Opinnäytetyö-kysely: Vauvakirja

Hauskaa kesää

Hei,

Opiskelen graafista suunnittelua Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa. Teen parhaillaan opinnäytetyötä aiheenani itse täytettävä vauvakirja. Tällä hetkellä suoritan taustatutkimusta ja toivonkin että löytäisin paljon innokkaita vauvakirjojen käyttäjiä vastamaan kyselyyn aiheesta. Tarkoitukseni on lähinnä koota ajatuksia kirjojen hyvistä ja kehitettävistä puolista, sekä kirjojen herättämistä tunteista yleensä. Vastauksia voi lähettää tälle palstalle tai vaihtoehtoisesti sähköpostina osoitteeseen: anni.repo(at)edu.ncp.fi

Esitän tässä kysymyksiä aiheesta, mutta otan mielelläni vastaan ajatuksia ja tuntemuksia myös kysymysten ulkopuolelta aiheeseen liittyen. Mikäli et käytä käytä vauvakirjaa, kerro toki miksi. Kiitos vastaajille jo etukäteen :)

- Mitä kirjaa käytät ja kuka sen hankki? (Olisitko itse hankkinut saman kirjan?)
- Mikä kyseisessä kirjassa on hyvää? Entä mitä muuttaisit?
- Paljonko olisit valmis maksamaan vauvakirjasta?

- Mitä aiheita hyvässä kirjassa tulee mielestäsi käsitellä? Entä mitä aiheita voisit jättää käsittelemättä?
- Suositko vapaata kirjoitustilaa vai useita pieniä "kysymyksiä" joihin on pieni vastaustila?
- Kannatatko perinteisiä aiheita tai ehkä enemmän esimerkiksi huumoripitoista sisältöä?
- Kuinka pitkä ajanjakso kirjan olisi hyvä kattaa?

- Mitä vauvakirja sinulle edustaa, onko se tärkeä?
- Millaisia tunteita ja ajatuksia kirjat sinussa herättävät?
- Onko omalta lapsuusajaltasi täytetty kirjaa? Mietteitä siihen liittyen?

- Kuinka suuri merkitys on kirjan ulkoasulla ja kuvituksilla?
- Millainen ulkoasun tulisi olla? (lastenkirjamainen, aikuisen silmää miellyttävä...)
- Ketä varten kirjat mielestäsi tehdään? (tuleeko kirjan näyttää pienen lapsen satukirjalta jne.)
- Millainen kuvitus ja värimaailma sopivat vauvakirjaan? (esim. tunnettu hahmot, vauva-aiheet... )

- Kuvaile muutamalla sanalla millainen on hyvä ja sinun käyttöösi toimiva vauvakirja?

3

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • werso1

- Mitä kirjaa käytät ja kuka sen hankki? (Olisitko itse hankkinut saman kirjan?)
      Mauri Kunnaksen Vauvakirjaa. Lapsi sai sen ristiäislahjaksi, mutta valitsin kirjan itse

Kuvitus on kiva ja oli mielestäni paras mitä katsoin. En halunnut samaa kirjaa, joka itsellä oli lähes 40v sitten.
      Tästä kirjasta puuttuu vapaa tila kirjata omia muistoja, kuten tapahtumia vauva-ajalta. Hiuskiehkuran paikka on turha jne.

20-25e on kipuraja

- Mitä aiheita hyvässä kirjassa tulee mielestäsi käsitellä? Entä mitä aiheita voisit jättää käsittelemättä?
      Painottaisin näitä vauvajuttuja. Esikoulu tai koulujutut ei mielestäni enää liity vauvakirjaan.

- Suositko vapaata kirjoitustilaa vai useita pieniä "kysymyksiä" joihin on pieni vastaustila?
      Sekä että. Vapaata tilaa pitää olla myös kirjata ensimmäisten vuosien tärkeitä tapahtumia.

- Kannatatko perinteisiä aiheita tai ehkä enemmän esimerkiksi huumoripitoista sisältöä?
      Perinteet kunniaan.

max.5 vuotta, painottaen vauva-aikaa.

Se on kiva tapa kirjata muistiin asioita.

Muistoja.

On täytetty, sitä on kiva lukea nyt aikuisena.

Kohtuullisen suuri. En halua kirjaa jossa on tylsiä tai rumia kuvia. En kuitenkaan suosi erityisesti poajalle tai tytölle suunniteltuja kirjoja, unisex-kuvitus kunniaan.

- Millainen ulkoasun tulisi olla? (lastenkirjamainen, aikuisen silmää miellyttävä...)
      Lastenkirjamainen.

- Ketä varten kirjat mielestäsi tehdään? (tuleeko kirjan näyttää pienen lapsen satukirjalta jne.)
      Aikuisia varten. Se on kiva muisto lapsellle omasta lapsuudesta.

- Millainen kuvitus ja värimaailma sopivat vauvakirjaan? (esim. tunnettu hahmot, vauva-aiheet... )
      Pidän tästä Kunnaksen kirjasta, jonka tunnistaa heti hänen tekelekseen.

- Kuvaile muutamalla sanalla millainen on hyvä ja sinun käyttöösi toimiva vauvakirja?
      Selkeä unisex-kuvitus. Yksinkertaisia kysymyksiä vauva-ajasta. Tilaa kirjata vapaata tekstiä.

• kohta niitä on kaksi

Sain kaupan päälle jostakin, en muista tarkalleen mistä. Kyseessä kuitenkin perusvauvakirja, jota myydään esim. Suomalaisessa kirjakaupassa (vaal.sin. ja vaal.pun.). En olisi itse välttämättä ostanut samaa.

Kirjassa on ihan hyviä otsakkeita, paino- ja pituuskäyrät, vähän tilaa piirroksille.

Itse olisin ehkä kaivannut tarkemmin vauva-ajan juttuja (esim. joka kuukaudelle omat sivunsa), enemmän tilaa kirjoittaa ja kummien mielipiteet olisi voinut jättää kokonaan pois (ei niitä koskaan muistanut pyytää). Samoin olisi voinut olla enemmän tilaa valokuville, korteille yms. sekä vaikka muovitaskuja tärkeille papereille (esim. syntymäpaperit, kastetodistus, lapsen ensimmäiset piirrokset).

Jos se on iso ja monipuolinen, 20 - 30 €.

Vauvan kehitystä, mielenkiintoja (sadut, laulut), taitoja (kävely, puhe, polkupyörällä ajo, uimaan oppiminen), pituus ja paino, hampaat, lelut ja leikit, kaverit ja yleensä arjen pienet asiat. Myös ns. lentäville lauseille voisi jättää omat tilansa, meidän esikoiselta kun niitä tuli paljon! Lapsen elämän ulkopuolelle jäävät asiat voisi jättää pois, en osaa pahemmin eritellä, mitä ne olisivat, mutta joissain vauvakirjoissa on ollut turhaa juttua esim. horoskoopeista, presidenteistä yms.

Ehdottomasti vapaata kirjoitustilaa, aihealueita ja aiherajauksia voi olla.

Ehdottomasti perinteinen.

Kouluikään asti, voisi ehkä jopa mennä pidemmällekin!

Lapsen kehitystä ja elämää, sukua, on tärkeä.

Ensimmäisenä tulee mieleen ajatus siitä, että vanhemmat ovat nähneet vaivaa ja olleet kiinnostuneita lapsensa kehityksestä. Lisäksi se on kaunis muisto lapselle, kunhan hän kasvaa isommaksi.

On käytetty kirjaa ja se nousi arvoon arvaamattomaan, kun oma esikoiseni syntyi. Oli mukavaa vertailla ja katsella, miten minä olen kehittynyt ja miten poika kehittyi, mikä meni samanlailla, missä asioissa oli eroja. Miehestäni on myös kirja, mutta se oli jäänyt tyngäksi, eikä syntymätietojen lisäksi muuta tietoa ollut.

Melko suuri merkitys.

Jotain mainittujen väliltä. Toki jos aiheena on vauva, kirja saa olla lapsimainen mutta ei mielestäni lapsellinen.

Kirjat tehdään aikuista lasta varten, eikä sen tarvitse muistuttaa satukirjaa. Satumaista tunnelmaa siitä toki saisi löytyä.

Unisex-värit. Pojille ja tytöille voisi sopia sama kirja, värien pitäisi olla neutraaleja ja vaikka pastelliväreistä en pidäkään, tällaiseen kirjaan ne sopisivat (oma vanha vauvakirjani on ruskea/valkoinen, mikä sekin on mielestäni kiva yhdistelmä). Ei mitään tunnettuja hahmoja, koska silloin kirja muuttuu mainokseksi, enemmän vauva-aiheita ja kuvia lapsista.

Paljon tilaa kirjoittaa, paljon tilaa "lisämateriaaleille" (syntymäpaperit, kastetodistus, piirrustukset, kutsut, diplomit yms.). Aihealueita on hyvä olla, mutta olisi hyvä jättää kohtia myös tyhjäksi, jotta jokaisen lapsen kohdalla niihin voisi kirjoittaa lapsen omaa tarinaa, oli se sitten matkailusta, kavereista, lentävistä lauseista, lapsen omista tarinoista tai muusta sellaisesta.

Semmoinen lisäys vielä, että meille syntyy minä hetkenä hyvänsä pikkukakkonen ja luultavasti ostan hänelle saman vauvakirjan kuin esikoisellakin on. En siksi, että se olisi markkinoiden paras, vaan siksi, että se on kiitettävän monipuolinen ja "vauvamainen" verrattuna niihin vaihtoehtoihin, joihin olen törmännyt. Esikoisella on vauvakirjan lisäksi kaksi muuta kirjaa, joista yhdessä on lyhyt tarina valokuvien kera ja toisessa mietteitä raskausajalta, syntymästä, ristiäisistä ja ensimmäisistä kuukausista. Nämä kaksi olen tehnyt itse, koska niitä vastaavia kirjoja ei mistään saa.

• p07t10

Mulla on myös tuo Mauri Kunnaksen vauvakirja. Kaveri toi ristiäislahjaksi ja olisin valinnut saman!:)

Siinä on ihanat kuvat ja värit! Peruskysymykset ok,mutta valokuville saisi olla enemmän tilaa. En tykkää kun siinä on kysymyksiä että,uutisia kotimaasta,uutisia ulkomailta,hittikappaleita joiden tahtiin hytkyttiin,television katsotuin ohjelma tms. olen niiden päälle liimannut valokuvia... ja "opin liikkumaa" kohta on liian suppea,saisi mielestäni olla ihan kaikille vauvan taidoille kohta.. esim käsien taputus,saunassa ekaa kertaa,opin heiluttamaan yms.

se 20-25e

odotuksesta on kiva laittaa muutama masukuva ja ultrakuville tietty paikka! tässä kirjassa on tosiaan eskarilaiseen asti tilaa ja luulenpa että se on vähän liikaa..

molempia! tässä kirjassa ei le vapaata tilaa niin olen kirjoittanut pitkkin sivun reunoja yms kaikkea,juuri niitä taitoja yms:)

molempia,mutta esikoisellani on nalle puh ja nyt toisella tämä maurikunnas..

odotuksesta vaikka n.4vuotiaaksi?? esikoiseni täyttää pian 4 ja rupee hänen kirjansa jo olemaankin täysi!:)

on se kyllä.. ystävät ja tutut ovat lukeneet (ja naureskelleet) kirjoituksiani niistä ja luulen että lapset tykkäävät isompina myös näyttää sitä esim tyttö- ja poikaystävilleen ;)

välillä ihan jopa ylpeyttä,että hei! oon jokasesta pikkujutusta,sanomisesta ja tekemisestä jaksanut kirjoittaa ja että voi,enpä olisi tätkään kyllä muistanut muuten!muistoja,muistoja:)

on täytetty.vähän vähemmän mitä itse olen täyttänyt lapsieni,mutta riittävästi! vähän naurattaa lukea sitä,ensimmäinen sana kakka yms:D

ei suuri,mutta kiva kun se on söpö ja kiva.. enmmän kirjan sisällöllä,mutta tietty ostan mieluummin näyttävän kun ihan tylsen!
      ei liian tosikko,koska se kertoo lapsesta kuitenkin..
      ei nyt kuitenkaan ihan niinkään.. en ainakaan itse anna lapsen sitä sotkea, repiä tai muuta

koiramäki on kiva,nallepuh ja sitten ne "vanhan ajan kiiltokuvatkin"on kivoja:)

noo,eiköhän se tullut jo selväksi!:D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3204
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1802
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe