Sao Paolo vai Rio?

Ensi talvena

Ajattelin lähteä nostaa kytkintä Suomesta ja häipyä kolmeksi kuukaudeksi Brasiliaan ensi talvena.

Mutta Rioon vai Sao paoloon?

Kertokaa kokeneet tuntemuksia ja hyviä/huonoja puolia.

8

500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mäntän mies

      Ensinnäkin, jos olet siellä kolme kuukautta, niin sinä aikana ehdit näkemään Rion, Sao Paulon ja paljon muutakin. Sao Paulossa olen kerran viettänyt vuorokauden verran. Curitibassa eräs hostellin pitäjä neuvoi, että jatkakaa matkaa vaan suoraan Rioon. Pirun korkeita kerrostaloja siellä näytti olevan paljon. Paikka ei oikein sytyttänyt.
      Riossa on paljon enemmän nähtävää ja koettavaa. Kristus-patsas, Sokeritoppavuori, kaupungin ainoa raitiovaunu Santa Teresassa, Lapan bileet perjantai-iltaisin, huippujalkapalloa, Copacabanan ranta ja paljon muuta. Copalla voi kyllä ottaa aurinkoa, mutta minä en ainakaan ui siellä. Kaupungin paskat lasketaan sinne.
      Pistä rinkka selkään ja lähde kiertelemään maata linja-autoilla. Matkat ovat edullisia. Olen käynyt maassa jokusen kerran ja voin vastailla jotain, jos on kysyttävää ja satun tietämään asiasta.

      • Tsau Bom

        Tuo rinkkaselkään ei sovi minulle, koska aina pelko perseessä että luottokortit viedään jne, mutta kerro oletko käynyt "suomalaisten" siirtokunnanssa Penadassa tai muuten vaan kuuluisassa kylässä nimeltään Abadiania?


    • Mäntän mies

      Jep. kävin Penedossa pari vuotta sitten. Helppo mennä bussilla Riosta, tais kestää jotain parisen tuntia matka. Aika hiljainen kyläkunta, turisteja ei pahemmin näkynyt, mutta majapaikkoja oli kyllä paljon tarjolla. Suomalainen Reijo Vartia pitää siellä ravintola Koskenkorvaa. Se on siitä kylän keskustasta pienen kävelymatkan päässä.

      Mulla on housujen sisäpuolella vyötäröllä kiinni pieni tasku. Se on huomaamaton ja sinne mahtuu tarvittaessa passi, luottokortit ja onpa siellä ollut kamerakin pahimmilla alueilla.

      • Kiitos vinkistä

        Tuollainen taskuhan täytyy hankkia. Toisaalta ajattelin viedä passin ja toisen luottokorttini Suomen konsulaattiin - eri asia ottavatko edes maksusta ne talteen.

        Noh, ei minulta ole koskaan Brasiliassa hotellihuoneesta mitään viety.

        Onko Abadiania tuttu paikka?


    • Mäntän mies

      Abadiania on ihan outo, en ole ikinä kuullutkaan vaikka olen paljon lueskellut Brasiliaa koskevaa tietoutta. No siinä maassa on kyllä monta muutakin paikkaa, joista en ole ikinä kuullut.

      Itse olen yöpynyt lähinnä hostelleissa ja olen pitänyt passiani lukittavissa kaapeissa. Mulla on aina oma lukko mukana tätä varten. Joissakin paikoissa ne haluavat nähdä passin, kun vaihtaa rahaa. Tosin kopiokin on kelvannut ja aina sitä ei edes kysytä. Jostakin olen lukenut, että passi pitäisi olla aina mukana. Itse pidän aina kopiota mukana. Muutama vuosi sitten Natalissa poliisi tuli eräällä terassilla tarkistaan kaverieni passit. Ne tietysti oli hotellissa. Yksi kaveri jäi siihen odottamaan poliisin kanssa ja muut kävivät hakemassa passit.

      • Abadianiassa

        toimiii kuuluisa "parantaja."

        http://en.wikipedia.org/wiki/Abadiânia

        Sinänsä ei kiinnosta, mutta paikka on kuulemma "outo", rento ja rauhallinen.

        Tapasin naisen joka oli viihtynyt siellä peräti puoli vuotta. Ihan täyspäiseltä vaikuttava nainen.


    • BrasiliSuomi

      Riossa asuvana mielestani Rio de Janeiro on koko Brasilian paras paikka. Tunnen maata melko hyvin noin 17 vuoden kokemuksella. Tosin koko maa on nakemisen ja kokemisen arvoinen. Jos olet matkassa kuukauden tai useamman, niin on paras tutustua useampiin kaupunkeihin.

      Turvallisuus ei ole Suomen luokkaa, mutta taalla ollessani ei minua ole toistaiseksi koskaan ryostetty, tosin kolme kertaa se on ollut lahella. Pienemmat kaupungit ovat yleensa turvallisempia, mutta ei kuitenkaan aina.

      Paikalliset tavat tuntevan kanssa liikkuminen on normaalisti turvallisempaa. Voin halutessasi nayttaa kaupunkia ja maata, kun niin vain sovimme. Kirjoitin juuri kirjan, Brasilia - Suomalainen Matkaopas, joka on myynnissa Suomen markkinoilla, tammikuusta 2012 alkaen.

      Terveisin Riosta, [email protected]

    • Rakastunut Brassiin

      Mielenkiintoista luettavaa kun olisi tarkotus lähteä Sao Pauloon jouluna kattoman tyttö ystävää. kertokaa jotain kaupungista ja mikä on halvin vaihtoehto lentää sinne?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1740
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1370
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      910
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      114
      859
    Aihe