33 "Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: 'Älä tee väärää valaa' ja 'Pidä, mitä olet Herralle valalla vannonut'. 34 Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, 35 älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki. 36 Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi. 37 Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta.
Pappislupaus
Papiksi vihittävät antavat vihkimistoimituksen yhteydessä pappislupauksen, jonka sanamuoto on seuraavanlainen:
"Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."
Tämä olikin kauhea urakka alkaa etsimään Jeesuksen opetuksia vastaan olevia kirkon opetuksia, koska löysin niitä kymmeniä pienellä vilkaisulla :D ...Joka tapauksessa papin ura alkaa puuhun perse edellä kiipeämisellä..Onko kellään tietoa, että mitä Jeesuksen opetuksen kohtaa luterilainen kirkko vielä noudattaa?
Kirkon elämä Jeesuksen opetuksia vastaan.....
22
79
Vastaukset
- tarkennusta kiitos
Mikä kirkko ?
- Ev. lut.
Ev. lut. kirkon Pappislupauksessa kirkon virkaan vihittävä lupaa tehdä hommia ko firmassa ja sitoutua sen yhteisiin pelisääntöihin johon kuuluu yhteinen uskontunnustus. Näinhän on muissakin työpaikoissa. Kirkko ei siis ole mikään salaseura jonka opetuksesta ei ole tietoa.
Valitettavasti lestaadiolaiset ja viidesläiset papit viis veisaavat ko. lupauksestaan. Heidän omattuntonsa venuvat kuin pullataikina.Papit haistattaa Jeesuksen opetuksilla :D Eihän nämä liberaalit välitä Jeesuksen opetuksista, vaan elävät täysin Hello Kitty-maailmassa...Eläkööt, mutta valtion pitää erota tuollaista "lentävistä spagettihirviöistä" tai sitten alkaa tukemaan myöskin sitä oikeaa lentävää spagettihirviötä.
- pertsa2010
Ev.lut
______
Tuota allaolevaakin kirkon järjestystä ovat papit valassaan luvanneet
noudattaa , vaan kuinka on käynyt????
______
Kirkkojärjestys 8.11.1991/1055 v. 1993
Kirkolliskokous on kirkkolain (1054/93) 2 luvun 1 §:n 2 momentin nojalla hyväksynyt kirkkojärjestyksen seuraavasti:
I Osa
Yleisiä määräyksiä
1 luku
Kirkon tunnustus ja jäsenet
1 §
Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu JUMALAN PYHÄÄN SANAAN, VANHAN ja UUDEN testamentin PROFEETALLISIIN ja APOSTOLISIIN kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että KAIKKEA OPPIA kirkossa on tutkittava ja arvioitava JUMALAN PYHÄN SANAN mukaan. - Shrink
Mave, aika surulliselta näyttää, Askolat, Mäkiset ja Riekkiset, lista on loputon ja sitoutuneita Yhteys- liikkeeseen, suorasti ja/tai epäsuorasti ?
Mielestäni tuon liikkeen ensisijainen tehtävä on Raamatun vesittäminen ja Ruotsinmallin seuraaminen jokaista piirtoa myöten ?
-en tietenkään ymmärrä miksi ? (vaikka ymmärränkin)
Kuten Jeesuksen ristiinnaulitsemisen.
-muutenhan kenelläkään ei olisi edes toivoa, Jumalan valtakuntaan.
Mutta kiitos Jeesukselle; "Kaikille, jotka ottavat Hänet vastaan, Hän antaa voiman tulla Jumalan lapseksi"....................
Tässä hieman pohdintaa seuraavasta piispasta Kuopion Riekkisen tilalle, ei heti ole muita sopivia, kuin Ruokonen ja Jolkkonen.
Eköhän selvä valinta lienee silti Häkkinen, joka on yhteysliikkeen pääguruja, Rikkisen kanssa.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/5676-piispa-riekkiselle-halutaan-vahemman-liberaali-seuraaja Pappislupaus on aina otettava vakavasti. Jumalan pyhä sana ja evankelis-luterilainen tunnustus ovat uskon ja opetuksen peruskirjoja kirkossa. Niiden valossa arvoidaan koko ajan kirkollista elämää ja maailman muuttumista. Kirkossa Jumalan sana pysyy: lupaus toivosta ja Jeesuksen tarjoamasta pelastuksesta ihmisille säilyy aikojen saatossa, vaikka elämä ympärillämme muuttuu ja kehittyy. Jeesuksella oli paljon opetuksia ja ohjeita jätettäväksi, ja niistä tärkeimmät olivat kehotus evankeliumin julistamiseen ja lähimmäisenrakkauteen.
On tärkeää, että näitä koko ajan tarkastellaan. Kysyisin Mavelta, mitä ovat ne mainitsemasi kymmenet opetukset kirkossa, jotka ovat vastaan Jeesuksen opetuksia?
Meri-Anna
teologiSaamasi haluat...mutta tuollaiset lupaukset on vain teidän Jumalaanne tahtoa vastaan....Eipä se jäbä mistään toisaalta ymmärrä ja sen minä osoitan tänään esimerkkien avulla..:)
Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
kirkko opettaa muunneltua kymmentä käskyä.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.5.html#o15
Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen. [Aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen."]*
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.19.html#o99
Mitäs välittää kirkko asiasta? Mitään välitä, vaan nuolee verovarojen toivossa kaikkien persettä ja vihkii vaikka 6 kertaa, jos asiakas niin haluaa...
Jeesus meni temppeliin ja ajoi kaikki myyjät ja ostajat sieltä ulos. Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysenmyyjien jakkarat 13 ja sanoi heille: "On kirjoitettu: 'Minun huoneeni on oleva rukouksen huone.' Mutta te teette siitä rosvojen luolan."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.21.html#o109
"Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te puhdistatte maljanne ja vatinne ulkopuolelta, mutta mitä niissä on sisällä: riistoa ja hillittömyyttä! 26 Sinä sokea fariseus, puhdista malja ensin sisältä, muuten sitä ei saada ulkopuoleltakaan puhtaaksi!
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.23.html#o121
Mites kirkon työilmapiiri olikaan. narsistiset papit ja uskovaiset työntekijät eivät tule toimeen keskenään ja yrittävät opettaa muille lähimmäisen rakastamista ;D
Laitoin linkit, koska noilta sivuilta löytyy muitakin kohtia mitä vastaan kirkko elää. Voin minä lisääkin kaivaa, sillä raapaisin vain pintaa....
encore...ja miettikää sitä.
Jeesus vastasi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyä perinnäissäännöillänne? 4 Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'. 5 Mutta te opetatte, että jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: 'Sen, mitä sinun piti minulta saada, olen luvannut uhrilahjaksi', 6 hänen ei enää tarvitse kunnioittaa isäänsä tai äitiänsä. Näin te olette perinnäissäännöllänne tehneet tyhjäksi Jumalan sanan. 7 Te tekopyhät! Oikein Jesaja teistä ennusti, kun hän sanoi:
8 -- Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan,
mutta sen sydän on kaukana minusta.
9 Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä."
Mitäs tekee kirkko? Pitää maksullisia tilaisuuksia kirkoissa ja myyvät muistoesineitä...kas kun eivät ole vielä pitäneet Setan iltaa siellä...Anna mä arvaan? Kirkko on konsultoinut tässä asiassa valtiota :D
Todistajanvalan kaava on:
"Minä N. N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan kautta (vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta), että minä todistan ja kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.
Todistajanvalaa ei saa vannoa eikä sitä vastaavaa vakuutusta antaa
1. se, joka ei ole täyttänyt viittätoista vuotta;
2. se, jolta havaitaan mielisairauden, tylsämielisyyden tai muun sieluntoiminnan häiriintymisen vuoksi puuttuvan selvä käsitys valan merkityksestä eikä
3. rikosasiassa syytettyyn läheisessä sukulaissuhteessa (sisarus, suoraan ylenevän ja aleneva polven sukulaiset) oleva henkilö tai hänen nykyinen tai entinen aviopuolisonsa tai nykyinen kihlattunsa.
ja jos kerran Jeesus kieltää vannomisen, niin miksi kirkko edistää vannomista? :) Oli pakko lisätä, kun te ootte niin hassuja oikeasti...sihvilä päähän ja eikun ajokorttikuvaan..- pertsa2010
Meri-Annalle :
_______
Teidän kymmenen käskyänne ovat törkeitä väärennöksiä :
Vertaa noita ev.lut. lahkon katekismuksessa oleviin ja myönnä jumalanpilkkanne.
5. MOOSEKSEN KIRJA
1.
5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
5:7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
____________________________________________________________2.
5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
5:17 Älä tapa.
5:18 Älä tee huorin.
5:19 Älä varasta.
5:20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.
- Kristinuskon kirja.
Teologi Meri-Anna !
Pappislupauksessa papit vihkiytyvät, hirttäytyväyt kirkon oppiin. Siis Jeesuksen pelastuskuolemaan ristillä ja siihen uskovilla pääsy taivaaseen ikuiseen onnen tilaan..
Minun mielestäni kaikki me " Luojan " luodut ihmiset olemme samanarvoisia Korkeimman edessä. Korkein, kristittyjen kutsuma Jumala, rakastaa kaikkia ihmisiä, eikä vain luterilaiseen oppin uskovia. Kirkon opin mukaan tällä hetkellä maailman 7 miljardista ihmisestä noi 6 mirjardia, joka ei usko Jeesuksen fyysillisenä pelastaja joutuu kadotukseen, helvettiin.
Kirkon opinhan mukaan ihmiset saavat uuden alastoman ruumiin taivaaseen ja kenties myös mukaan helvettiin. Kun kirkko on tietävinään näin paljon, niin olisi mielekiintoista lukea tästä lisää. Missä tällainen tila on kymmenille, sadoille, miljardeille ihmisille, jossa Jeesus jo pappislupauksen mukaan istuu " tuolilla ". ?
Jumala on rakkaus, Jeesuksen tuoma, korostama lähimmäisen rakkaus ja sen noudattaminen elämässä on avain " pelastukseen ", mikä se sitten onkaan. Juuri näin Kristinuskon kirja, ajattelen samoin Jumalan rakkaudesta. Se kuuluu kaikille ihmisille.
Sanot: "Kirkon opin mukaan tällä hetkellä maailman 7 miljardista ihmisestä noi 6 mirjardia, joka ei usko Jeesuksen fyysillisenä pelastaja joutuu kadotukseen, helvettiin." Jeesus puhui kyllä taivaasta ja kadotuksesta, joka on ikuinen ero Jumalasta. Minä en kuitenkaan kirkon työntekijänäkään voi ottaa Jumalan asemaa ja sanoa, kuka pääsee ja joutuu mihinkin. Ihmisen tehtävä ei ole tuomita, vaan rakastaa ja kylvää evankeliumia. Kristityn tehtävä on kertoa Jumalasta ja hänen pelastavasta armostaan, mutta siitä eteenpäin kaikki on Jumalan kädessä. Hän antaa kasvun, niin kuin sanotaan.
Meri-Anna
teologi- kirouskirkolletaas
"Kristityn tehtävä on kertoa Jumalasta ja hänen pelastavasta armostaan..."
Vai niin? mun mielestä Kristityn tehtävä on ylistää Herraa Jeesusta Kristusta, Jumalan Poikaa.
Sun lause kun sopii muslimin suuhun aivan täysin.. mutta kun muslimit ovat valheen puolella... Jeesus kun on Herra ja Jumalan ainokainen Poika. - Kristinuskon kirja.
Kiitos Meri-Anna kommentistasi. Yksi pienehkö oikaisu tekstiisi. En pyytänyt luonnollisestikaan käsitystäsi, kuka pääsee ja minnekin, vaan yleisluonteisesti jatkamaan näitä kirkon opin peruskäsityksiä, " istuu oikealla puolella " , " uusi ruumis " , " valtava yhteistila ", jne.
Muuten ei käy kateeksi vastuusi palstan teksteistä niin kirkon omien kuin muidenkin kirjoittajien osalta.
- pertsa2010
2.Mooseksen kirja :
12:3 Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti.
12:7 Ja he ottakoot sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät.
12:13 Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.
______
Samoin Jeesuksen vuodattama VERI pelastaa meidätkin tuon esimerkin mukaisesti - se on evankeliumien sisältö.
Meidän jokaisen on siis siveltävä "oviemme pihtipielet ja ovenpäälliset" Jeesuksen verellä pelastuaksemme.
Joka ei siis sivele Jeesuksen verta ovensa pihtipieliin tuhoutuu!
Aika selkeä verrannollisuus vai mitä teologi?- #
Raamatun Jumalalle on veri ihmeen tärkeää.
- pertsa2010
# kirjoitti:
# sanoi :
poistuu näyttämöltä. - #
pertsa2010 kirjoitti:
# sanoi :
poistuu näyttämöltä.Raamatun mukaan varmaan tapahtuikin niin, mutta se ei selitä sitä miksi Jumalalle veri on niin tärkeää.
Mitä Jumala tekee verellä, miksi hän haluaa verenvuodatusta?
- pertsa2010
# sanoi :
Mitä Jumala tekee verellä, miksi hän haluaa verenvuodatusta?
_____
Vuodatettu veri tarkoittaa "hengen menoa" ja synnin palkka on kuolema.
Siis siksi.
En selitä nyt enempää.Jos synnin palkka on kuolema ja kaikkihan me ollaan syntisiä, niin ainoa ero meihin tulee sitten uskossa. Uskon vuoksi meitä ei-uskovaisia kidutettaisiin helvetissä, joten olemmeko me ei-uskovaiset kuoleman jälkeen marttyyreitä, ikuisesti?
- pertsa2010
mave sanoi :
Jos synnin palkka on kuolema ja kaikkihan me ollaan syntisiä, niin ainoa ero meihin tulee sitten uskossa. Uskon vuoksi meitä ei-uskovaisia kidutettaisiin helvetissä, joten olemmeko me ei-uskovaiset kuoleman jälkeen marttyyreitä, ikuisesti?
Kuitenkin sanomasi mukaan:
joka uskoo ja kastetaan pelastuu , mutta joka ei usko , tuomitaan kadotukseen.
20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan
________
Tuossa kuvataan toista ylösnousemusta , mutta siinä kuitenkin ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan.
Toinen ylösnousemus on ymmärtääkseni vääräin ylösnousemus 1000 - vuotisen valtakunnan jälkeen ja ekassa ylösnousemuksessa nousevat ylös kaikki Jeesuksen omat eivät muut.
Asia ei ole minulle aivan selvä kaikkine sivukysymyksineen,mutta alistun mielelläni Jumalan tuomittavaksi,koska tiedän saavani oikeudenmukaisen ja vanhurskaan tuomion. Marttyyrit nousee ekassa...ei kaikki Jeesuksen omat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 614317
- 1053485
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj373140Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262598- 452297
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan52069- 221984
- 1901848
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3951542Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91368