Tuttuni valmistui laitoshuoltajaksi 2.5 vuotta sitten ja on ollut siitä asti yksityisessä siivousfirmassa hommissa.
Tuli tuossa sitten päivänä muutamana puhetta palkasta,joka on kuulemma nyt 8.70 €/h ,joka kyllä kuullostaa ainakin minusta tosi alhaiselta??
Katselin tuota:
http://www.finlex.fi/data/tes/stes3342-PT78kiinthoi1004lispalkkj.pdf
,jossa nuo eri hommat,vastuut ja toiminnot on pisteytetty jne,joista sitten oikean palkan voisi laskea,mutta onpa todellakin tulkinnanvaraista koko homma ja lopulta työnantaja kuitenkin viime kädessä saa päättää,mitä maksetaan...eli jotenkin hupaisaa luettavaa,josta ei selvyyttä ainakaan ulkopuolinen saa.
Kysynkin ihan suoraan,mitä yleensä maksetaan laitoshuoltajalle?
Tai onko ansiotaso ainoastaan työnantajien mielivallan alainen ja maksetaan useinkin vain se lain harmaalla alueella oleva vähimmäispalkka?
Toisaalta tiedän kyllä joillekin siivoojille ilman tutkintojakin maksetun liki kympin tunti,mutta se taitaa riippua aika roimasti olosuhteista ja itse hommasta.
Joka tapauksessa toivon kaikille siivousalalla oleville minimipalkaksi vähintään sen 10 €/h,sillä nykyinen minimi täysin naurettava,joka ei paljoa raskaaseen töihin houkuta.
Siivoojia ei näköjään koskaan huomioida kunnolla kuin vasta sitten,kun he eivät olekaan töissä.
Laitoshuoltajan palkka
39
11308
Vastaukset
- olet oikeassa
Palkka on alhainen ja siivousfirmatr maksavat PAM:n työehtosopimusten mukaan..Parempaa ensi kierrosta PAM:ille..ei kaikkeen kannata alistua! Nyt kituuttelen osa-aikaisena ja anon joka kuukausi ammattiliitolta osa-aikaista työttömyyskorvausta. Menee se kesä näinkin!
Ainoa hyvä viime kierroksella oli se koulutuslisä, mutta ei sekään paljoa tuoa palkan päälle! Itse aion ryhdistäytyä ja hakea laitoshuoltajan paikkoja kunnalliselta puolelta, jossa on kuukausipalkka.
Olet oikeassa, kyllä tuo vähintään 10 euroa tunnilta olisi vähintäänkin oikeudenmukainen korvaus tehdystä työstä. Taitaa kakarat saada kesäduuneistaankin parempaa palkkaa..- köyhä.
joo mun kakara saa tehdastyössä kesäduunissa 3-4e enemmän kuin mä =(
mulla 8,29e
- ----------
isot siivousfirmat eivät maksa kuin sen 8,29e ja lisät päälle..kun ne ei muka voi kun sitten kaikki ois kinuamassa parempaa palkkaa..mutta tämä nykyinen tuntipalkka on aivan naurettava..lomarahatkaan ole paljon mitään..osa aika työssä olevana kun ei ole tunteja paljoa mitään, 4-5h pv, niin lomarahat vastaa suunnin pirtein samaa mitä ois kk palkka koko pvsenä! :D
- 2011
Surkealla palkalla ei kannata lähteä töitä tekemään, kun korkeintaan "parempaa odotellessa" -menttaliteetilla. Laitoshuoltajalle nimittäin löytyy AINA töitä.
- kaarin3
ei sitte löyry
- lahu
toi on siivousfirman palkka eikä ihan huonoimmasta päästä. korkeemmat palkat on kunnallisella alalla. usein noissa taulukoissa on mukana myös palvelusvuosilisät ja su-ilta-yölisät.
- ex-laitoshuoltaja
Ohoh, onpas surkea! Itse olin pari kesää Helsingin kaupungilla laitoshuoltajana. Ilman koulutusta palkka taisi olla vajaa 10 euroa/h. Siellä sai reilu 10 euroa/tunti (en jaksa kaivaa tarkempaa lukua), kun on koulutus tai 5kk työkokemusta. Tai palkka oli kuukausipalkka, mutta tuon verran siitä tuli.
Ja LISÄKSI tuli viikonlopuista lisät erikseen (työtä oli kaikkina viikonpäivinä). Itselläni iltavuorot olivat juuri 18:aan asti, mutta toisissa paikoissa iltavuorot ovat 21:een, eli niistä tienaa vielä paremmin.
Mielestäni hyvin kohtuullinen. Muutenkaan ei siitä duunista valittamista. - Laitosorja
Hei,Vantaan kaupungin tämän hetkinen peruspalkka on 10,68e tunnilta.
Kokemus lisät sekä vuorolisät erkseen.
MM.hussilla on parenpi palkka.Vantaan kaupunki maksaa kerran vuodessa 100e tulospalkkiota ja sama palkkio oli tänä vuonna hussilla 650e/henkilö.
Että silleen.ALLe 10e ei kannata laikkarin hommia tehdä!- Surkea homma
Puh huijaa sanoi nasu....
Oma vaimo hussilla laitoshuoltajana..... ei saa mitään tulospalkkiota.
Ohjelmaan on kirjattu että jotta ja koska ja kun, eli toisaalta on kirjattu, että voitaisiin maksaa, mut ei makseta kuin sairaanhoitajille ja lääkäreille(hoitohenkilökunnalle) joilla myös esim. kahvi etu, hoitajat tettävät omiaan töitä niillä elikkä laitoshuoltajan pitäisi vain avustaa ruuanjaossa, mutta hoitajat ovatkin netissä ja facessa ja laitoshuoltaja joutuu siihenkiin venymään. .. elikkä aika "ala-arvoisia" ihmisiä laitoshuoltajat ovat. - exä99
hussilla se paha puoli, että usein joutuu tekemään useamman ihmisen työt, kun henkilökuntaa vähennetään. Joten nuo muutamat kymmenet sentit tuntuu kovin vähäiseltä lohdulta.
- HUS'silla ollut
exä99 kirjoitti:
hussilla se paha puoli, että usein joutuu tekemään useamman ihmisen työt, kun henkilökuntaa vähennetään. Joten nuo muutamat kymmenet sentit tuntuu kovin vähäiseltä lohdulta.
No ei ole olemassa mitään "useamman ihmisen töitä". Ihmiset (siivoojat) vaan narisevat, kun eivät itse halua jättää vähemmän tärkeitä töitä tekemättä. Ennen vanhaan kun ei ollut mitään apuvälineitä, koneita ja laitteita niin siivoojien määrä oli moninkertainen samassa kiinteistössä nykypäivään verrattuna. Näin ollen jokainen siivooja tekee nykyisin "useamman ihmisen työt" jos asian haluaa vääntää näyttämään sellaiselta.
HUS'silla, kun työkaveri on sairaana niin voi joutua sijaistamaan, mutta silloin tehdään työt prioriteettijärjestyksessä eli esim kosketuspinnat ovat tärkeitä, koska ovat tartunnan levittäjiä. Lattiat taas eivät ole niin tärkeitä, koska niihin ei käsin kosketa eli eivät levitä bakteereja.
'
Sijaistamaan voi joutua silloin, kun sijaisia ei muuten saada. Jollei sijaisia saada niin pitäisikö koko osasto sulkea ettei siivooja joudu tekemään "useamman ihmisen töitä"? Kun on valinnut palveluammatin niin siinä on asiakasta palveltava siten ettei asiakkaan oma "tuotanto" kärsi. Jollei tähän ole halukas niin pitää hankkiutua muulle alalle.
Töitä siis tehdään eri järjestyksessä huomioiden sairaalan olosuhteet ja töiden tärkeysjärjestys. Jätetään tekemättä vähemmän tärkeät työt jolloin työaika riittää pakollisiin ja asiakkaan kannalta tärkeimpiin töihin.
HUS'sin palkat ovat varsin hyvät yksityiseen sektoriin verrattuna. Vuorotyötä yleensä, mutta sehän vaan antaa rahaa lisää. - hmmpphh
HUS'silla ollut kirjoitti:
No ei ole olemassa mitään "useamman ihmisen töitä". Ihmiset (siivoojat) vaan narisevat, kun eivät itse halua jättää vähemmän tärkeitä töitä tekemättä. Ennen vanhaan kun ei ollut mitään apuvälineitä, koneita ja laitteita niin siivoojien määrä oli moninkertainen samassa kiinteistössä nykypäivään verrattuna. Näin ollen jokainen siivooja tekee nykyisin "useamman ihmisen työt" jos asian haluaa vääntää näyttämään sellaiselta.
HUS'silla, kun työkaveri on sairaana niin voi joutua sijaistamaan, mutta silloin tehdään työt prioriteettijärjestyksessä eli esim kosketuspinnat ovat tärkeitä, koska ovat tartunnan levittäjiä. Lattiat taas eivät ole niin tärkeitä, koska niihin ei käsin kosketa eli eivät levitä bakteereja.
