Marsu 12-vuotiaalle?

ellen_mursu

Olemme äitin kanssa reilusti yli vuoden miettineet jonkin eläimen hankkimista. Aluksi minulle aijottiin hankkia shetlanninlammaskoira, mutta valitettavasti emme voinutkaan ottaa sitä (isä ei suostunut toiseen koiraan) Meillä on jo yksi koira, 5 v kultainennoutaja uros. Se ei ole minun, vaan siskoni ja äitini. Koiran jälkeen rupesimme miettimään jotain muuta eläintä. Vaihtoehdoiksi päätyivät kaksi marsua tai kaksi kääpiöluppaa. Kääpiöluppa vaihtoehdon suljimme pois ja marsut jäivät jäljelle. Minulla ei ole aikaisemmin ollut lemmikkiä, mutta kokemusta on paljon. Sukulaisillani on paljon koiria, kissoja ja frettejä. Olen hoitanut niitä paljon 8- vuotiaasta lähtien. Lisäksi siskollani oli gerbiilejä, ja hoidin niitäkin, kuten myös siskoni kääpiöhamsua.

Ottaisimme 2 uros rex-marsua. Veljekset, mikäli mahdollista tai ainakin yhdessä pennuista asti olleet. Luultavasti ostaisimme eläinkaupasta (lemmikkiasema) siellä nimittäin näyttäisi eläimillä olevan hyvät oltavat. Kanit ovat virkeitä ja marsut kuikuttelevat häkeissään. Ottaisimme tietysti kasvattajalta, mutta lähin kasvattaja on kolmen tunnin ajomatkan päässä. Minulla on jo marsuille tarvikkeita ( pesämökkejä, juomapulloja, taikakuutioita, ruokakuppeja, heinätelineitä, kynsisakset yms) ostimme eräältä tutultamme, jolla oli aikaisemmin marsuja.

Marsut tulisivat minun huoneeseeni. Häkki olisi mahdollisimman iso ja niillä olisi sillä tavalla jännästi " Vapaa pääsy häkistä aidatulle alueelle huoneeseen " Alue on rajattu taikakuutioilla ja ne pääsisivät sinne vapaasti häkistään. . Lisäksi pitäisin niitä päivittäin 3-4 tuntia huoneessani vapaana. Huoneessani ei ole vetoa ( tarkistettiin ) ja piilottaisin kaikki sellaiset sähköjohdot ja muut vaaralliset asiat marsulle. Minulla on PALJON vapaa-aikaa. Harrastan ratsastusta kerran viikossa, muita harrastuksia ei erityisemmin ole. Minulla ei ole kauheasti kavereita, enkä muutenkaan vietä vapaa-aikaani kavereiden seurassa yleensä. Minulle olisi siis aikaa marsuille. Asumme kerrostalossa (ei kai se haittaa ) Meillä on tilava parveke ja marsut pääsisivät sinne kesällä aina välillä. Olen säästänyt vuoden verran jo rahaa "sille jollekkin tulevalle eläimelle" Tiedän, että marsun eläinlääkärikulutkin voivat maksaa jo 500 euroa. Ostaisin marsuille luultavasti ruuaksi Lottieta tai tätä Oxbowia. Ja sitten tietysti kaikkea tuoreruokaa, mitä marsuille saa antaa.
Olen kahlannut paljon eri marsuja koskevia nettisivuja lävitse (mm. Murmelin marsula) sekä lukenut paljon noita marsukirjoja kirjastossa. Kirjoissa on kuitenkin joissain väärää tietoa :O En ajattele silleen, että kun marsut on olleet meillä viikon niin ne on jo kesyjä! Siinä voi kestää kuukausia. Tiedän, että marsu voi helposti pudota sylistä. Istun lattialla, kun pidän marsuja sylissä.

Olen täyttänyt vasta vähän aikaa sitten 12v, mutta tiedän kyllä marsunhoidosta.. Tiedän, että sen kynnet pitää leikata aika-ajoin, rasvarauhanen & kakkakanjoni puhdistaa, tassut rasvata, antaa c-vitamiinia jokapäivä, häkki siivota, punnita... Antaisin c-vitamiinia ruokaan sekoitettuna tai vaikkapa kurkun päälle laitettuna. Olen kuullut, että veteen c-vitamiinia ei kannata sekoittaa, koska jotkut marsut välttelevät sellaista vettä. Häkinkin siivoaisin joka toinen päivä tai jokapäivä, riippuu vähän :) Mutta jätöksiähän joutuu jokapäivä korjailemaan ja siivoamaan :) Kertoisitteko vielä te, joilla on marsuja, marsujen luonteesta, käyttäytymisestä, hoidosta jne :) Oon tosi kiitollinen kaikesta tiedosta

15

450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellen_mursu

Ja tiiän että marsulla pitää olla AINA heinää tarjolla

• Max. 14 marsun omist

Moikka :) Ei millään pahalla, mutta olet liian nuori marsun/marsujen omistajaksi. Marsuja sanotaan kilteiksi & hiljaiksi lemmikeiksi. Marsut ovat äänekkäitä, vikkeliä & kallis hoitoisia jyrsijöitä. Marsujen ruokavaliota, juomavettä, liikuntaa, painoa, turkkia, kynsiä, hampaita, tassuja, korvia, hengitystä, ruumiin lämpötilaa yms. pitää valvoa tarkasti & säännöllisesti. Marsusta on vaikea huomata sen sairastelevan, sillä se peittää sitä parhaansa mukaan.

• En ehdi kirj, linkki

- Marsujen kynnet pitää leikata kahden viikon välein.
        - C-vitamiinia pitää antaa 15-25mg kerran päivässä. Ellei marsu saa 9-12 päivään C-vitamiinia, seuraukset alkavat tulemaan.
        - Marsulla pitää olla koko ajan puhdasta vettä & heinää tarjolla.
        - Ruokakulhot, juomapullot yms. pitää pestä säännöllisesti.
        - Marsulla pitää olla koko ajan pureskeltavaa hampaille.
        - Marsun pitää olla 18-22 lämpötilassa.
        - Silmiä, korvia, turkkia, hampaita, tassun pohjia yms. säännöllisesti.

http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/body/marsu.html

• jhyjgch jkg

Hmm.. mä oon nyt 12 ja sain viime jouluna (olin sillon khyl 11) 2 marsua :) Hieman pullukoita, muuten hyviä. Nyt tässä olen suostuttelemassa äitiä viemään marsut eläinlääkärintarkistukseen, eläinkaupasta kun ovat tuotuja.

Kynnet leikataan parin viikon välein, häkin purut vaihetaan n.kerran kuukaudessa, muuten vain pissakohdat pois. C-vitamiinia saavat, heinää on, mökki on, ym. Muutama puukin häkissä on ja häkki noin 100x140cm.

mun mielestä marsujen omistajan täytyy olla vähintään 10v.

Kokemusta lemmikeistä minulla on ollut koko ikäni, koska koskaan en ole elänyt ilman yhtäkään eläintä talossa. Ensimmäisen lemmikin (muut lemmikit oli yhteisiä) sai 9 vuotiaana, se oli hamsteri. Eli 2 vuotiaaksi, en tiedä mikä sille tuli ;( Luulen että sillä oli joku tauti.

Mutta asiasta toiseen:

Mutta jos on aikuinen myös auttamassa hoitamaan, niin anti palaa vaan : )

• ellen_mursu

Meillä on ollut myös koko ikäni ajan talossa eläimiä: Enimmäkseen koiria, mutta myös kaneja ja jyrsijöitä on ollut

• ellen_mursu kirjoitti:

Meillä on ollut myös koko ikäni ajan talossa eläimiä: Enimmäkseen koiria, mutta myös kaneja ja jyrsijöitä on ollut

Olen luopumassa ajan puutteen vuoksi kahdesta tyttö marsusta jotka ovat vajaan vuoden ikäisiä jos kiinnostaa. Tytöt asustelevat tätä nykyä Jyväskylässä.

• guinea_big<3

Hei! :)
      Todella kiva lukea että sun laisiakin lapsia on. olet selvästi perehtynyt marsuihin ja tiedät lähestulkoon kaiken niiden hoidosta etkä ole niitä hemmoteltuja jotka haluavat lemmikin vain leikkikaluksi viis pikku marsun terveydestä.. Muista myös että marsut ovat kaikki erilaisia luonteeltaan ja parhaiten niiden hoidosta oppii käytännössä. minä sain kanssa ensimmäiset marsuni 12 vuotiaana mutta kun ottaa kaksi urosta pitää AINA varautua siihen että saattaa joutua vanhempana ne erottaa omiin häkkeihinsä (meillä näin ei käynyt vaikka marsut olisvat eri eri pentuestaa ja eri ikäisiä marsuni ostettuu myös eri aikaan) ja vanhempiesi pitää myös muistaa että marsut ovat kumminkin aina heidän vastuullaan ettei sinun yksin esim kalliit eläinlaakari kulut on mahdotonta 12 vuotiaan maksaa. minä en oikein edes keksi mitään lisättävää tuohon sinun viestiisii muuta kuin heinästä ehkä että kannattaa laittaa heinät niin ettei ole häkin pohjalla jolloin niihin tarttuu lika pissa/kakka ja heinä kostuu ja pilaantuu minun marsujeni häkissä oli toisessa laidassa "kaukalo" joka piti heinän erossa puruista ja marsuni pääsivät suojaan heinien alle toki oli minulla pesäkoppiki:)

Onnea marsujen kanssa ja toivottavasti marsusi pysyvät terveinä ja saavat pitkän elämän:)

• Monta marsua

Vaikutat vastuulliselta kun olet harkinnut marsun ostamista kauan, ottanut selvää hoidosta ja säästänytkin marsuista tuleviin kuluihin. Onnea sinulle marsun hankintaan. Poika marsut kannattaa ottaa samasta poikueesta.

• hurahtanutmarsuihin

Hei, kiva että olet "hurahtanut" marsuihin. :) ihania lemmikkejä tosiaan ovat mutta todella,todella vaativia ( kokoonsa nähden). Mutta itsekin marsun omistajana tiedän että pienet juomapullon kolkuttelut yöllä ja päivällä muut häiriöt ei haittaa kun huomaa kuinka lemmikki kiintyy omistajaansa ja osoittaa sen. Esimerkkinä minun toinen marsuni nuolee sormia ja toinee kirputtaa kun ei raukka osaa oikein hoitaa.. :) uskon että tulevat marsusi tulisivat viihtymään todella hyvin uudessa kodissaan. Joten onnea matkaan sitten. :D ps. marsut aiheuttavat riippuvuutta.

• -veine

Urosmarsuista hieman lisäystä/korjausta tähän joidenki muiden kertomaan.
      Urosmarsuja pitää yhtä lailla kuin naaraita olla AINA kaksi. Yhden ottaminen ei ole reilua marsua kohtaan, jos ei aio ottaa kuin yhden, jättää mieluummin sitten sen hankkimatta ja antaa jonkun osaavan ja fiksun hankkia ne 2 marsua.
      Jos urosmarsut alkavat tappelemaan, pitää ensinnälkin varmistua siitä että se on _tappelua_ eikä vain alistamista. Selkään hyppiminen, vinkuminen, hurina, hampaiden kalistelu ja pieni näykkiminen takapuoleen ei ole tappelua, se on arvojörjestyksen selvittämistä. Vasta kun marsuilla alkaa olemaan verisiä haavoja tai toinen laihtuu siksi ettei uskalla syödä, on syytä erottaa marsut omiin häkkeihinsä. Yksinäinen marsu ei ole onnellinen, mutta jo se että sillä on kuulo-, näkö- ja hajuyhteys viereisessä häkissä asuvaan marsuun, tekee siitä onnellisemman. Se ei silloin ole yksin vaan sillä on omaa lajia oleva kaveri.
      Urosmarsut tulevat toimeen varmemmin ja parhaiten jos
      1. niillä on tarpeeksi iso häkki (isompi kuin naarailla, ei riitä välttämättä 120x60cm)
      2. jos toinen on hieman vanhempi ja toinen nuorempi (esim. 4kk ja 1v), tällöin niille on selvää että vanhempi on pomo alusta alkaen vaikka nuorempi sitä vähän kokeilisikin, ja nuoremman vanhetessa se ottaa pomon paikan
      3. saman poikueenkin jäsenet saattavat tulla toimeen moitteetta keskenään vaikka olisivat samanikäisiä
      4. eikä naaraita viereen tai kylään! Silloin kiltitkin uroskaverukset alkavat tapella naaraan huomiosta, ja sitä ei kukaan halua.

Jokainen marsu, niin uros kuin naaraskin, ovat poikkeuksia, ja siksi ei saisi yleistää yhden parin perusteella kaikkia marsuja erakoiksi tmv. Kokeilkaa ja katsokaa, ja jos ei toimi, hankkikaa uusi kaveri tai erottakaa marsut. Myös kummankin uroksen kastrointi ehkä helpottaa asiaa, tai viimeisenä vaihtoehtona, hankkikaa leikatulle urokselle naaras kaveriksi, tulevat satavarmasti toimeen. Pääasia silti että niillä on edes samassa huoneessa marsuseuraa.
      Pahoittelut vielä sekavahkosta viestistä, aamulla ei päässä liiku ku just ja just silmät. :)

• Pirkko-LiisaPerälä

taidat olla vähän liian nuori silti marsun hankkimiseen. Itse suosittelisin että marsu hankitaan vasta ylä-asteelle menon jälkeen.

• marsuliini12

Vaikutat oikein sopivalta marsun omistajaksi mutta täytyy varmistaa, että vanhemman ovat valmiit maksamaan yli 100e maksavan tarpeeksi ison häkin (n 120x60) sekä eläinlääkärikulut. Onnea😊

• kuikkukurkku

Kyllä. Varmasti olisit oikeanlainen omistaja marsulle, ihailin kuinka hienosti olit marsuista tosiaan selvää ottanut ja kirjoitit tosi fiksusti niistä. Kannattaa melkein ottaa samantien pari marsua, koska ne ovat niin seurallisia. Itselläni on 2 tyttömarsua, samasta poikueesta kumpikin ja vähän harmittaa kun ei aikoinaan otettu kolmatta. Toinen on huomattavasti toista isompi ja pulleampi, välillä vähän kinastelevat, mutta niinhän ihmisilläkin tulee välillä riitoja. Marsun ruokinnassa tosiaan c-vitamiini on tärkeää ja oleellista, nyt nuo otukset ovat paljon luonnon antimiakin kesällä saaneet. Esim. voikukkaa, viinimarjan lehtiä ja kirsikkaapuun oksia. Toivottavasti saat marsuja. :)

• Juulia12

Ai 12-vuotias liian nuori marsunomistajaksi? Ei, se riippuu täysin ihmisestä. Onko vastuuntuntoinen vai laiska? Onko aikaa marsulle, vai onko kiireinen, eikä ehdi hoitaa marsua? Itse olen kuulkaas 12-vuotias kolmen marsun omistaja. Vanhemmat tietenkin auttavat siskot mukaan lukien.

• MinniHamsteri

Olet juuri oikean ikäinen. Minun siskoni sai ensimmäisen marsun ollessaan 9v. Ajattelen että 10v on nuorin, missä iässä voi oman marsun hankkia

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe