Flybe Nordic ottaa lähitulevaisuudessa hoitaakseen myös kaikki Finnairin kotimaan ja Euroopan reitit ja että suuri osa Finnairin lentävästä henkilökunnasta siirretään uuden yhtiön palvelukseen. Kuinkaha suuri osa nykyisistä Finnairin emännistä ottaa vastaan uuden työsopimuksen uusine ehtoineen. Tuskin ne ainakaan nykyistä paremmat ovat?
Finnair=Flybe=Finnair
41
2127
Vastaukset
- NoNoNO
Mielenkiinnolla odotan KANS mitä tuleman pitää. Olen odottanut että Finskillä alkas mennä paremmin ja uusia hakuja tulis matkustamohenkilökunnan koulutukseen. Vaikka järjestäisivät kurssin niin sekään ei takaa että saako töitä.
Mitä uuteen työehtosopimukseen tulee niin en usko että parempaan suuntaan menee. Sit se jo on ihan sama että lentääkö Ryanairin siivillä vai Flybe Nordicin. Katsoo jo nettisivuja niin halvalta näyttää. Yhtä sekava kuin kaikkien muidenkin halpalentoyhtiöiden sivut. HUHUIJAA.
Kannattavuude kannalta jos halutaan tehdä halvempia ratkasuita niin kyllä sen nyt näkee. Kyllä Finskin taso laski kun lehmän häntä.
"tulee sellanen halpalento yhtiö mieleen" heti kun katsoo flybee:n sivuja
Nyt parempi olo :D Sai vähän purkautua... - jössespösses
Eipä taida finskin hakua odotella. Jos hakevat niin uuteen yhtiöön. Sinne ne alle 15 vuotta lentäneetkin aika pian siirtyvät. Tai harva varmaan siirtyy kun ei sellainen työ kiinnosta. Joten paikkoja alalle varmana tulee kyllä, ei kuitenkaan tod näk finnairille.
- qwerasdfzxcv
Kuulin huhuja KOKEsta et syksyllä tapahtuu.
- Potaatti
Mitä luulette vaikuttaako Finnairin Flyben omistus Finncommin tessiin/palkkoihin?? Nythän finskillä huomattavasti paremmat palkat kuin Finncommilla...
- qwerasdfzxcv
Finncommin porukoille tulee tod. näk. paljonkin parannuksia, mutta ei sen takia, että siirtyisivät noudattamaan Finnairin TESsiä, vaan kaikille tulee uusi, Flybe Nordicin. Sitä kukaan ei taida tietää, millainen siitä tulee, mutta se kai ideana Finnairilla oli, etteivät halua enää maksaa niin paljoa ja teettää niin pienillä tunneilla.
- Potaatti
Ohhoh, onko todella näin?? Eli finskiläisten asiat menee huonompaa, mutta finncommilaisten suhteessa paranee? Voi että, kohta ei Finnair enää ole monen mielestä se 'paras ja hienoin' lentoyhtiö..
- google55
Siirtyvät lähes kaikki sinne uuteen yhtiöön seuraavien YT-neuvottelujen yhteydessä. Vain murto-osa jää emoyhtiöön. Tämä faktaa!
- jhjhjhj
No tänäinen osavuositulos sitten kertoikin kaikille tuon jo tiedetyn totuuden. YT-neuvotteluthan on jo aloitettu kabiinihenkilökunnan kanssa. FlyBe Nordicille siirtyy pikkuhiljaa koko kotimaan ja euroopan lennot. Alkuun kaikki emput ja sitten pikkubussit.
Nuorimmat saavat valita nauttivatko työstään pienemmällä palkalla vai siirtyvätkö muille urille...
Aeron kanssahan tätä jo yritettiin, mutta nyt suunnitelmat viedään loppuun asti - uutta kurssia peliin
jos olisivat viisaita, siirtäisivät virkaiän vanhemmasta päästä uuteen yhtiöön. Säästäisivät palkkakuluissa: virkaiän nuorimmat lentäisivät Aasiaan ja vanhemmat huonommalla palkalla Eurooppaan. Näin voisi myös osa alkupäästä jäädä eläkkeelle.. Toki liitto voi tulla asiassa vastaan mutta voi myös hävitä asian.
- finnnair
Eipä tarvitse uusista rekryistä kenenkään haaveilla..
- JaNu888
Itse tällä hetkellä Finnairilla työskentelevänä voin sanoa, että jos siirtokäsky toiseen firmaan eri työehdoilla tulee, etsin muuta työtä. Samaa mieltä tuntuu suuri osa kollegoistakin olevan. En kuitenkaan haluaisi uskoa ulkoistamisen tapahtuvan...
- Hepok
Ei sitä käskyä tule toiseen yhtiöön eri eduilla. Työt vain loppuu vanhasta ja sitä voi vapaasti hakea minne haluaa. Tuntenet entisiä kollegoitasi jotka työskentelevät samalla alalla hieman eri ehdoilla kun sinun työehtosi?
- jebjeb
Nythän ne "säästökeskustelut" on virallisestikin aloitettu, seurauksia odotellessa..
- lispetti222
Koska vois olettaa, että panevat suunnitelmat täytäntöön?
- NoNOU nOU
NIIN KOSKA TULEE PÄÄTÖKSIÄ SUUNTAAN TAI TOISEEN??
- never fly be nordic
fly be nordic maksaa huonoa palkkaa.....perusliksa 700€ huonot lisät.
sitten pikku pissiksiä lentoemäntina ja laatu turvallisuua taso laskevat kuin lehmön häntä.
sillä liksalla lentää ainostaan wanna-be lentomännät jotka eivät ole kelvanneet muille lentoyhtiöille,esim. älykkyytensä ja typerän suttaisen ulkoisen olemuksen takia. - juliasa
Näin taitaa olla nyt, mutta odotapas vaan kun 1000 Finskin emäntää siirretään sinne. Kyllä taitaa meno muuttua
- FC
Voi morjens mistä revitte näitä juttuja?!?! 700euron perusliksa!?
Kyllä sitä nyt sopii kateellisena huudella Pululta ja Finskiltä kun duunit loppuu ja meillä niitä näyttäs olevan!! Kyllähän sen nyt jo fiksumpikin tajuaa, että ei Finski kauaa lennä tollasilla henkilöstökuluilla ja se on siellä ihan emäntien oma vika.
Ei voi koko ajan vaan vaatia lisää palkkaa ja enemmän vapaata. Lentäminen on rankkaa juu, mutta sitten tarttee etsiä uusi ala jos ei jaksa. Ei tää mitään 50-luvun glamouria kuulkaas enää ole.
Hohhoijaa. Tulkaa meille sitten lentämään niitä emppuja ja pikkubusseja kun teillä ei oo enää duunii, jos me teitä tarvitaan!! ;D - kollega111
Itte en tulis, vaikka töitä tarjottaiskin tulevaisuudessa. Nykyisillä eduilla tämän työn teko on just just kannattavaa. Yhtään pienemmällä palkalla/huonommilla eduilla/suuremmalla työmäärällä ei mun mielestä kannata. Jokainen tietenkin miettii itse, mihin suuntaan vaakakuppi kallistuu.
- plaah mutta onhan se
Hih joo hei ei 700 euron peruspalkka... vaan jopa ihan mittavat 821,91 euroa kuukaudessa!
Järkyttävä palkka jopa tälle alalle.
Että morjens vaan joo.....
http://www.toimihenkilounioni.fi/web/easypagepro/files/fca_fccabin_tyoehtosopimus_2009_2011.pdf- uusiammatti
Onko tuo ihan oikeesti Flyben palkka, vai Finncomin? Tiedätkö siis varmuudella???
- murrmurrr
Voi hyvä luoja mitä urpoja olette. Ensinnäkin tuo tes ei ole voimassa, toisekseen tuo on kk peruspalkka jonka saat vaikka ei olisi yhtään lentoa kuussa. 165h max. tunnit kuukaudessa niin laskekaa siihen lisät ja tuntipalkka. Fakfat kuntoon! Taitaa pudokkaat täällä huudella.
- jijijijijiji
Finncommin pudokkaat?
- edelleen plaah
Joo siis todella hain Finncomille mutta en päässyt ja siksi täällä infoan. =D NOT.
Naapurifirmassa töissä ja tosiaan nuo lisät ja muut täysin selvillä mulla.
Toi on perusliksaksikin aivan surkea, tollasta ei oo missään. Kaikki alan firmat maksaa huonoa peruspalkkaa, mutta muualla aloitetaan suunnilleen 1200 eurosta ton finncomin 800 sijaan.
Ja lisiä myös muodostuu muilla enemmän kun tuolla. Muista työehdoista nyt puhumattakaan (lyhyet yöpyvät, hotellin sijaan parakki kentän laidalla jne). Myöskään tollasta vuoden sitouttamista työhön ei muilla firmoilla ole.
Mutta. Jokainen voi silti valita oman paikkansa ja jos toi on jonkun mielestä ok niin mikäs siinä. Aina riittää Finncomille tulijoita jopa tolla palkalla. Ja itse uskon että firmassa oikeasti saattaa olla tulevaisuutta nyt FLyben tultua, toisin kun meillä muilla ehkä.
Mutta mua ei noilla ehdoilla töihin saa. Jos ala menee tohon niin teen sitten jotain muuta. - murruti
Aika provosoivaan sävyyn sitten huutelet täällä peruspalkoista jos kerran tiedät alan juonen. ;)
Toivottavasti Blue1 saisi tehtyä joskus edes yhden voitollisen vuoden, jotta teille voidaan maksaa vielä näitä "huippuliksoja" jatkossakin. Monenlaista kommenttia olen työilmapiiristäkin kuullut. Siitä ei enempää,
Ja vielä Finnairin palkoista (sama SLSY TES). Viiden vuoden jälkeen palkka lisineen 2050e ei myöskään päätä huimaa. Tosin päivärahat tuohon sitten vielä päälle.
"MITÄ TARJOAMME
Palkkaus
Lentoemäntien ja stuerttien palkka määräytyy Finnairin lentoemäntiä ja stuertteja koskevan työehtosopimuksen mukaisesti. Kokonaispalkka muodostuu kiinteästä palkasta ja muuttuvista lisistä. Lisiä maksetaan esimerkiksi yötyöstä, sunnuntaityöstä, pitkistä työpäivistä ym. Lisien osuus palkasta on arviolta noin 40 %. Palkka vaihtelee tehdystä työmäärästä ja työn luonteesta riippuen. Peruspalkka työsuhteen alussa on n. 1300 EUR. Lisineen palkka työsuhteen alkuvaiheessa on keskimäärin n. 1900 EUR/kk. Viiden vuoden työskentelyn jälkeen palkka lisineen on noin 2050 EUR/kk ja kymmenen vuoden työskentelyn jälkeen palkkataso on noin 2700 EUR/kk. Palkan lisäksi maksamme lennon aikaisesta myynnistä myyntiprovisiot sekä työvuorojen mukaiset päivärahat."
http://www.finnairgroup.com/koulutus/koulutus_3_13_2.html
BTW tuo FC:n tessi on sitten vanhaa tietoa jo.
Muutenkin kommentit tasoon "wanna-be lentomännät jotka eivät ole kelvanneet muille lentoyhtiöille,esim. älykkyytensä ja typerän suttaisen ulkoisen olemuksen takia. " kertoo jo kirjoittajan tasosta, ei vaikuta kovin ammattimaiselta. Katkeralta pikemminkin! :)- että ei sitten =)
Mä en ole sanonut mistään wanna be-emännistä mitään, se on toinen kirjoittaja.
Mutta kyllä toi ammattimaisuudesta kertoo, se on hyvä että joku täällä sellainen on: "Toivottavasti Blue1 saisi tehtyä joskus edes yhden voitollisen vuoden, jotta teille voidaan maksaa vielä näitä "huippuliksoja" jatkossakin. Monenlaista kommenttia olen työilmapiiristäkin kuullut. Siitä ei enempää"
Kaikki alalla ovat varmasti kuulleet toisten firmoista tuota samaa työilmapiiri-kommenttia ja vaikka mitä juttua.
Hih. Ihanaa. Mutta kuten sanottu, jos sulla on hyvä olla Finncomilla niin sehän oon vaan hieno juttu. Ei kai sitä tarvitse ahdistua jos jotkut täällä niistä palkoista ja muista lyö faktaa pöytään ja sanoo ettei itse sinne halua. Enemmän jäi kyllä mietityttmään että kuka nyt oli katkera ja mistä....
- murrutti
Kunpa olisikin faktaa. Mutta täytyy muistaa tämä suoli24 taso, ei näittä juttuja kannata edes ottaa tosissaan. (: kuka vaan voi kirjoittaa mitä vaan. Näissä kirjoituksissa oli vaan niin provosoivaan sävyyn kärjistetty asioita, että pakko puuttua.
Mietin vaan mistä moinen äksyily johtuu, eihän se ole keltään muulta pois jos asiat hyvin firmassa jos toisessa. (: Ikinä en ole ymmärtänyt tätä vastakkainasettelua? - FC
Niin ja miksi täällä pitää edes kirjoittaa koko firmasta ja haukkua sitä jos ei sinne itse edes halua duuniin??? En mäkään vaahtoa tuolla jossain Soneran tai Metson sivulla, että vee kun teillä on paskat palkat ja duunit jne kun en sinne itse halua!?!? Ihan viis veisaan niiden tesseistä sun muista!
- Sivusta seuraaja
Finnairilla on peruskurssi menossa just tällä hetkellä... olisko tää se "syksyllä tapahtuu" juttu? Mut tässä kurssilla onkin pelkästään aasialaisia, joille ei tietysti makseta samoin kun suomalaisille. Mut hyvin nekin tienaa oman mittapuun mukaan! Ihan ymmärrettävä ratkasu, mut onhan se sääli et nämäkin työtunnit on suomalaisilta pois.
- 123456m
HÄVYTÖNTÄ! Reservissä kymmeniä koulutettuja suomalaisia ja näin toimii sini-valkoinen yhtiömme!
- ohohay
Ei enää ole mitään reserviä. Ne jotka eivät lennä, ovat ulkona. Jos firmaan halutaan näitä ennen lentäneitä, saavat hakea uudestaan. Finnair ei ole sen sinivalkoisempi kuin vaikka Norwegian. Sieltä otetaan mistä halvemmalla saadaan. Säästöä tulee ja johtajille kunnon bonukset.
- ayayayy
Elämä on.
- supernovafly
Kyllä Finnairilla on pienimuotoinen reservi, ei tosin kaikki sinne aiemmin koulutetut. Ainakin kaikki ne, jotka ovat saneet Finnairin peruskoulutuksen mutta eivät päivääkään lentäneet ovat poissa reservistä. Reservissä on n. satakunta Finnairilla jo lentänyttä määräaikaisuuksien päättyessä poisjoutunutta emäntää ja stuerttia jotka jos hyvin käy, saattavat vielä joku päivä päästä takaisin töihin.
Olen silti samaa mieltä siitä, että saisi jo riittää tuo aasialaisten koulutus, olen työni puolesta lentänyt lähes kaksi sataa kertaa Kiinaan, Koreaan ja Intiaan ja kyllä se aina on niin, että nuo aasialaiset ovat työhönsä penseimmin suhtautuvia, ylimielisiä ja laiskan oloisia ja harva puhuu edes hyvää englantia kun taas kerrasta toiseen olen saanut suomalaiselta henkilökunnalta loistavaa palvelua. Se on täysin myytti, että Finnairin suomalainen henkilökunta olisi tylyä!
Toivotaan, että jatkossakin Finnair tarjoaa töitä SUOMALAISELLE matkustamohenkilölle. - bettypoop
Reserviä ei enää ole niin lentäneillekään kuin vain kurssin käyneille. Heillä on siellä jokunen määrä henkilöitä joita käyttävät äitiyslomasijaisuuksiin tms.
Varmasti tullaan tulevaisuudessa palkkaamaan suomalaisiakin mutta tuskin enää samoilla palkoilla kuin ennen ja työntekijöitä löytyy ihan varmasti huonoimmillakin ehdoilla lentelemään;). Se, että on aiemmin lentänyt määräaikaisena Finnairilla ei ole tae, että pääsee edes haastatteluun.- supernovafly
Niin juuri, eli on pienimuotoinen reservi kuten sanoin. (Ilm. vain viimekesäksi töihin edellisestä reservistä uudelleen haastattelujen kautta valitut, valitsematta jääneet joutuvat hakemaan vastaisuudessa uudelleen.)
- Pekka Peloton
Finnairin / Flyben lennolla tuli käytyä nyt uudenvuoden aikaan suomen sisäinen lento ja todella mukavat / miellyttävät lentoemännät oli molemmilla lennoilla. Nuoria, iloisia, nättejä ja huumorintaju mukanaan töitä tekeviä. Parhaita lentoemoja minun makuun tähänastisista lentelyistä (minun makuun siis). Mukavaa, että nuo lennot nyt ovat tuohon hintaan (eestaas jopa 69e) niin varmasti tulee jatkossakin lenneltyä kotipuoleen viikonloppureissuja junan tai auton sijaan.
- anna mun kaik kestää
Hehheheee toi edellinen kirjoitus. Taitaapi olla itse kirjoittaja halpisyhtiön leivissä;)
- ennenkuinyo
Mä pääsin ihan kunnon isolla finnairin koneella viime viikolla Rovaniemelle 69e menopaluu :) menomatkalla oli aika karun näköset emot, ei edes hymyillyt.
Paluumatka oli parempi. - Huumori
Joo, tää palsta haisee niin pahasti finskin ja pulun akkalaumalta. Ettekä sitten edes tajua, kuinka paljon Flybbä teitä vie just nyt. Teidän omat pomot voi vaatia teiltä ihan mitän tahansa uhkailemalla suurella pahalla Flaipiillä (14 ATR:ää ja kaks pikkuemppua). Tosiasiassa siellä on paljon parempi palvelu kuin teillä ikinä, hauskaa ja osaavaa porukkaa, paljon tiukempi tahti ja tienaavatkin kuulemma nettona tunneista johtuen suurinta osaa teistä paremmin. Itse olisin emppulaisena tai pikkubussilaisena enemmän huolissani siitä, miksi ne neljlä emppua lähti Estonianille eikä Flybelle, joka siis on vain oman firman bulvaani, britit kantaa riskit.
- Huumori
Niin ja siis itse olen töissä Norwegianilla Ruotsissa ettei jää epäselväksi.
- lkjlkjk
Ei kun pitkäletin kanssa vaan lakkoon ja palkkaa lisää. Käy kun paperimiehille, ettei tarvitse kohta tehdä mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123970MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822071Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5491647Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin861323Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671107Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331038Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt215909Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3828