Kauanko imettää?

vastaäidiksitullut

Meillä on 2kk vanha ihana pieni tyttö. Ja imetän, maitoa tulee ihan solkenaan. :) Ihan hyvä vaan koska haluan lastani imettää. Jos otan esim äitini kanssa puheeksi niin hän vähän paheksuu kysymystän. Imetyksenhän pitää kuitenki "loppua" jossain vaiheessa.
Mutta olen miettinyt että kauanko imenttää? Olenko kauhea äiti ja ihminen jos lopettaisin kun tyttö olisi noin 6-7kk?
Kuinka kauan oletti imettäneet?

5

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei sellaista

      kannata vielä miettiä.Vaikka nyt päättäisit että imetän 6 kk niin asia voi hyvinkin muuttua kun vauva on sen 6 kk.Mielestäni kannattaisi imettää ainakin vuoden ikään koska muulloin joudut korviketta antamaan ja miksi antaa jos oma maito riittää.Oma lapseni on 1v6kk ja imetän vielä ja lopetan kun siltä tuntuu,vielä en päätä milloin se aika on.

    • aikanaan sitten

      Sitä tosiaan on turha miettiä etukäteen. Hienoa kun sujuu hyvin nyt, jatkat niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Ajatukset monesti muuttuvat matkan varrella, eikä se isommankaan imetys tunnu yhtään oudolta sitten enää kun lapsi hiljalleen isommaksi kasvaa.

      Etuahan lapselle imetyksestä on pitkään, WHO:n kansainvälinen suositushan on että imetys jatkuisi ainakin 2 vuotiaaksi, ja sen jälkeen sitten äidin ja lapsen halun mukaan. Itse olen imettänyt lapsia jonnekin 2 ja 3 vuoden välille. Eri ikäisten lasten imetys on ihan erilaista, minusta se helpottuu koko ajan eikä isomman imetys enää sido samalla lailla äitiä. Etenkin ensimmäisen vuoden kyllä imettäisin jos se kerran sujuu, miksi ruveta turhaan maksamaan korvikkeesta ja pesemään pulloja kun ilmankin on helppo olla?

    • 20

      THL:n suositus

      Imetyssuositukset
      • imetyksen aloittaminen mahdollisimman varhain eli vauvan ollessa noin yhden tunnin ikäinen
      • yksinomainen imetys pääsääntöisesti ensimmäiset kuusi kuukautta, poikkeuksena pienipainoiset ja ennenaikaisena syntyneet
      • lisäruokien aloittaminen yksilöllisesti, noin kuuden kuukauden iässä
      • imetyksen jatkaminen yhden vuoden ikään asti


      yksi vastausperustelu. Ennen kaikkea ET ole kauhea äiti

    • 12+15

      Imetä ihmeessä vuoden ikään saakka!Mutta jos et itse jaksa tai tulee jokin muu este,niin ei se sinusta huonompaa äitiä tee..Miksi tosiaan pestä pulloja tai antaa korviketta,koska sitä joudut antamaan alle vuoden ikäiselle..Äidinmaito on parasta ja ravintorikkainta koostumukseltaan.kaikki aineet juuri oikeasssa suhteessa ja samalla suojaat lastasi taudinaiheuttajilta.Lisäksi sitä läheisyyden määrää ei voi sanoin kuvata,minkä siinä tilanteessa koet..myöhemmin,lapsen ollessa isompi,esim. yli vuoden ikäinen on se läheisyyden kokemus ihan omaa luokkaansa,kun niitä kertoja ei enää päivää päälle ole montaa..

      T: itsekin vielä parivuotiasta taaperoa imettävä äiti,joka katsoo jatkoa tilanteen mukaan:)

    • poitsunäiti

      siis tämähän on niin yksilöllinen juttu..tottakai 2kk ikäistä vauvaa on hyvä imettää, pieni saa rintamaidosta kaiken ravinnon D-vitamiinia lukuunottamatta.
      mäkin ajattelin että täysimetän 6kk ikään, eikä kiinteillä ole vielä kiire..no, poitsu täyttää parin pvän päästä 4kk ja hän päätti nyt, että ei huoli rintaa enää ollenkaan. yksistä rintaraivareista selvittiin 2,5kk:n tienoilla, näistä ei taideta selvitä..ja kiinteät houkuttaa.
      joten ei ne hommat vauvan kanssa mene aina niinkuin suunnittelee, vaikka kuinka kovasti itse toivois! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe