Mökin myynti ilman kiinteistönvälittäjää?

arova65

Onnistuuko, vai vaatiiko kohtuuttoman paljon osaamista?
Olisin todella kiitollinen, jos joku selostaisi koko "pykäläprosessin"
Ilmoittelun kyllä hallitsen ilman apuakin.

Kiitos kovasti!

Arova65

35

10044

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk

Tulosta netistä valmiit kauppakirjat ja jos on jotain puutteita mökissä niin kirjaa kaikki kauppakirjaan koska muuten tulee jälkipuheitä ja laita myös maininta että ostaja on tarkistanut kohteen ja hyväksyt sen puutteinen. Se on ihan sama myytkö auton tai mokin ja hanki rasitustodistus ettei mökkiä ole kiinnitetty valmiiksi niin pääset helpomalla. Itse aikoinaan ostin asunnon suoraan omistajalta ilman välittäjää niin on helpompi neuvotella asioista suoraan ilman välikäsiä.

• kaikkea sitä

Ei asunnon ostaminen tai auton ole sama asia kinteistön...siinä tarvitaan aivan erilailla ossamista ja esim. kaupunvahvistajan. Hölmöä antaa nevuoja jos on myydyn vanhan mossen ja Käpylästä yksiön...ja kiinnitykset ovat vain hyväksi jos niitä on...ei se toope tarkoita sitä että mökki on velkainen....mutta se on varmaan sinulle liian vaikea asia käsittää ja riittää kun katso onko dieselverot maksettu....

• mk
        kaikkea sitä kirjoitti:

Ei asunnon ostaminen tai auton ole sama asia kinteistön...siinä tarvitaan aivan erilailla ossamista ja esim. kaupunvahvistajan. Hölmöä antaa nevuoja jos on myydyn vanhan mossen ja Käpylästä yksiön...ja kiinnitykset ovat vain hyväksi jos niitä on...ei se toope tarkoita sitä että mökki on velkainen....mutta se on varmaan sinulle liian vaikea asia käsittää ja riittää kun katso onko dieselverot maksettu....

Alkuperäinen puhui myynnistä ja mitä pitää huomiöidä ja kyllä mökin omistaja tietää että lainhuudatukset ja kaupanvahvista pitää olla mutta mitä pitää huomioida kauppakirjaan ettei tule jälkipuheitä. Jos esim. myy vsnhsn mökin ja laittaa kauppakirjaan merkinnan että myy purkukuntoisen rakennuksen niin silloin pääsee kaikista vastuista pois mutta hinta on sitten eri asia.

• takuu juttu
        mk kirjoitti:

Alkuperäinen puhui myynnistä ja mitä pitää huomiöidä ja kyllä mökin omistaja tietää että lainhuudatukset ja kaupanvahvista pitää olla mutta mitä pitää huomioida kauppakirjaan ettei tule jälkipuheitä. Jos esim. myy vsnhsn mökin ja laittaa kauppakirjaan merkinnan että myy purkukuntoisen rakennuksen niin silloin pääsee kaikista vastuista pois mutta hinta on sitten eri asia.

On aika harvoja tapauksia että myydään kesämökki joka on purkukuntoinen? Myyjän vastuu on 5 vuotta jos esim. löytyy kosteutta jne. Suoraan ilman välittäjää ei saa edes kuluttajasuojaa.....en ikinä möisi mutta kukin tavallaan....vielä harvemmin ostaisin jos ei olisi välittäjän kautta....en suoralta käsin uskaltaisi.....

• mk
        takuu juttu kirjoitti:

On aika harvoja tapauksia että myydään kesämökki joka on purkukuntoinen? Myyjän vastuu on 5 vuotta jos esim. löytyy kosteutta jne. Suoraan ilman välittäjää ei saa edes kuluttajasuojaa.....en ikinä möisi mutta kukin tavallaan....vielä harvemmin ostaisin jos ei olisi välittäjän kautta....en suoralta käsin uskaltaisi.....

Jos myyt vanhan mökin tai talon niin sanottuna purkutalona niin silloin et ole missään vastuussa mutta hinta on ihan muuta mikä olisi normaalisti koska myyt purkukuntoisen talon tai mökin niin silloin ostaja tietää ostaessaan ettei saa asumiskuntoista taloa.

• mikävastuuvapaus
        mk kirjoitti:

Mikähän tämä "purkukuntoinen" legenda on?

Ottakaa huomioon että myyntiesite, esim netti-ilmoitus, on tärkeä asiakirja ja se ei saa olla harhaanjohtava.

Se pitää käytännössä myydä tonttina, jolla on purettava rakennus kuten:
        http://www.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=13758596574360&itemcmd=move6&listSize=7&doListClickStat=true&itemgroup_id=50.6&item_id=41.1847196

• kommentteja

Ei vaadi kohtuuttoman paljon osaamista, mutta perusasiat se vaatii. Mitähän tarkoitat "pykäläprosessilla"? Kyllä asiat kuitenkin pitää hiukan paremmin olla sisäistettynä kuin nettipalstavastauksesta kopsattuna.

Ongelma on herkästi myös siinä, että moni ostaja luottaa kaupantekoon enemmän, jos siinä on välittäjä välissä. Sinänsä täysin perusteetta, koska välittäjällä ei juuri minkäänlaista tosiasiallista vastuuta ole, vaan pääasiassa matsit käydään ostajan ja myyjän välillä, jos niitä oteltavaksi tulee. Mutta, jos myyjällä ei ole "pykäläprosessia" itsellään hanskassa, ei se potentiaalisen ostajan luottamusta lisää.

Jo se kannattaa huomioida, ettei ostajaa voida asettaa vastuuseen kaupasta siten, kuin nimimerkki mk sanoo "ostaja on tarkistanut kohteen ja hyväksyt sen puutteinen" (jos sattuu olemaan sama mk, joka usein avio- ja avoliittopalstoilla jakelee neuvojaan, niihin kannattaa suhtautua varauksella, sen verran tuppaa tulemaan ainakin sille kirjoittajalle asiavirheitä eikä näytä näissä kesämökkiasioissakaan olevan varmempaa tietämystä). Ostajan vastuusta sen verran, ettei ostaja voi vedota virheenä seikkaan, joka hänen olisi pitänyt ennen kaupantekoa havaita. Mutta piilevistä virheistä ei mitkään vastuunpakoilulausekkeet myyjää pelasta. Myyjän tiedossa olevat virheet sen sijaan kyllä kannattaa merkitä kauppakirjaan, siinä mk on oikeassa, mutta silloin pitää tietysti hyväksyä, että kauppahinta laskee jokaisen virheen myötä...

• usko minua

korjaatko itse pesukoneen,auton...lennätkö itse lomalle vai ajatko junaa...anna siis ammattilaisen tehdä se mitä et itse osaa....voi tulla muuten kalliksi kuten usein kun itse tekee jotain...

• Voihan rähmä

En usko itse virallinenkaupanvahvistaja kävi raaka-aihion kauppakirjasta läpi ja laittoi korjauskehoitukset.(sähköpostit on jo keksitty)
        Kiinteistö oli melko huokea ostajalle ja myyjällekkin mutta muotoseikat pitää toteutua.
        Miksi olisi neuvonut kun kerran kysyttiin käykö näin toteuttaa.
        Netistä löytyy ihan viralliset neuvot mitä ja mitkä tiedot kauppakirjassa pitää olla.

No jokainen maksaa siitä minkä tuntee tarpeelliseksi ei se kauniissa toimistossa tehty paperi ole sen arvokkaampi paitsi mitä nyt hinnaltaan.

• MK

MINÄ AINAKIN KORJAAN AUTON JA OLEN MUUTAMAN PESUKOPNEEKIN KORJANNUT ETTÄ SILLEN.

• OKHX

Vaikuttaa tuo nimimerkki "usko minua" henkilöltä, joka ei osaa itse tehdä mitään.

• näin se on

Virallinen kaupanvahvistaja ei käy kauppakirjaa läpi ja anna ohjeita miten se pitää tehdä. Hän vain vahvistaa viran puolesta kiinteistökaupan ja tarkistaa että myydään se mitä kauppakirjassa lukee. Netistä ei saa kiinteistökauppakirjoja eikä myöskään ohjeita joihin voisi luottaa. Mitä vaikeempi kauppa niin sitä enemmän voi mennä pieleen...esim. perikunta myy, avioero jne.....Kyllä varmaan onnistuu mutta voi mennä myös kiville. Mitä tarkoittaa jos rasitustodistuksessa on tie...rasitteena?Tai jos perikunta myy...mitä tarkoitaa leimattu perukirja....entä avioerossa ex-puolison suostumus tai ositus...? Minä en ainakaan muutaman satasen tähden alkaisi tähdä kohtaa säästämään ja jos ostaja on jo tiedossa niin antaisin ammattilaisen tehdä kauppakirjat jne...
      90% kiinteistökaupoista kuitenkin tehdään välittäjän kautta....kuulutko sinä tähän 10% porukkaan?

• voihan rähmä 2

Taidat olla jonkin sortin ´"kirjuri" mulla jopa kaupanvahvistaja tehnyt kauppakirjan kun olin ostamassa kiinteistöä.(myyjän kaveri)

Myydessä sain ihan oikeita vastauksia kun kysyin kauppakirjan "muotoseikoista" et taida oikein tykätä näistä omatoimi kauppakirjan tekijöistä (miksi?) onko se sinulta jotenkin pois.

Yritit olla fiksu kun peloittelet noila kauhukuvilla mutta perikunnankin myydessä jokaiselta valtakirja tai läsnäolo kaupanvahvistuksessa sama vaikka ostat mitä tahansa siltä perikunnalta.

Leimattu perunkirja virallistettu maistraatissa tai käräjäoikeudessa .

Välittäjä taidat vain olla joka ei ymmärrä että ihmisillä on tietoa nykyisin saatavilla enemmän kuin ennen.

• Sinulle: näin se on

Omassa kolmessa kaupassa (ostot ja myynnit) on kaupanvahvistaja käynyt kauppakirjan läpi. Viimeisimmässä kaupassa, jossa myin kiinteistön, hän kertoi minulle ne kohdat, jotka vaativat muutoksen ja ne myös tein. Olin nimittäin tehnyt itse valmiiseen pohjaan kauppakirjan oman kiinteistöni tiedoilla, tottakai.
        "Virallinen kaupanvahvistaja ei käy kauppakirjaa läpi ja anna ohjeita miten se pitää tehdä." -Niin, kaupanvahvistajiakin on monenlaisia, mutta juuri heidän työhönsä tuo mainittu asia kuuluu ja sen he myös tekevät, jos ei automaattisesti, niin varmasti kun heitä pyydetään niin toimimaan.

Netistä saa valmiita kiinteistökauppakirjaPOHJIA (varmasti myös valmiita kauppakirjojakin, mutta mitäs teet jonkun toisen henkilön kiinteistöä koskevalla kauppakirjalla...) Netistäkin saa luotettavia ohjeita, pitää vain tietää, mihin luottaa. Pankissakin sinua yritetään kusettaa, sehän on tulosta tekevä liikelaitos, jos tuolle linjalle lähdetään?

• rähmä 3
        Sinulle: näin se on kirjoitti:

Omassa kolmessa kaupassa (ostot ja myynnit) on kaupanvahvistaja käynyt kauppakirjan läpi. Viimeisimmässä kaupassa, jossa myin kiinteistön, hän kertoi minulle ne kohdat, jotka vaativat muutoksen ja ne myös tein. Olin nimittäin tehnyt itse valmiiseen pohjaan kauppakirjan oman kiinteistöni tiedoilla, tottakai.
        "Virallinen kaupanvahvistaja ei käy kauppakirjaa läpi ja anna ohjeita miten se pitää tehdä." -Niin, kaupanvahvistajiakin on monenlaisia, mutta juuri heidän työhönsä tuo mainittu asia kuuluu ja sen he myös tekevät, jos ei automaattisesti, niin varmasti kun heitä pyydetään niin toimimaan.

Netistä saa valmiita kiinteistökauppakirjaPOHJIA (varmasti myös valmiita kauppakirjojakin, mutta mitäs teet jonkun toisen henkilön kiinteistöä koskevalla kauppakirjalla...) Netistäkin saa luotettavia ohjeita, pitää vain tietää, mihin luottaa. Pankissakin sinua yritetään kusettaa, sehän on tulosta tekevä liikelaitos, jos tuolle linjalle lähdetään?

Totta ihmisiä peloitellaan "möröillä" ja siitä jopa saavat hyötyä muutamat tahot.

Muistanpa tapauksen kun perikunnan johon kuuluin kiinteistöä myytiin oli muuten muutama "välittäjä" haaskalla ja ei ollut mitään postilaatikkofirmojen välittäjiä.

Ei millään pahalla sinulle "Näin se on"

• jupinat pois
        voihan rähmä 2 kirjoitti:

Taidat olla jonkin sortin ´"kirjuri" mulla jopa kaupanvahvistaja tehnyt kauppakirjan kun olin ostamassa kiinteistöä.(myyjän kaveri)

Myydessä sain ihan oikeita vastauksia kun kysyin kauppakirjan "muotoseikoista" et taida oikein tykätä näistä omatoimi kauppakirjan tekijöistä (miksi?) onko se sinulta jotenkin pois.

Yritit olla fiksu kun peloittelet noila kauhukuvilla mutta perikunnankin myydessä jokaiselta valtakirja tai läsnäolo kaupanvahvistuksessa sama vaikka ostat mitä tahansa siltä perikunnalta.

Leimattu perunkirja virallistettu maistraatissa tai käräjäoikeudessa .

Välittäjä taidat vain olla joka ei ymmärrä että ihmisillä on tietoa nykyisin saatavilla enemmän kuin ennen.

siltä se näyttää kun katsoo sitä juttujen määrää mitä käräjillä asuntoasioista on....näitä osaajia näyttää olevan liikkeellä ja jos sinulla on kavereita jotka osaa niin mistä niitä muille saadaan. On minullakin kaveri joka osaa mitä vaan....hänkään ei vaan ehdi tehdä kaikille juttuja...ei edes sinulle.
        Aivan älytöntä yleistää jos sinulla neropatti homma toimii....juuri teille ne yleensä suurimmat hässäkät onkin kun on näitä "kavereita" jotka tekee kaikein kun ei itse osaa. Ja se että tietoa on saatavilla...miksi sitten tämäkin kysyjä täällä kyselee....niinpä ja mieti vielä hetki ja sulje sitten suusi....eikö?

• näin se on

niin haastava kohde kuin kesämökki ei onnistu ilman asiantuntemusta. Asunto-osakkeen voi vielä itse myydä mutta kyllä kesämökki kiinteistön myynti on niin haastava juttu(yleensä) ettei se maalikolta enää onnistu kuin harvassa tapauksessa jos siskon kaima on näistä tietoinen....
      Jos se olisi yksinkertaista niin miksi sitten 90% kiinteistökaupoista tehdään välittäjän kautta?

• Sinulle: näin se on

Ja kuinkahan syvää asiantuntemusta MYYMISEEN tarvitaan?
        -Kauppakirjan teko (esim. pankista saa apua tai jostain muulta lakimieheltä, jos ei itellä onnaa/ole varma joka kohdasta).
        -Rasitustodistus ja lainhuutotodistus (nämä saat pankistasi pyytämällä).
        -Mahdollinen kuntotarkastus; soitto tarkastajalle ja heppu paikalle tsekkaan mökki. Kulu ostajan kanssa puoliksi tai sopimuksen mukaan.

"Jos se olisi yksinkertaista niin miksi sitten 90% kiinteistökaupoista tehdään välittäjän kautta?"
        -Koska silloin tuhannet välittäjät olisivat työttömiä. Miksi kaikki eivät myy itse autojaan? Ei se ole kummoistakaan hommaa. Jaa niin, mitäs ne käytettyjen autojen myyjät sitten tekis - ei ainakaan toimis asunnonvälittäjinä :D

Kaikelle löytyy tekijänsä ja kaikki tehdään puolestasi, jos ei itsellä ole mielenkiintoa/tarvetta/halua myydä itse. Rahalla saa. Myös sillä rahalla, mikä säästyy, kun ei käytä noita pirun välistävetäjiä...

• jalokansa

-Kauppakirjan teko (esim. pankista saa apua tai jostain muulta lakimieheltä, jos ei itellä onnaa/ole varma joka kohdasta).
        -Mahdollinen kuntotarkastus; soitto tarkastajalle ja heppu paikalle tsekkaan mökki. Kulu ostajan kanssa puoliksi tai sopimuksen mukaan.

"Jos se olisi yksinkertaista niin miksi sitten 90% kiinteistökaupoista tehdään välittäjän kautta?"
        -Koska silloin tuhannet välittäjät olisivat työttömiä. Miksi kaikki eivät myy itse autojaan? Ei se ole kummoistakaan hommaa. Jaa niin, mitäs ne käytettyjen autojen myyjät sitten tekis - ei ainakaan toimis asunnonvälittäjinä :D

Kaikelle löytyy tekijänsä ja kaikki tehdään puolestasi, jos ei itsellä ole mielenkiintoa/tarvetta/halua myydä itse. Rahalla saa. Myös sillä rahalla, mikä säästyy, kun ei käytä noita pirun välistävetäjiä...

Pakko puuttua sivusta keskusteluun. Jos kauppakirjan teko ei itseltä "onnaa", eikö se ole aika pätevä syy käyttää hommassa ammattilaista välikätenä? Kauppakirja kun on koko myyntitapahtuman tärkein dokumentti siitä, mitä on sovittu ja mitä kukakin on tiennyt. Eikä pankkienkaan apu ole ilmaista, ellei sitten satu olemaan siskolikkaa pankin juristina tms. Mutta noin taviksen näkökulmasta, kiinteistökaupassa ei kannata lähteä kokeilemaan, jos tuntuu, ettei se kauppakirjakaan itseltä taitu.

"Koska silloin tuhannet välittäjät olisivat työttömiä"

Ihan kuin väittäisit, että ihmiset myyvät talonsa välittäjän kautta vain pitääkseen välittäjien ammattikunnan leivänsyrjässä! ;D Suoranaista ihmisystävällisyyttä, kansantalouden kannattelemisesta puhumattakaan! Eiköhän homma mene kuitenkin niin, että jos kiinteistökaupan hoiteleminen itse olisi jokapojalle lastenleikkiä, jokapojat myös tekisivät kauppansa itse.

"Miksi kaikki eivät myy itse autojaan? ... Jaa niin, mitäs ne käytettyjen autojen myyjät sitten tekis"

Ja autotkin myydään autokaupan kautta vain siksi, ettei automyyjäparat jää työttömiksi??!! En ole kyllä ikinä tullut ajatelleeksi, kuinka jaloa kansaa me olemmekaan!

"Rahalla saa. Myös sillä rahalla, mikä säästyy, kun ei käytä noita pirun välistävetäjiä... "

Kaikki vetävät välistä, se on valitun yhteiskuntamuodon perusoletus. Kaupanteossa syntyy voittoa, ilman sitä taas kukaan ei tekisi mitään yritystoiminnassa, niin sanoo "kapitalismin laki". Joka ikinen, myös pankki, vetää välistä, niin tekevät tietysti myös autokauppiaat ja asuntovälittäjät. Mutta - kyllä sekin voi kalliiksi tulla, jos kiinteistökaupoista ymmärtämätön jokapoika liikaa luottaa itseensä ja vahvistaa luottamustaan vielä netin besserwissereiden vakaumuksella. Tai mitä kukin pitää riskin arvoisena kokeiluna...

• ei älkoovee
        jalokansa kirjoitti:

Pakko puuttua sivusta keskusteluun. Jos kauppakirjan teko ei itseltä "onnaa", eikö se ole aika pätevä syy käyttää hommassa ammattilaista välikätenä? Kauppakirja kun on koko myyntitapahtuman tärkein dokumentti siitä, mitä on sovittu ja mitä kukakin on tiennyt. Eikä pankkienkaan apu ole ilmaista, ellei sitten satu olemaan siskolikkaa pankin juristina tms. Mutta noin taviksen näkökulmasta, kiinteistökaupassa ei kannata lähteä kokeilemaan, jos tuntuu, ettei se kauppakirjakaan itseltä taitu.

"Koska silloin tuhannet välittäjät olisivat työttömiä"

Ihan kuin väittäisit, että ihmiset myyvät talonsa välittäjän kautta vain pitääkseen välittäjien ammattikunnan leivänsyrjässä! ;D Suoranaista ihmisystävällisyyttä, kansantalouden kannattelemisesta puhumattakaan! Eiköhän homma mene kuitenkin niin, että jos kiinteistökaupan hoiteleminen itse olisi jokapojalle lastenleikkiä, jokapojat myös tekisivät kauppansa itse.

"Miksi kaikki eivät myy itse autojaan? ... Jaa niin, mitäs ne käytettyjen autojen myyjät sitten tekis"

Ja autotkin myydään autokaupan kautta vain siksi, ettei automyyjäparat jää työttömiksi??!! En ole kyllä ikinä tullut ajatelleeksi, kuinka jaloa kansaa me olemmekaan!

"Rahalla saa. Myös sillä rahalla, mikä säästyy, kun ei käytä noita pirun välistävetäjiä... "

Kaikki vetävät välistä, se on valitun yhteiskuntamuodon perusoletus. Kaupanteossa syntyy voittoa, ilman sitä taas kukaan ei tekisi mitään yritystoiminnassa, niin sanoo "kapitalismin laki". Joka ikinen, myös pankki, vetää välistä, niin tekevät tietysti myös autokauppiaat ja asuntovälittäjät. Mutta - kyllä sekin voi kalliiksi tulla, jos kiinteistökaupoista ymmärtämätön jokapoika liikaa luottaa itseensä ja vahvistaa luottamustaan vielä netin besserwissereiden vakaumuksella. Tai mitä kukin pitää riskin arvoisena kokeiluna...

Tuohon kauppakirjantekoon ei välittäjää tarvita. Jos välityspalkkio huimentelee alhaisimmillaankin 3000-4000 euroa (mikä kesämökkikaupoissa tarkoittaa melko pientä myyntihintaa), ja ajatellaan, että pankki ottaa noiden kaikkien myynnissä tarvittavien papereiden teosta mukaanlukien kaupanvahvistajanpalkkio, noin 250 euroa, kysyn vaan, onko järkeä käyttää kiinteistönvälittäjää, noin niinkuin taloudellista näkökulmaa ajatellen?

Noihin "jalokansa" juttuihin en puutu.

• takuu juttu

missään pankissa ei kiinteistökauppakirjoja tehdä...se on kyllä näin ja piste.

• eiköööö????
        takuu juttu kirjoitti:

kyllähän ne voi tehdä vaikka kirjastossa tai taksikopissa...ihan missä lakimies suostuu ne tekemään (siis jos ite ei niitä tee). usein on meinaan lakimiehellä toimisto pankin tiloissa jos sattuu oleen muutakin oto-juttua kuin lakimiespalvelut.

• rähmä 4
        takuu juttu kirjoitti:

Kyllä muuten ihan varmasti tehdään vai missä niitä luulet tehtävän ihan sama vaikka linja-autoasemalla värkättäisiin kunhan ne "muotoseikat" täyttyvät ja kaupanvahvistaja suostuu tulemaan paikalle , itselläni kokemuksia pankissa virka-aikana, yöllä ,viikonloppuna sekä ihan kellarissakin noin,äkkinäisesti muisteltuna jo 30v ajalta.

Ja osa ihan omatoimisesti tehtynä ja osa virallisen "kirjurin" tekemänä ei se ole ihmetiedettä kuten on todettu.

Pankkivekseli on keksitty että näin ja osa hyväksyneet nettisiirronkin rahoille että tämä vain on tätä nykyaikaa.

Ja kyllä se kaupanvahvistaja mielellään käy kauppakirjan läpi kunhan asian kysyy ja sopii että on näin toimitaan (vaihda vahvistajaa) jos ei käy.
        Hänkin tekee palkkiotaan vastaan hommaansa jota kaikki ei taida vain tajuta.

Hetihän täällä joku huutaa että korjaanko auton tai pesukoneen niin voin tunnustaa molempien korjauksien onnistuvan jopa paremmin kuin "merkkikorjaamoilla" monesti saanut jopa parsia niiden kötöstyksiä ei ole suomalaisen ammattilaisen työ enään päivänvalon kestävää vaikka kuinka yrittävät uhota laadustaan.

Aikataulujen johdosta ei kerkiä kaikea tekemään niin silloin ostan mielelläni "palvelut" mutta kun ne vähäisetkin toimet osataan ryssiä oikein kivasti

• jalokansa

"Tuohon kauppakirjantekoon ei välittäjää tarvita"

Ei tarvita, ei. Se on todettu ketjussakin jo moneen kertaan. Mutta jos välittäjää ei käytetä, pitää myyjällä itsellään olla tieto siitä, mitä kaikkea kauppaan kuuluu, jotta se tulee hoidettua "taiteen sääntöjen mukaan". Jos nimittäin sitä ei ole, tulee homma kalliiksi joko eri tahoilta rääpien tai jälkikäteen mokia paikkaillen. Ja esim. ap:n tapauksessa, kun ei oikein tunnu olevan jutun juonesta käsitystä, niin voi olla taloudellisesti kannattavaa jättää omatoimikokeilut johonkin toiseen puuhaan. Mutta kuten sanoin, mitä kukin pitää riskin arvoisena...

• Haans.

Välittäjää EI TODELLAKAAN TARVITA !!!

Eikä kummoisia omiakaan tietoja. Muutama juttu kuitenkin mafian suojelurahojen (verojen) maksamiseksi tarvitaan, mutta tämä hoituu pankissa.

Kapitalismissa voidaan ostaa ja myydä vapaasti, ilman jälkiseuraamuksia. On outoa, että nuo kapitalismin airueet - välittäjät - väittävät toista, sosialistien puhetta. Taitavat olla "demareita".

Jos haluat myydä kiinteistön, minkä tahansa, oktn tai mitä vaan, ei siihen tarvita minkäänlaisia välistävetäjiä paitsi mafia (verottaja). Ei mitää "kuntotutkijoita" tai muita paskiaisia.

Kauppa on ostajan ja myyjän välinen asia. Ei muuta. Mutta nyt vielä se tärkein: Älä yritä kusettaa ostajaa. Nyt tullaan asian ytimeen. Jos ostaja haluaa ostaa, niin kirjaatte asiat kauppakirjaan. Vaikka näin:

"""Ostaja on tutkinut kaupan kohteen ja todennut sen kunnoltaan hyväksyttäväksi. Ostaja hyväksyy KAIKKI MAHDOLLISET ETEEN TULEVAT PUUTTEET, vaikka ne olisivat jääneet kohteen tarkastushetkellä huomaamattakin. "

Näin, kapitalismissa voi aivan vapaasti ostaa ja myydä, vain mitä porvarit. Pelkäämättä mitään jälkiseuraamuksia. Pitää vain olla rehellinen, joko kertoa viat myyjänä tai ostajalle tehdä selväksi, että jos sellaisia on, niin hyväksyt ne, siis jos kohde kiinnostaa. Pitäkää tämä mielessänne.
        ON AIVAN ERI ASIA, JOS LÄHETÄÄN MYYMÄÄN "VIRHEETÖNTÄ" TUOTETTA....
        mutta ostetaanhan käytettyjä autojakin.

Teveisin se luotettava ja varma, se vanha tuttu mutta ei kusettjaja

• v rähmä

Haans on oikeassa

Ei se kauppakirjan tiedot mitään ihmetiedettä ole vähän viitseliäisyyttä niin sata varnasti natsaa mutta todellakin ihmiskunta vain on laiskistunut tekemään itse mitään helpompi ostaa joku tekemään puolestansa mutta kun summat alkavat olemaan yli 2000-4000 euroa niin varmasti kannattaisi edes hiukan vaivautua sieltä sohvasta tekemään jotain järkevää, kusetusta ei kannata yrittää.

• oma kokemus

eikö se ole kaikista vaikein asia että mökillä on oikea hinta ja sille löytyy ostaja?
      Minusta tuossa voi tulla eniten takkiin jos myy liian halvalla....liian kallis taas ei mene kaupaksi...paras apu tähänkin on ammattilainen välittäjä....olen elämäni aikana nähnyt näitä kavereita jotka osaa kaikki hommat...sitten onkin kutsuttu oikea ammatilainen joka on tehnyt hommat loppuun....kymmeniä kertoa ja uskon että kaikilla on näistä kokemusta......

• Nuori mökkeilijä

Minä tein kauppakirjan myyjän kanssa netistä saadun valmiin pohjan avulla. Kaikki rasitteet ja oikeudet tulivat asian mukaisesti kauppakirjaan. Aikaa meni 15 minuuttia ja kaupanvahvistajalle maksettiin muistaakseni 50€. Liitteeksi rasitustodistus, kiinteistörekisteriote ja lainhuuto.

Ainut mikä jäi arvelluttamaan on, että olisiko pitänyt sittenkin ruveta aikoinaan välittäjäksi.

• Nuori mökkeilijä

Niin ja kummankaan osapuolen pankki ei suostunut kauppakirjaa laatimaan, koska niillä on omat kiinteistönvälitysfirmat.

• Hyvä homma
        Nuori mökkeilijä kirjoitti:

Niin ja kummankaan osapuolen pankki ei suostunut kauppakirjaa laatimaan, koska niillä on omat kiinteistönvälitysfirmat.

Näin se on eli olisivat tahtoneet sen rehellisen välistävedon.

Aina kun ostaa jotain kiinteistöä niin on ajateltava kuinka vanhat rakennukset ovat siinä päällä näitä "Katajia" löytyy aina kun vanhaa ostetaan ja myydään.

No näitä kaupanvahvistajia on onneksi muissakin töissä kuin siellä pankeissa ainoastaan.

• ei välittäjää

Maanmittauskonttorilta saa rasitustodistuksen, ja sieltä löytyy kaupanvahvistaja, ja siellä kyllä laaditaan se kauppakirjakin.

• köllöttelijä

Soitin juuri oman mökkialueeni maanmittauslaitokseen ja kysyin mitkä todistukset tarvitaan kesämökin myymisessä. Tarvitaan lainhuutotodistus, rasitustodistus ja kiinteistörekisteriote. Maksavat n. 18 €/kpl postituskulut 7 €.

• rähmässä edelleen.

Muista säilyttää kuitit niistä saat vähentää verotuksessa kun laskevat "myyntivoittoa" .

Kuten myös ilmoituskustannukset jos laitat jonnekkin maksulliselle myyyntipalstalle myyntiin.

Onko kukaan pelotellut kuinka hankalaa ja vaikeaa se myynti on :) LKV,t eivät tykkää omatoimisesta toimista myyjillä.

• talonikkari

Kyllä pankkisi tekee sulle paperit kuntoon,kunhan teet ensin hyvät kaupat.

• ökljmökm

Jos mökki vuokratontilla niin pikkujuttu. Ikään kuin ostaisit auton.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2766
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe