Yksin asuminen

yksiasuvanuori

Olen 18v menossa lukion tokalle. Haluaisin asua yksin, mutta miten pärjään jos en saa vanhemmiltani mitään tukea? Riittääkö rahat ruokaan ja elämiseen? Mitä kaikkii tukeja siihen yksin elämiseen sitten saa jos ottaa jonku 240e/kk maksavan vuokran ja onko pakko ottaa opintolainaa et pärjää?

25

6497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinasuva__

      Meinaakko että löytäsit 240€/kk maksavan vuokra asunnon? Riippuu täysin missä päin asut. Ei muutaku jonnekin tyyliin Posiolle niin vois löytyäkkin ;) Mut ihan oikeesti.. 240€ vuokra asunto?? Et tule löytämään helpolla. Ja jos löydät niin voin hyvin kuvitella minkälaisessa kunnossa moinen mötiskö vois olla ja ehkä joltain juopponarkkaristi alueelta voisit moisen löytääkkin. Ole realisti ennemmin! Vuokra asuminen on kallista!

      Ja voi kuule.. Ihan oikeasti, eläisit ennemmin kotona niin kauan kun saat ammatin. Ite muutin 17vuotiaana omilleni, kyllä on ollu tiukkaa rahasta ja on vieläkin. Oon 20v nyt ja asun rivitalo asunnossa jossa vuokra 420€/kk muut maksut ruoka auto. Tiukkaa on mutta kyllä sitä on mahdollista pärjätä. Itse olen ottanut opintolainaa, muuten en pärjäisi jos en olisi ottanut.

      Ite tosin tyytyväinen näin, on oma rauha sentään, on se ihan erilaista asua yksin kuin vanhempien kanssa.

      Jos et edes oikeesti tiedä paskaakaan yksin asumisesta kun ihan kysyt että riittääkö rahat ruokaan ja elämiseen niin ei sun kannata vielä edes omilles muuttaa.

      Tuista en osaa sanoa, sen tiedän ainakin että opintolaina on ensisijainen tulonlähde toimeentulotukeen verrattuna. Eli ensin pitäs lainaa ottaa, jos sitä ei saa, sitten vois koittaa toimeentulotukea. Ota asioista selvää niin tiedät. Sitten voit paremmin punnita, pystyisitkö elämään yksin.

      Mä en saa vanhemmiltani rahallista tukea, äiti joskus ostaa ruokakassin mulle sillon tällön. Enkä ole kyllä rahaa ollut pyytämässäkään, jos oikein tiukka paikka tulee niin toki sillon saattaisin vähän pyytää apua.

      Mutta jos omilles muutat niin elä kuvittelekkaan että vanhemmat kustantais sun elämisen, toivottavasti et pyydä edes moista palvelusta. On ihan jees ja huolehtivaista auttaa sillon tällön mutta jos menee siihen että kustannetaan kaikki menot tai suurin osa menoista niin ei se oikein ole mun mielestä.

      Vähäiset tuntuu sun tiedot olevan. Ota asioista selvää, täällä ne tuskin kovin paljon selvenee.

      • Anonyymi

        Miksi pitää vastata toiselle noin passiivisagressiivisesti? Anna toisen kysyä kysymys??


    • yksiasuvanuori

      No itseasias löysin jo tuon asunnon. Tarvisin tietää noi et mitä tukeja saan ja pärjäänkö ilman opintolainaa, koska en halua joutua maksamaan sitä takas sitten joskus isona.

    • f

      Opintorahaa on mahdollisuus saada max. 246€. Sitä voidaan vähentää, jos vanhempien tulot ovat vähintään kohtuulliset.

      Asumislisä on max. 80% hyväksyttävistä vuokramenoista eli maksimissaan 192€, jos tuossa vuokrassa ei ole mitään muuta kuin vuokrakuluja (mitään autopaikkoja tms. ei hyväksytä tuettaviksi menoiksi).

      Enimmilläänkin saisit 438€, josta maksaisit pois vuokran ja sinulle jäisi 198€/kk kaikkiin muihin laskuihin, ruokaan ja elämiseen. Jos ei käytä puhelinta, nettiä eikä vettä tai sähköä, niin tuo summa voisi riittääkin. Muussa tapauksessa homma kusee heti samantien. Samoin, jos vanhempien tulot tiputtavat opintorahan pienemmäksi, on katastrofi valmis.

      Löytyyköhän sinulta jo kaikki ensiasuntoon tarvittavat huonekalut ja irtaimisto? Jotain ruoanlaittovälineitä, ehkä joku kodinkone, sänky tai ainaki patja? Jo pelkkä muuttaminen on kallista, saati sitten asuminen.

      Jos ei ole mitään pakottavaa syytä, vaan pelkkä "noku mä tahtoisin", niin unohda koko juttu.

    • stgastg

      Oho no tuo 198 euroa kuulostaa jo ihan hyvältä jos tuo jäisi kuukaudessa käteen. Tietysti netin sillä joutuis maksamaan ruuan ja muuhun lisäks mut kai jos tuo pitää paikkaansa niin minä pärjäisin. Eli siis ei oo pakko ottaa opintolainaa jos tuolla pärjää? Joo huonekaluihin rahaa ei onneks mee kun ne on valmiina.

      Noista 198 eurosta jäis varmaan sellaiset 100 eeppii käteen laskujen maksamiseen jälkeen joten eiköhän tuo 3e/pv ruokaan riittäis..

      • 4

        Niin, missään ei vaan sanota, että juuri sen määrän saat. 100 euroa on TODELLA VÄHÄN kuukaudessa ruokaan ja muihin perustarvikkeisiin. 3€ riittää kyllä yhteen ateriaan, mutta entäs kun päivässä pitäisi syödä enemmänkin kuin yhden kerran?


      • ....................

        100 euroa kuussa ruokaan on TODELLA vähän. Kokemusta mulla on näistä. Ja ota huomioon, että tarvitset myös shampoota, tiskiainetta ja vastaavia välttämättömyyksiä. Ja jos haluat joskus ostaa esim. uudet alushousut tai vaikka pölypusseja imuriin, ihan mitä vaan. Aina voi tietysti yrittää. Itse ainakin otan mielelläni kaikki opintolainat, mitä irtoaa. Korot ovat kohtuulliset ja maksuaikaa on valmistumisen jälkeenkin ihan reilusti. Aina voi tietysti käydä töissä opintojen ohella.


      • 6365465
        4 kirjoitti:

        Niin, missään ei vaan sanota, että juuri sen määrän saat. 100 euroa on TODELLA VÄHÄN kuukaudessa ruokaan ja muihin perustarvikkeisiin. 3€ riittää kyllä yhteen ateriaan, mutta entäs kun päivässä pitäisi syödä enemmänkin kuin yhden kerran?

        Purkki tonnikalaa 1,09 € (huom: jauheliha tulisi vielä halvemmaksi, jos olet köyhä)
        100g makaronia 0,08€
        Yhteensä 1,17€

        Kolmella eurolla tällaisen juhla-aterian voi syödä jopa kolme kertaa päivässä. Lukiossa on ilmainen lounas, joten kotona ei välttämättä tarvitse syödä kuin leipää, jota saa ilmaiseksi leipäjonosta.


      • ....................
        6365465 kirjoitti:

        Purkki tonnikalaa 1,09 € (huom: jauheliha tulisi vielä halvemmaksi, jos olet köyhä)
        100g makaronia 0,08€
        Yhteensä 1,17€

        Kolmella eurolla tällaisen juhla-aterian voi syödä jopa kolme kertaa päivässä. Lukiossa on ilmainen lounas, joten kotona ei välttämättä tarvitse syödä kuin leipää, jota saa ilmaiseksi leipäjonosta.

        Se onkin eri asia, kestääkö pää syödä tonnari/jauheliha-makaronia (ilman mausteita) useamman vuoden... Monihan haluaa myös syödä leipää (ja jotain leivän päälle), kasviksia, puuroa, juoda maitoa, kahvia jne... Kysymys on vain siitä, kuinka pitkälle haluaa mennä välttääkseen lainan ottamisen. Ainahan voi myös käydä leipäjonossa ;)


    • kokemuksesta puhuva

      Vai että luulet 100e/kk riittävän elämiseen? Nyt kyllä vitsin murjasit :D Voin kertoa että ei todellakaan riitä.Olet lukiossa,joten et taida mistään todella köyhästä perheestä olla?Muuten et olisi sille polulle varmaan koskaan lähtenytkään.Joten lapsi rakas,ihan omaksi parhaaksesi olisi parasta pysyä äitin helmoissa niin pitkään kun mahdollista.

    • hyvin riittää

      Mulla menee ruokaan kuukaudessa alle 100 euroa. Hyvin pärjää. Tähän on laskettu mukaan yliopistolla syömäni ruoka, joka maksaa n. 2,5 euroa. Syön koululla kutakuinkin 4 kertaa viikossa. Tuon lisäksi käyn kerran viikossa kaupassa, johon rahaa kuluu noin 10 euro per kerta. Eikä ole tarvinnut vieä nälkää nähdä.

    • wannabeopiskelija

      En ole lukiossa tai edes opiskelijakaan tällä hetkellä, mutta teki mieli vaan kommentoida tuohon "riittääkö 100 euroa ruokaan" -osioon. Olen itse kokopäivätyössä ja käytän kuussa 100-120 euroa ruokaan. Teen joka kuukauden alussa ruokalistan, mitä aion syödä ja käyn ostamassa tarvittavat ainekset kerralla. Perusainekset on samat: luomulihaa, pakastekasviksia yms. ja yritän tehdä ruoat alusta loppuun itse. Vielä olen pitänyt ateriavalintoja suht mielenkiintoisina ja olen syönyt ne mausteellisina :D

      En tee tätä huvin ja urheilun vuoksi, vaan sen takia, että saisin säästettyä tarpeeksi rahaa tuleviin opiskeluihin, jotta sitten ei tarvitsisi käydä töissä kuin kesäisin ja muilla lomilla. Jos säästän 400 e kuussa kahden vuoden ajan, niin ekalle opiskeluvuodelle on kasassa n. 9600 e (vaikka tuskin tulee käytettyä tuon vuoden aikana kaikkea). Tuolla summalla elintaso nousee hieman ja voi täysipainoisesti keskittyä koulussa juoksemiseen.

    • Buubsa

      Jos vaan mahdollista niin suosittelen pysymään porukoiden luona. Opinto- ja asuntotuilla eläminen ei todellakaan ole kivaa ja joudut laskemaan jokaikisen sentin, että riittääkö rahaa makaroniin vielä kuun viimesellekin viikolle. Jos teet töitä opintojen ohessa niin on toki eriasia, mutta vanhempien luona asumisessa ei oo mitään hävettävää. Ite oon 19 vuotias, teen kokopäivätöitä, tienaan 2000€ kuussa ja silti asun porukoiden luona ja kerään rahaa säästöön. Porukat maksaa laskut ja ruuat ilman, että mun täytyy maksaa mitään muuta kun omat menot ja vaatteet. Ei tässä oo mikään kiire aikuistua, kun laskujen kanssa saa taistella sitten loppuelämänsä. Nautitaan mieluummin nuoruudesta, kun niistä ei tarvitse vielä välittää. :-)

      • opiskelija-90

        Kannatan samaa :) Itse aion asua porukoilla opiskeluajan loppuun asti ja vasta työn saatuani muuttaa omilleni. Vanhempani ovat itse kokeneet millaista on elää pienillä tuloilla opiskelijana, joten he ovat halunneet tarjota minulle sekä sisaruksilleni tukeansa opiskelujen ajan. Tosin tyrkyttämällä eivät tyrkytä :D

        Asuminen ja ruoka on siis totta kai ilmaista, mutta omat menot on itse maksettava (lehdet, kirjat, vaatteet, bussimatkat yms.).

        Ulkomaalaiset ystäväni joskus ovat ihmetelleet suomalaisten nuorten aikaista muuttoa omaan kotiin (siis jopa 16-vuotiaana). Heillä on ollut tapana asua vanhempien nurkissa niin pitkään kuin opiskelevat ja muuttavat perheen perustettuaan tai työn saatuaan vasta pois. Ja koska vanhemmat ovat pitäneet lapsistaan huolta, niin lapset aikuistuttuaan pitävät huolta vanhemmistaan.


      • kultalusikksuusssynt

        Mun mielestä toi on jo aika noloa, että 20-vuotias saa tekemästään työstä kuussa 2000 euroa ja SILTI asuu vanhemmillaan. Eikö olisi jo aika irtaantua vanhemmista ja opetella itsenäistä elämää kun on jo nuori aikuinen.

        Voin kertoa karun totuuden: Suomessa on jonkun tilaston mukaan 17 000 huostaanotettua alaikäistä. Huostaanotettu jopa pakotetaan itsenäistymään lähestyessään täysi-ikäisyyttä. Silloin ei ole edes mahdollisuutta asua enää "kotona".


    • Blakki

      Olen samaa mieltä monen edellä kommentoineen kanssa. Yksin asuminen ei ole aina niin herkkua kuin sen luulisi olevan. Pienellä rahalla kyllä pärjää ruuan suhteen, mutta entäpä muut kulut? Moni nuori ei tunnu käsittävän, että omat laskut pitää maksaa ja huolehtia itse ruuasta joka päivä. Eniten itseäni on harmittanut opiskelijaelämän ja yksin asumisen yhdistelmässä se, että ylimääräisiä kuluja ei oikein saisi olla. Yksinkertaisesti, jos tili näyttää kuun loppupuolella alle 5 euroa, niin sillä on pärjättävä. Aluksi opintoraha ja asumislisä kuulostivat minusta suurille summille (mikä ei sinäänsä ole yllätävää, koska en ole ollut kunnollisessa koko päivä työssä ennen opiskelujani), mutta nykyään budjetointi tapahtuu joka kuun alussa ja lopussa. Onneksi olen saanut hyvät eväät kotiväeltä talouteni hoitamiseksi. Kännykkälaskut piti maksaa itse, samoin extra-menot.

      Suosittelisin, että asuisit ainakin lukioajan vanhempiesi luona ja kerryttäisit säästöjä tulevia opiskeluvuosia varten.

    • YksinAsuva17v

      Itse olen kohta 18, muutin 16 vuotiaana pois kotoa.
      Hyvä yksityinen syy oli minulla muuttoon.
      Mutta jokatapauksessa, ei tää yksinasuminen todellakaan ole mitää herkkua.
      Nojoo, nykyään on jotenki muotia että nuoriso muuttaa ajoissa pois kotoa, ilman mitään pätevää syytä..
      Harmittaa itteenikin, kun kaverit menee ja tulee ja rahaa on, no tottakai kun asuu vanhemmillaan ja ne kaiken maksavat. Koita nyt niiden päähän laittaa, että mulle tulee opintotuki ja asumislisä että äiti auttaa todella hyvin, mistä olen kiitollinen.
      Isä asuu muualla ja saan häneltä erikseen tietyn summan kuukaudessa.
      Jos on vaan mahdollista, niin pysy ihmeessä vanhempiesi luona...!!
      Ei tää yksin asuminen kamalaa oo, jos on edes HIEMAN kypsä ikäsekseen, ja ymmärtää rahan arvon ja että vastoinkäymisiä tulee.
      Kotityöt ei mättää, vaan tää ainainen rahan laskeminen...
      Opintolainaa en tule ottamaan, vanhemmat haluavat PYYTÄMÄTTÄ auttaa, niin paljon kuin pystyvät, ja sitten vasta opintolaina jos on pakko..
      Ylimäärästä harvemmiten joka kk vaatteisiin, bilettämiseen ja muuten vaa tuhlailuun jää:)
      Laskut, ruoka on kallista.. Ja yllättäen niitä menoja onkin laskettua enemmän!!
      Puhelinlaskut, mahdolliset nettilaskut, vesi,sähkö, vuokra, esimerkiksi jos on reseptilääkkeet, tilaamasi lehdet, ja opiskeluun voi mennä rahaa yhtäkkiä kuukaudessa odotettua enemmän..
      HARKITSE TARKKAAN!

    • R-ell

      17 vuotias voiko asua yksin???

      • 45879

        Voi.


      • Anonyymi

        Voi, itse muutin 15 vuotiaana.


    • lonewolf

      Alle 18-vuotias voi asua yksin huoltajan suostumuksella. jolloin huoltaja tulee mukaan allekirjottamaan vuokrasopimusta. Itse olen tällä hetkellä 21-vuotias ja muutin pois kotoa jo 16 vuotiaana henkilökohtaisista syistö johtuen. Ensi kertalainen voi tietenkin sossulta hakea ensiasuntoavustusta, jolloin saat maksusitoomuksen kauppaan/kauppoihin, jotta voit ostaa edes sängyn, pöydän,yms. ostaa. Myös jos on oikeasti hyvä syy muuttaa aikaisin pois kotoa niin sosiaalihuollolta voit hakea tukea vuokraan (ensikertaa kun muutin minulle maksettiin 6kk vuokra (850e)) ja päälle viellä toimeentulotuki niin hyvin pärjää nuorikin ihminen.

    • mitä

      850 vuokra,, no huh huh,,, taas sossun piikkiin jossain luksus keskustan mökissä!! Oliko edes 3h k s ja parveke ja merinäköala? Ja asuit toki yksin?

    • Anonyymi

      Jo hieman varttuneempana sanon suoraan, että lukiolaisen ei kannata muuttaa vanhempien luota omilleen, elleivät vanhemmat ole vahvasti mukana ja tukena asiassa.

      Asun itse yksin tilavassa kolmiossa, tulot yli 3000 €/kk. Tuolla summalla pärjää.

      Jos satasella pitää saada kuukauden ruoat, sitä ei jaksa toista kuukautta, vaikka koulupäivinä saa yhden ilmaisen aterian. Sitä paitsi kuluja on paaaaaljon muitakin kuin mitä lukiolaisen mieleen juolahtaa. Jo matkat asunnolta koululle voivat maksaa kymmeniä euroja, lisäksi sähkö, vesi, puhelin, vakuutukset, puhtaus, terveydenhoito, vaatteet, huvit...nämä niitä välttämättömimpiä.

      Aloitus on vanha ja rahan arvo muuttunut nousta ajoista, opintotuki ei ole kohentunut. Lukiolainen ei saa opintolainaa eikä pidä saadakaan.

    • Anonyymi

      Lukiolainen ei voi asua yksin ilman vanhempien vahvaa taloudellista tukea (vähintään 1000 €/kk). Opintoraha on hyvin pieni ja lukiolainen ei saa opintolainaa. Pelkällä opintorahalla ei selviä kaikista elämisen kuluista alkuunkaan.

      18-vuotias voi kuitenkin mennä töihin ja siinä sivussa käydä aikuislukiota. Päivälukiossa jo tehdyt opinnot luetaan hyväksi. Tällöin omillaan asuminen on mahdollista.

    • Anonyymi

      Taidat olla jo 30 vuotias tätä kirjoitellessa. Se vaan hämmästellyt erityisesti noihin aikoihin jotku onnistuneet pääkaupunkiseudulla samaan parasta seudulta 300eurolla yksiön. Siihen päälle jonkinlainen tuon ajan asumistuki?
      Sitten jotku toiset maksaneet samasta talosta saman kokoisesta 600euro. Jotku jopa samalta alueelta jostain toisesta talosta paljon enemmän. Sen huomannut, voi hyvinki halvalla saada vuokra asunnon jos löytää oman paikkakunnan alueelta jonkun jolla asunto pääkaupunkiseudulla? Siinä tosin voi olla / oltava joustavuutta jos omistajat käyvät yöpymässä. Joskus voi hyvinki saada suureen taloon huoneen jossa perhe majailee talvet Espanjassa, saattavat vuokrata edullisesti jotta talo ei näytä asumattomalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe