Kummiongelma, mistä niitä saa?

Kummituttaako?

On tämäkin ongelma! Meillä pidetään pian lapsen nimenantotilaisuus ja emme keksi kummeja.

Eihän tämä muuten ongelma ole, mutta kuin muilla lapsillamme on. Nyt on vain niin, että en ole koskaan kavereista halunnut kummia ottaa, koska en osaa päättää heidän joukostaan. En myöskään halua aiheuttaa mielipahaa tämänkaltaisella teolla, eli arvottamalla heitä.

Olemme tähän asti ottaneet kummit suvusta. Mieheni serkut ovat vain niin vanhoja tai vieraita, ettei mieheni halua pyytää heitä. Minulla taas piisaa serkkuja, mutta heidän elämänarvonsa ovat jotenkin aika kaukana ja ehdä yhdeydenpito ja yhdessä olo vuodesta toiseen esim. lapsen synttäreiden johdosta olisi hieman kankeaa.

Mitä tehdä?
Jätänkö tämän lapsen ilman kummeja?
Annanko reippaasti alle kouluikäisille sisaruksille "sisarkummiuden" tehtävän?

En vaivaisi tällä muuten päätäni, mutta en halua että tämä pikku mussukka isompana sitten ihmettelisi, että miksei hänellä ole yhtään kummia.

3

356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatuksia...

Puhut ilmeisesti nimiäisistä etkä kirkollisista ristiäisistä, koska uumoilet alle kouluikäisiä "sisarkummiuden" (mitä se on?) tehtävään? Varsinaisia kirkollisia kummeja he eivät tietenkään voi olla.

Mutta muuten, miksi ette voisi pyytää jotakuta kavereistanne. Kannattaa huomata, etteivät kaikki suinkaan halua olla kummeja yhtään kenellekään, joten sellaiset kaverinne tuskin ottavat itseensä, vaikkei heitä pyydettäisikään. Ja jos kaveruus on pitkäaikainen, kyllä sen yleensä osaa arvata, millainen suhtautuminen henkilöllä asiaan on. Vastalöydettyä ystävyyttä tuskin kannattaa moisella kysymyksellä rasittaa muutenkaan.

Aikuiseksi elämässä selviää varsin mainiosti ilman ainoatakaan kummia, mutta tietysti jos muilla lapsillanne sellaiset on, voisi nuorimmainen kokea olevansa "vähempiosainen".

• Nelonen68

Mikset käyttäisi samoja kummeja uudestaan

• Pyytäisin kaveria

Minä myös pyytäisin tuossa tilanteessa kavereita. Mitä jos miettisit onko kavereiden joukossa joku, joka erityisen kovasti tahtoisi kummiksi, mutta ei vielä kertaakaan ole? Tai joku, joka muuten tahtoisi tällaisen uuden kunniatehtävän? Onhan se kavereillekin selvää, ettei kaikkia voi valita. Ei sellaisesta pitäisi kenenkään loukkaantua. Jos itse ajattelen kavereitani, niin tälle ensimmäiselle on itsestään selvä valinta paras ystäväni, mutta mahdollisille pikkusisaruksille kummi voi olla kuka vain. Tai ei tietysti ihan kuka vain, mutta en osaa kuvitella kavereillamme olevan mitään odotuksia tai arvojärjestystä sen suhteen kenestä tulee kummi. Pyydetty yllättyy varmaan iloisesti ja pyynnöttä jäänyt ajattelee asiasta tuskin sen kummempia. Tietysti kaveripiirejä on monenlaisia, mutta en lasta ainakaan kummeitta jättäisi tuon takia. Itseasiassa kaverit lapsen kummeina on aika luontevakin valinta. Kuten sanoit niin yhteydenpito voi joskus sukulaistenkin välillä olla kankeaa ja vähäistä, mutta kaveruus jatkuu ennallaan. Kaverit voimme valita, sukulaisia emme. ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2463
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1628
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1366
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      157
      1205
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1115
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      116
      1101
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1054
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1051
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      929
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      892
    Aihe