Jakamaton kuolinpesä kuolinpesän osakkaana

VK

Vaimoni isoäiti kuoli muutamia vuosia sitten. Hänen kuolinpesänsä, jonka varat pesänselvityksessä todettiin olevan 30000€ jätettiin silloin jakamatta.

Vainajalta jäi yksi rintaperillinen, vaimoni isä.

Isoäiti oli mennyt jo kauan sitten uusiin naimisiin ja hänen leskensä ei siis ole kuolleen isoäidin rintaperillisen isä (siis vaimoni isän).

Seuraavaksi kuoli sitten vaimoni isä. Hänen perunkirjoituksensa hoidettiin ja todettiin, että on olemassa vielä tuo jakamaton isoäidin kuolinpesä, jota ei kuitenkaan vieläkään haluttu jakaa.

Tänä talvena menehtyi sitten isoäidin leski. Hänen sukulaisensa (yksi sisar ja jo kuolleiden sisarusten lapsia, hänellä ei ollut omia lapsia) perivät hänet. Nyt kuitenkin tuntuu olevan epäselvyyttä siitä, että mitä tuolle isoäidin jakamattomalle pesälle tapahtuu.

Minun ymmärrykseni mukaan se kuuluu kokonaisuudessaan vaimolleni ja hänen veljelleen, jotka ovat kuolleen isänsä jälkeen seuraavat perimisjärjestyksessä. Eli nyt otetaan ensin ns. päältä pois tuo jakamaton pesä ja sen jälkeen lesken sukulaiset perivät sen mitä lesken osuudeksi jäi.

Olenko täysin hakoteillä?

3

983

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>Eli nyt otetaan ensin ns. päältä pois tuo jakamaton pesä ja sen jälkeen lesken sukulaiset perivät sen mitä lesken osuudeksi jäi.>Minun ymmärrykseni mukaan se kuuluu kokonaisuudessaan vaimolleni ja hänen veljelleen, jotka ovat kuolleen isänsä jälkeen seuraavat perimisjärjestyksessä ½), on velvollinen antamaan omastaan toiselle osapuolelle tasinkoa sen verran, että puntit sen jälkeen ovat tasan.

Omaisuuden ositusta toimitettaessa on omaisuutena, johon toisella puolisolla ei ole avio-oikeutta, pidettävä omaisuutta, jonka puoliso on ansainnut taikka saanut perintönä, lahjana tai testamentin nojalla avioliiton purkauduttua toisen puolison kuoleman vuoksi; tällainen omaisuus jää osituksen ulkopuolelle.

• Yksinkertaisuutta

Peliin.

Omakohtaisella kokemuksella voin kertoa että ei kannata ajatella liian monimutkaisesti asioita.

Avitin eräitä kuolinpesiä jaossa, siinä oli ongelma että asianosaiset olivat tehneet liian monimutkaiseksi asiat ja yrittivät jakaa 2 pesää yhdellä kertaa ja osakkaana oli vielä kuolinpesä ja tietenkin lisäksi alaikäisiä.
      Pesiä oli yritetty jakaa jo usean vuoden ajan ja aina se oli kaatunut maistraattiin.
      Edes alaikäisille ei oltu huomattu hakea tarpeeksi laajoilla valtuuksilla olevaa väliaikaista edunvalvojaa.

Kun minä aloin auttamaan tilanteessa niin hain 3 pesään edunvalvojan tehtävään (tai siis muut hakivat minua) ja aloin selvitellä missä mennään.

Lähdin liikkeelle alhaalta ylöspäin, eli ensin ositettiin ja jaettiin nuorin kuolinpesä, sen jälkeen vanhin.
      Kaikkista nuorimman pesän jako oli annettu asianajajan hoidettavaksi.

Tällä tavalla jokainen pesä ja jokainen vaihe tuli selvitettyä tarkalleen siten että maistraattikin hyväksyi esityksen yhdellä tarkistussoitolla.

Kun etenee vaihe vaiheelta niin tulee kaikille selväksi että missä ominaisuudessa kukin on kuolinpesässä.

• ymmälläny

Tarkentaisitko, miten onnistuit osittamaan nuorimman ensin tietämättä mitä vanhimmista pesistä poikii?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      55
      1206
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      91
      1179
    3. Tämän päivän puukotusuutinen

Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.
      Seinäjoki
      17
      1040
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      17
      878
    5. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      45
      793
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      112
      768
    7. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      64
      722
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      12
      707
    9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      38
      619
    10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
      Kajaani
      72
      603
    Aihe