Mistä tietää, että kanilla on ummetusta. Onko totta, että ananasmehu auttaa? ;Miten sitä tulisi antaa? juomapullosta veden sijaan vai jollain ruiskulla suoraan suuhun?
Kanin ummetus
5
5700
Vastaukset
- 2 kanin emäntä
Ummetus on silloin ku papanoita ei yksinkertaisesti tule. Ummetus on kanille hengenvaarallinen tila, joten hoito on aloitettava heti kun huomaa kanilla ummetuksen. Ummetusta hoidetaan parafiiniöljyllä, jota saa apteekista. Ananasmehu on hyvä lisä, koska se "mureuttaa" ulostetta. Lisäksi eläinlääkäriltä voi pyytää metacam nimistä kipulääkettä. Kipulääke helpottaa ulostamista (papanoiminen ei käy kipeää). Eläinlääkäri osaa muutoinkin neuvoa ummetuksen hoidossa.
Itse olen hoitanut muutaman kerran kanin pahan ummetuksen menestyksellisesti alla olevalla tavalla. Kyseessä on keskikokoinen kani.
1. 3-4 tunnin välein parafiiniöljyä noin 3-4 ml ruiskulla suuhun. Yölläkin.
2. Öljyn antamisten välissä ananasmehua (huom. jalostetuissa mehuista on hävinnyt entsyymi, joka hajoittaa ulostetta, joten käytä purkeissa olevien ananasten mehua). Mehukin ruiskulla suuhun.
Nesteytys on tärkeää ummetuksen hoidossa
3. Tarjoa pupulle heinää. Jos heinä ei maistu niin anna jotain mistä kani pitää. On tärkeää, että kani edes vähän jotain syö, ettei suoli lamaannu.
4. Pitkävaikutteista metacam kipulääkettä eläinlääkärin ohjeen mukaan
Jos on vaikea ummetus saattaa mennä 3 päivää ennen kuin uloste alkaa tulla. Se on sitten ilonhetki kun papanoita alkaa tulla.
Toivottavasti kanillasi ei ole tai ei tule ummetusta. Lapsi tarvii aikuisen apua ja valvontaa kanin ummetuksen hoidossa. - plurppa
Kiitos todella tarkasta ja selvästä vastauksesta!:) Kysyin tämän vain vara´lta, sillä kuulin, että ummetus voi olla hengenvaarallinen kaneilla.
- 2 kanin emäntä
Kotia kannattaa hankkia jo valmiiksi parafiiniöljyä ja ruisku "kanin lääkekaappiin" ja pitää aina ananasmehupurkki kotona, niin voi aloittaa hoidon heti jos tulee ummetus. Ananasmehulla voi myös ehkäistä tukoksia.
Jos kani heittäytyy syömättömäksi ummetuksen aikana voit keittää kaurapuuroa ja sekoittaa siihen ananasmehua ja ruiskulla suuhun. Muutaman kerran päivässä. Ruiskulla ruokaa ei tarvi olla koko ajan tukkimassa. Meillä kani kieltäytyi itse syömästä useamman päivän ajan.
Pupu on nyt kahdeksan vuotias nuorekas vanhus ja voi hyvin.
Aina kun eläin sairastuu kannattaa varautua siihen, että se ei ehkä selviäkkään enää. Parhaasta hoidostakaan huolimatta eläin ei aina parane. Ummetuksista meillä on toistaiseksi selvitty.
Tärkeintä on ummetuksen ehkäisy, ettei sitä tule.
- tania78
Itselläni oli tuossa juhannuksena elämäni ja kanihistoriani ensimmäinen ummetus.
Kani oli apaattinen, ei liikkunut eikä halunnut ulos häkistä.
Ei pipanoinut.
Varmin keino on antaa parafiiniöljyä ruutalla suoraa suuhun.
Lisäksi tärkeintä on antaa vettä. Pieni eläin kuivuu nopeasti !
Itse en onneksi joutunut käyttämään pakkokeinoja, vaan tarjosin vettä ruutalla joka 15 min välein ja joikin aika mukavasti.
Pipanoita ei kuulunut, joten otin kanin matkaan mukaan kaverini mökille. Siellä onneksi alkoi haukkailemaan omenaa ja tuoreita mustikan varpuja. Vasta seuraavana aamuna oli tullut pari hassua pipanaa.
Jotkut sanovat, että anasmehu on hyvä, mutta sillä ei ole tutkittua tietoa. Lääkekaappiin kannattaa varata parafiiniöljyä.- 2 kanin emäntä
Ananasmehusta saa energiaa, jos kani heittäytyy syömättömäksi.
Muuten, lihaakin mureutetaan ananasmehulla.
No, kyseinen vinkki on tullut eläinlääkäriltä, asiasta taitaa olla monenlaisia mielipiteitä, mutta tärkein kanin ummetuksen hoidossa on parafiiniöljy ja nesteytys. Mehu on hyvä lisä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855