"leveästi kiinnittynyt"?

hämmästyttää kummast

Tuossa vieressä on jonkun ilmeisesti provomielessä kirjoittama teksti, jossa vaaditaan moottoriveneilijöitä pysymään poissa "paremman väen" tieltä laitureissa. Muistin siitä yhden tapauksen vuosien takaa, kun yksi purjeveneilijä nimitti itsensä Gullkronassa laituripoliisiksi ja ryhtyi määräilemään, mihin kukin sai kiinnittyä ja vaati mm. yhtä moottorivenettä siirtymään. Ja siitä taas muistin, että sama sälli osui kohdalle myös Nauvossa ja alkoi marmattaa meidän kiinnittyneen "leveästi". No, se ihmetytti silloin ja ihmetyttää yhä niin paljon, että kuvaanpa tilanteen nettiraadin arvosteltavaksi.

Homman nimi on siis se, että meillä on tasaperäinen liukuva vene ja kiinnitysknaapit takakulmissa. Jos peräköyden kiinnittää vain yhteen kulmaan, niin vene on väkisinkin vinossa (ja vie siis kohtuuttomasti tilaa leveyteensä nähden). Siksipä meillä on haaroittuva peräköysi, eräänlainen "Y", jonka sakarat tulevat knaapeihin ja sen avulla veneen saa aina suoraan, poiju on keskellä perän takana eikä vene vie yhtään leveyttään enempää tilaa. Niin oltiin tuolloinkin. Omasta mielestäni siis vene oli parhaalla mahdollisella tavalla myös muita ajatellen. Mutta tämä valopää oli siis jostain syystä toista mieltä. En viitsinyt kysyä perusteluja, koska en tykkää keskustella idioottien kanssa, mutta kuten tästä avautumisesta huomaa, jäi ihmetyttämään.

Siis mielipiteitä, arvon yleisö? Onko jollakulla mielessä jokin perustelu, miksi tuo meidän kiinnittymistapamme ei olisikaan optimaalinen?

(Ihmettelen muuten, ettei tuollaista haaroitettua köyttä näe kovin usein. Nimenomaan leveäperäiseen veneeseen se on mielestäni aivan loistava ja varmistaa sen, että vene on suorassa eikä painu naapureita päin, vaikka tuuli kääntyisi.)

38

2426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puskista

      No, toisessa keskustelussa taidettiin tarkoittaa sitä, että kun on lomakausi päällä ja laiturit täynnä, ihannnetapauksessa matalan syväyksen veneet ajettaisiin matalille paikoille että syvempää paikkaa tarvitsevat (esim. köliveneet) saisivat myös kelvollisen paikan.

      Y-nartsa on hieno keksintö ja toimii paremmin kun keksiknaapin yksi köysi. Siinä ei varmasti ollut mitään vikaa.

    • 30

      On mullakin leveä vene ja kyllä sen saa suoraan, kun veto poijusta knaapiin on suoraan ja vastaavasti keulakiinnitys poijuun nähden hieman sivussa.
      Mainitsemallasi Y-köydellä varmistat sen, että siihen poijuun saa sitten vaan kiinni yhden veneen, kun se poiju on leveän perän keskellä.
      Useinhan, kun on oikein tiukkaa, niin samaan poijuun mahtuu jopa kolme venettä

    • poijuhaka.

      Yksi paatti per poiju, MAX!! jos halua jättää venee vinoo niin ok, menkööt seuraavat jonnekin muualle!

      • 30

        Sun viestisi kertoo kaiken. Maksimissaan yksi vene per poiju.
        Eikö sekin ole jo vähän liikaa? Ainakin sinunlaisillesi...


      • 11
        30 kirjoitti:

        Sun viestisi kertoo kaiken. Maksimissaan yksi vene per poiju.
        Eikö sekin ole jo vähän liikaa? Ainakin sinunlaisillesi...

        Mitä ihmettä? Kyllä minustakin perusidea on vene per poiju, jo kestävyyden vuoksi. Ja ylipäätään "parkkiruutu" on "takana poiju keskellä ja laiturilenkit etukulmissa". Eli tuntuu täysin käsittämättömältä, että joku moittii veneen sijoittamista niin, että poiju on keskellä suoraan takana. Nykyaikaiset veneet on yleensä vähintään kolme metriä leveitä, joten useimmiten laiturinsivu ei riittäisi siihen, että poijussa olisi useampi kuin yksi vene.

        Tuosta parkkiruudun mallista tuli mieleeni, että muistan iltakävelyllä ihmetelleeni yhtä Helsingin venesatamaa. Siellä oli nimittäin poijut ja lenkit kohdistettu toisiinsa nähden kummallisesti eli poiju oli aina kiinnityslenkin kohdalla. Normaalihan on tuo ylläsanomani eli poiju on kahden kiinnityslenkin keskikohdassa.


      • 30
        11 kirjoitti:

        Mitä ihmettä? Kyllä minustakin perusidea on vene per poiju, jo kestävyyden vuoksi. Ja ylipäätään "parkkiruutu" on "takana poiju keskellä ja laiturilenkit etukulmissa". Eli tuntuu täysin käsittämättömältä, että joku moittii veneen sijoittamista niin, että poiju on keskellä suoraan takana. Nykyaikaiset veneet on yleensä vähintään kolme metriä leveitä, joten useimmiten laiturinsivu ei riittäisi siihen, että poijussa olisi useampi kuin yksi vene.

        Tuosta parkkiruudun mallista tuli mieleeni, että muistan iltakävelyllä ihmetelleeni yhtä Helsingin venesatamaa. Siellä oli nimittäin poijut ja lenkit kohdistettu toisiinsa nähden kummallisesti eli poiju oli aina kiinnityslenkin kohdalla. Normaalihan on tuo ylläsanomani eli poiju on kahden kiinnityslenkin keskikohdassa.

        Millaisissa satamissa te oikein käytte? Yleensähän ne poijut ovat sikinsokin ja ei mitenkään viivoittimella paikoilleen asennettuja.
        Tulipa nyt esim mieleeni Rödhamn (tosin olen käynyt siellä viimeksi pari vuotta sitten, joten nykytilaa en tiedöä). Siellä poijuja on harvakseltaan ja aika kaukana laiturista. Kyllä siellä samaan poijuun kiinnittyy useampi vene.
        Sandhamnissa ja Tukholmassa on yleensä niis täyttä, että sama juttu.
        Ja ainakin viimeksi ihan koti Suomessa Houtskarissä käydessäni laituri oli niin täynnä, että oli kolme venettä samassa poijussa.

        Ainakin Sandhamnissa ja Vaxholmissa on nykyään sellaiset laituriin kiinnitetyt uppoavat köydet, mihin perä sitten kiinnitetään. Miten te niihin sitten kiinnitätte leveät veneenne? Varaatteko niitäkin köysiä kaksi? Yksi kumpaakin knaapiin? Voipi tulla sanomista ihan satamakapteenilta...


    • 11

      No sellaisia kuin Nauvo, Kasnäs, Jurmo, Maarianhamina (jossa tosin on Itäsatamassa tolpat eikä poijut), Naantali... Jne. Kyllä niissä yleensä on poijut aika tarkasti asetettuina ja sen verran tiuhassa, että samaan poijuun ei hevin kahta venettä saa. Sama juttu Viron satamissa.

      • Yhteen poijuun monta

        Tuli juuri käytyä Maarianhaaminan länsisatamassa. Eipä löytynyt yhtään poijua jossa olisi ollut vain yksi vene, useimmissa poijuissa oli kaksi tai kolme venettä, parhaissa neljä.


    • mörökölli28

      Käsittääkseni satamissa poijut ovat kyllä "linkitetty" samoihin painoihin joten taitaa olla ihan sama onko siinä yhdessä poijussa enemmän kiinni vai käytetäänkö kahta poijua. Siis kestävyyden puolesta.

      En ymmärrä ihmisiä jotka änkeävät suuriin ruuhkaisiin satamiin ja sitten valittavat tilanpuutetta, muita veneilijöitä jne. Jos sellaisesta ei välitä kannattais pysyä pienemmissä/luonnonsatamissa.

      Veneitä saa mahtumaan vaikka kuinka paljon jos yhteishenki pelaa. Parhaillaan olen ollut satamassa jossa vedettiin veneitä jo kolmanteen riviin toistensa taakse. Siinä sitten uloimmat "joutuivat" hyppimään muiden veneiden läpi päästäkseen laiturille. Hauskaako? Ei varmaan muttei hampaita kiristelty, vaikka seassa oli sekä purkkaria että mottoripaattia.

      • _/)_

        Näkisitte Sandhamnin ennen Gotland runtin starttia. Siinä ei enää lasketa kerroksia, veneet muodostavat yhtenäisen lautan laajalle alueelle. Lauttaa pitkin voi tehdä ison kierroksen sataman ympäri veneestä toiseen kävellen. Nykyään veneet ohjataan luokittanin suunnilleen lähtöjärjestykseen ja lautta purkautuu ulkoreunasta alkaen. Aiemmin lautta kasaantui satunnaisessa saapumisjärjestyksessä ja silti sisältä pääsi lähtemään vaikka ensimmäisenä ulos hyvässä yhteisymmärryksessä, vain sitä tarvitaan.

        Ja jos samassa poijussa sattuu olemaan kolme venettä, ei keskimmäisen pois päästäminen ole temppu eikä mikään.


      • satamaduunari

        Ainakin Suomessa normaalikäytäntö on se, että jokainen poiju on omassa painossaan. Se yhteenlinkitys on lähinnä Välimeren tapa.

        Terv. satamia rakentanut


      • dfgfgfgdf
        _/)_ kirjoitti:

        Näkisitte Sandhamnin ennen Gotland runtin starttia. Siinä ei enää lasketa kerroksia, veneet muodostavat yhtenäisen lautan laajalle alueelle. Lauttaa pitkin voi tehdä ison kierroksen sataman ympäri veneestä toiseen kävellen. Nykyään veneet ohjataan luokittanin suunnilleen lähtöjärjestykseen ja lautta purkautuu ulkoreunasta alkaen. Aiemmin lautta kasaantui satunnaisessa saapumisjärjestyksessä ja silti sisältä pääsi lähtemään vaikka ensimmäisenä ulos hyvässä yhteisymmärryksessä, vain sitä tarvitaan.

        Ja jos samassa poijussa sattuu olemaan kolme venettä, ei keskimmäisen pois päästäminen ole temppu eikä mikään.

        Vähän ihmettelen, mitä jonkin Sandhamnin perätuupparisataman asiat kuuluu suomalaiseen veneilykeskusteluun? Tai gotlannin runkku?


      • senkus ihmettelet
        dfgfgfgdf kirjoitti:

        Vähän ihmettelen, mitä jonkin Sandhamnin perätuupparisataman asiat kuuluu suomalaiseen veneilykeskusteluun? Tai gotlannin runkku?

        No kuuluu mun mielestä just sen verran, että tarvitaan vain hieman osaamista ja hieman enemmän oikeaa asennetta, niin ongelmia ei ole ylitäydessäkään satamassa. Aivan sama, ollaanko Suomessa tai Ruotsissa. Toisaalta dfgfg:n asenteella saa ongelman mistä hyvänsä.


    • stormwindsim

      Itse asiassa aika mielenkiintoinen aihe. Mielipiteitä ja tapoja on monta, ja perustelut päätökseen syntyvät aina tilanteen mukaan. Poijujen tiheys, etäisyys laituriin ja veneiden koot ovat tällaisia. Mielestäni olisi tärkeä noudattaa jo käytössä olevaa tapaa kun saapuu paikalle, tai jos tulee ensimmäisenä on totta kai mahdollisuus alustaa sitä. Tilanteesta siis riippuu, eikä se Y-kiinnitys välttämättä ollut huono. Yleisesti ottaen sanoisin kuitenkin:

      - Jos kyseessä on ranta jossa poijuja merkittävällä etäisyydellä toisistaan, yksi vene per poiju on ihan ok.

      - Mutta jos kyseessä on laituri, jossa on tasainen poijurivi, silloin kuitenkin kannustaisin tapaa jossa vene on poujujen välissä, eli yksi vene kiinnittyy kahteen poijuun.

      Tärkeä perustelu tähän on vapaa pääsy paikalle ja pois. Jos oletamme että kaikki ovat kiinni yhdessä poijussa (esim. tuolla mainitulla Y-kiinnityksellä), ja itse teet lähtöä, joudut ohittamaan poijusi jommalta kummalta puolelta - muussa tapauksessa saatat sotkea potkurisi poijun köyteen (ja vaikka poiju liikkuukin, se tykkää olla siinä keskellä :-)). Tilaa siis löytyy poijunvälin verran, mutta siitähän naapurivene vie jo puolet (jätämme jossittelut kuten veneiden pituudet etc etc nyt huomioimatta). Tilaa jää itsellesi vain puolet poujunvälistä, ja siinähän syntyy jo kolhimisen riski!

      Toinen perustelu on se, että todellakin halutaan että veneet pysyvät paikoillaan eivätkä kosketa naapureihin (juu on fendereitä mutta joillakin ehkä ei sittenkään ole). Perän kiinnittäminen kahteen poijuun keskittää parhaiten MIKÄLI köydet ovat ristissä. Aina se tapa, jossa köydet ovat eniten vinossa, keskittää parhaiten.

      Uskon kyllä että se voi herättää pientä närästystä, jos kiinnittyy yhteen poijuun (keskellä) laiturissa jossa kaikki muut ovat kiinni kahdessa poijussa (välissä). Jos tilanteen piirtää paperille, näkee heti että ko. vene vie kaksi paikkaa :-).

      Vielä voisi lisätä tuosta keskellä poijua kiinnittymisestä, että itse asiassa V (jossa samasta poijusta on kaksi erillistä köyttä kumpaankin knaapiin) keskittää paremmin kuin Y.

      Hyvä vertailukohde tähän problematiikkaan on lasten keinu joka on kiinnitetty oksaan. Siinä voi pohtia miten V, Y, A, X kiinnitykset sallivat keinulaudan liikettä. Kaikkein pahinta voisi sanoa U-kiinnitykseksi, jossa hyvin leveä vene on kahden poijun välissä ILMAN että köydet ovat ristissä.

      5 cents...

      • ketjun aloittaja taa

        Palaan vähän aiheeseen (aloitin ketjun). Tämä 2 poijun menetelmää koskenut juttu oli vastauksista mielenkiintoisin. Mutta en ole nähnyt Suomen vesillä sitä käytettävän muualla kuin Kotkan Kaunissaaressa, jossa poijut ovat niin lähellä laituria, että matkaveneiden on oikeastaan pakko käyttää kahta poijua, koska ne tulevat aivan perään kiinni tai jopa perän ohi. Suomen ulkopuolella olen nähnyt sitä (samasta syystä) Kuressaaressa. Toinen kirjoittaja sanoi sen olevan Päijänteellä yleistä. Voi olla, meriveneilijänä en tunne sisävesien käytäntöjä.

        Toisin sanoen, kirjoittajan oma lausuma, että pitäisi noudattaa samaa tapaa kuin jo kiinnittyneet, käytännössä kumoaa tämän menetelmän käytön. Esimerkiksi kertomassani esiimerkkitapauksessa kaikki laiturissaolleet veneet olivat kiinnittyneet yhteen poijuun. Unohdin muuten, että asiaan liittyi vielä sellainen finessi, että tämä minun kiinnittymistapaani arvostellut purjeveneilijä muista laiturissaolleista poiketen kiinnittyi perä edellä. Silkan sattuman vuoksi se toi hänen veneensä leveimmän kohdan juuri samalle kohdalle kuin viereisillä veneillä...

        Suhtaudun epäillen sekä kahden poijun että kahden poijuköyden käyttöön siksi, että ne ovat työläämpiä. Yksinkertainen ja helppo ratkaisu on aina kannatettavin.


      • Nikko Ran
        ketjun aloittaja taa kirjoitti:

        Palaan vähän aiheeseen (aloitin ketjun). Tämä 2 poijun menetelmää koskenut juttu oli vastauksista mielenkiintoisin. Mutta en ole nähnyt Suomen vesillä sitä käytettävän muualla kuin Kotkan Kaunissaaressa, jossa poijut ovat niin lähellä laituria, että matkaveneiden on oikeastaan pakko käyttää kahta poijua, koska ne tulevat aivan perään kiinni tai jopa perän ohi. Suomen ulkopuolella olen nähnyt sitä (samasta syystä) Kuressaaressa. Toinen kirjoittaja sanoi sen olevan Päijänteellä yleistä. Voi olla, meriveneilijänä en tunne sisävesien käytäntöjä.

        Toisin sanoen, kirjoittajan oma lausuma, että pitäisi noudattaa samaa tapaa kuin jo kiinnittyneet, käytännössä kumoaa tämän menetelmän käytön. Esimerkiksi kertomassani esiimerkkitapauksessa kaikki laiturissaolleet veneet olivat kiinnittyneet yhteen poijuun. Unohdin muuten, että asiaan liittyi vielä sellainen finessi, että tämä minun kiinnittymistapaani arvostellut purjeveneilijä muista laiturissaolleista poiketen kiinnittyi perä edellä. Silkan sattuman vuoksi se toi hänen veneensä leveimmän kohdan juuri samalle kohdalle kuin viereisillä veneillä...

        Suhtaudun epäillen sekä kahden poijun että kahden poijuköyden käyttöön siksi, että ne ovat työläämpiä. Yksinkertainen ja helppo ratkaisu on aina kannatettavin.

        Rauma vanha merenkulkukaupunki, ja täällä on nimeen omaan satamasäännöissä selvitetty, että kahteen poijuun.

        Itse joskus yhteen poijuun kiinnittelin, ja sain helvetinmoiset haukut siitä kaupungin laiturivastaavalta.

        Ymmärrän sen rauman tapauksessa täysin, koska poijujen kettingit ovat erittäin syöpyneitä, eikä koskaan tiedä milloin ne irtoavat. Silloin on hyvä jos ollaan kahdessa poijussa, niin todennäköisyys että molemmat pettävät yhtä aikaa on pieni.

        Huonosti hoidettuihin poijuihin siis pätee "Rauman sääntö"

        Vaikka toisaalta kaupunki ei ota mitään vastuuta poijuistaan, mikä myös säännöissä mainitaan. Eli omalla vastuulla, vaikka kalliilla hinnalla.

        Älkää siis luottako poijuihin sokeasti, ainakaan raumalla


    • 10

      Tuo 2 poijuun kiinnittyminen kuulostaa ihan mielenkiintoiselta ratkaisulta, mutta väittäisin, ettei se todellakaan ole standardi ainakaan Suomen satamissa vaan täällä malli on poikkeuksetta "yksi vene yhdessä poijussa yhdellä köydellä". Täällä todennäköisesti herättäisi aika tavalla pahennusta yrittämällä omia kahta poijua.

      • gibbari 69

        Ainakin täällä Päijänteellä 2 poijun kiinitys on vakiintunut tapa.


    • että näin,

      Pointti kuitenkin on että, on veneet millaisessa järjestyksessä tahansa tai kiinnittyneenä miten sattuu, tulevalle veneelle _pitää_ rannalla olijoiden järjestää kiinnityspaikka - vaikka sitten laiturin uudelleen järjestelemisellä.

      Matkaveneiden kokoisille (purkkari/motskari) paatelille kun vaan ei välttämättä löydy vaihtoehtoista satamaa alle 1h päästä, ja sielläkin voi olla sama tilalle. On aika ikävä joutua lähteä pimeää vasten etsimään, josko muualla olisi huomaavaisempaa porukkaa.

    • Itse käytän Y:tä juuri sen takia etten ole lähes poikittain jos olisin vain yhdestä nurkasta kiinni. Y.n voi sitten irroittaa kun siihen pojuun tulee se toinen vene. Kumma että 3.10m leveä tasaperä, knaapit nurkissa, eiheuttaa pahennusta Y:llä mutta 3.5m leveä jossa knaapi on keskellä josta köysi poijuun onkin sitten jo OK.
      Kolme samaan on varmaan kivaa vaikkapa siellä Ruotsissa, siellä kuuluu muutenkin olevan mukavampaa kun on kuusi poijussa neljässä kerroksessa yms.. Voi toimia jos veneessä joku päivystää kokoajan.
      Muuten voi käydä kuin kaverilla, tuuli yltyi ja kaveri siinä keskimmäisenä, ei pääse pois, merivartio tuli apuun ja joutui lyömään sen kolmannen köydet poikki.
      Ennen tätä kaverin vene oli vaurioitunut jo sen verran että koko vene maalattiin talvella vakuutuksen piikkiin. Ja niitähän me maksetaan kohoavissa vakuutusmaksuissa.

    • Saaristomerellä

      Saaristomeren ruuhkaisissa satamissa on kyllä tapana, että laituriin mennään kylki kiinni kylkeen niin paljon, kuin mahtuu (silloin kun on ruuhkaa). Peräpää siihen poijuun, jossa on vähemmän vetoa, eli joka on paremmin pinnalla. Tietysti ensin mennään malliin vene/poiju, sitten kaksi venettä/poiju siten, että samassa poijussa olevat ovat toinen oikeasta ja toinen vasemmasta peräknaapista kiinni. Keulaköysillä justeerataan sitten veneet suunnilleen suoraan, mutta fendareita tarvitaan ja käytetään surutta.

      Ongelmia tulee, jos on kovin erikokoisia veneitä samassa poijussa ja jos tuuli painaa. Iso ja tuulipintainen vene kiristää poijua, jolloin toinen saattaa kolista keulasta laituriin. Kahden ison veneen välissä oleva pienempi voi olla kovilla fendareidenkin kanssa. Irroittautuminen poijusta on hankalampaa, jos poiju on ison veneen vedon vuoksi pinnan alla. Toisaalta laituriin tulo ja lähtö sujuvat helpommin, kun otetaan kimmoketta naapureista fendareden pehmentämänä.

      Itsellä vajaa 4 metriä leveä vene, eikä se erityisen vinossa ole peräpoijussa vaikka kiinnitys on vain toiseen takaknaapiin, Ja suoristuu sitten, jos toinen tulee viereen. Moitittavampaa on mielestäni se, että mennään jo aluanperinkin pieniin laitureihin kylkikiinnitykseen. Näin tapahtui esim. Jungfruskärissä jokunen aika sitten. Asialla purjeveneilijät. Peräankkurikiinnityksellä olisi mahtunut ainakin kolme paattia lisää keula laituriin. No, niillä mennään mitä on annettu.

    • Lauma elukka

      Mun viereen, samaan poijuun, eteen ja taakse saa kinnittyä.

    • että näin,

      Olinpa tuossa viikolla paikassa, jossa suositus on kylkikiinnitys L-muotoiseen laituriin. Laiturin pää (n. 15m) oli tyhjä 2 minuuttia ennen minua, eli edelläni meni n. 6m pitkä vene. Kippari näki parhaakseen parkkeerata päähän täysin keskelle. Onneksi laiturintyvessä oli 11m pitkä tyhjä osuus ja syvyyskin riitti, joten omani (10.5m) sopi siihen hyvin. Varsinkin kun rantautumisessa avustanut veneilijä siirsi yhtä naapurivenettä 1/2 m.

      Ihmetyttää vain kuinka kippareilla ei tule mieleenkään laittaa veneittään, siten, että muutkin sopisivat - vai onko se itseasiassa tarkoistus ???

    • SCAND32A

      En itse näe tuossa Y-narun käytössä mitään pahaa.

      Tosin, jos vene on vaan toisesta takaknaapistaan kiinni ja hiukan vinottain ei siinäkään mitään phaa ole, koska jos veneitä tulee enemmän, suoristuuvene kyllä itsestään muiden painamana.

      Sen sijaan kahden poijun käyttöä yhden veneen kiinnitykseen pidän kyllä hölmönä tilan tuhlauksena, ellei sitä sitten erikseen käsketä jostain kumman syystä.

      • ketjun aloittaja

        Olen itse (ketjun aloittajana) hiukan eri mieltä siitä, ettei yhdestä kulmasta kiinni ja vinoittain olemisessa mitään haittaa olisi. Sehän vaikeuttaa toisen veneen tuloa "ulkoneman" puoleiseen poijuun.


      • qwerty-123456890033
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Olen itse (ketjun aloittajana) hiukan eri mieltä siitä, ettei yhdestä kulmasta kiinni ja vinoittain olemisessa mitään haittaa olisi. Sehän vaikeuttaa toisen veneen tuloa "ulkoneman" puoleiseen poijuun.

        Tuossa jo aiemmin ihmeteltiin millaisissa satamissa tämän threadin kirjoittajat käyvät - ja niin ihmettelen minäkin.

        "Yksi vene per yksi poiju" tai "yksi vene per kaksi poijua" voi ehkä toimia jossain kotisatamassa tai vierassatamassa, jossa ei tosiaankaan ole ruuhkaa, mutta kyllä kaikissa suosituimmissa suomalaisissa ja ruotsalaisissa satamissa sesonkiaikaan yhteen poijuun kiinnittyy helposti pari kolme venettä. Suomessa toiseen riviin kiinnittyminen (poijussa tai kylkikiinnityksessä) on vierasta ja onnistuu paremmin ehkä tuttujen kesken, mutta Ruotsissa tuo on vallitseva tapa eikä siinä paljon lupaa kysellä voiko kiinnittyä toisen kylkeen. Tätä tapaa ja asennetta olisi suomalaistenkin syytä omaksua. Suomalainen luulee omistavansa poijun tai satama-altaan ja vaatii sesonkiaikaankin "koskemattomuutta" ja tiettyä reviiriä ;)

        Hyvään merimiestapaan kuuluu myös varsinkin hieman kovemmalla kelillä kiinnittää purjeveneet siten, että vierekkäisten veneiden mastot eivät pääse kolistelemaan keskenään. Jos mastot on vierekkäin, niin silloin toinen vene vetää omaa venettään sen verran ulos laiturista (tai kiinnittää perä edellä laituriin), ettei mastot kilkkaa aallokossa.


    • 7

      Useimmissa varsinaisissa kaupallisissa vierassatamissa poijut ovat sen verran tiuhassa, ettei samaan poijuun sovi kahta venettä. Eivät välttämättä ihan tarkoituksella, mutta veneet on vain kertakaikkiaan leventyneet.

      • mainitse muutama

        Täyttä kukkua tämä. Ei ole vielä näkynyt 26 vuoden aikana yhtään ainutta vierassatamaa jossa olisi sesonkiaikana yksi poiju per vene.


    • Poijut täynnä

      Yhdyn edelliseen, että harvoin vierassatamissa olisi vain yksi vene per poiju etenkin ruuhkaisimpaan aikaan. Kaksi venettä yhdessä poijussa on ihan OK, mutta kolmas kyllä voi teettää ongelmia keskelle jääneelle, riipuen tietenkin missä järjestyksessä satamasta poistutaan.

      Itse vältän viimeiseen saakka kolmanneksi kiinnittymistä. Lasken mieluummin vaikka ankkurin, ja toivon sitä samaa muiltakin.

      • Samaan poijuun vaan

        Ankkurin laskeminen vähän arveluttaa kun ei tiedä mitä kaikkia poijukettinkejä sun muita siellä pohjassa menee. Parempi vaan mennä reippaasti kolmanneksi samaan poijuun.

        Eihän se poislähteminen keskimmäisellekään mikään ongelma ole, kertoo vain naapureille koska haluaa pois ja sitten poislähteissä jompi kumpi naapuri kierrättää poijuköytensä keskimmäisen keulan editse.


      • 17
        Samaan poijuun vaan kirjoitti:

        Ankkurin laskeminen vähän arveluttaa kun ei tiedä mitä kaikkia poijukettinkejä sun muita siellä pohjassa menee. Parempi vaan mennä reippaasti kolmanneksi samaan poijuun.

        Eihän se poislähteminen keskimmäisellekään mikään ongelma ole, kertoo vain naapureille koska haluaa pois ja sitten poislähteissä jompi kumpi naapuri kierrättää poijuköytensä keskimmäisen keulan editse.

        Ei se ihan noin simppeliä ole, kun ei niissä vierassatamissa aina olla samanaikaisesti veneissä. Muutenkin tietty epämukavaa olla riippuvainen muiden toimista ja olemisista.

        Esitän muuten tältä suunnalta vastaäänen tuolle, ettei vierassatamissa muka olisi normaalisti vene per poiju, sesonkiaikanakin. Ainakin niissä varsinaisissa vierassatamissa, joissa homma on "ammattimaista", Enemmän retki-/kylä-/käyntisataman luonteiset paikat on eri juttu. Yksinkertaista matematiikkaahan tämä on: kun tyypillisen matkaveneen leveys on nykyään jossain 3,5 metrin seutuvilla ja ylikin, niin poijujen pitää olla 8-10 metrin päässä toisistaan, että niihin mahtuisi kahta venettä.

        On perää siinäkin, mitä ketjussa on esitetty Ruotsin ja Suomen eroista. On tullut työreissuilla mieleen, että jos heräisi aamulla Arlandan tai Seutulan puolitäydessä lentokenttäbussissa eikä muuten tietäisi kummassa on, niin asia selviäisi kertavilkaisulla: ruotsalaiset täyttää järjestyksessä perältä vieri viereen, suomalaiset asettuu 1/penkkirivi ja toisen viereen mennään vasta, kun vapaita koko penkkejä ei ole jäljellä!


      • uiedyghcjdh.0+33
        17 kirjoitti:

        Ei se ihan noin simppeliä ole, kun ei niissä vierassatamissa aina olla samanaikaisesti veneissä. Muutenkin tietty epämukavaa olla riippuvainen muiden toimista ja olemisista.

        Esitän muuten tältä suunnalta vastaäänen tuolle, ettei vierassatamissa muka olisi normaalisti vene per poiju, sesonkiaikanakin. Ainakin niissä varsinaisissa vierassatamissa, joissa homma on "ammattimaista", Enemmän retki-/kylä-/käyntisataman luonteiset paikat on eri juttu. Yksinkertaista matematiikkaahan tämä on: kun tyypillisen matkaveneen leveys on nykyään jossain 3,5 metrin seutuvilla ja ylikin, niin poijujen pitää olla 8-10 metrin päässä toisistaan, että niihin mahtuisi kahta venettä.

        On perää siinäkin, mitä ketjussa on esitetty Ruotsin ja Suomen eroista. On tullut työreissuilla mieleen, että jos heräisi aamulla Arlandan tai Seutulan puolitäydessä lentokenttäbussissa eikä muuten tietäisi kummassa on, niin asia selviäisi kertavilkaisulla: ruotsalaiset täyttää järjestyksessä perältä vieri viereen, suomalaiset asettuu 1/penkkirivi ja toisen viereen mennään vasta, kun vapaita koko penkkejä ei ole jäljellä!

        Ei kolmen veneen poijusta lähteminen nyt niin vaikeaa ole - suomalaiset tekee tuosta vaan vaikeaa.

        On mielestäni suht normaalia, että on puheväleissä naapuriveneen miehistön kanssa. Sitä voi käydä koputtamassa naapurin veneen kylkeen tai hihkaista muuten sopivassa välissä, kun naapuriaan näkee, että olisin lähdössä huomisaamuna tästä ja olisi mukavaa, jos tulisitte klo 9 vähän jeesaamaan lähtötouhuissa. Ei kai se sen vaikeampa voi olla ;)


      • Poijut täynnä
        Samaan poijuun vaan kirjoitti:

        Ankkurin laskeminen vähän arveluttaa kun ei tiedä mitä kaikkia poijukettinkejä sun muita siellä pohjassa menee. Parempi vaan mennä reippaasti kolmanneksi samaan poijuun.

        Eihän se poislähteminen keskimmäisellekään mikään ongelma ole, kertoo vain naapureille koska haluaa pois ja sitten poislähteissä jompi kumpi naapuri kierrättää poijuköytensä keskimmäisen keulan editse.

        Ankkuri tulee laskea mielellään selvästi poijurivin ulkopuolelle. Olen näin tehnyt useasti, eikä ankkuri vielä ole tarttunut mihinkään asiaan kuulumattomaan.

        Tietenkin naapurin avustuksella keskeltäkin pääsee lähtemään kohtuullisesti, mutta jos lähtö onkin jo aamu kuudelta, niin ei ole oikein kiva häiritä naapuriakaan.
        Myös kova tuuli voi tehdä omat ongelmansa lähtökuvioon. Olen kerran tällaisessa tilanteessa telonut sormeni aika pahasti.


    • Helppoa kun sen osaa

      Niin, on siis käynyt hyvä tuuri ankkurin kanssa. Se ei takaa sitä että näin käy jatkossakin. Joissain paikoissa on muuten ankkurointi kiellettykin (esim. Airisto).

      Jos joku tulee kolmanneksi poijuun ja sen takia joutuu heräämään niin sittenhän herää, ei siinä sen kummempaa. Sovitte vaan asian aikaisemmin. Jos toinen ei halua herätä niin sitten lähtee itse aikaisemmin.

      Vahinkoja voi sattua kovassa tuulessa olipa ankkurissa, poijussa yksin, kaksin tai kolmin tai ihan miten vaan.

      Ei tämäkään asia todellisessa elämässä ole minkäänlainen ongelma.

    • Tulipa mieleen noista kulttuurieroista ja naapurille puhumisestakin, että asiaahan on tutkittu. Eri kulttuureissa ihmisillä on erikokoiset "reviirit"; ääriesimerkkeinä mainitaan usein arabien tapa koskettaa sitä, jolle puhuvat ja toisessa päässä suomalaiset, joilla normaali keskusteluetäisyys on metrin luokkaa tai enemmänkin. Eiköhän se näy tässäkin, niin siinä, ettei haluta naapurin olevan aivan kyljessä tai samassa poijussa kuin siinäkin, että ei mielellään puhutella tuntematonta naapuriveneen kipparia.

      Keskustelun alkuperäiseen aiheeseen: kyllä minäkin pyrin aina kiinnittämään veneen niin, että se olisi mahdollisimman kohtisuorassa laituriin nähden. Minusta se on ainoa oikea tapa; vinossa oleva vene vaikeuttaa muiden kiinnittymistä ko. veneen suojanpuolelle. Eli tuo aloittajan kuvaama tapa "poiju mahdollisimman keskelle veneen perään" on minusta täysin oikein ja y-köysi kuulostaa fiksulta ratkaisulta.

      • Helppoa kun sen osaa

        Ilmeisesti minä ja kaikki tapaamani veneilijät ovat kaikki olleet ulkomaalaisia kun kaikki olemme ihan mielellämme jutelleet toistemme kanssa.

        "Minusta se on ainoa oikea tapa; vinossa oleva vene vaikeuttaa muiden kiinnittymistä ko. veneen suojanpuolelle."
        Nimenomaan tuo ihan kohdalle kiinnittyminen ja Y-köysi vaikeuttaa muiden kiinnittymistä. Ainakin se on selvä kutsu siitä että molemmille puolille sopii kiinnittäytyä.


      • 17
        Helppoa kun sen osaa kirjoitti:

        Ilmeisesti minä ja kaikki tapaamani veneilijät ovat kaikki olleet ulkomaalaisia kun kaikki olemme ihan mielellämme jutelleet toistemme kanssa.

        "Minusta se on ainoa oikea tapa; vinossa oleva vene vaikeuttaa muiden kiinnittymistä ko. veneen suojanpuolelle."
        Nimenomaan tuo ihan kohdalle kiinnittyminen ja Y-köysi vaikeuttaa muiden kiinnittymistä. Ainakin se on selvä kutsu siitä että molemmille puolille sopii kiinnittäytyä.

        Olipa kumma näkemys, että "selvä kutsu". En minä ainakaan näe mitään viestiä suuntaan tai toiseen siinä, että jonkun vene on asiallisesti poijussa niinkuin pitääkin: suorassa ja poiju keskellä veneen takana. Onko sinun mielestäsi se, että auto on parkkeerattu suoraan ruutuun kutsu, että samaan ruutuun saa ängetä toisen auton?


      • Helppoa kun sen osaa
        17 kirjoitti:

        Olipa kumma näkemys, että "selvä kutsu". En minä ainakaan näe mitään viestiä suuntaan tai toiseen siinä, että jonkun vene on asiallisesti poijussa niinkuin pitääkin: suorassa ja poiju keskellä veneen takana. Onko sinun mielestäsi se, että auto on parkkeerattu suoraan ruutuun kutsu, että samaan ruutuun saa ängetä toisen auton?

        Autot ei ole vene joten siihen vertaaminen on lapsellista.

        Tosielämän tosiasia on ettei vierassatamissa ole yhtä poijua joka veneelle. Niinpä samaan poijuun tulee vähintään kaksi venettä. Jos ensimmäinen laittaa veneensä ihan poijun kohdalle on se merkki siitä että hän katsoo molemmilla puolillaan olevan sopivaa tilaa kiinnittyä samaan poijuun.

        Mutta tee toki kuten tahdot. Älä kuitenkaan ihmettele jos saat naapureita molemmin puolin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      104
      3558
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3207
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2704
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      82
      2507
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2134
    7. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2103
    8. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1752
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe