Ruotsalaisen perunan on hyvä kilpailla hinnalla kun ruotsin valtio lopetti kokonaan maatalouden tukemisen.
Siellä maanviljelijä joutuu tekemään itse tulosta vapailla markkinoilla. Tukemattoman maatalouden tulos on tässä. Meidän tuettu tuotanto ei voi mitenkään kilpailla!
Suomen tulisi kansallisen kilpailukyvyn nimissä lakkauttaa kansalliset maataloustuet kokonaan. Lemin punainen pitää pelastaa!
http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2011/07/lemin_peruna_uhkaa_jaada_historiaan_2698762.html
Pelastakaa lemin punainen, se ei saa kadota!
15
1262
Vastaukset
- se095y0+9sesdithjoip
pelastakaa myös lemin kaura
- horvushorone
xD
Veitpä kaurat suustani!
- Senttaalisandra
Jos lemiläinen perunanviljelijä saa palkkaa 3 euroa / tunti, niin miten se tuntipalkka lasketaan? Tuntuu kyllä välistävetämiseltä, jos tuottaja saa 20 senttiä perunakilolta, kun se marketissa maksaa euron kilolta.
- ++3059430+´´´´´´´´
Kuka sitä käsiin hajoavaa jahomössöä viitsii edes syödä..
- potuttaa tällainen
Lemin peruna on ainakin meillä ollut aina laadukasta. Heillä on hyvä perunavarasto. Jos todella tilanne on niin surkea, ettei perunoiden nosto lyö leiville, voisiko tässä ajatella itsepalvelua? Minä ainakin olisin valmis maksamaan kunnon perunasta itsekaivettuna enemmän kilolta, kuin tuo kartellin sopima hinta on.
- namm34
Sehän onkin tarkoitettu uuniruokiin!
- kuokan omistaja
Hyvä idea. Perunan viljelijät voisivat tehdä samoin kuin marjanviljelijätkin.
Myydä itsekerääjille torihintoja halvemmalla. Hyöty olisi molemminpuolinen.
Varmasti lähialueilta löytyisi halukkaita perunankaivuuseen.- Potut ja muikut
Miksi kukaan perunankasvattaja ei ota kantaa näihin viesteihin?
- oskari l
"Lemin peruna on ainakin meillä ollut aina laadukasta"
Oletko ikinä edes laadukasta perunaa nähnyt? Sitä ei taida olla koko itäsuomessa.- laadukasta
Sattuu nyt olemaan niin, että olen nähnyt laadukasta perunaa. Ja olen vielä maistanutkin sitä. Lemiläistä nimittäin. Kallistahan se näin perusruoaksi kaupoissa on, mutta päihittää silti hinta/laatu -suhteessa pohojanmaalta tuodun perunan, jonka painosta puolet on savea.
- hahahaa..
laadukasta kirjoitti:
Sattuu nyt olemaan niin, että olen nähnyt laadukasta perunaa. Ja olen vielä maistanutkin sitä. Lemiläistä nimittäin. Kallistahan se näin perusruoaksi kaupoissa on, mutta päihittää silti hinta/laatu -suhteessa pohojanmaalta tuodun perunan, jonka painosta puolet on savea.
Onhan tuo lemiläinen ainakin helppoa kuoria koska kuoret jäävät kiinni sormin ja jauhot leviävät lautaselle =D..
- Äädölf Hitlur
laadukasta kirjoitti:
Lemillä ei ole mitään hyvää, jopa mikkeliin johtava ohitustie on kuin mikäkin kapea kinttupolku. Lemin perunaa olen syönyt, mutta enää en sitä ota vastaan edes ilmaiseksi.
- kotimaan talous
On istutettava paljon villiä perunaa. Mtk voi istuttaa ja sak nostaa.
Ek ja eu jäteään tästä pelistä pois.
Näin tulee halpaa perunaa ja töitä piisaa.
Kun jätetään kokoomus ja muut rahanvaihtaja juutalaiset välistä pois on elämä helpompaa. - mammistski
No mitä helkkaria keität liian kauan sitä perunaas, ihan sama mistä se on kotoisin jollet osaa keittää sitä sopivan aikaa, tyhmä
- Kiisseli-Ville
Etkö tiedä että perunalaatuja on paljon ja kaikki käyttäytyvät erillailla. Tosin vain lemin perunalla on tuo ominaisuus, että kuoret liimautuvat sormiin ja jauhot putoavat lautaselle. Tietysti voisi laittaa lautaselle kuumaa mehua valmiiksi, niin pudotessaan perunajauhot tekisivät siitä kiisseliä. Lemin punainen kiisseli...Aaah!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791