Lukio + opintolaina

lukiossaopiskeleva

Hei,

Olen 17v lukiossa oleva, ja aion muuttaa nyt lukukauden alussa omaan kämppään ja mietin opintolainan ottoa. Joskus vuosi takaperin kun selasin tietoa opintolainasta, sain semmosen käsityksen että lainaa voisi nostaa joka kuukausi/ kahdessa erässä, mutta nyt kun kävin uudestaan kelan sivuilla niin siellä oli eri merkinnät (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150801132049IL?openDocument) Eli jos opiskelen lukiossa, saan nostettua lainaa n. 3 kuukauden välein, enkä kahdessa erässä?

Täytän nyt 27. päivä 18v ja meinasin hakea sitä lainaa sitten kun olen täyttnyt, eli parin viikon päästä. Miten pitkään siinä yleensä menee että voin nostaa sitä lainaa? Ja jos (ja mitä luultavammin) päätös ei kerkeä tulla ennen 1.8, niin saanko lainan vasta seuraavassa kuussa, eli 1.9?

2

2193

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3

Itse lainan hakemiseen ja saamiseen ei yleensä mene paria päivää kauempaa. Lainantakauksen saamiseen voi mennä pidempään, joten hakemusta vaan Kelalle heti. Nostamispäivä ei siis ole välttämättä se kuun 4. kuten opintotuen muissa osissa. Kunhan takaus on voimassa, niin lainan voi hakea pankilta koska tahansa.

Kelalla voi tähän vuodenaikaan olla melko ruuhkaista, joten varaudu odottamaan.

Eri kouluasteilla on tosiaan vähän erilaiset systeemit lainan nostamisen kanssa.

• eläkeläislehtori

Ole Varovainen lainaotossa etsi mieluummin sopiva työ niin ei tarvi maksaa jatkossa nousevia korkoja ja saat alallle työkokemusta jota työn haussa arvostetaan melkein enemmän kuin tutkintoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kiinnitit ensimmäisenä

huomiota kaivatussasi?
      Ikävä
      98
      1314
    2. Poutalan onnettomuus

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-mika-poutala-vakavassa-onnettomuudessa/9375980 Kumma kun jutussa ei manit
      Maailman menoa
      104
      1062
    3. Koska olet ihastunut minuun

Kysymys sulle. Oma vastaus, tänä vuonna. ❤️
      Ikävä
      61
      887
    4. Missä on Sofia Virta? Loistaa poissaolollaan Erikoisjoukot uudelta kaudelta

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Virta pääsi otsikoihin, kun tieto hänen osallistumisestaan Erikoisjoukot-k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      880
    5. Olen pahoillani

Olen mokannut pahasti ja pilannut sinun ja monen muun ihmisen maineen. Anteeksi. Muutan toiselle paikkakunnalle. Hyvästi
      Ikävä
      54
      872
    6. Junaonnettomuus

Kuka jäi junan alle?
      Haapajärvi
      3
      838
    7. Onko sinulla vihan tunteita

Minua kohtaan? Haluatko kostaa jotakin tai tehdä pahaa? Voit tähän sanoa ihan luottamuksella.
      Ikävä
      128
      817
    8. mitä olet valehdellut

kaivatullesi? kerro rehellisesti totuus
      Ikävä
      65
      675
    9. Naisen kimppuun lenkkipolulla

Poliisin tietojen mukaan noin 30–40 vuotias ulkomaalaistaustaisen näköinen mies kävi naisen kimppuun yllättäen Rentukant
      Kajaani
      50
      624
    10. Ei ole siitä kiinni

Että en tykkäisi. Tykkään liikaa, mutta se on epäsopivaa. Hirveää kidutusta ruokkia tunnetta täällä, jos todellisuudessa
      Ikävä
      34
      570
    Aihe