Kumpi on kumpi..

konemies21

Mistä tietää auton kaijutinjohdoista, että kumpi on - ja ? ei lue missää auton ohjekirjassa, tai missään muuallakaan.
Voikos sen tarkistaa yleismittarilla.. vai?

15

2696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20439wåfevk

      Irrottamalla kaiuttimen ja katsomalla, minkä värinen johto on liittimessä ja minkä värinen - liittimessä? Vai ovatko piuhat saman värisiä?

      Vai onko niin, että kaiuttimen irroittaminen on hankalaa tai vaivalloista, eikä piuhojen väriä sen vuoksi pääse näkemään?

      Virheellisen kytkennän kyllä kuulee matalien äänien toistosta kokeilemalla, (oletuksena se, ettei kyseessä ole jokin diskanttielementti): Vertaa kahden (hiljennä ylimääräiset kaiuttimet vaikka vuorotellen) kaiuttimen yhteistä bassotoistoa piuhat "normiasetuksilla" suorana ja sitten toisen kaiuttimen piuhat käännettynä ristiin; - plussaan ja miinukseen. Silloin, kun bassot toistuvat voimakkaammin, vaiheistus on oikein.

    • miinuspojotintti

      Voit myös tsekata jos toisessa johdossa on raita, tuo on silloin miinus.

      • enjoiy

        Älkää vastatko, jos ette ole varmoja. Kaverihan raitoineen kohta rikkoo kaiuttimensa. AAA-Paristo ja kytket sen niin että pidät toista johtoa patterin toisessa päässä ja hipaiset toisella patterin toista päätä. Jos kaiutin työntyy ulospäin, on patterin napojen mukaan kytketyt piuhat oikein. Jos ei, ne ovat päinvastaiset.


      • 42wtrgszvbresg
        enjoiy kirjoitti:

        Älkää vastatko, jos ette ole varmoja. Kaverihan raitoineen kohta rikkoo kaiuttimensa. AAA-Paristo ja kytket sen niin että pidät toista johtoa patterin toisessa päässä ja hipaiset toisella patterin toista päätä. Jos kaiutin työntyy ulospäin, on patterin napojen mukaan kytketyt piuhat oikein. Jos ei, ne ovat päinvastaiset.

        Miten kaiutin rikkoontuu, jos kytkee piuhat väärin päin?

        Patteritestin onnistumisen edellytyksenä on, että kaiuttimen kartio on selvästi näkyvissä. Monissa tapauksissa niin ei ole,


      • enjoiy
        42wtrgszvbresg kirjoitti:

        Miten kaiutin rikkoontuu, jos kytkee piuhat väärin päin?

        Patteritestin onnistumisen edellytyksenä on, että kaiuttimen kartio on selvästi näkyvissä. Monissa tapauksissa niin ei ole,

        Kartio näkyy selvästi irroitettaessa ritilä, joka on 99% tapauksissa kiinni pikaklipseillä. Jos ei näe tämän verran vaivaa, miksi nähdä vaivaa kumpi on kumpi, kun väärinpäin kytkettynäkin kaiuttimet soi.

        Etkö tiedä että akustisen oikosulun tuottaminen kaiuttimelle on rasite? Jos erillissarja on kytkettynä vahvitimeen niin, että toinen puoli on oikein ja toinen väärin, on se aika surkeaa kuunneltavaa. Näin ollen toiselta puolelta ei kuulu bassoa, ja hyvin usein tähän ongelmaan käytetään bassonkorostuksia kuten Loudnesia ja equtetaan plussalle ( ei saisi koskaan ) ja näin ollen särjet kaiuttimiesi ja laitteistosi sielun ja sydämmen.


      • 3094åwevksåpölk
        enjoiy kirjoitti:

        Kartio näkyy selvästi irroitettaessa ritilä, joka on 99% tapauksissa kiinni pikaklipseillä. Jos ei näe tämän verran vaivaa, miksi nähdä vaivaa kumpi on kumpi, kun väärinpäin kytkettynäkin kaiuttimet soi.

        Etkö tiedä että akustisen oikosulun tuottaminen kaiuttimelle on rasite? Jos erillissarja on kytkettynä vahvitimeen niin, että toinen puoli on oikein ja toinen väärin, on se aika surkeaa kuunneltavaa. Näin ollen toiselta puolelta ei kuulu bassoa, ja hyvin usein tähän ongelmaan käytetään bassonkorostuksia kuten Loudnesia ja equtetaan plussalle ( ei saisi koskaan ) ja näin ollen särjet kaiuttimiesi ja laitteistosi sielun ja sydämmen.

        "Kartio näkyy selvästi irroitettaessa ritilä"
        Näkyy joissakin autoissa, toisissa taas ei. Sitä paitsi pikaklipseilläkin kiinnitetyn ritilään äkkinäinen irroittaja useimmiten turmelee muutamia kertoja, ennenkuin hoksaa, mikä on oikea tekniikka.

        "akustisen oikosulun tuottaminen kaiuttimelle"
        Jos erillissarjat on oikein asennettu, akustisesta oikosulusta ei ole kyse, vaikka kaiutinten vaiheistus olisikin väärin. Samaa mieltä olemme siitä, että surkeata kuunneltavaa se on. Mistä voimmekin palata siihen, että kokeilemalla kääntää piuhat ristiin toisessa kaiuttimessa voimme korvakuulolta saada vaiheistuksen kuntoon.

        Rikkomatta enempää kaiuttimia kuin ritilöitäkään.

        Toki loudnesilla ja bassokorostuksilla kamaa saa rikottua; silloinkin, vaikka vaiheistukset olisivat ihan oikein.


      • enjoiy
        3094åwevksåpölk kirjoitti:

        "Kartio näkyy selvästi irroitettaessa ritilä"
        Näkyy joissakin autoissa, toisissa taas ei. Sitä paitsi pikaklipseilläkin kiinnitetyn ritilään äkkinäinen irroittaja useimmiten turmelee muutamia kertoja, ennenkuin hoksaa, mikä on oikea tekniikka.

        "akustisen oikosulun tuottaminen kaiuttimelle"
        Jos erillissarjat on oikein asennettu, akustisesta oikosulusta ei ole kyse, vaikka kaiutinten vaiheistus olisikin väärin. Samaa mieltä olemme siitä, että surkeata kuunneltavaa se on. Mistä voimmekin palata siihen, että kokeilemalla kääntää piuhat ristiin toisessa kaiuttimessa voimme korvakuulolta saada vaiheistuksen kuntoon.

        Rikkomatta enempää kaiuttimia kuin ritilöitäkään.

        Toki loudnesilla ja bassokorostuksilla kamaa saa rikottua; silloinkin, vaikka vaiheistukset olisivat ihan oikein.

        Mutta jos on väliä, mitenpäin on kytketty, pitäisi olla myös aikaa ja vaivaa asioiden oikeaoppiseen selvittämiseen. Keinojahan on monia, esimerkkini vaan yksi niitä varmoista kikoista.

        Akustinen oikosulku kaiutinparin välille syntyy kun kytkennät ovat keskenään ristikkäiset? Tällöin erillisarja ei ole oikein asennettu. Jos eriäväisyys parin välillä löytyy Jos koko auton äänentostojärjestelmä on kytketty väärinpäin, näin voidaan tehdä. Tällöin akustista oikkaria ei synny, mutta bassot puuttuvat silti.

        Kuten varmaan tarkoititkin, on tärkeää että sarjaa kohden, ei ole ristikkäisiä kytkentöjä.

        Kyllä ja siis loudnesia ei saa missään tapauksessa käyttää... Eikä ylipäätään mitään korostuksia. Toki halvoilla perusvakio kamoilla näitä voidaan kiertää. Hyvillä kamoilla kun korostuksia ei tarvitse. Equttaakkaan ei ikinä saisi ylöspäin.

        Esimerkiksi, kun vahvistimissa on esim 50hz:n korotukset portain 3db:n välein, tarkoittaa se, että teho kertaa 2 joka kolmea desipeliä kohden. Mikään vahvistin ei pysty tuottamaan 12db:n korotuksella ( ne boostit... ) 16x tehomäärää puhdasta tehoa elementille terveellisesti ohjattuna. Esimerkkinä asioista joilla yliohjataan elementtejä ja rikotaan ne lopulta.


      • 243rtfwaezsrgfea<zg
        enjoiy kirjoitti:

        Mutta jos on väliä, mitenpäin on kytketty, pitäisi olla myös aikaa ja vaivaa asioiden oikeaoppiseen selvittämiseen. Keinojahan on monia, esimerkkini vaan yksi niitä varmoista kikoista.

        Akustinen oikosulku kaiutinparin välille syntyy kun kytkennät ovat keskenään ristikkäiset? Tällöin erillisarja ei ole oikein asennettu. Jos eriäväisyys parin välillä löytyy Jos koko auton äänentostojärjestelmä on kytketty väärinpäin, näin voidaan tehdä. Tällöin akustista oikkaria ei synny, mutta bassot puuttuvat silti.

        Kuten varmaan tarkoititkin, on tärkeää että sarjaa kohden, ei ole ristikkäisiä kytkentöjä.

        Kyllä ja siis loudnesia ei saa missään tapauksessa käyttää... Eikä ylipäätään mitään korostuksia. Toki halvoilla perusvakio kamoilla näitä voidaan kiertää. Hyvillä kamoilla kun korostuksia ei tarvitse. Equttaakkaan ei ikinä saisi ylöspäin.

        Esimerkiksi, kun vahvistimissa on esim 50hz:n korotukset portain 3db:n välein, tarkoittaa se, että teho kertaa 2 joka kolmea desipeliä kohden. Mikään vahvistin ei pysty tuottamaan 12db:n korotuksella ( ne boostit... ) 16x tehomäärää puhdasta tehoa elementille terveellisesti ohjattuna. Esimerkkinä asioista joilla yliohjataan elementtejä ja rikotaan ne lopulta.

        "pitäisi olla myös aikaa ja vaivaa asioiden oikeaoppiseen selvittämiseen."
        Aivan. Tästä olemme samaa mieltä. Absoluuttisella vaiheella (ja varsinkaan sen selvittämistavalla) ei niin ole väliä, mutta järjestelmän kaikkien kaiutinten tulee olla samanvaiheisia.

        (Olen kyllä kuullut semmoistakin, että joissain tapauksissa subin vaiheen sopivalla "vinoon" säätämisellä olisi saavutettu hyviä tuloksia, mutta omakohtaisia kokemuksia asian suhteen ei ole)

        "Akustinen oikosulku kaiutinparin välille syntyy kun kytkennät ovat keskenään ristikkäiset?"
        Tästä osittain eri mieltä. Minun käsitykseni mukaan akustinen oikosulku tarkoittaa tilannetta, jossa ilma pääsee vapaasti likkumaan (koteloimattoman elementin) kartion puolelta toiselle ja kartion liikkeen tuottamat painevaihtelut kumoavat toisensa. Asiallisesti autoon asennetulla elementillä on kuitenkin aina suojanaan jonkinlainen kotelorakenne ja lisäksi pienessäkin autossa (useimmiten) lähes pari metiä vapaata ilmatilaa elementtien välillä. Bassotoiston turmeltumisen kannalta tilanne kyllä läheisesti muistuttaa akustista oikosulkua, mutta minun mielestäni ei ole ihan niin paha.

        Eq:n suhteen tärkeintä on pitää järki kädessä ja korvat herkkinä. Jos tasan tarkkaan tietää mitä tekee, voi perussäännöistä hieman lipsuakin, mutta varma on toki aina varmaa.


      • enjoiy
        243rtfwaezsrgfea<zg kirjoitti:

        "pitäisi olla myös aikaa ja vaivaa asioiden oikeaoppiseen selvittämiseen."
        Aivan. Tästä olemme samaa mieltä. Absoluuttisella vaiheella (ja varsinkaan sen selvittämistavalla) ei niin ole väliä, mutta järjestelmän kaikkien kaiutinten tulee olla samanvaiheisia.

        (Olen kyllä kuullut semmoistakin, että joissain tapauksissa subin vaiheen sopivalla "vinoon" säätämisellä olisi saavutettu hyviä tuloksia, mutta omakohtaisia kokemuksia asian suhteen ei ole)

        "Akustinen oikosulku kaiutinparin välille syntyy kun kytkennät ovat keskenään ristikkäiset?"
        Tästä osittain eri mieltä. Minun käsitykseni mukaan akustinen oikosulku tarkoittaa tilannetta, jossa ilma pääsee vapaasti likkumaan (koteloimattoman elementin) kartion puolelta toiselle ja kartion liikkeen tuottamat painevaihtelut kumoavat toisensa. Asiallisesti autoon asennetulla elementillä on kuitenkin aina suojanaan jonkinlainen kotelorakenne ja lisäksi pienessäkin autossa (useimmiten) lähes pari metiä vapaata ilmatilaa elementtien välillä. Bassotoiston turmeltumisen kannalta tilanne kyllä läheisesti muistuttaa akustista oikosulkua, mutta minun mielestäni ei ole ihan niin paha.

        Eq:n suhteen tärkeintä on pitää järki kädessä ja korvat herkkinä. Jos tasan tarkkaan tietää mitä tekee, voi perussäännöistä hieman lipsuakin, mutta varma on toki aina varmaa.

        ''Minun käsitykseni mukaan akustinen oikosulku tarkoittaa tilannetta, jossa ilma pääsee vapaasti likkumaan (koteloimattoman elementin) kartion puolelta toiselle ja kartion liikkeen tuottamat painevaihtelut kumoavat toisensa.''

        AIVAN! Eli kaiutinparin välisellä akustisella oikosululla tarkoitan tätä;
        Vaiheiden ollessa ristikkäiset parin välillä, elementit kumoavat toistensa vaikutusta. Sitä herkempi elementti on, sen suuremmaksi ero korvalle kantautuu. Kun elementit työntävät ilmaa erisuuntiin, ovat ne keskenään oikosulussa. Tällöin erillisarjan ääni kuulostaa toisella puolelta autoa eriltä ja täyteläiseltä kun taas toisella puolella autoa kolealta. mutta, järeällä subbarilla tämäkin ongelma on ratakaistu. Tällöin erillisarjan midejä on enää vaikea varsinkaan kovasta kuuntelusta erottaa. Korva kyllä karttuu kokemuksen kautta, mutta perjaatteista ei saa tinkiä koskaan ;)

        Equtuksesta vielä. Kun on kyseessä vahvistin, säädöt tehdään flatilla sen kautta, että tulisi mahdollisimman vähän sitä signaalia häiritsevää härpäkettä ohjelmalähteen puolesta. Prossut ajavat tämän asian. Mutta ilman vahvisinta, equtus tottakai plussanpuolelle tarpeen. Ja aina kun equtetaan vahvistimeen menevää signaalia on jo muutettu. Sitä vähemmän ääntä muuttaa ennen vahvistinta, sen paremmalta ääni saadaan kuulostamaan. Tämä sitä hifistelyä verrassaan ;)


      • Anonyymi
        3094åwevksåpölk kirjoitti:

        "Kartio näkyy selvästi irroitettaessa ritilä"
        Näkyy joissakin autoissa, toisissa taas ei. Sitä paitsi pikaklipseilläkin kiinnitetyn ritilään äkkinäinen irroittaja useimmiten turmelee muutamia kertoja, ennenkuin hoksaa, mikä on oikea tekniikka.

        "akustisen oikosulun tuottaminen kaiuttimelle"
        Jos erillissarjat on oikein asennettu, akustisesta oikosulusta ei ole kyse, vaikka kaiutinten vaiheistus olisikin väärin. Samaa mieltä olemme siitä, että surkeata kuunneltavaa se on. Mistä voimmekin palata siihen, että kokeilemalla kääntää piuhat ristiin toisessa kaiuttimessa voimme korvakuulolta saada vaiheistuksen kuntoon.

        Rikkomatta enempää kaiuttimia kuin ritilöitäkään.

        Toki loudnesilla ja bassokorostuksilla kamaa saa rikottua; silloinkin, vaikka vaiheistukset olisivat ihan oikein.

        Olen aina ihmetellyt: mitä n.s. autohifi tarkoittaa? Voihan sinne tietysti asentaa vaikka kuinka tehokkaan vahvistimen ja sitä vastaavat kaiuttimet. Kerran luin jostain artikkelista: jos ääni tuntuu liian kovalta, laita kuulosuojaimet. (!!!???!!!) Isoot miähet, munaat ja kaikki... puhuvat ihan tosissaan tällaisia! Eikös sentään niinkin yksinkertainen kuin äänenvoimakkuussäädin, löydy k.o. wähkeestä?

        Musiikista nautitaan siihen tarkoitetussa tilassa (esim. olo- tai makuuhuone). Nuorempana (pitää tunnustaa), tuli joskus pelattua hieman liikaa sen A-vitamiinin kanssa. Kun tuli darran aika (viihteen summahan on vakio), laitoin juomakaverini läsnä ollessa soimaan esim. Pink Floydin Atom Hearth Mother -nimikappaleen. Kun se 40 minuuttia kestävä kappale oli kuunneltu, krapula oli poissa molemmilta. BR Lasu


      • Anonyymi
        enjoiy kirjoitti:

        Kartio näkyy selvästi irroitettaessa ritilä, joka on 99% tapauksissa kiinni pikaklipseillä. Jos ei näe tämän verran vaivaa, miksi nähdä vaivaa kumpi on kumpi, kun väärinpäin kytkettynäkin kaiuttimet soi.

        Etkö tiedä että akustisen oikosulun tuottaminen kaiuttimelle on rasite? Jos erillissarja on kytkettynä vahvitimeen niin, että toinen puoli on oikein ja toinen väärin, on se aika surkeaa kuunneltavaa. Näin ollen toiselta puolelta ei kuulu bassoa, ja hyvin usein tähän ongelmaan käytetään bassonkorostuksia kuten Loudnesia ja equtetaan plussalle ( ei saisi koskaan ) ja näin ollen särjet kaiuttimiesi ja laitteistosi sielun ja sydämmen.

        besserwisseri on viisas mutta aina oikeassa oleva ja tylykin vähemmän tietäville kanssaveljille


    • pälli.,.

      Tuota patterijuttua voit koittaa myös auton akulla, jos ei löydy paristoa. Kalvo vain lentää kaiuttimen kehikosta ulos ja tiedät että johdot olivat oikeinpäin :D

    • t3w4tgzesgzewsg

      "Kun elementit työntävät ilmaa erisuuntiin, ovat ne keskenään oikosulussa"
      Samaa asiaa tarkoitamme molemmat, vaikka sanasto onkin lievästi eri.

      "Tällöin erillisarjan ääni kuulostaa toisella puolelta autoa eriltä ja täyteläiseltä kun taas toisella puolella autoa kolealta."
      Minä en ole huomannut tuommoista, vaan minusta väärin vaiheistetun kaiutinparin matalien äänien toisto jää ohueksi ihan joka puolella autoa . Toisto tukevoituu selvästi, kun hiljentään jomman kumman elementin.

      Oikein vaiheistetussa järjestelmässä taas elementit "tukevat toistensa toistoa" ja yhdessä tuottavat selkeästi tukevamat bassot kuin yksi elementti.

      • enjoiy

        Tarkoitin, että jos erillisarjan toinen kaiutinpari on vaiheistettu väärin, (bassoa ei juurikaan kuulu) kun bassot toisessa parissa on voimakkaat, kuulee tavallaan vain toisenpuolen diskantin. Just oli Herzin Hi-e sarja asennuksessa ja sen verran järeet bassot että kun oli vaiheet toisessa parissa väärin päin, luulin ettei wf toimi ollenkaan.


    • 0239wofepsdjk

      Ymmärsin kyllä, mitä tarkoitit, enkä missään nimessä halunnut moittia sinua väärin kuulemisesta. Yritin vain kertoa, miten itse olen vastaavanlaisen tilanteen kokenut ja kuullut.

      Eikö sinulle tullut ollenkaan semmoista tunnetta, että bassot "paranee", kun hiljentää kumman tahansa kaiuttimen ja huononee, kun molemmat soivat yhdessä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      102
      6638
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3980
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3425
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      383
      1817
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1418
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1360
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1113
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      1006
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      940
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      899
    Aihe