Aiheuttavatko homotapahtumat kenellekään muulle alakuloisuutta? Itse pysyn mielelläni pois niistä kaikista, sillä niistä tulee vain paha mieli. Pride-tapahtumiin nyt kuitenkin tuli taas erehdyttyä siinä luulossa, että jotenkin kuuluisin joukkoon. Mutta ainoa mitä niistä saa on muistutus siitä, että naisia rakastavia naisia on paljon ja yksikään niistä ei ole kiinnostunut minusta. Tuntuu ihan hirveältä katsella naispareja. Onneksi tämä on sentään vain kerran vuodessa.
Masentava Pride
49
1066
Vastaukset
- ELämä on
Kyllä se siitä. :(
- wrtuwru
kävin ensimmäistä kertaa moneen vuoteen ja ihan mukavaa oli...vaikka mitään en ollut etsimässä ja mitään en löytänyt;)
- Häntä pystyyn
Kyllä sinullekin vielä löytyy oma. Hän ei vielä vain ole keksinyt, missä sinä olet. *halaus*
- c123
Minullekin tuli sama tunne. Masentavaa myös, että itse etsimässä seuraa ja muut naiset ovat joko varattuja tai eivät halua minkäänlaista seuraa...
- 15+15
Voi että sua. :/ Kyllä se raukkaus tulee varmasti vastaan. Ei kaikki löydä sitä oikeaa kaksi- tai kolmekymppisenä. Joillekin se tulee vastaan vasta keski-iän paikkeilla.
Itse en välitä Prideistä ym. homotapahtumista. Ei vaan tunnu omalta jutulta, vaikka en kaapissa olekaan. Toki kannatan kyseisiä tapahtumia, ja on hienoa kun niitä järjestetään. Mutta itse en vaan tunne kuuluvani joukkoon. Olenkohan ainoa joka ajattelee näin...? Osa kavereista oli Helsingissä kulkueessa. Ja itsekin osallistuin viime vuonna oman paikkakuntani tapahtumaan. Mutta en nyt kuitenkaan missään hurmiossa ollut, vaikka se jotenkin tärkeältä tuntuikin. :)- cccccccccccccccccc
On se raukkauskin toisinaan tullut vastaan ;) Yleensä se ei kuitenkaan ole edes siitä kiinni.
Samalta tuntuu minustakin.
- Raudoissa
Mä en päässyt...kuten en viime vuonnakaan prideihin:(
Kultani ei tykkää pridestä, enkä mäkään saa mennä tai sitten meen sinkkuna.
Ei käy että olisin mennyt vain päivä tapahtumiin ja jättänyt iltabileet väliin.
Kuvittelee vissiin suunnilleen, että siellä ollaan heti ku piraijat saalin kimpussa, vai kuvitteleeko? (iltabileissä lähinnä) - 1+1=3
Itselleni tuli väliin sellainen lihatiski tunnelma. En vain voi sille mitää, ku tuntuu, että kaikki tunteet toisensa jonkun kautta. Nii alkoi taas ahdistaa ja katsoin paremmaksi lähteä.
- lololzzz
Mä en ymmärrä tällaista itkemistä. Muilla on kavereita ja kaikki seukkaa ja kaikilla muilla on kivaa. Ihan ku ne kellekkään tulisi kuin manulle illallinen. Jokainen ne omat kaverit ja tyttökaverit on hommannu, ei mitkään ihmissuhteet tule jos ei niihin panosta ja niitä vaali.
Sosiaalisuus on sitä että tutustutaan ihmisiin ja saadaan se suu auki. Ei tässäkään ole mitään ihmeellistä ja mysteeristä miten saada kavereita ja tyttöystäviä ja tuntea ihmisiä. Omasta aloitteellisuudesta ja siitä että tekee asialle jotain, tämäkin asia kehittyy juuri sellaiseksi mitä itse saa asian suhteen tehtyä.
Jos pridet masentaa uudelleen ja uudelleen niin kuinka monta kertaa sen pitää niin tehdä ennen kuin tajuaa mitä pitäisi olla toisin että nauttisi. Ei se että ilmestyy jonnekkin aiheuta aina ryntäystä sun luo ja se sua sitten masentaa? Vähän selkärankaa ja vaivaa tehdä siitä elämästä nautittava. - 13+10
Joo, vähän sama juttu mulla... ei oikein kiinnosta pridet ja naistenbileet. Tosin tänä vuonna kävin kaverin kanssa puistojuhlassa ja ihan mukavaahan siellä kuitenkin oli, kun oli kaveri mukana :) Ihmetyttää välillä, kun puhutaan, että pride-tapahtumiin ja muihin bileisiin kannattaa osallistua, kun siellä tapaa uusia tuttavuuksia. En tiedä missä on vika, mut mä en ole koskaan noissa bileissä tutustunut keneenkään ja aikaisemmat tyttöystävät on sattumalta löytyneet ihan muualta.Tuntuu, et ihmiset on vaan omissa porukoissaan ja lähinnä kääntää vaan päänsä pois, jos yrittää ohimennen jotain sanoa, esim. tupakalla. Tai sit on joku mustasukkainen tyttöystävä irvistelemässä. Sellanen normaali sosiaalisuushan ei ole sama kuin iskuyritys :)
- Asiaaa
13 10 puhuu asiaa.
- 19+20
No jooo... Turha sitä on naistenbileisiin mennä ja olettaa että heti natsaa. Kyllä sinne on parempi mennä vaan kavereiden kanssa - ihan vaan juhlistamaan tapahtumaa! Paljon siellä on naisia eikä tunnu edes tuttuihin törmäävän koko illan aikana ellei porukan kanssa varta vasten mene sinne.
- 8+7
Entä ne, joilla ei ole sitä porukkaa, jonka kanssa voi mennä naistenbileisiin?
- Dinjami
itse olin ja tulin suulliseksi, kun ajattelin olevani ainut sinkku ja katselin haikein mielin onnellisia pareja, tuli muutama kyynelkin sen tähden vuodatettua.
- tuttuilija
Olisin tullut moikkaamaan sua, jos olisin nähnyt puistojuhlassa. Sen verran oli ihmisiä ettei ketään tuttuja näkynyt niiden kaikkien keskeltä.
- amplify
Omasta mielestäni ei edes kannata lähteä baariin tai noihin tapahtumiin sillä periaatteella että "nyt mä löydän jonkun" ..saletisti menee päin mäntyjä. Parempi on kun lähtee vaan kaveriporukalla juhlistamaan tapahtumaan ja fiilistelemään koko touhua, unohtaa tuollaset muut jutut. Kyllä se joku tulee vielä vastaan halusit tai et, yleensä ihan odottamatta. Omalle kohdalle on osut näitä uusia tuttavuuksia tasasta tahtia mutta ei sitä yhtä joka olisi ylitse muiden... huomattu on että ihmiset baarissa ja muutenkin ovat aika ujoja eivätkä kauheasti uskalla tulla puhumaan mukavia.
mitä prideihin tulee niin puistojuhla ja naistenbileet olivat kyllä aivan mahtavia, tunnelma oli kohdillaan ja ihmiset vaan niin täysillä mukana :) - 9+19
Tässä taitaa masentaa enemmän omat suuret odotukset kuin itse Pride-tapahtuma. Jos ei niin kirjavassa joukossa kuin mistä pride-kansa koostuu (esim. puistojuhlassa), tunne kuuluvansa joukkoon niin sitten kannattanee syytä etsiä jostain muualta kuin itse tapahtumasta. Ei Prideä järjestetä ympäri maailmaa sen takia, että sinkut löytäisivät toisensa vaan käsittääkseni siinä on kyse tasa-arvosta, ihmisoikeuksista, näkyvyydestä ja sen kaiken sateenkaaren kirjavan väen olemassaolon juhlistamisesta. Aika pysäyttävä oli kulkueessa se mustiin pukeutunut ryhmä, joka kantoi hauta-arkkuja mukanaan. Tottahan se on, että meillä on asiat tosi hyvin verrattuna moneen muuhun maailmankolkkaan ja on helppo sulkea silmänsä tältä tosiasialta. Joten miksi pitää valittaa Pridestä ja odottaa, että näissä tapahtumissa tapahtuisi sen enempää kuin yleensäkään tavallisena baari-iltana tai festaritapahtumissa, tai missään muussakaan sosiaalisessa kokoontumisessa, uusien tuttavuuksien löytymisen suhteen. Kyllähän se vaatii ekstroverttiä luonnetta tai kaveripiirin kautta toisiin tutustumista tällaisissa sosiaalisissa tilanteissa.
- ccccccccc
Olette tainneet ymmärtää vähän väärin. En minä ollut siellä siellä naista etsimässä vaan aivan muista syistä. Tiedän oikein hyvin, ettei sitä mistään sateenkaaritapahtumista tai etenkään homobaareista löydä. En ole ikinä baarissa tutustunut keneenkään, koska eivät ihmiset ole kiinnostuneita tapaamaan uusi ihmisiä, joten en mitään sellaista odottanutkaan. Yksinkertaisesti sanoin vain, ettein minun kannata mennä näihin tapahtumiin, koska minulle henkilökohtaisesti tulee niistä surkea olo.
- f4ck
ccccccccc kirjoitti:
Olette tainneet ymmärtää vähän väärin. En minä ollut siellä siellä naista etsimässä vaan aivan muista syistä. Tiedän oikein hyvin, ettei sitä mistään sateenkaaritapahtumista tai etenkään homobaareista löydä. En ole ikinä baarissa tutustunut keneenkään, koska eivät ihmiset ole kiinnostuneita tapaamaan uusi ihmisiä, joten en mitään sellaista odottanutkaan. Yksinkertaisesti sanoin vain, ettein minun kannata mennä näihin tapahtumiin, koska minulle henkilökohtaisesti tulee niistä surkea olo.
tyypillinen muija oot, eka sanoo jotai ja sitte selittää etten mä tarkoittanu sitä. Sähän sanoit ettei yksikää mimmi ollu kiinnostunut susta ja ottaa päähän sillai masentuneesti. Mitä sä veivaat ees taas noita juttujasi, ehkä siinä on yks sun ongelmistas. Tosin monella muijalla on nii sama toi että eka sanotaa sitten korjaillaa loppuaika.
Kyl baareis ja prideissa tapaa uusia ihmisii, ehkä se on vaa kuule ihmisestä kii vähän kans. Siinä ei kauheesti oo selittelyille varaa, toiset saa toiset ei. Mä en muuta tätä mielipidettä, älä jää sitä ootteleen. - ccccccccc
f4ck kirjoitti:
tyypillinen muija oot, eka sanoo jotai ja sitte selittää etten mä tarkoittanu sitä. Sähän sanoit ettei yksikää mimmi ollu kiinnostunut susta ja ottaa päähän sillai masentuneesti. Mitä sä veivaat ees taas noita juttujasi, ehkä siinä on yks sun ongelmistas. Tosin monella muijalla on nii sama toi että eka sanotaa sitten korjaillaa loppuaika.
Kyl baareis ja prideissa tapaa uusia ihmisii, ehkä se on vaa kuule ihmisestä kii vähän kans. Siinä ei kauheesti oo selittelyille varaa, toiset saa toiset ei. Mä en muuta tätä mielipidettä, älä jää sitä ootteleen.Tällä kertaa et saanut kiinni. Sanoin "yksikään ei ole", en "yksikään ei ollut". Siinä on vissi ero ;)
- 1+1
f4ck kirjoitti:
Kyl baareis ja prideissa tapaa uusia ihmisii, ehkä se on vaa kuule ihmisestä kii vähän kans. Siinä ei kauheesti oo selittelyille varaa, toiset saa toiset ei. Mä en muuta tätä mielipidettä, älä jää sitä ootteleen.Asiat voi sanoa kauniimminkin. Onko aina pakko olla ilkee?
- k
ccccccccc kirjoitti:
mä olen ainakin kiinnostunut tapaamaan uusia ihmisiä! siitä huolimatta, että olen onnellisesti kihloissa ja kaikkea niin kavereita ja ystäviä mahtuu aina maailmaan. itse oon tutustunut melkein kaikkiin lesboystäviini baarissa:-) ja kavereiden kautta tutustuu aina uusiin ihmisiin. nytkin istuttiin frendien seuraan picnicille ja heti tutustuttiin yhden kaverin kavereihin siinä istuessamme:-)
- Catsy666
Kyllä minullekin tulee alakuloisuus Pridestä, mutta eri syystä. Pride on taas yksi ponneton mielenosoitus. Kysyin usarissa taas kerran, mitä ovat ne suvaitsevaiset, jotka tulevat meitä tukemaan Pridessä, mutta joita ei muuten näy missään ja kuten tavanomaista, en saanut mitään vastausta.
Alkoholibrändin ja vartijafirman hyväksyminen sponsoreiksi oli taas yksi rimanalitus prideltä.
Kaikki sanovat, että sitten löytää kun lakkaa aktiivisesti etsimästä, mutta todellisuudessa niin ei käy, vaan sen sijaan unohtaa etsivänsä ja tottuu yksinoloon. - Väärässä paikassa ?
Olin pitkästä aikaa Pride-kulkueessa ja iltajuhlassa. Yleensä olen ollut aina muulloin kesälomalla, eli jossain matkoilla. Itse menin sillä mielellä, että haluan osallistua nimenomaan kulkueeseen, jotta " muu " yhteiskunta näkee meidätkin. Iltajuhlasta olisi voinut olla poiskin - kova musiikki ( etenkin bassot oli väännetty tosi täysille ) puuroutti koko salin. Eikä yksittäisiä naisia juuri näkynyt. Eräs oli, mutta kun en rohjennut mennä heti juttelemaan, katosi jonnekin. : ( Ehkä ensi vuonna kannattaisi mennä vaikka Mummolaakson cherry-kahveille. Ajattelin vain, että erityisesti siellä kaikki tuntevat toisensa, mutta pitänee vain rohjeta. Naisten bileisin perjantaina on vähän raskasta lähteä työviikon jälkeen, mutta aion katsastaa nekin sitten ensi vuonna. Mutta Circus-tyyppinen iltajuhla jää kyllä menemättä.
- 10+12
Taisi iso osa naisista valita lauantai-iltana Jenni Vartiaisen keikan DTM:ssä varsinaisen pääjuhlan sijaan, siellä oli tupa täynnä ja tunnelma katossa. :)
- Väärässä paikassa ?
Taisin tosiaan olla väärissä bileissä. " Nuoruudessani " kun oli aina vain yksi pääjuhla, niin sinne ikään kuin meni vanhasta tottumuksesta... Mutta ensi vuonna harkitummin ja paremmin valikoiden.
- gej
En ymmärrä miksi aiheuttaisi alakuloisuutta. Ehkä niille jotka haluavat löytää sieltä jotain tai tulla löydetyksi.
Olin puistojuhlassa yksin ja oli mukava katsella rauhassa ympärilleen.
Ehkä en tuntenut olevani yksinäinen ja mieli maassa, koska en odottanut mitään. Kävin myös Circuksessa. Viihtyminen siellä kesti aika lyhyen aikaa, joten lähdin suosiolla pois. Ihan vain huonon akustiikan ja yllättävän pienen tilan takia, tai sitten en löytänyt muita paikkoja kuin pohjakerros. Tuli sekin koettua. DTM ei tullut kuuloonkaan kun tiesi että paikka on aika sumpussa Vartiaisen vuoksi.- Ei kiitos
Et mitään menettäny vaikket DTM:ssä käynyt. Siellä käy suurimmaksi osaksi heteroita huulikiiltoa pursuavia pikkukimmoja. Ei kiitos!
- plääh.
Ei kiitos kirjoitti:
Et mitään menettäny vaikket DTM:ssä käynyt. Siellä käy suurimmaksi osaksi heteroita huulikiiltoa pursuavia pikkukimmoja. Ei kiitos!
Hetkinen, mistä iedät, että he ovat heteroita ? Oletko käynyt joka ikisen läpi kysyen oletko hetero ?
Vai oletko niitä, jotka olettavat, että lesbous aina näkyy ulospäin ja luulet, että kaikki lepakot ovat pulipäitä tai vähintäänkin siilitukkia ja ne naiselliset hetskuja ?
Tosin en minäkään halua lähteä paikkaan, jossa pursuaa kasarityylisiä rekkiksiä siilitukkineen ja flanellipaitoineen... - ...
Toi on kyllä niin totta. Huono oli akaustiikka, pieni tila ja huono hengittää...
- 16+18
Ah, kiitos "plääh"! Toi on niin hyvä pointti. Itse olen huulikiiltoa ja korkokenkiä käyttävä ihana ja naisellinen lesbo ja tuo hetero-oletus on niiiiin saatanan rasittava. Ei pelkästään heterot, joille ei tule mieleenkään selainen mahdollisuus, etten olisi miehistä kiinnostunut, mutta kun sitä heteronormatiivisuutta vielä saa kokea muilta lesboiltakin niin.. !
Toisaalta jos jollakulla on varaa olla kapeakatseinen ja jättää sen takia tutustumiset väliin, niin mikäs siinä. Kaipa toisilleen sopivat ihmiset kuitenkin löytävät toisensa. Enkä varsinaisesti koe menettäväni romanttisessa mielessä mitään, jos joku siilitukka mut ignooraakin, sillä sillä tapaa en ole itsekään heistä kiinnostunut.
Olen kuitenkin huomannut, että ulkomailla on hieman eri meininki. Ihanasti tulevat ihmiset rohkeasti juttelemaan ja tanssittamaan, vaikka en stereotyyppiseltä lesbolta näytäkään. Suomen lesbo-yhteisö on varmaankin niin pieni, että monet kokevat painetta mahtua johonkin tiettyyn tunnistettavaan muottiin, ettei jäisi ulkopuoliseksi tms. Tiedä häntä.- Bon vojagee
Jotenkin vaan niiiiin saatanan rasittavaa kun joku jaksaa mainostaa itteensä ja huulikiiltoonsa noin itserakkaasti. Sori nyt vaan mut löytyy niitäkin jotka ei ole sun tyyppisistä jumalaisista söpöläisistä kiinnostuneet. Tuntuu että nää Suomen lesboporukat on sun isohkolle egollesi niin pienet että mitäpä jos pakkaisit ne kaikki huulikiiltos vankkureihin ja häipyisit taivaanrantaan. Terkkuja Hollywoodiin!
- fyg
Aina tuollaiset kaunokit iskevät silmänsä ulkoisesti omanlaisiinsa päin.
Turha se on tietenkin ruikuttaa niin kauan kun ei viitsi mennä yksin jonnekin naistenbileisiin ja olla aloitteellinen. - 7+9
fyg kirjoitti:
Aina tuollaiset kaunokit iskevät silmänsä ulkoisesti omanlaisiinsa päin.
Turha se on tietenkin ruikuttaa niin kauan kun ei viitsi mennä yksin jonnekin naistenbileisiin ja olla aloitteellinen.Ei nyt sentään aina - enkä usko olevani ainoa poikamaisista naisista kiinnostunut naisellinen lesbo. :) Kaunokista en tiedä, mutta selkeästi feminiininen olen tyyliltäni ja tyyliltään selkeästi maskuliinisemmat kääntävät aina tämän pään.
- Se siitä
Mulle riitti se hirveä äänentoisto naistenbileissä. Sisällä ei voinut puhua mitään,
esiintyjän äänentoisto särki ei saanut mitään selvää. Terasilla hirvee pulina, hälinä ja liikaa ihmisiä. - santiagos
voisko tuon valituksen äänentoistosta ja sun muista lopettaa, pitäsköhän vaan olla tyytyväinen että täällä edes järjestetään pridet?!? kaikista bileistä löytää jotain huonoa jos vain haluaa. Itse olen ihan tyytyväinen tämän vuoden juhlaan, oli taas hippasen verran isompi kun viime vuonna, ehkä ensi vuonna taas vielä isompi tapahtuma.
ja mitä tulee huulikiilto tyttöihin ja kasarisiilitukka lesboihin tulee niin onko silläkään väliä? Itse jos näen kiinnostavan ihmisen jossain baarissa niin ensimmäinen ajatus ei ole että "onkohan se hetero" vaan menen juttelemaan, aivan sama näyttikö heterolta vai ei, jos asia vaivaa niin voihan sitä kysyä....and thats the way the cookie crumbles... - ppppuu
Tiedän aloittajan tunteen :( Tulee niin hemmetin yksinäinen olo juhlissa joissa kaikki on kavereittensa ympäröivinä...eikä semmoiseen kaverilaumaan niin vain tunkeuduta :(
- lipstickL
no eikös sitten kannattaisi kahden yksinäisen tunkeutua toistensa seuraan, kun ei noissa juhlissa suinkaan kaikki ole kavereidensa kanssa liikkeellä :)
ja peukut 16 18:lle, kirjoituksesi vois olla aivan kuin omaani! ihanaa kun meitä lesboja on monenlaisia perinteisen "siilitukkamuotin" ulkopuolellakin.
circuksessa ainakin näytti olevan ihan kaikennäköistä porukkaa, ja siitä tässä sateenkaaressa on just kyse, kaikille on tilaa just sellaisina kuin ovat
- tyttötyttö**
Sama homma, 16 18! Laita meiliosote niin saat postia toiselta, jota ketuttaa myös siilitukka-flanellipaita-reisitasku-nahkaranneke-oletukset ja tunne siitä, että hetskunolosilla lepakoilla ei ole mitään menekkiä näissä Suomen apinapienissä piireissä! :D
- sterling*
Mun huomion ainakin vie justkin ne heteron näköiset! :)
- 7+6
Laita sähköpostiosottees, niin saatat saada lähiaikoina yheltä erittäin hetskun näköseltä naiselta postia! ;)
- 2+12
Sama täällä. On jotenkin niin turn off toi siilitukka-telaketju-reisitasku-flanellipaita-äijäasenne-tyyli.
- Pimpelipoms
2+12 kirjoitti:
Sama täällä. On jotenkin niin turn off toi siilitukka-telaketju-reisitasku-flanellipaita-äijäasenne-tyyli.
Lähettäkää mullekin sähköpostiosoitteenne! Voitais sitte yhes meikkailla ja laitella huulikiiltoi. Lämpörulliiki ois kiva laitella toisillemme. Voi ku se ois ihquu!
- Mascarat
Pimpelipoms kirjoitti:
Lähettäkää mullekin sähköpostiosoitteenne! Voitais sitte yhes meikkailla ja laitella huulikiiltoi. Lämpörulliiki ois kiva laitella toisillemme. Voi ku se ois ihquu!
Hahaa siitä vaan meikkikerho pystyyn. Ja sitte tällingissä DTM:ään.
- sterling*
7+6 kirjoitti:
Laita sähköpostiosottees, niin saatat saada lähiaikoina yheltä erittäin hetskun näköseltä naiselta postia! ;)
[email protected] ....ole hyvä ;)
- rovokaattori
Minua masentaa kun sellaista "niljakesakkia" kutsutaan sateenkaarikansaksi, josta huokuu jonkinlainen raikkaus. Parempi ilmaisu olisi esim. kusikaarikansa tms.
- bella_bambino
sama vika :( olis helpompi kai olla hetero kun miehet tulee iskemään paljonkin.. naisista ei oikein löydy sopivia, tai ne joista pidän, ovat heteroita. haluisitko jutella lisää? [email protected]
- rovokaattori
Rottakokeilla todettiin että kun populaatio kasvaa liian tiheäksi homous lisääntyy. Pitääkö nyt näitä poikkeavia rottia kutsua sateenkaarirotiksi.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h654242- 674241
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1092905Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv582796Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p212029Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.551992Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151679- 321503
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1091353- 1801281