Saanko pankista kuolleen pankkitietoja.Olen perimässä ja perunkirjoituksessa ei ollut mukana pankkitietoja, muuta kuin saldo. Nyt kiinnostaa mihin rahat hävinneet.Voinko esim.pyytää pankista vuoden tiedot?
pankkitili
13
3113
Vastaukset
- Ape
Elinaikanaan henkilöllä on ollut oikeus tehdä rahoillaan mitä haluaa, näitä tietoja ei ole oikeutta jälkikäteen saada. Paitsi tapauksissa että epäillään väärinkäytöksiä esim. henkilön kohdalla jonka omaisuuden muut ovat voineet hiuduttaa laittomin nostoin ja keinoin olemattomiin. (klassinen tapaus, dementoitunut henkilö ja tiliä käyttäneet tehot joilla ei tekemiinsä nostoihin/siirtoihin ole ollut oikeutta.)
Vaikka väärinkäytöstäkin epäillään niin se menee eri kautta kuin että kuolinpesän osakkaat listaa saisivat nähtäväkseen. Kuoleman jälkeenhän ei sitten taas mihinkään kenenkään olisi pitänytkään kajota tai ei ole ollut siihen oikeutta. Muutoin kuin lain sallimin tavoin, esim. kohtuullisia akuutteja menoja, mahdollisesti hautajaismenoja yms.
Eli tilanne käytännössä en se että osakas/perijä ei niitä saa. Kuten sanoin, kuoleman jälkeenhän ei mitään erityisiä "tuntemattomia" siirtoja saisi ollakaan ja taas elinaikanaan jos henkilö on itse hallinnut rahojaan, on hän ollut oikeutettu luonnollisesti tekemään niillä mitä itse haluaa. Väärinkäytösepäilyt sitten lähtevät ihan virallista tietä selvitykseen, ei sitä kautta että tulot/menot saisi tutkia pesän osakastaho erikseen.- Seppo
mikä on se virallinen taho, johon voi ottaa yhteyttä, jos epäilee vahvasti väärinkäytöstä ?
Sukulais-setä on dementoitunut (lääkärintodistus ) ja nyt muutama lähiomainen yrittää saada hänet holhoukseen koska toiset lähiomaiset ovat mahdollisesti putsanneet sedän omaisuuden. Siis voiko mitenkään yrittää selvittää asiaa. - poliisi
Seppo kirjoitti:
mikä on se virallinen taho, johon voi ottaa yhteyttä, jos epäilee vahvasti väärinkäytöstä ?
Sukulais-setä on dementoitunut (lääkärintodistus ) ja nyt muutama lähiomainen yrittää saada hänet holhoukseen koska toiset lähiomaiset ovat mahdollisesti putsanneet sedän omaisuuden. Siis voiko mitenkään yrittää selvittää asiaa.poliisi
- kysy
Voit saada tiliotteet vain, jos kaikki pesän osakkaat antavat suostumuksensa. Yleensä kannattaa pyytää kopioita tilitapahtumista siltä, joka on hoitanut vainajan asioita kuoleman jälkeen. Usein vainajan asioita hoitaa ennen kuolemaa joku muu kuin vainaja itse valtakirjalla. Hänellä voi olla tiliotteet myös. Yleensä selvittely kannattaa tehdä ennen perukirjoitusta.
Jos et saa tiliotteita vapaaehtoisesti, voit vain kääntyä poliisin puoleen.- saa
Kuoleman jälkeiseltä ajalta virkatodistusta ja perukirjaa vastaan.
- kysy
saa kirjoitti:
Kuoleman jälkeiseltä ajalta virkatodistusta ja perukirjaa vastaan.
Käsitin, että kyse on omaisuudesta, joka on "kadonnut" ennen kuolemaa.
- vai onko
Jos olette toimittaneet perukirjan verotoimistoon, niin ilmoita, että on syytä pyytää pankista vainajan tilitiedot kuolemaa edeltävältä kolmelta vuodelta.
Verottaja tarkistaa yleensä pankkitilit, jos henkilö on tunnettu ja heillä on vihiä vainajan pankkitillillä käynneistä ulkopuolisten osalta.- ei tarkista
Ei tarkista. Yleensä verottaja pyytää lisäselvityksen perukirjassa mainitulta lisätietojen antajalta.
- mutta mutta
ei tarkista kirjoitti:
Ei tarkista. Yleensä verottaja pyytää lisäselvityksen perukirjassa mainitulta lisätietojen antajalta.
Ei pesän ilmoittajakaan voi tietää, eikä perunkirjoittaja, jos vainaja on esim. antanut jollekin rahaa toisten tietämättä.
Takuuvarmasti verottaja selvittää vainajan pankkitilit tarvittaessa kolmen vuoden osalta ennen henkilön kuolemaa. -Ei tietenkään tapauksissa jos ei ole aihetta. - sanna
mutta mutta kirjoitti:
Ei pesän ilmoittajakaan voi tietää, eikä perunkirjoittaja, jos vainaja on esim. antanut jollekin rahaa toisten tietämättä.
Takuuvarmasti verottaja selvittää vainajan pankkitilit tarvittaessa kolmen vuoden osalta ennen henkilön kuolemaa. -Ei tietenkään tapauksissa jos ei ole aihetta.Kuulin että verottaja tutkisi asian jos varakkaalla ja hyvin tienanneella henkilöllä olisikin perunkirjassa tilien saldona nolla? Siis että varallisuus henkilön kuollessa ei "saisi" huomattavasti poiketa elinaikaisista tuloista? Ja jos poikkeaa, verottaja tutkisi takautuvasti jopa viideltä vuodelta mihin varat ovat menneet?
- Laki niin kuin luetaan
kuolinpesän osakkaat niitä yhdessä pyytävät. Tämä koskee siis tilitietoja, jotka liityvät ennen perittävän kuolemaa tehtyihin tilitapahtumiin. Jos osakkaat eivät pääse yksimielisyyteen asiassa, voidaan kuolinpesään hakea pesänselvittäjä, joka saa kaikki tiedot.
Perittävän kuoleman jälkeen tilitietoihin on oikeus kellä tahansa osakkaista.- lexis
Usein tiliotteet löytyvät vainajan jäämistöstä. Usein ne ovat jonkun hallussa. Kannattaa siis ensimmäiseksi pyytää tiliotteet nähtäväksi siltä, jolla ne on.
Jos tiliotteita ei saa nähtäväksi tai kopioita niistä, on vakavasti harkittava pesänselvittäjän kutsumista apuun, mikä kanattaa kertoa tiliotteita panttaavalle. - hantta
Kyllä kuolinpesänosakkaat saavat pankista tiliotteet mutta täytyy olla muidenkin osakkaiden sustumus.Itse vain kolme viikkoa sitten sain pankista kolmen vuoden tiliotteet mutta minulla täytyi olla kopio perunkirjasta ja toiseten osakkaiden antama valtakirja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135233
- 675034
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 391764
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628