Olen lastentarhanopettajaksi menneenä keväänä valmistunut 21-vuotias tyttö.
Hain opiskelemaan Tampereelle Suomen kirjallisuutta ja Jyväskylään suomen kieltä. Nyt minulla on iso ongelma: pääsin molempiin.
Löytyykö ruudun toiselta puolelta jomman kumman pääaineen opiskelijoita? Osaisitko selittää, mikä näiden kahden linjan syvin ero on? Olen yrittänyt luovia opetussuunnitelmissa, mutta en ole vielä saanut ratkaistua dilemmaani.
Kuinka paljon kaunokirjallisuuden lukemista ko. pääaineisiin sisältyy? Selviääkö "peruslukija" siitä määrästä? En kuulu intohimoisimpiin suomiklassikoiden läpikahlaajiin, vaan minua kiinnostaa ennemminkin kirjoittaminen, kirjalliset maailmat, sanallinen ilmaisu ja ehkä journalismi.
Pyydän pikaisia vastauksia! Kiitos!
Suomen kirjallisuus vs. suomen kieli?
2
220
Vastaukset
- kirj.
Kirjallisuudessa toki luetaan kirjoja, muttei mitään tolkutonta määrää. Lisäksi niitä voi itse valita, paitsi avainteokset ovat pakollisia. Lisäksi lukeminen kannattaa aina, pakolliset kirjat ovat olleet tosi antoisia. Olen kyllä opiskellut yleistä kirjallisuutta.
Suomen kielen opinnot ovat hyvin teoreettisia, ja kirjoista saa takuuvarmasti migreenin.
Kannattaisi ehkä katsoa pakollisen kurssien määritelmät ja luettavat teokset ja niiden kautta valita oma ala. Tietysti työllisyys ratkaisee tosi paljon.
Itse olin Jyväskylässä, ja mielestäni siellä opiskelu on sujuvaa, esim. maisteriin kuuluvia opintoja voi suorittaa, vaikka kandi ei ole vielä valmis. Näin ei ole joka paikassa.
Yhteenveto: suomen kieli on teoreettista, kirjallisuus luovempaa. - dgsoldfssd
kukaan täysjärkinen ei voi mennä opiskelee suomen kieltä!! meinaa jo lukiossa pää hajota :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134892Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293543No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501558
- 411480
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241334- 141222
- 271128
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221057