Undulaatilla patti Ala-vatsassa

gemilis

Huomasin tänään että melkein 8 vuotiaalla koiras undulaatillani on patti ala-vatsassa. Patin päällä ei kasva höyheniä mutta en usko että lintuni on niitä itse nyppinyt siitä irti. Linnulla on ollut myös viikon verran ripuli ja se on ollut hieman vaisumpi. Hain eläinlääkäristä Synulox antibiootti lääkettä jo aikaisemmin tuohon ripuliin ja lintu sai 10 päivän kuurin. Ajattelin että kun linnulla oli ripulia myös viimme vuonna samaan aikaan että se on varmaan sama vaiva, mutta tänään huomasin sitten tuon patin.
Eläinlääkäristä on varattu aika mutta vielä pari päivää menee ennenkuin sinne pääsee. Olen todella huolissani linnusta ja tahtoisin tietää jos voisin tehdä jotain sen puolesta jo nyt? Onko jollain muuten omaa kokemusta linnusta jolla on patti?
Olen miettinyt mikä se voisi olla; Kasvain, kives kasvain (kun se ala-vatsassa on) tai hormonaalista (hormoonipatti tai jotain?) Patti ei kuitenkaan ole kova, vaan pehmeä. Ajattelimme myös että se voi olla jotain hormonaalista ongelmaa sillä meillä oli juuri pesä pönttö häkissä ja yritimme parittaa sitä eräälle naaras linnulle. Otimme kuitenkin pöntön pois kun mitään ei tapahtunutkaan. Voisko se olla mahdollinen syy?
Kokemuksia/ ideoita/ vastaavanlaisia tapahtumia kenelläkään?

7

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratiosu

      Undusi alkaa olemaan vanha.

    • gemilis

      tiedän, mutta eikös sitä sanota että jos ne pääsevät yli 7-8 vuoden iän, niin ne luultavasti elää kauan?

    • Neitsikka-Netta

      Kerropa miten kävi? Jos olet aivan varma että lintusi on koiras, olisi hyvä tietää mistä tuo johtui. Neitokakadullani (naaras) oli keväällä ripulia, sain sille antibioottikuurin joka ei tehonnut. Ripulin jatkuessa lintuparka alkoi näyttää nääntyneeltä, vein sen eläinlääkärille ja munahan se siellä oli. Sen verran iso ettei mahtunut ulos, piti puhkaista. Ripulikin parani heti.

      • miävaaaaaaa

        Moi!

        Olisin kiinnostunut että tekevätkö suht helposti munia?


    • orvokki-undu

      Minulla on naarasundulaatti joka on noin 5-6 vuotta. Huomasin pari vuotta sitten sen lihonneen. Kun sen ottaa käteen sen alavatsa on niin iso ettei lintua saa kunnolla pidettyä kädessä. Se on ollut jo jonkunaikaa tuollainen. Epäilen että sillä olisi alavatsassa kasvain, mutta toisaalta se olisi ollut jo pitkänaikaa (ehkä 2-3 vuotta?) Lintu pystyy lentämään, toisin vain vähänmatkaa. Se ei ole koskaan ollut innokas liikkumaan, joten voisiko se johtua siitä että lintu on aika pullea? En ole huomannut sillä minkäänlaisia oireita. Se on ehkä vielä virkeämpi kun pari vuotta sitten. Onko jollain samanlaista tapausta? Asumme HYVIN kaukana eläinlääkäristä joka ottaisi lintuja vastaan. Miten saisin undulaattia laihduttettua?

    • Positiivisesti yllät

      Minä vein urosundulaattini nyt lokakuussa 2011 Espoon eläinlääkärille, kun ilmeni patti alavatsassa. Oli ollut huomattuna n. viikon. Lääkäri halusi leikata heti ja patti saatiin pois kaikkineen. Oli kuulemma paiseen tapainen ryynimäinen jne... ja lintu selvisi leikkauksesta. Maksoi 150 euroa lääkkeineen. Tämä tiedoksi että kannattaa käytää lääkärillä ja vaikka laittaa säästöön pikkuhiljaa eläinlääkäriä varten rahaa, niin ei tule yllärinä.

    • Vaarallinen on..

      Tuttu juttu kun oli aikoinaan lapsena unduja. Muutamista niistä ilmestyi tuollainen iso patti ja lintu kuoli siihen muutamassa kk:ssa. Lienee koku syöpäkasvain tai ainakin kasvain, ja jos sitä ei leikata niin lintu kuolee.

      Nykyisin siis näköjään sen pystyy leikkaamaan. Omat lintuni elivät 1970- ja 1980-luvuilla ja silloin ei varmaan edes olisi osattu niitä vielä auttaa.

      Undulaattihan elää hyvin hoidettuna yli 10 vuotta, meillä vanhin oli Taavi-lintu joka eli 12 v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe