Ennuste erektio-ongelmalle?

67-v

Kaksi viikkoa sitten poistettiin peräsuolestani kasvaimen mukana 30cm suolta.
Leikkausta edeltävän säteilytysviikon puolivälissä alkoi erektio heikkenemään.
Fyysistä vai psyykistä laatua?

Nyt, huomenna viikon kotonaolon jälkeen ei tilanteessa ole kehumista.
Tahto ja toteutus eivät kunnolla kohtaa.
Osansa tietysti on avannepussilla vaikka se ei suoraan haittaakaan.
Suurempi vaikutus lienee vatsan kuormitusarkuudella mutta eipä hyvin suju passiivisenakaan.

Onko palstalaisten joukossa ukkoja joilla olisi kokemusta ja jotain kerrottavaa mahdollisesta tulevasta?
Tietenkin asia on mitä suurimmassa määrin henkilökohtainen.
Pidän tätä pohdiskelua merkkinä orastavasta toipumisesta.

14

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syöpä p.vaimo

      Sanoisin vaan että kaksi viikkoa on todella lyhyt aika,anna ajan kulua.

    • Ukkonoooa

      Et ainakaan ole syöpää sairastava,jos noin olisit,olisit joko vähä-älyinen aivovammainen narsisti tai sitten aivosirippeet sijaitsee jossain alenpana kuin korvasi ovat.

    • Rakasta hellästi

      Hei, asiallinen ja aiheellinen kysymys. En ole mies, mutta täältä löysin vähän tietoa aiheesta.

      Leena Rosenberg sairaanhoitaja, seksuaaliterapeutti
      Suomen Syöpäpotilaat ry:stä kirjoittaa:

      Miesten tavallisimmat toiminnalliset ongelmat

      Miehillä seksin toiminnalliset ongelmat liittyvät yleensä erektioon. Sairauden aiheuttama stressi, pelot, solunsalpaajahoidot, sädehoidot, suuret leikkaukset ja muut toimenpiteet sekä seksuaalinen haluttomuus voivat aiheuttaa ohimenevän erektiokyvyttömyyden. Suuret urologiset tai lantion alueen leikkaukset voivat aiheuttaa hermovaurioita, joista voi seurata erektiokyvyttömyyttä, yhdyntään riittämätöntä erektiota tai eriasteisia tuntopuutoksia. Hormonihoito voi myös aiheuttaa erektiokyvyttömyyttä. Erektiohäiriöt ovat kuitenkin yksilöllisiä: syy joka toisella johtaa kyvyttömyyteen, voi toisella olla vaikuttamatta yhtään mitään.

      Erektiohäiriöt ovat miehillä erittäin yleinen ongelma, ja ikääntyessään jokainen mies joutuu ne jollakin tasolla kohtaamaan. Erektio koetaan jonkinlaisena miehisyyden mittarina ja miehelle todella tärkeänä asiana, joten on itsestään selvää, että häiriöt erektiossa ahdistavat miestä. Erektiohäiriöihin liittyvät pelot, tunteet ja suru ovat luonnollisia ja ymmärrettäviä asioita, ja olisikin tärkeää pystyä puhumaan näistä tunteista.

      Erektion hoitoon on saatavissa lääkitys. Vaihtoehtoja on jo monia, ja useimmille niistä löytyy myös apu. Tärkeää kuitenkin on, että mies itse päättää, koska hän haluaa lääkitystä käyttää tai mitä erektio-ongelma hänelle yleensä merkitsee. Kun tuntuu siltä, että on lääkityksen aika, tulee hakeutua lääkäriin hakemaan resepti ja ohjeet. Joskus sopivaa lääkettä joudutaan jonkun aikaa hakemaan ja kokeilemaan muutamia vaihtoehtoja. Parasta olisi, jos voisi hakeutua oman hoitavan lääkärinsä tai urologin vastaanotolle, mutta myös terveyskeskuslääkäri voi lääkkeen määrätä.

      Älä unohda hellyyttä

      Seksi, erotiikka ja läheisyys eivät välttämättä tarkoita yhdyntöjä. Rakastaa voi muutenkin. Hellyys ja läheisyys ovat tärkeitä asioita parisuhteissa (jos niihin on totuttu), ja niiden ylläpito syövän aiheuttamassa poikkeustilanteessa on tärkeää parisuhteen kestävyyden ja oman hyvinvoinnin kannalta. Vaikka halukkuutta tai mahdollisuutta varsinaiseen rakasteluun ei olisikaan, seksuaalista mielihyvää voi saada ja antaa hyväilemällä ja olemalla lähellä. Syöpä, sen sairastaminen tai hoidot eivät poista ihmisestä seksuaalisuutta, mutta ne saattavat muuttaa sen ilmentymistä ja merkitystä väliaikaisesti.

      http://www.cancer.fi/potilaatjalaheiset/parisuhde/seksi/

      • 67-v

        Hyvää luettavaa aikuiselle.
        Kiitoksia!

        Uskon vahvasti terveydentilani syövän suhteen vielä lähestyvän "normaalia" mutta, parhaassakin tapauksessa usean kuukauden viiveellä.

        Toisaalta tässä iässä, 67v, jokainen veltto kuukausi on tulevista pois.
        Sädetysviikon puoliväliin saakka olin kaikilta muilta osin terve ja erittäin hyväkuntoinen.
        Intiimi kanssakäymisemme oli säännöllistä rajoittuen kuitenkin viikonloppuihin.

        Nyt kun yleisolotila, näitä muutamia häiriötekijöitä lukuun ottamatta, alkaa tuntumaan kohtuulliselta niin tuon yhden elintoiminnon häiriö alkoi ajatteleuttamaan en mahdollista kestoa.

        Kirjoituksesi antoi positiivista mietittävää.

        Kärsivällisyyttä tarvittanee?

        Siihen ajatukseen olen alistunut etten punttitreeneissä tule palaamaan likimainkaan sairastumista edeltävälle tasolle.
        Se ei ole itseisarvo mutta kuvastaa yleiskuntoani.

        En ole kokenut erektiota miehen mittana vaan osana normaalia, yli 40-vuotta kestänyttä parisuhdetta.
        Häiriötön "kanssakäyminen" on ollut yksi perusta hyväntuuliseen eläkeläiselämään.


      • Rakasta hellästi
        67-v kirjoitti:

        Hyvää luettavaa aikuiselle.
        Kiitoksia!

        Uskon vahvasti terveydentilani syövän suhteen vielä lähestyvän "normaalia" mutta, parhaassakin tapauksessa usean kuukauden viiveellä.

        Toisaalta tässä iässä, 67v, jokainen veltto kuukausi on tulevista pois.
        Sädetysviikon puoliväliin saakka olin kaikilta muilta osin terve ja erittäin hyväkuntoinen.
        Intiimi kanssakäymisemme oli säännöllistä rajoittuen kuitenkin viikonloppuihin.

        Nyt kun yleisolotila, näitä muutamia häiriötekijöitä lukuun ottamatta, alkaa tuntumaan kohtuulliselta niin tuon yhden elintoiminnon häiriö alkoi ajatteleuttamaan en mahdollista kestoa.

        Kirjoituksesi antoi positiivista mietittävää.

        Kärsivällisyyttä tarvittanee?

        Siihen ajatukseen olen alistunut etten punttitreeneissä tule palaamaan likimainkaan sairastumista edeltävälle tasolle.
        Se ei ole itseisarvo mutta kuvastaa yleiskuntoani.

        En ole kokenut erektiota miehen mittana vaan osana normaalia, yli 40-vuotta kestänyttä parisuhdetta.
        Häiriötön "kanssakäyminen" on ollut yksi perusta hyväntuuliseen eläkeläiselämään.

        Sanotaan myös jotta vanhuus ei tule yksin vaan vaivojen kanssa usein. Kyllähän seksuaalisuus aprisuhteessa muuttaa muotoaan ilman syöpääkin tai muita sairauksia yksistään jos molempien sukupuolten ikääntymisen tuomien fyysisten muutosten vuoksi. Varmaan syöpä vaikuttaa myös siihen, miten vaimosi näkee sinun miehisyytesi nyt uudessa roolissasi syöpäpotilaana.
        Löysin yhden linkin vielä, josta voi olla apua ja josta voit löytää samanlaisessa elämäntilanteessa olevia keksustelukumppaneita. Voi olla että täältä et heitä löydä.Kuitenkin lienee selvää, että kärsivällisyyttä tarvitaan, onhan leikkauksesta vielä niin lyhyt aika.

        http://www.miesklinikka.com/


      • Yksi perustarve
        Rakasta hellästi kirjoitti:

        Sanotaan myös jotta vanhuus ei tule yksin vaan vaivojen kanssa usein. Kyllähän seksuaalisuus aprisuhteessa muuttaa muotoaan ilman syöpääkin tai muita sairauksia yksistään jos molempien sukupuolten ikääntymisen tuomien fyysisten muutosten vuoksi. Varmaan syöpä vaikuttaa myös siihen, miten vaimosi näkee sinun miehisyytesi nyt uudessa roolissasi syöpäpotilaana.
        Löysin yhden linkin vielä, josta voi olla apua ja josta voit löytää samanlaisessa elämäntilanteessa olevia keksustelukumppaneita. Voi olla että täältä et heitä löydä.Kuitenkin lienee selvää, että kärsivällisyyttä tarvitaan, onhan leikkauksesta vielä niin lyhyt aika.

        http://www.miesklinikka.com/

        Huomasitko, palsta hiljeni kun aloit puhumaan aiheesta jota ei välttämättä koeta sellaiseksi, josta yleensä keskustellaan ;-).Sait myös kuull olevasi vähä-älyinen aivovammainen narsisiti, miksiköhän? Koetaanko seksi joidenkin taholta jotenkin likaisesna ja inhottavana ja mistähän taas tämäkin sitten johtuu?
        Ylipäätään keksustellaanko syöpäpoliklinikalla seksuaalisuuteen liittyvistä asioista tai annetaanko edes minkäänlaista kirjallista materiaalia?


    • ***********
    • ;)

      Inhimillistä voi olla syöpäpotilaille. Seksi kuuluu näihin. Määrittely on kai kinkkistä jokaiselle. Mutta elämä opettaa jos päättää uskoa selvityvänsä.
      Asennejuttu itselleen ja sitten elämää!
      Syöpä ei tapa seksiä!

    • Sir. Wiagra

      Halut pakenee, kun seuraa täällä riiteleviä akkoja.

      • lusiina4

        Eikös se paremminkin ole niin et kun seuraa "täällä riiteleviä akkoja" hupomaakin et kotona on enkeli :-))


      • lusiina4
        lusiina4 kirjoitti:

        Eikös se paremminkin ole niin et kun seuraa "täällä riiteleviä akkoja" hupomaakin et kotona on enkeli :-))

        siis korjaan : kotona on enkeli.


      • lusiina4
        lusiina4 kirjoitti:

        siis korjaan : kotona on enkeli.

        eiku korjaan vielä vielä: huomaakin että kotona on enkeli :-))


    • Tuo on kyllä hyvä kommentti

    • Anonyymi

      Tilanne pari kuukautta avanteen sulkemisen jälkeen tähän päivään saakka.
      Intiimielämä on sujunut hyvin kunhan totuin siihen, ettei ejakulation yhteydessä ryöpsähdä spermaa vaan rölähtää kirkasta siittiönestettä.
      Tuntemus on voimakkaampi kuin aikaisemmin.

      Olen kuntouttanut itseni fyysisesti ja pysyn täysin raittiina.
      Suuri ansio aktiivisesta seksielämästämme kuuluu vaimolleni joka tuntee oikkuni ja tarpeeni. Viikottaisten, "normaalien" seurustelukertojen lisäksi onanoin muutaman kerran.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      878
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe