Dippaaminen on ihanaa! Etupäässä kaupunkien metsissä ja niityillä asuvien ihmisten hienostunut harrastus. Oi kuinka sirosti pikkurilli sojottaakaan. Taivaallisia sävyjä antaa dippaaminen niin hirvenlihalle kuin berliininmakkarallekkin. Ihastuneet huudahtukset kiirivät takapihalta toiselle.
Dippaaminen on ihanaa! Vain elämänpyörteissä rasittunut mielikuvitus rajoittaa dippaamisen tuohon kovin arkiseen syömiseen.
Olenkin laajentanut dippauksen käsitettä elämän eri aloille. Aloitin dekkareista, luin tarinasta, keskikohdan tiennoilta, neljä, viisi sivua ja siirryin seuraavaan. Oh minkä kaiherruksen menetelmä jättikään mieleeni, ellei suoastaan sieluuni. Monien kokeilujen jälkeen olen siirtynyt ihmisen dippailuun, etupäässä naisten, noiden jumalolentojen. Heidän parissaan dippailu on suurin nautinto mitä ihminen kuvitella saataa. Kepeää ja nii'in palkitsevaa. Ei rasita mieltä, ei lompakkoa.
PS. Tämän kirjoituksen tarkoitus on käydä vieraan kielen ihannointia vastaan.
Ehdotankin Kielitoimistolle, että se ryhtyisi dippaamisen sijasta näykkimään, maistelemaan tai makustelemaan.
Dippaamaan!
26
245
Vastaukset
- dippididuu
dippaamisessa ei ole kysymys näykkimisestä, maistelemisesta tai makustelemisesta vaan kastamisesta.
- Anjaniina.
Synonyymiksi dippaamiselle kävis kastattelu, purskautus,hupsis tai kuorenteloinen.
Kun kuiteski on kyse märästä, tahmeasta aineesta johon jäykempi ruoka kastatellaan voitais kenties käyttää sanaa sutaisu?- verditti'
Sinä, armoitettu sutaisija!! Voisimmeko kenties tulevaisuudessa sutaista yhdessä?
- Anjaniina.
verditti' kirjoitti:
Sinä, armoitettu sutaisija!! Voisimmeko kenties tulevaisuudessa sutaista yhdessä?
Ai niin, mä unohdin että miehet innostuu heti kun on ruuasta kyse....huokaus...
Vaanmitäs tähän sanot, amerikkalaisten herkkua on seitsemänkerroksinen dippi....mitähän se sekin on? - verditti'
Anjaniina. kirjoitti:
Ai niin, mä unohdin että miehet innostuu heti kun on ruuasta kyse....huokaus...
Vaanmitäs tähän sanot, amerikkalaisten herkkua on seitsemänkerroksinen dippi....mitähän se sekin on?Ole huoleti! Se on varmasti hyvää, sillä sieltähän kaikki hyvä tulee.
Ollet jo kanssani samaa mieltä! - Anjaniina.
verditti' kirjoitti:
Ole huoleti! Se on varmasti hyvää, sillä sieltähän kaikki hyvä tulee.
Ollet jo kanssani samaa mieltä!Ikävä tuottaa pettymys, se onkin mehikon alkuperää.
Olleet kanssani samaa mieltä, että sutaisu mehikolaisittain saa veden herahtamaan mielelle.
7 Layer Dip eli 7 Kerroksen Dippi (Pikkusuolaiset)
Meksikolainen dippi
kuusi annosta
1 kerros - 1 prk papuja soseutettuna (muhennettuna), kaytin itse punaisia papuja, jenkeissa kayttavat "refried beans" nimikkeen alla kulkevia papuja (?)
2 kerros - 400 g ruskistettua ja maustettua jauhelihaa (esim joku taco mauste)
3 kerros - 1 prk ranskankermaa
4 kerros - 1 prk guacamolea (itse tehtya tai purkista....)
5 kerros - 1 prk tomaattisalsaa
6 kerros - 300 g juustoraastetta (pehmeita juustoja esim. mozarellaa, cheddaria tms)
7 kerros - koristeeksi silputtua jalapenoa, tomaattia ja mustia oliiveja
Aineet laitetaan kerroksittain esim. tarjottimelle jossa on parin sentin reuna.
Anna vetaytya ainakin tunti jaakaapissa ja tarjoa! - Rattus sp.
Anjaniina. kirjoitti:
Ikävä tuottaa pettymys, se onkin mehikon alkuperää.
Olleet kanssani samaa mieltä, että sutaisu mehikolaisittain saa veden herahtamaan mielelle.
Meksikolainen dippi
kuusi annosta
1 kerros - 1 prk papuja soseutettuna (muhennettuna), kaytin itse punaisia papuja, jenkeissa kayttavat "refried beans" nimikkeen alla kulkevia papuja (?)
6 kerros - 300 g juustoraastetta (pehmeita juustoja esim. mozarellaa, cheddaria tms)
Anna vetaytya ainakin tunti jaakaapissa ja tarjoa!Juuri koko illan syöneenä kuullostaa raskaalta, mutta huomenna kuullostaa jo paremmalta. Omalla kohdalla on menossa kasvisten grillauskausi. Olisi kiva löytää kylläkin kasvispohjainen dippauskastike. Siis sellainen joka ei sisällä lihaa tai maitotuotteita. Löytyykö ruokaresepteistäsi?
- Anjaniina.
Rattus sp. kirjoitti:
Juuri koko illan syöneenä kuullostaa raskaalta, mutta huomenna kuullostaa jo paremmalta. Omalla kohdalla on menossa kasvisten grillauskausi. Olisi kiva löytää kylläkin kasvispohjainen dippauskastike. Siis sellainen joka ei sisällä lihaa tai maitotuotteita. Löytyykö ruokaresepteistäsi?
Eiköhän, laitan sulle huomenna tai myöhemmin yöllä ;)))
- Putkivalo
Anjaniina. kirjoitti:
Ikävä tuottaa pettymys, se onkin mehikon alkuperää.
Meksikolainen dippi
kuusi annosta
Anna vetaytya ainakin tunti jaakaapissa ja tarjoa!Ja nyt verdiitit kumoon! Anjaniinan herkut meinaa vohkia.. mulle ne! Te voitte hupsistella ja purskautella ihan ilman noita, ja antaa ne mulle :)))
- Rattus sp.
Anjaniina. kirjoitti:
Eiköhän, laitan sulle huomenna tai myöhemmin yöllä ;)))
Huomenna :). Tarvitset yöunesi. Pahus alkoi tekemään mieli Nizzaan. Ei pitäisi ajatella kirjoja.. Parilta ystävältä olen selvittänyt, että olisivat kiinnostuneita lähtemään interreillamaan. Ehkä jonakin vuonna tulevaisuudessa neljännelle sellaiselle matkalle..
- Anjaniina.
Putkivalo kirjoitti:
Ja nyt verdiitit kumoon! Anjaniinan herkut meinaa vohkia.. mulle ne! Te voitte hupsistella ja purskautella ihan ilman noita, ja antaa ne mulle :)))
Vyötä kireemmälle ahmatti.
Maistusko itte savustettu lohi, ruisleivän päällä ha makeilla suolakurkuilla höystettynä, näin iltapalaks?
höhm...mut nyt pidät näppis irti mun...herkuista... ;))) - Rattus sp.
Putkivalo kirjoitti:
Ja nyt verdiitit kumoon! Anjaniinan herkut meinaa vohkia.. mulle ne! Te voitte hupsistella ja purskautella ihan ilman noita, ja antaa ne mulle :)))
Sinulla on ihan selvästi nälkä :). Lapset ja koira on tullut ruokittua, mutta itsesi olet unohtanut? Parempi on, etten kerro, mitä kaikkea olen illan aikana syönyt.
- Anjaniina.
Rattus sp. kirjoitti:
Huomenna :). Tarvitset yöunesi. Pahus alkoi tekemään mieli Nizzaan. Ei pitäisi ajatella kirjoja.. Parilta ystävältä olen selvittänyt, että olisivat kiinnostuneita lähtemään interreillamaan. Ehkä jonakin vuonna tulevaisuudessa neljännelle sellaiselle matkalle..
Hähä, valvon vielä pitkään, katselen tässä mobile.de:tä......trike hakuses...
Noista dipeistä tulee mieleen et on miljoona kasvispohjaista, guacamole heti ekaks...sit tomaattisalsat, tulisena ja vähemmän ja sit vaikka porkkanasose, tilkalla balsamiviinietikkaa höystettynä jne...niitähän onloputtomiin...
Mango, ananas, omena, eri sekoituksina, mitä tahansa mausteita, mitä tahansa kasviksia? - Rattus sp.
Anjaniina. kirjoitti:
Hähä, valvon vielä pitkään, katselen tässä mobile.de:tä......trike hakuses...
Noista dipeistä tulee mieleen et on miljoona kasvispohjaista, guacamole heti ekaks...sit tomaattisalsat, tulisena ja vähemmän ja sit vaikka porkkanasose, tilkalla balsamiviinietikkaa höystettynä jne...niitähän onloputtomiin...
Mango, ananas, omena, eri sekoituksina, mitä tahansa mausteita, mitä tahansa kasviksia?Lähinnä miten saa sen tarpeeksi tiiviin rakenteen, ettei puolet dippauskastikkeesta ole muualla kuin suussa :/. En muuten käytä enää balsamiviinietikkaa, kun selvisi, ettei kaupassa oleva oikeasti sitä. Siihen oli muistaakseni lisätty mm. väriainetta. Tuo kirja Petos ruokalautasessa oli hyvä kirjahankinta. Suosittelen!
- Anjaniina.
Rattus sp. kirjoitti:
Lähinnä miten saa sen tarpeeksi tiiviin rakenteen, ettei puolet dippauskastikkeesta ole muualla kuin suussa :/. En muuten käytä enää balsamiviinietikkaa, kun selvisi, ettei kaupassa oleva oikeasti sitä. Siihen oli muistaakseni lisätty mm. väriainetta. Tuo kirja Petos ruokalautasessa oli hyvä kirjahankinta. Suosittelen!
No otetaas vaik ananasdippi.
Tuoreen ananaksen soseutus voi olla hiukka vetistä puuhaa,mut osta vaikka Pilttiä, se on valmiiks jo sakeempaa....ei tartte mehuja valutella.
Lisää siihen hiukka sitä balsamikoa...joka ON paljon parempaa kuin moni muu viinietikka...tai voithan sä kokeilla jotain vadelmaviinietikkaa jne...mahdollisuuksia monia.
Hiukka sokeria jos tarvis ja tilkka suolaa...hyvää öljyä,sit joku yrttimauste vois olla siihen sopiva...ehkä inkivääri ja sweet chili? antamaan pikkasen porkua?
Tomaattisalsan voi tehdä ite tai ostaa valmiina kaupasta.
Valuta nyt yön yli sit.
Älä ihan soseeksi vedä, jata joitain klumpseja siihen.
Sipulia, hakattuna pieneks, valkosipulia ja vaiks ruohosipulia, öljyä.Basilikaan, mustapippuria,jne mauiksi... ja valuta sit vielä siitäkin ylimääränestettä pois jos haluut kiinteempää.
Mukaan vois hakata vaik hiukka paprikaakin.
Tosin paprikaa saat savustettuna ja soseutettuna kaupasta valmiina.
Mä ainkin käytän sillai sitä moneen ruokaan.
No guakamole on valmiina tahnana jos haluut, mut sen voit tehdä itsekin
Kävin sit hiukka vakoileen ja löysin tällasen.
1/2 dl cashew-pähkinöitä, auringonkukansiemeniä tai manteleita
1/2 isoa paprikaa
tilkka vettä
2 rkl sitruunamehua
2 rkl oluthiivaa - jos haluat
1 rkl tahinia - löytyy kaupasta
1½ rkl merisuolaa
1 valkosipulinkysnsi
2 pieni sipuli
ja tällasen
Bagna Cauda
vähintään 2 valkosipulinkynttä, mieluummin monta
2 dl hyvää neitsytoliiviöljyä, mitä parempaa raaskit ostaa, sitä parempaa saat
1 tlk italialaisia sardellifileitä, ei siis anjovista vaan sardellia - saa nykyään jo kaupoista herkkuhyllyistä
100 g voita
isäksi:
erilaisia vihanneksia ja juureksia
(paprikaa, porkkanaa, varsiselleriä, kukkakaalia, fenkolia). Piemontessa tämän kanssa syödään paljon paikallista ohdaketta - cardoonia - mutta eipähän meillä tietysti sitä saa.
Kuori ja hienonna valkosipulinkynnet pieniksi paloiksi.
Kuumenna öljy paksupohjaisessa kattilassa ja lisää valkosipuli. Anna pehmentyä, mutta älä ruskistua - siis pienellä tulella, anna "sulaa".
Lisää sardellit ja anna niidenkin liueta lämpimään öljyyn.
Lisää voi ja anna sen sulaa kastikkeen joukkoon.
Tarjoa lisäksi erilaisia kasviksia tai juureksia pitkittäin leikattuina paloina suurella tarjoiluvadilla.
Pane bagna cauda tarjolle fondue-kattilaan tai muuhun sellaiseen astiaan, jonka voit pitää lämpimänä pöydässä. Kukin ruokailija valitsee lautaselleen vihannekset ja kastaa niitä kastikkeeseen omassa tahdissaan.
Paholaisen kastike
1 annosta
1 kpl sipulia
6 kpl valkosipulinkynttä
1 kpl punaista paprikaa
5 rkl sokeria
3 rkl sinappia
3 rkl ketsuppia
3/4 dl valkoviinietikkaa
1 tl suolaa
2 rkl tuoretta basilikaa (silputtuna)
1/2 tl mustapippuria
3 dl rypsiöljyä
Pilko sipulit ja paprika tehosekoittimen tai monitoimikoneen kulhoon.
Lisää loput aineet lukuun ottamatta öljyä.
Käytä seos tasaiseksi soseeksi.
Valuta lopuksi öljy kastikkeen sekaan ohuena nauhana koneen koko ajan käydessä.
Säilytä kastike jääkaapissa.
Kastike sopii kostukkeeksi kasviksille ja salaateille, uuniperunoille, grillatulle lihalle, lihapullille, riisiruoalle ja makaronille. - Rattus sp.
Anjaniina. kirjoitti:
No otetaas vaik ananasdippi.
Tuoreen ananaksen soseutus voi olla hiukka vetistä puuhaa,mut osta vaikka Pilttiä, se on valmiiks jo sakeempaa....ei tartte mehuja valutella.
Lisää siihen hiukka sitä balsamikoa...joka ON paljon parempaa kuin moni muu viinietikka...tai voithan sä kokeilla jotain vadelmaviinietikkaa jne...mahdollisuuksia monia.
Hiukka sokeria jos tarvis ja tilkka suolaa...hyvää öljyä,sit joku yrttimauste vois olla siihen sopiva...ehkä inkivääri ja sweet chili? antamaan pikkasen porkua?
Tomaattisalsan voi tehdä ite tai ostaa valmiina kaupasta.
Valuta nyt yön yli sit.
Älä ihan soseeksi vedä, jata joitain klumpseja siihen.
Sipulia, hakattuna pieneks, valkosipulia ja vaiks ruohosipulia, öljyä.Basilikaan, mustapippuria,jne mauiksi... ja valuta sit vielä siitäkin ylimääränestettä pois jos haluut kiinteempää.
Mukaan vois hakata vaik hiukka paprikaakin.
Tosin paprikaa saat savustettuna ja soseutettuna kaupasta valmiina.
Mä ainkin käytän sillai sitä moneen ruokaan.
No guakamole on valmiina tahnana jos haluut, mut sen voit tehdä itsekin
Kävin sit hiukka vakoileen ja löysin tällasen.
1/2 dl cashew-pähkinöitä, auringonkukansiemeniä tai manteleita
1/2 isoa paprikaa
tilkka vettä
2 rkl sitruunamehua
2 rkl oluthiivaa - jos haluat
1 rkl tahinia - löytyy kaupasta
1½ rkl merisuolaa
1 valkosipulinkysnsi
2 pieni sipuli
ja tällasen
Bagna Cauda
vähintään 2 valkosipulinkynttä, mieluummin monta
2 dl hyvää neitsytoliiviöljyä, mitä parempaa raaskit ostaa, sitä parempaa saat
1 tlk italialaisia sardellifileitä, ei siis anjovista vaan sardellia - saa nykyään jo kaupoista herkkuhyllyistä
100 g voita
isäksi:
erilaisia vihanneksia ja juureksia
(paprikaa, porkkanaa, varsiselleriä, kukkakaalia, fenkolia). Piemontessa tämän kanssa syödään paljon paikallista ohdaketta - cardoonia - mutta eipähän meillä tietysti sitä saa.
Kuori ja hienonna valkosipulinkynnet pieniksi paloiksi.
Kuumenna öljy paksupohjaisessa kattilassa ja lisää valkosipuli. Anna pehmentyä, mutta älä ruskistua - siis pienellä tulella, anna "sulaa".
Lisää sardellit ja anna niidenkin liueta lämpimään öljyyn.
Lisää voi ja anna sen sulaa kastikkeen joukkoon.
Tarjoa lisäksi erilaisia kasviksia tai juureksia pitkittäin leikattuina paloina suurella tarjoiluvadilla.
Pane bagna cauda tarjolle fondue-kattilaan tai muuhun sellaiseen astiaan, jonka voit pitää lämpimänä pöydässä. Kukin ruokailija valitsee lautaselleen vihannekset ja kastaa niitä kastikkeeseen omassa tahdissaan.
Paholaisen kastike
1 annosta
1 kpl sipulia
6 kpl valkosipulinkynttä
1 kpl punaista paprikaa
5 rkl sokeria
3 rkl sinappia
3 rkl ketsuppia
3/4 dl valkoviinietikkaa
1 tl suolaa
2 rkl tuoretta basilikaa (silputtuna)
1/2 tl mustapippuria
3 dl rypsiöljyä
Pilko sipulit ja paprika tehosekoittimen tai monitoimikoneen kulhoon.
Lisää loput aineet lukuun ottamatta öljyä.
Käytä seos tasaiseksi soseeksi.
Valuta lopuksi öljy kastikkeen sekaan ohuena nauhana koneen koko ajan käydessä.
Säilytä kastike jääkaapissa.
Kastike sopii kostukkeeksi kasviksille ja salaateille, uuniperunoille, grillatulle lihalle, lihapullille, riisiruoalle ja makaronille.Kiitokset! Kopsaan nuo koneelleni ja aloitan kokeilun. Nuo ovat sellaisia, joita voisi ajatella veneellekin jo valmiiksi valmistettuna. Sain nimittäin ystävältä joululahjaksi reseptikansion venettä varten ja siinä ei ole vielä yhtään ohjetta :/.
- Anjaniina.
Rattus sp. kirjoitti:
Kiitokset! Kopsaan nuo koneelleni ja aloitan kokeilun. Nuo ovat sellaisia, joita voisi ajatella veneellekin jo valmiiksi valmistettuna. Sain nimittäin ystävältä joululahjaksi reseptikansion venettä varten ja siinä ei ole vielä yhtään ohjetta :/.
Tuolta netistä niitä varmaan löytyy pilvin pimein lisää,
Hakusanaks kasvisdippi ja voila'
http://tinyurl.com/6e6olv3
- Rattus sp.
Tuo kirjojen dippaaminen kyllä onnistuu. Voisin tunnelmoida eri kirjojen suosikkikohtien parissa.
Aloittaisin esim. Glover Wrightin Soihtu -kirjan alkumetreistä, jossa mies astelee kamelinkarvatakissaan ja paksupohjaisissa kävelykengissään yksityiselle ajotielle ja selviydyttyään kahdesta päällekarkaajasta siirtyy tummanvihreään Jaguariin. On kerrassaan tyylikäs ja pelkistetty kuvaus.
Siirtyisin Johannes Mario Simmelin Vain tuulelta vastauksen saat -kirjan kuvatulle kattoterassille ihailemaan merimaisemaa ja lämmintä yötä. Nizza on yksi suosikkikaupungeistani.
Eli joka kirjasta jotakin.. Sellainen kohta, mikä on saanut mielikuvituksen elämään ja tuntemaan olleensa paikalla..
Jaa.. tuo miesten dippaaminen ei kyllä onnistu.. Eli dippailu sopii kyllä esim. tuohon kirjamaailmaan, mutta ei välttämättä sovi kaikkialle. En tiedä kuullostaako vaihtoehtoni tökkiminenkään kovinkaan miellyttävältä sanalta. Tökin kermaviilipohjaista kastiketta porkkanalla..- verditti
Dippasitpas pari kirjoittajaa, joita en ole lukenut suuresta lukeneisuudestani huolimatta. Tuota Simmeliä olen karttanut sen vuoksi, että kirjojensa suomennetut nimet tuovat mieleeni aina Laila Hietamiehen. Häpeäkseni on tunnustettava että tuosta Gloverista en olekoskaan kuullutkaan. Mutta olenhan dipannut Hesseäkin vain sen verran, että selvitin Leo-eläimen mysteerin! Ei se ollutkaan sisäpiirin juttu.
- Rattus sp.
verditti kirjoitti:
Dippasitpas pari kirjoittajaa, joita en ole lukenut suuresta lukeneisuudestani huolimatta. Tuota Simmeliä olen karttanut sen vuoksi, että kirjojensa suomennetut nimet tuovat mieleeni aina Laila Hietamiehen. Häpeäkseni on tunnustettava että tuosta Gloverista en olekoskaan kuullutkaan. Mutta olenhan dipannut Hesseäkin vain sen verran, että selvitin Leo-eläimen mysteerin! Ei se ollutkaan sisäpiirin juttu.
Pidän enemmän tuosta Johannes Mario Simmelistä ja tuo Tuulelta vastauksen saat -kirja on jäänyt mieleeni. Muutenkin olen enemmän dekkareiden ystävä.
- Anjaniina.
Rattus sp. kirjoitti:
Pidän enemmän tuosta Johannes Mario Simmelistä ja tuo Tuulelta vastauksen saat -kirja on jäänyt mieleeni. Muutenkin olen enemmän dekkareiden ystävä.
kumma juttu, dekkareita jaksaa niin lukea kuin katsellakin aina vaan.
Kehittää muutes päättelykykyäkin ;) - Rattus sp.
Anjaniina. kirjoitti:
kumma juttu, dekkareita jaksaa niin lukea kuin katsellakin aina vaan.
Kehittää muutes päättelykykyäkin ;)Purjeveneeseen tulee muuten sitten ainoastaan dekkareita vapaa-ajanlukemiseksi. Olen herkutellut ajatuksella, että purjehduksen jälkeen liikenevä ajan voisin sitten käyttää niiden lukemiseen. Mukavasti poukamaan ankkuroituneena, siihen päälle hitaasti veteen vaipuva aurinko ja tietysti se hyvä kirja :)..
- Anjaniina.
Rattus sp. kirjoitti:
Purjeveneeseen tulee muuten sitten ainoastaan dekkareita vapaa-ajanlukemiseksi. Olen herkutellut ajatuksella, että purjehduksen jälkeen liikenevä ajan voisin sitten käyttää niiden lukemiseen. Mukavasti poukamaan ankkuroituneena, siihen päälle hitaasti veteen vaipuva aurinko ja tietysti se hyvä kirja :)..
Dekkareissa on se hyvä puoli, ettei niissä tarvitse tehdä moraalisia arviointeja, ei syventyä kovinkaan paljon...hyvää luettavaa jos päivä oli rasittava, ajankulua, mut ei liian vaativaa.Hyvä haaste itselle, milloinka tajuaa juonen....
Mukava poukama ja läppäri....
Ei sentään,kirja rentouttaa
Essolaiset dippaavat keskaria!
Me essolaiset olemme jo vuosia dippailleet keskaria, ja hyvin me olemme saaneet päivämme kulumaan. Joskus olemme dippailleet kovempiakin aineita, mutta Einari Essonen ei siitä pidä, sillä hänellä ei ole baarissaan virallisia anniskeluoikeuksia.- verditti
Luulenpa että lähestytte dippauksen perimmäistä.
Me dipataan lastenlasten kaa kaurakeksejä oboyhin. Sama asia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46939Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849