Shetlanninlammaskoira vaiko Collie?

Koooiratt <3

Jaahas, taas tämänkaltainen palsta yksi lisää. Näitä kysymyksiä on miljoonia, ja samankaltaisia palstoja. Mutta tahtoisin omakohtaisesti kertoa. Eli olen, kylläkyllä, nuori, 13 vuotias ja olen ottamassa koiraa. Pelkkä kirjoittaminen ei auta mutta jokatapauksessa. Olisin valmis hoitamaan & ( vanhemmat tietysti apuna.) ruokkimaan, lenkkeilyttämään ja kouluttamaan oman koiran. Koko ikäni meillä on ollut vähintään 1 koira ja korkeintaan 5 koiraa, joten kokemustakin löytyy. Nyt tuo meidän viimeinen koira, Bordercollie kuoli, ( Siitä on n. vuosi., ) Ja vanhempani suostuisivat nyt omaan koiraan. Perheessämme EI ole pieniä lapsia, päinvastoin, veljeni ovat minuakin vanhempia( Heitä on 2.) Muita lemmikkieläimiä ei tällä hetkellä ole, mutta meillä on pienoinen 'maatila' > taisiis, omakotitalo mutta omistamme paljon maata, metsää ym. Lisäksi tuossa on hyviä lenkkeilypolkuja. Eli tilaakin on. Mutta sitten pääkysymykseen: Collie vai Shetlanninlammaskoira. Monet sanoo shelttejä minicollieiksi, ja Tiedän, että näin ei ole. Mutta olen ihastunut molempiin niin luonteelta kuin ulkonäöltäkin. Nyt tahtoisin kuulla vähän mielipiteitä, että kumpi mielestänne sopisi tämänkaltaiseen perheeseen. Olen siis nimenomaan ottamassa toisen näistä. Vaikka onhan niiden luonteet toisaalta samankaltaisia > Mutta sheltit ovat energisempiä. Toisaalta sheltti vaikuttaisi paremmalta, koska se on pienikokoisempi. Koko ei siis ratkaise. Kaikenlaista aktiviteettiä olisi mahdollista harrastaa; Vanhoilta koiriltamme on jäänyt kaikenlaista agilitytavaroista normaaleihin leluihin. Joten, perustelut mukaan ja kertomaan; kumpi kelpaisi? PS. Ei kannata olla vastaamatta nuoren ikäni takia ( näinkin on käynyt.)
Ainiin, ja olen kouluttanut vanhoja koiriamme ja vanhemmat olisi siis tukena :-)

13

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

      Jaahas, olen huomannut että nuoremmille ihmisille nykyään vastaillaan vähemmän kuin vanhoille.

    • Calamity Jane

      Heissan ap! Ehkäpä tämä kesä ja helteet vähän jarruttavat ihmisten vastauksia.
      Havainnoin, että vaikka oletkin nuori, olet pohtinut koiran hankintaan liittyviä asioita ja koska perheessänne on jo ollutkin useita koiria, tiedät jo ennestään, mitä on tulossa. Mutta siihen rotukysymykseen... molemmat koirarodut, collie ja shelti, ovat mahdottoman kauniita koiria, älykkäitä ja yleensä luonteeltaan vilkkaita ja innokkaita ulkoilijoita. Shelti on kokonsa puolesta helppo "kuljetettava", senhän voi tarvittaessa nostaa vaikka syliin, collieta ei niinkään kokonsa puolesta kannella. Molempien kanssa voi harrastaa monipuolisesti. Ehkäpä ajatuksesi ovat jo kallistuneet sinne sheltin puoleen...
      Täältä käsin ei tietysti kukaan voi tulla sanomaan, että kumpi koira teidän perheeseenne sopii. Perheenne mieltymykset ja keskustelut asiasta ovat ratkaisevampia. Toivotan onnea uuden pennun etsintään, on se sitten collie tai shelti!

    • Aloittaja;)

      Mmh, kiitos tuosta fiksusta vastauksesta, useilta ei sitä kuule (-:

    • Ohmycollie

      Ajattelin minäkin muinoin että collie on rauhallisempi. Minä kun olin nähnyt ainoastaan jotakuinkin apaattisia pitkäkarvaisia collieita. Itsellä oli maailman ihanin sheltti melkein neljätoista vuotta ja kun se lähti, halusin collien. Päädyin nahkamalliin ja voin kyllä sanoa että virtaa piisaa! Voisin jopa sanoa että shelttini oli rauhallisempi tähän collieen verrattuna.

      Jos omaa collietani vertailen edelliseen shelttiini, niin huomattava ero oli sisäsiisteyden oppimisessa. Sheltillä siihen meni puolitoista vuotta, kun taas collieni oli jo pienenä hyvin perillä mihin kuuluu asiat tehdä. Collieni reagoi myös narttuihin voimakkaasti jo yhdeksänkuisena, joten leikkautin sen että elämästä tulisi hieman helpompaa. Shelttiäni ei koskaan kastroitu (uros sekin), mutta se alkoi olemaan narttuihin päin oikeastaan vasta vanhempana.

      Nämäkin on niin koirakohtaisia juttuja. Omasta mielestäni shelteillä on aina jotenkin valoisa luonne, kun taas collieilla on välillä niitä "synkkiä hetkiä", tämä on silti vain henkilökohtainen mielipiteeni.

    • hellettä riittää

      Hei! Kumpi tahansa on varmasti ihan hyvä! En tunne shelttejä ja colliekokemustakin vasta vähän. Tuttujen sheltit ovat olleet ainakin herkkähaukkuisia ja näykkiviä ja arkojakin. Muuten varmaan ok. Colliemme on tooooooosi rauhallinen (pk),mutta älyttömän helppo ja kiva kouluttaa. Onnea rodun valintaan.

    • AloittajaKeskustelun

      Kiitoksia (-: Täytyy vielä tuota miettiä perheen kesken, mutta sitten vaihtaisin kysymyksen: Uros vai narttu? On aina ollut meillä uroksia ( kovapäisiä pikkuveijjareita. ) mutta olisin nartun kannalla, siinä mielessä että leikkauttaisin sen. Saako sen siis leikata heti ensimmäisten juoksujen jälkeen ( Jos olen väärässä, ilmoittakaa kiitos _ASIALLISESTI_ ) , sillä näin olen käsittänyt? Lisäksi kertokaas mitäs shelttinne/collienne on puuhannut näin kesällä ja tykkääkö uimisesta ym :)

    • neuvo

      Koirat ovat AINA yksilöitä. Mieti valitsemasi koiran sukupuuta, sukulaiskoirien tuloksia, luonteita, terveyttä, yms, älä niinkään rodun. Se tuleeko koirasta jästipää vai ei, riippuu valtavan pitkälle omistajasta. Miten kohtelet ja koulutat koiraasi. Meillä ollut aina uroscollieita, jo useita, yksikään ei ole jästipää, ei synkkiä hetkiä eikä muuta sellaista. Meene kentän reunalle katsomaan koiria ja juttelemaan, täällä saat vatsuaksia siltä joka sattuu jaksamaan kirjoittaa. Älä vain perusta mielipidettäsi näihin muutamiin kommentteihin.

      • Aloittajatän.

        Tiedän, että koirat ovat yksilöitä. ja enkös tässä juuri miettinyt sukupuolta, luonnetta yms? Tietääkseni molemmat koirat ( Shetlanninlammaskoirat sekä colliet. ) ovat koht. selvä rotu. " Älä niinkään rodun " mielestäni rodun miettiminen on lähes tärkeintä. Jos joku esimerkiksi ottaisi pieneen rivariyksiöön haukkkuherkän terrierin, miettiessään melkein pelkästään sanomiasi asioita, en usko että menestyisivät hyvin. " Se tuleeko koirastasi jästipää vai ei, riippuu vallan pitkälle omistajasta. " Jaahas, eli on huonoja omistajia koko kylä täynnä? Ainakin tässä lähellä monilla on vähän jästipäisiä koiria, yhdellä koirakouluttamiseen perehtyneelläkin on sellainen koiruli ( en mainitse kouluttajan nimeä. ) joka suomenkielellä sanottuna kuulee mitä haluaa. Kuulo siis erinomainen, mutta ei vain kuuntele yms. Ehkä teillä on ollut ei-jästipäisiä, mutta muilla, hyvinkin kasvattaneilla voi olla jästipäisiä. Se riippuu vallan koirarodusta , itse koirasta, sukupuolesta ymss. Eniten itse koirasta. Miksi menisin kentänreunalle kattomaan ? :o jos vain kysyn tälläin "ohimennen" täältä vähän tietoja, se tarkoittaa siis vähänkuin en tietäisi mitään ? Haluan vain lisätietoa ja täältä saisin sitä; olen jo muutoin perehtynyt koiriin. Otan vain täältä tosiaan tietoja Itse päätöksenhän teen minä ja vanhempani ....


      • Aapee.
        Aloittajatän. kirjoitti:

        Tiedän, että koirat ovat yksilöitä. ja enkös tässä juuri miettinyt sukupuolta, luonnetta yms? Tietääkseni molemmat koirat ( Shetlanninlammaskoirat sekä colliet. ) ovat koht. selvä rotu. " Älä niinkään rodun " mielestäni rodun miettiminen on lähes tärkeintä. Jos joku esimerkiksi ottaisi pieneen rivariyksiöön haukkkuherkän terrierin, miettiessään melkein pelkästään sanomiasi asioita, en usko että menestyisivät hyvin. " Se tuleeko koirastasi jästipää vai ei, riippuu vallan pitkälle omistajasta. " Jaahas, eli on huonoja omistajia koko kylä täynnä? Ainakin tässä lähellä monilla on vähän jästipäisiä koiria, yhdellä koirakouluttamiseen perehtyneelläkin on sellainen koiruli ( en mainitse kouluttajan nimeä. ) joka suomenkielellä sanottuna kuulee mitä haluaa. Kuulo siis erinomainen, mutta ei vain kuuntele yms. Ehkä teillä on ollut ei-jästipäisiä, mutta muilla, hyvinkin kasvattaneilla voi olla jästipäisiä. Se riippuu vallan koirarodusta , itse koirasta, sukupuolesta ymss. Eniten itse koirasta. Miksi menisin kentänreunalle kattomaan ? :o jos vain kysyn tälläin "ohimennen" täältä vähän tietoja, se tarkoittaa siis vähänkuin en tietäisi mitään ? Haluan vain lisätietoa ja täältä saisin sitä; olen jo muutoin perehtynyt koiriin. Otan vain täältä tosiaan tietoja Itse päätöksenhän teen minä ja vanhempani ....

        " Ovat koht selvä rotu.. " Piti sanoa terve :D


    • herätys!

      Kyllä tuo kentän reunalle meneminen ja rotuun livenä tutustuminen on paljon parempi neuvo kuin kenen tahansa netti mielipiteiden kuuleminen ja niiden uskominen.

      Mutta jokainen tyylillään. Parasta tietoa kyllä saisit sieltä.

      Ja tuokin on totta, että moni koiranomistaja pilaa itse koiransa, sitten koiraa sanotaan mm "jästipääksi" ja oikea ongelma on se, että ko hnklö ei ole kunnolla tutustunut rotuunsa, ei osaa kouluttaa kuin ehkä yhdellä tavalla jos silläkään, ei ole aikaa, jne.

    • Aloittajaa >>

      " Kyllä tuo kentän reunalle meneminen ja rotuun livenä tutustuminen on paljon parempi neuvo kuin kenen tahansa netti mielipiteiden kuuleminen ja niiden uskominen. " >> Olenko sanonut, että uskon nettimielipiteitä? EN tietääkseni. En kaikkia. Mutta netistä saa hyvää tietoa rodusta kun rodusta. " Mutta jokainen omalla tyylillään. Parasta tietoa saisit kyllä sieltä. " >> Jaahas, eli suomeksisanottuna koirakouluttaja ei osaa neuvoa, kukaan netissä oleva yms..? tai osaa ne, mutta huonoja neuvoja ku paras on seistä jossain kentän reunalla? No huhhuh, en kyllä tiennyt tuotakaan o__O Kasvattajatkaan ei nykyään näköjään tiedä koirista, jos tuolta saa parasta tietoa..
      Ja niin, kyllä osa omistaja pilaa koiransa, mutta koirat ovat yksilöllisiä ja ei kaikista saa muotoiltua kilttiä kotikoiraa tai muuta > Jotkut ovat mitä ovat, jästipäisiä tai muuta. Ei se ole niin helppoa :o

    • COLLIE <3

      collie! COLLIE!

      • Aaapee ..

        Täytyy miettiä, Kiitos mielipiteestä :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe