Ei saa nauraa..vakava tilanne

Kelen gemini

F-securen scannauksessa tuli löydös gemini-nimisestä viruksesta,FS-ohjelma kuitenkin ilmoittaa että ei pystynyt poistamaan virusta.

Miten siitä sitten oikein pääsee eroon,en oikein hakukoneellakaan saanut selvyyttä em viruksen laadusta johtuneeko huonosta kielitaidostani sitten vai mistä.

Voisikos saada asiallista neuvoa josta kiitos näin etukäteen..ei linux-tarinoita.

35

832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hihihihihihihihihihi

Pidä vaan hyvänäs noi wintoosatarinat.

• 4+14
    • No kuten normaalisti niin asenna käyttöjärjestelmä uusiksi. Jos se käyttöjärjestelmä on joku Windows XP tai lelumallinen Windows Vista eikä Business/Enteprise ja haluat välttämättä Windows merkkisen käyttöjärjestelmän niin siinä tapauksessa osta uusi tietokone Windows 7 64-bit Professionalilla, on sitten helpoin ratkaisu kun tuo on kuitenkin pakko-ostos Windowsia haluaville.

• kimir

Olipa tosi ihmeellinen vastaus kysymykseen.
        Vaikka itse aina teet niinkuin vastaat,joka varmaankin helpoin ratkaisu sulle.
        Mutta että ostat aina uuden tietokeneen viruksen takia on kyllä rahan tuhlausta ja omaa tietämättömyyttä tietokoneista.

• kimir kirjoitti:

Olipa tosi ihmeellinen vastaus kysymykseen.
        Vaikka itse aina teet niinkuin vastaat,joka varmaankin helpoin ratkaisu sulle.
        Mutta että ostat aina uuden tietokeneen viruksen takia on kyllä rahan tuhlausta ja omaa tietämättömyyttä tietokoneista.

Ei minulla ole ikinä mitään viruksia. Windowsia jos käyttää niin tietokone ostetaan normaalisti noin 6v välein uusiksi ettei tule ongelmia. Jos on aika uusia tietokone ja Windows muutenkin niin tuohan on silloin helpoin ratkaisu kun rahaa menee joka tapauksessa. Minä kun en käytä Windowsia tai Mac OS X:ää niin tietokoneitakaan ei tarvitse uusia pahemmin.

Nämä nyt on vaan ihan omia valintoja. Jos nyt kerran haluaa käyttää tietyllä syklillä uusittavaa järjestelmää jossa tulee edullisimmaksi uusia laite samalla ja se sykli on noin 6v, niin sitten tietysti käyttää sitä rahaa sen mukaisesti.

Jos haluaakin vaikka uusia koneen noin 8v välein mutta käyttöjärjestelmän 2v tai 4v välein 30€:lla niin sitten valintana on Applen tietokone Mac OS X:llä. Jos taas haluaa uusia tietokoneen vaikka 12v välein ja käyttiksen 6v välein maksutta niin ostaa sitten hyvälaatuisen laitteiston CentOS:lla. Jos taas haluat uusia käyttöjärjestelmän ja laitteiston noin 10v välein niin sitten ostat sen tietokoneen Solariksella. Jos taas haluat uusia tietokoneen ja käyttöjärjestelmän 3v välein niin sitten ostat Windowsin leluversiolla läppärin marketista.

Siinä nyt vähän esimerkkejä. Elämä on täynnä valintoja ja omista valinnoista on ihan turha itkeä. Ihan itse olet valinnut, että opettele vaan kaivamaan perstaskusta rahaa ja mieti mihin sitä käytät. Ihan itse sen tuhlaamislinjankin olet valinnut.

Itse olen valinnut noin 15v kestävän laitteiston ja 2v välein käyttöjärjestelmän uusimisen maksutta ja se on ihan minun oma valinta. Mutta en minä mitään Windowsia kyllä käytäkkään.

• mjkiu87y6tgh

Pöllö. En ole vielä kertaakaan asentanut uudelleen. Parempi kun menet linux -palstalle hörhöilemään.

• juy7t5rfgh
        M-Kar kirjoitti:

Ei minulla ole ikinä mitään viruksia. Windowsia jos käyttää niin tietokone ostetaan normaalisti noin 6v välein uusiksi ettei tule ongelmia. Jos on aika uusia tietokone ja Windows muutenkin niin tuohan on silloin helpoin ratkaisu kun rahaa menee joka tapauksessa. Minä kun en käytä Windowsia tai Mac OS X:ää niin tietokoneitakaan ei tarvitse uusia pahemmin.

Nämä nyt on vaan ihan omia valintoja. Jos nyt kerran haluaa käyttää tietyllä syklillä uusittavaa järjestelmää jossa tulee edullisimmaksi uusia laite samalla ja se sykli on noin 6v, niin sitten tietysti käyttää sitä rahaa sen mukaisesti.

Jos haluaakin vaikka uusia koneen noin 8v välein mutta käyttöjärjestelmän 2v tai 4v välein 30€:lla niin sitten valintana on Applen tietokone Mac OS X:llä. Jos taas haluaa uusia tietokoneen vaikka 12v välein ja käyttiksen 6v välein maksutta niin ostaa sitten hyvälaatuisen laitteiston CentOS:lla. Jos taas haluat uusia käyttöjärjestelmän ja laitteiston noin 10v välein niin sitten ostat sen tietokoneen Solariksella. Jos taas haluat uusia tietokoneen ja käyttöjärjestelmän 3v välein niin sitten ostat Windowsin leluversiolla läppärin marketista.

Siinä nyt vähän esimerkkejä. Elämä on täynnä valintoja ja omista valinnoista on ihan turha itkeä. Ihan itse olet valinnut, että opettele vaan kaivamaan perstaskusta rahaa ja mieti mihin sitä käytät. Ihan itse sen tuhlaamislinjankin olet valinnut.

Itse olen valinnut noin 15v kestävän laitteiston ja 2v välein käyttöjärjestelmän uusimisen maksutta ja se on ihan minun oma valinta. Mutta en minä mitään Windowsia kyllä käytäkkään.

Turha hankinta, kun vain täällä hörhöilet. Hyvin riittäisi market läppäri tuohon hommaan.

• kimir
        M-Kar kirjoitti:

Tälläkään vastauksella ei kuitenkaan ole mitään tekemistä viestin aloittajan kysymykseen.
        Oliko aloittajan viesti kenties liian vaikea ymmärtää.

• juy7t5rfgh kirjoitti:

Turha hankinta, kun vain täällä hörhöilet. Hyvin riittäisi market läppäri tuohon hommaan.

Ei tietenkään riitä jos haluaa pelien toimivan pidempään.

• kimir kirjoitti:

Tälläkään vastauksella ei kuitenkaan ole mitään tekemistä viestin aloittajan kysymykseen.
        Oliko aloittajan viesti kenties liian vaikea ymmärtää.

Ei ainakaan minulle. Uudelleenasennuksella ne virukset lähtee. Itseasiassa jos kone on rootattu niin muuta varmaa tapaa ei ole olemassa.

• mjkiu87y6tgh kirjoitti:

Pöllö. En ole vielä kertaakaan asentanut uudelleen. Parempi kun menet linux -palstalle hörhöilemään.

Sitten niitä viruksiakin varmaan putkahtelee vähän väliä.. Kas kummaa kun eivät ole ikinä lähteneetkään koneelta.

• M-Kar kirjoitti:

Ei ainakaan minulle. Uudelleenasennuksella ne virukset lähtee. Itseasiassa jos kone on rootattu niin muuta varmaa tapaa ei ole olemassa.

MD5? Miksi ei olisi muuta varmaa tapaa?

• kimir
        M-Kar kirjoitti:

"Ei ainakaan minulle. Uudelleenasennuksella ne virukset lähtee."
        Jos tietotaito on tuota luokkaa viruksista ja niiden poisto mahdollisuuksista olisiko ehkä parempi ettei ehdottaisi mitään.

• Alexsander the Great
        M-Kar kirjoitti:

"Minä kun en käytä Windowsia tai Mac OS X:ää niin tietokoneitakaan ei tarvitse uusia pahemmin."
        "Mutta en minä mitään Windowsia kyllä käytäkkään. "

Miksi ihmeessä sitten olet suuna päänä ottamassa kantaa Windowsiin ja
        "neuvomassa" (=haukkumassa) ihmisten windows valintoja?
        Kun muun käyttiksen käyttäjänä olet selvästi täysin väärä henkilö siihen.

• Maritza
        Alexsander the Great kirjoitti:

"Minä kun en käytä Windowsia tai Mac OS X:ää niin tietokoneitakaan ei tarvitse uusia pahemmin."
        "Mutta en minä mitään Windowsia kyllä käytäkkään. "

Miksi ihmeessä sitten olet suuna päänä ottamassa kantaa Windowsiin ja
        "neuvomassa" (=haukkumassa) ihmisten windows valintoja?
        Kun muun käyttiksen käyttäjänä olet selvästi täysin väärä henkilö siihen.

Mac Os X on toiminut ihan hyvin jo vuosia ilman viruksia :)

• 14+5

M-Kar taas heittelee propagandaa että windowsin uudelleenasennus on ainut vaihtoehto. F-securen "väärä hälytys". Useasti herjannut tuosta geministä joka ei tosiasiassa ole virus. Gemini tekee vain stattisen tarkastuksen tiedostoihin, etsii packereita ja onko niissä digital signaturet vai ei .

• vatipaa

miten sen geminin saa pois?

• vatipaa
        vatipaa kirjoitti:

miten sen geminin saa pois?

kuten aikasemmassa neuvottua, kokeile sitä malwarebytesiä nyt ensin (jos malwarebytes ei full scannin jälkeen löydä mitään) ei sulla sitten olekkaan mitään, jos et ole aivan varma sittenkään, pistä ppupupupntuuu levy sisää ja runqqaa päälle

• Yksi ehdotus monesta mahdollisuudesta:

Ensin joku live käyttöjärjestelmä koneeseen, esim. Knoppix tai jokin muu millä pääsee käsiksi kiintolevyn tiedostoihin niin ettei Windows ole käynnissä.
      Mikäli Linux laittaa hermostuttamaan niin näitä on myös DOS pohjaisia ja tietenkin myös Windows PE:n uudet versiot soveltuu mainiosti.

Sitten vaan
      Tyhjentää kaikki tempit ja cachet.
      Poistaa swappi tiedostot ja unitilan tiedot. (pagefile ja hiberfile)
      Poistaa System Restoren hakemiston, mikäli haluaa säilyttää mahdollista palautusta varten voi sen myös pakata salasanan kanssa.
      Autoruns kannattaa käydä läpi sekä tarkastaa hosts tiedosto jos näistä löytyy jotain epämääräistä niin siitä tietenkin hankkiudutaan eroon.

Sysinternalsiin kuuluu kokoelma muitakin hyödyllisiä ohjelmia virusten poiston helpottamiseen kuin tuo Autoruns. http://www.google.com/?q=SysInternals

Noihin yksittäisiin toimiin löytyykin sitten ohjeet http://www.google.com

• http://www.f-secure.com/v-descs/suspicious_w32_malware!gemini.shtml

Tuolta löytyykin sitten ohjeita kuinka toimia tilanteissa joissa F-Securen Gemini löytää epäillyttävän kohteen.
      Ensin olisi tietenkin tärkeää tutkia tapaus eli onko kyseessä haittaohjelma vai ei.

• Buuttaava AV Microsoftilta. Tehoaa rootkitteihin hyvin:
      http://connect.microsoft.com/systemsweeper

Tavallinen "kertakäyttö" AV Microsoftilta:
      http://www.microsoft.com/security/scanner/en-us/default.aspx

Ja aivan tavallinen AV.
      http://www.microsoft.com/fi-fi/security_essentials/default.aspx
      Tämän käyttö edellyttää toisen AV ohjelman poistamista ensin. Kahta ensimmäistä voi käyttää samaan aikaan toisen AV ohjelman kanssa.

Kaikkein varmin tapa on asentaa käyttis uusiksi mutta jos nämä eivät löydä mitään, niin mitään virusta tuskin on edes olemassa.

• pitisevielätämäkin

Kuten huomaat...niin kauan kun maailmassa on ääriuskovaisia linuxhörhöjä ja heidän toitotukseensa vastaavia yliherkkiä win-uskovaisia, ei asiallisia vastauksia ole helpolla saatavana. Kokeile nyt kuitenkin erilaisia pöpönpostajia ,,,siis yksi kerrallaan mielummin, ja sillai eteenpäin ja onnea.

• hihihihihihihihihihi

Kuten huomaat palstat on täynnä ääriuskovaisia wintoushörhöjä, joilta et saa
        asiallisia neuvoja.

• tazio

Tällasissa tapauksissa minä lähtisin ensimmäisenä etsimään vastausta virusohjelman tehneen yrityksen kotisivuilta. Aivan kuten edellä readme.txt ja Tätäkin voi kokeilla ovat ehdottaneet.

Jos englannin kieli ei ole hallussa voit laittaa kysymyksen F-securen käyttäjätukeen:
      http://www.f-secure.com/fi/web/home_fi/support/contact/request

• ddd777

Joo, ei ole tuo Gemini mikään virus, se on osa F-Securen virustorjuntaa, etsii haittaohjelmia ja erehtyy kohtalaisen usein luulemaan että koneella on virus.

• pixelipekka

Asenna ubuntu niin sitten sä vasta vaikeuksissa olet!

• hihihihihihihihihihi

Tosi masokistit kärvistelee wintöössien kourissa.

• Kyseessa on varmaan seuraava ilmoitus?

Suspicious:W32/Malware!Gemini

Tuo ei ole virus, vaan heuristiseen analyysiin suunnattu F-Securen oma ohjelma. Kyseessa on antivirus-teknologian tekniikka, joka lahinna analysoi malwareksi epaillyn ohjelman toimintaa ja vaikutusta kayttojarjestelmaan.

Kaytannossa tama tarkoittaa sita, etta ohjelma luo virtuaaliympariston jossa se emuloi ohjelmiston toimintaa ja tarkkailee miten virtuaaliymparistolle kay kun ohjelma ajetaan.

Kyseinen heuristinen analyysi on taysin valinnainen ja se voidaan ottaa pois kaytosta F-Securessa. Toinen vaihtoehto on disabloida DeepGuard, mutta tama ei ole suositeltavaa.

Voit myos lahettaa "False Positive" - naytteen F-Securelle SAS:n (Sample Analysis System) kautta.

• >> Tuo ei ole virus, vaan heuristiseen analyysiin suunnattu F-Securen oma ohjelma.

Tuo Suspicious:W32/Malware!Gemini on merkintä koodille tai tiedostolle jonka F-Securen Gemini on tunnistanut haitallisen koodin toimintaa muistuttavaksi koodiksi.

F-Secure Gemini on siis F-Securen ohjelmistoa mutta Suspicious:W32/Malware!Gemini ei ole F-Securen ohjelmistoa, ainakaan tähän asti F-Securen ohjelmat ei ole kahlannut omia virustunnisteitaan läpi ja niistä sitten varoitellut.

Tarkennetaan siis että Suspicious:W32/Malware!Gemini saattaa tarkoittaa haittaohjelmaa, tietyllä tavalla pakattua-, muunneltua-, tuntematonta-, itsemuuntuvaa-, tms. koodia.
        Tämä saattaa myös olla virheellinen hälytys sillä Gemini nimenomaan etsii tuntemattomia koodinpätkiä jotka toimivat samaan tapaan kuin tunnetut haittaohjelmat.

Väärät hälytykset johtuvatkin esimerkiksi ohjelmistotalon tavasta suojella harmitonta koodiaan esimerkiksi ajon aikana itseään muokkaavalla koodilla, erikoisemmilla salaus-/pakkausmenetelmillä ja muilla kaupallisen ohjelman kräkkäystä hankaloittavilla keinoilla.

• Kelen...

Kiitos runsaasta mielenkiinnosta kysymystäni kohtaan,meni kuten arvelinkin osa jutuista omille raiteilleen mutta täältä näitä oikeitakin vastauksia löytyi.

---------------------------------

Oheisena ote raportista,heuristinen valinta ei ollut mulla täpitettynä,eli tämännäköistä ilmoitusta pukkaa,DeepGuard käytössä valinta käytössä.

Name : Suspicious:W32/Malware!Gemini
        Category: Malware
        Type: Suspicious
        Platform: W32

----------------------------------------------------

Olin ajanut monilla eri scannereilla mutta mikään muu ei löytänyt mitään joten tämä lienee sitten F-Securen omaa tuotantoa.

• kaarnahattu

tee mitä vaan mutta älä usko hörhö m-kar : juttuja!

• hihihihihihihihihihi

Siinäpä jälleen tosiviisas wintööshörhö jakelee elämää suurempia viisauk-
        siaan.

• PP-Paskis

Tuossa palvelu, jossa voit jatkossa tarkastaa onko kyseessä virus vai ei.

www.virustotal.com

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2168
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1351
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      20
      1279
    7. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      30
      1223
    8. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      315
      1068
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe