2-kerroksisen talon ILP/viilennys

Riittää kuumuus

Onko kellään kokemusta ilmalämpöpumpun viilennystoiminnosta asennettuna kaksikerroksisen talon portaikkoon tarpeeksi ylös (yläkerta n. 30 m2 ja alakerta n. 50 m2)? Lähinnä haluaisin kuulla, viilentyykö yläkerta lainkaan jos sisäyksikkö on asennettu tarpeeksi ylös portaikkoon. Käsitykseni mukaan viileä ilma laskeutuu, kuuma ilma nousee :) Olen harkinnut Mitsubishi GE35:sta tähän tilaan.

19

15072

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parempi ratkaisu
    • Hyvin viilenee

Täällä ainakin jäähtyy / lämpiää hyvin alakerta n.80m2 yläkerta n.50m2 Jos päässet esteettömästi puhaltamaan yläkertaan. Olen hyvin tuloksin pärjännyt yhdellä pumpulla Hitachi summit 35 laitteella. Suuntaan puhalluksen yläkertaan kesällä jäähdytyksellä ja talvella alakertaan ,kun lämmitän. Liian ylös ei kannata sisäyksikköä laittaa muuten ei tahdo pikkupuhalluksella lämpöä saada leviämään alakertaan vaan joutuu kovempaa puhaltamaan alas ,että saa lämmön leviämään kunnolla. Tästä voi tulla muuten pahimmassa tapauksessa lisääntynyttä ääntä ja vedon tunnetta. Ovet tarvitsee pitää auki huoneisiin ,että lämpötila tasaantuu hyvin. 2 yksikköä tai pumppua tietenkin antaisi sijoituksellisesti vielä paremmat mahdollisuudet ,mutta olen tyytyväinen näinkin.

• Riittää kuumuus

Kuinka ylhäällä yläkerran lattiatasoon nähden pumppusi on portaikossa? Tosiaan, meillä pumppu tulisi vain ja ainoastaan viilennyksen vuoksi. Kahden pumpun systeemi meillä ei ole mahdollinen rakennusteknisistä syistä.

• Hyvin viilenee

Mikäli pelkästään vain jäähdytät voi pumpun laittaa vähän ylemmäskin ,koska kylmä valuu alas kuitenkin jossain vaiheessa elikäs jäähdyttää myös alakertaa. Laita sillai että tarvittaessa voit estoitta suunnata puhalluksen myös pelkästään alas mikäli haluat tehokkaasti alakertaa jäähdyttää. Itsellä on laite niin ,että pääsee hyvin kaiteen välistä puhaltamaan estoitta yläkertaan. Minulla on kuitenkin ajateltu asennuksessa myös lämmityskäyttöä. Tälläisellä asetuksella toimii hyvin molemmat toiminnot.

• 2-taso kokemus

Meille asennettiin 3 vuotta sitten 2-tasoiseen asuntoon ilmalämpöpumppu portaikkoon. Jos nyt tekisin pääöksen miten asennetaan, niin yläkerta ja alakerta saisivat omat ILP:ssä. Kompromissi ei vaan toimi tyydyttävästi: kesällä alakerta on liian kylmä, kun yläkertaa viilentää ja sama ongelma talvella lämmityksen kanssa. Puhallustehon säätö isolle hoitaa osin ongelmaa, mutta tämä ei toimi yöllä melun vuoksi.

• Hyvin viilenee

Varmasti 2 laitteella saadaan sijoituksen kannalta paremmin ilman kompromissejä asia hoidettua ja jokainen asunto on tietenkin aina tapauskohtainen. Myös laitteiden sisäyksikön äänissä on isoja eroja. Minulla toimii homma kuitenkin erittäin hyvin yhdellä pumpulla ,mutta kaikissa asunnoissa ei näin välttämättä ole. On olemassa taloja missä yhdellä sisäyksiköllä on mahdoton molempia kerroksia hoitaa.Lähinnä pelkkää jäähdytystä ,kun aloittaja nyt hakee niin silloin laite yläkertaan avonaiseen portaikkoon on hyvä ratkaisu mikäli yhdellä laitteella meinaa pärjätä.

• Riittää kuumuus

Mikä pumppu teillä on käytössä ja miten korkealla se on yläkerran lattiatasoon nähden?

• Riittää kuumuus
        Riittää kuumuus kirjoitti:

Mikä pumppu teillä on käytössä ja miten korkealla se on yläkerran lattiatasoon nähden?

Siis se oli se Hitachi :D mutta senteissä miten korkealla?

• Hyvin viilenee

Sisäyksikön alareuna on noin 80cm ylempänä kuin yläkerran lattia.

• Riittää kuumuus
        Hyvin viilenee kirjoitti:

Sisäyksikön alareuna on noin 80cm ylempänä kuin yläkerran lattia.

Kiitos!

• höpö höpö

Suomessa ei tarvita pumppua joka pelkästään viilentää. Meillä on keskimäärin 10-12 hellepäivää ja ne yleensä sattuu aikaan kun ollaan lomalla eikä kotona. Unohtakaa mokoma vouhotus ja laittakaa pumppu joka lämmittää....niitä päiviä onkin sitten vähän enemmän....

• Riittää kuumuus

Joopa joo... Meillä on kivitalo, joka varaa lämpöä ihan riittävästi koko kesän ajaksi, vaikka hellepäivien väliin sattuisi viileämpikin jakso! 3 kitisevää lasta öisin yli 30 asteen lämmössä... Kukin käyttää rahansa, miten haluaa, mutta itse olen valmis sen pari tonttua maksamaan viileyden ylellisyydestä ja lasten hyvinvoinnista :D Kun kesällä lämpöä halutaan, voidaan mennä ulos siitä nauttimaan. Onneksi eletään hiukan kehittyneemmässä maailmassa, toisin kuin 50-luvulla ;), ja voidaan vaikuttaa asumisen ilmanlaatuun paremmin sekä myös sen lämpötilaan. Lämmityksen hoitaa meillä kaukolämpö ja sitä on ihan riittämiin! Höpö höpö höpettelee ihan itsekseen ja pitää mölyt mahassaan ja kärsii kuumuudesta jos tykkää!

• No voi voi

Joopa joo... Meillä on kivitalo, joka varaa lämpöä ihan riittävästi koko kesän ajaksi, vaikka hellepäivien väliin sattuisi viileämpikin jakso! 3 kitisevää lasta öisin yli 30 asteen lämmössä... Kukin käyttää rahansa, miten haluaa, mutta itse olen valmis sen pari tonttua maksamaan viileyden ylellisyydestä ja lasten hyvinvoinnista :D Kun kesällä lämpöä halutaan, voidaan mennä ulos siitä nauttimaan. Onneksi eletään hiukan kehittyneemmässä maailmassa, toisin kuin 50-luvulla ;), ja voidaan vaikuttaa asumisen ilmanlaatuun paremmin sekä myös sen lämpötilaan. Lämmityksen hoitaa meillä kaukolämpö ja sitä on ihan riittämiin! Höpö höpö höpettelee ihan itsekseen ja pitää mölyt mahassaan ja kärsii kuumuudesta jos tykkää!

Outoa. Minä kun luulin, että oikein rakennettu kivitalo on viileä pitkissäkin helteissä.

Ainakin ne missä minä olen käynyt, ovat olleet.

Mitä meni siis pieleen teidän talossa?

Kannattaako kivitalosta maksaa sen ylihinta puutaloon verrattuna jos se ei edes helteillä ole parempi?

• sdgffdagr
        No voi voi kirjoitti:

Outoa. Minä kun luulin, että oikein rakennettu kivitalo on viileä pitkissäkin helteissä.

Kannattaako kivitalosta maksaa sen ylihinta puutaloon verrattuna jos se ei edes helteillä ole parempi?

Jaa miten se voi olla viileä kun kiviseinät varaavat koko päivän auringosta lämpöä, niin ulkoa kuin sisältä (jos pitää kaihtimet auki). Talo on pirullisesti kuumimmillaan juuri illalla ennen nukkumaan menoa. Puutalo pysyy kokemuksen mukaan viileämpänä kun ei ole sitä lämpöä varaavaa massaa niin paljon. Ilppi ei maksa paljon ja viilentää tehokkaasti.
        Kivitalo eristää ääntä paremmin kuin puutalo.

• kateellinen paska

Hah. Sama pelle täälläkin vänkäämässä. Keskimäärin vain 10-12 hellepäivää KUUKAUDESSA. Koko kesän mittaan hellepäiviä on helposti 30. Viime kesänä paikoitellen liki 50.

http://ilmatieteenlaitos.fi/helletilastot

Ja sit on sellainen juttu, et kun ei oo puita tai naapuritaloja varjostamassa ja on ikkunoita sopivasti - erityisesti tällainen A-messuihme, missä on 2 krs korkuinen lasiseinä OH:ssa - niin löylyä riittää jo 20 °C ulkolämpötilassa.

• sinä menit pieleen
        No voi voi kirjoitti:

> Outoa. Minä kun luulin, että oikein rakennettu kivitalo on viileä pitkissäkin helteissä

Luulo ei ole tiedon väärti. Vuorokausitasolla ei betonirakenteista osallistu lämmön luovutukseen ja varaamiseen kuin parin cm pintakerros. Yksi hellepäivä ei vielä paljoa sisälämpöä hetkauta, mutta 3 päivää peräkkäin ja alkaa olla rakenteiden varauskyky loppuunkäytetty...

Myös jäähtyminen ottaa sitten aikansa. Erityisen tukalaa on helteen perään tulevalla sadekelillä. Silloin on sisällä sekä kosteaa että kuumaa (kun rakenteet huokailee lämpöä).

> Ainakin ne missä minä olen käynyt, ovat olleet.

Puutalokin on viileä, jos se on puiden tms. suojassa.

Ja oot vissiin käynyt kivitalossa vähän tavallisempana kesänä, jolloin ei ole ollut viikkoa putkee >25 °C kelejä.

• Riitttää kuumuus

Korjaan: runko teräsbetonia. Kyseessä rivitaloasunto. Nykyaikaisissa kivitaloissa varmasti käytössä maalämpöpumput viilennystoiminto ohessa. Niin minä ainakin tekisin. Taitaa ottaa päähän, ettei itsellä ole viileää kivitaloa, kun kyseinen nimimerkki on vain sellaisissa käynyt :DDD

• aito iv-maallikko

Laittakaa sisäyksikkö sinne yläkertaan. Kyllä sieltä sitten valuu kylmää alakertaankin...

• ei ydinfyysikko

Täällä on eräillä jäänyt kaiketi fysiikan oppitunnit väliin tai sitten ymmärtämisen taso on vähän heikoilla kantimilla :D :D :D Kivi varaa lämpöä, piste.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4282
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3211
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      170
      2590
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1976
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe