PCO & Metformiini

MimmilleMetukkaa

Jees! Nyt diagnoosi: pco. Eli tässä tarinani:

Olen 25 -vuotias. Minulla on pitkät hyvin epäsäännölliset menkat harvakseltaan, kierto tavallisesti jotain väliltä 35-60, ollut aina (menkat alkoivat 12v). Iho tahtoo kukkia edelleen vaikka kaikenlaiset roaccutan kuurit on syöty. Hiukset ovat ohuehkot ja tuntuvat ohentuvan vuosi vuodelta. Ylipainoa on lähes 20kg, erityisesti vyötäröllä, ihmiset usein luulevat minun olevan raskaana. Muuten en miltään tankkerilta kuitenkaan näytä. Paino alkoi kohota tasaisesti murrosiässä ja kertyi juurikin vyötärölle. Makea on maistunut aina, mutta teininä aloin saada ''sokerikohtauksia'', eli makeanhimoni ei tuntunut ihan terveeltä kaikkiseltaan. Lisäksi minulla oli jotenkin tarve syödä vaikkei ollut nälkäkään. Tarve oli mielestäni enemmän fyysinen kuin henkinen, se ei riippunut mielentilastani.

Oireet ovat siis suorastaan kristallin kirkkaat, joka pistää ihmettelemään miksi diagnoosissa kesti yli 10v, kuitenkin joka vuosi, ja monen vuotena useamminkin olen käynyt ehkäisyneuvolassa, naistentautien polilla, yksityisellä gynellä ja niiden lisäksi opiskelu- sekä työterveyshuollossa, näiden vaivojen takia mutta myös muullakin asialla. Kukaan ei aikaisemmin edes vilauttanut mahdollisuutta pco: hon. Taitaa lääkärit olla vielä aika pihalla koko jutusta.

Lapsihaaveet ovat sorttia ''ehkä muutaman vuoden päästä'', joten yritystä ei ole ollut eikä siis myöskään kokemusta raskautumisesta. Ajattelin kuitenkin tälle palstalle kirjoittaa, kun arvelin täällä eniten olevan pco:laisia.

Diagnoosin jälkeen luin aiheesta kaiken mahdollisen mitä käsiini sain, ja pistin merkille hyvät kokemukset metformiinista. Niinpä pitkällisen tinkauksen tuloksena lääkäri minulle tuota kirjoitti, ja sitä menee nyt annoksella 3x500mg, eli siis 1500mg/vrk.

Olen syönyt tuota nyt kuukauden päivät. Maha oli alkuun sekaisin ja hieman yökötti, siltä osin tuntemukset jo parantuneet. Makeanhimo tuntuu vähentyneen. Muuta en osaa näin alkuun sanoa. Mutta kokemukset kiinnostavat, eli jos olet syönyt metuja niin:

- Auttoiko laihtumaan? Jos auttoi niin oliko se ruokahalun muutosten ansiota vai laihduttiko ihan muutenkin? Paljonko lähti?

- Lähtikö rasvaa erityisesti vyötäröstä?

- Maistuuko sokerit entiseen malliin, onko himot hallinnassa?

- Mitä tapahtui iholle?

- Onko henkisessä voinnissa muutosta?

- Tukassa muutosta?

En toki odota että metut minulta nappaa tuon 20kg pois, mutta sitä, että normaali syöminen helpottuisi ja auttaisi siten painonpudotuksessa.

Kaikenlaiset kokemukset ja tarinat kiinnostavat, vähän laajemminkin kuin tyyliin ''söin puoli vuotta clomeja ja metuja ja nyt rv 12 3''. Toki kivoja kuulla nekin:)

Suuret kiitokset vastauksista!

3

4188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mie vaan

Hei,

Olen syönyt metukoita ja clomeja jo monen monituista vuotta, välillä on tietty pidetty clomeista taukoa.
      Itselläni ei ole painoon vaikuttanut kuin ehkä alussa. Mutta kun metukat tasaantu käytön myötä, ruokailu oli samanmoista. Eli laihduttaa on pitänyt ihan oikeasti, ei metujen avulla.

Metuilla on saatu pco kuriin ja clomeista ei ole ollut pelkästään apua vaan itselläni on ollu käytössä myös piikitykset ja inssit. Raskaaksi olen tullut, mutta ovat menneet kesken :(. Ei oikein jaksais tätä !!!! Syytä kun ei ole löytynyt.

Mutta toivotan sinne onnea!

• toiveikas11

Moi!

Olen 23-vuotias naisen alku ja mieheni kanssa olemme kärsineet lapsettomuudesta n. 3vuotta. aluksi kävin yksityisellä gynellä, runsaiden ja todella kivuliaiden kuukautisten takia (oksentelu, ripulointi, lihas jomotukset, huimaukset, kuumat aallot yms) ja myös lapsettomuuden takia.

Sain sitten lähetteen naistenpolille ja siellä tutkittiin monen monta kertaa mikä vaivaa. Kuukautiskipuihin en saanut selitystä, mutta diagnisoitiin mulla PCO ja ovuloimattomuus. Clomeja söin aluksi 1x1 ja miljoonissa verikokeissa. Ei Clomit toimineet ja lääkäri ehdotti taukoa lääkkeistä pitkän käytön jälkeen. Ja puoli vuotta aikaa laihduttaa 10 % painostani..elikkä n. 10 kg. Aina olen ollut pyöreähkö, mutta en mielestäni lihava. Näin ollen, lääkäri lupaili, että jäisin heti raskaaksi.

Sain puolessa vuodessa -8kg pois, vhh avulla. Koin laihduttamisen aikas vaikeaksi, PCO kärsiville kai yleistä :) Mutta raskaaksi en jäänyt...Verikokeissa näytti ovulaatio neg. Myös kotitesteissä.

Uusi lääkärin käynti näytti lupaavalta: lääkäri tyytyväinen painonpudotukseen ja määräsi uudet lääkkeet: Clomifen nousevin annoksin (jos tarve) ja Metforem 1G 1x1 päivittäin.
      Viime viikolla sitten kävin taas verikokeissa ja lääkäri soittikin vähän ajan kuluttua että ovulaatio tapahtuu! Sovittiin lääkärin kanssa että menen ultraan tutkimukseen, miten rakkulat kehittyvät. Olin puhelun hetkellä töissä ja kirjaimellisesti hypin seinille ja puhkuin onnellisuutta! VIhdoinki tunsin itseni "normaaliksi" .. Heti soitin miehelleni ja ilmoitin vanhemmileni ja parille ystävälleni, jotka asiasta tietävät.

No..taas palattiin pilvilinnoista töminällä maahan.. Ultrassa näkyi, ettei kehitystä ole haivaittavissa. Ollenkaan. Sillä hetkellä tuntui et seinät kaatuis päälle. Kyselin sitte kyynel silmässä miks toinen lääkäri sanoi ovulaation tapahtuneen.. Ei tämä osannut selittää asiaa :(((

Nyt taas joussaa verikokeissa ja syödään Clomeja.. Mutta usko ja toivo.. ei niitä ole enää ollenkaa.. Tietysti pieni toivon kipinä on kun jaksaa käydä näitä lävitse.
      Onneksi mulla on laaja tukiverkko ympärillä.. Kaikista vahvin ja turvallisin on mieheni, joka on uskomattoman ihanasti käynyt mukanani lääkäreissä ja ollut 200 % ja ylikin mukana tässä.
      Ja tietysti olen lukenut muiden kokemuksia ja niistä saanut pientä toivoa aina :)

Toivon mukaa saatte selkoo.. en oo mikään kirjailija tyyppiä ;))
      Mut täytyy sanoo, helpotti lukea netistä etten ole ainoa, joka joutuu näitä kokemaan..

palaillaan!

• Jaksamista

Moikka!

Vaikka ensimmäinen viesti koski metuja, niin laitan tänne omat kokemukseni aiheesta. Itselleni niitä ei koskaan ole ehdotettu ja clomejakin kokeilin vain parin kierron ajan.

Sain PCO-diagnoosin noin vuoden sen jälkeen, kun kuukautisia ei tullut ilman teroluteja/clomeja. Sitä ennen söin pillereitä, mikä piti ilmeisesti mieshormonit kurissa ja kuukautiset säännöllisinä. Diagnoosi tuli vasta sen jälkeen, kun naistenklinikalla tutkittiin lapsettomuuden syitä ja mahdollista endometrioosileikkausta. Paino nousi, söin mitä tahansa ja iho kukki.

Ensimmäinen, mitä minulle suositeltiin oli painonlasku, vaikkei ylipainoa indeksin mukaan ollutkaan. Sain painon alas jättämällä sokerit pois. Ja käytännössä jätin vain valkoisen sokerin ja jauhon, eli nopeat hiilihydraatit sekä kaikki mahdolliset kevyttuotteet. Sen sijaan söin proteiineja jokaisella ruokailulla ja perusrasvaisia ruokia, mikä helpotti painonpudottamista, kun ei tarvinnut nähdä nälkää. Paino tippu parissa kuukaudessa tällä keinoin 5kg ja kierto normalisoitui painoindeksin ollessa noin 23.

Vaikka kierto normalisoitui, minulla todettiin ovuloimattomuus. Tästä syystä aloitettiin induktiohoito, eli pistin itseäni muistaakseni seitsemän päivän ajan. Ovulaatio tuli, ja hedelmöitys tapahtui inseminaation avulla. Vähän ihmetyttää, ettei Toiveikkaan lääkäri ole ottanut rankempia keinoja käyttöön, kun kerran clomit eivät tuota tulosta. Tämäkään hoito ei tietenkään auta kaikilla.

Nyt oottelen sitten malttamattomana masuasukin kasvua ja jännään, että vaikuttaako raskaus helpottavasti myöhempiin pco-oireisiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6565
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      83
      1235
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      81
      915
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe