Ottokissa

hanging

Tyttäreni kavereineen löysi kissan. Minulla ei ole koskaan ollut kissaa, joten en tiedä niistä mitään. Ensireaktioni oli, että "ulos!" ja uloshan se kissa palautettiinkiin.

Kissa on täysikasvuinen ja se tutustui asuntoon niin lattialta kuin pöydiltä käsin. Hypätessään pöydälle huolestuin, koska ikkunalaudalla on pitkä rivi kaktuksia.
Ymmärtääkö se varoa niitä?

Kissa asettui makaamaan olohuoneen lattialle ja läpytteli hännällään mattoa. Melko laihalta se vaikutti, mutta hämmästyttävän rauhalliselta!?

Olin huolissani myös siitä, onko sillä punkkeja tai levittääkö se jotain tauteja. Kiljaisin, kun tytär meni jääkaapille hakemaan kissalle kinkkua, että "älä koske mun kinkkuviipaleisiini, ennen kuin olet pessyt kätesi!"
Kissa vain läpytteli hännällään mattoa eikä noteerannut ääntäni.

Mietin myös sitä, raapiiko se huonekalut ja erityisesti seinät pilalle?

Kissaa on nähty ulkona parin viikon ajan, joten lieneekö tottunut liikkumaan ulkona vapaudessa, jolloin vaatiikin päästä ulos eikä sopeudu kerrostaloon...

Olen nähnyt, kun naapurin kissa putosi kolmannesta kerroksesta, joten se riski tässäkin tapauksessa lienisi? Säilyi tosin ehjänä pudotuksesta (veimme eläinlääkäriin, kun naapuri oli, missä oli).

Ilmeisesti minun olisi vietävä kissa löytöeläinkotiin, jos se vielä näyttäytyy? Vai hakevatko he kissan, jos soittaa?
Sielläkö kissa sitten lopetetaan, jos kukaan ei sitä kaipaa?

Mitkä ovat minimitavarat kissaa varten, jos nyt vielä hellyn sellaisen ottamaan?
Kannattaako aikuista kissaa ottaa? Kauanko kestää huomata kissan mahdolliset käytösongelmat?

Kuinka nopeasti kissa-allergia ilmenee?

Kaipaako kissa kaveria vai sopeutuuko myös yksinoloon?

8

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 30-2
      • hanging

Selasin ilmoituksia kadonneista kissoista ja ihmettelin, kun joillain oli karannut useampi kissa. Mitä se sitten kertoo omistajasta vai kertooko mitään?

Ai, että tatuointeja ja mikrosiruja! Tuo olikin uutta tietoa. Itse tiesin vain kaulapannoista, joita kai lähinnä koirilla käytetään.

Maksaako tuo löytökissan pompottelu edestakaisin eli jos sen veisin ja hakisin, niin tulisiko maksamaan sitten jotain kahden viikon täysylöspito vai mitä?

• 111+1
        hanging kirjoitti:

Selasin ilmoituksia kadonneista kissoista ja ihmettelin, kun joillain oli karannut useampi kissa. Mitä se sitten kertoo omistajasta vai kertooko mitään?

Ai, että tatuointeja ja mikrosiruja! Tuo olikin uutta tietoa. Itse tiesin vain kaulapannoista, joita kai lähinnä koirilla käytetään.

Maksaako tuo löytökissan pompottelu edestakaisin eli jos sen veisin ja hakisin, niin tulisiko maksamaan sitten jotain kahden viikon täysylöspito vai mitä?

Omistaja maksaa joka kerta kissasta kun sen löytöeläinkodista hakee.

Sinä et maksa mitään jos vieraan kissan sinne viet, mutta jos sen lopulta itsellesi päätät määräajan päästä lunastaa, saattaa löytöeläinkoti veloittaa kissasta taksansa mukaisen summan.

Kissaa ei voi pompotella edestakaisin sillä sitä säilytetään eläinkodissa lain määräämän ajan jonka jälkeen se joko lopetetaan tai luovutetaan uudelle omistajalle jonka vastuulla se siitä lähtien on.

• hanging
        111+1 kirjoitti:

Omistaja maksaa joka kerta kissasta kun sen löytöeläinkodista hakee.

Sinä et maksa mitään jos vieraan kissan sinne viet, mutta jos sen lopulta itsellesi päätät määräajan päästä lunastaa, saattaa löytöeläinkoti veloittaa kissasta taksansa mukaisen summan.

Kissaa ei voi pompotella edestakaisin sillä sitä säilytetään eläinkodissa lain määräämän ajan jonka jälkeen se joko lopetetaan tai luovutetaan uudelle omistajalle jonka vastuulla se siitä lähtien on.

Hui! Ovatko nämä kissojen talteenottajat sitten jotain kriminaaleja?

http://www.karkulaiset.fi/index.php?option=com_adsmanager&page=show_category&catid=7&order=0&expand=0&Itemid=6

• 4+2
        hanging kirjoitti:

Hui! Ovatko nämä kissojen talteenottajat sitten jotain kriminaaleja?

http://www.karkulaiset.fi/index.php?option=com_adsmanager&page=show_category&catid=7&order=0&expand=0&Itemid=6

Heh, ovat :)

Tosin tuollainen "kriminaali" olen ollut itsekin kun useammankin kissan ja jopa koiran olen kiinni ottanut ja pari päivää luonani pitänyt kun olen etsinyt sen omistajaa. Olen ilmoitellut lehdissä, paikallisradiossa ja soitellut naapurista toiseen ja paikallisille "tietotoimistoille", ja tietenkin ilmoittanut löytöeläinkotiin että hallussani on tälläinen ja tälläinen eläin.
        Jos tuo ei ole tuottanut tulosta, ei ole auttanut muu kuin viedä eläin tippa silmässä löytöeläinkotiin toivoen että se saa hyvän ja rakastavan kodin.

Vierasta eläintä ei saa itselleen omaksi ottaa sillä sen omistaja saattaa sitä etsiä, mutta tottakai heitteillä olevaa tai karannutta eläintä on autettava kaikin keinoin mutta ilmoitushan siitä on tehtävä!

• sait jo hyviä neuvoj

tässä lisää:

-Hännän läpsyttäminen on merkki siitä, että kissa pelkää. Kisu on varmaan hyvin peloissaan oudossa ympäristössä, joten sitä kannattaa käsitellä varoen ja rauhoittavasti.

-Kissat harvemmin levittävät ihmisiin tarttuvia tauteja. Ainoastaan raskaana olevan naisen tulee varoa olla koskematta kissan ulosteisiin toksoplasmoosin vaaran vuoksi.

- Jotkut kissat raapivat tapetit ja huonekalut, jotkut eivät. Omilla kissoillani on kissoille tarkoitettu raapima/kiipeilypuu ja ne raapivat sitä. Jos kissalla ei ole raapimapuuta, se saattaa teroittaa kynsiään esim. sohvaan, riippuen kankaan materiaalista. Karheat materiaalit ovat kissojen mieleen, kun taas pehmeitä ja sileitä eivät raavi. Jos tapetissa on pienikin repsottava kohta, niin kissat saattaa innostua siitä nimim. kokemusta on. Kissat rakastavat raapia myös karheita mattoja, esim eteisen mattoa. Myös bukleematot innostavat raapimaan.

-Kissa pitää lain mukaan viedä kunnan löytöeläintaloon. Sillä voi olla mikrosiru ja sen omistaja saattaa kaivata sitä. Se saattaa myös olla jonkun vapaasti ulkoileva kisu, ei löytökisu. Tosin jos näin on, niin ihmetyttää, missä kaulapanta? Kaulapannan puute vittaa, että tapauksessa saattaa olla karkulainen. Oikea omistaja saattaa olla tässä vaiheessa jo hyvin huolissaa. Löytöeläntalossa kissaa säilytetään 15 vuorokautta ja jos omistaja ei siinä ajassa ole tullut hakemaan kissaa kotiin (maksua vastaan) niin kissa joko lopetetaan tai myydään eteenpäin uudelle omistajalle nimellistä summaa vastaan.

-Kissa tarvitsee pissalaatikon (korkeareunainen muovinen muuttolaatikko on hyvä) ja siihen tietysti hiekkaa, mieluiten paakkuntuvaa mikrohiekkaa. Sen lisäksi reikälapio, jolla pissapaakut ja kakat siivotaan hiekkalaatikossa päivittäin.

Muovinen ruokailualusta, ruokakuppi ja juomakuppi (mieluiten lasinen, esim. jälkiruokakulhon mallinen on hyvä), jossa tulee olla raikasta vettä koko ajan. Vesi tulee vaihtaa päivittäin. Ruokaa annetaa 2-3 kertaa päivässä.

Siinä ne minimit. Lisäksi kissa kannattaa käyttää eläinlääkärissä perustarkastuksessa ja asentaa sille mikrosiru, jos ei sellaista vielä ole. Kannattaa myös tutustua kirjastossa kissanhoitoa ja sairauksia käsitteleviin kirjoihin.

- Kissa-allergia ilmenee hyvin nopeasti, itse entisenä kissa-allergikkona sain oireita muistaakseni viimeistään puolen tunnin kuluttua siitä kun olin kosketuksissa kissaan.

-Kissaa pidetään yleisesti yksinviihtyvänä, koska se metstästää yksin eikä laumassa. Todellisuudessa kissat ovat kuitenkin hyvin seurallisia, vaikka itsenäisiä ovatkin. Luonnossa kissat kerääntyvät metsästysretkien jälkeen usein yhteen ja kissoilla on yleensä yksi paras kaveri, useimmiten samaa sukupuolta oleva, jonka kanssa vietetään laatuaikaa, mm pesevät toisiaan ja nukkuvat yhdessä. Näin on myös, jos ottaa kaksi kissaa ja ne ystävystyvät. Kaikki kissat eivät luonnollisesti ystävysty vaan kissoilla pitää olla oikeanlaiset kemiat kuten ihmisilläkin. Toisilla tutustumisvaihekin saattaa kestää viikkoja sähinoineen ja tappeluineen, kunnes ystävyys vie voiton. Kaksi kissa on yleensä parempi kuin yksi, sillä kissoista on seuraa toisilleen.

• hanging

No, huhhuh. Ai, että olikin peloissaan ja minä kuvittelin kissan vain tyytyväisyyttään läpsyttelevän häntäänsä. Muuten makasi rauhallisesti paikoillaan.

Kyllähän täällä yleisesti ottaen on hyvinkin rauhallista, mutta oli ensimmäinen kerta, kun minulla oli kissa kotona.

Ilmeisesti kodin olisi oltava hyvin siisti, jotta kissa ei pääsisi sotkemaan sitä enempää eli ei unohtuneita ruoka-astioita näkyville jne.

• 4+90

Koti jossa on eläimiä ei voi koskaan olla täysin siisti, sillä karvoja, raapimajälkiä, matolle kannettuja ruokia ym. tulee aina olemaan.

Oma valinta on että haluatko siistin kodin vai kodin jossa eläinten sydänlämpö leviää huoneisiin :)

Meilläkin on kaikki paikat täynnä karvaa vaikka otuksia harjataan säännöllisesti ja melkein kaikki puupinnat raavittu piloille, mutta ei haittaa!

Miksi muuten unohtaisit ruoka-astian näkyville? Eikös ole viisainta pistää jäljelle jäänyt ruoka jääkaappiin ja sitten huuhtaista ruuan jämät astiasta ettei se alkaisi haisemaan ja jopa bakteereja kasvattamaan? Siis ilman kissojakin?

Hih.. mutta onhan sun kanssa taas hauska rupatella :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      47
      2973
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2751
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2649
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      39
      2466
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1569
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1287
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      178
      1219
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe