kertokaapa onko hallituksen puheenjohtajan laillista vuokrata taloyhtiöstä yhtiön haltuunottamaa tilaa ulkopuoliselle ,kysymättä kaikkien hallituksen jäsenten mielipidettä?
yhtiön varastotilojen vuokraus
7
1621
Vastaukset
- äölkuyjredsfdghkjlöä
Hyvän tavan vastaista on vaikka lopputulos ei muuttuisikaan.
- piri1
meitä on neljä osakasta ja puh.johtaja oli kysynyt vain kahdelta ( yhdeltä osakkaalta ja yhdeltä hallituksen jäseneltä) he olivat nimensä laittaneet paperiin.
Minulta taas ei kysytty vaikka olen hallituksen jäsen ja kyseinen varasto oli yhtön käytössä,jossa asukkaat säilyttivät tavaroitaan.
Riippulukko oli vaihdettu ja jouduin lukon rikkomaan ,jotta sain omat tavarani ulos varastosta. Takaisin laitoin vanhan riippulukon ,joka oli jätetty roikkumaan uuden viereen ja johon yhtiön asukkailla on edelleen avain.
Minulle asiasta ilmoitettiin sähköpostilla v-mäiseen sävyyn vasta seuraavalla viikolla. Kerrottiin ,että olen jäävi päättämään asiasta ,koska olen pitänyt luvatta tavaroitani varastossa.....siis kaikkien muidenkin asukkaiden tavarat siellä oli. - Vaikuttaa
piri1 kirjoitti:
meitä on neljä osakasta ja puh.johtaja oli kysynyt vain kahdelta ( yhdeltä osakkaalta ja yhdeltä hallituksen jäseneltä) he olivat nimensä laittaneet paperiin.
Minulta taas ei kysytty vaikka olen hallituksen jäsen ja kyseinen varasto oli yhtön käytössä,jossa asukkaat säilyttivät tavaroitaan.
Riippulukko oli vaihdettu ja jouduin lukon rikkomaan ,jotta sain omat tavarani ulos varastosta. Takaisin laitoin vanhan riippulukon ,joka oli jätetty roikkumaan uuden viereen ja johon yhtiön asukkailla on edelleen avain.
Minulle asiasta ilmoitettiin sähköpostilla v-mäiseen sävyyn vasta seuraavalla viikolla. Kerrottiin ,että olen jäävi päättämään asiasta ,koska olen pitänyt luvatta tavaroitani varastossa.....siis kaikkien muidenkin asukkaiden tavarat siellä oli.että teillä on jotain muuta kitkaa taustalla. Jos kuitenkin osakkaiden ja hallituksen enemmistö on päättänyt varaston vuokrata, sille et käytännössä mahda mitään. Tietysti jos yhtiöjärjestyksessä on maininta tilan käytöstä, tai osakkeen omistukseen kuuluu tietyn osuuden hallinta ko. varastotilasta, ei sitä silloin voi vuokrata kukaan ilman kaikkien haltioiden hyväksyntää. Rinnastuksena voitaisiin ajatella, että asunto-osakkeeseen kuuluu tietty autopaikka ja vaikka sitä ei olisi erikseen määritelty, ei taloyhtiö voi paikkoja vuokrata ulkopuolisille.
- ITS...
Haltuunottaminen voi tarkoittaa hallintaanottoa, jolloin vuokraaminen on juuri se mitä lain nojalla tulee tehdä.
Jos sen sijaan puhutaan tilasta joka on muuten vaan otettu yhtiön käyttöön niin voihan sitä tulkita suuntaan jos toiseen. Yhtiöjärjestys on tässä olennainen sikäli että jos siellä mainitaan vaikka yhteisestä kerhotilasta niin se pitäisi olla asukkaiden käytössä. Sellaista en lähtisi vuokralemaan ilman yhtiökokouksen päätöstä, tai jos virallisia ollaan niin yhtiöjärjestyksen muutosta.- piri1
yhtiöjärjestyksessä lukee: Yhtiön hallintaan jäävät kellarikerroksessa olevat pannuhuone ja varastotila,pinta-ala yhteensä 55m2.
- piri1
piri1 kirjoitti:
yhtiöjärjestyksessä lukee: Yhtiön hallintaan jäävät kellarikerroksessa olevat pannuhuone ja varastotila,pinta-ala yhteensä 55m2.
Kellarikerroksessa on myös huoneisto nro.7 joka on merkitty osaketyyppi kellari ja pinta-ala 75m2. Puh.johtajan mukaan kyseessä on sama tila.
Tänään onneksi yhtiökokous ,jossa asia käsitellään. Toivottavastia asia selviää.
Tila on otettu haltuun jo vuonna 2007 ed.omistajan maksamattomien vastikkeiden vuoksi. Laissa kuitenkin sanotaan,että tila on vuokrattava viipymättä... eletään kuitenkin jo v.2011.
- ITS...
Osakashallinnassa oleva "huoneisto" (on se sitten kellari, liiketila tms.) on eri asia kun yhtiöjärjestyksessä mainitut "yhtiön hallintaan" tai "asukkaiden käyttöön" jäävät tilat.
Jos tämä kellariosake on otettu yhtiön hallintaan 2007 niin asunto-osakeyhtiölain mukainen enimmäishallintaanottoaika on ylittynyt jo vuonna 2010. Eli osake on palautunut omistajansa hallintaan. Uusi hallintaanotto edellyttää lain mukaista perustetta ja todisteellisesti (haastemies) osakkaalle annettua hallituksen varoitusta.
Osakas on oikeutettu saamaan vahingonkorvausta taloyhtiöltä hallintaanottoajalta, mikäli tilaa ei ole vuokrattu käyvästä arvosta ja saatu esim. vastikerästejä tai juoksevia vastikkeita kuitattua. Taloyhtiön osakkaat voivat puolestaan vaatia hallitukselta henkilökohtaisesti vahingonkorvausta, mikäli taloyhtiö joutuu jotain korvaamaan.
Toivottavasti asia ei ole mennyt kuten selostit. Jos teillä on yhtiökokous lauantaina niin en usko teillä olevan ammatti-isännöitsijää, sellaisen hankkiminen olisi ehkä asiallista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865