En osaa juoda kohtuudella!

alkoholin orja

Olen 19-vuotias nainen ja ongelmani on oikeastaan aina ollut se,etten osaa juoda kohtuudella.Aloitin dokaamisen jo nuorena ja silloinkin meni joka kerta aivan yli.

Nykyään mä juhlin enää ehkä kerran tai kaks kuussa,mutta sit se menee aina siihen että oon sekasin ku seinäkello ja teen vaikka mitä tyhmää.Aamulla en muista paljoakaan ja ne mitä muistan nii saa mulle aikaan kauheen morkkiksen.Sit tuntuu et jää päälle semmonen dokaaminen,et tekis mieli sit vaan jatkaa ja jatkaa sitä juomista seuraavana ja seuraavanakin päivänä.

Mä oon myöskin ihan erillainen ihminen kännissä.Muutun ihan itseni vastakohdaks.Musta tulee kävelevä katastrofi,huutava sekopää,huomionhakuinen pelle,oikeesti olen kiltti ja rauhallinen ihminen.

Mulle parasta olis varmaan lopettaa juominen kokonaan,sillä alkoholi ei mulle kyllä sovi.Mutta mitä mä sit teen kun kaikki kaverit lähtee juhlimaan?

229

13340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkoholin.orjaa

      todella asiallinen toi sun kommenttis ^ Voi olla varmaan ihan hiljaa jos ei ole mitään järkevää sanottavaa :) että kukas tässä se idiootti on?

    • päivä kerrallaan

      Ainoastaan

      Ainoastaan AA voi sinua auttaa.

      • patuliini

        Aivan oikein AA ja se sen tuoma toveruus ja toverit rinnallasi kulkijat ovat pelastus noilta alkoholismin ruoskan sivalluksista!


      • Kiistaton asia

      • aslak.huhki
        Kiistaton asia kirjoitti:

        Muistetaan, että todellinen apu tulee ylhäältä!

        http://www.youtube.com/watch?v=b-g2MkK_MaU

        http://www.youtube.com/watch?v=-nzJ_vq-RrU&feature=related

        http://www.saarnatuoli.net/saarnat/Viksten, Mauri/Yksittaisia/Mauri Viksten - Jumalan Sana Ja Ihmeet 17.8.1980.mp3

        Hahhah...ylhäältä ei tuu muuta kuin vettä ja salamoita niin ja auringonsäteitä...uskonto on suurta hölynpölyä!!!Selkärankaa vaan olla pitää ihmisellä!!!


    • Näin se on

      "Mutta mitä mä sit teen kun kaikki kaverit lähtee juhlimaan?"

      Älä lähe ainakaan kuskiks. Se on sen verran perseestä, että haluais itekki olla humalassa. Tuli taas eilen todistettua se homma.

      • jotain muuta

        Itse olen ollut puolisen vuotta juomatta ja todennut, että kun kaverit ryyppää niin pitää vaan keksiä muuta tekemistä: kattoa leffaa, saunoa, urheilla, luekea, tutustua johonkin ihan uuteen harrastukseen... Välillä tulee sellainen olo, että jää jostain paitsi, mutta muutaman kerran olen selvinpäin ollut mukana, kun muut kaljottelee ja olen todennut, että en nyt niin kamalan paljosta. Kaveripiiriä voi myös vaihtaa tai se voi vaihtua pikkuhiljaa. Tärkeintä on kekesiä jotain fiksua tekemistä eikä jäädä kotiin mököttämään.


      • alkoton valinta

        mitä sitten vaikka kaverisi lähtevät juhlimaan??
        ite kun olin sun ikäinen niin join ihan liikaa.. muisti ei koskaan kadonnut mutta viinaa meni paljon.. nykyään en ota alkoa juuri koskaan.. tai ehkä sen yhden harvoin useamman..
        kaverini kun lähtevät pitämään hauskaa lähden mukaan mielelläni.. olen oppinut pitämään hauskaa selvinpäin ja nautin olostani!!! :)
        mua ei haittaa olla kuskina humalaisille ihmisille.. mutta käyttäytyä heidän tulee osata.. se on varma tai kävelyreissuksi heillä muuttuu.. ja sen kaverinikin tietävät..
        monet reissut on tehty ja hauskaa ollut vaikka en ite otakaa alkoa.. :)

        rohkeasti vain lopetat sen ottamisen.. ole tovi täysin selvänä.. sit voit alkaa kokeilemaan miltä tuntuu kun otatkin illassa vain sen yhden kaksi.. :)


      • jotain muuta
        alkoton valinta kirjoitti:

        mitä sitten vaikka kaverisi lähtevät juhlimaan??
        ite kun olin sun ikäinen niin join ihan liikaa.. muisti ei koskaan kadonnut mutta viinaa meni paljon.. nykyään en ota alkoa juuri koskaan.. tai ehkä sen yhden harvoin useamman..
        kaverini kun lähtevät pitämään hauskaa lähden mukaan mielelläni.. olen oppinut pitämään hauskaa selvinpäin ja nautin olostani!!! :)
        mua ei haittaa olla kuskina humalaisille ihmisille.. mutta käyttäytyä heidän tulee osata.. se on varma tai kävelyreissuksi heillä muuttuu.. ja sen kaverinikin tietävät..
        monet reissut on tehty ja hauskaa ollut vaikka en ite otakaa alkoa.. :)

        rohkeasti vain lopetat sen ottamisen.. ole tovi täysin selvänä.. sit voit alkaa kokeilemaan miltä tuntuu kun otatkin illassa vain sen yhden kaksi.. :)

        Jos kirjoittaja kokee että persoona muuttuu rajusti alkoholin käytön myötä ja on ylivoimaisen vaikeaa pitää juominen kurissa, suosittelen että ei koeta kepillä jäätä vaan etsii itselleen elämän piirin ja elämän sisällön johon ei kuulu alkoholi lainkaan. Ne jotka voivat pitää juomisensa siinä parissa tai pitää hauskaa selvinpäin kännäävien kaverien seassa ovat siinä suhteessa vahvempia, mutta kun siihen ei pysty niin parempi jättä kokonaan pois.

        Itse olin aivan erillainen alkoholin käyttäjä kuin kirjoittaja. Join usein ja turrutin alkoholilla tunteeni Toleranssini oli niin korkea että ihmiset eivät edes huomanneet että olin ihan kännissä. Yhtä lailla ongelmakäyttöä sekin.

        Patistankin kirjoittajaa etsimään uusia tapoja rentoutua ja pitää hauskaa. Aikansa se ottaa, mutta on sen arvoista. :)


      • EUNUKKI
        jotain muuta kirjoitti:

        Itse olen ollut puolisen vuotta juomatta ja todennut, että kun kaverit ryyppää niin pitää vaan keksiä muuta tekemistä: kattoa leffaa, saunoa, urheilla, luekea, tutustua johonkin ihan uuteen harrastukseen... Välillä tulee sellainen olo, että jää jostain paitsi, mutta muutaman kerran olen selvinpäin ollut mukana, kun muut kaljottelee ja olen todennut, että en nyt niin kamalan paljosta. Kaveripiiriä voi myös vaihtaa tai se voi vaihtua pikkuhiljaa. Tärkeintä on kekesiä jotain fiksua tekemistä eikä jäädä kotiin mököttämään.

        Jokainen keksiköön vaihtoehtonsa. Leffojen katsominen on perseessä, telkusta yms netistä tulee pelkkää paskaa. Jos 20 astetta on liikaa saunominen ei kiinnosta. Jne. En lähde urheilemaan, siitä tulee hiki. Sen sijaan käyn katsomassa sairasta sukulaistani vanhainkodissa. Joka palelee 20 asteessa. Soitan joskus kitaraa. Joskus. Harvoin. Ei kiinnosta juuri lainkaan enää. Jostain syystä omaistani kiinnostaa soitanko. Varmaankin koska en muuta oikein voi tehdä.

        Nuppini kun vuotaa ajatuksen voimasta. Sitähän Tapiola ei ole todennut sillä eihän se ymmärrä mitään lääketieteestä vaan kaiken laskutaidosta.


    • miss 70

      ota yhteyttä a-klinikalle tai koulun terveydenhoitajaan. kerro, että et halua enää juoda, että et tykkää itsestäsi humalassa.
      suomessa luullaan, että nolo on se, joka hakeee apua, vaikka nolompi on oikeasti se, joka juo.

      mun juominen alkoi just noin kun kerrot, nyt olen pian 40-v. nainen ja toivon, että en olisi tuhlannut nuoruutta kännäämällä.

      ilman alkoholia on hauskaa myös, vaikka se voi tuntua vaikealta uskoa. kaikki ihmissuhteet myös tuntuu paremmalta kun on selvinpäin. tutustut järkevämpiin tyyppeihin, eikä itseluottamus tai sosiaaliset taidot ole humalasta rippuvaisia.

      liikaa juovat kaverit jäävät kuin itsestään elämästäsi ja oikeat ystävät säilyvät juot tai et.

      mitä enemmän ajoissa lopetat kännäilyn, sen helpompaa se on.

      sanoisin lisäksi, että kannattaa katsoa ympärille, niin näät monta ennen nättiä naista, jotka on turvottaneet ja vanhentaneet itsensä juomalla.

      toivon sulle hyvää tulevaisuutta!

      • nuthead

        miten niin olen pian 40v.?ios olet syntynyt 1970v.olet41v.!eikö niin!


      • nuthed todellakin
        nuthead kirjoitti:

        miten niin olen pian 40v.?ios olet syntynyt 1970v.olet41v.!eikö niin!

        mistä sait syntymävuoden? Jos tuosta nimimerkistä sen "fiksuna" nappasit, niin voihan tuo luku 70 olla vaikkapa elopaino tai mikä tahansa muu...

        Jos kyseinen henkilö olisi syntynyt 1970 niin yhtä lailla hän voisi olla 42 -vuotias...


      • .....
        nuthead kirjoitti:

        miten niin olen pian 40v.?ios olet syntynyt 1970v.olet41v.!eikö niin!

        Ja täähän liittyy hiton oleellisesti koko aiheeseen.. ..


      • nuthed todellakin kirjoitti:

        mistä sait syntymävuoden? Jos tuosta nimimerkistä sen "fiksuna" nappasit, niin voihan tuo luku 70 olla vaikkapa elopaino tai mikä tahansa muu...

        Jos kyseinen henkilö olisi syntynyt 1970 niin yhtä lailla hän voisi olla 42 -vuotias...

        Saivartelua! : (


    • Moi!

      Itselläni on ollut vähän samantyylinen ongelma. Aloitin juomisen toden teolla 17-vuotiaana ja siitä lähtien olen juonut keskimäärin n.2-6krt. viikossa, yleensä mahdollisimman humalaan. Olen nyt 22-vuotias.

      Olen pitänyt aina välillä juomalakkoja (1vk-1kk) ja alkuvuodesta olin jopa 4½ kk selvinpäin. Lopettamisen jälkeen masennuin ja kävin jonkin aikaa terapiassa, mikä auttoi jonkin verran. Juodessa olin kuitenkin tottunut blokkaamaan kaikki ongelmani, traumat yms. ja lopettamisen jälkeen suurimpia haasteita oli noiden ongelmien kohtaaminen. Myöskin vanha ahmimishäiriöni palasi, kun juomisen sijasta aloin torjua ahdistustani syömällä.

      Retkahdin (taas) juomaan tuossa pari kuukautta sitten, mitkä join läpeensä ja vahingokseni tapailin vielä samaan aikaan miestä, joka joi lähes päivittäin.

      Nyt olen neljättä päivää selvänä ja tarkoituksena on lopettaa juominen kokonaan. Edellisistä kerroista olen viisastunut sen verran, etten käy enää ollenkaan baarissa edes kahvilla, koska siellä tapaan liikaa vanhoja juoppokavereita ja baarijuoksu on muutenkin tylsää selvinpäin. Oikeat ystävänikin ovat tottuneet jo selviin kausiini ja ennemminkin kannustavat kuin yrittävät houkutella juomaan (sitäkin tosin alussa tapahtui)

      Juominen kuluttaa paljon aikaa ja rahaa ja niinä aikoina kun ryyppään, en yleensä saa mitään järkevää tehdyksi. Juomatta ollessani jaksan panostaa enemmän esim. kirjoitus- ja soittoharrastuksiin kehitellä aivan uusiakin projekteja. Kun rahaa alkaa säästyä, voin myös käydä enemmän kulttuuririennoissa yms. ja sieltä voi saada myös selväpäisempiäkin tuttavuuksia.

      Mutta tsemppiä sulle! :)

      • yksi monista

        paras on, jos onnistut esim. terapian avulla muuttamaan ajatustapaasi ja kohtaamaan mahdolliset ongelmat, joita turrutat juomalla.

        älä mieti liikaa juomalakkoja tai sitä minne voit mennä tai et, muuten alkoholi pitää koko ajan otteessaan.

        22-v. on vielä nuori, joten on hyvä aika muuttaa loppuelämän suunta. halu juomiseen helpottaa vähitellen kun lopettaa, mutta ulkopuolista apua tarvitset varmasti.
        ajattele, ettei sinun ole pakko elää alkoholin varjostamaa elämää.

        veljeni kuoli pari vuotta sitten alkoholiin, oli vasta kolmikymppinen.


      • Rakastunut nainen
        yksi monista kirjoitti:

        paras on, jos onnistut esim. terapian avulla muuttamaan ajatustapaasi ja kohtaamaan mahdolliset ongelmat, joita turrutat juomalla.

        älä mieti liikaa juomalakkoja tai sitä minne voit mennä tai et, muuten alkoholi pitää koko ajan otteessaan.

        22-v. on vielä nuori, joten on hyvä aika muuttaa loppuelämän suunta. halu juomiseen helpottaa vähitellen kun lopettaa, mutta ulkopuolista apua tarvitset varmasti.
        ajattele, ettei sinun ole pakko elää alkoholin varjostamaa elämää.

        veljeni kuoli pari vuotta sitten alkoholiin, oli vasta kolmikymppinen.

        Minä tunnen yhen miehen joka juo päivittäin, tää on 40 ja haluvaisin miellellään tavata hänet livenä. tutustuimme satin välitykselllä, mutta ei olla edes nähty toisija ei edes kuvaa ole laittanut. Ollaan oltu puhelin yhteyvessä semmoiset 6 kk ajan. En tiedä paljon alkoholmista, mutta ymmärrän sen että tällä miehellä itse luottamus on ihan pohjalla. Ja vielä senkin oon havaissut että tää on ihan surkimus selvinpäin, ja ihan "mukava" humalassa. Eikös mene muuten hienosti.

        Antakaa minulle neuvoja mitä tehdä Hän on niin vaikee unohtaa


      • nautulus

        ...on varmasti hyvä tarkoitus juomisen lopettaminen, mutta miksi et tee sitä tänää. Mitä sinulle juomisessa on jäänyt epäselväksi?


      • -äölopiu87
        Rakastunut nainen kirjoitti:

        Minä tunnen yhen miehen joka juo päivittäin, tää on 40 ja haluvaisin miellellään tavata hänet livenä. tutustuimme satin välitykselllä, mutta ei olla edes nähty toisija ei edes kuvaa ole laittanut. Ollaan oltu puhelin yhteyvessä semmoiset 6 kk ajan. En tiedä paljon alkoholmista, mutta ymmärrän sen että tällä miehellä itse luottamus on ihan pohjalla. Ja vielä senkin oon havaissut että tää on ihan surkimus selvinpäin, ja ihan "mukava" humalassa. Eikös mene muuten hienosti.

        Antakaa minulle neuvoja mitä tehdä Hän on niin vaikee unohtaa

        Seurustein pariin otteeseen alkoholistin kanssa ja ne molemmat yrittivät viedä minutkin pöntöstä alas. Niiden loputon surkuttelu ja itsetuhoisuus imi mut kuiviin. Olin totaalisen rikki. Mikään ei riitä ja kaikki syy oli minussa. Irrottauduin jälkimmäisestä ajoissa, kun tequilaleka näytti olevan iltapäivän janojuoma. Holisti on aina holisti, vaikka lopettaisi juomisen. Ja vain hän päätttä koska jano loppuu. Sinä et voi raitistaa häntä.

        Ei kiitos enää sellaista seuraa.


      • läheisille on:
        Rakastunut nainen kirjoitti:

        Minä tunnen yhen miehen joka juo päivittäin, tää on 40 ja haluvaisin miellellään tavata hänet livenä. tutustuimme satin välitykselllä, mutta ei olla edes nähty toisija ei edes kuvaa ole laittanut. Ollaan oltu puhelin yhteyvessä semmoiset 6 kk ajan. En tiedä paljon alkoholmista, mutta ymmärrän sen että tällä miehellä itse luottamus on ihan pohjalla. Ja vielä senkin oon havaissut että tää on ihan surkimus selvinpäin, ja ihan "mukava" humalassa. Eikös mene muuten hienosti.

        Antakaa minulle neuvoja mitä tehdä Hän on niin vaikee unohtaa

        www.al-anon.fi/ryhmat


      • ei ei
        Rakastunut nainen kirjoitti:

        Minä tunnen yhen miehen joka juo päivittäin, tää on 40 ja haluvaisin miellellään tavata hänet livenä. tutustuimme satin välitykselllä, mutta ei olla edes nähty toisija ei edes kuvaa ole laittanut. Ollaan oltu puhelin yhteyvessä semmoiset 6 kk ajan. En tiedä paljon alkoholmista, mutta ymmärrän sen että tällä miehellä itse luottamus on ihan pohjalla. Ja vielä senkin oon havaissut että tää on ihan surkimus selvinpäin, ja ihan "mukava" humalassa. Eikös mene muuten hienosti.

        Antakaa minulle neuvoja mitä tehdä Hän on niin vaikee unohtaa

        Ehdottomasti ei! Ennen kuin alkaa seurustelemaan tai edes harkitsee tiiviimpää suhdetta ihmisen pitää olla tasapainossa itsensä kanssa ja seisoa omilla jaloillaan! muuten se todellakin vaikuttaa sinun elämääsi ja muiden valinnat ja ongelmat ei ole sinun kannettavaksesi!


      • sesese

        onkohan tossa se syy miksi suomalaiset ei koskaan hymyile ja viina virtaa pienessä maassa enemmän kuin missään muualla....opitaan jo pienestä pitäen että niin hyvässä kuin pahassakin, tartutaan pulloon


      • non-alko-holisti
        -äölopiu87 kirjoitti:

        Seurustein pariin otteeseen alkoholistin kanssa ja ne molemmat yrittivät viedä minutkin pöntöstä alas. Niiden loputon surkuttelu ja itsetuhoisuus imi mut kuiviin. Olin totaalisen rikki. Mikään ei riitä ja kaikki syy oli minussa. Irrottauduin jälkimmäisestä ajoissa, kun tequilaleka näytti olevan iltapäivän janojuoma. Holisti on aina holisti, vaikka lopettaisi juomisen. Ja vain hän päätttä koska jano loppuu. Sinä et voi raitistaa häntä.

        Ei kiitos enää sellaista seuraa.

        Joo, holistit määrittelee jonkin kokonaisuuden ominaisuudet enemmäksi kuin sen osien ominaisuuksien summan eikä ne helposti muuta mieltään.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Holismi


    • helppo vinkki

      No mutta ei se kenestäkään tee huonoa ihmistä, jos lopettaa alkoholinkäytön ihan kokonaan. Joten jos kerran voit olla juomatta, niin ole juomatta. Älä aloita enää seuraavaa putkea.

    • ONNISTUU sulle..

      Kyllä viinasta pääsee eroon..vähän se ottaa aikaa ja vaivaa..on se sen verta wittumainen tauti.

      Sinä olet vielä niin nuori, että paranet hyvin..

    • mormomromromr

      moro. jätä väkevät kokonaan pois, tein itse niin ja voin kertoo että paljon hauskempaa ku ei kolahda niin raakasti vinttiin :)

    • jo aikuinen ihminen

      Jos tai kun lähdet kavereiden kanssa juhlimaan, ota joka toisena juomana pelkkää vichyä tai limukkaa ja syö hyvin ennen kuin lähdet. Itse olen tehnyt aina noin, ei ole pakko alkoholia vetää kaksin käsin. Illan aikana saatan juoda siis yhden tai kaksi lonkeroa/siideriä.

      • Pirun vanha juoppo

        Kokemusta kun on kymmeniä vuosia, viinan juontia. Lähes joka päivä pari pulloa valkkaria tai kossupullo. Aina töihin, autolla. Monet puhallukset, koskaan yli 0,2promillea. Taitohomma, heti kotiin puolikas ja viimeinen ennen yhdeksää.

        Mutta kivaa se ei ollut, ei enää ainakaan kymmeneen vuoteen. "Pakko ottaa"

        Nyt olen ollut yli viisi vuotta ilman mitään viinaa, lonkeroa, olutta tms. Tätä ennen otin vain kaksi --- ja taas oli ympäri päissä ja kuukausi eteenpäin.

        Se lipsahtaa niin helposti, otan vain yhden ja sitten vain toisen, ne riittävät. Juopolle se ei riitä, en ole ainoa, joka on tämän kokenut..

        Nuori nainen, et ole orja mutta luisumassa, onneksi huomasit sen itse. Älä ota sitä ensimmäistä, on paljon helpompi olla ilman.


      • ********
        Pirun vanha juoppo kirjoitti:

        Kokemusta kun on kymmeniä vuosia, viinan juontia. Lähes joka päivä pari pulloa valkkaria tai kossupullo. Aina töihin, autolla. Monet puhallukset, koskaan yli 0,2promillea. Taitohomma, heti kotiin puolikas ja viimeinen ennen yhdeksää.

        Mutta kivaa se ei ollut, ei enää ainakaan kymmeneen vuoteen. "Pakko ottaa"

        Nyt olen ollut yli viisi vuotta ilman mitään viinaa, lonkeroa, olutta tms. Tätä ennen otin vain kaksi --- ja taas oli ympäri päissä ja kuukausi eteenpäin.

        Se lipsahtaa niin helposti, otan vain yhden ja sitten vain toisen, ne riittävät. Juopolle se ei riitä, en ole ainoa, joka on tämän kokenut..

        Nuori nainen, et ole orja mutta luisumassa, onneksi huomasit sen itse. Älä ota sitä ensimmäistä, on paljon helpompi olla ilman.

        Anteeksi, tunnen itsekin ns. alkoholisteja, mutta jos ei halua sille tielle niin pitää muistaa ettei ole pakko edes baarissa juoda kaksin käsin. Toki ymmärrän ja tiedän ettei se alkoholistilla onnistu, jos vähänkään maistaa niin siinä se sitten menee muutama viikko ilman muistikuvia. Tarkoitin tuon kirjoitukseni aloittajalle, joka ilmeisesti voi vielä olla juomattakin joitakin päiviä viikossa, mutta juo sitten "ulos" lähtiessä kaksin käsin.


      • Pirun vanha juoppo
        ******** kirjoitti:

        Anteeksi, tunnen itsekin ns. alkoholisteja, mutta jos ei halua sille tielle niin pitää muistaa ettei ole pakko edes baarissa juoda kaksin käsin. Toki ymmärrän ja tiedän ettei se alkoholistilla onnistu, jos vähänkään maistaa niin siinä se sitten menee muutama viikko ilman muistikuvia. Tarkoitin tuon kirjoitukseni aloittajalle, joka ilmeisesti voi vielä olla juomattakin joitakin päiviä viikossa, mutta juo sitten "ulos" lähtiessä kaksin käsin.

        Turhaan Sinä pyydät mitään, ei sinun tarvitse.

        Minä olen alkoholisti, nyt onneksi raitis alkoholisti. Minulla lähti samalla tavoin kuin alkuperäiselle, olin 17-vuotias. Viina maistui ja ongelmat lähti muualle.


      • Janno81

        "ei ole pakko alkoholia vetää kaksin käsin."
        Tämmöiset ihmiset voisivat olla hiljaa kun eivät ymmärrä alkuunkaan mistä on kyse.
        Se on pakko.

        Ja itse aiheen aloittajalle. Juo jos juomatuttaa, mutta jos todella alkaa jälkiseuraamukset ja muistamattomuus kyrpiä niin senkun vain lopetat. Pullo täysin kiinni ainakin seurassa. Joskus voi saunakaljan tai pari ottaa mutta seurassa ei mitään.
        Toisin kuin tuo lainaamani höyrypää sanoo niin paria ei voi juoda vaan sitten on rento ja hyvä fiilis ja sitten on otettava lisää.


    • laatutuote

      Mullaki menee aina vähintään 2 viikkoa, jos otan yhenki kaljan.. Eikä se oo ees hauskaa, olla päissään koko aikaa.. Älä ota yhtään niin on helpompi.. Ei alkoholistin kestä ottaa edes sitä yhtä..

    • melkeen duuku

      Musta tulee samallainen pelle! :D
      Juon myös liikaa nykyisin.

    • elämä on kivaa

      Kummallista tässä lopettamisessa on se että ns. ystävät häipy kuin pieru saharaan, kun lopetin juomisen melkein kokonaan. Mutta itse olen tyytyväinen, en oikeestaan ota kun 2 kertaa vuodessa juhannuksena ja uutenavuonna, mutta saattaa olla että lopetan silloinkin ottamisen. Kiva herätä viikonloppuna ilman kuvottavaa oloa ja päänsärkyä, kun tahtoi lipsahtaa vähän rankaksi se juominen. Suosittelen lopettamista.

    • hepass

      ainoa keino on pysytellä selvänä..kyllä voi olla kavereiden kans viihteellä vaikkei ite mitään alkoholipitoista nauttiskaan.Jos pystyy rajamaan alkoholi annoksia esim.joka välissä jäävettä niin tämäkin on hyvä keino ja hyvin syöminen on myös eduksi.Kokeile sellainen kontrolloitu reissu vähä promillisilla juomilla ja alkoholittomilla ,niin näät pystytkö sillä, jos karkaa käsistä niin vesi on sulle parasta.

    • kukaan ei ole sulle sanomaan mitä sun pitäis tehdä, mut voit kuunnella muitten neuvoja... tälläisen neuvon sulle antaisin, kuuntele sydäntäsi... se kertoo sulle mitä sinä ja kroppasi tarvitsee... mikäli haluat lopetta alkolin juomisen, ei se vaikeeta ole... vaikka kuinka ihmiset väittäisivät sen olevan, on vaan omasta tahdonvoimastasi kiinni... älä anna muille ihmisille valtaa, vaan pidä valtasi itselläsi. with unconditional love

    • mk

      Opettele´ottamaan kohtuudella ja laske paljonko kestät sekoilematta. Itselläni oli yksi työkaveri joka sanoi ettei ota viikolla mitään ja syy selvisi kun sanoin että saunan jälkeen voi ottaa 2-6 pulloa olutta ja nukkumaan että pääsee virkeänä töihin niin se sanoi että vain kaksi koska jos ottaa kolmannen niin lähtee lapsesta ja ei osaa lopettaa kun tulee nousuhumalan tulle ja sehän on amatöörimäistä touhua kun ei ole itshillintää. Yksi kaveri taas oli kun oluelle mentiin niin ei koskaan tyytynyt pariin vaan aian kymmenen niin sanoin ettei minä viitti rahaa tuhlata noin paljon vaan se 2-6 tuoppia riittää ja parikertaa lähdin himaan kun een viitsinyt kaatokänniä ottaa. Sitten kun otetaan kunnolla niin se on eri asia mutta harvoin.

    • 19v

      Jep joka kerta itsekkin lähden kavereiden kanssa "yhdelle". Muodostunut yhdelle lähtö jo läpäks omalla kohdallani, aina tullee överit vedettyä.
      Mutta eihän mikään o hauskempaa ku hamppudarra seuraavana aamuna ?

      • mk

        Ota vain 20€ mukaan ja kortiti kotio niin homma on hanskassa.


    • summer girl

      rankan alkoholin täŧttämän elämäni kokemuksella,sanoisin että nuori tŧttö;lopeta tähän. A-klinikka ja terkkari auttavat. Olen itsessäni sitä mieltä,että kun on aloittanut nuorena,lapsena,menee toipumiseen sama aika..minun kohdallani aion otta 70-vuotiaana punkkua tai konjakkia. siihen asti parantelen. Nŧt 40-v.mutta selvää elämää edessä,ja karpulaton kesä!!!

    • Koita pärjätä

      Tästä oli joku lääkäri kirjoittanut jotain alkoholin liika käytöstä ja siitä miten siitä pääsee irti.
      Linkkiä sinne: http://urly.fi/9P

    • lfkkkkkkkkkkkk

      polta pajat. rauhotut.

    • "Mutta mitä mä sit teen kun kaikki kaverit lähtee juhlimaan? "

      Olen 22 vuotias mies, en juo alkoholia ja baarissa olen lähes joka viikonloppu ja monesti myös keskiviikkoisin. Tanssin, juttelen muiden kanssa jne. Osaan pitää hauskaa ilman alkoholia. En tiedä onko se ominaisuus jonka saa syntyessään vai voiko sen oppia.

      Kaverit aina tyrkyttävät alkoholia minulle, mutta en ota. Ja jos joskus alkoholittomuus on syy siihen miksi kanssani ei haluta viettää aikaa niin hyväksyn sen.

      Täytyy vain uskaltaa olla erilainen.

    • alkoholitonkin käy

      Kyllä sinä varmaankin voit ihan hyvin mennä kavereitten kanssa juhlimaan, Mutta joka kapakassa ja ravintolassa on myös tarjolla alkoholittomia drinkkejä. Ne ovat ihan yhtä kivan näköisiä kuin muutkin juomat.

    • yksin kotona

      Mä olen ainakin kännissä samanlainen kiltti kun selvänäkin.En tiedä mistä se johtuu???

    • nautulus

      ...on olemassa vertaistukiryhmiä ympäri maata joihin voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä. Ymmärrän kertomuksestasi, että sinulle ei sovi alkoholi missään muodossa. Eli,- olet ilmeisesti alkoholisti. Alkoholismi ei tunne ikärajaa, ei sitä oletko mies vai nainen, varakas tai varaton, tiedemies, tohtori, tai työtön duunari. Alkoholismi on tunne-elämän häiriö. Ajatteleppa vaikka: tänään en kajoa väkijuomiin, mutta miten kävikään. Hetken päästä olen humalassa. Mitä tämä on? Ensin vakaasti päätän, mutta jo samassa hetkessä teen kuitenkin toisin. Jos on alkoholisti, niin tunne-elämää pitää hoitaa ja vertaistukiryhmät ovat siihen oiva apu. Kerran alkoholisti, aina alkoholisti. Ainoa tapa toipua alkoholismista on olla ottamatta sitä ensimmäistä annosta alkoholia. Ei ole olemassa vähän alkoholisti, kuten ei ole olemassa vähän raskaana olevaa. Kaikkea hyvää elämääsi.

    • Aspartamiini

      Itsellä oli sama ongelma, olen mies ja vaikka painan yli 100kg niin menin ihan sekaisin kun join ja muisti meni, muutama vuosi aikaisemmin tätä ei tapahtanut. Rupesin itsekseni tutkimaan asiaa ja löysin lopulta vastauksen, join paljon light limsaa jossa aspartamiiinia, 2-4 litraa päivässä, kun lopetin light limsan juonnin niin nyt voin ottaa alkoholia vaikka kuinka paljon enkä sekoa ollenkaa. Se aspartamiini on hirveää myrkkyä, lopeta kaikkien juomien juonti missä sitä on, limskat, ja sitä on myös monissa siidereissä.

      • '''''

        Niin no, aspartaami on hermomyrkky, mut viinahan liuottaa vain aivot, tuhoaa hermoston, vaikuttaa motoriikkaan, muistiin, potenssiin, aiheuttaa masennusta, keskeyttää henkisen kehityksen, vie rahasi ja ystäväsi.

        Katso vanhan juopon silmiä, niistäkin on liuennu värit pois. Tää ei ole vitsi.

        Sellaisenko tulevaisuuden tahdot? Kun sulla on vielä mahdollisuudet ihan mihin muuhun tahansa. Työtähän se vaatii. Raitistuminen, siinä pysyminen, uudet harrastukset, kivat kaverit, ruusujen haistelu, metsän istutus, matkustelu, opiskelu, duunin haku, yrityksen perustaminen jne. Mitä sä haluat?


      • no_sugar_for_me

        Joo ja sokeri on kanssa aika paha myrkky. Siksi mä en enää juo makeita alkoholijuomia ollenkaan, vaan ostan kirkkaita tai pirtua ja lantraan veteen, ei sokeria, melkein terveellistä siis! En halua, että sokeri pilaa mun elämän.


    • alkoton

      Jos alkoholi ei sovi sinulle, opettele juhlimaan ilman sitä. Hauskanpitoon ei tarvita alkoholia.

    • Juopppo

      Juo mietoja juomia ja vettä joka toinen juoma.. vaikka tuopillinen. Ja esim. valkoviiniä voi laimentaa vähän vedellä. Itselläni se vika, että juon määrällisesti saman, oli sitten miedompaa tai väkevämpää lasissa. Vältän nykyään vahvoja juomia ja juon vain olutta, lonkeroa ja siideriä niin säilyy muisti, eikä tule sekoiltua niin pahasti. Dokaaminen on kyllä niin hauskaa, että jos joku tarjoaa viinapaukkuja niin en osaa kieltäytyä. Sen verran juoppo olen.

      • nainen aikuinen

        Samaa suosittelen. Ota vaikka aina samalla iso lasi vettä, kun ostat sen muun juoman. Itse pyydän AINA tuopillisen jäävettä jokaisen alkopaukun hakiessani. Muistutan myös mielessäni itseäni juomaan sitä vettä niin, että uutta drinksuakaan ei haeta, ennenkuin vesituoppi on tyhjä.

        Oma ongelmani on/oli se, että juon mielelläni "tiukkaa" eli ihan konjakkia, viskiä tms. ja usein homma meni överiksi (menee joskus vieläkin) Vaikken riehu enkä rällästä humalassa, häpeän jo sitä, ettei jalat kanna. Tein siis periaatepäätöksen tilata juomani aina soodavedellä ja siihen rinnalle se vesituoppi. Uutta ei haeta, ennekuin vesikin on juotu. Toki sen drinksunsa voi otta limulla tai millä tykkää, ja tuoppiinkin limua, jos vesi ei mene alas.


      • totta maar

        Niih,hik.Silloinhan on jo parasta lopettaa kun aurinko putoaa kerrostalojen taakse hik. Ja iso kuusi kolahtee pimeässä tuulessä.hik.


    • Valonpoika

      Joillekin alkoholiongelmaisille kohtuujuominen on opittavissa ja joillekin ainut mahdollisuus on täysi raittius.

      Joskus vuosia sitten autoin yritysten "sosiaalisiin" tilanteisiin joutuvia, eli myyntimiehiä ja pr-väkeä alkoholi ongelmissa.

      Yksi keino oli laskea se tosiasiallinen määrä. Moni olettaa, että bailatessa ja hyvää fiilistä tavoitellessa on pakko ottaa "riittävästi".

      Jos annos on 4 cl väkevää, 3.olut pullo tai 12 cl viiniä niin annosten määrän lasku ennustaa ongelmien määrän.

      2 annosta tunnissa nostaa siihen rattijuopouden rajaan. Yleensä nousuhumala tuntuu hyvältä, joten pari lisää tuntuu vielä hyvältä. Yli yhden promillen ylityksen jälkeen ei ole fyysisesti mahdollista tuntea humalaa: ei nousu humalan hyvää oloa siis. 4 annoksen jälkeen kyse on kuvitelmasta ja odotuksesta hyvän olon suhteen.

      6-8 annosta alkaa näkyä harkintakyvyn puutteena ja kun yliteään 10 annosta eli liki kossupullon verran useimpien muisti alkaa pätkiä.

      Eli jos illan annos määrä ylittää kymmenen on syytä miettiä mitä oikein on hakemassa. Hyvän olon hakemisesta ei enää ole kyse; joten hakeeko silloin vain turtumusta ja todellisuus pakoa. joskus tajunnan nollaaminen voi olla perusteltua, mutta useimmiten ei.

      Eli jos on halu pitää hauskaa ja jatkaa hyvää oloa ilman laskuhumalan tunnetta niin illan maksimin tulee jäädä 6-8 annokseen.

      Jos taas haluaa hallita illan tapahtumat niin 2-4 annosta riittää. Voi nauttia nousuhumalan hyvänolosta ja fiilistellä rennommin, mutta pelkoa overiksi menemisestä ei ole.

      Eli laske määrä, arvioi millä tasolla liikkuu ja aseta raja. Mikä on tavite ja mikä on ehdoton katto. Jos pystyy pääsääntöisesti pitämään kohtuulliset rajansa voi todeta kohtuu käytön sopivan.

      Jos kohtuukäyttö ei onnistu ja useista yrityksistä huolimatta onnistu, niin on pakko todeta että alkoholi ei käy.

      Sitten miten juomatahti kurissa: monesti iltaa vietetään 2-5 tuntia, joten alle 4 annosta johtaa kuivinsuin istumiseen: mutta on toki olemassa alkoholittomat juomat: eli joka toinen lasi voi olla alkoholiton.

      • päivä kerrallaan!

        Alkoholismi on synnynnäinen ja parantumaton sairaus.

        Siihen auttaa usko korkeimpaan voimaan, jumalaan. Sekä käynti kerholla, koko loppuikänsä, päivä kerrallaan.

        Mikä parasta, kerholta onkin sitten erikiva lähteä kokouksen jälkeen virkistävälle ohrapirtelölle, esson paariin, samanhenkisessä kerholais-seurassa!

        http://www.youtube.com/watch?v=RdEZLfueE5k


      • aslak.huhki
        päivä kerrallaan! kirjoitti:

        Alkoholismi on synnynnäinen ja parantumaton sairaus.

        Siihen auttaa usko korkeimpaan voimaan, jumalaan. Sekä käynti kerholla, koko loppuikänsä, päivä kerrallaan.

        Mikä parasta, kerholta onkin sitten erikiva lähteä kokouksen jälkeen virkistävälle ohrapirtelölle, esson paariin, samanhenkisessä kerholais-seurassa!

        http://www.youtube.com/watch?v=RdEZLfueE5k

        Jumala on hanurista!!!!!!!!!


    • CrazyDaisy

      no sit ei kannata juoda jos se menee aina örveltämiseksi. Sä juot suhteessa niin harvoin et mitä järkee tälläisiä viestejä on ees laittaa ja kysellä...Jos kerran pystyy olemaan juomatta ja vaan välillä menee yli niin ketä se haittaa? Sori vaan mut ärsyttää kun itse kamppailee alkoholismin kanssa ihan päivittäin sit jotkut itkee siitä kun juovat kerran pari kuukaudessa "vähän liikaa" ja on olevinaan "alkoholin orja" ei vittu. Näksisit millaisten "orjien" kanssa itse oon lapsuudesta asti elänyt. Kossupullo päivässä tai väh. 100 kaljaa viikossa niin sitten voi sanoa vasta olevansa lirissä. Sulla mitää ongelmaa vielä ole ellei sitten kehity. Ihan perus nuoruutta!

      • neuvojia riittää

        enpä sanoisi noinkaan. jos nuorena lakaa jos noin kovasti kontrolli pettää, on tulevaisuus varmasti alkoholin parissa.

        alkuperäiselle sanoisin vielä, että ei kannata kuunnella noita 2juo vähä, älä juo aspartaamia, syö välillä" -neuvoja. niillä huijaat itseäsi ja annat luvan juoda, lopputulos on kuitenkin sama: tulet humalaan.

        olen täällä muissa keskusteluissa jo kertonut pariinkiin otteeseen, että terapeutti kysyi multa miksi juon ja sen jälkeen jotenkin itse tajusin mistä on kysymys. mutta lisää terapiaa on tarpeen ja päivä kerrallaan menen.

        ainakin iloitsen jokaisesta juomattomasta päivästä ja krapulattomasta aamusta. en halua olla nuhjuinen juoppo väsyneillä jutuilla, ärsyttää kun ajattelee miten paljon on tuhlannut aikaa ja rahaa juomiseen.


    • Raittius-mies

      Juo alkoholittomia drinkkejä ja kuvittele olevasi pikku hiprakassa. Tämä ei ole niin vaikeaa kuin voisi luulla, moni aito humalainenkin luulee olevansa humalaisempi kuin todella on. Varmuuden vuoksi voit valvoa ryyppäyspäivää edeltävän yön vaikka tenttikirjojen seurassa, niin olet varmasti sekaisin ja hihität kaikelle mahdolliselle, missä ei ole mitään nauramisen aihetta.

    • alkomaani

      Omasta kokemuksesta voin sanoa: jos jo 19-vuotiaalla alkaa ilmetä juomaputkia ei pidemmän päälle hyvä heilu!
      Itse join enemmän tai vähemmän aktiivisesti 13 vuotta, viimeiset kolme lähes päivittäin. Aluksihan juominen kavereiden kanssa oli tosi hauskaa,lopuksi hauskuudesta ei enää ollut jäljellä enää mitään- vain pakko saada ainetta.
      Vaikka kokoajan töissä kävin, ja kulissit muutenkin pysyivät pystyssä, niin en mitään kadu niin kuin sinä aikana tuhlattua ja hukkaan heitettyä elämää!
      Vaikka oletkin vielä noin nuori, niin varsinkin naisella terveyskin pettää tuolla tahdilla(useimmiten kiihtyy ajan mittaan) jo päälle kolme kymppisenä.
      Kahnattaa ehdottamasti hakea apua HETI, kun et vielä tuossaa vaiheessa ole kuitenkaan mitään peruuttamatonta vanhinkoa itsellesi millään elämän alueella aiheuttanut. Esim. A-klinikalta tai AA-sta voit löytää tukea; yksin ongelmasta harvemmin selviää, ainakaan jos todellinen riippuvuus on kehittynyt. Kannattaa myös ehkä pyytää lääkäriltä Revia- nimistä reseptilääkettä ,jota voi ottaa aina ennen juomista. Se vie nousuhumalasta hyvänolon tunteen pois, ja näin ainakin osalla käyttäjiä auttaa hallitsemaan juomista. Edellyttää sekin tietysti omaa motivaatiota ja jonkinlaista terapiaa rinnallee. Ehkä kaveriporukan vaihtoakin voisi harkita, kyllä niitää selväpäisiä ihmisiäkin löytyy. Jas kas kummaa: ihan selvänäkin voi olla hauskaa!

      Joka tapauksessa viinan kimppuun kannattaa nyt heti käydä; sen selättäminen on kuiteskin sen helpompaa mitä nuorempi on. Tsemppiä!

    • Oon miettiny monesti että minkälaiset ihmiset näihin otsikoihin tarttuu ihan haudanvakavana? Okei, ehkä ite just nyt syyllistyn siihen, mutta minkälaiset tyypit antaa tällä foorumilla tällaselle otsikolle ja kirjoittajalle oikeasti neuvoja niinku "ei kannata juoda jos se menee aina örveltämiseksi" tai "kuvittele mitä sun tulevaisuudelles käy" tai jotain. Siis ei oo mahollista, ootteko te kuinka naiiveja?

      Uskotteko oikeasti että alkuperäinen kirjoittaja on kirjoittanut tänne sen takia että hän oikeasti tarvii apua, vai ennemminkin sen takia että ihminen tekee _mitä_ _vain_ saadakseen edes vähän huomiota?

      Jos täytyy kysyä, että "mitä teen sitten ku kaverit lähtee juomaan" voi hyvin jo olla sinut sen faktan kans ettei omassa elämässä ole mitään sisältöä. Jos täytyy miettiä muiden tekemisten kautta mitä itse tekee on jo niin pihalla yksilöllisyytensä kanssa että voi alkaa rakenteleen lumiukkoja. Ne ei ainakaan juo.

      Alkoholisti: Kokeile mennä lääkäriin, mutta et sinä sitä oikeasti halua. Haluat vain että täällä joku antaa sulle neuvoja joiden avulla voit esittää tekeväsi asialle jotain, joka taas auttaa sinua kuvittelemaan että sun ympärillä olevat ihmiset hyväksyy sun örveltämisen ja "ymmärtää ettei se ole osa sinua vaan hairahdus" tai jotain muuta uskomatonta pas-kaa.

      "Sulla mitää ongelmaa vielä ole ellei sitten kehity." Olen vahvasti eri mieltä, mutta olen aina samaa, itsekästä mieltä: Kun riittää tällaisia failurekeissejä, niin riittää enemmän mansikoita ja nallekarkkeja meille terveille ja täysjärkisille.

      • evaaa

        Toivottavasti sinulla menee jatkossakin hyvin .
        Miksi muuten reakoit kirjoittamalla?


      • evaaa kirjoitti:

        Toivottavasti sinulla menee jatkossakin hyvin .
        Miksi muuten reakoit kirjoittamalla?

        "reagoin" kirjoittamalla kun ei ollut parempaakaan tekemistä. Kanat oli uunissa ja odottelin että leffa latautuu loppuun. :) Toivottavasti sinulla menee jatkossakin äidinkieli parempaan(?) suuntaan.


      • jammu setä-nykänen

        Ei oo helppoo tunnustaa maailmalle olevansa niin heikko, ettei voi mieliteoillensa mitään.

        Sama koskee röökaajia, uhkapeljaajia ja pornohulluja.


      • khassera

        Ohhoh, mikä analyysi.
        Kukas tässä naiivi on..?


      • jammu setä-nykänen kirjoitti:

        Ei oo helppoo tunnustaa maailmalle olevansa niin heikko, ettei voi mieliteoillensa mitään.

        Sama koskee röökaajia, uhkapeljaajia ja pornohulluja.

        Eikä ole millään tasolla järkevää olettaa että tunnustus kumpuais aidoista elämäntilanteista eikä esim luulotaudista tai huomionkipeydestä. Oikeastaan olettaminen on tyhmin asia mihin ihminen kykenee. Vähän sama uskonnon kanssa. ^^


      • khassera kirjoitti:

        Ohhoh, mikä analyysi.
        Kukas tässä naiivi on..?

        Olipa mitäänsanomaton ja ympäripyöreä kommentti. Juurikin sellainen mitä suomi24 on täynnä: Ihmisiä jotka haluavat esittää omaavansa mielipiteen. :)


      • onko itselläsi ongel

        no mitä vikaa siinä sitten on, että antaa ihmiselle huomiota, jos hän sitä tarvitsee. haittaako se sinua jotenkin tai onko se sinulta pois?

        jos tuo alkuperäinen kysymys oli niin falski ja älytön, miksi yleensä puutut koko asiaan. eikö voi vain skipata koko juttua ja jatkaa elämäänsä?


      • onko itselläsi ongel kirjoitti:

        no mitä vikaa siinä sitten on, että antaa ihmiselle huomiota, jos hän sitä tarvitsee. haittaako se sinua jotenkin tai onko se sinulta pois?

        jos tuo alkuperäinen kysymys oli niin falski ja älytön, miksi yleensä puutut koko asiaan. eikö voi vain skipata koko juttua ja jatkaa elämäänsä?

        No olenhan minä skipannut jo sen pari kuukautta mitä olen täällä ollut :D Mitä sä nyt et niinku älyä? Sullekko ei istu se että nyt päätinkin ottaa kantaa vilpittömällä näkemyksellä tähän asiaan?

        Postailen ihan omalla pärställä ja nimimerkillä, vaikutanko siltä että mulla on ongelma? Enkö silloin kirjoittais anonyymisti kuten esim. sinä? Ongelmahan on selkeästi aloittajalla, mutta onko se huomionkipeyttä vai alkoholismia vai jotain kasvatukseen liittyvää on aika hankala päätellä netin välityksellä.

        Siksi "puutun" koska tämä, kuten monet aiemmat ("petin polttareissa voi ei" ja "olenkohan aiemmassa elämässä ollut auschwitzissä") ketjut huokuvat sitä mitä tämä foorumi on täynnä. Ei sillä että tämä ihan totaalinen hukka ois, onhan täällä uutiset. ^^


    • bloody mary

      Kai niiden kavereiden kanssa voi tehdä muutakin kuin ryypätä? Eli tee "selviä juttuja" niiden kavereiden kanssa, ja silloin kun ne lähtee juhlimaan, niin anna niiden mennä. Ja tottakai voit mukaankin mennä, jos kiusaus vetää pää täyteen ei ole liian suuri. Ala opetella tota kohtuukäyttöä ja juo vain mietoja. Jos ei kohtuus onnistu, niin sitten on varmaan parasta lopettaa juominen kokonaan.

    • Ei viunaa

      Suosittelen kysymään neuvoa ihan kansanedustajalta(hakkarainen).Hän raittiina miehenä auttaa tavallista kansalaista pääsemään jaloilleen!!:O)

    • BeenthereDonethat

      Samanlaisia kokemuksia kuin avaajalla. Mikään ei riitä, koskaan. Käytännön neuvoista tärkeimmät:
      -syö hyvin
      -juo nopeasti muutama, että pääset nousuun ja pidä tunnin pakollinen tauko niin, että tulee laskuhumala (tässä vaiheessa pystyt vielä kontrolloimaan)
      -aloitettuasi uudestaan, tilaa AINA vesilasi ja juo se samalla kun alkoholiannoksesi
      -älä juo koskaan väkeviä tai viiniä
      -jos mukana on joku siististi ottava kaveri, pyri pysymään samassa vauhdissa

      Näillä keinoilla pysyt todennäköisesti muiden kelkassa, eikä loppuillan saldona ole totaalitiltti.

    • gt

      Lopeta juominen. Yksinkertaista.

    • 41-vuotta

      Sama vaiva rahikaisella. Olen 41-vuotias mies ja aina kun ollaan "normaali perheolosuhteissa" ei ole mitään vaikeuksia olla viikko ilman pisaraakaan. Tosin myös voi ottaa yhden tai kaksi - mutta kun otan, otetaan sitten kunnolla. Jo vuosien ajan on mennyt muisti aika usein ja viime aikoina on tullut hölmöiltyä oikein kunnolla.

      Täysin järjetöntä käytöstä, mitä milloinkaan selvin päin tekisi. Tälläkin hetkellä kunnon morkkis viimeisen viikon tapahtumista. Ja nämä krapulat, kun ei meinaa kolmessa päivässä mennä kokonaan ohi. Aivan merkillisiä painajaisia, hikoilua ja kokonaisvaltaisesti aivan uskomattoman paha olo.

      Ihmeen kaupalla olen säilynyt ilman totaalikatastrofia ja asiat ovat joten kuten vielä kunnossa, mitä se sitten tarkoittaakin. Vaikeinta tässä on se, että ajatus alkoholin kokonaan poisjättämisestä tuntuu mahdottomalta. Ehkä kannattaa aloittaa siitä, mitä joku aikaisemmin ehdotti ja jättää väkevät pois kokonaan. Ei ole normaalia, että tällainen vähän päälle satakiloinen ihminen juo alkuillan ja illan aikana pullon viinaa ja 15 kpl oluita. Ei ihme, että on sitten sekaisin kuin kaappikello.

    • Ei ole.

      Alkoholin kohtuu käyttöä,koska alkoholi on myrkkyä. Vuosittain alkoholin käytöstä johtuviin sairauksiin kuolee Suomessa tuhansia ihmisiä. Mm.alkoholi aiheuttaa monenlaisia syöpiä,keuhko,maksa,peräsuoli ym.myös monia muita sairauksia aiheuttaa alkoholi,sosiaalisista ongelmista nyt puhumattakaan,väkivallasta,rattijuopumisia ym. On täysin naurettava väite sanoa,alkoholia voi käyttää kohtuudella.Tähän voisi loppuun lisätä kysymyksen,mitä myrkkyä voi nauttia kohtuudella?

    • Helppoo kun mikä

      vaihda alkoholi seksiin ja joku toinenkin on sen jälkeen tyytyväinen ;)

      • Calvero

        Ei välttämättä.


    • !!!

      taas näitä ylläpidon sonta-juttuja

      jokaisessa sama formaatti, paitsi silloin kun kyseessä on "teini", isketään tarkoituksella kirjoitusvirheitä ja käytetään sanoja "mä", "tää" jne ... muuten teksti täysin samaa kuin ennenkin

      buaAHAHAHAA

    • -Älä osta "aloittelujuomia" kun pari

      -ota baariin mukaan henkkareiden lisäksi rahaa vain sen verran että saat ostettua muutaman juoman.

      - Älä hanki kotiisi viinaa

      - Kerro ystävillesi rehellisesti ongelmastasi jotta he tukevat sinua olemaan vähemmällä alkoholimäärällä eivätkä esim. tyrkytä lisää viinaa baarissa, jatkoilla jne.

      - Jos tuntuu etten kykene itsenäisesti hallitsemaan juomistasi, hanki ammattiapua. A-klinikalle pääsee soittamalla itse. Myös oma terveysasema voi auttaa.

      - Mieti miksi juot niin paljon? Pakenetko ahdistusta? Masennusta? Stressiä? Traumoja? Sydänsuruja? Mitä ongelmillesi voi tehdä? Alkoholi ei auta, pahentaa vain monia asioita. Keskusteluapu auttaa näihin.

    • 0e

      Itse olen ollut pari viikkoa juomatta ja mitään en ole menettänyt, päin vastoin. ole kavereiden kansa selvinpäin, etsi joku uusi harrastus, tai vaikka kuskaa muita. ei todellakaan kaduta, juominen kylläkin. säästyy rahat, maksa, aivot, jaksaa liikkua ja urheilla.

    • Lissu k.

      Se on kuule vaarallista juoda niin paljon että taju menee . Joku mies voi käyttää sinua seksuaalisesti hyväksi ja voit saada ei toivotun lapsen . Parasta ois lopettaa juominen . Soita kuule AA-kerhoon ja pyydä apua sieltä .

    • nollatoleranssi

      Alkoholin juomisessa on se kumma petollisuus,siinä samalla kun aloittaa
      ottamaan juomaa,ajattelee ottavansa vain kohtuudella,mutta samaan aikaan
      kun lasi/pullo tyhjenee tämä ajatuksen selkeys hämärtyy ja tilalle hiipii ns.
      kiva olo/välinpitämättömyystunne joka sekoittaa sen alkuperäisen ajatuksen
      olla ottamatta liikaa.Elikkä ensin tulee pieni vapautuminen ja sitten lisä-sel-
      lainen jne jne.Kuinka ollakkaan kohta ollaan hallitsemattomassa tilassa.

      Toisin sanoen humalaisessa tilassa oleva ajattelee kontroloivansa tekemisiään
      vaikka kaikki menee päin seiniä.Kirjaimellisesti.

      Sen takia kohtuukäyttäjiä ovat vain ne jotka eivät ole humaltuneet(no,miksi juoda ollenkaan alkoholia?)ja ne joilta loppuu viina ja eivätkä saa sitä mistään(aika harvinaista)

      Kaikista paras on lopettaa kokonaan koko aineen kanssa vehtaaminen.
      Onnistunei kohtuukäyttäjä on se joka ei juo alkoholia ollenkaan.
      Koskaan ei tule ongelmia juomisen määrän kanssa.
      Kun juo niin aina on se vaara,että juo liikaa.Aina.
      En ole hävinnyt mitään siinä,että e juo ollenkaan,nykyään,päinvastoin,olen vain voittanut.

    • evaaa

      Yksin kertaisesti juot vaikka pommakkia ja kuuntelet kuin toiset jorisee .
      Rahaa niillä palaa, katso kukkaroasi aamulla mitä sulla on.
      Näin juomatta kerkeät keskustella niiden kanssa joiden voi.
      Puhun kokemuksesta ja hauskaa oli ja on.

    • toipiva ongelmainen

      Opettele juhlimaan selvinkin päin. Onnistuu voin sanoa, kunhan vaan ei ole liian känniläisten kanssa tekemisissä vaan lähtee juhlimasta riittävän ajoissa. Kaverit ymmärtää selvin päin olon, jos ovat oikeita kavereita. Kukaan ei kaada viinaa kurkustasi kuin sinä itse.

    • .........

      Sun "kaikki kaverit" lähtee juhlimaan, koska sua ei ole kännissä kestäneet muunlaiset ihmiset, joten kaveripiirisi on varsin rajautunut. Kun lopetat juomisen kokonaan, niin voit alkaa etsiä "normaaleja" kavereita, jotka tekevät paljon muutakin kuin ryyppäävät ja kun avoimesti kerrot heille ongelmasi, he ymmärtävät sen ja osaavat halutessaan ryypätä joskus ilman, että sinä siitä tiedät tai koet jääväsi paitsi jostain. Kyllä selvin päin voi pitää hauskaa.

      Oikeasti kohtuudella voi juoda vain siten, että päättää juovansa vaikka maksimissaan viisi kaljaa tai vastaavan määrän ja sitten pitäytyy siinä. Jos ei riitä itsekuria pitäytymään, niin sitten ei voi juoda ollenkaan. Ei ole mitään ihmekeksintöä, jolla pystyisi juomaan vähemmän kuin haluaa, jos ei itsekuri riitä. Ehkä joskus tulevaisuudessa pystytkin hallitsemaan juomistasi, mutta se edellyttää, että saat nyt tuon kierteen katkaistua.

    • POSLIINIM11

      OLETKO ANTELIAS SILLOIN KUN OLET KÄNNISSÄ?

    • BILETTÄJÄ-92

      Sinähän olet vain tyypillinen suomalainen nykynainen joka osaa pitää hauskaa. Nauti elämästä äläkä ajattele liikaa, kerran vain täällä ollaan!

    • Baarimikko vm -85

      Hip hei ja hurraa, onko jollain samanlainen fiilis että menee hiukan alkuperäisen aiheen vierestä kirjoitukset. Miten itse sen ymmärsin että kirjoittaja kysyi juurikin sitä miten juoda oikein, pointtina ei selvästikään ollut että haluaa päästä kokonaan eroon koko tuotteesta.

      Hassu maa tää Suomi missä on aivan liian paljon liikakäyttäjiä ja huomattavasti enemmän kohtuukäyttäjiä ja jonkun verran täysin alkottomia.
      Ja alkottomien kohdalla se tuntuu lähentelevän uskonnollista ilmiötä. Pitää saarnata ja kertoa kuinka alkoholi on pahasta ja koko elämä menee turmioon jos et lopeta kokonaan. Joillekin toimii ja joillekin ei. Onneksi on olemassa vapaa tahto jonka myötä päättää eri infojen jälkeen itse.

      Etten itse mene ihan aiheesta ohi niin vähän asiaakin.
      Toki se on huolestuttavaa jos jokaisella kerralla homma lähtee pulkasta, mutta taas juomiskertojen määrä ei varsinaisesti ole mikään katastrofi.

      Ongelmaan on monta lääkettä ja yksi niistä on se täysi alkottomuus, mut mitä muita niitä löytyy?
      Paljon tullut iestejä oikeasta syömisestä ja veden juomisesta ja siitä että jättää kirkkaat pois.
      Ei huonoja ideoita ollenkaan ja toimivat varmasti mutta yksikään noista ei auta jos sen parin jälkeen alkaa kontrolli pettää ja alkaa tää "kai sitä nyt yhden jallun/tequilan/jägerin voi ottaa" ja pian ollaankin jo lärvilautasissa ja vedet unohtuu täysin.
      Itse lähtisin katselemaan siltä kannalta että mitä haet ravintola-illalta? Mitä muuta voit tehdä sen perinteisen juodaan niin paljon kuin keretään tyylin sijasta. Esim tanssia yökerhossa, jos pubissa kenties pelata hyvässä seurassa jotain, käydä keikoilla tai muita esityksiä katsomassa. Monessa noista voikin yhtäkkiä tulla niin että se alkoholi on siinä vain se sivutuote mitä kulutetaan sen muun ohella mutta ei päätarkoitus. Jos ei ole muuta tekemistä kuin istua pöydässä ilman sen kummempaa niin sitä tuotettakin kuluu todennäköisesti enemmän.
      Ja viimeisenä kysymyksenä, mieti rehellisesti miksi se menee siihen ääliökänniin asti, mikä siinä humalassa on niin kivaa että siihen pitää pyrkiä. Jokainen joka vetää shottiralleja ja pyrkii nostamaan humala tasoaan voimakkaasti haluaa siltä jotain. Ehkä se on vain niin kivaa, ehkä on muuten liian ujo, on paha olo jonka haluaa hukuttaa, liikaa stressiä joka pitää nollata, syitä on loputtomiin. Mut pohdi että mistä oma kännihakuisuus johtuu, niin vasta sen jälkeen kun tiedostat sen voit ehkä tietoisesti pystyä pysymään niissä välivesissä ja miedoissa koska et halua sitä kaatokänniä.

      Itse olin huomattavasti liikaa kuluttava nuori ja illat oli känniä täynnä, sitten alettiin kaverin kanssa tanssimaan baarissa ja huomasi ettei siitä tuu yhtään mitään jos on ihan pää jäässä, ei halunnut enää päästää sitä sille tasolle ja aina kun alkaa tuntumaan humalatila liian voimakkaana, pidän tauon ja juon vettä. Silloin sen pystyy totettumaan kun itse haluaa sitä.
      Toinen mikä on muuttunut vuosien mittaa on se että laatu on korvannut määrän, nykyään juo hyviä oluita/siidereitä/rommeja tissutellen ja hyvästä seurasta nauttien. Se on huomattavasti antoisampaa kuin valtava kännääminen.

      Ja lopun huomioksi, en puhu näistä asioista totuuksina jotka olisi voimassa aina ja kaikkialla ja kaikkien kohdalla. Vaan enemmänkin luomalla keskustelua ja pohtimisen aihetta ja antamalla jotain näkökulmaa asiaan. Se miten ihmisen itsensä pitää toimia, on jokaisesta yksilöstä kiinni.
      Toivotan onnea, kyllä se oma tie sieltä löytyy..

    • Mies2432

      Lääkärille ja Antabuskuurille vaan jos haluatte lopettaa juomisen,ja AA-Klinalle kans..

    • naura_Janne

      VAIN LUUZERIT JUO VIINAA----JUOKAA VAIN JA TOLLOILKAA me tosi fiksut saadaan nauraa.

    • testingg

      minä tunnustan olevani alkoholisti kokoomuslainen,tiedän että innostun puhumaan etenkin humalassa ollessani pienituloisia kannustavasti mutta kunhan huominen koittaa ja humalatila katoaa alkavat suurituloislla juhlat.Tiedän että alkoholin käyttöä pitäisi verottaa ankarammin ja puolueeni onneksi tekee niin kuin on parhaaksi kaikille myös minulle,on suorastaan ihmisyyden häväistystä myydä ihmisille yli 30% vahvempia alkoholi juomia sillä kyllä sen pää saa hulluksi jopa 2,5% sella kevyt lonkerolla:) testasimme sen kerran meidän kokoomuslaisten puoluekokouksessa

    • Enemmän viinaa

      Äh, tuohan on ihan normaalia vielä, ei mitään alkoholiongelmaa. Anna mennä vaan, ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku.

    • T.Hakkarainen

      tykkään olla kännissä,ja lukea lehdistä toilailujani!!!! Oon muutenkin ihan persu(ksista) koko äijä.

    • abolubidubberituu

      Hmm,mulla oli samanlainen ongelma joskus,sitte lopetin koko juomisen,ku tein aina jotaki typerää päissään esim.autolla ajoa jne..
      Nyt oon 29.v ja oikeestaa 20 vuotiasta lähtien en oo juonu,ku about 10 kertaa,nyt oon ollu 2 vuota iha kokonaa ilman,ei tee enää mieli,tullee vaa vittumaine morkkis jos juo,ihan mitä tahansa muuta kannattaa tehdä,ku ryypätä sen voin sanoa:) kaverit lähtee ryyppään,ni meet sitte aamulla ite kiusaan niitä,ku ovat krapulasa xDD Eipä oo tuola salillakaa tungosta Perjantai iltasin tai Lauantaisin..

    • Tiedän_Mitä_OnTuleva

      SINÄ_OLET_ALKOHOLISTI_! PISTE!!! Siinä on totuutta kerrakseen.. Seuraava askel on maanantairokulit,astetta kovemmat krapulat,paniikkihäiriöt.. joihin lääkkeeksi saat taas vetää LISÄÄ VIINAA.. sitten seuraava askel ovat viikon,kahden putket,,Deliriumit,viinakrampit,sekavuustilat..Lopulta krooninen alkoholismi jossa et enää lainkaan kykene olemaan ilman viinaa.. vedät lasolit,sinolit,pulituurit,tolut,huumeet.. Lopuksi edessä on KAUHISTUTTAVA KUOLEMA!!!

    • doku mentti

      Jäät kotiin kun kaverit lähtee dokaan ( = juhlimaan?)

    • juuuuu :)

      Mene seurakuntaan,siellä löytyy nuoria,jotka ei juo,tiedä vaikka löytäisit unelmiesi miehen sieltä :)

      • oi oi oi

        Kivat miikat.. :)


    • azazaza

      Itse taistelen alkoholia vastaan joka päivä etten retkahda juomaan..

      nyt jo 7 vuotta ryypätty joka viikonloppu ja nyt vasta heräsin itse että tämän pitää loppua! ilman olen ollut jo 5 kk

      töissä käyn ja asun emännän kanssa mutta nyt saa riittää! helppoa ei tule olemaan mutta kaikki lähtee itsestä liikkeelle!

      ei pisaraakaan enää! voimia teille muillekkin!

    • Helppo vastaus

      Lopetat juomisen ja jäät yksin kotiin istumaan kun muut lähtee bailaamaan ja mietit samalla miten hauskaa heillä on.

      Helppoa eikö?

    • Jussi joo

      Mulla onollut ja on varmaan vieläkin " nurkan takana " aivan samanlainen ongelma / tilanne.

      Aiemmin tuli juotua ja aina tiltti-kuntoon. Ei siis mitään järkeä. Seuraavana
      päivänä oli aivan tööt-tööt. Hävetti, nolotti ja otti oikeesti päähän.

      Nykyään otan kerran pari vuodessa. Pyrin tuolloinkin malttiin, mutta erityyp-
      pisissä juhlissa, menee vieläkin yli.

      Mutta normaalista viikonvaihteena eikä viikolla: EI TIPPAAKAAN. Aina löytyy
      järkevämpää tekemistä.

      Tiedän, että olen alkoholisti ja siksi olen lopettanut juomisen. Muuta vaihto-
      ehtoa eivät lääkäritkään osanneet antaa.

      Kestämistä. Pienistä elämän asioista- niistä löydät paljon enemmän kuin
      viinasta.

    • Minäkin lopetin

      Perjantaina kun se juominki alkoi niin:
      Ensin puolen litran viinapullo pohjiks, sitten alkoi kaljanotto, ja toinen pullo viinaa jos oli varattuna.
      Juominen kesti aina yhtäjaksoisesti Perjantai-illasta Lauantai-iltaan, kunnes tuli stoppi, että lakkas vaan maistumasta. Sunnuntaina ei käytännössä jalkeille kyenny.

      Nyt viime kännistä 1v 7kk, eikä siihen uskontoa/ seurakuntaa tarvittu. Tuli vaan kiintiö täyteen. Kun en osannu ryypätä "tyylikkäästi" niin lopetin kokonaan.
      Enkä ole mitään menettänyt vaikka lopetinkin.

    • &&

      Iällä on vaikutusta, geeneillä, ympäristötekijöillä ja elämäntilanteella. Kun olin 19-vuotias, tuli käytettyä humalahakuisesti alkoholia paljon. Ikää tuli, kriiisejä pukkasi, juominen oli todella humalahakuista ja krapulat kammottavia. Myöhemmin en ole niinkään kaivannut sosiaalista seuraa juomiseen, vaan ihan yksinäänkin on voinut humahtaa drinkkejä ja olutta. Vasta tänä vuonna olen alkanut tiedostamaan suhdetta alkoholiin. Kerta kaikkiaan on jopa vituttanut, kun ollut ns. sosiaalinen pakko dokata samoja määriä mitä baarikaveritkin, vaikka itse ei niinkään olisi halunnut. Oon sitä mieltä, että keskikaljaa ja siideriä pitää varoa, sillä ne aiheuttaa hölmön humalan, kun niitä ottaa liikaa. Väkevissä paukuissa raakana, esim. whiskky, vodka jne, pystyy paljon enemmän kontrolloimaan oman humalan laatua. Kokonaisuudessaan olen sitä mieltä, että liikunta(tavoitteellinen treeniohjelma) vähentää dokaamisasennetta, tuskin poistaa alkon kulutusta kokonaan, sillä siihen liittyy se sosiaalinen puoli usein. Ihminen ajattelee myös älykkäitä/syvällisiä enemmän kun on ottanut "vähän" :)

      • neropatti88...

        Mulla menee viinasta enemmän pääsekasin. Tällöin yleensä muisti menee ennen jalkoja jolloin olen kävelevä katastrofi.


    • ....................

      Kuulostaa ihan normaalilta teini-ikäisen kännäykseltä, ei mitään erikoista. Samaan tapaan itsekin vedin. Samoin kaikki kaverit ja tutut ja tuntemattomat. Varmaan vasta joskus 25-wee opin nauttimaan sivistyneemmin alkoholia :D

    • neropatti88....

      Tätähän tämä aina humala päissä on.

      Itekkin nolasen itteni ja hankin usein porttikielot baariin. Aina en ole muistanut edes miksi näin käynyt.

      Ei siihen oikein mitään lääkettä ole. Elä juo niin paljon että taju menee tai hyväksy seuraukset.

    • Kohtuu käyttäjä

      No en nyt jaksanu kaikkia vastauksia lukea, kun tuli vaikutelma että kaikki on vastauksia alkoholistille, mistä ei kai tässä tapauksessa ollut kyse?

      Siis ihan harjoituksen puutettahan tuo on. Itsellä varsinkin nuorempana samat ongelmat, joko on/koff eli harvoin tuli otettua ja silloin kun otin niin ihan sekaisin. Ajan myötä järkeä juomatapoihin alkoi tulla ja varmaan syynä hieman useammin tapahtuva alkoholin otto. Esimerkkinä juuri yksi olut ruoan kanssa silloin tällöin tai yksi tai kaksi saunan yhteydessä. Siinä kai tottui siihen ettei ole pakko olla koko ajan juoma kädessä. En nyt todellakaan tarkoita että alkoholista pitäisi jokapäiväinen tai edes joka viikkoinen tapa, vaan että opettelet ottamaan vain sen yhden. Esimerkkinä vaikka juuri saunan jälkeen olut/siideri.

      Toinen vaihtoehto voi olla juhliessa juomien aikatauluttaminen eli ennen lähtöä psyykkaat itsesi ottamaan vain juoman tunnissa ja parhaasi mukaan yrität sitä noudattaa. Ja hyvässä seurassa monesti juominen "unohtuu".

    • hyväätarkoitan

      aikasempia viestejä oli älytön määrä, joten en millään jaksanut lukea kaikkia.. mulla on kaverilla samanlainen 'ongelma,' joka ollaan kaveriporukalla ratkaistu niin, että baariin lähdettäessä hän varaa käteistä mukaan kahteen tai kolmeen drinkkiin ( tietty sisäänpääsy ja narikka, jos semmoset on), ja jättää pankkikortin ja loput rahat kotiinsa. siinä on vaan se ongelma, että tuo kaveri on aikamoinen flirtti, ja sitä pitää aika paljon vahtia, ettei pyytele drinkkejä muilta. pyritään vaan aina pitämään se meidän seurassa, ettei pääse liikaa innostumaan :) vaikka onkin meille muille paljon vaivaa, niin kaverikin alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään, että voi pitää hauskaa, vaikkei niin paljon ottaisikaan. ja kun kaveri on kuitenkin kivaa seuraa selvinpäin, niin kyllä halutaan ottaa se mukaan.

      tuli myös mieleen, että onko lähisuvussasi alkoholismia? jos tekisi vain mieli jatkaa ja jatkaa juomista. ehkä mahdollisesti voisit myös pyytää lääkäriltä reseptiä alkoholistien käyttämään lääkkeeseen, joka vähentää juomista. kun alkoholi vaikuttaa voimakkaasti jo pieninäkin määränä, ei juo lähellekään niin paljoa. tai jos ongelma on siinä että juot liian nopeasti? ja siksi ehdit juoda illan aikana liikaa. yritä hiljentää juomanopeutta. ota vaikka porukan hitain juoja malliksi, kenen tahtia matkit.

      minusta on todella hienoa, että itse tunnistat että mopo lähtee vähän hanskasta, kun pääset juomaan. onnea juomisen vähentämiselle! :)

    • Jymyhunaja
    • itsensä herra

      ole ihan vapaasti. vit.. ko se mulle kuuluu.

    • ex- kännikala

      No joo tottahan se on että kurja se on istua selvin päin kaveri porukassa, tosin aika vaivautunutta se on myöskin muilla jos yksi jämittää selvänä =) vaan tosiaankin pohjat pois, vettä joka toisella juomana sekä väkevät pois. myös muutaman kolmosen jälkeen vois tilata ykköstä. pitää humalan päällä vaan ei nosta känniä huippuunsa. Ei muuta kun opettelemaan =)

    • tinttarellandaa

      Jokainen tekee oman päätöksensä, mutta suosittelen että lopetat juomisen jos olet jo huomannut että aina menee överiksi. Todennäköisesti pilaat tietämättäsi kavereittesikin illan usein kännisekoiluillasi, omalla kohdalla lähellä tälläinen ihminen. Eikä se raittuis niin pahasta ole.

      Kännäämisen vastapainoa esim. hyvää ruokaa ja leffailta. Uskoisin että aina löytyy kaveri jonka kanssa mennä ulos syömään ja elokuviin. Ja rahattomuus ei käy selitykseksi koska ei se viinakaan ilmaista ole ;)

      Tsemppiä uuteen elämään! Olet jo askeleen lähempänä koska olet huomannut ongelmasi :)

    • Onpa jännää

      kirjoittaa selvinpäin humalasta.

    • 1876

      Mulla paha alko-ongelma, jos otan yhdenkin, puolenkin vuoden putki ollut parikin kertaa, onnexi -09 viimeisin ja ei tippaakaan sen jälkeen ja nautin todella elämästä selvin päin....
      elämä on parasta huumetta.. ;=)
      kerran juoppo aina juoppo ei siis tippaakaan alkoa, jos meinaa säilyä elävien kirjoissa, ainakin minun kohdallani on näin
      tsemppiä kaikille

    • älykäs, siksi raitis

      korkki kiinni ja kaverit vaihtoon! alkoholi on viisasten juoma, koska se alentaa ihmisen älykkyyttä ts. pitää olla reilusti mistä ottaa ennen kuin alkaa juomaan..

      sori, mut niin se vaan on..

    • ninimerkki

      kysymys taitaakin olla se että Et osaa pitää hauskaa juomatta ?

    • bilejuoja

      jotkut ei vaan osaa tätäkään lajia :D

      itse voin juoda 18 olutta ja pystyn silti ajattelemaan järkevästi...mitä nyt horjun sinne tänne mutta muuten olo on mainio ja energinen

      lisäksi minusta tulee helevetin hyvä tyyppi ja hauska...jota en muuten ole

    • murtunut mies

      Luin tossa ohi mennen tuon sinun juttusi ja totesin että olen aivan samanlainen, tosin mulla ikää on jo 28 vuotta ja olen joutunut lopettamaan kaksikin pari suhdetta naisen kanssa juurikin siitä syystä etten osaa juoda....tai korjaan juoda osaan, mutten käyttäytyä humalassa.
      Juodessani minusta tulee aivan eri ihminen...olen loukannut naisiani henkisesti niin paljon humalassa että välillä mietin että lopetanko juomisen kokonaan. Viimeisin sekoiluni tapahtui viime viikonloppuna kun ex-avovaimoni kanssa saimme asiat sovittua perjantaina niin jo minä katkaisin välimme kokonaan sitten lauantaina kun olin humalassa....v..tu et voi olla kännis tyhmä. Kuitenkin voin sanoa et rakastan edelleen ex-avovaimoa ja pilasin mahdollisuuden saada hänet takaisin alkoholilla...et miettikää jokainen tahoillanne miten juotte, missä juotte ja kuinka paljon. Ja kaikille idiooteille ketkä vaan tyrkyttää tota aa-skeidaa voin sanoa et te ette tod.näk ole koskaan nähneet alkoholin vaikutuksen varjopuolia läheltä omaa elämäänne.

    • Vink vink tähtönen

      Lähdet tietysti kavereiden kanssa juhlimaan. Mutta tilaat alkoholittomia drinksuja. Vaikeaa? Ei kovinkaan. ;-)

    • tuhmis_02

      itsellä sama ongelma mut menny jo siihen et perun tapaamiset ja juhlat....

    • Kuullostaa ihan

      suomi 24:n "tehtailemalta" jutulta :D
      Hah, vai muka "oikea" tapaus kyseessä XD

    • tyareybqty nq

      Ensiksikin,,,kumpi sinulle on tärkeämpää,,,olla kännissä vai kavereiden kanssa?
      Jos kännissä , et tarvitse kavereita.
      Kaverien kanssa voit olla selvinkin päin.

    • hope hope

      Olen ylpeä kaikista täällä olevista ihmisistä, jotka ovat joko vähentäneet tai lopettaneet alkoholin käyttöä! Hienoa, että asia on tajuttu ja sille jotain tehty. Viinakulttuuri lienee Suomessa niin syvällä, että vaikea on selvitä nuoruuta ja aikuisuutta ilman jonkunlaista vaikutusta. Se, miten siitä kulttuurista voi päästä eroon tai ainakin lieventää sitä, onkin eri kysymys. Toivottavasti joskus nuoret ovat viisaampia.

    • MeKansanparantajat

      Lopettaminen on kiinni sinusta itsestäsi. Jos et aio lopettaa, älä missään nimessä rupea kuluttamaan yhteiskunnan varoja ramppaamalla vähän väliä milloin katkaisuhoidossa milloin missäkin terveydenhuollon palvelussa. Pysyttele kokonaan sieltä pois. Näitä lopettaa- ei lopeta juttuja on siellä jo liikaakin ja se maksaa yhteiskunnalle ihan liian paljon ja kuluttaa resursseja ja lopputulos on nolla ja varat on pois oikeasti apua tarvitsevilta, sairailta ihmisiltä. Hae sympatiat muualta.

    • Ok?

      Juhlia voi ilman alkoholiakin!

    • nyhtänä8
    • koitos

      Moikka! Työskentelen päihdetyössä. Sinua voi auttaa AA, Antabus, kunnan päihdetyöntekijä tai A-klinikka. Kuulostaa huolestuttavalta, ettet hallitse juomista, juot niin paljon kuin pystyt, vaikka menisi yli. Et pysty lopettamaan ajoissa. Vielä huolestuttavammalta kuulostaa, että aamulla krapulassa tekisi mieli jatkaa juomista. Se ei ole hallittua juomista. Itse teet päätöksen, mikä on paras apukeino juomisen hallitsemisessa tai kokonaan lopettamisessa. Elämänlaatusi ja olosi parantuu pidemmällä aika välillä huomattavasti, jos lopetat juomisen kokonaan tai pyrit edes hallitsemaan sitä. Juomisen hallitseminen on tosin alkoholistille vaikeaa. Moni tavoittelee kohtuukäyttöä, mikä usein on mahdoton yhtälö, jos sairastaa alkoholismia. Olet nuori ja aikaa on tehdä valintoja. Valinnan voit kuitenkin tehdä hetikin. Ongelma pahenee päivä päivältä, pian siitä on vaikeampi päästä eroon. Juomisen lopettamispäätöksen jälkeen sosiaalinen elämä saattaa tuntua tyhjältä, mutta pian tapaat uusia ihmisiä, joista saat selvää seuraa ympärillesi. Alat nauttia elämästä eritavalla. Arkikin tuntuu kummasti paremmalta. :) Tsemppiä.

      • KUOLETTAVA TAUTI

        Aivan väärä tieto!Antabuksen ja muittenkin lääkkeitten kanssa pystyy huoleti juomaan,paha olo väistyy,kun juo tarpeeksi paljon.Vain täysin PÄIHTEETÖN ilman viinaa ja pillereitä oleva elämäntyyli voipi pelastaa tältä kurjaakin kurjemmalta elämäntyyliltä.Suunnatonta surua ja ahdistusta sekä itselleen,että lähipiirilleen tämä karmea juttu aiheuttaa.Hautaan on viety päihdeongelmaisia iso nivaska läheltäni,ystäviäni ja tuttujani ja mm. kaksi veljeäni,jotka olivat "Hoidossa" ja kun heitä kävi katsomassa,olivat aika kovassa pillerihumalassa,kuin kossua kovasti juoneena..Osa tappanut itsensä,osa kuollut alkolin tuomaan sairauteen.Ja,jo nuorena. Eli tappavasta taudistahan on kyse ja puhun ainostaan alkoholisteista,en muista viinaa vetävistä.Onneksi osa on selvinnyt,kun ovat tajunneet,että kyse on riippuvuussairaudesta( mm.isäni ja oma aviomieheni)johon ei lääkkeitä pidä käyttää lainkaan,niiden kanssa tulee vain sekakäyttäjäksi,joita on muuten suurin osa alkoholisteista.Katsokaa ihmiset tilastoja,paljonko oikeasti ihmisiä raitistuu ns.normi hoitojen kautta,paljonko esim.myllyhoito- ja minnesotamallien kautta,jotka kannattavat todellisuusterapiaa ja täysin päihteetönta elämäntyyliä.


    • iloa elämästä

      No tässä maassa ei todellakaan osata juhlia ja iloita mistään ilman alkoholia, se on sääli. Vaihda kaveripiiriä! Yhdessä oleminen on tärkeämpää kuin se mitä tekee tai niin ainakin on jos ystävät ovat todellisia.
      Uusia tuttavuuksia tulee elämän myötä vastaan kokoajan sitä mukaan kuin mielenkiinto ja kuviot vaihtuu ja kannattaa jatkaa kävelyä ja laajentua mahdollisimman paljon ympäristöään ja itseään....

    • tshset

      Polta pilvee

    • Minttukola

      Kaikille alkoholi vain ei sovi. Jos pystyisit opettelemaan sellaisen lipittelyn seurassa, ettet tulis känniin jolloin voisit juhlia kavereittes kanssa ilman ikäviä morkkiksia seuraavana päivänä. Juotko liian nopeasti tai tyhjään mahaan?Tai sitten sulla vaan on tämä vittumainen geeni, joka tekee alkoholista niin vastustamattoman, että se yrittää viedä koko käden. Sen kanssa varmaan joudut taistelemaan koko loppuelämäsi. Tuo on viisasta, että yrität kännätä mahdollisimman harvoin. Tuo huomionhakuisuus kännissä voi johtua siitäkin, ettet ole sisimmässäsi tyytyväinen itseesi. Kun opit tuntemaan itsesi, ehkä asiat helpottuvat.

    • jurrijörri

      HEI! minä olen suunnilleen samanikäinen kuin sinä. ja juuri samanlainen humalassa. ja juomisen tiheyskin melkolailla passaa. minä olen huomannut että kuuden siiderin nauttimisen jälkeen(ne tulee juoda hitaasti) ei kestä ottaa yhtään enempää tai muuten menee överiksi. överikänneissä on tulut touhuttua kaikkea hauskaa ja vähemmän hauskaa mutta harmitonta kuitenkin. noloja tilanteita ovat olleet kyllä.. joten lähtiessäsi, päätät että SE 6 MIETOA(siideriä,olutta) ei enempää. minulla se ainakin toimii :) mutta illat ovat sitten melko tylsiä mutteipä tule hökmöiltyä :D ei tässä kyllä mitään aa kerhoa tartte mun mielestä :D

      • koko nainen raitis

        Et tietenkään tartte aa kerhoa. aa on vaan niile jotka haluu lopettaa kokonaan.


    • Ite olen melkein aina baarissa selvinpäin tai olen kuskina ja juttelen,tanssin ja teen asioita kuin muutkin. Tunnen monta jolla menee alkoholia aivan liikaa, sen takia en jätä kavereita koskaan ja pitäähän kavereiden perään katsoa :) Pitää vain pystyä olemaan erilainen..

    • tehotus

      "Mutta mitä mä sit teen kun kaikki kaverit lähtee juhlimaan?"

      Jos tuota tarvii miettiä, niin jatka ihmeessä juomista kun et muuta osaa. Itse en mene tyhmien kaverieni kanssa ryyppäämään vaan teen jotain muuta, ei ole vaikeaa.

    • Moi,
      Olen 25v mies ja lopetin hiljan juomisen. Vaatii valtavasti itsetutkiskelua ja kypsyyttä ja kykyä nähdä muita hyviä asioita elämässä, jos meinaa juomisen lopettaa; se perjantaikänni on mullakin ollut nuoresta asti aina se viikon kohokohta. Onhan se helvetin hauskaa, mutta hauskaa voi pitää siinä kaveriporukassa muutenkin mukana chillaillen - ei vaan ole illalla hirveässä kännissä ja lähde sotkemaan elämäänsä baarien alamaailmaan. Salli sitten viihteellä itsellesi muutama tupakka ja alkoholitonta kaljaa, se auttaa jo. Asenne kuntoon, treenaamaan ja syömään terveellisesti. Haluan tulla korkeimmaksi minäkseni, siksi tämä päätös.

    • Suvikki74

      AA ja kaveripiirin vaihto, jos eivät ymmärrä tukea ketjunaloittajaa raittiudessa.
      Useinmiten ongelma on toisinpäin, alkohlisti ei halua ymmärtää millaista harmia aiheuttaa lähipiirilleen ja jatkaa riekkumista kaikesta huolimatta.

    • T2X-AA

      Kokeile kannabista. Sen jälkeen opin käyttämään alkoholia kohtuudella.

    • Minä osaan

      Sanonta "viina on viisasten juoma" ei tarkoita sitä, että jos luulee ja kuvittelee olevansa viisas, voi kaataa sitä kaksin käsin kurkusta alas. Myös sanonta "ilo ilman viinaa on teeskentelyä" on kateellisten, tyhjäpäisten urveloitten keksimä, sellaisten, jotka eivät keksi elämästä mitään hyvää eivätkä positiivista olivat selvänä tai humalassa.

      Järkevä ihminen osaa käyttää alkoholia ja jos ei osaa, niin sitten lopettaa sen käytön kokonaan ja etsii muita tapoja pitää hauskaa ja huvittaa itseään. Ja pysyä terveenä !

    • Smarties

      Et mainitse stoorissasi sitä, MITÄ juot? Silläkin kun voi olla paljonkin merkitystä. Tiedän nimittäin useitakin, joista tulee todellisia känniääliöitä ja riidanhaluisia idiootteja, jos juovat viiniä väkevämpää. Yksi läheinen esimerkki oli ex-miesystäväni, ja hänen alkoholinkäyttönsä tuhosikin meidän muuten ihanan suhteemme.

      Joten jos olet tähän mennessä juonut myös / vain väkeviä illan aikana, niin kokeile sellaista, että juot ainoastaan siideriä, kaljaa tai lonkeroa.

    • Lost_soul.

      Voih, niin tuttua! Tätäkin kirjoitan taas kännissä...
      Von ottaa sen yhden tai kaksi jollei enempää ole saatavilla, tai pitää aamulla töihin. Töistä en ikinä ole ollut poissa ryppäämisen takia.
      Silloin kun lähden ottamaan, kaikki tietäät tuloksen etukäteen, mut kannetaan kotiin. Hävettää. Vituttaa. Nolottaa. Ja aina uudestaan...
      Olen tehnyt kännissä kaikkea sellaista kamalaa, mitä en ikinä selvinpäin tekisi, morkkis on sen mukainen.
      Haluan silti olla sekaisin, koska maailma on kännissä edes vähän parempi paikka kuin selvänä. Anteeksi.

    • pasanderi

      Helpoin tapa on jättää rahat kotiin tai ottaa vaan vähän mukaan

    • Antti882

      Mikä ihme on että aina juominen pitää perata syiksi ja miettiä että miksi juo ja muutenkin huolestua jostain 3-4 päivän ryyppyputkista. Itse ryyppään ihan sen takia että on hauskempaa olla kännissä kuin selvinpäin. Mutta ei siitä juomisesta tarvitse ongelmaa tehdä että työt jää hoitamatta. Jos omasta mielestä juominen on hauskaa ni tottakai kannattaa ryypätä. Joku harrastaa lenkkeilyä ja joku harrastaa perskännien vetelyä, ei siinä sen erikoisempaa. Sitä en tajua ku joku kirjottaja jo aikasemmin sano ettei voi mennä baarii ees kahville. Mitä vittua? Jos meet baarii ni ei se oo mikää pakko dokata. Jos mennää vetää perseet ni sit vedetään. Jos mennää ja ei haluta olla perseet juodaan vaikka 3 kaljaa tai pelkästään kahvia ja limpparia. Naurettavaa et kaikki selittää alkoholin väärinkäyttöä jollai traumoilla yms. Ja ei, en pidä omaa alkohlinkäyttöäni normaalina, juon ihan liikaa jos vertaa suosituksiin mutta ei siitä silti tarvii mitään suurta ongelmaa tehdä. Jos tykkäät juoda niin todennäkösesti juot paljo, Jos tykkäät laulaa ni todennäkösesti laulat paljo.

    • m

      heh minullapas taitaa olla sama ongelma kuin sinulla aloittaja, ja siksi en käy enään kuin n.puolen vuoden välein ulkona ystävieni kanssa. se morkkis seuraavana päivänä on ihan tosissaan kamalaa, hyi..
      joillekkin meille ei vain se alkoholi sovi, minkä olen kyllä todennut ihan hyväksi jutuksi ainakin omalla kohdallani. ikää on n.kymmenisen vuotta enemmän kuin sinulla ja sama vaiva metelöinneistä ym on pysynyt rinnallani ja tekee sen yhä edelleen kun alkoholia otan.
      ehkä pitäisi opetella sellainen alkoholin käyttötapa kuin muutamilla ystävilläni on, kun alkaa tuntumaan että menee humalaan he pitävät pienen tauon, ja kun taas tuntuu että alkaa menemään humala hieman ohi, he ottavat lisää ja taas keskeyttävät kun alkaa menemään enemmän humalaan. näin koko illan, eikä heillä olekaan morkkista seuraavana päivänä..
      eiköhän sinullakin ole ystäviä jotka joskus mieluummin jäisivät istumaan iltaa ihan selvinpäin kuin lähtisivät baariin istumaan.

    • Biotie
    • Kokenut 51 v.

      Tuu mun luo niin opetan sua kädestä pitäen juomaan oikein . Et koskaan sekoile ja koko päivän on hyvä olo etkä koe krapulaa koskaan . Helppo homma ja kaikki sujuu tyylillä :)

    • Lady Aperiitta

      Kannattaa ryypätä yksin kotona. Voi juoda tajun kankaalle ja vääntää tortun housuu, eikä tule mitään vahinkoa. Saa olla ihan suomalainen lady.

    • Se on loppu nyt!

      Vain ITSE voit autaa ITSEÄSI: Et kaada enää koskaan selvin päin viinaa suuhusi - EI KOSKAAN!!!

      (Kokeilin tuota itse 26 vuotta sitten ja SE TOIMII vieläkin!)

    • MitenkähänPitkään

      Ei viinanjuonti ja lystinpito ole sairaus, ei ollenkaan. Sellaiseksi se muuttuu vasta sitten kun loppuu rahat ja terveys. Sitten "ollaan sairaita", että yhteiskunta maksaa kaiken eikä tartte työllä enää itseään rasittaa. Siinä tilassa ollaan herkkiä ja haavoittuvaisia ja kun mukaan tulee seuraavaksi poikkeuksetta "mielenterveysongelmat", saa kunnon tabletitkin ihan valtion piikkiin. Sitten on vielä vähemmän velvollisuuksia mihinkään suuntaan. Ja lystinpito senkun jatkuu.

    • tulin nain join

      HEI tytöt ja pojat. Joka Iikka joi aikoinaan ja oppi. Tai ei, mutta itsekiin elän juuri parasta nuoruuttani (3,7) ja perhe ois kiva. Vanhemmat abso, kaverit alko itse blues mutta Petri Walli soitti hyvin ja Jouni Mömmö puhui angstiaa.... see you all.

    • :P

      Kuten sanoit, kaikille juominen ei sovi ollenkaan. Kannatan lopettamispäätöstäsi. Juhlia voi selvinpäinkin.

      Saatat muutoin pilata kaikki ihmissuhteesi. Ex-poikaystävästäni tuli laillasi kännissä väkivaltainen, ilkeä, paikkoja hajottava hullu. Tämä on syy siihen, että hän on exä. Samasta syystä hän menetti seuraavankin avovaimonsa. Ja luultavasti kaikki tulevat naissuhteensa.

      Englantilaisen kohumalli Jordanin avioliitto Peter Andren kanssa kaatui Jordanin känniääliöyden takia. Kännätä piti paljon ja usein ja Jordanista tuli ihan kusipää kännissä. Kunnes Peter ei enää jaksanut. Pisti Jordanin valitseman viina tai hän. Peter sitten sai lähteä.
      Sama voi tapahtua sulle tulevaisuudessa, että menetät elämäsi miehen jos et lopeta dokaamista.

    • kesk.aloittaja

      Hei,mä olen keskustelun aloittaja ja haluan tehdä yhden asian selväksi.Mä en missään vaiheessa kirjotuksessani sanonut olevani alkoholisti,ehei!Ei mulla asiat todellakaan niin huonosti ole.Jos mä haluan niin kyllä mä voin juomisen lopettaa.Mä en ole siitä millään tavalla riippuvainen.Miksi mä sit käytän alkoholia?Koska se on hauskaa,rentouttavaa,vapauttavaa ja kaikki ongelmat katoaa (hetkellisesti).Mutta ongelmia sen lipittäminen suurimmaksi osaksi tuo,näin järjellä ajatellen.Rahat menee,morkkis,darra,kaduttavat ja nolottavat teot ynm paskaa...

      Mä olenkin nyt päättänyt että lopetan juomisen ja aloitan terveellisemmän elämän :) Kiitos vaan teille jotka ehdottelitte AA-kerhoa,mutta kuten sanottu,mä en ole alkoholisti ja pystyn lopettamaan juomisen ihan itsekkin.Sillä se on parhaaksi mulle itselleni ja ennenkaikkea mun maineelleni.

      • taivas kirkastuu

        Hei!
        Et tosiaan ole alkoholisti, mutta olit hyvää vauhtia matkalla sellaiseksi.

        Nythän alkoholin suomat nautinnot muodostuivat sinulle villin ja vauhdikkaan nuoruuden muistoiksi, koska tänään olet aloittanut terveellisemmän elämän ja lopettanut juomisen.
        Tänään on raittiin elämäsi ensimmäinen päivä ja olet, toivottavasti, pitkän tien alussa.

        Raittius lupaa paljon, ennen kaikkea voit olla oma itsesi pelkäämättä kavereittesi arvostelua juomattomuudestasi. Raittiudellasi voit mitata ihmissuhteittesi laadun. Jotkut jättävät, koska alkoholi on heille tärkeämpää kuin Sinä, mutta jotkut tukevat ja iloitsevat raittiudestasi.

        Onnea sinulle! Tie on alussa kivinen ja kaita, mutta silottuu raittiiden päivien myötä.


      • Hyvä,jos näin on! Hienoa! Niin sanoin minäkin,joskus! :)


    • Q.

      Sulla onkin päässäsi muuta vikaa. Joku mutteri on löystynyt. Keksit näitä juttuja ihan omasta päästäsi!!

      AA-auttava puhelin. Käyhän tuolla raskauspalstalla synnyttämässä välillä.

    • Hanki kavereita jotka eivät juhli alkoholin voimalla, eivätkä sellaisissa paikoissa, missä käytetään alkoholia.
      Hyvät raittiit kaverit löytyy hyvien harrastusten parista. Nuorena kavereiden alkoholinkäytöllä ja juhlimisella on suuri vaikutus omaan alkoholin käyttöön.
      Sitten se masennus ryyppäämisen jälkeen. Se pitää vaan kestää. Muuten lähtee kyllä mopo varmasti käsistä.
      Joskus nuorempana minä pohdiskelin omaa humalakäyttäytymistäni ja huomasin että jotkin tilaa hallitsevat värit vaikuttivat myös mielialaani ja siihen kuinka voimakkaan humalatilan tulin juoneeksi ja jossakin vaiheessa oli sitten pakko vältellä anniskelupaikkoja joiden sisustuksessa oli käytetty tiettyjä värejä.
      Värien vaikutuksesta kuulin kyllä sitten viisaammiltakin, mutta itse olin myös tehnyt saman huomion.

    • )/%&%¤#"!!!!/)))%)

      Mitä juhlimista se sellanen on? Vetästään pää täyteen sekoillaan ja ollaan sitten "aikusten miesten vinkuleluna" ja panopuuna loppuyöstä? Aamulla on p-ärse ja nuppi kipeenä ja muka "mä en muista mittään-mä en muista mittään". Välttämättä edes kaikkia asiakkaita ei edes tunneta. Eipä siinä ihmettelemistä, jos on moraalinen rapu-ripu-rallaa. Pääasiahan oli, että muka "juhlittiin ja oli haaskoo".

      Va niinhän on: Ilo ilman viinaa on teeskentelyä,

    • Läheltä liippasi

      Minä otan aina liikaa, kaljat ja kossut sekaisin. Yleisin syy ottamiseen "muka" työpaineet ja toisinaan hyvin menneet työurakat, ja sitten taas harjakaiset. Olen kuitenkin pitkiä aikoja ilman viinaa, mutta sitten kun sitä otan niin helvetti on valmis, ja olen täysi ääliö kännissä, ja vaarallinen itselleni ja läheisilleni. Viimeksi kun otin taas pään sekaisin, niin tein sellaista mitä en ole hyväksynyt enkä olisi kuvitellut tekeväni edes kaatokännissä, mutta kun psyyke muuttuu humalassa täysin nurinpäin , mitä se on selvänä näin kävi. Nyt sen jälkeen en uskalla edes olutpullollista ottaa, enkä mennä sellaisiin paikkoihin kyläilemään, missä saatetaan tarjota alkoholia. Se mitä tein viimeksi kännissä jääköön arvailujen varaan, mutta se oli sellainen teko jota en anna itselleni anteeksi.

      • 41-vuotias

        Tuttua tekstiä, voisi olla sanasta sanaan omasta kynästä. Sama tarina, mitä tein viimeksi on täysin anteeksiantamatonta mutta luojan kiitos ei tapahtunut mitään kenellekään.

        Jossain vaiheessa kaamea katumus alkaa onneksi muuttua kiitokseksi siitä, että mitään ei tapahtunut. Kiitollisuus ei tosin paljoa auta jos samankaltainen asia toistuu - niin ei ikinä saa käydä. Miksi siis silti voi käydä kun on liikaa promilleja. Mikä helvetti saa tekemään JUURI sitä mitä ei MISSÄÄN nimessä saisi tehdä.


    • Olenelossa

      Simppeliä. Juot vaikka appelsiinimehua kapakassa ja olet se selvin porukasta. . Muut ihmettelee mitä juot. Että onhan siella appelsiinin seassa jotain. Viinaa! Tämä on ihan se yksi tapa millä jotkut pärjää kapakassa.

      En minä mutta muutama muu. Kun minä juon niin puhutaan muutamista litroista
      - enemmästä kuin kahdesta. Huomionhakuinen pelle minäkin olen, mutta ei viina minullekaan sovi. Siitä tulee krapula. Jos ei tule krapulaa, tuli juotua liian vähän. Sellaista sattuu hyvin harvoin. Siis krapulaa. Minä olen se selvin ja katson että muut löytävät kotiinsa. En muista saaneeni siitä moitteita. Sitten kun saan, joku on joutunut kantamaan minut kotiin.Se on helvetin epätodennäköistä.
      Minulta ei ole koskaan mennyt taju kankaalle. Tai siis ...

      Paitsi kerran kun tuli juotua liikaa greippimehua ja unilääkettä. Yhtälö mistä lääkärikään eivät osanneet etukäteen varoittaa. Vahinko vain olin kotona silloin.

      Sain käydä sen jälkeen psykopaatti sairaanhoitajalla monta kertaa ennen kuin meni perille etten ollut kiinnostunut itseni tappamisesta. Ymmärsin toki, että kyseessä oli varotoimi. Jo ensimmäisellä kerralla sanoin ettei tarkoitukseni ollut matkia Marilyn Monroeta. Ei mennyt perille. Veikkaan muuten ettei Marilynkaan halunnut hengestään päästä vaan kävi vahinko. Kun yksi pilleri ei nukuttanut otettiin toinen ja kolmas ...

      Se on jotain mistä lääkärit eivät tykkää. Kun nappasin yli tupla-annoksia, ja ihan rehellisesti sen kerroin lääkärille, lääkäri muutti unilääkereseptiäni kiukkuisena. Sain ihan hyvän unilääkkeen tilalle. Ja sitten taas muutettiin lääkitystä. Täytyy sanoa, että lääkärini osaa "lukea" minua.

      Täytyy sanoa, että sattui lääkäri kohdalle joka ymmärsi etten yirttitänyt kusettaa häntä vaan tulla toimeen oireineni. Siis että olin potilas joka halusin apua oireisiini. Siis halusin hänen ammattitaitoaan kaytettävän. Luin sairaskertomuksia mistä selvisi lääkärini epäilykset ja arvaukset. Ja epäluuloja löytyi. Löytyi ihan muutakin. Löytyi tarkkoja kertomuksia ongelmista. Ei johtopäätöksiä. Siis osaanhan minä kusettaa, jos haluan. Se olisi ihan liian helppoa. Mutta siihen en tarvitse lääkäreitä. Minä tarvitsen lääkäreitä ihan todellisiin ongelmiin.

      Olen ihan paskakunnossa. Se tarkoittaa, että pari sataa metriä kävelyä on rasite. Pitäisi tietenkin olla selvää lääkärille että bisosprolloolit voivat aiheuttaa kyseisen ongelman. Siis beetasalpaajat,.

      Tota se vakituinen lääkäri tulee duuniin vasta 25.7. Siis viimeisen tiedon mukaan.

      Uskokaa hyviksenne, minä "rakastan" vakituista lääkäriäni. Hän ymmärtää mitä hänelle sanon. Tai ainakin melkein. Ihmeitä sattuu. Minä en olekaan seuraava potilas vaan "potilas". Henkilö jonka ongelmia tutkitaan. Aikamoinen yllätys. Tosin olenhan minä lääketieteellinen "yllätys". Olen hengissä vielä.

      Tapiolan mukaan minun pitäisi olla kuollut ja valittamaton asiakas. Kuolleethan eivät valita. Minä valitan. Olen elossa.

    • jaaa??

      Jaa? Ihan moraaliton tää foorumi... Ilmeisesti jos tällä joku ylläpito on, niin niillä ei ole silmiä päässään, että mitä julkaisevat. Suorastaan rikollisia tekstejä tuolla joukossa tässäkin ketjussa ja tätä paskaa olen lukenut tältä Suomi24- foorumilta vuosia. Pitänee sellaisen olla imbesilli, joka ei tajua miten päin v-ttua tämän Suomi24:n keskusteluiden moderointi on. Kirjoittajilla itsellään monilla taas näkyy olevan vähän liikaa kyseenalaista pokkaa.

      Eikös kriminaalit voisi mennä keskenään keskustelemaan muualle ja jättää normaaleille ihmisille nämä keskustelupaikat?

      Minä ainakaan en alkoholinkäytöstäni tällä foorumilla uskaltaisi avautua. Näissä keskusteluissa nimittäin näemmä 'pääsee' alkoholistiksi, vaikkei koskaan olisi edes ilmaissut olevansa alkoholisti, t: kokemuksen syvä rintaääni. Itse en ikinä kehtaisi olla niin v-ttumainen, että alkaisin ahdistella tuntematonta ihmistä nettikeskustelussa.

    • sdggdfsg
    • huhhuhuhuh

      Sitä ei ole kuule pakko juoda, olen itse n 30 mies enkä ole koskenutkaan alkoholiin elämän aikana. Limppa ja muut juomat kelpaa yhtä hyvin, kalja ja viina maistuu vaan paskalta mun suussa. Säästyy lisäks aivosolut ja maksa ja eikä tule tyhmyyksissä tuhlattua kuukauden palkaa esim. yllättävään tallinnan helikopterireissusekoiluun.

    • Saila_

      "Mulle parasta olis varmaan lopettaa juominen kokonaan,sillä alkoholi ei mulle kyllä sovi.Mutta mitä mä sit teen kun kaikki kaverit lähtee juhlimaan?"

      Kyllä juhlimaan voi lähteä ilman alkoholiakin. Kaikkissa samoissa tapahtumissa voi olla ilman alkoholia.

      Itse lopetin alkoholin käytön uutena vuotena ja voin suositella sitä ihan kaikille! Tärkeintä on kuitenkin opettaa itselleen hauskanpito ilman viinaa: eli miten rentoutua ja olla sosiaalinen tilanteissa missä on yleensä tottunut käyttämään alkoholia. Kun tämän oppii on elämä ilman alkoholia ainakin minun tapauksessani ollut paljon hauskempaa ja antoisampaa kuin ennen!
      - pää pysyy kirkkaana (ei tee tyhmyyksiä mitä katuu seuraavana päivänä)
      - energiaa riittää koko illan vaikka muille jakaa
      - jaksaa tanssia ilman sydämentykytyksiä
      - seuraavana päivänä on freesi ja hyvä olo :)

      Alkoholin käytön kokonaan lopettaminen on ehdottomasti harkitsemisen arvoinen asia, varsinkin jos se ei sinulle sovi. Mutta muista että lopettamisen ei tarvitse tarkoittaa sosiaalisen elämän kuihtumista, päinvastoin! :)

      • ??

        energiaa riittää koko illan vaikka muille jakaa.

        Onko sulla energiaa kun tähän lässyttämiseen??


    • Kylläsesiitä

      Ei voi kuin ihmetellä miten sekaisin jengi täällä foorumeilla on, on typerää suositella jotain AA-juoppokerhoja 19-vuotiaalle joka opettelee vasta alkoholin käyttöä, ihme vastauksia ihan suht asialliseen kysymykseen! No mutta asiaan, itse en ole oppinut viinaa "oikein" juomaan, luulen että se on jonkin verran periytyvä juttu miten kännissä toilailee.
      Olen nyt 30-vuotta eikä alkoholin käytön lopettaminen huvita vieläkään, puhumattakaan 19-vuotiaana, se nyt vaan on ihan kiva välillä nollata ja olla hetki miettimättä omia murheitaan. Ei muuta kuin tsemppiä ja yritä olla kohtuullinen, tuoppi vettä silloin tällöin illan aikana auttaa kummasti! :D

      • On se parempi paskat housussa kulkee neliveto päällä, kun raitistua vaikka AA:ssa? Et ole tutustunut näköjään AA:han,kun tuolleen sanot? Oikeestaan AA ei tarvitse puolustus puheita sen kokee,kun mennee sinne ja näkee itse!


      • Hah !

        Minä taas sanoisin, että sinä olet sekaisin, eivät he, jotka ehdottelevat alkottomia tapoja elää. Viina on viisasten juoma ja jos sen avulla koetetaan päästä murheista irti, niin korvien välissä on enemmän kuin vähän vajaata.


      • ken osaa vapaa olla?

        Onhan tuo kysyjä opetellut jo monta vuotta ja omien sanojensa mukaan on alkoholin orja.


    • sano_ei_vain

      En ole koskaan käyttänyt alkoholia, eikä ole ollut mitään ongelmaa sen suhteen. Joten ei se ole kuin ihan vain omasta tahdosta kiinni. Jos ei onnistu, niin AA-kerhon suosittaminen 19-vuotiaalle, ei ole kyllä huono suositus. Sillä ei AA kerho ole huono vaihtoehto viinasta eroon pääsemiseen. Siellä on ihmisiä, jotka eivät halua käyttää viinaa.
      Miksi ihmeessä pitäisi käyttää alkoholia? Huonon makuista, tulee paha olo ja ei seuraa mitään hyvää? Kaikki jotka ehdottavat kohtuukäyttöäkin, voisivat saman tien miettiä, miksi?
      Kavereitakin voi vaihtaa, jos tuntuu siltä, että kaverit ovat syynä.

    • Kännäily = typerää

      Mikä Suomalaisia ihmisiä vaivaa, kun kännäily ja örveltäminen = normaalia käytöstä?
      Itse asuin teiniksi asti (17v) Suomessa. Sitten perheeni muutti 8v USA:n.
      Silmäni avautuivat känniörveltämisen typeryydestä!

      Jos elämässä ei ole muuta tekemistä vapaalla kun dokaaminen, olisi syytä miettiä miksi ei ole? Aina voit vaihtaa kavereita, hommata uusia harrastuksia.
      Sinuna lopettaisin juomisen kokonaan. Jos ystäväsi eivät ymmärrä sitä, että et halua sekoilla (ja sinua on helppo hyväksikäyttää känniääliönä), he eivät ole oikeita ystäviä!
      90% muissa maissa kännöilyä pidetään todella huonona käytöksenä, eikä julkisesti örvelletä. Hauskaa voi, ja pitää osata pitää muutenkin. Nyt on korkea aika opetella!
      Jos joku kysyy, miksi et juo ja kännää, kysy heitä vastakysymys: miksi sinä et uskalla olla selvänä :)

      • nih.

        hommata uusia harrastuksia.---------------> Tekis hyvää sullekkin.


    • heh...

      Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
      Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:

      http://piv.pivpiv.dk/

    • viisaasti viinatta

      Kannattaa lopettaa koko juominen,voi sitä kaveriseurassa olla mukana muutenkin.....ottaa vesi/mehulasin kun muut ottaa paukun...joskus on oikeesti kivempi katsoa muita kun ne örveltää kännissä ja nauraa niille ja ajatella niin että onneks en ole itse tuossa tilanteessa...
      jälkeenpäin muistaa kaiken mitä känniläiset puhuu toisista totuus selviää yleensä silloin kuka on oikeesti minkälainen ihminen..
      viina on viisasten juoma ja viisas ei juo ollenkaan... :D

    • Erilainen elämä nyt

      Hei.
      On kuin olisi omaa nuoruuttani lukenut tuosta sinun tekstistäsi. Itse olin sinun iässäsi just samanlainen. Sillä erotuksella, että join joka ikinen vloppu ja sekoilin ihan täysillä. Mulla kaveritkin sanoi,etten oo oma itseni kun juon ja sanon mitä sylki suuhun tuo ja ne tekemiset..kun niitä ei enää muistanut aamulla! Yhenkin kerran heräsin putkasta..se oli kyllä kauhea tunne,että hei..miten just minä oon täällä?? Noh, anyway..tuli sitten vapppu v.2007 ja sen jälkeiset ajat. Silloin päätin,kun ootin taksia jonossa joku vajaa 2h..ja kun pää alkoi selviin, että on tää tyhmän touhua, että mitä järkee tässä on..ei niin mitään. Ja tulipahan sekin mieleen, että biologinen isäni on alkoholisti, ollut koko ikäni, etten halua missään nimessä samanlaiseksi.
      Kesällä 2007 lopetin alkoholin käytön kokonaan ja en oo sen jälkeen ottanut, en pisaraakaan missään muodossa. Ja tunne on aika mahtava! :) Nyt sitten tänä vuonna tuli täyteen ne 4v.absolutistina. Osa kavereista jäi, osan kanssa olen edelleen mitä parhaimpia ystäviä. Selvänä olo on paljon parempaa,kun sellanen tila ettei muistas asioita. Elämä on tässä ja nyt! :)
      -Nainen, 27-v.

    • mievaan:)

      Itse olen myös nuori(23v) ja koukussa alkoholiin. Samaten on kumppanini.
      Välillä olemme päättäneet pitää ajanjaksoja, jolloin emme juo. Minulta tämä sinänsä onnistuu, mutta kumppaniltani ei. Häntä masentaa olla juomatta ja masentaa kun juo. Tämä ahdistaa minua suuresti ja joskus tekisi mieli kävellä ulos tästä suhteessta. En kuitenkaan voi, sillä rakastan tätä ihmistä syvästi.

      Olen päättänyt hakea apua tilanteeseeni, sillä tämä kuluttaa ihmisen loppuun. Aloittajankin kannattaa harkita avun hakemista, voi olla että asiasta puhuminen jossain muualla kuin täällä saattaa auttaa sinua eteenpäin.

      • Tukiryhmää kummallekkin ! Suosittelen! : )


    • mummi50

      Lähdet tietysti mukaan juhlimaan, alkoholitonta viiniä, olutta ym on tarjolla. Kukaan ei huomaa juotko alkoholia vaiko alkoholitonta, ei siis kohdisteta paineitakaan. Yritä päästä eroon noista ryyppyreissuista, elämänlaatu paranee huomattavasti, eikä tarvitse krapulaa kestää.

    • EI alkoholittomille

      Itse en kyllä alkoholitonta joisi!Mielummin sitten vaikka kokista!

    • Koska sinulla on juomisessa iso ongelma ja vielä taipumusta juoda putkeen, niin lopeta alkoholin nauttiminen kokonaan. Ota vaikka antabus-kapseli päätöksesi tueksi, niin et voi juoda yhtään, tai joudut teholle. Ja kun sen tiedät, et juo. Et edes maista. Ykköskaljakin on kohtalokasta. Juhlia voit kaveriesi kanssa edelleen, onhan kaveriporukassa muutenkin yleensä joku, joka ei juo lainkaan, joko periaatteesta tai siksi, että toimii vaikka autonkuljettajana. Ei se niin vaikeaa ole. Alkoholittomia drinkkejä saa joka paikasta.
      Ja mikä parasta: kun näin teet, elämänlaatusi paranee, maksasi voi hyvin, ei tarvitse kärsiä krapulaa tai vielä pahempaa, morkkista. Ja kuitenkin voit edelleen käydä juhlimassa kaveriesi kanssa

      • päivä kerrallaan

        Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
        Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:

        http://piv.pivpiv.dk/


    • juo vettä välillä

      Mene kavereiden kanssa ravintolaan, mutta juo tuopillinen vettä jokaisen parin paukun jälkeen, mielummin joka paukun jälkeen. Tällä tavalla et helposti voi juoda itseäsi liian humalaan.

    • Overin karja

      Oletko alkoholin orjan lisäksi kavereitten orja?

    • Por favor

      Olet nuori ja onneksi kritisoit omaa juomistasi. Sinussa on varmasti voimaa sanoa ei sille ensimmäisellekin ryypylle. Olen itse ollut vuosia juomatta ja yleisin kysymys on ollut että miksi sinä et ota, johon olen vastannut että viina ei sovi minulle. Yleensä ei sen kummenpia perusteluja ole tarvinnut esittää. Juhlia voi ilman viinaakin ja todelliset kaverit eroitat siitä että he eivät yritä saada sinua juomaan ja julivat kanssasi vaikka lasissa olisi vain "autoilijan coktail".
      Tsemppiä!

    • titti-leenu

      mulla oli vielä kaksi vuotta sitten sama ongelma kuin mitä sinulla vaikuttaisi olevan. mäkään en osannut lopettaa juomista enkä kontrolloida kännissä tekemisiäni ja sanomisiani. mua hävetti joka kerta kuulla kavereilta, mitä kaikkea olen toilaillut, miten olen sammunut ja minne oksennellut. viimeinen niitti oli, kun kävin kännissä mieheni kimppuun ja käyttäytynyt häntä kohtaan muutenkin todella törkeästi enkä muistanut seuraavana aamuna mitään koko asiasta ja ihmettelin vain, miksi hän oli niin vihainen. sinä aamuna päätin lopettaa alkoholinkäytön kokonaan ja toistaiseksi. siitä aamusta tulee kuluneeksi syksyllä kaksi vuotta ja olen koko tämän ajan ollut ilman alkoholia.

      minäkin käyn toisinaan kavereideni kanssa viihteellä ja istuksimassa illanvietoissa. aluksi alkoholittomuuteni herätti kyselyitä ja vittuiluakin, mutta sitten keksin alkaa juomaan alkoholittomia juomia. nyt kukaan ei kiinnitä mitään huomiota juomisiini eikä alkoholittomuuteeni, ja baareissa on nykyään melko hyvä valikoima alkoholittomia drinksuja.

      suosittelen sulle tietenkin omaa linjaani, jollet osaa lopettaa juomista siihen, kun tuntuu vielä hyvältä ja pää toimii. ei toi sun homma pitemmän päälle kanna mihinkään ja kannattaa tietenkin yrittää vähentää alkoholinkäyttöä esim. varaamalla tietty määrä "pohjia" ja nostamalla baarirahat käteisenä ja jättämällä pankki- ja luottokortit kotiin. Mulla nuokaan eivät olleet riittävän toimivia, joten paras tapa oli korkata kokonaan kiinni.

    • a-kilta
    • Hyvä elämä

      Suosittelisin, että päättäisit olla juomatta vaikka kolme kuukautta. Tekisit huomioita, mitä hyviä puolia raittiudessa on. Mieti, mitä hyvää saat juomisesta. Jäätkö plussan vai miinuksen puolelle. Jotkut pystyvät/ viihtyvät kaveriporukassa, jotka juovat paljon, vaikka eivät itse juo. Yleensä kaveripiiri vaihtuu sellaiseksi, joka ei juo paljon, ellei itsekään juo. Suomessa on hyvin vaikeata olla raitis, koska ilmapiiri on humalahakuisuutta suosiva. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole.

    • ex alkoholisti

      Minä käytin puoli vuotta sitten alkoholia aika paljon joka toinen pvä join humalat mulla oli alkoholista selvä riippumus ja sittempä puhkeski sokeritauti ja juominen jäi siihen paikkaan. Nykyään vain otan yhden tai kaksi ei enempää ja alkoholi ei ole enää ongelma

    • Seinäkello.

      En minä usko, että seinäkello voi mennä sekaisin. Seisahtua voi, mutta älä sinä seisahda, niinkin voi käydä jos juo liikaa. Viina on viisasten juoma eikä ehkä sovi sinulle?

    • Tuttua tuo teksti! Aloitin 18v tuolla tyylillä ja se jatkui enemmän/vähemmän samaa tahtii n. 25v! Lasten odotus ajat pysyin ilman,melkein! Otin slloin tällöin
      ( kerran kuussa/harvemmin) toisen odotus aikana yhden tai kaksi viinilasillista!
      v. 2005-06 Juomiseni loppu aikana juominen oli ankaraa sammumis/unohdushakuista juomista.
      Juominen on oire ei syy,syy on syvemmällä, se olisi hyvä löytää!
      Sen takia on vaikea lopettaa juominen,koska siinä ei pelkästään laiteta korkkia kiinni vaan luovutaa vanhasta toiminta tavasta/tavoista/ihmisistä kaikesta vanhasta ja tutustutaan omaan itseensä hyviin ja huonoihin puoliin! Ei ollut kiva nähdä omaa itseään ensin raittiina,koska tuli kaikki huonotkin puolet esille ja asiat,joihin olin ennen juonut! Sinun kohdalla voi käydä toisin ,ettei se juominen jatku 25v:tä, mutta en suosittele kokeilemaan! Harva onnistuu kohtuu juomiseen humalahakuisen juomisen jälkeen! Ennemmin se pahenee kerta,kerralta! Oma kokemus kertoo sen! Ei tartte pidemmälle mennä!
      Sinulla on rohkeutta ja luonnetta,kun pystyt asiasta kirjoittamaan tänne, hyvä, pidä toi tyyli! On paljon mahdollisuuksia mitä voi tehdä, kun toiset juhlivat! Pyöräilin, luin vähän (koska en pystynyt keskittymään ens alkuun,nyt enemmän), kävelin,söin pullaa! :) Tee sinä mikä sinusta on mukavaa kivaa, hyvää! Kävin tukiryhmässä/ryhmissä ja käyn edelleenkin jakamassa kokemuksia ja saamassa voimaa päivään (ei huono vaihtoehto,minulle 1.,siellä tiedetään mistä on kyse! :).
      En ole huono ihminen, vaan sairastan tautia nimeltä alkoholismi! Tauti pysyy kurissa,kun sitä hoitaa, niin kuin diabeteskin pysyy oikealla hoidolla kurissa! Onnea tyttö 19v. Elämäsi on edessä ja sinulla on valinta alkoholi tai ilman! Mieti! Minulla on mennyt 5,5v ilman Alkoa, se on ihme ja mahdollista elää ilmankin!

    • alkoholin parantaja

      sit sä lähdet kavereiten kanssa juhlimaan pilvessä. kyl se pidä sut rauhalisena ja varmasti paljon hauskempaaki tulee. myös silloin pystyt ajatelee ihan selvinpäinä ja jopa voisit olla tukea niille tyhmiä kännipäille kavereita ketkä ei halitse juomista.
      ja eikä krapula tuukaan ikinä. että sen ongelmakin on pois tieltä. myös paljon turvalisempa sehän on,eli pilven poltaminen.
      en sanno tulee narkariksi vaan silloin kun haluat bilettä

    • t. voipytty

      En minäkään osaa juoda kohtuudella. Siksi olen tyytyväinen, että turvauduin AA:n apuun ja nyt olen juomatta.

    • Tästä voi olla apua niile jotka haluavat lopettaa juomisen.
      hae kirjastosta kirja Elsa Ervanmaa Elävä ravinto.
      hyvää päivän jatkoa kaikille.

    • sysnoopy

      AA on auttanut monia. Toisaalta kun elelin Karibialla tapasin nuoria (ja vähän vanhempiakin), jotka poltteli "ruohoa". Ne käyttäytyivät ihan rauhallisesti ja usein lopulta nukahtivat hymy huulillaan. Tuli mieleen se kukkaiskansa 60-luvulta. Tietenkään Suomessa ei saa polttaa "ruohoa", mutta se vois olla tervellisempää niille, jotka saavat alkoholista raivareita. www.snoopy.fi

      • päivä kerrallaan

        Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
        Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:

        http://piv.pivpiv.dk/


    • Julmaaeikös?

      Tulee ihan mieleen yksi kaverini tästä, mutta se on kännissä 24/7.

    • 26v mies

      No kokeileppa ottaa ne pari kaljaa/sidukkaa, etkä yhtään enempää ja jos et pysty siihen niin et ota sit ollenkaan ja lähet sit selvinpäin kamujen kans juhliin kyl se on hauskaa silleenkin ja sit nää oot viel niin nuori, kyl itelläkin tuli tos iässä hölmöiltyä ja tuli otettua keittoo aika paljon.... kyl sitä rauhottuu ku tulee ikää lisää, elä vaan se nuoruus täysillä ja muistele sit vanhana mitä sitä tuli tehtyä ja naurat sit vaan niille..

    • niksipirkasta

      Mulla on sellainen keino himon iskiessä, että otan jääkaappiin pari kaljaa kylmään joista voi nauttia. Sitten lisäksi mulla on jotain niin karmivan makuista alkoholilitkua kaapissa etten sitä voi juoda, tai jos ei ole niin teen sellaista, esimerkiksi lisäämällä hieman etikkaa ja suolaa viinaan. Sitten jos parin kaljan jälkeen iskee himo, otan parit kulaukset näitä litkuja ja minut valtaa heti kuvotus, enkä voi juoda enempää. Mutta huomio, tämä toimii vain parin kaljan jälkeen, esimerkiksi kossupullon jälkeen ja jano päällä sitä joisi vaikka 50/50 etikkaa/pirtua liuosta, jos vaan saa humalan päälle.

    • Hookaksoo

      Hienoo,jos pystyt lopettamaan noin vaan.Mut jos huomaat ettei se onnistukkaan,kandee mennä a-klinikalle ,siellä saat tietoa ammatti-ihmisiltä lopettamisen eri keinoista.Ihminen on yksilö, kuka saa avun mistäkin.Oma motivaatio kuitenki lopettamiseen kaiken A ja O! Jos et vielä olekkaan alkoholisti,tota menoa susta aivan varmasti tulee sellanen.Itselläni ensimmäinen känni 16-vuotiaana, tulin heti riippuvaisex siit fiiliksestä! Ekan kerran hoidossa 19.v jo silloin diagnosoitiin alkoholiriippuvaiseks. About 30.v juomisen helvetti mun kohdalla kesti.Nyt pari vuotta pysyny korkki kiinni ja kaikkeni teen,et pysyis tästedeskin! Nykyään saan parhaat fiilixet ilman päihteitä:)
      Mukavaa kesän jatkoa.
      p.s Alkoholisti ei olis alkoholisti, jos se pystyis kohtuukäyttöön.

    • Myös nainen

      Mielenkiintoista, itse juon silloin tällöin. Yhdelle kaljalle olen lähtenyt ja miltei poikkeuksetta olen ottanut useita sitten.
      Yleensä tuommoinen on auttanut jonkin muun solmukohdan avautumista elämässä yleensä, ilmeisesti olen sitten juonut vapautuaksen tiedostamattomastani ... ahdistuksesta
      Tykkään joskus juoda, tuttujen "?" juomareiden kanssa se on helpompaa.
      Helposti saa juomari toisesta juomarista juomakaverin.
      Jostain luin että noin 10% ihmisistä ryyppää ... Miten ne toiset kuluttaa aikaa?

    • naisetnaisiksi siksi

      Mielenkiintoista, että naiset ovat ihan oikeasti nyt sitten juoppoja. Ainakin täällä on kamala liuta sellaisia. Ja sanotaanhan sitä että AA-kerhotkin ovat naisistuneet malko lailla. HYVÄ se edes!

      Tiesittekö, että naisille alkoholismi on paljon vaarallisempaa kuin miehille. Jos esimerkiksi mies sairastuu maksakirroosiin, niin useimmiten pystytään äijä vielä hoitamaan kuntoon, kuten esim. Juice Leskinen aikoinaan. Mutta, jos nainen sairastuu maksakirroosiin, niin se on sitten soronoo. Kirroosi ei naisella parane, vaan lähes poikkeuksestta kehittyy maksasyöväksi ja kuolemaksi.

      Muutoinkin naisen fysiikka on erilainen. Usein se on sitä jo kooltaan, mutta myös hormoonitoiminnaltaan niin, että runsas alkoholi tekee nopeammin tepposet naiselle. Yleensä naiset ajautuvat lopulta johonkin äijäporukkaan, jossa häntä juotetaan ja kehutaan. Siinnä sitten kauneinkin nainen alkaa pikkuhiljaa kadotta hormooniensa tasapaino, ääni alkaa madaltua, naama rypistyä miesmäiseksi ja koko olemus alkaa kadottaa naisellisuutensa. Lopulta tilastojen mukaan on mahdollista naisen joutua näiden juoppojen kanssa tilanteisiin, jossa nainen saa veitsen kehoonsa.

      Ei elämästä selviä hengissä..eikä ainakaan missään jengissä...
      mutta selvän elämässä on arke, työtä, perheitä, lapsia, ystäviä, lomia ja juhlia.

      Take free a trip from here:
      http://www.youtube.com/watch?v=bLNTEu0kfi0&feature=player_embedded

      yst.terv. me

    • selvin päin jaksaa

      Jos aloittaja ei voisi mennä kavereittensa kanssa juhlimaan, ellei ota alkoholia ollenkaan, niin onpa kosteaa juhlimista. Ilman alkoholiahan voi juhlia ihan missä vaan. Onkohan aloittajan kaveritkin alkoholiongelmaisia?

    • vierestä nähnyt

      Sinun juomisesi on ongelmaista ja jos jatkat tyyliin monta kertaa kuukaudessa, jossain vaiheessa alkoholisoidut ja sinusta tulee oikeasti alkoholisti. Raja ylittyy huomaamatta.Olen alkoholistin vaimo ja tiedän mistä puhun, enkä liioittele.

      Nyt on vielä helppo päättää ja muuttaa tapoja. Myöhemmin muutos on vaikeaa.
      Kyse on sinun omasta elämästäsi. Alkoholistin elämä on kauheaa, sen vierestä katsominen melkein yhtä kauheaa.

      Armahda itsesi nyt, Pystys siihen !!

    • Plöössöössöös

      Kyllä nuo teini-iän ongelmat poistuu yleensä aikuistuttuasi. Joillekin vain jää teini-ikä päälle.

    • Känni-92

      Sä oman itsesi AA-kerholainen,ja vain sinä olet se henkilö.Harminpaikka,sä et voi harrastaa,harrastaa sellaista "pikkujuopottelua".Tutkaile itseäsi mikä sinussa laukaisee sen kovan kännäämisen.
      JK:on se hyvä jos olet muuten selvinnyt "puhtain jauhoin"

    • Jumala74

      Haista vittu! Sä oot oikeesti se mikä sä oot; On se sit selvinpäin tai kännis. Humalaan on turha vedota. Suosittelen että jatkat kyseistä huonoa käytöstä korkeintaan kahden vuoden ajan. Sen jälkeen sun on pakko lopettaa kokonaan alkoholin käyttö koska oot tollanen pelle kännis. Ja ei toi sekoilu vielä mitään, mieti jos saat pahan riippuvuuden viinaan, sit sul ei oo ees elämää edessä, pelkkää perseenjakamista et sais edes 2 euroo..

    • neverheat171106

      älä mene juomaan, se on todella yksinkertaista...

    • GVPL

      Olet nuori nainen, hanki itsellesi islamilainen elämänkumppani, niin alkoholipitoisten juomien lipittäminen loppuu siihen. HELPPOA.

    • Moi.
      Olen 24 vuotta raittiina ollut alkoholisti mies.
      Joskus olen miettinyt,miksi en aikaisemmin raitistunut kun vasta 44 vuotiaana.
      Ymmärrän,että en ollut juonut itseäni vielä tarpeeksi pohjalle.
      Juomiseni alkoi 15 vuotiaana ja jatkui tasaisesti kiihtymällä.
      Samoin kun sinä,vedin aina niin sanotun kaatokännin.Siis muisti meni ja morkkis oli,kun ei tiennyt mitä oli touhunnut
      Minua auttoi AA.Mene sinäkin vaan rohkeasti tutustumaan johonkin ryhmään.
      Kuuntele kokemuksia,ne on tosia.Toivottavasti saat kiinni raittiudesta jo nuorena.
      Aina löytyy ystäviä,jotka eivät juo.

    • 211231

      "Alkoholin riskikäytön rajat ovat Suomessa myös kansainvälisesti korkealla tasolla. Esimerkiksi Yhdysvalloissa riskikäytön rajat ovat paljon alhaisemmat kuin Suomessa: 14 annosta miehille ja 7 annosta naisille viikossa."

      Tuossa on kohtuukäytön rajat. Jos kuluu enemmän niin pitäisi hälytyskellojen soida, koska määrien perusteella voidaan puhua jonkun asteen alkoholismista tai ainakin suurkulutuksesta. Toinen suuri ongelma on päivittäinen käyttö eli ns. tissuttelu. Se totuttaa aivot alkoholiin, jolloin annosmääriä pitää kasvattaa että saa saman olotilan kuin havemmin juova saa muutamasta oluesta. Painokin nousee vääjäämättä ylimääräisistä kaloreista.

    • askolahna

      Oikeesti, voi herranjuma!! lopettakaa toi dokaaminen!! ei oo järkeee.. tapatatte viel ittenne!! -.-

    • Lapin mies

      En ota tippaakaan. Yli 60 v. olen voinut oikein mainiosti. Kavereita tulee ja menee. Älä ota.

    • ....................

      Hei,

      Itsekin juon liikaa.

      Muutin kotoa pois 16v, noin 17-vuotiaana aloin vetää kunnon kännejä. Sitä ennen ne oli ehkä vain 2 kaljaa kerran vuodessa koska asuin kotona ja vanhemmat oli todella tiukkoja sekä olin niin yksinäinen ettei ollut edes hakija-kavereita.

      Tuolloin 17v saatoin juoda n. 3 päivääkin putkeen. Tai sekä viikolla yhtenä - kahtena päivänä että viikonloppuna yhdesti. Olin koulussa krapulassa.

      Kun täytin 18v, rauhoituin. Kävin baarissa 18-20 vuotiaana ehkä kerran puolessa vuodessa enkä juuri juonut kotonakaan. Todella monta kuukautta selvinpäin.

      21-vuotiaana aloitin juoda taas satunnaisesti enemmän. Joskus vain kerran kuussa, joskus joka viikonloppu.

      Nyt 22-vuotiaana on mennyt siihen että juon joka viikonloppu yleensä sekä pe että la. Joskus viikollakin tekee mieli, mutta en halua juoda viikolla yhtään.
      Avomies on myös kova juomaan, yleensä viikonloppuna ja joskus viikollakin vaikka minä olen puhumalla saanut vähentämään.

      Alkoholi on minulle nyt korvike, koska en syö mitään lihottavaa tai epäterveellistä (toki 1 karkkipäivä/viikko löytyy), enkä tupakoi. En syö myöskään enää masennuslääkkeitä.

      Facebookin sivu sekä kavereiden ja miehen puhelimet täyttyvät paskaviesteistä, kun humalassa puran pahaa oloani ja suutun tai säikähdän aina jotain asiaa, jos olo ei ole valmiiksi paha. Paha oloni on siis se mihin haen apua.. Alkoholi on sen tulosta. On vaan todella raskasta TAAS kerran vuosien terapioiden jälkeen alkaa itselleen apua hakemaan.

    • ystävä¤

      Rukoilen puolestasi.

    • terveys meni nuorena

      Seuraava vaihe ovat terevydelliset ongelmat, katkokävely, sosiaaliset ongelmat, riippuvuus, psyykkiset ongelmat... Olet kamalan nuori pilataksesi elämäsi jo nyt. AA:ta en tosiaan suosittele sun ikäiselle, sieltä sä et kyllä verteistukea tuu löytämään, tulee vaan olo, että jos en juo kuulunko mä tohon porukkaan loppuelämäni. Meitä alkottomia on kuitenkin tosi paljon, meitä jotka ei tuo sitä erityisesti esille, hengaillan mukana juhlissqa ja jutellään ja juhlitaan, vain ilman kännäämisen tuomia haittoja.Kaveripiirikin ehtii sulla aikuisena vielä muuttua ja alkoholin ihannointikin vähenee kavereissa, kun ikää tulee ja ongelmat alkoholin käytöstä alkaa näkyä.
      Baarissa voi juoda alkoholittomia drinkkejäkin. Sevinpäin ei tule mokattua ja aamulla on fressi ja hyvä olo.
      Sanot aluksi vaan, että ei tee mieli tai lääkekuuri estää tai ei oo oikein rahaa tai sit pamautat vaan rohkeesti, että sä oot päättäny ny tolla jonkun aikaa juomatta.

    • ent dokujuo mari

      Jos on aloittanut 15-vuotiaana alkoholinkäytön, niin harva meistä ajattelee 19-vuotiaana että on alkoholin orja ja on sitä lopun ikäänsä.
      Kyllä raittiita ihmisiä löytää seuraksi muualtakin kuin AA:sta. ja jos ei vielä 30-vuotiaanakaan osaa olla kohtuukäyttäjä nin menee AAhan silloin.

    • sysnoopy

      Lääkärit neuvoo, että jos pitää juoda niin kohtuus on pari drinkkiä päivässä. Olen juonut jo vuosikausia viikossa litran viinaa ja ruokaviinit ja -oluet päälle. Laskin kerran, että 100% alkoholiksi muutettuna se voisi olla noin 25-30 l vuodessa. Morkkista mulla on tuskin koskaan. Voin kyllä olla juomattakin, jos olen vaikka viikon sairaalassa. Niin kuin hiljattain olin. Sairaalassa annettiin vain "kaurapuuroa". En enää paljon humallukkaan normaalista päiväannoksestani. Jos jatkan tätä vauhtia kuolen luultavasti johonkin alkoholivaikutteiseen tautiin, mutta onhan vastapainoksi hauskaakin ollut. Tuskin vaihtaisin osia. Olen jo 71 v. Ajattelen eläväni vielä about 5 v, mutta tuskin enää kymmentä. Töistä en ollut poissa koskaan alkoholin takia eikä alkoholi ole rapauttanut talouttani tai turmellut kotiani, ei pannukaan räjähtänyt
      kun nuorempana keiteltiin. Kun nyt katselen taaksepäin mulla on alkoholista oikeastaan pelkästään positiivisia muistoja.

    • päättymätön loppu

      Joko lopetit dokaamisen?

    • antapusta

      Mitenkä saa hillittyä juomistahtia? Antabusta ihoon vai mihin se laitetaan? Eikö tullut joku uusi lääke alkkiksille? Voisin kokeilla jos sen saa helposti eikä edellytä että on ihan rapajuoppo.

      Elämämme on melko sosiaalista ja siihen liittyy jossakin määrin alkoholi, ruokajuomana nyt vähintään, mutta myös seurustellessa.

      Olen kokeillut olla selvin päin. Huono vaihtoehto. Muut kun alkaa humaltua ei niitä jaksa, eikä ole samalla aaltopituudella. Kukaan muu ei vedä lärvejä, minä sen teen. En osaa ottaa rauhallisesti.

      Ja etenkin jos miehelleni tähdennän ettei kaatele mulle viiniä samaan tahtiin kuin muille, niin ei se joko muista tai ei välitä. Tapoihin tietty kuuluu että kaikkien lasit täydennetään samalla, mutta se voisi joustaa tuossa. Voin olla itse kaatamatta, mutta en loppaamatta sitä lasista vauhdilla suuhun.

      Kokeilin viimeksi ottaa vettä. Tulee maha niin täyteen ettei jaksa juoda viiniä ja taas putoaa muiden kanssa eri planeetalle. Sama kuin olisi kuivinsuin.

      En halua luopua ihanista ystävistä ja seurasta, enkä hyvistä viineistä, mutta hitaampi viinanjuontitahti pitäisi jostain oppia. Jonkinlainen kompromissi siis. Ehdotuksia? Joku suodatin mikä imisi prosentit juomasta?

      • täytä lasi vain 1/2

        Et ole rapajuoppo, mutta kova ongelma sulla on, jos et osaa ottaa kohtuudella. Ongelmasi kasvaa todennäköisemmin kuin pienenee vuosien vieriessä. Naiset alkoholisoituvat nopeammin kuin miehet.

        Jos ongelmasi pahenee, ihanat ystäväsi rupeavat karttelemaan sinua kun vedät lärvejä, ja sinäkin otat mieluummin viiniä yksin kuin ikävässä seurassa.

        Sama ongelma monella muullakin.


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      208
      1657
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1474
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      321
      1248
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1179
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      122
      1128
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      93
      1095
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      134
      1038
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      999
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      62
      979
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      89
      960
    Aihe