imetyksen lopetus 11 kk

väsynyt yksinhuoltaj

Haluaisin jo lopettaa imetyksen, lapsi 11 kk, mutta ei suostu juomaan pullosta eikä nokkamukista, ei vettä eikä maitoa.
Pulloa vaan puree ja käyttää puruleluna, nokkamukista vettä vähän maistaa ja sylkee pois rinnuksille, paita märkänä.
Olen monta kuukautta silloin tällöin kokeillut pulloa, tuloksetta.
Nokkamuki on päivittäin käytössä, olen ajatellut jos vähitellen oppisi, mutta ei.
Kokeiltu on monta eri mallia. Ei auta.
Edes näillä helteillä ei juo mitään muuta kuin tissistä :))
Pelkään että jos vain lopetan imettämisen kuin seinään, se tuntuu olevan ainoa keino, alkaako lapsi juomaan kun on tarpeeksi janoissaan, vai käykö niin että hän on kohta teholla tiputuksessa nestevajauksen takia?
Olen yksinhuoltaja, aika väsynyt, en oikein mihinkään pääse ilman lasta,
ja vaikea liikkua lapsenkin kanssa nyt kun on noin iso ja imettäminen ei ole enää helppoa kuin pikkuvauvan kanssa. Pää pyörii, jalat potkii, kaikkea kääntyy katsomaan, ole siinä sitten tissi paljaana jossakin yleisellä paikalla !
Koen olleeni hyvä äiti, on hienoa että olen imettänyt näinkin kauan, mutta nyt riittää, kun 1 vuotta tulee täyteen en halua enää imettää.
Onko neuvoja mitä teen, onko vastaavia lapsia muilla että ei huoli muuta kuin rintaa?

9

2436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörri82

      Meillä ei myöskään pulloa huolinut eikä nokkamukistakaan Maitoa, vettä joskus hörppäs. Mutta siis tein silllä tavalla et kun lapsi oli menossa nukkumaan niin imetin ensin pari minuutti ja sitten sujautin pullon rinnan tilalle ja muutaman kerran toistettuani tämän huoli pullon jo suoraaan :)
      Imetin myöskin 1v ikään asti.

    • nuk toimii

      Mitä nokkamukeja olet jo kokeillut? Meillä vauva oppi ensin juomaan vettä nokkamukista ja sitten vähän myöhemmin samaisesta nokkamukista myös maitoa. Mutta vedellä ensin treenattiin ja nokkamukina on NUK first choice. Sen nokka ei vuoda ollenkaan jollei vauva ime. Tuntuu hyvän malliselta siksi että vauva näyttää juovan nokkamukista täysin samalla otteella kuin rinnasta.

    • väsynyt yksinhuoltaj

      Olen kokeillut ainakin 6 eri nokkamukia....esim Aventis jos siihen laittaa sen tiivisteen että muki ei vuoda = ei tule vettä jos ei ime....vauva ei ime sitä eikä saa mitään siitä eikä ole siitä kiinnostunut.
      Ilman tiivistettä kaataa ja kippaa vedet päälleen ja lattialle, tai jos hörppää siitä pulauttaa vedet suusta paidalleen.
      On halpismalleja ja ainakin Mam ja Aventis, en enää muista onko tuota Nuk First Choicea, täytyy katsoa.
      Mörri ´82 kysyisin, että oliko sitten vaikea saada vauvaa pullosta irti, kun sanovat että tämän ikäinen pitäis saada oppimaan mukille, ei enää pullolle.
      Mulle ihan sama mistä joisi, kunhan se ei ole tissi enää :))

    • mörri82

      Hmm taisi muuten olla ensimuki mistä aloin juottamaan, ei siis ollut tuttipullo mistä annoin:) Olikohan ainu MAM muki tai joku muu missä oli pehmeä silikoninokka. Ja venttiiilin kanssa että sai itse imeä.

    • väsynyt yksinhuoltaj

      lisää vinkkejä vielä?

    • äiti itsekin

      Älä enää pullolle opeta tuossa iässä, miten olisi hörppääminen ihan tavallisesta nokattomasta mukista jos se onnistuisi paremmin?

      Montako kertaa imetät vielä päivässä? Jos joka ruoan yhteydessä, jätä yksi kerta päivässä pois viikon välein. Kun on vähän jano, saattaa oppia sitten nokkamukille helpommin?

    • väsynyt yksinhuoltaj

      kiitti vinkeistä, imetän ainakin aamulla, päikkäreille, ja illalla,
      siis sanotaan 3-4 kertaa päivässä ja välillä tuputtan nyt sitä vettä ja korviketta , ostin sen täällä kehutun nokkamukin olikohan NUK ja siitä juo aika kivasti.
      Jokohan vois antaa tavallista maitoa kohta, kun on ikää se 11 kk, ei kai se niin tarkkaa ole?

      • fisutt

        Meillä aloitettiin antamaan hapanmaitotuotteita 9kk iässä ja tavallista maitoa kokeiltiin 10kk iässä ensimmäisen kerran neuvolan tädin "luvalla". Joskus 10,5kk paikkeilla alettiin vaihtamaan korvike pikkuhiljaa kokonaan tavalliseen maitoon ja 11kk eteenpäin juotiin pelkkää tavallista maitoa.


    • väsynyt yksinhuoltaj

      aloittajan lapsi on täyttänyt vuoden, ja sain imetyskertoja vähennettyä sillä, että vauva innostui syömään viiliä, sekä juomaan pillimaitoja.
      Rakastaa varsinkin Arlan mansikkamaito pillimehua, 2dl tetra, löysin Prismasta.
      Lisäksi ottaa nyt vähän nokkamukistakin, kunhan lämmitän sen. Kylmää maitoa ei halua, pitää olla lämmintä.
      Asteittain olen vähentänyt, nyt imetän enää illalla kerran, joskus satunnaisesti aamulla, yritän lopettaa kokonaan, huudattamatta ja kivuttomasti.
      Ilmeisesti lapsen pitää vain olla kypsä, ikä ei ratkaise vaan vauvan kypsyys ja tahto, pullot jäi siis kokonaan käyttämättä, ei huolinut ikinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe