Saako jos on omistusasunto tukea?elikkä jos työttömänä eli miten se vaikuttaa?
TOIMEENTULOTUKI
9
280
Vastaukset
- kohtuullisen väärin
toivottavasti ei saa.
- Hohhoijaa...
Tuosta olen samaa mieltä. On joo kohtuullisen väärin, että jos esimerkiksi omassa velallisen omistusasunnossa asuvalle myönnetään toimeentulotukea asuntovelallisen asuntolainojen korkojen maksuun, mutta olenpa valitettavasti joskus sellaisestakin kuullut. Toimeentulotuesta siis saatetaan Suomessa myöntää tukea omassa velkaisessa itse hankkimassaan omistusasuntokämpässään itse ottamiaan asuntovelkojaan toimeentulotuella hoitaville velallisille, mutta mitään muita velkoja ( esim. opintolainat - niin niihin ei saa toimeentulotukea korkoja varten, tai ainakin itse olen sellaisen tiedon Suomen sosiaalitoimesta varassa) ei toimeentulotuesta korvata.
Sen ehkä voisin ymmärtää, että jos sosiaalitoimi vaikkapa pari kuukautta tukisi jotakin asuntovelallista tulotonta, ettei tämä vaikeassa elämäntilaneessa menettäisi sentään kotiaan, koska köyhällehän ja siinä sitä kautta sosiaalitoimelle, maksaisi jo sosiaalituista köyhälle myönnettävä vuokran-asunnon hakeminenkin muussa tapauksessa kuitenkin, mutta kyllä sen parin kuukauden jälkeen pitäisi asuntovelallisen toimeentulotuen asiakkaan jo myydä asuntonsa, koska omistusasunnostahan saa rahaa ja se kaikki menisi sillle toimeentulotuen hakijalle, asunnon myyntivoitot ja muut mahdolliset. Järkyttävä edes ajatuksena ja edes kuvitella, mikäli sosiaalitoimi jossakin tukee vaikka vuosiakin joitakin varattomina velallisina kämpät ja muut hankkineita omistusasujia näiden velkakuluissa ja jos sellaiset vaan kasvattaa siinä pottiaan.... - Kannattaa!
Hohhoijaa... kirjoitti:
Tuosta olen samaa mieltä. On joo kohtuullisen väärin, että jos esimerkiksi omassa velallisen omistusasunnossa asuvalle myönnetään toimeentulotukea asuntovelallisen asuntolainojen korkojen maksuun, mutta olenpa valitettavasti joskus sellaisestakin kuullut. Toimeentulotuesta siis saatetaan Suomessa myöntää tukea omassa velkaisessa itse hankkimassaan omistusasuntokämpässään itse ottamiaan asuntovelkojaan toimeentulotuella hoitaville velallisille, mutta mitään muita velkoja ( esim. opintolainat - niin niihin ei saa toimeentulotukea korkoja varten, tai ainakin itse olen sellaisen tiedon Suomen sosiaalitoimesta varassa) ei toimeentulotuesta korvata.
Sen ehkä voisin ymmärtää, että jos sosiaalitoimi vaikkapa pari kuukautta tukisi jotakin asuntovelallista tulotonta, ettei tämä vaikeassa elämäntilaneessa menettäisi sentään kotiaan, koska köyhällehän ja siinä sitä kautta sosiaalitoimelle, maksaisi jo sosiaalituista köyhälle myönnettävä vuokran-asunnon hakeminenkin muussa tapauksessa kuitenkin, mutta kyllä sen parin kuukauden jälkeen pitäisi asuntovelallisen toimeentulotuen asiakkaan jo myydä asuntonsa, koska omistusasunnostahan saa rahaa ja se kaikki menisi sillle toimeentulotuen hakijalle, asunnon myyntivoitot ja muut mahdolliset. Järkyttävä edes ajatuksena ja edes kuvitella, mikäli sosiaalitoimi jossakin tukee vaikka vuosiakin joitakin varattomina velallisina kämpät ja muut hankkineita omistusasujia näiden velkakuluissa ja jos sellaiset vaan kasvattaa siinä pottiaan....Todella järkyttävää sijoittajien paapomista.
Asumme vuokralla ja sossu maksaa koko vuokran sähköt ja veden. Jos asuisimme omistusasunnossa niin vuokraa pienemmällä summalla maksaisimme lainan lyhennyksen ja koron vedet ja sähköt. Mutta koska sossu ei huomioi lyhennystä asumismenona niin asumme vuokralla.
Jos sossu huomioisi lyhennyksetkin niin parissakymmenessä vuodessa asunto olisi oma eikä yhteiskunnan tarvitsisi maksaa edes korkoja. Mutta nyt kun asunnon vuokrana maksetaan sijoittajan sijoituslainaa niin homma on OK! - sossupummi vaan
Kannattaa! kirjoitti:
Todella järkyttävää sijoittajien paapomista.
Asumme vuokralla ja sossu maksaa koko vuokran sähköt ja veden. Jos asuisimme omistusasunnossa niin vuokraa pienemmällä summalla maksaisimme lainan lyhennyksen ja koron vedet ja sähköt. Mutta koska sossu ei huomioi lyhennystä asumismenona niin asumme vuokralla.
Jos sossu huomioisi lyhennyksetkin niin parissakymmenessä vuodessa asunto olisi oma eikä yhteiskunnan tarvitsisi maksaa edes korkoja. Mutta nyt kun asunnon vuokrana maksetaan sijoittajan sijoituslainaa niin homma on OK!Jos sossu maksaisi mulle toimentulotukea eikä mun tarvitsisi ottaa opintolainaa, niin voisin valmistua maisteriksi tai insinööriksi ja tienata 5000€/kk ja maksaa siitä veroja valtiolle. Mutta koska en halua elää lainarahoilla niin nyt sossu joutuu maksamaan mulle asunnon vuokran ja tt-tukea 418€/kk vaikka en tee mitään istun vain kotona. Ja tuskin koskaan saan töitä ilman koulutusta.
Mitä olisi järkevämpää, maksaa mulle tt-tukea pari vuotta, jotta voisin opiskella ja valmistua, vai maksaa sitä loppuelämäni kun en tee mitään? - jos ja jos ja jos
sossupummi vaan kirjoitti:
Jos sossu maksaisi mulle toimentulotukea eikä mun tarvitsisi ottaa opintolainaa, niin voisin valmistua maisteriksi tai insinööriksi ja tienata 5000€/kk ja maksaa siitä veroja valtiolle. Mutta koska en halua elää lainarahoilla niin nyt sossu joutuu maksamaan mulle asunnon vuokran ja tt-tukea 418€/kk vaikka en tee mitään istun vain kotona. Ja tuskin koskaan saan töitä ilman koulutusta.
Mitä olisi järkevämpää, maksaa mulle tt-tukea pari vuotta, jotta voisin opiskella ja valmistua, vai maksaa sitä loppuelämäni kun en tee mitään?Sellainen, joka ei opintuotuella ja opintolainalla sekä ehkä pienellä määrällä lisätöitä pysty opiskelujaan hoitamaan, ei kyllä pärjäisi työelämässäkään kovin hyvin.
Älä esitä tekosyitä, vaan hoida ne opintosi. Jos haluat muutosta järjestelmään, ehdotan myös hakeutumista jonkun puolueen nuorisojärjestöön, samoin opiskelijapoliittisiin järjestöihin ja luottamustoimiin sitä kautta.
Kun hoidat opintosi hyvin ja olet aktiivinen opiskelijapolitiikassa, niin voit jonain päivänä päästä vaikuttamaan ihan valtakunnankin asioihin. Suurin osa poliitikoista (poislukien julkkis- ja urheilijataustaiset) ovatkin edenneet nykyisiin rooleihinsa juuri tätä kautta tekemällä vuosia pitkäjänteistä työtä.
Mutta pitkäjänteinen työ opintojen ja toimeentulon eteen taitaa olla sinulle liikaa... taitaa siis olla liian vaivalloista tuo poliittinen vaikuttaminenkin...
Noh, apatia on ihan oma valintasi. Ainoa vaan, että valittaminen ilman että on valmis laittamaan itsensä todella likoon on jokseenkin säälittävää !
- tietoa sinulle
Myyt sen asuntos eka,sitten voit pummia rahaa.
- saako tukee
Tarkotin että täytyykö koti myydä ja syödä omaisuus pois ennenku saa tukea?
- Petu...
Ei tarvitse myydä. Lain mukaan omistusasunnon asumismenoina otetaan huomioon asumistukilain 5§:ssä tarkoitetut menot kun toimeentulotuen määrää omistusasunnossa asuvalle ruokakunnalle lasketaan. Omistusasuntoa ei voida velvoittaa koskaan myymään.
Sen sijaan jos on sijoitusasunto tai kiinteää omaisuutta niin sossu voi tehdä hallinto-oikeudelle hakemuksen siitä, että omaisuus pitää myydä. Sossulla sinällään ei ole oikeutta vaatia myyntiä automaattisesti.
http://www.toimeentulotuki.net- hyvä sitte
Kiitoksia asiallisesta vastauksesta kiva kun saa tietoo kun itsellä ei hajuakaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 915906
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv933001Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262780Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252046Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191496Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125950- 48754