jotka eivät ole edes ns. verisukulaisia. Ahneudella ei ole rajaa!

        Mutta esim meidän tapauksessa huutelivat kylillä että onpa laiska vävy kun ei käy hellapuita pilkkomassa (olivat alle 60), eihän siinä mitään enpä viitsinyt tehdä senkään vertaa kun kuulu tuollaisia puheita.

        Mutta jos ajattelutapa on siinä että palkkio töistä on ei mitään tai pahimmassa tapauksessa avioerossa niinpäin että makseleppa sitten enemmän niitä tasinkoja.

        Mielestäni jos on tenyt ratkaisun että miniälle tai vävylle ei mitään niin eipä silloin voi vaatiakkaan heitä tekemään palveluja, rehellistä peliä.


    • Suhmuran Santra

      "Mielestäni jos on tenyt ratkaisun että miniälle tai vävylle ei mitään niin eipä silloin voi vaatiakkaan heitä tekemään palveluja, rehellistä peliä."

      No jos on vähänkään sydämeltään sivistynyt ihminen, ei hän todellakaan vaadi. Mutta voi sanoa sen sijaan, että maksan sinulle, jos autat siinä ja tuossa asiassa. Jos vielä sattuu olemaan terveitä, ja kuten kirjoitit alle 60 vuotiaita, niin sydämen sivistys on aika kaukana, jos vielä pitkin kylää puhuvat vävyn tekemättömistä töistä.

      Ahneudella on rajansa puolin ja toisin, ja liian usein se raja ylitetään!

    • Kirjekuori

      Eli minä (lapseton) perin vanhempani siskoni kanssa, eli puolet perinnöstä. Jos perintö on esim asunto-osake puoliksi ja se myydään siskon kanssa. Saadaan rahaa esim. 140 000/2 = 70 000 €
      Mitä tuolla rahalla voi tehdä ja miten minun kuoltua pitää tuon perinnön "pysyä" minun suvussa kun avio-osuutta vaimollani ei ole tuohon perintöön? Mitä tapahtuu jos raha olisikin tuhlattu?

    • petittestament

      Eikö tuollaisessa tapauksessa kannattaisi jättää avioliitto solmimatta ja tehdä vain testamentti, jossa omaisuus määrätään meneväksi seurustelukumppanille. Tosin verottaja vie paljon.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe