Miten hankalaksi saa heittäytyä?

Yrittäisin parhaani.

Synnytystapa tulee olemaan sektio. Valitettavasti. Lapsi jää siinä vaille sitä vastustuskykyannosta minkä alatiesynnytys antaa, mutta tällä kertaa se on kiistatta turvallisin ja järkevin vaihtoehto. Mutta nyt sitten toivoisin, että jos en saa synnyttää "oikein" niin edes imetyksen hyväksi tehtäisiin se mitä voidaan.

Synnytysvalmennuksessa kyllä puhuttiin kupittelusta ja ruiskulla lisämaidon antamisesta - tarvittaessa, lapsihan voi pärjätä ensi tunnit ilmankin! Suunnitellun sektion esitteessä hehkutetaan heräämöön järjestettyä ensi-imetystilannetta, mutta sektion suunnittelukäynnillä kävi selväksi, että käytännössä tätä ei voida koskaan henkilökuntapulan vuoksi toteuttaa. Selväksi kävi myös se, että kauniista ajatuksista huolimatta pullo tanassa siellä osastolla sektiosta saapuvaa vauvaa odotetaan...

Miehen kanssa on keskusteltu "imetysmyönteisistä" käytännöistä vauvan ensihetkinä, ja hän varmaan jossain määrin yrittää toteuttaa toiveitani. Mutta liian usein olen kuullut niitä tarinoita, että äiti jätti vauvansa suihkun ajaksi kätilölle ja sillä välin oli toiveista huolimatta tungettu pullo suuhun - ja pitäähän miehen esim. syömässä käydä hänenkin, eli ei voi koko ajan vahtia.

Eihän se lapsi siihen lisämaitoon tai pulloon kuole, ja totta kai lisämaitoa on TARVITTAESSA annettava tavalla tai toisella, eikä tämän pitäisi kai olla näin iso juttu. Mutta minua harmittaa tuo synnytystapa sen verran, että haluaisin nyt yrittää kaikkeni imetyksen suhteen, ja tuntuu pahalta jo etukäteen kun kuulostaa siltä, ettei henkilökunnalta välttämättä siihen kovasti tukea heru ja että toiveeni koetaan pahimmassa tapauksessa "oikutteluna".

Miten hankalaksi saan heittäytyä? Saammeko kieltää pullon käytön, jos puolisoni on valmis kupittelemaan/antamaan ruiskulla? (Siihenhän ne hoitajat vetoaa, että jos he joutuvat ruokkimaan niin pullolla käy kätevimmin.)

4

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Ymmärrän ajatuksesi aivan täysin. Muistathan kuitenkin, ettei se pullon saaminen oikeasti ole kuolemantuomio imetykselle. Väittäisinpä jopa, että suurin osa lapsista saa sairaalassa hieman lisämaitoa pullosta ensimmäisinä elinpäivinään, vaikka heitä kuinka imetettäisiin. Joka tapauksessa sinulla on oikeus kieltää pullon antaminen ja jos sinä tai miehesi ruokitte tarvittaessa lasta jollain muulla tavoin, niin hoitajat saavat halutessaan pitää teitä juuri niin hankalina kuin haluavat. Eikä sen isän varmaankaan ole pakko mennä syömään juuri silloin kun sinä olet suihkussa.

      Se on totta, että yleensä sairaalassa ei imetysmyönteisyyteen tunnuta juuri kannustavan (kokemuksia neljästä eri synnytyksestä neljässä eri sairaalassa), mutta eivät he ala vastaan väittää, jos vanhemmat pitävät kiinni päätöksistään ja esittävät ne kyllin selvästi. Toisaalta vaikka lapsi pärjääkin yleensä ensimmäiset tunnit ja päivätkin erittäin vähällä ravinnolla (varsinkin jos se on täyttä tavaraa, eli äidinmaitoa), niin on myös mahdollista, että tämän verensokeri laskee liikaa ja silloin vauva onkin lastenosastolla ja sitten jo lääkärien mielipiteet ovat tärkeämmät kuin vanhempien. Tämän vuoksi yleensä kätilöt ja lastenhoitajat tekevät kaikkensa sen eteen, ettei vahingossakaan niin pääsisi käymään. Lisämaitoa siis annetaan varmuuden vuoksi, vaikkei sitä välttämättä tarvittaisi.

      Jos muuten saat raskauden loppuvaiheessa lypsettyä itseltäsi muutaman pisaran omaa esimaitoa, niin se on erittäin hyvää vauvalle ensimaidoksi, mikäli imetys ei jostain syystä onnistuisi. Ja sitä ei tosiaan tarvita montaakaan pisaraa, sillä eihän vauva normaalistikaan ensimmäisen imetyksen aikana maitoa juurikaan saa.

      • Ap.

        Juu, ei tartte isukin mennä syömään just kun olen suihkussa, se oli olemattoman aasinsillan kautta esimerkki tilanteesta jossa vauva pitää jättää hoitoon toisen vanhemman tehdessä jotain oleellista, kun olen itse vielä leikkuureissulla/heräämössä, mies keskenään vauvan kanssa os:lla ja sen illan aikana miehen on kuitenkin jotain murua rinnan alle saatava (leikkauksesta odotetaan himpun normisektiota pidempää operaatiota, eli en tiedä milloin pääse os:lle) :) Mut se aasinsilta tosiaan selityksestä puuttui.

        Tuota maitohommaa mietin... mulla kun tulee tippoja maitoa lypsämällä ihan nytkin, ja mietin, että pitäisikö sitä jotenkin hyödyntää, mut sit toisaalta mietin pitävätkö minua ihan hulluna jos saavun paikalle maitopussin kanssa, ja onko siellä esim. kylmätilaa johon kotoa tuotu pussi/pullo voidaan säilöä (hygieniasäännökset ehkä estää laittamasta sitä samaan jääkaappiin sairaalan oman äidinmaidon kanssa).

        Hyvä siitä tulee, omalla tai luovutetulla maidolla, pullolla tai ilman, mutta haluaisin tietää yrittäneeni sen minkä itse voin... Kiitos kannustavasta viestistä!! :) Toivotaan että mulle/meille sattuu erityisen imetysmyöteinen kätilö sille ekalle päivälle, siitähän se on yllättävän paljon kiinni.


      • Älä lypsä..
        Ap. kirjoitti:

        Juu, ei tartte isukin mennä syömään just kun olen suihkussa, se oli olemattoman aasinsillan kautta esimerkki tilanteesta jossa vauva pitää jättää hoitoon toisen vanhemman tehdessä jotain oleellista, kun olen itse vielä leikkuureissulla/heräämössä, mies keskenään vauvan kanssa os:lla ja sen illan aikana miehen on kuitenkin jotain murua rinnan alle saatava (leikkauksesta odotetaan himpun normisektiota pidempää operaatiota, eli en tiedä milloin pääse os:lle) :) Mut se aasinsilta tosiaan selityksestä puuttui.

        Tuota maitohommaa mietin... mulla kun tulee tippoja maitoa lypsämällä ihan nytkin, ja mietin, että pitäisikö sitä jotenkin hyödyntää, mut sit toisaalta mietin pitävätkö minua ihan hulluna jos saavun paikalle maitopussin kanssa, ja onko siellä esim. kylmätilaa johon kotoa tuotu pussi/pullo voidaan säilöä (hygieniasäännökset ehkä estää laittamasta sitä samaan jääkaappiin sairaalan oman äidinmaidon kanssa).

        Hyvä siitä tulee, omalla tai luovutetulla maidolla, pullolla tai ilman, mutta haluaisin tietää yrittäneeni sen minkä itse voin... Kiitos kannustavasta viestistä!! :) Toivotaan että mulle/meille sattuu erityisen imetysmyöteinen kätilö sille ekalle päivälle, siitähän se on yllättävän paljon kiinni.

        etukäteen maitoa, vaan anna odotella siihen asti, että pääset itse imettämään vauvaa tai pumppaamaan maidon sairaalassa tuoreena suoraan vauvalle. Veljeni vauva syntyi sektiolla ja joutui olla ensimmäisen vuorokauden happikaapissa kunnes hengitys lähti kunnolla sujumaan. Äiti sai pumpata vauvalle omaa maitoa, jonka sitten sai itse juottaa pullolla vauvalle. Kun vauva pääsi äidin kanssa osastolle, lähti imetys sujumaan heti hyvin. Ja kyllä sairaalassa on äidinmaidoille oma paikka jääkaapissa, minne voi pumpatun maidon laittaa odottamaan, mikäli sitä ei heti syötä.

        Ei kannata stressata asialla liikaa, kyllähän sairaalassa kuukausia olleet keskosetkin saadaan oppimaan imetykselle. Ei se imetys pilalle mene, vaikka vauva pulloa sairaalassa saisikin.


    • ole tiukkana

      Saa sitä vähän hankalaksikin heittäytyä :) Ekan vuorokauden terve vauva pärjää hyvin pienellä määrällä ensimaitoa. Jos ei ole lääketieteellistä syytä antaa lisämaitoa niin kiellä sen antaminen. Itse sain oysissa ensi-imetyksen tehdä jo heräämössä. Jos vain vauvan ja äidin vointi sallii niin kyllä se yritetään järjestää. Ja sitä pitää vaatia! Meillä sit lähti sokerit tippumaan ja piti antaa pullosta. :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7000
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2731
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2303
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      86
      1987
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1695
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      8
      1502
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1278
    Aihe