Miten usein pitäis mäntä vaihtaa mopoon?

Omassa mopossa oon vähän miettiny jotta millon se pitäs vaihtaa. Siis mäntä. Vastausta???
Ilmianna
Jaa

34 Vastausta


Itell äon ainaki jo kymppitonni ajettu samalla männällä ja ajattelin ajaa vielä muutaman tonnin.....
Ilmianna
Jaa
10 000km taitaa olla aika perus männänvaihtoväli. Riippuu vähän miten ajaa. Jos ajaa koko ajan kovilla kierroksilla sen voi joutua vaihtamaan ennemmin tai jos hissuttelee, voi sen pitää vähän pitempäänkin.
Ilmianna
Jaa
10-14 tkm.
Ilmianna
Jaa
Riippuen ajaako korkeilla kierroksilla vai ei ja kyllä sen huomaa kun vääntö alkaa loppumaan koneesta kun aika tulee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Matalilla kierroksilla ajaminen taas karstoittaa 2-tahti koneen.

P.S Kierrokset tapissa ajelu kuristetulla mopolla ei ole kovilla kierroksilla ajelua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sdfg4 kirjoitti:
Matalilla kierroksilla ajaminen taas karstoittaa 2-tahti koneen.

P.S Kierrokset tapissa ajelu kuristetulla mopolla ei ole kovilla kierroksilla ajelua.
Kuka puhui mitään kuristetusta ja jos karstoittaa niin on kyllä seoksessa jotain vikaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sdfg4 kirjoitti:
Matalilla kierroksilla ajaminen taas karstoittaa 2-tahti koneen.

P.S Kierrokset tapissa ajelu kuristetulla mopolla ei ole kovilla kierroksilla ajelua.
4-t kone karstottuu ja männänrenkaat kärsii jos vedättää (ajaa liian matalilla kierroksilla)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
tänää, huomen ois kans hyvä ja kannattaa vaihtaa viel ylihuomenki..
Ilmianna
Jaa
Nykyisten kaksitahtisten mopojen mäntä kestää aivan loistavasti 15tkm ja yli, jos mopolla on ajettu normaaliajoa ja maksimissaan kurit pois, eli ilman varsinaista viritystä.

15tkm on sellainen väli jossa huoltokirjan mukaan vaihto on suositeltu mutta mäntä kestää kyllä helposti enemmän. Omalla mopollani tuli ajettua 16tkm ilman vaihtoa ja mäntä oli vieläkin hyväkuntoinen.

Tämä edellyttää täyssynteettistä 2 tahti öljyä!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Mulla kulus mäntä soikeaksi ensimmäisen 2500km aikana. Kaikkitietävän asiantuntijan mukaan valmistusvirhe, koska sylinteri oli muuten täydellisessä kunnossa ja sen pitäisi minimissään kestää 5000km ellei ole ajanut ilman 2-tahti öljyä ja sitä siellä oli tarpeeksi. Mikä mopo sulla on?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hur dur kirjoitti:
Mulla kulus mäntä soikeaksi ensimmäisen 2500km aikana. Kaikkitietävän asiantuntijan mukaan valmistusvirhe, koska sylinteri oli muuten täydellisessä kunnossa ja sen pitäisi minimissään kestää 5000km ellei ole ajanut ilman 2-tahti öljyä ja sitä siellä oli tarpeeksi. Mikä mopo sulla on?
Siis millä ihmeen mopoilla te oikein ajatte, kun pitää mäntiä vaihtaa noin pienillä kilometreillä????? Täällä palstalla moititaan kiinalaisia mopoja huonoiksi, mutta ei meillä ole yhteenkään kiinalaiseen mopoon vaihdettu vielä mäntää noilla kilometreillä, eikä tehty muutakaan koneremonttia. Kyllä normaalilla mopolla pitää n. 15000km päästä, että mäntää ruvetaan katselemaan ja paljon pidemmällekin. Jotain on pahasti vialla ohjaustangon ja penkin välissä, jos moposta menee mäntä 2500km ajolla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Regal Raptor 50 kirjoitti:
Siis millä ihmeen mopoilla te oikein ajatte, kun pitää mäntiä vaihtaa noin pienillä kilometreillä????? Täällä palstalla moititaan kiinalaisia mopoja huonoiksi, mutta ei meillä ole yhteenkään kiinalaiseen mopoon vaihdettu vielä mäntää noilla kilometreillä, eikä tehty muutakaan koneremonttia. Kyllä normaalilla mopolla pitää n. 15000km päästä, että mäntää ruvetaan katselemaan ja paljon pidemmällekin. Jotain on pahasti vialla ohjaustangon ja penkin välissä, jos moposta menee mäntä 2500km ajolla.
No yllätys ostin käytettynä ja sillä oli ajettu 1400km ja se edellinen omistaja ei osannu vaihtaa edes vaihteistoöljyjä. Se on kenties 2-tahti toisin kun sun 4-tahtis joten ehkä se kuuluu vaihtaa 10000km välein tai useammin kun on viritetty kuten minulla. Siis minulla oli yksi valmistusvirhe osa ja kiinalaisiset ovat yksi valmistus virhe.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hur dur kirjoitti:
No yllätys ostin käytettynä ja sillä oli ajettu 1400km ja se edellinen omistaja ei osannu vaihtaa edes vaihteistoöljyjä. Se on kenties 2-tahti toisin kun sun 4-tahtis joten ehkä se kuuluu vaihtaa 10000km välein tai useammin kun on viritetty kuten minulla. Siis minulla oli yksi valmistusvirhe osa ja kiinalaisiset ovat yksi valmistus virhe.
Ei nyt oikeen selitys uppoo. Uskomaton juttu, että 1400km ajettu mopo olisi jo niin huonossa hapessa, ostitko ihan silmät ummessa sen, etkä katsonut yhtään mitä ostit? Minkä merkkinen on tuo moposi?

Vieläkin puolustan noita kiinalaisia mopoja (on kokemusta muistakin), että me vaan on ajettu ja tietty hyvin huollatettu ajallaan. Meillä tosin kestää muutkin kaksipyöräiset, nyt juuri vietiin 44000km ajettu kevari Honda huoltoon ja siinä on nyt tosin mäntien vaihto edessä, mutta on jo kilometrejäkin takana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Regal Raptor 50 kirjoitti:
Ei nyt oikeen selitys uppoo. Uskomaton juttu, että 1400km ajettu mopo olisi jo niin huonossa hapessa, ostitko ihan silmät ummessa sen, etkä katsonut yhtään mitä ostit? Minkä merkkinen on tuo moposi?

Vieläkin puolustan noita kiinalaisia mopoja (on kokemusta muistakin), että me vaan on ajettu ja tietty hyvin huollatettu ajallaan. Meillä tosin kestää muutkin kaksipyöräiset, nyt juuri vietiin 44000km ajettu kevari Honda huoltoon ja siinä on nyt tosin mäntien vaihto edessä, mutta on jo kilometrejäkin takana.
Derbi ostin 3v. sitten ja silloin en tiennyt siitä mitään vaan isänihän sen koeajoi ja näytti lähes uudelta. Edellinen omistaja ei ollut koskenukkaan mihinkään osaan tai vienyt huoltoon. Siis mopohan on -05 malli ja en ajanut sillä 2-vuodesssa kuin 1000km kun ei ollut korttia silloin ja se oli 100km päässä joten ei sinne ihan huvikseen lähdetty ajamaan. Katsoin juuri ohjekirjasta että se on 10000km se vaihtoväli. Muuta vikaa ei ole ollut kuin se mäntä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hur dur kirjoitti:
Derbi ostin 3v. sitten ja silloin en tiennyt siitä mitään vaan isänihän sen koeajoi ja näytti lähes uudelta. Edellinen omistaja ei ollut koskenukkaan mihinkään osaan tai vienyt huoltoon. Siis mopohan on -05 malli ja en ajanut sillä 2-vuodesssa kuin 1000km kun ei ollut korttia silloin ja se oli 100km päässä joten ei sinne ihan huvikseen lähdetty ajamaan. Katsoin juuri ohjekirjasta että se on 10000km se vaihtoväli. Muuta vikaa ei ole ollut kuin se mäntä.
Joo, tämä selvitti jo aika paljon. Elikkäs sun mopo on ollut varsin vähällä käytöllä ja arvatenkin pitkiäkin aikoja. Nykyiset polttoaineet on siitä erikoisia, että niistä kertyy sellaista hartsimaista töhnää kaasuttimeen joka tukkii suuttimet yms. pienet reiät. Pidempään käyttämättä olevan laitteen bensatankkikin haisee, kuin joku olisi kussut sinne. Suosittelen moposi vientiä ihan kunnon pienkonekorjaamolle, jossa hallitaan ko. mopon korjaus ja säädöt, tietty tuo moottoriremonttikin voidaan siellä tehdä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Regal Raptor 50 kirjoitti:
Joo, tämä selvitti jo aika paljon. Elikkäs sun mopo on ollut varsin vähällä käytöllä ja arvatenkin pitkiäkin aikoja. Nykyiset polttoaineet on siitä erikoisia, että niistä kertyy sellaista hartsimaista töhnää kaasuttimeen joka tukkii suuttimet yms. pienet reiät. Pidempään käyttämättä olevan laitteen bensatankkikin haisee, kuin joku olisi kussut sinne. Suosittelen moposi vientiä ihan kunnon pienkonekorjaamolle, jossa hallitaan ko. mopon korjaus ja säädöt, tietty tuo moottoriremonttikin voidaan siellä tehdä.
Huomaa mennyt aikamuoto eli se mäntä vaihdettiin jo 1-vuosi sitten kun sain kortin. Olen purkanut sen mopon 2 kertaa atomeiksi ja nyt tiedän siitä jokaisen asian mitä voi tietää. Siinä on nytkin täydellinen ilman ja bensan seos suhde. Silloin kun ostettiin en tiennyt mitään mutta vuoden päästä olin jo oppinut suuren osan asioista. Kaikilla ei ole rahaa maksaa jotain helvetin korjaamo maksuja kun osatkin maksavat tarpeeksi. Aina olen huoltanut itse ja tehnyt kaiken muun itse mitä on täytynyt. En ikinä vie sitä huoltoon kun ei ole peukalo keskellä kämmentä kuten joillakin tuntuu olevan. Pienkone korjaamoissakaan ei osata kaikkea kun kaverit ovat vieneet ja aina vaan on joku muu osa mennyt paskaksi. Yksi odotti 2kk että kampiakseli vaihdetaan ja lopulta hän ei maksanut mitään siitä hinnasta. Ei ole ikinä tullut töhnää kaasuttimeen taikka tankkiin vaikka oli seissyt 6kk ja olen kurkannut sinne muutaman kerran. Mulla on se mäntä hyllyssä ja voin pistää sen sulle postissa jos haluat katsella kun se on niin ihmeellinen. Mulla meni 4h männän vaihtoon ja muuta ei tarvinut maksaa kuin mäntä joka oli 62e eikä tullut yhtään ylimääräistä tuntiveloitusta jostain noinkin pienestä asiasta. Ymmärrän että viet sen raptorin sinne huoltoon esim. johonkin venttiilien säätöön koska niitä on vaikea säätää itse jos ei ole ennen tehnyt ja takuu huollonkin ymmärrän niin kauan kuin on se takuu. Jos näkee vähääkään vaivaa itse pikku asioissa niin pääsee aina paljon halvemmalla. Eli ehkä sinunkin olisi aika opetella tekemään itse vaikka olisikin ylimääräistä rahaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hur dur kirjoitti:
Huomaa mennyt aikamuoto eli se mäntä vaihdettiin jo 1-vuosi sitten kun sain kortin. Olen purkanut sen mopon 2 kertaa atomeiksi ja nyt tiedän siitä jokaisen asian mitä voi tietää. Siinä on nytkin täydellinen ilman ja bensan seos suhde. Silloin kun ostettiin en tiennyt mitään mutta vuoden päästä olin jo oppinut suuren osan asioista. Kaikilla ei ole rahaa maksaa jotain helvetin korjaamo maksuja kun osatkin maksavat tarpeeksi. Aina olen huoltanut itse ja tehnyt kaiken muun itse mitä on täytynyt. En ikinä vie sitä huoltoon kun ei ole peukalo keskellä kämmentä kuten joillakin tuntuu olevan. Pienkone korjaamoissakaan ei osata kaikkea kun kaverit ovat vieneet ja aina vaan on joku muu osa mennyt paskaksi. Yksi odotti 2kk että kampiakseli vaihdetaan ja lopulta hän ei maksanut mitään siitä hinnasta. Ei ole ikinä tullut töhnää kaasuttimeen taikka tankkiin vaikka oli seissyt 6kk ja olen kurkannut sinne muutaman kerran. Mulla on se mäntä hyllyssä ja voin pistää sen sulle postissa jos haluat katsella kun se on niin ihmeellinen. Mulla meni 4h männän vaihtoon ja muuta ei tarvinut maksaa kuin mäntä joka oli 62e eikä tullut yhtään ylimääräistä tuntiveloitusta jostain noinkin pienestä asiasta. Ymmärrän että viet sen raptorin sinne huoltoon esim. johonkin venttiilien säätöön koska niitä on vaikea säätää itse jos ei ole ennen tehnyt ja takuu huollonkin ymmärrän niin kauan kuin on se takuu. Jos näkee vähääkään vaivaa itse pikku asioissa niin pääsee aina paljon halvemmalla. Eli ehkä sinunkin olisi aika opetella tekemään itse vaikka olisikin ylimääräistä rahaa.
No, joo sorry tuo aikamuoto. Ei tarvitse sitä mäntää lähettää tänne, minulla on niistä ihan riittävästi kokemusta. Tuo huoltoon vieminen on ihan mukavuus kysymys, osaan säätää venttiilit useimpii laitteisiin, mitä tiestöllämme liikkuu. Meiltä löytyy tarvittava kalusto huoltoihin kyllä omasta takaa. Se, että nyt vietiin tuo kevari Honda huoltoon, on kyllä hieman erikoinen juttu, olisin voinnut sen itsekin korjata, mutta lainasin sitä kevaria kaverille ja nyt hän maksaa tuon huollon. Huollon omistaja on hyvä tuttu, kannatuksen puoleen tämä remontti. Vaan totta, että kaikissa pienkonehuolloissa ei osata korjata, siitäkin on kokemusta ja on haettu pois, kun ei ole tullut valmista.

Vaan noiden kiinalaisten mopojen kohdalla on ollut menossa sellainen periaatteellinen juttu, kun niitä on moitittu moneltakin taholta, niin on haluttu kokeilla haukkujen todenperäisyyttä. On huollatettu ohjeiden mukaan ja vaan ajettu. Tähän asti ei ole löytynyt moittimista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Regal Raptor 50 kirjoitti:
Siis millä ihmeen mopoilla te oikein ajatte, kun pitää mäntiä vaihtaa noin pienillä kilometreillä????? Täällä palstalla moititaan kiinalaisia mopoja huonoiksi, mutta ei meillä ole yhteenkään kiinalaiseen mopoon vaihdettu vielä mäntää noilla kilometreillä, eikä tehty muutakaan koneremonttia. Kyllä normaalilla mopolla pitää n. 15000km päästä, että mäntää ruvetaan katselemaan ja paljon pidemmällekin. Jotain on pahasti vialla ohjaustangon ja penkin välissä, jos moposta menee mäntä 2500km ajolla.
Ensimmäisellä männällä 55000 km, ei olisi vielä tarvinnut vaihtaa, männänrenkaiden kuluminen olematonta. Voiteluaine Redline racing 2-T
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
No pitäisi mennä tuommoiset 15tkm moposta riippumatta.

Mutta kuitenkin, vielä joskus kun mopo oli, niin kaverillani oli Derbi ja itselläni Keeway. Kummatkin ajettiin yli 15tkm, hän vaihto männän 15tkm kohdalla vain huoltokirjan suosituksen takia, mutta mäntä näytti silti olevan vielä hyvässä iskussa. Itse ajoin reilut 16tkm enkä vaihtanut mäntää. Myin pois.

Oire männän vedellessä viimeisiään, on puristusten katoaminen ja tehojen romahtaminen. Ei niinkään väliä kilometreillä jos nämä oireet eivät ilmene.

Ja sekä minulla että kaverillani mopot olivat täydessä iskussa aina vaikka 15tkm ylittyikin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Siis juuri nuo ongelmat tulivat että kierrokset eivät nouseet yli 5000rpm, helvetin moinen savutus ja huippunopeus oli 15km/h eli vääntö puuttui kokonaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Oon ajanut vähän päälle 10 000 ja välillä meinaa tehot tippua mutta sitten taas palaa. Kannattaako kauan ajaa näin vai olisiko suositeltavaa vaihtaa mäntä lähiaikoina?
Ilmianna
Jaa
itel on myös 2t speedfight 3 ajettu o reilusti yli 17 000 km ja mäntää en oo vaihta kertaakaa pitäs varmaa vaihtaa koht puolii ????
Ilmianna
Jaa
yamaha dt ajettu 22tkm iha just:D ollu kauhees rääkis..ei oo ees väljä vielä.Vakio mäntä sisäs
Ilmianna
Jaa
Itse ajanut Kymco Spacer 50 mopolla 32 000 km, vieläkin hyvin meni myin pois koska muuta tekniikkaa ois pitäny uusia.
Ilmianna
Jaa
vitun penikat
Ilmianna
Jaa
Ite -06 derbillä ajettu 24tkm vakio mäntä viel kii. Ollu teharia ja tyhjennettyy putkee. Eikä oo ees kovin väljä vielä ehkä 4tkm viel ajaa ja kattoo jos uuden hommaa
Ilmianna
Jaa
Heh 22tkm tuli ts50 suzukiin samalla männällä täyteen. Ei tunnu vielä missään. Kai se tarttis joskus porauttaa
Ilmianna
Jaa
Mäntä vaihdetaan tarpeen mukaan, eli aja nyt ainakin joku 10-15tkm vähintään sillä ja arvioi sitten tarviiko vaihtaa.

Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r
Ilmianna
Jaa
Ite oon ajanu 26k ja leipää saanu ihan varmasti tarpeeks... Ei kannata virittää ni kestää 😎
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Noin minäkin teen, mutta kestää se virivermekin kun ostaa hyvät osat laittaa huolella ja pitää hyvin.

Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jutustelija1 kirjoitti:
Noin minäkin teen, mutta kestää se virivermekin kun ostaa hyvät osat laittaa huolella ja pitää hyvin.

Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r
Mitäs vittua jotain paskaa blogiasi täällä mainostat? :DDD Vittu tuommosta paskaa jaksa kukaan täys järkinen lukea ja vielä mainostat täällä.. painu vittuun
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mikäs siinä blogissa nyt noin jurppii? Tämä on se vaihe johon keskustelu yleensä katkeaa, jännästi ne provot eivät ilmaannu perustelemaan kantojaan eivätkä usein tietämyksen puutteen ilmentäen ole siellä edes lukeneet mitään
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos tankkaatte teboililla mäntä tulisi vaihtaa 2000km välein. Kaannattaa olla myös laittamatta 2t-öljyä niin putki ei turhaan karstoitu. 2t-öljyllä ei ole muuta hyötyä kuin mopo starttaa vähän paremmin, eli säästät rahaakin jos jätät 2t-öljyt laittamatta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
oikeesti???!!!!!111!! ei hitsi en kyl yhtää tienny en enää ikin kyätä 2tissi öljyy kiiti puspus
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Miten usein pitäis mäntä vaihtaa mopoon?

Omassa mopossa oon vähän miettiny jotta millon se pitäs vaihtaa. Siis mäntä. Vastausta???

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta