merge kysymys

korjaamaton?

1.Mita itseasiassa tapahtuu kun tasot sekoitataan.Mitä eroa toiminnoissa merge down/flatten image?

2.Miten saan tasoitettua rakeista kuvaa?Otettu raw:na 200Asalla 1/60 ja f 5,6? Siis rakeita pienemmälle?

Ois kiva jos WB:kin vastais!

11

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1.merge down=liittää ylemmän layerin alempaan ei siis muita, jos on vaikka 4 layeria.
      flatten image= liittää kaikki layerit yhteen.
      Kuvan koko pienenee mitä vähemmän on layereita, mutta ei niitä ole mikään pakko pakata

      2.Noise/reduce noise, tuolla pystyy ainakin jotain tekemään. Lisäksi on kohinan poistoon tarkoitettuja plugeja/sovelluksia ihan erikseenkin.

      • korjaamaton?

        kiitos sfinski 80:lle


      • WB

        ”Kuvan koko pienenee mitä vähemmän on layereita”?

        Eo lienee pelkkä väärinkäsitys, tasojen määrä ei vaikuta kuvan kokoon!
        Digitaalisen kuvan todellinen koko määräytyy aina vain pikseleinä (pituus x leveys)

        Tasojen määrä vaikuttaa vain mahdolliseen tallennusformaattiin ja tallennetun tiedoston kokoon.


      • -?-
        WB kirjoitti:

        ”Kuvan koko pienenee mitä vähemmän on layereita”?

        Eo lienee pelkkä väärinkäsitys, tasojen määrä ei vaikuta kuvan kokoon!
        Digitaalisen kuvan todellinen koko määräytyy aina vain pikseleinä (pituus x leveys)

        Tasojen määrä vaikuttaa vain mahdolliseen tallennusformaattiin ja tallennetun tiedoston kokoon.

        "tasojen määrä ei vaikuta kuvan kokoon!"
        Tätä hieman epäilen, koska muutenhan esim jpeg-kuvia voisi pakata edelleen huomattavia määriä tuomalla ne päällekkäin tasoina esim. fotariin, kunhan niitä olisi vain tarpeeksi paljon.
        Eikö?


      • WB
        -?- kirjoitti:

        "tasojen määrä ei vaikuta kuvan kokoon!"
        Tätä hieman epäilen, koska muutenhan esim jpeg-kuvia voisi pakata edelleen huomattavia määriä tuomalla ne päällekkäin tasoina esim. fotariin, kunhan niitä olisi vain tarpeeksi paljon.
        Eikö?

        ”Eppäillä soppii”, mutta sulla on nyt mennyt jauhot ja vellit hieman sekaisin.

        Tiedoston koko ei ole sama asia kuin kuvan koko. Digitaalisen kuvan koko muuttuu vain jos sen pikselimäärää (=resoluutiota) muutetaan.

        Kuvan koko ei muutu vaikka kuvassa olisi kuika monta tasoa tahansa päällekkäin. Vrt paperikuvan koko ei muutu vaikka niitä pinotaan monta päällekkäin.

        Pakkaaminenkaan ei muuta digikuvan kokoa, vain tallennetun tiedoston koko muuttuu.


      • -?-
        WB kirjoitti:

        ”Eppäillä soppii”, mutta sulla on nyt mennyt jauhot ja vellit hieman sekaisin.

        Tiedoston koko ei ole sama asia kuin kuvan koko. Digitaalisen kuvan koko muuttuu vain jos sen pikselimäärää (=resoluutiota) muutetaan.

        Kuvan koko ei muutu vaikka kuvassa olisi kuika monta tasoa tahansa päällekkäin. Vrt paperikuvan koko ei muutu vaikka niitä pinotaan monta päällekkäin.

        Pakkaaminenkaan ei muuta digikuvan kokoa, vain tallennetun tiedoston koko muuttuu.

        Hmm. Joo no, mutta ei.
        Ymmärsin kai sitten väärin sfinkin tarkoittavan kuvan koolla nimenomaan tiedostokokoa, koska puhui samaan hengenvetoon myös pakkaamisesta.

        Toisaalta en oikein tuohon pikselimääräänkään kuvan koon mittana usko. Pikselillä, kun taas ei ole SI-järjestelmän mukaisia yksiköitä perässään, jotka millään tapaa kuvaisivat kokoa ja pikselin koko riippuu niin monesta asiasta.
        Kameralla tuotetuissa kuvissa tuo kennon koko varmaan kertoo parhaiten sillä tuotetun kuvan koon ja pikselimäärät (x- y-) sen resoluution.

        Sitten on vielä vektorikuvat, joiden mittojen antaminen pikseleinä ei sekään onnistu.


    • WB

      Vastaan asiallisiin kysymyksiin.

      LYHYESTI:
      1. Merge sekoittaa, Flatten yhdistää.
      – ”Merge Normal” tuottaa 100%:lla samanlaisen tuloksen kuin Flatten, mutta merge:ssä voit säätää tasojen opasiteettia ja fill:iä

      Tasoja sekoitettaessa (Merge) voit valita seokitusmenetelmän
      pari esimerkkiä vaihtoehdoista:
      – ”Difference” laskee tasojen erotuksen (erinomainen esim. kohinanpoistossa)
      – ”Screen” vaalentaa kuvaa (tyylikkäästi), ”Multiply” tummentaa
      – Overlay ja Soft Light ovat suosikkejani mustavalkokuvissa
      – jne
      em. sekoitustavan tehoon voi vaikuttaa mm. opasiteettia säätämällä
      – Smart Objekt ei ”toimi” Merge:ssä niinkuin Flatten imagessa.

      2. Tämä on varsin kompleksinen kysymys, mutta lyhyesti
      Jos sulla on Lightroom kokeile
      – Detail-paletissa Noise Reduction arvoja esim. Luminance 20, Color 30, Detail 50 (arvaus kuvaasi näkemättä)

      PhotoShopissa kannattanee kokeilla mm.
      – Filter/Noice/Dust&Scratches (käytä pieniä arvoja, ehkä 1 – 4)
      – Filter/Noise/Reduce Noise
      – Filter/Blur/Surface Blur (käytä pieniä arvoja)

      Ylivoimainen suosikkini kohinanpoistossa on Noise Ninja:
      http://www.picturecode.com/nn_samples.htm
      siihen saa valmiita ”automaattisia” kohinanpoistoprofiileja ja voi helposti tehdä omia.

      Tarkennan mieluusti jos jokin edellä herättää lisäkysymyksiä

    • wb

      ps. Merge (useita tasoja)
      – käsky vaikuttaa vain aktiivisena olevaan tasoon ja vain silloin jos sen alapuolella on toinen taso.
      – jos alin taso on aktiivisena niin käskyllä ei ole vaikutusta
      – ei voi yhdistää tekstitasoja toisiinsa
      – sekoitustavan (blending mode) valinta vaikuttaa vain aktiivista tasoa seuraavan alempaan tasoon
      –tason tyyppi vaikuttaa toimintaan (esim säätötaso)

      kts. myös Layer/LayerStyles/Blending Options

      • Tarkoitin siis tiedostonkokoa, en siis kuvan mittoja :)
        Suomenkiekelessäkin on näitä sekoittavia sanoja.


      • korjaamaton?

        hätäinen kiitokseni WB:lle.Tutkin asiaa kun pääsen kotiin ja rauhoittumaan.Taas asiallisia vastauksia aiheeseeni liittyen!


      • Tarkoitin siis … en
        sfinski80 kirjoitti:

        Tarkoitin siis tiedostonkokoa, en siis kuvan mittoja :)
        Suomenkiekelessäkin on näitä sekoittavia sanoja.

        Tiedoston koko on täysin turha mitta kuvan koosta puhuttaessa.
        Kuvan koon ja laadun kanssa sillä on hyvin vähän tekemistä!

        tiedoston koko ripuu ratkaisevasti kuvan koon ohella mm. sueraavista joilla ei ole mitään ekemistä kuvan koon kanssa:
        – pakkausmenetelmä
        – bittisyys
        – värien määrä
        – väriprofiili (värierottelu)
        – jne

        Sulla taitaa edelleen olla jauhot ja vellit sekaisin
        ”pikselin koko riippuu niin monesta asiasta …”

        Tässä keskustellaan digikameralla otettujen kuvien käsittelystä ja erityisesti kuvankäsittelyssä käytettävien tasojen yhdistämisestä (joka ei muuta kuvan eikä pikselin kokoa).
        Miten uskot kuvankäsittelyssä muuttavasi digikuvan pikselin kokoa?

        Jos sinulla on tarvetta viisastella ihan jostakin muusta niin ole ystävällinen ja aloita uusi keskustelu!

        sfinski80:
        ”Tarkoitin siis tiedostonkokoa, en siis kuvan mittoja :)
        Suomenkiekelessäkin on näitä sekoittavia sanoja.”

        Mitkä sanat suomenkilessä sekoittavat kuvan koon ja tiedoston koon? Digitaalisen kuvan kuvan koko (resoluutio) pituus pix x leveys pix.
        Huomaatko mitään eroa on tiedoston koon mitoilla ja kuvan koon mitoilla
        Vai päästitkö ns. hätävalheen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      605
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      67
      557
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      94
      542
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      486
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe