Akun lataus: Kannettavan ensilataus

Akku°

Kannettavan akun ensilataus. Kauanko yleensä kestää akun täyteen lataus, kyseessä 57Wh:n kuusikennoinen akku? Muutama tunti vai yön yli?

Akku paikalleen, kone pihanpäähän. Pitäisi jättää kone kiin ja lähteä hoitamaan kaupungille muita asioita.

15

4550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akku°

      Amatööri lisäkyssäri, sillä kyseessä esimmäinen läppäri. Saako tuon akun ladattua jos koneen kansi on kiinni vai katkaiseeko se automaattisesti virran?
      Tämä siksi kun pitäisi jättää se yksikseen latautumaan muutamaksi tunniksi.

      • akku1

        Akku ladataan aina täyteen.
        eli siinä 10-16h.


    • Akku paikalleen ja verkkovirtajohto kiinni (molemmista päistään). ; )

      Siinähän se latautuu, ei tarvitse kantta avata eikä käynnistellä. Hyvä onkin, että latailua ei tehdä koneen muutoin käydessä, akun lämpörasitteen vuoksi.

      Eipä se akku ensilatauksessa kovin pitkään lataudu. Kun latausvalo sammuu, on akku täysi, eikä lataudu enää _yhtään_, sanottiin nettisivuilla tai käyttöohjeessakin mitä tahansa esim. 16 tunnin latausajoista. Vanhentunutta tietoa on paljon liikkeellä ja sitä levittävät jopa valmistajat, kun eipä tuo asia niin ensisijaisen tärkeä olekaan.

      Akkua olisi välillä hyvä käyttää vaikka kerran kuussa niin tyhjäksi kuin se menee, eli kone sammuu automaattisesti ja sitten ladata kerralla täyteen. Ei niinkään akun itsensä vuoksi, vaan latausautomatiikan, jotta se tietäisi kalibroitua akun parametreille sopivaksi.

      • Akku°

        Kyseessä 57Wh:n Li-ion ja uusi korkkaamaton kone. Kauankohan se suunnillen latautuu ensimmäisellä kerralla?

        Jotkut mainitsee kuten tuossa ylempänä 10-16 tuntia ja toiset puhuvat vain 3-4 tunnista ensilatauksessa ja siitä ettei akku edes lataudu täyteen ensikerralla.

        Jos on poissa ja kone piuhan päässä kansi kiinni ( jotkut laittavat uuden koneen lataukseen yöksi nukkumaan mennessään ), niin ilmeisesti valvontaelektroniikka pitää hommat reilassa ja stoppaa latauksen.

        Ajattelin tehdä akun ensilatauksen ennenkuin edes teen koneen käyttöönottoa ja kaikkea mitä siihen liittyy, recovery-levyjen polttoineen jne.

        Entä ne enempi vähempi moninmutkaiset uuden akun herättelylataukset joista saa toisinaan lukea, ovatko edelleen voimassa?

        Valmistajan pienessä paperiaapisessa ( super köyhä ja suppea, sillä ei pitkälle mennä, ei edes kunnon alkeita ) mainitaan, että varastoitaessa akkua se tulee säilyttää ympäröivässä lämpötilassa ja noin 30 - 50%:n latauksessa, sekä ladata noin kerran kukaudessa välttääkseen liiallisen latauksen alenemisen.

        Ilmeisesti tuo käytössä akun loppuun käyttäminen kerran kuussa on sitten toinen metodi.

        Toisaalla ssa myös lukea, että Li-ion akkuja pitäisi ladata suhteelisen usein ns. pikkulatauksilla, suurten tyhjästä täyteen latauksiensijaan. Paljon liikku erilaista tietoa aiheesta.

        Wikissä hieman erilainen ohjeistus: http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku#Lataus_ja_k.C3.A4ytt.C3.B6_3

        .


      • Akku° kirjoitti:

        Kyseessä 57Wh:n Li-ion ja uusi korkkaamaton kone. Kauankohan se suunnillen latautuu ensimmäisellä kerralla?

        Jotkut mainitsee kuten tuossa ylempänä 10-16 tuntia ja toiset puhuvat vain 3-4 tunnista ensilatauksessa ja siitä ettei akku edes lataudu täyteen ensikerralla.

        Jos on poissa ja kone piuhan päässä kansi kiinni ( jotkut laittavat uuden koneen lataukseen yöksi nukkumaan mennessään ), niin ilmeisesti valvontaelektroniikka pitää hommat reilassa ja stoppaa latauksen.

        Ajattelin tehdä akun ensilatauksen ennenkuin edes teen koneen käyttöönottoa ja kaikkea mitä siihen liittyy, recovery-levyjen polttoineen jne.

        Entä ne enempi vähempi moninmutkaiset uuden akun herättelylataukset joista saa toisinaan lukea, ovatko edelleen voimassa?

        Valmistajan pienessä paperiaapisessa ( super köyhä ja suppea, sillä ei pitkälle mennä, ei edes kunnon alkeita ) mainitaan, että varastoitaessa akkua se tulee säilyttää ympäröivässä lämpötilassa ja noin 30 - 50%:n latauksessa, sekä ladata noin kerran kukaudessa välttääkseen liiallisen latauksen alenemisen.

        Ilmeisesti tuo käytössä akun loppuun käyttäminen kerran kuussa on sitten toinen metodi.

        Toisaalla ssa myös lukea, että Li-ion akkuja pitäisi ladata suhteelisen usein ns. pikkulatauksilla, suurten tyhjästä täyteen latauksiensijaan. Paljon liikku erilaista tietoa aiheesta.

        Wikissä hieman erilainen ohjeistus: http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku#Lataus_ja_k.C3.A4ytt.C3.B6_3

        .

        Li-ioniakku tosiaankin säilyy parhaten n. 40 % varauksessa ja kylmässä mutta kuivassa varastoituna, mutta käytännön ohjeissa yleensä ollaan käytännöllisiä ja vain todetaan akun säilyvän parhaiten täyteen varattuna. Akun säilytys tyhjänä on sille tuhoisaa, joten ehkä käytännössä on parempi pitää täynnä kuin puolillaan.

        Joissakin läppäreissä on akun ikää pidentävä moodi, joka lataa akun aina vain noin 3/4 täyteen. Tätä on viisasta käyttää jos kone enimmäkseen on verkkovirtaan kytkettynä ja kytkeä pois vain ennen läppärillä reissuun lähtöä.

        Akkua kuluttaa normaalikäytössä aika, lämpö ja varaussyklit, joten läppärin säilytys viileässä, kuivassa paikassa on hyvä ajatus, samoin lataus mahdollisuuksien mukaan aina koneen muutoin ollessa suljettuna.

        Luulisin, että yksi varaussykli on tyhjästä täyteen, jonka voi ilman seurauksia jakaa kuinka pieniin osavarauksiin tahansa, mutta tuosta en ole varma. Itse välttelen joka välissä lataamista...


      • Matin Karvahattu
        Akku° kirjoitti:

        Kyseessä 57Wh:n Li-ion ja uusi korkkaamaton kone. Kauankohan se suunnillen latautuu ensimmäisellä kerralla?

        Jotkut mainitsee kuten tuossa ylempänä 10-16 tuntia ja toiset puhuvat vain 3-4 tunnista ensilatauksessa ja siitä ettei akku edes lataudu täyteen ensikerralla.

        Jos on poissa ja kone piuhan päässä kansi kiinni ( jotkut laittavat uuden koneen lataukseen yöksi nukkumaan mennessään ), niin ilmeisesti valvontaelektroniikka pitää hommat reilassa ja stoppaa latauksen.

        Ajattelin tehdä akun ensilatauksen ennenkuin edes teen koneen käyttöönottoa ja kaikkea mitä siihen liittyy, recovery-levyjen polttoineen jne.

        Entä ne enempi vähempi moninmutkaiset uuden akun herättelylataukset joista saa toisinaan lukea, ovatko edelleen voimassa?

        Valmistajan pienessä paperiaapisessa ( super köyhä ja suppea, sillä ei pitkälle mennä, ei edes kunnon alkeita ) mainitaan, että varastoitaessa akkua se tulee säilyttää ympäröivässä lämpötilassa ja noin 30 - 50%:n latauksessa, sekä ladata noin kerran kukaudessa välttääkseen liiallisen latauksen alenemisen.

        Ilmeisesti tuo käytössä akun loppuun käyttäminen kerran kuussa on sitten toinen metodi.

        Toisaalla ssa myös lukea, että Li-ion akkuja pitäisi ladata suhteelisen usein ns. pikkulatauksilla, suurten tyhjästä täyteen latauksiensijaan. Paljon liikku erilaista tietoa aiheesta.

        Wikissä hieman erilainen ohjeistus: http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku#Lataus_ja_k.C3.A4ytt.C3.B6_3

        .

        Härregud, vaikka on hyvä ottaa asioista selkoa, mutta eikö sinusta tunnu, että tässä tapauksessa funtsit ehkä vähän liikaa...akun käyttöikä on tiettyjä vuosia vähän akusta riippuen ja siihen et voi juurikaan itse vaikuttaa, paitsi jos teet koko ajan totaalisesti kaiken väärin. Lue se saatanan käyttöohje ja toimi sen mukaan.


      • Akku°
        Kollimaattori kirjoitti:

        Li-ioniakku tosiaankin säilyy parhaten n. 40 % varauksessa ja kylmässä mutta kuivassa varastoituna, mutta käytännön ohjeissa yleensä ollaan käytännöllisiä ja vain todetaan akun säilyvän parhaiten täyteen varattuna. Akun säilytys tyhjänä on sille tuhoisaa, joten ehkä käytännössä on parempi pitää täynnä kuin puolillaan.

        Joissakin läppäreissä on akun ikää pidentävä moodi, joka lataa akun aina vain noin 3/4 täyteen. Tätä on viisasta käyttää jos kone enimmäkseen on verkkovirtaan kytkettynä ja kytkeä pois vain ennen läppärillä reissuun lähtöä.

        Akkua kuluttaa normaalikäytössä aika, lämpö ja varaussyklit, joten läppärin säilytys viileässä, kuivassa paikassa on hyvä ajatus, samoin lataus mahdollisuuksien mukaan aina koneen muutoin ollessa suljettuna.

        Luulisin, että yksi varaussykli on tyhjästä täyteen, jonka voi ilman seurauksia jakaa kuinka pieniin osavarauksiin tahansa, mutta tuosta en ole varma. Itse välttelen joka välissä lataamista...

        Olen lukenut jotakin tuosta 3/4 latauksesta ja sen hyödystä, vaan en ole perehtynyt siihen vielä sen paremmin ja siihen mihin tuo osalatauksen etu perustuu. Tuo moodi pitäisi koneestani löytyä.

        Uuuden akun käyttöönooto-ohjeita. Merkille tarvikeakkuja valmistavan sivuilla oli ohjeistus tehdä 12 tunnin ensilataus kone offissa ( tyyliin yön yli ). Sen jälkeen käyttää kolme kertaa tyhjäksi ja ladata täyteen. Silloin uusi akku olisi parusikussa.


      • Akku°
        Kollimaattori kirjoitti:

        Li-ioniakku tosiaankin säilyy parhaten n. 40 % varauksessa ja kylmässä mutta kuivassa varastoituna, mutta käytännön ohjeissa yleensä ollaan käytännöllisiä ja vain todetaan akun säilyvän parhaiten täyteen varattuna. Akun säilytys tyhjänä on sille tuhoisaa, joten ehkä käytännössä on parempi pitää täynnä kuin puolillaan.

        Joissakin läppäreissä on akun ikää pidentävä moodi, joka lataa akun aina vain noin 3/4 täyteen. Tätä on viisasta käyttää jos kone enimmäkseen on verkkovirtaan kytkettynä ja kytkeä pois vain ennen läppärillä reissuun lähtöä.

        Akkua kuluttaa normaalikäytössä aika, lämpö ja varaussyklit, joten läppärin säilytys viileässä, kuivassa paikassa on hyvä ajatus, samoin lataus mahdollisuuksien mukaan aina koneen muutoin ollessa suljettuna.

        Luulisin, että yksi varaussykli on tyhjästä täyteen, jonka voi ilman seurauksia jakaa kuinka pieniin osavarauksiin tahansa, mutta tuosta en ole varma. Itse välttelen joka välissä lataamista...

        Lataus lähti liikkeelle moodista "Blinking green" ja ajatus antaa sen olla latauksessa aamuun asti, ellei nukkumaan mennessä asetu vilkkumattomaksi vihreäksi.

        Haitanneeko mitään jos yön aikana lataus tulee valmiiksi ja kaapeli edelleen seinässä? Systeemin elektrooninen ohjaushan estää ylilatauksen vaikka piuhat onkin kiinni ( samalla tavalla kun jos akku on kiinni konetta verkkovirralla käytettäessä ) ?


        8 Battery status

        • Green: The battery is charged between 80% to 100% of the capacity, and being discharged between 0% to 80% of the capacity.

        • Blinking green: The battery is charged between 20% to 80% of the capacity, and being charged. When the battery reaches 80% charge, blinking stops, but the charging might continue until the battery is 100% charged.

        • Orange: The battery is charged between 5% and 20% of the capacity, and being discharged.

        • Blinking orange (slow): The battery is charged between 5% to 20% of the capacity, and being charged. When it reaches 20%, the blinking color changes to green.

        • Blinking orange: The battery is charged between 0% to 5% of the capacity.

        • Blinking orange (rapid): An error has occurred in the battery.

        • Off: The battery is fully charged or the battery is detached.

        .


      • Akku°
        Akku° kirjoitti:

        Lataus lähti liikkeelle moodista "Blinking green" ja ajatus antaa sen olla latauksessa aamuun asti, ellei nukkumaan mennessä asetu vilkkumattomaksi vihreäksi.

        Haitanneeko mitään jos yön aikana lataus tulee valmiiksi ja kaapeli edelleen seinässä? Systeemin elektrooninen ohjaushan estää ylilatauksen vaikka piuhat onkin kiinni ( samalla tavalla kun jos akku on kiinni konetta verkkovirralla käytettäessä ) ?


        8 Battery status

        • Green: The battery is charged between 80% to 100% of the capacity, and being discharged between 0% to 80% of the capacity.

        • Blinking green: The battery is charged between 20% to 80% of the capacity, and being charged. When the battery reaches 80% charge, blinking stops, but the charging might continue until the battery is 100% charged.

        • Orange: The battery is charged between 5% and 20% of the capacity, and being discharged.

        • Blinking orange (slow): The battery is charged between 5% to 20% of the capacity, and being charged. When it reaches 20%, the blinking color changes to green.

        • Blinking orange: The battery is charged between 0% to 5% of the capacity.

        • Blinking orange (rapid): An error has occurred in the battery.

        • Off: The battery is fully charged or the battery is detached.

        .

        Onko normaalia, että akun varaus on jo nyt 1.5 tuntia latauksen aloittamisesta tasossa "Green", eli ainakin 80% ?

        Kauanko latausta voi edelleen jatkaa, aamuun saakka? Mistä tietää milloin 100% on saavutettu?

        • Green: The battery is charged between 80% to 100% of the capacity, and being discharged between 0% to 80% of the capacity.

        • Blinking green: The battery is charged between 20% to 80% of the capacity, and being charged. When the battery reaches 80% charge, blinking stops, but the charging might continue until the battery is 100% charged.

        Ps. Nuo tekstit on kopioitu valmistajan ko. konetta koskevalta PDF-manuaalista.


      • Akku°
        Akku° kirjoitti:

        Onko normaalia, että akun varaus on jo nyt 1.5 tuntia latauksen aloittamisesta tasossa "Green", eli ainakin 80% ?

        Kauanko latausta voi edelleen jatkaa, aamuun saakka? Mistä tietää milloin 100% on saavutettu?

        • Green: The battery is charged between 80% to 100% of the capacity, and being discharged between 0% to 80% of the capacity.

        • Blinking green: The battery is charged between 20% to 80% of the capacity, and being charged. When the battery reaches 80% charge, blinking stops, but the charging might continue until the battery is 100% charged.

        Ps. Nuo tekstit on kopioitu valmistajan ko. konetta koskevalta PDF-manuaalista.

        Nyt 2.5 tuntia latauksen aloituksesta myös latauksen vihreä merkkivalo on sammuntut kokonaan.

        Voiko pari tuntia tosiaankin riittää 100% lataukseen udessa akussa?

        Itse laturi oli latausvaiheessa melkoisen kuuma ja sittemmin viileähkö - käden lämpöinen.


      • Akku°
        Akku° kirjoitti:

        Nyt 2.5 tuntia latauksen aloituksesta myös latauksen vihreä merkkivalo on sammuntut kokonaan.

        Voiko pari tuntia tosiaankin riittää 100% lataukseen udessa akussa?

        Itse laturi oli latausvaiheessa melkoisen kuuma ja sittemmin viileähkö - käden lämpöinen.

        Nyt 2.5 tuntia latauksen aloituksesta myös latauksen vihreä merkkivalo on sammuntut kokonaan.

        Voiko pari tuntia tosiaankin riittää 100% lataukseen uudessa akussa?

        Battery status -> Off: The battery is fully charged or the battery is detached.


      • Akku° kirjoitti:

        Nyt 2.5 tuntia latauksen aloituksesta myös latauksen vihreä merkkivalo on sammuntut kokonaan.

        Voiko pari tuntia tosiaankin riittää 100% lataukseen uudessa akussa?

        Battery status -> Off: The battery is fully charged or the battery is detached.

        Akku on nyt täysi eikä lataudu enää yhtään, koska automatiikka on kytkenyt latauksen pois. Pari tuntia latausta on aivan normaali aika, aivan uudelle akulle jopa pitkähkö.

        Se 16 tunnin latausajoista. ; )


      • Akku°
        Kollimaattori kirjoitti:

        Akku on nyt täysi eikä lataudu enää yhtään, koska automatiikka on kytkenyt latauksen pois. Pari tuntia latausta on aivan normaali aika, aivan uudelle akulle jopa pitkähkö.

        Se 16 tunnin latausajoista. ; )

        Otin illalla piuhan pois kun lataus oli kerran tullut päätökseensä. En tarkalleen tiedä oliko se täysi 1.5 ja jotakin vai 2.5, sillä kone oli eri huoneessa enkä seurannut sitä non-stop. Mutta noilla hujakoilla kuitenkin.

        Käytän nyt akun tyhjäksi kolmeen kertaan ja lataan täyteen erään akkusivuston ohjeen mukaisesti, uusia akkuja koskien.

        Akkun tarran mukan se ei ole kovin vanha 04 / 2011.

        Nyt pitäisi käydä hakemassa ne DVD:t joille recoveryt polttaisi. Katsotaan opastaako koneen oma ohjelma prosessissa, sillä kyseessä ensimmäinen tehdasasennettu koneeni. Merkin foorulilla oli jokin kommentti jossa mainittiin, että systeemi sallisi vain yhdet recovery-levyt poltettaviksi, eli jos katoaa tai viottuu, niin pitää maksua vastaan tilata laitteen valmistajalta uudet.

        a) Tarkoittaako tuo palautuslevyjen ( mikäli niihin joskus joutuisi turvautumaan ) tekemä tehdasasetuksien palautus sitä, että se jyrää yli myös kaikki itse tehdyt osiot? Eli kovo on juuri kuten se oli tehtaalta lähtiessä?

        b) Vai tunnistaako se C:n sellaisena kuin se sittemmin on ja jyrää vain sen ylitse asentaen sitten kaiki ajurit ym. jotka levyllä on?

        c) Voiko recovery-levyltä käsinasentaa vain käyttiksen uudestaan, eli vain C: uusiksi?

        Pelkään pahoin, että vaihtoehto a) on "oikea"...


      • Akku° kirjoitti:

        Otin illalla piuhan pois kun lataus oli kerran tullut päätökseensä. En tarkalleen tiedä oliko se täysi 1.5 ja jotakin vai 2.5, sillä kone oli eri huoneessa enkä seurannut sitä non-stop. Mutta noilla hujakoilla kuitenkin.

        Käytän nyt akun tyhjäksi kolmeen kertaan ja lataan täyteen erään akkusivuston ohjeen mukaisesti, uusia akkuja koskien.

        Akkun tarran mukan se ei ole kovin vanha 04 / 2011.

        Nyt pitäisi käydä hakemassa ne DVD:t joille recoveryt polttaisi. Katsotaan opastaako koneen oma ohjelma prosessissa, sillä kyseessä ensimmäinen tehdasasennettu koneeni. Merkin foorulilla oli jokin kommentti jossa mainittiin, että systeemi sallisi vain yhdet recovery-levyt poltettaviksi, eli jos katoaa tai viottuu, niin pitää maksua vastaan tilata laitteen valmistajalta uudet.

        a) Tarkoittaako tuo palautuslevyjen ( mikäli niihin joskus joutuisi turvautumaan ) tekemä tehdasasetuksien palautus sitä, että se jyrää yli myös kaikki itse tehdyt osiot? Eli kovo on juuri kuten se oli tehtaalta lähtiessä?

        b) Vai tunnistaako se C:n sellaisena kuin se sittemmin on ja jyrää vain sen ylitse asentaen sitten kaiki ajurit ym. jotka levyllä on?

        c) Voiko recovery-levyltä käsinasentaa vain käyttiksen uudestaan, eli vain C: uusiksi?

        Pelkään pahoin, että vaihtoehto a) on "oikea"...

        A on oikea. Tuttakai kaiki tärkeät tiedostot on aina tallessa ulkoisella levyllä ja ne ajantasalla...


      • Akku°
        vapunen kirjoitti:

        A on oikea. Tuttakai kaiki tärkeät tiedostot on aina tallessa ulkoisella levyllä ja ne ajantasalla...

        Mikäli vain A - vaihtoehto pätee, kuten on toisaallakin oletettu ja mainittu, niin kovin on järjettömän karkeat eväät valmistajien taholta tarjolla. Kaikki tai ei mitään. Ammutaan tykillä kun pelkkä kalaonki riitäisi. Recoveryn jälkeen tulisi koko urakka aloittaa nollasta, osioinnista alkaen. Kyllä on vaikeaksi asiat tehty. Kumpa nuo Boxi-versiot olisi hinnaltaan kohtuullisempia.

        Todellisuudessa äärimmäisen harvoin tarvitsee jyrätä koko kovalevyä ja usein pahimmasakin tapauksessa vain käyttiksen uudelleenasennus, jolloin kaikki C:n ulkopuolella säilyy.

        Ps. Pitäisi saadan jostakin puhdas kopio samanlaisesta käyttiksestä, jota voisi tiukan paikan tullen sitten käyttää asennuslevynä, mikäli sen voi omalla lisenssillään sitten aktivoida. En sitten tiedä onko noissa Mickeyn levyissä jokin kopionnin este, joka sallii tehdä siitä vaikkapa vain yhden turvakopion tai onko niissä joitain muita "estoleimoja".

        En tiedä onko tässä suhteessa eroa OEM ja Boxi-version kesken. Tietty OEM-versiota ei voi aktivoida esim. eri emolle jos entinen poksahtaa, paitsi tietyissä tarkoin rajatuissa takuutapauksissa, eli ei ehkä toimisi asennuslevynä tässä tapauksessa.

        Tai jos vaikkapa Boxi-version kopiolevyltä asentaisi käyttiksen, niin saisiko sen aktivoitua omalla lisensillä, sillä alkuperäinen olisi tietty edelleen jonkun kamun koneessa.

        Lisenssihän on omasta takaa ja tarra koneessa, ei laitonta piratointia, vain asennustyökalu puuttuu.

        Ps.Ps. Tämä tietty antaa kimmoikkeen alkaa opiskella jotakin levykyvan, täyden kopion tekemistä ukloiselle kovolle ja keinoja jolla sen saisi asennetua pääkovolle, jos tiukka paikka tulisi. Tietty jos on vaikkapa kaksi konetta, niin pitäisi olla kaki kopiotakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7740
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6031
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2077
    5. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1916
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1699
    8. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      59
      1486
    10. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe