Missä netissä opettajat keskustelee?

Rennosti eri mieltä

Olen yrittänyt löytää netistä paikkaa, jossa opettajat/kouluttajat keskustelisivat kaikesta opettamiseen liittyvästä.
Ainoa paikka toistaiseksi, missä olisi vähän enemmän keskustelua, on tämä Suomi24- foorumi. Opettaja- lehdessäkään ei ole nettikeskustelu- mahdollisuutta, ja lehden varsinainen keskustelupalsta on surkeat kaksi sivua.
Mut kun mutkun suhteutettuna opettajien ja kouluttajien määrään Suomessa, täällä 24- palstallakin on erittäin vähän keskustelua.

Eikö opettajilla ole keskustelun tarvetta?
Omassa yhteisössäni ei ole keskustelua lainkaan, mutta luulin/toivoin, että se olisi poikkeus yleistilanteeseen verrattuna.

Syytä tietysti olisi keskusteluihin, sillä opettaja on työssään aivan keskustelutaidon / sosiaalisen vuorovaikutuksen ytimessä.

Luulisi, että opettajilla olisi toisilleen paljon annettavaa kokemuksien, onnistumisien, epäonnistumisien, suhteiden hoidon, menetelmien yms vaihtamisen kautta.

Tietysti pitäisi olla myös paikka, jossa opiskelijat antaisivat palautetta opettajille, nimettömästi suoraa rehellistä sekä kriittistä että positiivista palautetta.
Ihan varmaa on että kaikki välillä sokeutuvat tyylilleen, sanoma ei mene perille niin kuin on tarkoitettu, ja tämän takia herättelevät kritiikit olisivat paikallaan.

Yritettäiskö rikkoa opettajan kummallinen ristiriita-persoona nimettömyyden avulla?

Onhan se ristiriitaista, että opettaja viihtyy ihmisten parissa luokassa, mutta kollegoiden kanssa ei synny keskustelua. Tämä kollega- ongelma tulee välillä esiin esim. Opettaja-lehden onnettoman pienellä keskustelupalstalla. Niin siis palsta on kai pieni opettajien takia, ei lehden toimituksen takia.

Ollaan keskusteluissa rennosti eri mieltä ja otetaan toisen jutuista itselle ne palaset, mitkä tuntuu hyvältä.

17

1761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kieltenope

      Vastaus tulee kovin myöhässä, sillä itse eksyin tälle palstalle vasta nyt. Ainakin kieltenopettajilla Sukolin nettisivulla keskustelupalsta, jossa on ajoittain hyvinkin vilkasta keskustelua.

    • Ex-sijainen

      Ehkä opettajanhuoneessa saa tarpeeksi keskustella töistä? Pane ehdotus menemään opettaja-lehteen!

    • minä ja!

      Itsekin olen mainitunlaista keskustelufoorumia etsiskellyt. Juuri vastikään päädyin opettajan töihin vaikka valmistuttuani olin valmis mihin tahansa töihin. Oli jo aika päästä kunnolla työelämään. On päiviä, jolloin iloitsen uskomattomasta onnestani, tätähän minä halusin tehdä. Toisaalta on myös tilanteita joissa kokemus ja taito ei ole riittänyt. Niinä päivinä on kovin nöyryytetty olo ja kaipaisi vertaistukea ja neuvoja viisaammilta. Eikä vain valmiina pöytään, olisihan asioista mukavaa ja kehittävää keskustella yhteisöllisesti!

      Olisikohan osasyynä vilkkaan foorumin puutteeseen se, ettei moni uskalla alkaa yksityiskohtaisesti puhumaan. Voisi äkkiä paljastua? Ja sitten ei kehtaisi kaikkia tai pahimpia virheitään ja ongelmia tunnustaa, vaikka juuri niihin kaipaisikin muiden ajatuksia.

      Tokihan opettajien keskustelu muutakin käsittelisi kuin ongelmia, itselläni nämä nyt ovat juuri nyt mielen päällä..

      Onneksi koulullamme näköjään tuetaan uusia, joidenkin taholta paljonkin, jotkut puolestaan suovat kärsivällisen hymyn.

    • Rennosti eri mieltä

      No te jotka tänne kirjoititte, kommentoitteko jos heitän tänne juttua, konkreettisia pohdiskeluja opettamisesta?

      Se olis kiva juttu.

    • kuis käy

      No avaan pelin ja toivottavasti tänne tulee kommentteja.

      Turha vastakkainasettelu ismeissä paha behaviorismi hyvä konstruktivismi.

      Eihän nuo ole vastakkaisia:
      Oppilas ihan aina ajattelee uuden asian omalla laillaan, siis kaksi eri oppilasta ajattelee opettajan kertoman keskenään vähän (tai paljon) eri tavoin.
      Tässä on aste- eroja, mutta kaikkein passiivisinkin ajattelee uuden asian omien kokemuksiensa mukaisesti.
      Ihan toinen juttu on, koittaako ope sitten aktivoida oppilaitaan erilliseen omaan aktiiviseen pohtimiseen.
      Johonkin tilanteeseen tälläinen oppilaan aktivointi sopii, toiseen ei.
      Ja tässäkin on suuresti taso-eroja, mitä oppilaan aktivoinnilla tarkoitetaan.

      Mutta taatusti ei ole tarkoituksenmukaista, että oppilaan pitää itse selvittää asioita, siihen ei aika riitä. Ei pyörää ruveta keksimään uudestaan.
      Open täytyy laittaa oppilas ajattelemaan itse, ymmärtämään, mutta ei kaivamaan kaikkea tietoa itse.

      Tuleeko kommentteja???

    • Omituista

      Hello.

      Ehkä tämä palsta osaa vastata seuraavaan: Meidän työpaikalla on töissä lukiopohjalta tullut koulunkäyntiavustaja. Kyseinen henkilö on nyt yhtäkkiä osallisena oppilashuoltoryhmän palavereissa, joissa puhutaan tosi arkoja juttuja oppilaista. Mietin vaan kuinka laillista puuhaa tämä on ..? Eikö oppilaiden asioita pitäisi jonkin verran ainakin pitää salassa? Luulisi, ettei koulunkäyntiavustajan tarvitse ihan kaikkea tietää. Jos omalle lapselle tapahtuisi jotain kamalaa tms. jota käsiteltäisiin oppilashuoltoryhmässä, en varmaan haluaisi, että yksikään ylimääräinen kuulee asiasta...

      • klklklklklklkl

      • tasavertaisena

        Itse olen koulunkäyntiavustaja jolla on siis "paperit". Aiemmin olin tukirahoilla ns.harjoittelijana kyseisissä hommissa.
        Koulunkäyntiavustaja tekee juuri näiden oppilaiden kanssa työtä joten miksi he eivät saisi tietää oppilaistaan?
        Harjoitteluaikanakin minulle sanottiin että olen vapaa osallistumaan palavereihin ym jos kiinnostaa. Salassapitovelvollisuus koskee kaikkia,oli sitten harjoittelija tai vakityöntekijä.

        Sama lasten päiväkodissa,vanhustenhoidossa jne.

        Jos ei koulunkäyntiavustaja tiedä tärkeitä asioita niin miten hän pystyy auttamaan lasta?
        Kuvitteellinen tilanne:luokassa on koulunkäyntiavustaja joka yhteistyössä opettajan kanssa tukee tietyn oppilaan koulunkäyntiä(vaikkapa oppimisvaikeus tm.) mutta tämän lapsen taustaa,mahdollisia sairauksia tai muuta tärkeää tietoa ei koulunkäyntiavustajalle kerrota. Mistä voin siis tietää kuinka käsitellä oppilasta,mistä tiedän mistä vaikeudet johtuvat? Kotona voi olla vaikeaa,on voinut tulla ero,lapsi masentunut,sairauksia,muita erityistarpeita..

        http://www.sosiaaliportti.fi/fi-fi/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/ehkaiseva_lastensuojelu/toimintamuotoja/oppilashuolto_ja_koulun_sosiaalityo/

        Tuossa esim. tietoa ja sieltä poimittu lause:Oppilashuoltotyö kuuluu kaikille kouluyhteisössä työskenteleville aikuisille sekä oppilashuoltopalveluista vastaaville viranomaisille. Jokainen työntekijä toteuttaa oppilashuoltoa osana omaa perustyötään ja eri työntekijöillä on siinä erilaisia tehtäviä.


    • Jonsu

      Hei, tästä keskustelimme opettajan huoneessa, että missä foorumeissa opettajat keskustelevat ja katsastelin täältä netistä. En löytänyt minäkään. Onko opettajat täynnä sosiaalista ähkyä iltaisin ja mieluummin lenkkipoluilla?

    • LilleriL
    • keskustelua

      Kiitos, LilleriL!
      Siis opet on Ylen sivuilla justkaamassa, sinne siis!

    • näkökulmia

      No ei ollut Ylen opettajatv-keskusteluissakaan runsaita tarinoita. On siellä keskustelupalstoja, mutta

      Opettajien määrään nähden todella vähän.

      Todellakin taas ihmettelen, kuinka vähän opettajat tekevät yhteistyötä ja tavallaan pelkäävät toisiaan. Pelätään sitä, että tehdään tai ajatellaan toisin jostain opetusasiasta.
      Mitä väliä sillä on, että tehdään vähän toisin, saisin vaan lisää näkökulmia tekemiseeni, jos saan tietää muita vaihtoehtoja.

      Nykytilanne on että painan ihan sikana töitä, eikä ole mahdollisuuksia vertaistukeen, uusiutumiseen, kannustukseen, hyvässä hengessä tapahtuvaan eri mieltä olemiseen.

    • Lukuhäir. oppimishäi

      Otetaanko heikommilla papereilla Ammattikouluun sisään päässeet opetusohjelmassa jotenkin huomioon vai vaaditaanko kaikilta samaa?Tuntuu siltä että kukaan ei anna tyhjentävää vastausta.Näistä oppilaista tulee syrjäytyneitä .Työn tekemistä pitäis opettaa enemmän kun teoriaa.

    • Ulle dulle bum

      Musta tuntuu, että osa opettajista on hyvinkin aktiivisia keskustelupalstoilla, toiset eivät välttämättä tiedä sellaisista. Onhan lisäksi FB:ssa opettajien verkostoja ja jonkun mainitsemat S24 ja Opettaja.TV.

      Mä teen sen verran sijaisuuksia, että uskon tietäväni syyn, miksi opettajat osallistuvat näennäisen vähäisesti julkiseen keskusteluun palstoilla ja saiteilla. Ensinnäkin koulussa niin moneen asiaan tarvitaan tietokoneella istumista, että se ei ehkä houta sitten vapaa-aikana. Opettajilla ei oo sijaisopettajalle aikaa, jos kyselen esim. avaimista tai valvonnoista. Oma apu on paras apu ja asioista kannataa ehkä puhua siellä, missä se on luonnollista: opehuone, välitunti jne. Miksi opettajien pitäisi jakaa keskenään asioita, jos työ itsessään on tarpeeksi hektistä? Voipi olla, että eräs 30 tuntia kotitaloutta opettava ei jaksa työviikon jälkeen kovia ahkerasti kirjottaa tällaiselle palstalle...

    • rausku1
    • paulinebrock

      Todistus lainan sain antelias ja rehellinen nainen. Ota yhteyttä tämä antelias ja rehellinen nainen, joka auttoi minua koko minun projekti ja velkani antamalla minulle lainan 80000 euroa. Julkaisen tämän jälkeen, koska olen onnellinen ja haluan nauttia teitä, jotka ovat avun tarpeessa. Tässä on hänen e-mail: [email protected]

    • vapaaehtoiskouluttaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe