Muistelisin, että tästä aiheesta on joskus ennenkin ollut täällä ketju, mutta kun en pikaisella selaamisella löytänyt sitä ketjua, päätin aloittaa uuden.
Tiedän, että jotkut pitävät ketjukaulainta hirveänä vempeleenä, toisista se on hyvä oikein käytettynä. Itse otin ketjukaulaimen käyttöön muutama kuukausi sitten kun sitä mulle koulutuskentällä suositeltiin...
Olen kokenut sen ihan toimivaksi vempeleeksi, koiralta on mm. jäänyt pois hihnaa päin juoksentelu, mitä se vielä muutama kuukausi sitten huvikseen harrasti. Samoin helpottaa tuo koiran hallittavuutta joissain tilanteissa... kiva juttu, kun itsellä tuota pituutta on vain vähän reilu 160cm.Pyrin siis kuitenkin siihen, että se ketju ei kiristy... MUTTA. Eilen sattui sellaisen pieni räyhäkohtaus koiralle, jossa se syöksyi päin hihnaa... ja ketjun kiristyminen (en siis kiristänyt sitä, vaan koira itse kiristi) vain lisäsi koiran kierroksi entisestään, vaikka henki pihisi.
Mitä hyötyjä ja haittoja siis ketjukaulaimesta?
Ketjukaulain +/-
31
1854
Vastaukset
- 12+20
Hyötyjä on paljonkin, kuten itsekin olet todennut. Haittoja ei ole oikeastaan kuin se yksi: ketjun kiristyminen liian kireäksi jolloin henki pihisee. Toinen jota esiintyy pidempiturkkisilla on karvan kuluminen.
Tätä ensinmainittua haittaa voi poistaa opettamalla ja sen jälkeen käyttämällä istu-käskyä. Eli kun koira on vetänyt itsensä nk. jojoon, annat koiralle kehotteen "istu hetkeksi, niin henki kulkee". Omalla rauhallisella ylijumalallisella käytökselläsi saat koiran kierrokset nopeasti laskemaan, koira istuutuu ja rauhoittuu.- aloittelija vain
Joo, suunnilleen noin olen pyrkinyt toimimaan.
Ja kuluttaa muuten karvaa tuolta munkin koiralta, vaikka turkki aika lyhyt onkin...
- canis.familiaris
Itse käytän isoillakoirilla pitkäkejusta pantaa. Se on helppo laittaa päälle ja pois.
Samoin siitä on apuja myös itse koulutustilanteissa tai jos sattuu rahinä tai vast.
Hyvä kestävä kapine ja turhaan ihmiset sitä arkailee.
Mielikuvat tai väärinkäytökset sikseen. Pahaa jälkeä saa millä pannalla tahansa.- aloittelija vain
"jos sattuu rahinä tai vast."
Ei silloin lisää kierroksia? - canis.familiaris
aloittelija vain kirjoitti:
"jos sattuu rahinä tai vast."
Ei silloin lisää kierroksia?Miten&miksi? eikö kuitenkin päinvastoin..=D
- aloittelija vain
canis.familiaris kirjoitti:
Miten&miksi? eikö kuitenkin päinvastoin..=D
Siten, että ketju kiristyy => koira tuntee paineen => paine lisää agressiivisuutta=> rähinöintihalu lisääntyy.
Näin siis mun koiralle tuntui käyvän. aloittelija vain kirjoitti:
Siten, että ketju kiristyy => koira tuntee paineen => paine lisää agressiivisuutta=> rähinöintihalu lisääntyy.
Näin siis mun koiralle tuntui käyvän.Sanoisin,että riippuu koirasta.Voi hyvinkin käydä noin.
Jos on kyseessä vaikka koira,jolla on vahva taisteluhalu tai/ja tosissaan pyrkii päälle,niin "pieni" kuristus saattaapi vaan saada puhtia lisää.Toisaalta saattaa yhdistää ikävän tunteen vastapuoleen,ja siitä sitten enemmän kierroksia.
Vähän kuin joidenkin koirien vetäminen,oli kyseessä panta tai kurkkari,niin kun saadaan veto päälle,niin se itse veto/tunne kaulassa saa aikaan sen,että koira (osaltaan saattaa pyrkiä siitä poiskin) vetää vielä kovemmin.- canis.familiaris
Näin siis mun koiralle tuntui käyvän.aut, ei voi vastata..."Siten, että ketju kiristyy => koira tuntee paineen"...tähän pitäisi loppua..
- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Sanoisin,että riippuu koirasta.Voi hyvinkin käydä noin.
Jos on kyseessä vaikka koira,jolla on vahva taisteluhalu tai/ja tosissaan pyrkii päälle,niin "pieni" kuristus saattaapi vaan saada puhtia lisää.Toisaalta saattaa yhdistää ikävän tunteen vastapuoleen,ja siitä sitten enemmän kierroksia.
Vähän kuin joidenkin koirien vetäminen,oli kyseessä panta tai kurkkari,niin kun saadaan veto päälle,niin se itse veto/tunne kaulassa saa aikaan sen,että koira (osaltaan saattaa pyrkiä siitä poiskin) vetää vielä kovemmin.Liittyskö kurkkari verenkiertoon tai hapensaantiin yhtään?....en mää vaa tierä..ehkä. Jos niin loppuu siinä taistelukoirankin tahto tarvittaessa..näin isotpojat asian kertoi..
- aloittelija vain
molossi kirjoitti:
Sanoisin,että riippuu koirasta.Voi hyvinkin käydä noin.
Vähän kuin joidenkin koirien vetäminen,oli kyseessä panta tai kurkkari,niin kun saadaan veto päälle,niin se itse veto/tunne kaulassa saa aikaan sen,että koira (osaltaan saattaa pyrkiä siitä poiskin) vetää vielä kovemmin.Miten sun mielestä molossi sitten tuollaisessa tilanteessa/tuollaisen koiran kanssa olisi parasta toimia?
- aloittelija vain
Liittyskö kurkkari verenkiertoon tai hapensaantiin yhtään?....en mää vaa tierä..ehkä. Jos niin loppuu siinä taistelukoirankin tahto tarvittaessa..näin isotpojat asian kertoi..
No minäkin kuulin isoilta tytöiltä juttuja... ja sitten kun olen kuullut että on kiltti ja ilkeä tapa käyttää kurkkaria, niin mietin että yrittääkö ne houkutella mut pienen pahoille teille vai onko ne muuten vaan *hys hys* juttuja... :D
Eli mikä on väärinkäyttöä ja mistä vaan ei puhuta... sitä rajaa etsin! - canis.familiaris
Miten sun mielestä molossi sitten tuollaisessa tilanteessa/tuollaisen koiran kanssa olisi parasta toimia?
"Väljät pois ja vasemmalle"...psta
Miten sun mielestä molossi sitten tuollaisessa tilanteessa/tuollaisen koiran kanssa olisi parasta toimia?
Vähän huono olen antamaan yleispäteviä,kun minusta viimekädessä on niin yksilökohtasia moni juttu.
Mutta jos nyt jotain heittäis,niin ilmeisesti pannassa pito vaikeampi?
Kun joillain hallinta voi joskus pannassa olla parempi (toisilla taas kurkkarissa),niin jos nyt näyttää,että intoutuu enemmänkin tuontyyliseen,niin laittaisin kuonopannan niin kauaksi,että saa koissun niin hanskaan,että touhu loppuu(varsinkin jos siis isosta ja rajusta kyse).Kuonopannassa ei ainakaan saa kierroksia (jos sitä kurkkarilla saa),ja se hyvä puoli,että jos itse alkaa jänskättää liikkuminen tuon hepulin varalta,niin voi ottaa rennommin,kun tietää,että pysyy hyvin käsissä,eikä tarvi siis itse voimaa.
Mutta pääasia tietty,että alkaa vaan vahvistaa omaa asemaa ja minun vakineuvoni :D,opettaa ja treenaa ja vahvistaa sille koiralle kunnolla mitä haluaa.canis.familiaris kirjoitti:
Liittyskö kurkkari verenkiertoon tai hapensaantiin yhtään?....en mää vaa tierä..ehkä. Jos niin loppuu siinä taistelukoirankin tahto tarvittaessa..näin isotpojat asian kertoi..
Taitaa vissiin liittyä...
Juu loppuu,jos saa sen hapen loppumaan (hyi kauheeta juttua).
Tuon tyyppisillä vaan se periksi anto (ellei ihan tajua saa kankaalle) ei välttämättä ole ihan helppoa. Jo luonteenpiirteiden ja ehkä osalla kaulan lihasten (massan)kin vuoksi.
Tuli mieleen yksi lööppi jenkeistä,kun kaksi tutun rotuista oli teilannut(en muista oliko lopullisesti) isäntänsä.
Olikohan pappa harrastanut ja hapetusta,ja yksi "kaunis" kerta kaverukset päättikin,että hapetetaas nyt tuokin vaihteeksi,ja kunnolla...O_O
No joo,oikeesti,tiedä häntä tai häntää...- aloittelija vain
molossi kirjoitti:
Vähän huono olen antamaan yleispäteviä,kun minusta viimekädessä on niin yksilökohtasia moni juttu.
Mutta jos nyt jotain heittäis,niin ilmeisesti pannassa pito vaikeampi?
Kun joillain hallinta voi joskus pannassa olla parempi (toisilla taas kurkkarissa),niin jos nyt näyttää,että intoutuu enemmänkin tuontyyliseen,niin laittaisin kuonopannan niin kauaksi,että saa koissun niin hanskaan,että touhu loppuu(varsinkin jos siis isosta ja rajusta kyse).Kuonopannassa ei ainakaan saa kierroksia (jos sitä kurkkarilla saa),ja se hyvä puoli,että jos itse alkaa jänskättää liikkuminen tuon hepulin varalta,niin voi ottaa rennommin,kun tietää,että pysyy hyvin käsissä,eikä tarvi siis itse voimaa.
Mutta pääasia tietty,että alkaa vaan vahvistaa omaa asemaa ja minun vakineuvoni :D,opettaa ja treenaa ja vahvistaa sille koiralle kunnolla mitä haluaa.Joo toi hepulin tulo oli oikeastaan yksi yksittäinen uusi juttu, mikä tapahtui eilen (kirjoittelin siitä sitä&tätä ketjuun). Ja siinä yhteydessä huomasin, että ohops, se reagoikin tällä tavalla tuohon ketjun kiristymiseen. Eli en vielä tiedä onko se yksittäinen höyräys (ehkä juoksuihin liittyvä tai jotain) vai alkaako tuota tapahtua useamminkin...
Vähä ehkä haluaisin laajemmallakin tasolla tietää, että miten tuon tyyppistä (jos se nyt on tuon tyyppinen) pitäisi kouluttaa... kun koulutuskentällä olen saanut ohjeita, että nyt vuoden ikäisenä mun pitäisi ottaa siltä luulot pois, että on luonteikas narttu. Mutta onko se sitten vai ei...
- hyyvvaaa
Meillä on toisinaan ketju käytössä eikä mitään haittoja meillä oo ollu. Koira ei vedä hihnassa, joten ei kuristukkaan. Helppo ja nopea laittaa päälle ja ohitustilanteissa olo on itsevarmempi joten koirakaan ei rupea rähisemään. Ja koirallekkin kevyt kaulassa ja varsinkin näin kesällä parempi kuin leveä nahkapanta.
Mutta en kyllä käyttäisi jos koiralla taipumusta vetämiseen, silloin joko vedonesto valjaat tai kuonopanta. Koiran kaula on kuitenkin niin herkkä alue ja voi vahingoittua helposti jatkuvasta vetämisestä ja nykimisestä.- aloittelija vain
Ei meillä mitään varsinaista veto-ongelmaa ole, pääosin kulkee jo nätisti (koira siis vuoteinen), kurkkari auttoi lähinnä siihen, että yllätyssyöksähtelyt päin hihnaa oli helpompi karsia.
- canis.familiaris
Ei meillä mitään varsinaista veto-ongelmaa ole, pääosin kulkee jo nätisti (koira siis vuoteinen), kurkkari auttoi lähinnä siihen, että yllätyssyöksähtelyt päin hihnaa oli helpompi karsia.
"että yllätyssyöksähtelyt päin hihnaa "..?
- aloittelija vain
"että yllätyssyöksähtelyt päin hihnaa "..?
Harrasti sellaista, että otti/yritti ottaa vauhtia ja juosta päin hihnaa. Tavallisen pannan kanssa, jos en ennättänyt huomata aikeita ajoissa, lennähdin aika kivasti, kurkkarin kanssa en. Tapa nyt suurinpiirtein poissa (paitsi eilen räyhän yhteydessä yritti sitä taas pari kertaa).
- canis.familiaris
Harrasti sellaista, että otti/yritti ottaa vauhtia ja juosta päin hihnaa. Tavallisen pannan kanssa, jos en ennättänyt huomata aikeita ajoissa, lennähdin aika kivasti, kurkkarin kanssa en. Tapa nyt suurinpiirtein poissa (paitsi eilen räyhän yhteydessä yritti sitä taas pari kertaa).
Juu mutta miksi? Senkö vuoksi että "pirumielessä" vai mikä se aiheuttaa.
- aloittelija vain
Juu mutta miksi? Senkö vuoksi että "pirumielessä" vai mikä se aiheuttaa.
No mä käsitin sen penskamaiseksi pelleilyksi, joka varmaan liittyi siihenkin, että energiaa oli kertynyt vähän liikaa... tuo taisi alkaa aikaan, jolloin itse sairastelin (useamman kuukauden) ja jaksoin tehdä koiran kanssa normaalia vähemmän, ja koira taas puolestaan kasvoi ja vahvistui.
- canis.familiaris
No mä käsitin sen penskamaiseksi pelleilyksi, joka varmaan liittyi siihenkin, että energiaa oli kertynyt vähän liikaa... tuo taisi alkaa aikaan, jolloin itse sairastelin (useamman kuukauden) ja jaksoin tehdä koiran kanssa normaalia vähemmän, ja koira taas puolestaan kasvoi ja vahvistui.
okei. sitähän se.
- aloittelija vain
Ja muuten nyt kun muistelen, vaikka se alkoi siinä vaiheessa kun tein vähemmän, se paheni sitten kun aloin tervehtyä ja tehdä enemmän... tai oikeastaan vaatia enemmän. Silloin kun olin sairaana koira sai nimittäin elää vähän pellossa... perussäännöistä pidin kyllä kiinni, mutta esim. kun en jaksanut niin paljon liikkua, niin vein sen usein jonnekkin missä sai olla irti, heittelin lumipalloja ja keppejä ym. lähinnä hauskanpitoa koiralle.
- canis.familiaris
Ja muuten nyt kun muistelen, vaikka se alkoi siinä vaiheessa kun tein vähemmän, se paheni sitten kun aloin tervehtyä ja tehdä enemmän... tai oikeastaan vaatia enemmän. Silloin kun olin sairaana koira sai nimittäin elää vähän pellossa... perussäännöistä pidin kyllä kiinni, mutta esim. kun en jaksanut niin paljon liikkua, niin vein sen usein jonnekkin missä sai olla irti, heittelin lumipalloja ja keppejä ym. lähinnä hauskanpitoa koiralle.
Juu tunnistan asian. "virne" silmäkulmassa kohti uusia kujeita..
- canis.familiaris
"Mutta en kyllä käyttäisi jos koiralla taipumusta vetämiseen, silloin joko vedonesto valjaat tai kuonopanta."...minä taas harkitsisin vakavasti kouluttamista vedottomaksi.
- Pen_tu
Luin juuri vähän aikaa sitten eräästä kirjasta, että ketjukaulaimen vääränlainen käyttö voi aiheuttaa henkitorven painumisen kasaaan, eli lopulta koira ei saa enää henkeä. Uskoisin, että näin voi käydä, jos koiran annetaan vetää eli pantaa ei osata käyttää oikein.
- aloittelija vain
Ketjukaulaimen vääränlainen käyttö... miten ketjukaulainta käytetään väärin?
* hapetus?
* jatkuva nykiminen?
* sijoittaminen sinne korvien taakse kivuliaaseen paikkaan?
*vai... ? - canis.familiaris
* hapetus?
* jatkuva nykiminen?
*vai... ?Noihin mainitsemisiisi asioihin voi käyttää mitä pantaa tahansa...Se joka sitä käyttää tietää sen hyvät ja huonot puolet. Koulutuspannan arvioia ei kannata tehdä sellaisen joka luo siitä mielipiteen mielikuvan perusteella (ketjukuristuspanta) Kuten ei kannata kertoa mielipidettä mistäään mistä ei ole kokemusta. Mutu mielipide on täysin arvoton juttu. Näin yleisesti.
- Pen_tu
* hapetus?
* jatkuva nykiminen?
*vai... ?Ainakin tällainen on mielestäni väärinkäyttöä: tuttavani halusi opettaa koiransa olemaan vetämättä, joten hän hankki koiralle ketjukaulaimen. Kun koira veti, hän nykäisi koiraa rajusti taaksepäin ja karjui samalla "ei vedä!".
Toisinsanoen hän oletti pannan tekevän kaiken työn hänen puolestaan. - aloittelija vain
Pen_tu kirjoitti:
Ainakin tällainen on mielestäni väärinkäyttöä: tuttavani halusi opettaa koiransa olemaan vetämättä, joten hän hankki koiralle ketjukaulaimen. Kun koira veti, hän nykäisi koiraa rajusti taaksepäin ja karjui samalla "ei vedä!".
Toisinsanoen hän oletti pannan tekevän kaiken työn hänen puolestaan.Juu. Ostin muuten kirjaston poistomyynnistä 80-luvulla kirjoitetut koirakirjan, jossa neuvottiin opettamaan pois vetämisestä juurikin noin...
- canis.familiaris
Niinhän se on että vaikka olisi auto ja ajokortti, niin se ei silti ole aina hyvä yhdistelmä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529