Lukio + opintolaina

lukiossaopiskeleva

Hei,

Olen 17v lukiossa oleva, ja aion muuttaa nyt lukukauden alussa omaan kämppään ja mietin opintolainan ottoa. Joskus vuosi takaperin kun selasin tietoa opintolainasta, sain semmosen käsityksen että lainaa voisi nostaa joka kuukausi/ kahdessa erässä, mutta nyt kun kävin uudestaan kelan sivuilla niin siellä oli eri merkinnät (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150801132049IL?openDocument) Eli jos opiskelen lukiossa, saan nostettua lainaa n. 3 kuukauden välein, enkä kahdessa erässä?

Täytän nyt 27. päivä 18v ja meinasin hakea sitä lainaa sitten kun olen täyttnyt, eli parin viikon päästä. Miten pitkään siinä yleensä menee että voin nostaa sitä lainaa? Ja jos (ja mitä luultavammin) päätös ei kerkeä tulla ennen 1.8, niin saanko lainan vasta seuraavassa kuussa, eli 1.9?

2

2191

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3

Itse lainan hakemiseen ja saamiseen ei yleensä mene paria päivää kauempaa. Lainantakauksen saamiseen voi mennä pidempään, joten hakemusta vaan Kelalle heti. Nostamispäivä ei siis ole välttämättä se kuun 4. kuten opintotuen muissa osissa. Kunhan takaus on voimassa, niin lainan voi hakea pankilta koska tahansa.

Kelalla voi tähän vuodenaikaan olla melko ruuhkaista, joten varaudu odottamaan.

Eri kouluasteilla on tosiaan vähän erilaiset systeemit lainan nostamisen kanssa.

• eläkeläislehtori

Ole Varovainen lainaotossa etsi mieluummin sopiva työ niin ei tarvi maksaa jatkossa nousevia korkoja ja saat alallle työkokemusta jota työn haussa arvostetaan melkein enemmän kuin tutkintoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      472
      2090
    2. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      163
      1377
    3. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      79
      1253
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      95
      1224
    5. Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä

Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku
      Sinkut
      188
      1184
    6. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      114
      1157
    7. Hankkikaa elämä

Tiedetään että hän on mielenkiintoinen mutta rajansa kaikella.
      Ikävä
      101
      805
    8. Voisitko mies auttaa..

Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.
      Ikävä
      58
      776
    9. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      47
      753
    10. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      705
    Aihe