'
Sijaistamaan voi joutua silloin, kun sijaisia ei muuten saada. Jollei sijaisia saada niin pitäisikö koko osasto sulkea ettei siivooja joudu tekemään "useamman ihmisen töitä"? Kun on valinnut palveluammatin niin siinä on asiakasta palveltava siten ettei asiakkaan oma "tuotanto" kärsi. Jollei tähän ole halukas niin pitää hankkiutua muulle alalle.
Töitä siis tehdään eri järjestyksessä huomioiden sairaalan olosuhteet ja töiden tärkeysjärjestys. Jätetään tekemättä vähemmän tärkeät työt jolloin työaika riittää pakollisiin ja asiakkaan kannalta tärkeimpiin töihin.
HUS'sin palkat ovat varsin hyvät yksityiseen sektoriin verrattuna. Vuorotyötä yleensä, mutta sehän vaan antaa rahaa lisää....sijaisia ei saada... on kyllä uskomattoman sinisilmäinen se ihminen joka tuota uskoo. Totuus on ettei oteta tai ei saada ottaa - ainakaan palkallisia.
- luuli87
'
HUS'sin palkat ovat varsin hyvät yksityiseen sektoriin verrattuna. Vuorotyötä yleensä, mutta sehän vaan antaa rahaa lisää.Kuka on tämän kirjoittanut? joku esimies varmaan? Yleensä ei työntekijä pääse valitsemaan näiden enemmän ja vähemmän tärkeiden töiden välillä, vaan aivan kaikki pitää tehdä. Usein on samaa aluetta sijaistettu jo pidempään.
- 09998
'
HUS'sin palkat ovat varsin hyvät yksityiseen sektoriin verrattuna. Vuorotyötä yleensä, mutta sehän vaan antaa rahaa lisää.en ole koskaan kuullut että hoitaja tai lääkäri joutuisi käväisemään toisella osastolla ja tekemään siellä olijoiden työt omien töidensä ohella - ilman eri korvausta
- Ota selvää
09998 kirjoitti:
en ole koskaan kuullut että hoitaja tai lääkäri joutuisi käväisemään toisella osastolla ja tekemään siellä olijoiden työt omien töidensä ohella - ilman eri korvausta
No kyllä ainakin kesäaikana on sairaanhoitajilla velvollisuus mennä toiselle osastolle omien töiden ohessa, jos siellä on henkilökuntapulaa. Lääkärit käyvät jatkuvasti avustamassa eri osastoilla toimenpiteissä oman työnsä ohessa. Eikä puhettakaan mistään lisäkorvauksesta. Työsopimuksessa on määritelty vain työsuhteen aloitussijainti ja sen jälkeen työnantajalla on oikeus määrätä hoitajat tai lääkärit mihin tahansa koulutusta vastaavaan tehtävään.
- luuloeioletiedonväär
'
HUS'sin palkat ovat varsin hyvät yksityiseen sektoriin verrattuna. Vuorotyötä yleensä, mutta sehän vaan antaa rahaa lisää.ei voi kuule lapskulta siivooja valita, jättääkö jotain tekemättä. ylhäältä käy käsky että kaikki tehtävä. puhut kai jostain 30 v takaisesta tilanteesta.
- hemmilä00
Ota selvää kirjoitti:
No kyllä ainakin kesäaikana on sairaanhoitajilla velvollisuus mennä toiselle osastolle omien töiden ohessa, jos siellä on henkilökuntapulaa. Lääkärit käyvät jatkuvasti avustamassa eri osastoilla toimenpiteissä oman työnsä ohessa. Eikä puhettakaan mistään lisäkorvauksesta. Työsopimuksessa on määritelty vain työsuhteen aloitussijainti ja sen jälkeen työnantajalla on oikeus määrätä hoitajat tai lääkärit mihin tahansa koulutusta vastaavaan tehtävään.
samanaikaisesti eivät hoitajat kuitenkaan hoida kaikkia omia töitään. Tilanne on yleensä se, että omalla osastolla on hiljaista eli istuttaisiin nettiä lukemassa.
- piällikköimmeinen
http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/esimiehille/palkkaus/Palkkoja-eri-ammateissa/Sivut/default.aspx
Tuon osoitteen kopioimalla löytää kunnallisia palkkoja (lisineen).
Kannattaa siis miettiä mihin hakeutuu töihin...
Helsingissä laitoshuoltajalle maksetaan kunnalla noin 1600-1700 e/kk eli lähtöpalkkana siis reilu 10 euroa tunnille. - Mun palkka
Mun palkka tällä hetkellä noin 1740e kuussa bruttona, siis kuukausipalkkalainen oon.
- huoltaja....
Minulla Hussilla 1865e kk plus lisät. Palkka on keskimäärin 2500e/kk. Töitä olen tehnyt alta vuoden. Palkka on mielestäni ihan hyvä, mutta onhan se rankkaa, kun töitä tekee kaikissa vuoroissa, eli ei se raha ilmaiseksi tule.
- 17+14
Laitoshuoltajan työ oli rankkaa, mutta ihan mukavaakin se itse työ, sen sijaan asema oli ikävä. Hoitsut niin mielellään purki pahaa oloaan laitoshuoltajiin. Työpäivän jälkeen tiesi tehneensä töitä, usein oli kuitenkin mukavia potilaita. Palkka oli reilu 1750 e/kk ei lisiä.
ite saan 10,20€ tunnilta olen kaupungin omistamalla yhtiökllä töissä
- näinpä minulla
9,45e tunnilta palkka ja toimisto/porrassiivousta.
- laitoshuoltaja 2
mä voin sanoa et 9,25 ja helvetisti töitä saa tehdä.totta on et nuoret saa harjoittelujaksolta parempaa palkkaa kuin me aikuiset ikäihmiset vaikka on koulutus ja kaikki.yksityiset maksaa tosi huonosti ja pitää jaksaa tehdä paljon töitä, eipä sitä kotona jaksa tehdäkkään sit mitään.
- 5 + 1
Tampereen kaupungilla 12,20 €/tunti, sisältää molemmat kunnallisen ikälisät
- en ossaaaaaa
Mitä tarkoittaa molemmat kunnalliset ikälisät ?
- edell
en ossaaaaaa kirjoitti:
Mitä tarkoittaa molemmat kunnalliset ikälisät ?
KVTES:n 5 ja 10 vuoden lisät
- kaupunki työnantaja
Vähän vajaa 12 euroa tunti, täydet ikälisät yö- ja viikonloppulisät päälle.
Päivän päälle tietää kyllä töitä tehneensä.- Laikkari
Ikälisät lopetettu :(
- näin on
Laikkari kirjoitti:
Ikälisät lopetettu :(
ei ole ikälisiä lopetettu nyt vain ei saa kuin 5 ja 10 v lisät ei enään 15v
- nääpiskä
Onko kellään tietoa paljonko on laitoshuoltajan palkka, ja on just lopettanut koulutuksen joka oli laitoshuoltajan ammattitutkintoon valmentavan koulun ja on saanut kesä työpaikan,
- Hyrpe
Mulla kuukausipalkka 1818e kuussa, on laitoshuoltajan koulutus.
- Palkoista.
Laitoshuoltajan palkka on pieni (9,25?) jos on siivousfirmassa töissä (RTK, SOL, ISS jne) vaikka olisi ko koulutus. Kunnalla ja sairaaloissa palkka on n 11-12e, kuukaudessa 1800, siis noin lisät, ja tuota viimemainittua palkkaa saa ilman laitoshuoltajan koulutustakin mutta virkaa ei saa vaan on sijainen.
Valtio- jotain 2300 brutto, tunti on jotaki 13,70. 13 vuoden työkokemus
- Laikkari2007
Keikkatyö (olen laitoshuoltaja ja ikälisiä kertynyt 8 vuotta siivoustyöstä) jossa saan samaa palkkaa kuin rivisiivoojat, 10.47 euroa per tunti. Mietinkin, että pitääkö mennä kaupungintalolle mainitsemaan olevani -ainut- ammattisiivooja ja ottaisivat huomioon työkokemukseni. Minusta tämä on väärin. En opiskellut ammattiani turhaan, ei ole niin helppo koulutus mitä joku voi luulla.
- alintakastia
keikkatyössä ei ole ikälisiä. Voivat myös palkata samaan työhön millä tahansa nimekkeellä. Eli myös sellaisilla joilla ei ole omaa työehtosopimusta. Et todellakaan ole rivisiivooja, vaan kaukana heidän alapuolellaan. Jos alat kommentoimaan, loppuu työt.
- Edellinen
Laitos/palvelukodeissa ikälisineen palkka ollut n. 12 euroa/tunti.
- re5y4wy4
Niinkö!
Oletko ajatellu että tuo 8,70€ on pohjapalkka?
Johon tulee lisäksi iltalisät ja Vkl. lisät päälle.
Myös eri työtehtävät. Jotka määrätään työlainsäädännössä maksettavaksi pohjapalkan lisäksi. - ihlam
Ei tuo palkka kelpaa edes mamuillekaan. Kyllä siivouskin on arvokasta ja tärkeää työtä. Kuinka kävisi jos kaikki siivouksen parissa työskentelevät sanoutuisivat irti, Suomi hukkuisi paskaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839